Podium of Le Puy
MIJN GEDACHT
Jaar. - Nummer 10
35 Centiemen
Zaterdag 5 Maart 1932.
Katholiek Weekblad van het Arrondissement Yoer
ZITDAGEN
JEREMIAS
ABONNEMENTPRIJS
1 Jaar 18 fr. 6 maanden 10 £r. 3 maanden 6 fa-
Men abonneert in alle Postkantoren en in het Opstelbureel
ABONNEMENT VOOR 'T BUITENLAND:
28 frank. Op het Opstelbureel alleen te vragen.
BEHEER EN OPSTEL
io5, ZONNEBEKE STEENWEG, io5, YPER
Postcheckrekening 40.201
(j. casier)
waar op alle wekedagen alle inlichtingen te bekomen zijn
van 14 tot 16 uur.
AANKONDIGINGEN Prijs bij overeenkomst.
Alle Aankondigingen moeten tegen den WOENSDAG
ten laatste ingezonden woraen.
Kleine berichten en nieuws ten laatste tegen den
WOENSDAG avond
Als Goede Vrijdag op den 25
ilaart valt, zoo van dees jaar en
jrirders 't jaar 2005, is het
i Grand Pardon of Jubeleum
in Le Puy, stad van Midden-Frank-
hjk.
In Bretoenenland heeft men veel
I Pardons» d. i. viermaal per jaar,
(net de quatertemperdagen; zij be
staan uit eene reeks sermoenen,
Klijk in ons land met de gedurig
Aanbiddingen, biechtoefening en
H. Communie. Zoo kan men bijzon-
Bere aflaten of kwijtschelding van
[ijdelijke straffen bekomen, hetgeen
in 't Fransch uitgedrukt wordt door
I woord Pardon.
Bij het bidden van den Angelus
lis de klokke klept, kan men ook afla-
jen winnen en van daar in sommige
Kreken van Vlaanderen, als de An-
jelus klept, zegt men het par-
joent.
De grand Pardon van Le Puy
ceen aflaat, als deze der jubeljaren
jl900, 19 25, enz.), die men winnen
ion, met te bsdevaarden naar Rome.
Podium of Le Puy is eene der oud
jte bedevaartplaatsen der christen-
leid, dagteekende uiT de vroegste
jeuwen en reeds wel gekend tijdens
[arel-den-Grooten, die Keizer werd
n 814. Lourdes heeft er oude betrek-
ting mede. In het kasteel van La
lurdium of Lourdes woonde de ma
lomedaansche vorst Mirat, die door
|arel-den-Grooten aangevallen werd
Sn als hij, belegerd in zijn rcovers
(est, tot overgave gedwongen was
iet hij weten aan den grooten Kei
er van 't westen, dat hij zich aa1
liemand anders wilde overgeven dan
an de Dame van Podium; hetgeer
isnveerd werd en zoo. werd Lourdes
en leengoed van O. L. Vrouw, in Le
toy vereerd.
De plaatselijke legende beweert,
jat, na een eigenaardig wonder,
iet vallen van sneeuw in zomertijd
n het verschijnen van een hert, die
p de sneeuwvlakte rondloopende de
rondvesten eener kerk afhaakte,
Ie eerste die er aan dacht te Podiuir
en heiligdom te bouwen Maria ter
ere, een St Joris was, een der 7r
tiscipeïen van O. H. J. C. en die naar
Ie streek van. Velay gezonden ge
feest was door St Pieter, om er het
leloof :e verkondigen.
