S. ANTONIUS Betooging der Kristen Middenstanders te Brugge. WEET GE WAT 54' Jaar. - Nummer 23 35 Centiemen Zaterdag 4 Juni 1932. Katholiek Weekblad van het Arrondissement Yper Alle Kristen Middenstanders daar naartoe Kristen Middenstanders van Yper ZONNEBEKE ijd IJpcrscljc ABONNEMENTPRIJS 1 Jaar 18 fr. 8 maanden 10 fr. 3 maanden 6 £r Men abonneert in alle Postkantoren en in het Opstelbureel ABONNEMENT VOOR 'T BUITENLAND: 28 frank. Op het Opstelbureel alleen te vragen. BEHEER EN OPSTEL io5, ZONNEBEKE STEENWEG, io5, YPER Postcheckrekening 40.201 0- CASIKR) waar op alle wekedagen alle inlichtingen te bekomen zijn van 14 tot 16 uur. AANKONDIGINGEN Prijs bij overeenkomst. Alle Aankondigingen moeten tegen den WOENSDAG ten laatste ingezonden woraen. Kleine berichten en nieuws ten laatste tegen den WOENSDAG avond Op heden Zondag 5 Juni, houdt de Kristen Middenstand een lan delijk kongres. Het wordt een hoogdag voor onze Middenstandswer king, INDIEN gij er het UWE toe bijdraagt. Het doel van de Kristen Middenstand is: de godsdienstige, zede lijke en stoffelijke herwording van onze stand. Hij werkt ervoor, dat de Kristen geest zou hoogtij vieren onder ons volk. Kristus moet heerschen als Koning in onze gezinnen, in den tandel, op het werk, op straat, door het woord en door de daad. Nevens de Landbouwers en de Werklieden, wil hij die heerlijke taak vervullen, in ÉÉN eenheid van Katholiek gezag. Hij wil een welvarende Middenstand. Een Middenstand welke de volledige ontplooiing toelaat der heerlijke gaven welke zijne leden bezitten: gaven van spaarzaamheid, noeste werkkracht, vooruitzicht, ondernemingsgeest, en bovenal rotsvaste trouw aan Godsdienst en goede zeden. Hij is geroepen tot de hoogste prestatie; namentlijk het overbruggen van Kapitaal en Arbeid. De geschiedenis leert hoe hoofdzakelijk die brug er van doen is, tot de ALGEHEELE wel vaart van de samenleving. WELNU DIE BRUG IS BEDREIGD! MEN WIL DEN MIDDENSTAND KAPOT. Wie betaalt de belastingen Wie moet staatsbeambte spelen met. zegels te plakken en fichen in te vullen? Wie ziet er niet klaar in het stipt toepassen der sociale wetten Wie mag er nooit zeggen in regel te zijn met de belastingswetten? Wie is de mindere Belg die uitgesloten wordt te genieten van Pen sioen, en vooral van Familievergoedingalhoeivel hij betaalt, en graag, voor een ander? Wie is de baas niet meer in zijn eigen zaken? Wie weet er niet waarop, en waarvoor hij belast wordt? Wie wordt er altijd vergeten in het Parlement in het opstellen der wetten? Wie moet er immer in den hoek staan, zwijgen,en betalen? STEEDS DE MIDDENSTANDER. DaaromOntwaakt!Middenstanders! Gaat heden betoogen naar Brugge. Volgt de zittingen van het Kongres en leert er wat de Middenstand wil, en hoe hij aan zijn doel zal geraken. Klagen en helpt niet; t'huis blijven nog min. Daarom, als een man naar Brugge! Doet aan de regeerders voelen dat gij er genoeg van hebt immer het schaap te zijn. De tijden zijn rijp. Wetgevende macht buigt voor georgani seerde macht. Gij zijt immer bereid voor alles in de bres te springen, betoog nu voor uw bedreigd bestaan. PROGRAMMA VAN HET CONGRES Te 9 uur, gelezen H. Mis in de kapel van 't Gasthuis. Te 11,30 uur, H. Mis in dezelfde kapel voor de deelnemers die niet bijtijds kun nen komen voor de H. Mis van 9 uur. Na de H. Mis van 9 uur, met muziek naar de lokalen der Garenmarkt. Te 10 uur sectievergaderingen: Onder werpen 1. Gezinsvergoeding: Bureel: MM. Geu- ens Walter Van Robays, van Brugge, en Tempère, van Oostende. Inleider: M. Van Coillie, Senator, Rcrselare. 2. Vereenvoudiging van het gerecht: Voorzitter: M. De Jaegher, Kortrijk. Secretaris: M. De Cuypere, Roeselare. Inleider M. Versteele, Veurne. 