S. ANTONIUS
Betooging der
Kristen Middenstanders te Brugge.
WEET GE WAT
54' Jaar. - Nummer 23
35 Centiemen
Zaterdag 4 Juni 1932.
Katholiek Weekblad van het Arrondissement Yper
Alle Kristen Middenstanders daar naartoe
Kristen Middenstanders van Yper
ZONNEBEKE
ijd IJpcrscljc
ABONNEMENTPRIJS
1 Jaar 18 fr. 8 maanden 10 fr. 3 maanden 6 £r
Men abonneert in alle Postkantoren en in het Opstelbureel
ABONNEMENT VOOR 'T BUITENLAND:
28 frank. Op het Opstelbureel alleen te vragen.
BEHEER EN OPSTEL
io5, ZONNEBEKE STEENWEG, io5, YPER
Postcheckrekening 40.201
0- CASIKR)
waar op alle wekedagen alle inlichtingen te bekomen zijn
van 14 tot 16 uur.
AANKONDIGINGEN Prijs bij overeenkomst.
Alle Aankondigingen moeten tegen den WOENSDAG
ten laatste ingezonden woraen.
Kleine berichten en nieuws ten laatste tegen den
WOENSDAG avond
Op heden Zondag 5 Juni, houdt de Kristen Middenstand een lan
delijk kongres. Het wordt een hoogdag voor onze Middenstandswer
king, INDIEN gij er het UWE toe bijdraagt.
Het doel van de Kristen Middenstand is: de godsdienstige, zede
lijke en stoffelijke herwording van onze stand.
Hij werkt ervoor, dat de Kristen geest zou hoogtij vieren onder
ons volk.
Kristus moet heerschen als Koning in onze gezinnen, in den
tandel, op het werk, op straat, door het woord en door de daad.
Nevens de Landbouwers en de Werklieden, wil hij die heerlijke
taak vervullen, in ÉÉN eenheid van Katholiek gezag.
Hij wil een welvarende Middenstand. Een Middenstand welke
de volledige ontplooiing toelaat der heerlijke gaven welke zijne leden
bezitten: gaven van spaarzaamheid, noeste werkkracht, vooruitzicht,
ondernemingsgeest, en bovenal rotsvaste trouw aan Godsdienst en
goede zeden. Hij is geroepen tot de hoogste prestatie; namentlijk
het overbruggen van Kapitaal en Arbeid. De geschiedenis leert hoe
hoofdzakelijk die brug er van doen is, tot de ALGEHEELE wel
vaart van de samenleving.
WELNU DIE BRUG IS BEDREIGD!
MEN WIL DEN MIDDENSTAND KAPOT.
Wie betaalt de belastingen
Wie moet staatsbeambte spelen met. zegels te plakken en fichen in
te vullen?
Wie ziet er niet klaar in het stipt toepassen der sociale wetten
Wie mag er nooit zeggen in regel te zijn met de belastingswetten?
Wie is de mindere Belg die uitgesloten wordt te genieten van Pen
sioen, en vooral van Familievergoedingalhoeivel hij betaalt, en
graag, voor een ander?
Wie is de baas niet meer in zijn eigen zaken?
Wie weet er niet waarop, en waarvoor hij belast wordt?
Wie wordt er altijd vergeten in het Parlement in het opstellen der
wetten?
Wie moet er immer in den hoek staan, zwijgen,en betalen?
STEEDS DE MIDDENSTANDER.
DaaromOntwaakt!Middenstanders!
Gaat heden betoogen naar Brugge. Volgt de zittingen van
het Kongres en leert er wat de Middenstand wil, en hoe hij aan zijn
doel zal geraken. Klagen en helpt niet; t'huis blijven nog min.
Daarom, als een man naar Brugge! Doet aan de regeerders voelen
dat gij er genoeg van hebt immer het schaap te zijn.
