t Crédit Anversois De Kleine=Groote Goede Pers, A.U. B. WEET GE WAT 54' Jaar. - Nummer 25. 35 Centiemen Zaterdag 18 Juni 1932. Katholiek Weekblad van het Arrondissement Yper Een belangrijke Katholieke Manifestatie in 't vooruitzicht DixfliudestVaal, 18, YPER Wat Minister Wauters schreef over de Missiën GHELUWE Cf ft ?)}JCt'6fljf iloll ABONNEMENTPRIjS 1 Jaar 18 fr. 6 maanden 10 £r. ii maanden 6 £r Men abonneert in alle Postkantoren en in het Opstelbureel ABONNEMENT VOOR 'T BUITENLAND: 28 frank. Op het Opstelbureel alleen te vragen. - BEHEER EN OPSTEL io5, ZONNEBEKE STEENWEG, io5, YPER Postcheckrekening 40.201 (j. casier) waar op alle wekedagen a'le inlichtingen te bekomen zijn van 14 tot 16 uur. AANKONDIGINGEN Prijs bij overeenkomst. Alle Aankondigingen moeten tegen den WOENSDAG ten laatste ingezonden woraen. Kleine berichten en nieuws ten laatste tegen den WOENSDAG avond. Wie voor de eerste maal de aloude kerk der Eerw. Paters Karmelie ten (1) van Praag, in Bohemen bin nentreedt, is verwonderd over de pracht en den rijkdom eens altaars, dat steeds omringd is van brandende kaarsen en rond hetwelk voortdurend eene biddende menigte geschaard is. Doch beschouwt men het heiligdom van naderbij dan merkt men weldra op dat aller blikken gevestigd zijn op een klein beeldje dat op het altaar berust. Dit beeldje is van was, 49 cen timeters hoog en stelt het goddelijk Kind-Jezus voor. De Kleine-Groote zoo als men hem te Praag noemt.is voorgesteld in staande houding, met een koninklijken mantel omhangen, eene kroon dragend schitterend van edelgesteenten, de rechterhand zege nend opgeheven terwijl de linker- land een gouden bol ondersteunt. Het aanschijn van den Kleinen Ko ning is omstraald van goedheid en majesteit. Op 8 November 1620 behaalde Ferdinandus II, keizer van Oosten rijk te zamen met den keurvorst van Beieren, op de vereenigde hugenoo- ten de vermaarde zegepraal van Wittemberg, belangrijke zegepraal zoo voor den triomf van den katho lieken godsdienst in Bohemen als voor de bevestiging van het doorluch tig huis van Habsburg. Het leger van Ferdinandus was tegen den vij and opgerukt onder het uiten van den wapenkreet «Maria! Maria!» Die kreet was Hun ingegeven door den perbiedweerdigen Pater Domdnicus van Jgzus en Maria, ongeschoende Karmeliet. Deze vergezelde het chris tenleger om de soldaten aan te moe digen en om de troostmiddelen van onzen heiligen godsdienst toe te die nen aan hen, die door de moorddadi ge kogels der protestanten neerge veld of door eene vreeselijke besmet ting weggemaaid werden. Men be schouwde Pater Dominicus te recht als een zichtbare engel door de Voor zienigheid aangesteld om de zege praal van den heiligen godsdienst in Bohemen te verzekeren. Uit dank baarheid over de zegepraal, die hij aan de Moeder Gods schuldig was, stichtte Ferdinandus II verscheide ne kloosters van Karmelusorde. Ten jare 1624 begunstigde hij de stad Praag met zulke kloostergemeen te, aan welke men te recht den naam van 0. L. Vrouw der Overwinning gaf. Zoolang de keizer te Praag ver bleef voorzag hij zelf in de behoeften der Karmelieten, welke steeds de rijke giften hun door de keizerlijke milddadigheid aangeboden, weiger den. Doch na het vertrek van Ferdi nandus verviel de gemeente welhaast in zulken staat van gebrek dat haar meermaals zelfs het noodige brood ontbrak. In 1628 gevoelde eene prinses, met name Polyxéna van Lobkowitz, zich aangedreven om de kloosterlingen ter hulp te komen. Zij gebruikte daartoe een middel dat belachelijk en kinder achtig moet schijnen aan de zooge zegde vrijgeesten onzer eeuw. Zij be zat tusschen hare familieschatten het bevallig beeldje dat wij hooger be schreven hebben. Waar kwam dit beeldje van daan? De edele dame van Lobkawitz wist het zelf niet. Op ze kéren dag bracht zij het bij den Pa ler Prior der Karmelieten en zegde hem: Pater, ik geef u het kostbaar ste wat ik op aarde bezit. Vereer dit Kind-Jezus goed en voortaan zal er &an uwe gemeente niets ontbreken. Het