Tentoonstelling van toegepaste Electriciteit in Landbouw Nijverheid
Negende HANDELSFOOR
PALMZONDAG
WEET GE WAT
34: Jaar. - Nummer 12
35 Centiemen
Zaterdag 19 Maart 1932
Katholiek Weekblad van het ArrondiSbement Yper
HANDELS- en NIJVERHEIDSKAMER - YPER
W.-V. ELECTR1CITEITSMAATSCHAPPIJ - BRUGGE
Van Witten Donderdag 24 Maart tot Zondag 3 April 1932
in dü bebouwen der Lakenhalle en ter gelegenheid der Electrificatie van de Bergstreek
Van Witten Donderdag 24
tot 2n Paaschdag 28 Maart
in de Gebouwen der Staats-
Middelb. School, Mondstraat.
De Blinden te Lisieux
l}d IJpcrecljc Itolh
ABONNEMENTPRIJS
1 Jaar 18 fr. 6 maanden 10 £r. 3 maanden 6 fr
Men abonneert in alle Postkantoren en in het Opstelbureel
ABONNEMENT VOOR 'T BUITENLAND:
28 {rank. Op het Opstelbureel alleen te vragen.
BEHEER EN OPSTEL
io5, ZONNEBEKE STEENWEG, io5, YPER
Postcheckrekening 40.201
(j. CASIHJt)
waar op alle wekedagen alle inlichtingen te bekomen zijn
van 14 tot 16 uur.
AANKONDIGINGEN Prijs bij overeenkomst.
Alle Aankondigingen moeten tegen den WOENSDAG
ten laatste ingezonden woraen.
Kleine berichten en nieuws ten laatste tegen den
WOENSDAG avond
Met Palmzondag begint de Goede
i'eek die ook de stille week de
heilige of de- groote week, en
ik de «Pijnweek .geheeten wordt:
j is de laatste van den vasten en
erdenkt op treffende wijze de laat-
dagen van Christus' leven. Er is
isschien in geheel het kerkelijk
ar geen enkele tijd, die de harten
>rgeloovigen dieper ontroeren kan.
Hes wordt er ons schier in volle
erkelijkheid voor da oogen ge-
racht. Vandaag, met Palmzondag is
ft Jezus' intrede in Jeruzalem, en
in in de Heilige Mis het gezongen
;rhaal van zijn bitter Lijden: de
•iester verbeeldt er Jezus zelf; de
iaken is er de geschiedkundige ver
lier, en de subdiaken verbeeldt het
ik, dat schreeuwtHij worde
'Tubigd
Op Witten Donderdag vieren wij
instelling van het Allerheiligste
ikrament des Altaars; op Goeden
rijdag vereeren wij Jezus' dood, en
ij aanbidden het Kruis. En 's Za-
irdags, op Paaschavond weerklinkt
«derom het blijde Alleluia: Chris-
iï is verrezenEn de klokken, die
inds Witten Donderdag gezwegen
ebben, hernemen hun vreugdig ge
lid: Christus is verrezen!
Op Paschen zalf is het vooral feest;
li ons braaf christen vlaamsch volk
tót niet na, in de Goede Week zelf,
p den triomf van Paschen te den-
en. Een oude spreekwijze zegt:
h'i.m, Palmenzondag
Pfii Maandag sla ik mijn kalf,
p Dinsdag deel ik het half,
p Woensdag schorst men de klok-
ken
Pen Donderdag is het soppe-doppe
[feestsoep.
Den Vrijdag kruipt men (in het ne-
derig vereeren van 't Kruis),
Ekn Zaterdag klopt men den vasten
[uit.
En de zaligheid van die week is
fco diep in de zielen geworteld, dat
k boeren zeggenAl wat in de
loede week gezaaid wordt, brengt
^achten op!
Op Palmzondag is het processie
Je kerk om den zegetocht van Je-
G in Jeruzalem te herinneren.
«Toen Jezus en zijn volgelin-
fen, 7.oo verhaalt de H. Mattheus,
Lruzalem naderden en gekomen wa-
ten te Bethphage bij den Olijfberg,
fend Jezus twee leerlingen, en zeide
'in: Gaat naar het dorp, dat tegen-
-r u ligten aanstonds zult gij een
Selin vinden vastgebonden en met
-n veulen bij haarmaakt ze los en
'cngt ze Mij. En zoo iemand er een
'T.erking laat hooren, antwoordt:
Heer heeft ze noodig! En dade-
- zal hij ze laten gaan.