De tijden zijn rijp. Wetgevende macht buigt voor georgani
seerde macht. Gij zijt immer bereid voor alles in de bres te springen,
betoog nu voor uw bedreigd bestaan.
PROGRAMMA VAN HET CONGRES
Te 9 uur, gelezen H. Mis in de kapel
van 't Gasthuis.
Te 11,30 uur, H. Mis in dezelfde kapel
voor de deelnemers die niet bijtijds kun
nen komen voor de H. Mis van 9 uur.
Na de H. Mis van 9 uur, met muziek
naar de lokalen der Garenmarkt.
Te 10 uur sectievergaderingen: Onder
werpen
1. Gezinsvergoeding: Bureel: MM. Geu-
ens Walter Van Robays, van Brugge, en
Tempère, van Oostende. Inleider: M.
Van Coillie, Senator, Rcrselare.
2. Vereenvoudiging van het gerecht:
Voorzitter: M. De Jaegher, Kortrijk.
Secretaris: M. De Cuypere, Roeselare.
Inleider M. Versteele, Veurne.
3. Toestand der Middenstandsorganisa
tie en de middelen tot versterking en uit
breiding: Voorzitter M. Bernolet, Brugge.
Secretaris: M. Verhoeven, Klerken.
Inleider: E. H. Jacobs, Alg. Secretaris.
hij in, met bestemming voor Moroc
co, waar hij verhoopte de marte
laarspalm te plukken. Dit viel hem
niet ten deele en na een winter ziek
te bed gelegen te hebben, koos hij op
nieuw zee om naar Portugaal terug
te keeren, maar door een tempeest
werd het schip gedreven tot op de
kusten van Sicilië en alzoo landde St
Antonius aan in Italië. St Antonius
ging naar Assise, waar dit jaar de
broeders samenkwamen ten getalle
van 3000. Na die algemeene verga
dering, vergezelde hij den overste
der Romagnestreek èn onder zijne
leiding, ving hij apostelwerk aan:
Jaren lang prak hij en deed Pij me
nigvuldige wonderen eerst in cen
traal Italië, en daarna in Frankrijk
o. m. te Toulouse, te Le Puy, in den
Berry en in de streken van Limoges
en Provence.. Met 1229 kwam hij in
Padoua en evangeliseerde het noor
den van Italië. Dan, na een reis naar
Rome voor zaken van het orde en
waar de Paus hem begeerde te weer
houden, ging St Antonius naar den
berg Alverne, om er weinigen tijd te
verblijven en eindelijk kwam hij te
rug in Padoua, waar hij het aardsche
met het eeuwige verwisselde, den 13
Juni 1231. Hij was 36 jaar oud.
Min dan een jaar later en zich steu
nende op 47 wel bewezene mirakels,
Paus Gregorius IX, officieerde in de
Kathedraal van Spoleto, op hoogdag
van Sinxen, d. i. den 30 Mei 1232,
.verklaarde St Antonius Heilig.
Na den middag, te 2 uur, OPTOCHT
en ALGEMEENE VERGADERING, waar
op leiders en Overheden het woord zullen
voeren.
VOOR DE JONGE MIDDENSTANDERS
LANDELIJK CONGRES
Voorzitter: E. H. Allossery, Brugge.
Secretaris: M. De Tavernier Roger, Tor
hout. Inleiders: M. Florin J., Brugge:
Verslag over het tienjarig bestaan van
Middenstandswacht Brugge, het Pro
vinciaal Middenstandsjeugdverbond van
West-Vlaanderen en inleiding tot Lande
lijk Verbond; M. De Schodt L.. Poperinge:
De leidende gedachten bij de midden-
standsjeugd en de practische uitwerking
ervan.
's Namiddags, deelneming aan den groo-
ten optocht en aan de algemeene verga
dering. Heer Tel. Schepens zal spreken
namens de Jeugd.
Den 13 Juni 1931 was het 700 jaar
dat de H. Antonius overleed in Pa
dua.