Daar die eerste bisschop van de1'
(elay over geen genoegzame stoffe
ijke middels beschikte, evenals zijne
mmiddellijke opvolgers, om dit ge-
lacht ten uitvoer te brengen, was het
tiaar in de IIT eeuw, dat de heilige
Üsschop Vosy de eerste Basiliek van
'odium oprichtte. De romeinsche
ouwmeester Scutarius, door den
'au? aanbevolen, bestuurde dé wer
en en na het voleindigen van het
erkgebouw, terwijl de Bisschop en
icutarius Romawaarts gingen, om
Ie toelating tot de wijding af te
meeken alsook Relikwien van Mar-
elaars voor het Heiligdom, werd de
terk door de Engelen alzoo de
egendeingewijd. De Bisschop had
wee Engelen ontmoet, die versche
ten onder de gedaante van serbied-
"eerdige ouderlingen, en die hem
ten gouden koffertje met Relikwien
tverhandigden, zeggende: «Op dit
Ogenblik wordt uwe kerk door de
-tigelen ingewijd en gezalfd
Bisschop en Scutarius keerden da
klij k terug. Bij het. naderen der
krk hoorden zij engelengezang langs
'turen, de klokken luidden, de poor
ten draaiden open en de Bisschop
&®en met veel volk trad den tempel
'•Tien, die overvloedig verlicht
5v'öd en op wiens muren men nog de
'"e Ier zalving kon gade slaan.
Sedert dien, noemde men het Hei-
■ï'Iom van Le Puy de engelachtige
kerk en sedert dien ontstond hare
vermaards bedevaart, met zijne tal-
looze mirakelen en schitterende be
keeringen.
Onder de menigvuldige christenen
die naar Podium in bsdevaart trok
ken. telt men Paus Urbanus II, die
te Clermont, in de buurt van Le
Puy, den eersten Kruisvaart deed
prediken door Peter dsn Ermijt;
alsook de Pausen Pascal II, Caiixte
II, Gelasius II, Innocentius II, Alex
ander III en Clement VIdeze
verbleef in Avignon en werd begra
ven in de abdij van la Chaise-Dieu
Casa Dei, ook in de buurt van Le
Puy; verders 15 Koningen van
Frankrijk, Alphonsus, Koning van
Aragon, de bekeerde mahomedaan
Mirat van Lourdss, Isabelle Romée,
moeder van Joanna d'Arc, die er
kwam namens de heldin, hare doch
ter, de H.H. Robertus van Casa
Dei, Theofredes van Monastier, Do-
minicus, Antonius van Padua, Vin
•entius Ferrier en Franciscus Regis
le apostel van den Velay.
Te Le Puy werd de Salve Regine
Temaakt, door Bisschop Adhemar dr
Monteil, tijdens de eerste kruisvaart
hetwelk gebed voleindigd werd doo'
H. Bernardus, tijdens de tweede
kruisvaart.
In de Kathedraal van Podium ver
arde men een zwart O. L. Vrouw
Deeldeken, in ebbenhout, daar uit
"^alestina aangebracht door Konin"
'.odewijk IX, den heiligen, ongevee1
t jaar 1254.
Dat Beeldeken werd onteerd er
laarna verbrand door de broekloo
-en (les sans-culottes) in 1794 er
ervangen naderhand door een na
naaksel, dat te Podium bestond ir
ene kapel der St Mauricius' plaats
'n 't jaar 1856 werd dit beeldeke-
dechtiglijk gekroond in name var
°aus Pius IX en het wordt in bij
'ondere omstandigheden stoetsgewr
-e door de stratsn van stad gedregen
Een andere merkweerdigheid var
Le Puy is het reuzachtige Maria
Beeld, dat boven op de Corneille-rots
staat, achter de Kathedraal. Het
werd gegoten met het brons van 21?
kanonnen, in Sebastopol verover?
ioor hst fransch leger, tijdens der
Crimea-oorlog (1855). Het koperer
beeld staat op een stalen voetstuk. Bij
r&iddel van wenteltrappen, kan mer
binnen het kunstgewrocht klimmen
•-ot in het Lieve-Vrouwen-hoofd. Er
zijn 107 terten en als men op de
hoogste staat, steekt het bovenlijf
door de circelvormige valdeur, aan
gebracht te midden de sterrsnkroon,
die het Lieve-Vrouwen-hoofd siert.