3. Toestand der Middenstandsorganisa tie en de middelen tot versterking en uit breiding: Voorzitter M. Bernolet, Brugge. Secretaris: M. Verhoeven, Klerken. Inleider: E. H. Jacobs, Alg. Secretaris. hij in, met bestemming voor Moroc co, waar hij verhoopte de marte laarspalm te plukken. Dit viel hem niet ten deele en na een winter ziek te bed gelegen te hebben, koos hij op nieuw zee om naar Portugaal terug te keeren, maar door een tempeest werd het schip gedreven tot op de kusten van Sicilië en alzoo landde St Antonius aan in Italië. St Antonius ging naar Assise, waar dit jaar de broeders samenkwamen ten getalle van 3000. Na die algemeene verga dering, vergezelde hij den overste der Romagnestreek èn onder zijne leiding, ving hij apostelwerk aan: Jaren lang prak hij en deed Pij me nigvuldige wonderen eerst in cen traal Italië, en daarna in Frankrijk o. m. te Toulouse, te Le Puy, in den Berry en in de streken van Limoges en Provence.. Met 1229 kwam hij in Padoua en evangeliseerde het noor den van Italië. Dan, na een reis naar Rome voor zaken van het orde en waar de Paus hem begeerde te weer houden, ging St Antonius naar den berg Alverne, om er weinigen tijd te verblijven en eindelijk kwam hij te rug in Padoua, waar hij het aardsche met het eeuwige verwisselde, den 13 Juni 1231. Hij was 36 jaar oud. Min dan een jaar later en zich steu nende op 47 wel bewezene mirakels, Paus Gregorius IX, officieerde in de Kathedraal van Spoleto, op hoogdag van Sinxen, d. i. den 30 Mei 1232, .verklaarde St Antonius Heilig. Na den middag, te 2 uur, OPTOCHT en ALGEMEENE VERGADERING, waar op leiders en Overheden het woord zullen voeren. VOOR DE JONGE MIDDENSTANDERS LANDELIJK CONGRES Voorzitter: E. H. Allossery, Brugge. Secretaris: M. De Tavernier Roger, Tor hout. Inleiders: M. Florin J., Brugge: Verslag over het tienjarig bestaan van Middenstandswacht Brugge, het Pro vinciaal Middenstandsjeugdverbond van West-Vlaanderen en inleiding tot Lande lijk Verbond; M. De Schodt L.. Poperinge: De leidende gedachten bij de midden- standsjeugd en de practische uitwerking ervan. 's Namiddags, deelneming aan den groo- ten optocht en aan de algemeene verga dering. Heer Tel. Schepens zal spreken namens de Jeugd. Den 13 Juni 1931 was het 700 jaar dat de H. Antonius overleed in Pa dua. Voor die datum had men luister rijke feesten bereid in deze stad en ten legaat zoude er den Paus verte genwoordigd hebben, maar alles *erd verhinderd door moeilijkheden, die oprezen tusschen Paus en Musso- lini, ter oorzake van Katholieke-Ac- tië-aangelegenheden. Het geschil *'erd weinige maanden nadien bijge legd en wat in 1931 niet kon geschie den werd nu verwezentlijkt in 1932, namelijk den 30 Mei, 700c" verjaar dag der Heiligverklaring van den H. Antonius. Begin XII0 eeuw, Portugal was be zet door de Mooren, evenals een groot gedeelte nog van Spanje. In 1147, graaf Alphonse Henriquez, geholpen noor een vloot van Kruisvaarders, die 'Jp weg waren naar Palestina, miek zich meester van Lisboa. Twee en hvintig jaar later, (1169), scheurde Portugaal, die vassaalstaat gebleven '•'as van Spanje, zich van dit land af, werd onafhankelijk en Alphonse Henriquez werd als koning erkend, door Paus Alexander III. In 1195 werd de H. Antonius te Lisboa geboren en zijn vader was Martino, edele soldaat van Koning Alphonse; eene legende beweert, dat die vader de zoon was van een der kruisvaarders, die hielpen Lis boa innemen en die zich naderhand in de streek zoude gevestigd hebben; de legende beweert ook dat hij een lid was der familie van Bouillon, mo gelijks een kleinkind van Godfried. (Omdat de H. Antonius Portugees was van geboorte, heeft geheel Por tugaal verleden jaar gefeest en neemt deel aan het tegenwoordig feestvieren in Italië; met den officieelen trein, die den pauslijken Legaat naar Pa dua bracht, op 28 Mei 1.1., reisde me de de Portugeesche Gezant, M. Tri nidad Coelho en al de leden van het gezantschap.) De H. Antonius was eerst werk zaam, als reguliere kanonnik van St Augustinus, in de kloosters van Lis boa en Coïmbre; daarna werd hij Franciskaan; als dusdanig scheepte