Voor die datum had men luister
rijke feesten bereid in deze stad en
ten legaat zoude er den Paus verte
genwoordigd hebben, maar alles
*erd verhinderd door moeilijkheden,
die oprezen tusschen Paus en Musso-
lini, ter oorzake van Katholieke-Ac-
tië-aangelegenheden. Het geschil
*'erd weinige maanden nadien bijge
legd en wat in 1931 niet kon geschie
den werd nu verwezentlijkt in 1932,
namelijk den 30 Mei, 700c" verjaar
dag der Heiligverklaring van den H.
Antonius.
Begin XII0 eeuw, Portugal was be
zet door de Mooren, evenals een groot
gedeelte nog van Spanje. In 1147,
graaf Alphonse Henriquez, geholpen
noor een vloot van Kruisvaarders, die
'Jp weg waren naar Palestina, miek
zich meester van Lisboa. Twee en
hvintig jaar later, (1169), scheurde
Portugaal, die vassaalstaat gebleven
'•'as van Spanje, zich van dit land af,
werd onafhankelijk en Alphonse
Henriquez werd als koning erkend,
door Paus Alexander III.
In 1195 werd de H. Antonius te
Lisboa geboren en zijn vader was
Martino, edele soldaat van Koning
Alphonse; eene legende beweert,
dat die vader de zoon was van een
der kruisvaarders, die hielpen Lis
boa innemen en die zich naderhand
in de streek zoude gevestigd hebben;
de legende beweert ook dat hij een
lid was der familie van Bouillon, mo
gelijks een kleinkind van Godfried.
(Omdat de H. Antonius Portugees
was van geboorte, heeft geheel Por
tugaal verleden jaar gefeest en neemt
deel aan het tegenwoordig feestvieren
in Italië; met den officieelen trein,
die den pauslijken Legaat naar Pa
dua bracht, op 28 Mei 1.1., reisde me
de de Portugeesche Gezant, M. Tri
nidad Coelho en al de leden van het
gezantschap.)
De H. Antonius was eerst werk
zaam, als reguliere kanonnik van St
Augustinus, in de kloosters van Lis
boa en Coïmbre; daarna werd hij
Franciskaan; als dusdanig scheepte
fis
De Pauslijke Legaat, vóór hij naar
Rome terugreisde, bezocht Dinsdag
1.1. de Kathedraal van Spoleto, waar
de Heiligverklaring geschiedde en
celebreerde er eene pontificale Hoog
mis.
fis
Onder de talrijke wonderen die de
H. Antonius toegeschreven zijn, zijn
er die historisch bewezen zijn en an
deren, door gemis aan historische be
wijzen, moeten als legendarisch be
schouwd worden. Bemerk nogthans
dat dit laatste niet beduidt dat zij
valsch zijn; mogelijks zijn zij ge
beurd, maar men kan hunne echt
heid niet verklaren en zulke wonde
en worden nooit ingeroepen voor Hei
ligverklaring.
Onder de historische kunnen wij
aanhalen
Den knieval voor het Allerheiligste
van den muilezel, waarvan de mees
ten weigerden geloof te hechten aan
de tegenwoordigheid des Heeren in
het H. Sakrament. Dit is gebeurd
te Rimini.
Het sermoen aan de visschen, aan
dewelke St Antonius prak, omdat het
volk niet wilde luisteren naar zijne
sermoenen. Dit is ook gebeurd te
Rimini.
De bilocatie in de stad Limoges,
't Was in den nacht tusschen Witten
Donderdag en Goeden Vrijdag. In de
St Pieterskerk had men de donkere
metten geëindigd en St Antonius
deed een sermoen aan 't volk. Op ze
ker oogenblik, dat St Antonius in
zijn klooster had moeten zijn, om als
custode een deel van 't nachtoffi-
cië te zingen, zag het volk St Anto
nius spraakloos staan in het gestoelte
en op het zelfde oogenblik zong de
Heilige de bedoelde les in zijne
kloosterkerk. Na het einde der les
verdween St Antonius uit zijne kloos
terkerk en zette zijn sermoen voort
in St Pieters.