Dit alles geschiedde ter vervul-
'Z van hetgeen de profeet had voor-
;>Jd: Zegt aan de dochter van
-Ti: Zie, uw Koning komt tot u
^hanoedig, en zittend op een ezel,
^veulen, het jong van een lastdier.
De leerlingen nu gingen en de-
^at Jezus hun bevolen had. En
zij brachten de ezelin en het veulen;
legden er hunne kleederen over, en
deden Hem daarop zitten.
En een talrijke menigte spreidde
hun kleederen op den weg; anderen
houwden takken van de boomen en
strooiden ze op den weg. En de scha
ren, die vooropgingen en die volg
den, riepen: Hosannah, den Zoon
van David! Gezegend Hij, die komt
in den naam des Heeren; hosanna
in den hooge.
En toen Hij Jeruzalem was bin
nengereden, kwam de heele stad in
beweging, en zeide: Wie is deze?
En de scharen antwoorddenDe
ze is Jezus, de profeet van Nazareth
in Galilea.
Om die eerste hulde aan Christus-
Koning te vieren, worden thans nog
in alle parochiekerken vóór de Hoog
mis de palmen met groote plechtig
heid gewijd, sn dan in processie, ter
eere van den~ Goddelijken Vorst,
rondgedragen. En onze vlaamsche
menschen, toen zij den heer pastoor,
die Christus verbeeldt, aan de kerk
deur met het Kruis hooren kloppen
om, gelijk Christus weleer in Jeru
zalem, binnengelaten te worden en
het onbloedig misoffer te beginnen,
zeggen dan gaarne al lachende dat
men den pastoor heeft buitengeslo-
en Het is het eerste tooneel van
het roerend lijdensdrama, dat ge
durende de Goede Week in da kerk
zal vertoond worden.
Die processie, die in de zesde eeuw
reeds te Rome plaats greep, werd in
de negende eeuw in de kerkelijke li
turgie opgenomen. En in de middel
eeuwen was zij ten zeerste indruk
wekkend, om wille van het Evange
lisch mysteriespel dat in de kerk zelf,
voor de geloovigen werd opgevoerd.
In die processie, zoo bevestigt Celis
in zijn Volkskundigen Kalender,
droeg men het beeld van Jezus op
den ezelrond. Te Thienen was het
vergezeld van de twaalf apostelen,
barvoets meegaande in den stoet bui
ten de kerk. Te Hoegaerden-bij-
Thienen is die processie, als een al
oud middeleeuwsch spel, nog bijge
bleven. Het beeld wordt er verge
zeld door de apostelen, de geestelijk
heid en de leden van het Broeder
schap. Na de processie wordt de mis
gezongen. En onder het verhaal van
het bitter lij den verlaten de apos
telen de kerk, om te toonen dat bij
het aanhouden van Jezus in het hof-
ken van Olijven, de apostelen werke
lijk weggevlucht zijn. Na het Evan
gelie komen ze dan weder en nade
ren ter H. Tafel na de kommunie
des priesters.
Hoe spijtig dat die gebruiken, wel
ke de minste bijzonderheden van
Christus' lijden voor elkeen aan
schouwelijk maken, niet overal be
waard bleven!
Te Brugge ging eertijds op Palm
zondag een boetprocessie uit, waar
in de Paters Kapucienen het zooge
naamde Roode Kruis uit de Sint-
Salvatorskerk naar hun klooster
overbrachten. Het leven en het lij
den des Hesren en de Zeven Weeën
van Maria werden er verbeelden
de tafereelen waren gedragen door
boetzlingen, die soms zware ijzeren
bollen sleepten. Onze voorouders ver
stonden dat zij voor het begane
l'ywaad vergiffenis moesten verdie
nen en zij zwichtten voor geen men-
schelijk opzicht!
De palmen, die in de Oostersche
streken te huis zijn, worden in onze
noorderstreken vervangen door an
dere planten, die er gemakkelijker
groeien, bijzonder door het buks
hout, dat altijd, winter en zomer,
groen blijft, en als zinnebeeld van
de christene hoop en van het onver
welkbaar geloof gelden kan. Die
gewijde palmspeelt een groote
rol in het leven van ons vlaamsche
volk
Eerbiedig wordt zij in de huizen
bewaard omdat zij Gods zegen voor
ziel en lichaam waard is. Op de hoe
ken hunner bezaaide velden steken
onze landlieden hunne palmtakjes;
en godvruchtig hechten zij er ook
aan het Christusbeeld der schouw of
aan het wijwatervat, dat bij de deur
hangthuis en huisgenooten worden
er mede beschermd. De palmtakjes
dienen nog om het wijwater op de
zieken in den doodstrijd te sprenke
len, en in tijd van donder en onweer
om er rond huizen en andere gebou
wen te sproeien.