fis De Pauslijke Legaat, vóór hij naar Rome terugreisde, bezocht Dinsdag 1.1. de Kathedraal van Spoleto, waar de Heiligverklaring geschiedde en celebreerde er eene pontificale Hoog mis. fis Onder de talrijke wonderen die de H. Antonius toegeschreven zijn, zijn er die historisch bewezen zijn en an deren, door gemis aan historische be wijzen, moeten als legendarisch be schouwd worden. Bemerk nogthans dat dit laatste niet beduidt dat zij valsch zijn; mogelijks zijn zij ge beurd, maar men kan hunne echt heid niet verklaren en zulke wonde en worden nooit ingeroepen voor Hei ligverklaring. Onder de historische kunnen wij aanhalen Den knieval voor het Allerheiligste van den muilezel, waarvan de mees ten weigerden geloof te hechten aan de tegenwoordigheid des Heeren in het H. Sakrament. Dit is gebeurd te Rimini. Het sermoen aan de visschen, aan dewelke St Antonius prak, omdat het volk niet wilde luisteren naar zijne sermoenen. Dit is ook gebeurd te Rimini. De bilocatie in de stad Limoges, 't Was in den nacht tusschen Witten Donderdag en Goeden Vrijdag. In de St Pieterskerk had men de donkere metten geëindigd en St Antonius deed een sermoen aan 't volk. Op ze ker oogenblik, dat St Antonius in zijn klooster had moeten zijn, om als custode een deel van 't nachtoffi- cië te zingen, zag het volk St Anto nius spraakloos staan in het gestoelte en op het zelfde oogenblik zong de Heilige de bedoelde les in zijne kloosterkerk. Na het einde der les verdween St Antonius uit zijne kloos terkerk en zette zijn sermoen voort in St Pieters. Het ongeweerte te Limoges. St An tonius had het volk samengeroepen in den ouden Romeinschen amphi theatre, omdat geene kerk groot ge noeg was, om de menigte te bevat ten. Die amphitheatres waren soorte sportpleinen onder den bloo- ten hemel. Een ongeweerte brak los en 't volk wilde vluchten. De Hei lige weerhield zijne toehoorders, zet te zijn sermoen voort en terwijl het in geheel de streek overvloedig re gende, geen druppel viel in den am phitheatre. Het schavot te St Julien, bij Li moges. Hier ook had de Heilige het volk samen geroepen op eene open bare plaats en men had een houten schavot opgetimmerd, dat moeste dienen als predikgestoelte. St Anto nius, als hij er van de trappen be steeg, zegde: «De vijand gaat een aanval doen, gedurende Pet sermoen. Maar vreest niet, niemand zal gehin derd worden. Op een zeker oogen blik het zwaar gevaarte stortte in een en noch predikant, noch geen een der toehoorders werden gekwetst. Daar St Antonius hier bewijs gegeven had van voorzeggingsgeest, luisterde het volk na het ongeval, met steeds groei ende aandacht. Op een nacht was St Antonius in gebed en de broeders, die naar het nachtofficlë trokken, kwamen hem aankondigen, dat veel volk een koornstuk aan 't vernielen was, toe- behoorende aan een vriend van 't klooster. Weest gerust, zegde de Heilige, gaat ter kerke en zingt ge heel godvruchtig het officië. En 's anderdaags bestatigden ze dat het koornstuk niet geleden had, 't was eene begoocheling geweest van Satan. De ajuinen van Brive. St Anto nius had aan eene milddadige vrouw groensels gevraagd voor het noen maal der Franciskanen. Het regende geweldig en de meid, belast met het uitvoeren van dien wensch, ging te midden de stortvlage de groensels gaan plukken in den hof en ze gaan dragen naar het klooster, tamelijk ver van daar afgelegen. Zij kwam daar toe en noch haar groensels, noch haar kleederen, hadden een druppel ken water gevangen. Jaarlijks wordt te Brive dit wonder Herdacht in September, den Zondag na Bar- tholomeus en dit feest wordt luister lij ker gevierd dan het naamfeest van St Antonius zelf. Het sermoen te Arles. Terwijl St Antonius prak, zag men St Francis- cus, die nog leefde maar in Italië ver bleef, verschijnen in de lucht en het sermoen over de passië aanhooren, de armen kruis wij ze ten hemel ver heven. Na het sermoen zegende hij V