rijk gekleede beeldje werd met eerbied aanvaard en in de bidplaats des kloosters gezet. Dagelijks kwa men de kloosterlingen aan het God delijk Kind de dringende noodwen digheden des kloosters aanbevelen. Het duurde niet lang of men zag de voorzegging van de prinses van Lobkowitz verwezentlijkt worden. Het Kind-Jezus overlaadde de arme gemeente met zegeningen. Geestelij ke en tijdelijke goederen kwamen toegestroomd zoolang men getrouw bleef om I et Kind-Jezus te vereeren maar wanneer de godvrucht verslap te sloot de Kleine-Koning hart en hand. Het ware onmogelijk het aantal wonderen aan te halen, die het god delijk Kind ook verricht heeft ten gunste van Karmelusorde, van ande re Kloosterorden, van familiën en van steden. Niemand twijfelt meer aan den grooten invloed van de kinema in het moderne leven, welke van dag tot dag vermeerdert. Indien de Katholieken dit alles onder stil zwijgen zouden willen voorbijgaan, heb ben zij slechts het feit te overdenken, dat Z. H. Pius XI geen gelegenheid verzuimt, om met nadruk te wijzen op de kinema als een der belangrijkste moderne ver schijnselen, die meer de belangstelling der katholieken verdienen, dan tot nu toe is geschied. De kinema bestaat. Zij oefent haar in vloed uit op de massa, dat is een feit. De kinema is heidensch. Niet brutaal, niet openlijk, niet hatelijk, m .ar fatsoen lijk heidensch, dat wil zeggen gevaarlijk. Dat is een tweede feit. De kinema onder wélken vorm ook, zelfs als een eenvoudig vermaak laat haar indrukken achter in de gc sten. prent hun een levensbeschouwing in, geeft hun ge woonten van denken, die noodzakelijker wijs heidensch zijn, omdat de film zelf tot in den grond heidensch is. Wat nu? Zullen de katholieken werke loos blijven tegenover deze aanvallen van het heidendom? Zullen zij een wapen on gebruikt laten liggen, waarvan zij ook zich kunnen bedienen in den strijd? Zullen zij zonder weerklank laten de stem van hun verlichten Hoogepriester, die het lot der Heilige Kerk bestuurt en hen tot handelen aanspoort? Bij deze Katholieke actie door middel van de film KAN en MOET iedereen me dewerken op zijne wijze. Hoe? Deze vraag zal het Katholiek Filmkon- gres beantwoorden, dat gehouden wordt op 20 Juli a. s. onder voorzitterschap van Z. E. Kardinaal Van Roey, Aartsbisschop van Mechelen. (1) Tegenwoordig de parochie kerk van O. I,. Vrouw der Victorie. Een jongen van 17 jaar en half werd Zaterdag 4 Juni door een Fransch Assisenhof tot vijf jaar dwangarbeid veroordeeld: op den sneltrein Parijs-Dieppe had hij een doodenlijken aanslag gepleegd. Hij was van goeden huize, zegt menhet regelmatig lezen van detec- tieven historiën en avontuurlijke ro mans had hem den kop verdraaid. Hij had een gansche bibliotheek van zul ke werken op zijn kamer. Het ge dacht de reizigers in de luxetrein te bestelen was hem opgekomen, beken de hij, na het lezen van een roman getiteld: L'Attaque du train nr 5. Wie zal beweren dat de schrijvers, de uitgevers en de verkoopers van zulke boeken geen deel der verant woordelijkheid te dragen hebben? En zijn de openbare machten die hst verspreiden ervan toelaten, van alle schuld vrij te pleiten Het feit is in Frankrijk gebeurd, hoor ik de lezer opwerpen. Kom, we moeten bij den gebuur niet gaan zoe ken om de droevige gevolgen van slechte lezing en zieldoodende filmver- tooningen te bestatigen. Waarom protesteeren de eerlijke bladen niet? Het kwaad gaat zijnen gang, schiet wortel dieper en dieper, verkankert gansch een geslacht. Bi-ave menschen smijten de armen in de lucht en zuch ten: Waar gaan we naartoe? 