jaar. - Nummer 11,
35 Centiemen
Zaterdag 12 Maart 1932.
Katholiek Weekblad van het Arrondissement Yper
Geinig
Een
Geschiedenis
nopens het H. Land
Een moedige rede
ZITDAGEN
pctöclji' liollt
ABONNEMENTPRIJS
1 Jaar 18 fr. 6 maanden 10 £r. 3 maanden 6
Men abonneert in alle Postkantoren en in het Opstelbureel
ABONNEMENT VOOR 'T BUITENLAND
28 frank. Op het Opstelbureel alleen te vragen.
BEHEER EN OPSTEL
io5, ZONNEBEKE STEENWEG, io5, YPER
Postcheckrekeniug 40.201
(j. CASTER)
waar op alle wekedagen alle inlichtingen te bekomen zijn
van 14 tot 16 uur.
AANKONDIGINGEN Prijs bij overeenkomst.
Alle Aankondigingen moeten tegen den WOENSDAG
ten laatste ingezonden woraen.
Kleine berichten en nieuws ten laatste tegen den
WOENSDAG avond
Van de IVe tot de VIIe eeuw zag
in deze streek, langzaam ver-
srd voor het Christendom in den
rijd tegen heiden- en jodendom,
dge kerken en kloosters oprijzen,
basilieken toegewijd aan de groo-
geheimen der verlossing te Jeru-
jem, te Bethlehem en elders, zijn
nanden van de katholieke geeste-
dieid, meestendeels van griekschen
BS.
In 637 verovert Kalief Omar Pa
tina, ten prof ij te der muzelman-
ie Araben. De geloovigen houden
n kerken, maar de pauzen en wes-
vorsten onderhouden ze,
int het land is arm.
In de IXf; eeuw geeft Haroun-al-
:hid, Kalief van Bagdad, aan Ka
den Groote, als beschermer der
eistenen, de sleutels van het Hei-
Graf. In oogenblikken van nood
iken patriark en geestelijkheid van
rusalem hulp bij de Franken en
s bisschop van Rome.
li de XP eeuw werd de toestand
[rnoodlottigst. De Turken, na hun
'epraal over de Araben, wedijve
in wreedheid en de Grieken van
zantium voltrekken hun schisma,
is dan dat de Kruisvaarders het
ilig Land aan den Islam onttrok-
i: heldhaftige tijden wanneer Go
ried van Bouillon, Baldwin van beaoeiMtr Daarbij '1 zijn enge
landeren en zooveel andere leen-
tren, op de stem d'er Pauzen, ten
ijde trokken tegen den vij and van
I kruis. Do grieksche patriark van
rusalem, op vlucht, wordt vervan-
idoor een latijnschen; de Heilig-
timen worden officieel toever-
rawd aan de kanunniken van St
igustinus, aan de Benedictijnenl-
inniken, zonder nochtans de in-
idsche katholieke geestelijkheid uit
sluiten, zooals Grieken, Armenia-
te, Syriers, Jacobieten, Nubiërs:
1 Kerk is immers algemeen en
iristus heeft voor alle menschen
n bloed vergoten.
Doch in 1187 maakt Saladin een
tde aan het koningrijk van Jeru-
fcm. De christenen mogen het
feilig Graf niet meer binnen, tenzij
ten betaling van groote sommen
i wove beleedigingen. Het Heilig
taf is verlaten en de pelgrims wee-
in omdat ze het vinden zonder
ifedienst en zonder licht. En zie
11219 ontscheept de H. Franciscus
f Assisi te Damietta, te midden
ir Kruisvaarders. Hij tracht den
ikan te bekeeren; de ongeloovige
Ijft doof aan zijn stem, maar be-
tndert hem toch als een buiten-
SW0011 man. Na zijn vertrek blij
ft zijn zonen, de Broeders van
Koord gelijk de Turken zeg-
ft, in het land, ondanks den onze-
ften toestand en het vallen van
fnigeen onder het zwaard van den
szeiman. (1)
N'a de slachting van St Jan d'Acre
i 1291, komen de Franciskanen
-Atjes aan terug. Eeuwen lang
dien ze de eenige vertegenwoordi-
ifs der Roomsche Kerk zij n bij de
klige Plaatsen. Gijzelaars in de
tdsn der ongeloovigen, zal men op
de zegepralen, door de christenen
-inde en te water behaald, wre-
Het vuur, het zwaard, de
'••"andpaal, het kruis staan altoos
^èed, en de gevangenissen open.