Van daar kan men den krullen-bol
van 't Kindeken gade slaan, welk
hoof cl eken 4 m. 80 meet in om
trek. Maria is verbeeld als Moeder
Gods. Zij draagt het Kindeken Jesus
op den arm en wel op den rechter
arm, omdat men zoo betsr het ze
genende gebaar van den Zaligmaker
kan gade slaan; onder den voet
verplet Zij het helsch se pent, om
dat de esrste steen van dit wonder
werk gezegend en geplaatst werd,
den 8 December 1854, dag der ver
klaring van de Onbevlekte Ontvan-
gsnis; op het hoofd draagt Zij
eene Koninklijke Ste. -renkroon, om
dat in Le Puy den Salve Regina op
gesteld werd.
Dr BRUTSAERT. Kamerlid, is
sprekelijk voor iedereen:
Te Poperinge. in zijn huis, 's mor
gens. den Maandag en Vrijdag.
Te leper, den ln en 3n Zaterdag der
maand van 9 1 tot 12 uur in den Ka
tholieken Kring.
Te Wervik. den 2* Zaterdag der
maand, van 9 tot 12 uur, in «Het
Kapitel
Op trein en tram, in de herberg en
op straa. wordsn nu dagelijks raad
plegingen gehouien over de krisis.
Pier, Jan en Klaai komen voor den
dag met hun remedie. Woorden in
den wind.
Op de vergaderingen, in de gazet
ten en de plakbrieven der socialisten
is 't altijd hetzelfde liedje: het ka
pitalisme is de schuld van alles.
Ja, ook van de natte zomers!
We zouden wel eens willen weten
of de maatschappij leefbaar is zon
der kapitalisme.
Van den oogenblik dat eenige
menschen samen leven, zijn er
noodzakelijk elementen van rijkdom
nevens middelen van voortbrengst.
Het kapitaal is ontstaan onder vorm
•an transacties den dag dat een
groep mensehen, de eene meer be-
taafd dan de andere, zich in bezit
agen van voorwerpen waarvan het
retal of den omvang hunne noodwen
digheden te boven ging. De kapitalis-
ischa maatschappij is ontstaan uit
!e evolutie der menschelijke werk-
ladigheid. 't Is het kapitaal dat,
tarnen met den arbeid, de vooraf-
Taande ondernemingen haeft moge-
ijk gemaakt welke er noodig waren
•oor de uitbating van de ondergrond-
iche rijkdommen, 't Zij er spraak
eze van steenkolen, of van metaal
f van petroleum, er zijn eerst en
ooral kapitalen noodig om de voor
bereidende werken aan te gaan; an
'ers is er jiiets lp doen. Dezelfde
•egel geldt voor alles wat in betrek
aat met het individueel en het so-
iaal leven van den mensch.
Het is overigens onbetwistbaar
'at de ellende in de wereld in groote,
late verzacht werd dank aan he'
apitaal, aan de verbeterde verkeer
m productiemiddels welke het ge
-hapen heeft. Men moet dat kunner
•"kennen zonder daarom de verplich-
ingen der moderne maatschappij tr
villen doodzwijgen en hare misbrui
en te willen verontschuldigen.
als een vooruitgang kan vooruit ge
steld worden. De dumping bewijst
hoegenaamd niet dat de werkman in
Rusland gelukkig is, integendeel;
want nie: zijn welzij n wordt betracht
maar de opgedreven produktie van
artikels voor den uitvoer, zelfs als
de arbeiders er niet kunnen van be
houden wat zij noodig hebben.
De tegenwoordige krisis wordt het
kapitalisme ten laste gelegdhet
moest ze voorzien hebben. Dat is een
andere zaak. Te zijner ontlasting
kunnen we zeggen dat de gebeurte
nissen alle vooruitzichten omverge
worpen hebben.
De wetenschappelijke ontdekking
den weg naar den oorlog versperren
maar over zijn bloedend lichaam holt
de menigte voort haar ondergang
tegemoet.