't Is al. Geen reactie, geen samenwerking, geen pogingen om den verpestenden vloed tegen te houden. Welnu, we verklaren Let met al de overtuiging van ons gekwetst ge moed die over de middels beschik ken om ons jong volk van den zede lijken ondergang te vrijwaren en het niet doen, verzuimen hun plicht. Terloops moeten we lof en dank zeggen aan de Witheeren van Aver- bode, die zich voor het verspreiden der goede pers op voorbeeldige wijze hebben ingespannen en door het uit geven van hun nieuw geïllustreerd tijdschrift ONS LAND begrepen hebben dat er op dat gebied iets, ja veel te doen was. We raden onze le zers aan een nummer te vragenze kunnen het krijgen bij alle blad- en boekverkoopers en in de kiosken't zal hun aanstaan, onder alle opzich ten. Binnen kort verschijnt een Fran- sche uitgave: SEMAINE ILLUS- TRÉE. De Franschsprekende bur gerij zal daar aangename, nuttige en onschadelijke lezing in vinden, wel ke zij gerust onder jonge oogen mag laten komen. Thor. ïssiissarazssi n. V. reimrawwa BANK BEURS WISSEL In zijn boek Le Congo au tra vail schreef Jos. Wauters, oud so cialistisch minister over de zusters van Liefde die hij aan 't werk zag in den Congo: «Wat zijn onze pop pen van Europa ij del en onbedui dend, vergeleken met u en uwe held haftige kleine zusters Verder nog: Op economisch zoo wel als intellectueel gebied, voelt men dat er hier aanzienlijken vooruit gang wierd gedaan, dank aan het ge duld, de volharding en de onvermoei bare verkleefdheid van onbaatzuch tige menschen met een vertfeven ide aal bezield Van een bezoek op de Missie van Kisantu, zegt hijIk ben geheel be wogen en vol bewondering voor deze lieden die vaarwel zeggen aan alle wereldsche vreugden en geheel hun leven hebben toegewijd aan eene zoo verhevene zending ten bate der menschheid Hij besluit zijne algemeene indruk als volgtEens te meer ben ik stel lig overtuigd dat Iet in de Missiën is, dat men de menschen aantreft die met de meeste overtuiging werken aan de ontvoogding der zwarten; daar ten minste klapt men u niet van zaken, van opbrengst, van uitbating en andere voordeelen; men is daar geheel belangloos en 't is de toekomst der zwarten waarmede men zich be zig houdt. En men hoort daar nooit uitdrukkingen van misprijzen en af keer, eigen aan de zakenmiddens En zeggen dat al die missionaris sen voor dewelke Jos. Wauters in be wondering stond, de vruchten zijn van het christen geloof, van de christene opvoeding, van het chris ten onderwijs, dat dezelfde socialis ten zoo oneerlijk beschimpen en zoo duchtig bekampen! Hoe rijmt men dat te saam? In Spanje, waar een minister tijd verliest met aan te kondigen dat men nu ook als voornamen geven mag: Vrijheid of Broederlijkheid of Stem recht, zoude men beter naar mid dels uitzien om de leemten te vullen, door het verdrijven der Jesuiten te weeg gebracht in het onderwijs. De Jesuiten gaven onderwijs aan 30.000 kinderen en jonge lieden in hunne lagere scholen, avondscholen en Zondagscholen. Daarbij voor wat de kostelooze be- roepsscholen betreft: Te Valence 900 leerlingen volgden lessen van koop handel, mekaniek, elcetriciteit, bouw kunde en kunst; te Barcelona 400 leerlingen studeerden in St Clavers gesticht; te Valladolid en te Madrid werd onderwijs verschaft in boek houden, teekenen, dactylographie, mekaniek, enz. Te Tolede onderwees men soortelijke zaken, buiten bij zondere lessen voor gidsen ten voor- deale der vreemdelingen en voor po- licie-agenten. Het beroemd kattoliek gesticht voor kunsten en ambachten van Madrid, totaal verwoest door den vandalen brand van 1931, heeft dui- zende vakmannen opgeleid en menig vuldige beroemde ingenieurs. Het is nu heropgericht in Luik, waar het eene afdeeling geworden is van het Gramme-Gesticht en het mag wettige diplomas van ingenieur afle veren. Kort-om is het niet overdreven te beweren, dat de Jesuiten in Spanje gestadig 50.000 leerlingen en jonge lieden vooruit hielpen. Wanneer Frankrijk zijne Klooster lingen verbande, velen kwamen naar Belgie. In eene officieele ontvangst, gehouden ter eere van Leopold II, zegde een Fransch minister aan on zen Koning: «Sire, wat dunkt U er van, dat Belgie een capucynen-nest wordt? Zend er ons maar ve len was het antwoord;, 't zijn brave misnschen, die goed hunne be lastingen betalen en hunne erfenis rechten. In de zelfde tijden waren er groote en schadende werkstakingen in Noord-Frankrijk, dicht