Wettelijke ziekten, ontberingen
"mishandelingen van roovers maai-
ze weg.
^ezrogen door dit schouwspel en
-ringend de Heiligdommen aan de
WoÜeke wereld te schenken, koch-
"e vorsten van Napels, Robrecht
Anjou en Sanche, zijn eehtge-
noote, voor zeventien millioen gou
den dukaten het recht voor de Fran
ciskanen, bezit te nemen van het Ce-
nakel en te verblijven in de basiliek
van het Heilig Graf. Weinigen tijd
nadien bekwamen ze het heiligdom
der Geboorte te Bethlehem, alsook
Gethsemani en het Graf van O. L.
Vrouw. In 1342 bevestigt Paus Cle
mens VI hun inbezitneming en noemt
hem voor eeuwig bewaarders der
Heilige Plaatsen, met last voor hun
instandhouding te zorgen. Meer dan
zestig pauzelijke bullen hebben deze
plechtige aanstelling bevestigd.
Het tooneel verandert in de XVP
eeuw. De teere gespannen banden,
die de oostersche christenen van ver
scheiden ritus onder de gehoorzaam
heid van den Paus vereenigden,-bre
ken r het schisma wordt officieel te
Jerusalem uitgeroepen, zooals te
Constantinopel ten tijde van Michiel
Cérulaire. Van den anderen kant
Frankrijk (1535) en opvolgend an
dere staten maken met den groe
ten Turk een verbond, met het in
zicht hun handel, politieke en gods
dienstige belangen te. beschermen.
De christen koning wordt aldus
d;e officieele beschermen, der Heilige
Plaatsen. Van toen af was de toe
stand de volgende: de orthodoksche
monniken plagen de katholieken en
willen ze wegjagen, onder voorwend
sel dat ze, niet gedoopt zijnde zooals
de oostersche bij indompeling, hun
tegenwoordigheid de heiligdommen
wenschte vreemdelingen, ingezien zij
beschermd worden door europee
sche mogendheden, met Turkije dik
wijls in oorlog!
Beurtelings gebruiken de aanval-
^rs valschheid en geweld om tot hur
doel te geraken, en gelukken maar
in de maat waar de officieele bescher
ming aan de katholieke kloosterlin
gen ontbreekt. De partij werd mees
"•endeels gespeeld te Constantinopel
waar de afgezanten troef in handen
hadden. Aldus in de XVIP eeuw had
den de Grieken, bij middel van val
sche schriften, later als dusdanig er
kend, de grot van Bethlehem, Calva
rië en zelfs het Heilig Graf van Sul
tan Mahomet IV afgekocht. Ze ja
gen er de Latijnen, de Georgianen
en de Abyssiniërs uit, en beweren de
eenige eigenaars der heiligdommen
te zijn...
De H. Stoel zet de europeesche mo
gendheden aan ten strijde te trekker
voor de terugverkrij ging der Heili
ge Plaatsen, maar die stem vond ner
gens weerklank; de tijd der Kruis
vaarten is voorbij. Men onderhan
delt, men twist, men oorlogt voor re
dens die met dep godsdienst geen
betrek hebben, wie zal meester zijn
in de Middellandscha zee en op den
Donau. Eindelijk, Venetië en Polen
overwinnen Turkije in 1690, en ver
plichten het aan de Franciskanen
hun rechten terug te geven.