et volk en verdween. Onder de legendarische wonderen van St Antonius moeten gerangschikt worden Dat hij in de spelonken van Brive, die menige bedevaarders naar Lour- des bezocht hebben en waar de Hei lige lang verbleef, een waterbron heeft doen opwellen. Dat in de streek van Limoges, eene vrouw terug komende van het ser moen, haar klein kind, dat gevallen was in een ketel kokend water, ont waarde spelende in het warm vocht. Dat eene andere vrouw van dezelf de streek, Vaar klein kind dood vond in zijne wieg, ook bij haar te huis komen, na het sermoen. Zij liep haar nood klagen bij St Antonius, die ant woordde: Ga en ge zult een bewijs hebben van Gods Goedheid... en bij haar tweede tehuis komen, vond zij haar kind, spelend op den vloer. Dat het Kindeken Jesus aan den Heilige verscVeen, die er van gelief koosd werd en dat St Antonius het Kindeken minzaam aankeek en Het een eerbiedigen kus gaf. Dit wonder is nogthans veel verbeeld en men stelt den Heilige voor dragende het Kindeke of met een boek in de hand, waarop het Kindeken staat. OP ZONDAG 12 JUNI 1932 GROOTSCHE H.HERTEFEESTEN DER DEKENIJ YPER Meer dan drie duizend mannen. Negen en dertig Bonden, 10 muziek maatschappijen betoogen hun trouw aan Kristus Koning. Vorming van den stoet om 1 u., optocht om 2 u., geschiedkundige stoet en processie om 5 u. Sprekende en zingende groepen, joodsche klee- dij, kapping huis Vercouter, vijf honderd deelnemers, openbare hulde op de markt. Feestrede door M. Be- celaere. Koor: «Ons toekome uw rijk Verdubbelde autobusdiensten ver zekeren het verkeer. Na 1 uur is alle toegang van gerij met den ge- meentekom stopgezet tot 7 uur. De 2° Zondag van Juni moet voor het Ypersche een hoogdag zijn, een dag van geloofsbelijdenis en openbare hulde aan Kristus, ons aller Koning. Gansch het Ypersche en omliggen de dekenijen zullen toestroomen om deze Hulde grootsch te maken, en de diepe geloofsgevoelens der streek te betuigen. Clemenceau bezocht eene Fransche "school op T eiland Creta en vroeg aan een der kinders: Hoeveel is 2 en 2? 't Is te zien... antwoordde het kind. Hoe 't is te zien, zegde Cle menceau. Ja, ja, wedervoer de kleine, 2 en 2 onder elkaar geschreven dat is 4, maar 2 en 2 nevens elkaar geschreven dat is 22. Paus Pius XI zegt dat zonder ge bed en boete de crisis niet kan opge lost worden. Bij Turin bestaat de stichting Cot- tolengo. Gelukzalige Cottolengo, die ze tot het leven riep, aanveerdde kost loos gelijk welke ongelukkigen, die zijne menschlievenheid inriepen en voor Ken bouwde en bouwde hij toe vluchtsoorden van allen aard. Als de fiscus kwam om belastingen te in nen: «Geen duit zal ik u betalen», antwoordde hij, kom en zie en sluit gij onze zalen, al die ongelukkigen zijn ten laste van den Staat Daar op liet men hem met vrede. Op den dag van heden verblijven er daar 8000 menschlijke wrakken. Dagelijks verbruiken zij 1500 liters melk, 1200 liters wijn, 2000 kilos brood, 1000 kilos vleesch, 200 kilos rijst, 200 kilos groensels, 250 kilos suiker, 200 kilos café, 700 kilos zout, 500 kilos aardappelen en 2000 eieren. Het gesticht heeft geen vaste in komsten hoe kan men dan in die ko lossale behoeften voorzien Hoe dat durend mirakel uitgelegd? Luistert: Dagelijks bidt men er 10.000 Rozen- kranzen en worden er 5000 commu niën uitgedeeld. Men bidt er over dag en nacht van 1 Januari tot 31 December. 't Is dus een prachtig-bewijs van de kracht des gebeds: Onze Vader, Die in de Hemelen zijt, geef ons be den ons dagelijksch brood. fis fis De Katanga, Zuid-Oostelijk gedeel te van Congo, is van apostolijke pre fectuur tot Bisdom hervormd en Mgr Jan de Hemptinnegewezen pre fect, wordt apostolieke vicaris en zal Bisschop gewijd worden, met den ti tel van Mileva. In 1910 vertrok Mgr de Hemntin- ne uit de abdij van Zevenkerke, bij

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersche Volk (1910-1915, 1927-32) | 1932 | | pagina 1