Het ongeweerte te Limoges. St An
tonius had het volk samengeroepen
in den ouden Romeinschen amphi
theatre, omdat geene kerk groot ge
noeg was, om de menigte te bevat
ten. Die amphitheatres waren
soorte sportpleinen onder den bloo-
ten hemel. Een ongeweerte brak
los en 't volk wilde vluchten. De Hei
lige weerhield zijne toehoorders, zet
te zijn sermoen voort en terwijl het
in geheel de streek overvloedig re
gende, geen druppel viel in den am
phitheatre.
Het schavot te St Julien, bij Li
moges. Hier ook had de Heilige het
volk samen geroepen op eene open
bare plaats en men had een houten
schavot opgetimmerd, dat moeste
dienen als predikgestoelte. St Anto
nius, als hij er van de trappen be
steeg, zegde: «De vijand gaat een
aanval doen, gedurende Pet sermoen.
Maar vreest niet, niemand zal gehin
derd worden. Op een zeker oogen
blik het zwaar gevaarte stortte in een
en noch predikant, noch geen een der
toehoorders werden gekwetst. Daar
St Antonius hier bewijs gegeven had
van voorzeggingsgeest, luisterde het
volk na het ongeval, met steeds groei
ende aandacht.
Op een nacht was St Antonius in
gebed en de broeders, die naar het
nachtofficlë trokken, kwamen hem
aankondigen, dat veel volk een
koornstuk aan 't vernielen was, toe-
behoorende aan een vriend van
't klooster. Weest gerust, zegde de
Heilige, gaat ter kerke en zingt ge
heel godvruchtig het officië. En 's
anderdaags bestatigden ze dat het
koornstuk niet geleden had, 't was
eene begoocheling geweest van Satan.
De ajuinen van Brive. St Anto
nius had aan eene milddadige vrouw
groensels gevraagd voor het noen
maal der Franciskanen. Het regende
geweldig en de meid, belast met het
uitvoeren van dien wensch, ging te
midden de stortvlage de groensels
gaan plukken in den hof en ze gaan
dragen naar het klooster, tamelijk
ver van daar afgelegen. Zij kwam
daar toe en noch haar groensels, noch
haar kleederen, hadden een druppel
ken water gevangen. Jaarlijks
wordt te Brive dit wonder Herdacht
in September, den Zondag na Bar-
tholomeus en dit feest wordt luister
lij ker gevierd dan het naamfeest van
St Antonius zelf.
Het sermoen te Arles. Terwijl St
Antonius prak, zag men St Francis-
cus, die nog leefde maar in Italië ver
bleef, verschijnen in de lucht en het
sermoen over de passië aanhooren,
de armen kruis wij ze ten hemel ver
heven. Na het sermoen zegende hij
V et volk en verdween.
Onder de legendarische wonderen
van St Antonius moeten gerangschikt
worden
Dat hij in de spelonken van Brive,
die menige bedevaarders naar Lour-
des bezocht hebben en waar de Hei
lige lang verbleef, een waterbron
heeft doen opwellen.
Dat in de streek van Limoges, eene
vrouw terug komende van het ser
moen, haar klein kind, dat gevallen
was in een ketel kokend water, ont
waarde spelende in het warm vocht.
Dat eene andere vrouw van dezelf
de streek, Vaar klein kind dood vond
in zijne wieg, ook bij haar te huis
komen, na het sermoen. Zij liep haar
nood klagen bij St Antonius, die ant
woordde: Ga en ge zult een bewijs
hebben van Gods Goedheid... en bij
haar tweede tehuis komen, vond zij
haar kind, spelend op den vloer.