Ondertusschen vermeerderen de
zen hun bezittingen buiten Jerusa
lem, bij middel van aankoop. Aldus
worden de puinen der kerken van
Bethanië, der Bezoeking, van St Jan
Baptist en van Nazareth het katho
liek erfgoed.
Nieuwe storm in 1757. Zeker van
ondersteuning te vinden te Constan
tinopel bij de groote vizieren, jagen
de Grieken de Franciskanen uit het
Heilig Graf, verwoesten alles wat
katholiek is en vestigen zich te Beth
lehem en bij het Graf van O. L.
Vrouw... Een keizerlijk schrift recht
vaardigt hun indringing en met moei
te kan de afgezant van Frankrijk
aan de arme onteigenden eenige brok
jes recht verzekerenze mogen eeni
ge vloersteenen vagen, lampen voor
zien, sommige godsdienstige plech
tigheden doen in de basilieken, op
Calvarie en bij de Kribbe, de H. Mis
lezen in het H. Graf. 't Is alles!
De XIXe eeuw zal de nederlaag der
katholieken voltrekken.
In 1808 verwoes". een geweldige
brand bijna ganscb- de basiliek van
het Heilig Graf. De Grieken koopen
te Constantinopel hei recht af ze te
herbouwen op hun manier. Van dat
tijdstip dagteekent het belachelijk
gebouw boven het Heilig Graf, alsook
de verdwijning der graven van la-
t.ijnsche koningen, opvolgers van Go-
defried van Bouillor.
De Franciskanen, verlaten, zonder
geldmiddelen, zonder politieken
steun, ter oorzake van den europee-
schen oorlog, moeten onmachtig de
ze vernielzucht aanschouwen. Wel
dra worden de Armenianen met de
Grieken medeerfgenimen der heilig
dommen te Jerusalem en te Bethle
hem. De diplomatie van Frankrijk
en andere katholieke mogendheden
teekent verzet aan t.gen de onrecht
matige toeëigening waarvan de La
tijnen de slachtoffers zijn, maar Rus
land dwarsboomt te Constantinopel.
Een schrift, ingegeven door Pétro-
grad, beveelt aan den gouwheer van
Jerusalem het statu quo te behouden.
Het werd in 't openhaar afgekondigd
in 1852, onaangeraakt gelaten na de
zegepraal van Frankrijk in De Krim,
en bevestigd in 1878, door het ver
drag van Berlijn.
De gouwheer van Jerusalem, pa
cha of mutessarifmoet hierover
wakottin g-val vafig twist,, legt hij
het geval uit ten prof ij te van den be
hendigste, den sterkste, den rijkste,
den meest van hooger hand onder
steunde; aldus bleven menige laffe
grieksche aanvallen, zelfs doodelijk
*:egen de Franciskanen, ongestraft
<2), omdat Parijs, Rusland, de be
schermer der orthodoxen, niet wilde
kwetsen. Integendeel hadden in 1902
de bedreigingen van Duitschand en
Italië voor gevolg de veroordeeling
van drie archimandriten, twaalf
grieksche monikken en achttien
grieksche roovers, die op 4 Novem
ber 1901, op het voorplein van het
Heilig Graf, achttien Franciskanen
hadden gekwetst door steenen, knup-
oels en dolken.
De wereldoorlog joeg de Turken
uit Palestina ten voordeele der En-
gelschen. Onder bevel van generaal
Allemby deden zij hun intrede te Je
rusalem den 9 December 1917, en
een Franciskaan las de voorwaarden
van den wapenstilstand aan de bevol
king voor. Edoch, toen na den oor
log de overgeblevene missionnaris-
sen terugkwamen, vonden ze het land
uitgeplunderd, terwijl protestanten
de armoede der inlandsche christenen
ten nutte maakten tegen de Katho
lieke Kerk. Daarbij, ieder maand
brengen de booten op het strand van
Palestina, duizenden Joden aan. be
zorgd aldaar fortuin te zoeken en hun
messianischen droom, ditmaal opge
vat volgens de socialistische leerlin
gen van Karei Marx en der russi-
sche Soviets in het land van Israël
te verwezenlijken. Zullen ze geluk
ken? De toekomst zal spreken.