onze grens. Gruwelen zelfs werden er bedreven en de Fransche troepen, aan wie, van hooger hand, verbod gegeven was hunne wapens te gebruiken, konden er geen weg mede. Eenige honderden stakers, op een koelen morgen, kwa men naar den Bizet, om op Belgi schen grond werken te doen stille leg gen. Eenige onzer gendarmen had- dén er rap mede gedaan, om die Fransche ruziemakers weder over de grens te drijven, 's Anderdaags morgens waren er te Amentiers plak brieven op de muren, waar op te le zen stondLeopold II die dan in Parijs verbleef, heeft aan de Fran sche ministers zeven Belgische Gen darmen aangeboden, om een einde te stellen aan de wanorders van 't Noor den In England komen veel weldenken de protestanten over naar ons geloof. Van een andsren kant is er in Eng land mangel aan Dominés. Volgens de laatste statistiek, zijn er 1139 pro- testansche parocl iën zonder Dominé. Bij de Anglicanen zijn er nu 2308 geestelijken min dan in 1905. Bij een Zwitscrsch tribunaal, stelt de onderzoeksrechter aan een betich te de gebruikelijke vragen: Hoe is uw naam? Voornaam? Waar Op Kermis-Zondag 19 en Maandag 20 Juni GROOTE TENTOONSTEL LING in de Sint Jozefszaal, van mis gewaden en kleedingstukken, be stemd voor de missie van Mueljans- congo (Kongo) waar Zuster Maria- Victoria (Bertha Debeuf) werkzaam is. Deze tentoonstelling wordt inge richt door den missienaaikrans die sedert twee jaar zijn iever en be kwaamheid ten dienste stelt om hulp te bieden aan onze verdienstelijke dorpsgenoote. Ten einde zijne werking te kunnen voortzetten heeft de naaikrans van de gelegenheid gebruik gemaakt om eene Vlaamsche Kermis in te rich ten. Allerhande vermakelijkheden, tombola, verkoop per Amerikaansch opbod van schoone prijzen; muziek uitvoeringen en turnoefeningen zul len de kermis hoogst aantrekkelijk maken. De naaikrans verwacht veel volk. en wartneer geboren? Welke na tionaliteit? Op deze vraag volgend antwoord: «Mijn vader was En- gelschman, mijne moeder een Fran sche; ik ben geboren op een Duitsch schip aangemeerd in eene Italiaan- sche I avenik werd Rus genationali- seed en bewoon Portugaal.» «Dus, beaamt de onderzoeksrechter, U zijt lid van den Volkerenbond en wij zullen eenvoudiglijk aanteekenen: Landlooper. j! Kent ge een wedstrijd voor ratte- pakkers? In eene strijdmat staan omgekeerde bloempotten en onder eenigen zit eene rat gevangen. Men plaatst binnen de mat een hond rat- tepakker. Hij werpt bloempotten om en kraakt den nek aan wegvluchtende ratten. De hond, die het grootste ge tal ratten doodbijt in den kortsten tijd, is Kampioen In Amerika, natuurlijk, dui- zende menschen verdrongen zich in een klein stedeken van Californie, naamlijk het Engelenkamp om een wedstrijd na te gaan, eigen aan die stadKikvorschen die springen om ter verst. Een kikvorscl', van de soort der brueweisers en die ver leden jaar reeds kampioen was, is nogmaals eerste geklasseerd, met een sprong van meer dan vier meters! De kikvorsch was aangebracht van de naburige stad Stockton en werd aan het station opgewacht door den Burgmeester en van daar naar het strijdperk geleid door eene eer wacht en eene muziekmaatschappij Moet er geen zand zijn?? In 1930 waren er in Duitschland 40.722 echtscheidingen. Hamburg (protestanstsche stad) komt aan den kop met 200,8 op 10.000 huwelijken; Berlijn, ook protestantsch, heeft er 188.7 en het katholiek Hohenzollern 12,4. Den 12 Augustus e. k. is er te Yper in de spoorhalle tentoonstelling. Een trein, samengesteld uit 20 groo te salon-rijtuigen, zal alhier een dag verblijven en in die wagens zal eene tentoonstelling te bewonderen zijn. 't Is een reizende handelsfoor, die van 15 Juni 1.1. tot 1 October Belgie door kruist. s S In de Ardennen was eene hen uit t.aar park gebroken en door den vos in het woud medegesleurd en verslon den. Mariatje, zeide moeder, de hen is niet braaf geweest en de vos heeft

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersche Volk (1910-1915, 1927-32) | 1932 | | pagina 1