III. - - De wachten op de S'ads-
mwen. De stad is belegerd. Over
weldigend is de vijand. Er is nog
ééne redding mogelijk: esn bode
zenden naar Nabuchodonosor, om
den vrede af te smeeken; maar ko
ning Zedekias durft niet meer achter
uit, spijts de alarmkreten van Jere-
mias die op de stadsmuren het vree-
selijke schouwspel van de aanrollen
de legers is komen zien met eigen
oogen, en met zijn vermanend woord
wachter is van de stad, ja, de eenige
ware wachter: hij bekomt niets, en
strompelt alleen door den nacht voort
hebben in de laatste jaren alles om- naar de stad. Men heeft in den nacht
gekeerd door de toenemende snelheid gehoord dat er iemand over de muren
in het uitbreiden der voortbrengst
op alle gebied.
Jerusalem ontvluchtte: Baruch, de
allereenige volgeling van Jeremias,
Het machinisme is in zekeren zin wou zelf bode zijn.
Len nadeele van den mensch uhge-IV.De beproeving van den Pro-
allen: het moest hem in zijn arbeid feet. Door iedereen verstooten en
ontlasten; zoo ver is het gekomen dat vermaledijd, en met de vertwijfeling
'iet zijne medehulp min of meer kan in het hart, wordt Jeremias bij zijn
nissen en zijn aanwezigheid op fa- stervende moeder geroepen: men
'iriek en werkplaats minder noodig heeft haar verzwegen dat de vijand
eworden is. j de stad belegert. Hij vindt een stond
Wat blijft er dan van het leitmo- zijn moeder terug in liefde, maar,
Lief der socialisten over? Met welk waar men hem er toe aanzet haar te
•echt beschuldigen zij het kap. stel-
•el van iets waarvoor het niet te ver-
ntwoorden heeft?
beliegen en nu te zeggen dat Jeruza
lem eeuwig zal zijn, om haar het le
ven te redden, mag noch wil noch
We zullen niet veronderstellen dat kan hij dat woord spreken, en bij
ij al de wetenschappelijke toepas- deze weigering breekt het leven van
;ingen van onzen tijd, die het be-!zijn moeder dood. In deze supreme
De rol van het kapitaal in het
•aatschappelijk leven werd aanzien-
'jk versterkt door de ontwikkeling
°r wetenschap. De geschiedenis is
aar om zulks te bewijzen. Hoe ver-
er de wetenschap haren invloed uit
leidt, hoe meer zij het kapitaal op
dekt zij gebruikt het voor haar
oroefnemingen en opzoekingen, zij
loet het toenemen door hare toepas
singen op alle gebied.
De kap. maatschappij is bijgevolg
'iet normaal gsvolg en een logische
?onctie der menschheid op weg langs
le breede baan van den vooruitgang.
Nu, hebben de volgelingen van
Marx, die roepen van «Weg met het
kapitaaliets beters gevonden
We bedoelen een beter stelsel, dat
het algemeen vertrouwen verdient en
zi.in proeven gedaan heeft?
Kom, ze weten zoo goed als wie ook
dat de maatschappij alleenlijk onder
den kapitalischen vorm denkelijk is.
Nemt twee werklieden die hetzelfde
loon trekken. Het kan gebeuren dat
de eene al zijn geld verteert. De an
dere daarentegen zal. om verschei
dene redenen, eenige franks kunnen
sparen: dit is automatisch het uit
gangspunt van het kapitaal.
Dat de maatschappij anders niet
kan bestaan is zoo waar, dat de
proef der russische Sowje*s den per
soonlijken eigendom niet heeft kun
nen afschaffen, even min als het sa-
lariaat, spijts al de beloften van een
Trotzkv. Hun vijfjarig plan is een
dwingelandij, die de individueele
vrijheid wegcijfert en volstrekt niet
•taan aanzienlijk verbeterd en ver-
Temakkelijkt hebben, in eens willen
afschaffen en ons terugbrengen naar
len steentijd. Welnu, dat zij zwij
gen, of ons een ander proef laten
kennen dan deze van het ellendig
""usland. Thor.
Uit Leiewacht
aar aanleiding van het drama, op
'evoerd op Dinsdag 8 Maart, te 8 u.