In 1919 zenden de Franciskanen
een verweerschrift naar de vol-
machtigden, vergaderd te Versail
les en vragen, in naam der katholie
ke wereld, het terugkeeren van den
toestand vóór de schismatieke over
weldiging van de XVIIe eeuw. Het
verdrag van Sèvres (1920) legt aan
Engeland, belast met het joodscbe
home in het land in te richten, zon
der nochtans de rechten van muzel
mannen en christenen te krenken
een internationaal toezicht op. Een
raad moet voor den volkerenbond
verslag geven over de bescherming
der rechten en belangen der gods
dienstige gemeenten, toegelaten hun
eeredienst in de Heilige Plaatsen te
verrichtenvoor de muzelmannen
moskee Omar; voor de joden: de
klaagmuur; voor de christenen: de
basiliek van het Heilig Graf en van
Bethlehem, bediend en door de latijn-
sche katholieken er. de oostersche
schismatieken. Hoe zal die raad sa
mengesteld zijn? Engeland heeft
reeds menig voorstel gedaan, ver
worpen na protest van den H. Stoel
in 1922, omdat zij de rechten der
Katholieke Kerk op de heiigdommen
te zeer verdrongen. Tot nu toe is
men er niet in geslaagd ter oorzake
der mededinging van Italië en
Frankrijk die de opperheerschappij
betrachten, de eene steunend op zijn
eeuwenlang protectoraat, de andere
ter wille van zijn meerderheid bij
de katholieke geestelijkheid van Pa
lestina.
Midderwijl onderhoudt het Hoog-
Kommissariaat van Jerusalem, gis
teren een jood-sionist, heden een
protestant, het veranderlijke statu
quo van 1852. Ten gevolge van een
brutalen aanval der Copten in het
Heilig Graf, op Palmenzondag 1924,
deed de Custodie van het Heilig Land
('t is de officieele naam der Francis-
kaansche missie) haar beklag, dat
de ordedienst ontoereikend was en
de bestraffing der ruststoorders be
lachelijk. De vertegenwoordiger van
Engeland nam dan de verplichting
op zich het vrij uitoefenen van den
katholieken eeredienst in de heilig-
cio.nmcn to vcri'ckoron, in aoo trojf.ro
men de rechten van het fransch pro-
'ectoraat als vervallen zou houden.
Zoo stonden de zaken in 1927, en
nu.
Op Palmzondag is er in St Maar
tenskerk, tijdens de hoogmis, omha-
ing ten voordeele van 't H. Land.
(1) Menig Franciskaan werd ver
moord in 1244, 1263, 1266, 1268,
1288.
(2) In 1873, 1892, 1893, 1905 te
Bethlehem.
HET ALKOHOLVRAAGSTUK
EN DE TAAI,
DEK GENEESKUNDIGE WETENSCHAP
M. Dr. Brutsacrt katholieke volksver
tegenwoordiger van het Arrondissement
leper, hield Vrijdag 3 Maart onderstaande
wetenschappelijke rede in betrekking tot
de herziening der Alkoholwet:
Ik zal trachten wat sereniteit in het de
bat te brengen.
Op geva r °f senige kiezers te misha
gen, wensch ik de vergadering over de
gevaren van alkohol in te lichten. De
menigte is niet met goede gevoelens door
drongen. Men treft er alle booze driften
in aan en het is niet de taak van den
wetgever deze in de hand te werken. Ik
wil eenvoudig enkele wetenschappelijke
gegevens verstrekken. Iedereen is hier te
gen het alkokolisme, maar men is het niet
eens nopens de bestrijdingsmiddelen.