Vooral 's namiddags, na de Ves
pers, vertelt Celis, gaat de landman
op zijn veld de takken steken, zeg
gende:
Ik zegen hier mijn koorn
Tegen den bliksem en den oonn,
Tegen meiden en knechten [ten,
Dat zij mijn koorn niet om en vech-
En tegen dat duivelsch zwijnges,
Dat zoo kwaad om pikken es.
Als de palm in den grond gesteken
wordt, moet men bidden zonder stil
te staanVan uit den hoogen hemel,
moet onze Lieve Heer voorzeker zul
ke eenvoudige gebeden welwillend
aanhooren.
Wanneer een nieuw huis gebouwd
wordt, komt de eigenaar bij het leg
gen van den eersten steen, met een
takske gewijde palm: hij doopt het
in wijwater en besproeit ermede den
steen dien hij leggen zal. Dan wordt
de palmtak zelf in den muur gemet
seld.
Nog eens de zegen des Heeren is
vast aan dit christen gebruik, dat een
akt van geloof is en tevens een gebed
vol betrouwen op Gods goedheid.
Palmzondag, die de dag van het wij
den der takjes is, was daarom altijd
|een der meest gevierde feesten bij
jhet vlaamsche volk.
Hoe dieper men ons vlaamsch le
ven in zijn dagelijksche uitingen na
gaat, des te klaarder zien wij dat het
met den katholieken godsdienst is
samengegroeid, en dat wij aan de
eeuwenlange werking onzer priesters
onzen eigen aard te danken hebben.
Onafscheidbaar is het eene van het
andere; en wie het christelijk geloof
ontstelen wfl, verbastert den Vla
ming in zijn innigste wezen.
Het is bijzonderlijk ons landleven
op den buiten, onder Gods lieve zon-
ne, en in de vrije natuur, dat zich
naar het kerkelijk jaar geregeld
heeft, en bij elke godsdienstige
plechtigheid ook een gunste van tij-
delijksn aard afsmeekt van den He
mel. De landman voelt zich, meer
dan de stedeling, onder de macht des
Heeren, die op tijd en stond, in het
regslmatig opeenvolgen der seizoe
nen, het zaad ontkiemen doet en het
blij laat opwassen. Voor Palmzon
dag, die een triomfdag was voor
Christus, zegt hij gaarne«Is
Palmdag schoon en helder, dan heefi
m>2n gewoonlijk een goed vruchten
jaar!» Al de landelijke spreekwij
zen passen overigens op de kerkelijke
feestenen getuigen van het mach
tig christen geloof, dat onwrikbaar
in onze zielen vastgeankerd ligt.
God gevg dat wij steeds trouw
blijven aan eigen familiehaard en
altaar zooals men in den roemrij
ken Boerenkrijg placht te zeggen:
pro aris et focis
Het Nationaal Werk der Blinden is van
zin eene Bedevaart voor Blinden naar
Lisieux in te richten ter gelegenheid van
den Jubilé van Pater Agnello, en den
tienden verjaardag van het bestaan van
het Werk. Dit Werk wil de ongelukki-
gen, van het licht beroofd, bij de Heilige
geleiden, wier eeredienst zeer gekend is,
ten einde hen toe te laten bij het glo
rierijk graf der Heilige Theresia moed,
sterkte en misschien genezing te beko
men.
Talrijk zullen de blinden zijn, die aan
deze reis deel zullen willen nemen, want
zij weten hoe rijkelijk de Kleine Karme
lietes in troost en gratie is.
Talrijk ook zullen de zienden zijn, die
zich voor deze bedevaart zullen inschrij
ven. Zij zullen daarheen gaan om den
Hemel te bedanken, hen voor de blind
heid te hebben gespaard en om Hem te
vragen, hen de onschatbare gave van het
zicht te behouden.
Aan hen wier gezondheidstoestand, of
hunne bezigheden beletten, aan deze be
devaart deel te nemen, doen wij een
dringenden roep, opdat zij aan de on
derneming zouden medewerken, door een
deel of den geheelen prijs der reis aan
het Werk te schenken. Zij zullen alzoo
gebeden dezer laatsten, almachtig bij het
gebeden der laatsten, almachtig bij het
hart der Heilige Karmelietes, zullen hun
ne weldoeners vele en vruchtvolle zege
ningen doen verwerven.