'n 't Chasten Volkshuis te leper
JEREMIAS. Tragischs gestalte
oog oprijzend te midden van zij
olk dat in verwaandheid den vrede
tuk slaat en naar den afgrond 'holt'
leze profeet wil het volk pedden
maar hij word't door zijn volk gebrö
kenmaar hst stukbreken van di
'even schrijnt als een sacrificie da
aangenaam is aan God en de redding-
brengt. Dit spel is trouwens niets
anders dan een schqduw van de
Christus-tragedie, omgeven door vi-
zioenen van vrede en oorlog. Een
vergelijkenis dus geworden voor de
zen tijd want oorlogskoorts brand
in de oogen van dwazen! Maar de
z^em. van Jeremias!... Zoo gebevv
het:
I. De Roeping van den Profeet.
Jeruzalem heeft, zich van God af
gekeerd: maar God heeft medelijden
met zijn volk, roept Jeremias als zijn
profeet, doorbrandt hem met vizioe-
nen van vernieling en drijft er hem
toe het woord van verschrikking over
Jeruzalem te laten gaan. Zwaar be
laden met de vermaledij ding van zijn
moeder die gelooft dat Jeruzalem
eeuwig is en niet kan verdelgd wor
den, zal hij zijn verschrikkelijke
taak vervullen.
II. De WaarschuwingReeds
zijn de afgezanten van de Egyptena-
ren ts Jeruzalem toegekomenJeru
zalem zal het juk van Caldea waar
onder het heerlijken vrede en vrij
heid genoot afwerpen, en, bond
genoot van Egypte, msê ten oorlog
trekken tegen Caldea. Jeremias's
stem klinkt waarschuwend vanwege
God tegen oorlog en tegen valsche
profeten; zelfs met eigen lijf zal hij
beproeving komen de laffe oorlogs
leiders, die den koning naar den oor
log stuwden, Jeremias gevangen ne
men, omdat hij, naar ze valschelijk
beweren, Baruch tot een overlooper
heeft gemaakt. Hij wordt veroor
deeld: opgesloten in een mestput.
V. De Middernachtstemmen.
Maar van daaruit zal zijn stem
middernachtstem roepen in den
laatsten en bewogen nacht van Je-
ruzalems koning: want Jerusalem is
uitgeput: Baruch is toegekomen als
bode; de Raad van Jeruzalem, en ein
delijk de koning, weigeren de vre
desvoorwaarden aan te nemen. Met
de boodschapgeen vredewordt
Baruch terug gezonden. Maar in
dien allerlaatsten nacht staat Jere
mias voor den koning en voorspelt
de ineenstorting van de stad, en hoe
Zedekias zijn drie zonen zal zien
vermoorden en zelf blindgebrand zal
worden.
VI. De schrijnende dood. De
stadsmuren zijn doorgebroken. Het
volk radeloos, haalt Jeremias uit het
gevang: hij moet ze redden; Zijn
eenig woord isik heb het woord van
God over U laten gaan, ge hebt niet
geluisterdvoorspellen kon ik, red
den kan ik nu niet meer. Maar toch
blijft er nog één toevlucht en hier
groeit het tot een voorafbeelding van
de Calvarie-tragedie hij offert zich
als sacrificie tot redding van Jeru
salem.
VII. De weg terug. En als
de stad in laaie vlam slaat, en koning
Zedekias het wcord van Jeremias in
eigen lijf realiteit voelt worden, door
staat Jeremias de allerlaatste maar
allerschrijnends'e beproeving, en
wordt thans de vermaledij de ook van
God. In deze stonden zendt Nabucho
donosor een bode naar Jeremias. om
hem over te halen in eere aan het
Caldeesche hof te leven en er voor
spellingen te doen... Maar Jeremias
gestalte rijst in grootsche veront
waardiging die openvouwt tot sen
profetie van verrijzen voor zijn
volk.
VIII. De eeuwifte weg. Met
deze glorieeuze profetie die rijs als
een zon boven de puinen van de stad