Dat het Kindeken Jesus aan den
Heilige verscVeen, die er van gelief
koosd werd en dat St Antonius het
Kindeken minzaam aankeek en Het
een eerbiedigen kus gaf. Dit wonder
is nogthans veel verbeeld en men
stelt den Heilige voor dragende het
Kindeke of met een boek in de hand,
waarop het Kindeken staat.
OP ZONDAG 12 JUNI 1932
GROOTSCHE H.HERTEFEESTEN
DER DEKENIJ YPER
Meer dan drie duizend mannen.
Negen en dertig Bonden, 10 muziek
maatschappijen betoogen hun trouw
aan Kristus Koning.
Vorming van den stoet om 1 u.,
optocht om 2 u., geschiedkundige
stoet en processie om 5 u. Sprekende
en zingende groepen, joodsche klee-
dij, kapping huis Vercouter, vijf
honderd deelnemers, openbare hulde
op de markt. Feestrede door M. Be-
celaere. Koor: «Ons toekome uw
rijk
Verdubbelde autobusdiensten ver
zekeren het verkeer. Na 1 uur is
alle toegang van gerij met den ge-
meentekom stopgezet tot 7 uur.
De 2° Zondag van Juni moet voor
het Ypersche een hoogdag zijn, een
dag van geloofsbelijdenis en openbare
hulde aan Kristus, ons aller Koning.
Gansch het Ypersche en omliggen
de dekenijen zullen toestroomen om
deze Hulde grootsch te maken, en de
diepe geloofsgevoelens der streek te
betuigen.
Clemenceau bezocht eene Fransche
"school op T eiland Creta en vroeg aan
een der kinders: Hoeveel is 2 en 2?
't Is te zien... antwoordde het
kind. Hoe 't is te zien, zegde Cle
menceau. Ja, ja, wedervoer de
kleine, 2 en 2 onder elkaar geschreven
dat is 4, maar 2 en 2 nevens elkaar
geschreven dat is 22.
Paus Pius XI zegt dat zonder ge
bed en boete de crisis niet kan opge
lost worden.
Bij Turin bestaat de stichting Cot-
tolengo. Gelukzalige Cottolengo, die
ze tot het leven riep, aanveerdde kost
loos gelijk welke ongelukkigen, die
zijne menschlievenheid inriepen en
voor Ken bouwde en bouwde hij toe
vluchtsoorden van allen aard. Als
de fiscus kwam om belastingen te in
nen: «Geen duit zal ik u betalen»,
antwoordde hij, kom en zie en sluit
gij onze zalen, al die ongelukkigen
zijn ten laste van den Staat Daar
op liet men hem met vrede.
Op den dag van heden verblijven
er daar 8000 menschlijke wrakken.
Dagelijks verbruiken zij 1500 liters
melk, 1200 liters wijn, 2000 kilos
brood, 1000 kilos vleesch, 200 kilos
rijst, 200 kilos groensels, 250 kilos
suiker, 200 kilos café, 700 kilos zout,
500 kilos aardappelen en 2000 eieren.
Het gesticht heeft geen vaste in
komsten hoe kan men dan in die ko
lossale behoeften voorzien Hoe dat
durend mirakel uitgelegd? Luistert:
Dagelijks bidt men er 10.000 Rozen-
kranzen en worden er 5000 commu
niën uitgedeeld. Men bidt er over
dag en nacht van 1 Januari tot 31
December.
't Is dus een prachtig-bewijs van
de kracht des gebeds: Onze Vader,
Die in de Hemelen zijt, geef ons be
den ons dagelijksch brood.
fis fis
De Katanga, Zuid-Oostelijk gedeel
te van Congo, is van apostolijke pre
fectuur tot Bisdom hervormd en
Mgr Jan de Hemptinnegewezen pre
fect, wordt apostolieke vicaris en zal
Bisschop gewijd worden, met den ti
tel van Mileva.
In 1910 vertrok Mgr de Hemntin-
ne uit de abdij van Zevenkerke, bij