Men stelt vóór de accijnsrechten te ver-
hocgen. Dat is geen doeltreffend stelsel.
De ondervinding heeft bewezen dat de aan
den drank of slaapmiddelen verslaafde
mensch alles aan zijn drift offert, zoowel
de alkoholisten als de morphinomanen.
Iedereen weet dat de alkohol noodlottig
werkt op het hart. de nieren en de lever.
Ik wil de gevolgen van alkohol in zake
geestesstoornissen niet overdrijven. In
geestesziekten spelen de lichamelijke voor-
beschiktheden een hoofdrol. Is niet alko-
holist wie wil. Sommige worden het na
heel weinig gedronken te hebben. Andere
weerstaan aan het verbruik van groote
hoeveelheden alkohol. Hier boet men
vooral voor de fouten zijner ouders.
Zcoals de Bijbel zegt: De ouders heb
ben groene druiven gegeten en hunne kin
deren zullen er sleeë tanden van krijgen.
De alkoholist is vatbaar voor elke mis
daad. Hij wordt brutaal en voelt zich tot
gewelddaden aangetrokken.
Hij is in staat om alle misdrijven te
plegen en vooral geslachtsmisdrijven Al
kohol is een factor van ontaarding. Hij
doet de geboorten dalen. De kinderen van
alkoholisten zijn zwaar belast. Het ge
vaar is groot.
Hoe wordt men alkoholist? De erfelijk
heid speelt daarin een rol. Doch er dient
ock rekening gehouden met de onwetend
heid over de rol, welke alkohol speelt.
Het is verkeerd te meenen dat hij de
krachten staalt cn den arbeider in staat
stelt om zwaar werk ie verrichten. Vóór
den oorlog werd de arbe'der door zijne
makkers medegelokt naar de herberg. De
vrees van een paria te worden, zette hem
aan om te doen zooals de anderen.
Zulke alkoholist begon te drinken na
tegenslag in Ijn zaken of In zijn gezin,
maar heel dikwijls waren deze tegensla
gen niet de oorzaak maar het gevolg van
dranklust.
De strijd tegen het alkoholisme meet
overal doorgedreven worden: in de school,
in de kazerne, in de kringen van licliame-
melijke opvoeding, in het gezin. De wer
king van de anti-alkoholbonden, met het
oog op de verbetering der dronkaards, is
een droombeeld dronkaards zijn niet te
overreden. De koninklijke academie van
geneeskunde van Belgle deed itspraak ten
voordeele van strenge verbodsmaatregelen
in zake alkohol. De academie eischte het
verbod niet van bier en wijn tot een zeke
ren graad.
De huidige wet schafte de private Krin
gen niet af, dat is waar, maar zij lever
de onbetwistbare en uitstekende uitslagen
op. Het alkokolverbruik verminderde met
twee derden. Zulks is deels te wijten aan
algemeene oorzaken, aan den vooruitgang
van de opvoeding, aan de achturenwet.
ook aan het hoog bedrag der accijnsrech
ten. Maar het is vooral toe te schrijven
aan de alkoholwet van 1919, die de slui-
tig van meer dan de helft der drankslij-
terljen voor evolg had. Want, men weet
het, maakt de gelegenheid den dief, zij
maakt ook den drinker.
Ik wil niét wijzen op de voordeelen van
tie wet, waarvan de herziening door den
heer Pierco en zijne vrienden wordt nage
streefd met een hardnekkigheid die bij
en betere zaak paste, nog steunen op
statistieken. Statiestieken kunnen in twij
fel worden getrokken. Het ls evenwel on
betwistbaar dat de wet het alkoholver-
bruik verbruik verminderde. Dr Vervaeck
zegde dat een van de maatschappelijke
gevolgen van de wet is geweest de door
drankmisbruik veroorzaakte stoornissen
te doen- Vfcrdwijnen en het verteer in de
drankgelegenheden te doen afnemen Een
arbeider, die zich niet meer aan drank
misbruik overlegd, begint meer aan zijn
tehuis te houden. Het peil van zijn zede
lijkheid stijgt, hij heeft een rustiger leven
in zijn gszin. De ongevallen en de mis
daden aan drankmisbruik te wijten heb
ben aanzienlijk afgenomen. Dr Bronar-
del bewees vroeger leeds dat drankmis
bruik -de r tering bevorder» De kinderen
van drankzuchtigen zijn vaak zwakke en
abnormale kinderen.