Deze bedevaart is gesteld op 29 Maart.
Vertrek uit Brussel ten 6.29. Terug te
Brussel 1 April ten 22.47.
Voor alle verdere inlichtingen wende
men zich tot het Nationaal Werk der
Blinden, 90, Daillylaan, Brussel.
De Koning van Saxen, die komt te
sterven, trad van den troon af, na
da vlucht van Keizer Willem en bij
de algemeene onttroning der duit-
sche prinsen. Vóór en na, genoot hij
de volksgunst en hij werd koninklijk
begraven. Zijn oudste zoon. die
kroonprins was, is kloosterling bij
de Jêsuiten en zijn broeder, prins
Maximilianus, is priester en prelaat
der Roomsehe Kerk.
Sedert 1929, hebben in Bulgarië
twintig werksters gewrocht aan een
tapijt, het grootste dat ooit in dit
land vsrveerdigd werd; het tapijt is
van Persischen trant en is 9,40 m.
breed en 15 m. lang. Het weegt maar
654 kilogrammen en zijn prijs is
meer dan 1.000.000 levas.
Wie ooit St Michiels-Berg bezocht,
gelagen in zee, rechtover de grens
lijn tusschen Bretoenen- en Norman-
dersland, weet te spreken van la
mère Poulard en hare eierkoeken,
't Was aen toonbeeld van openherti-
ge, eenvoudige en gedienstige waar
din en op haar graf, in 't klein kerk
hofje van den berg, staat er nu te
lezenHier rusten Victor en An
nette Poulard; Brave echtgenooten
Goede gasthuisbezorgers; Dat de
Heer ze onthale, even als zij hunne
gasten onthaalden.
Isabelle-kleur is bleekbruin en in
Belgie en in Spanje zet met gelijke
feiten vooruit, aan dewelke dit kleur
zijn naam zoude verschuldigd zijn.
In Spanje: Ferdinand-ds-Katho-
liek (1479-1516) die aan Christophe
Colombus schepen gaf waarmede de
ze de Nieuwe-Wereld (opnieuw)
ontdekte, verjoeg uit Spanje de
Mooren, die, alhoswel in 1212 totaal
verslegen door Alphonse VIII te Las
Navas de Tolosa, waren blijven nes
telen in Grenade. Bij het beleg de
zer stad, deed de Koningin Isabelle
belofte niet te veranderen van li-
chaams-linnen tot den val der stad.
Nu het beleg sleepte zoodanig aan,
dat bedoeld hemde koffie-kleur gekre
gen had, tijdens de zegepraal. In
BelgieAartshertog Albrecht wrocht
drie jaar om Oostende in te nemen,
waarvan het bsleg begon in 1601 en
eindigde in 1604. Ook bij dit beleg,
zoude aartshertogin Isabelle belofte
gedaan hebben niet te verandoren
van lichaams-linnsn tot aan de zege
praalen 't kleur van dit hem
de, indien het nog bestond, was ook
vaal-wit of lichtbruin.
De V. S. van Amerika, met al zijn
goud, heeft 8.000.000 werkloozen. In
't korte moet er een nieuwen Presi
dent gekozen zijn. Pater James R.
Cox, die onlangs met 25.000 werk
loozen van Pittsburg naar de hoofd
stad Washington trok, om het Con
gres (d. i. de Kamers) der Vereenig-
de Staten te verzoeken werkgelegen
heid te verschaffen, heeft candida-
tuur aanvaard voor het President
schap, die hem aangeboden is dooi
de nieuwe staatskundige partij der
werkloozen.
In China, waar nu oorlog woedt,
is een muur 4500 kilometers lang, 10
meters hoog en breed genoeg opdat
er boven twee karren nevens elkan
der zouden kunnen voorbijgaan; dit
bolwerk werd opgetrokken in de der
de eeuw vóór Christus en moest de
streek vrijwaren tegen de noordsche
bandietsn. De Pyramieden van Egyp
te, kunstmatige heuvels, die dienden
als prachtgraven, zijn klein werk
nevens den chineeschen muur.
Honderd jaar zijn verloopsn. se
dert de uitvinding der stalen pen.
Voordien schreven onze voorouders
met ganzenpennen d. i. groote gan-