Zijn er statistieken noodig om te bewij
zen dat de werkkracht van den dronkaard
geringer is? Het aantal zieken, zinneioo-
zen en abnormale kinderen staat in rc.cht-
streeksche verhouding tot hst alcohol ver -
bruik. De criminalisten weten dat de al
koholisten dikwijls zoo verbeest worden,
dat zij menigmaal zelfs hunne eigene
kinderen onteeren.
Ik dring nog aan op de finantieelc ge
volgen voor den Staat van het alkoholis
me. Bedenkt wat het verplegen van
krankzinnigen, zieken, gekwetsten, iand-
loopers, deliquenten kost. Dr Boulanger
berekende dat in 1932 de begrooting van
justitie, wegens den achteruitgang van
het alkoholisme, met 15 millioen verlicht
was.
Ondanks haar leemten, bewees de wet
van 1919 ontzaglijke diensten aan den
strijd tegen den alkohol. Sommigen vra
gen dat, als zij herzien wordt, men dade
lijk volledig verbod zou opleggen alkoho-
lische dranken te verkoopen. Ik geloof
niet dat zulks nuttig zou wezen. Men moet
de verbetering der zeden niet verwachten
van de strafwerklng der wet. Maar de
huidige wet moet streng toegepast wor
den. Zij had reeds voor uitslag het alko-
holverbrulk te verminderen tot twêe en
half liter per inwoner in 1927, terwijl In
Frankrijk dit verbruik 7.84 liter bedraagt.
Het amendement van den heer Masson
zcu een tegen de borst stootende onge
lijkheid tot stand brengen. De wet moet
in haar groote lijnen gehandhaafd blij
ven. De wet is niet onvolksgezind wegens
haar strengheid, maar wel wegens de on
gelijkheid waarmee zij toegepast wordt
in de verschillende streken van het land.
Net alsof het gerecht niet overal hetzelfde
moest wezen (Zeer wel!)
De wet moet gelijk, redelijk en streng,
zonder overdrijving, toegepast worden.
Ik zou misschien de bepaling kunnen
goedkeuren waarbij de herbergiers ge
machtigd worden alkohol voor eigen ge
bruik ie bewaren in kamers waar het
publiek geen toegang heeft. Ik wil ze niet
buiten de wet stellen, ncch hun weigeren
wat de wet aan den meest verachteHjken
misdadiger toelaat. (Zeer wel!)
Doch ik zal mijne siem weigeren aan
een wet die den verkoop zou toelaten in de
openbare plaatsen, welke maatregelen van
streng toezicht of beperking de wet ook
moge voorschrijven. Frankrijk vergif
tigt zichzelf met alkohol, schreef profes
sor Lacquel, gaat het zoo voort, dan komt
weldra het finis Galliliac.
Ik wil mijn land een beter lot bezorgen
en door den strijd tegen den alkohol zijn
stoffelijken voorspoed en zijn zedelijke
grootheid verzekeren. (Toejuichingen
rechts en bij de socialisten.)
Dr BRUTSAERT. Kamerlid, is
sprekelijk voor iedereen:
Te Poperingc, in zijn huis, 's mor
gens, den Maandag en Vrijdag.
Te leper, den ln en 3" Zaterdag der
maand van 9 i tot 12 uur in den Ka
tholieken Kring.
Te Wervik, den 2' Zaterdag der
maand, van 9 tot 12 uur, in «Het
Kapitel