t
Crédit Anversois
De Kleine=Groote
Goede Pers, A.U. B.
WEET GE WAT
54' Jaar. - Nummer 25.
35 Centiemen
Zaterdag 18 Juni 1932.
Katholiek Weekblad van het Arrondissement Yper
Een belangrijke
Katholieke Manifestatie
in 't vooruitzicht
DixfliudestVaal, 18, YPER
Wat Minister Wauters
schreef over de Missiën
GHELUWE
Cf ft ?)}JCt'6fljf iloll
ABONNEMENTPRIjS
1 Jaar 18 fr. 6 maanden 10 £r. ii maanden 6 £r
Men abonneert in alle Postkantoren en in het Opstelbureel
ABONNEMENT VOOR 'T BUITENLAND:
28 frank. Op het Opstelbureel alleen te vragen.
- BEHEER EN OPSTEL
io5, ZONNEBEKE STEENWEG, io5, YPER
Postcheckrekening 40.201
(j. casier)
waar op alle wekedagen a'le inlichtingen te bekomen zijn
van 14 tot 16 uur.
AANKONDIGINGEN Prijs bij overeenkomst.
Alle Aankondigingen moeten tegen den WOENSDAG
ten laatste ingezonden woraen.
Kleine berichten en nieuws ten laatste tegen den
WOENSDAG avond.
Wie voor de eerste maal de aloude
kerk der Eerw. Paters Karmelie
ten (1) van Praag, in Bohemen bin
nentreedt, is verwonderd over de
pracht en den rijkdom eens altaars,
dat steeds omringd is van brandende
kaarsen en rond hetwelk voortdurend
eene biddende menigte geschaard is.
Doch beschouwt men het heiligdom
van naderbij dan merkt men weldra
op dat aller blikken gevestigd zijn
op een klein beeldje dat op het altaar
berust. Dit beeldje is van was, 49 cen
timeters hoog en stelt het goddelijk
Kind-Jezus voor. De Kleine-Groote
zoo als men hem te Praag noemt.is
voorgesteld in staande houding, met
een koninklijken mantel omhangen,
eene kroon dragend schitterend van
edelgesteenten, de rechterhand zege
nend opgeheven terwijl de linker-
land een gouden bol ondersteunt.
Het aanschijn van den Kleinen Ko
ning is omstraald van goedheid en
majesteit.
Op 8 November 1620 behaalde
Ferdinandus II, keizer van Oosten
rijk te zamen met den keurvorst van
Beieren, op de vereenigde hugenoo-
ten de vermaarde zegepraal van
Wittemberg, belangrijke zegepraal
zoo voor den triomf van den katho
lieken godsdienst in Bohemen als
voor de bevestiging van het doorluch
tig huis van Habsburg. Het leger
van Ferdinandus was tegen den vij
and opgerukt onder het uiten van den
wapenkreet «Maria! Maria!» Die
kreet was Hun ingegeven door den
perbiedweerdigen Pater Domdnicus
van Jgzus en Maria, ongeschoende
Karmeliet. Deze vergezelde het chris
tenleger om de soldaten aan te moe
digen en om de troostmiddelen van
onzen heiligen godsdienst toe te die
nen aan hen, die door de moorddadi
ge kogels der protestanten neerge
veld of door eene vreeselijke besmet
ting weggemaaid werden. Men be
schouwde Pater Dominicus te recht
als een zichtbare engel door de Voor
zienigheid aangesteld om de zege
praal van den heiligen godsdienst in
Bohemen te verzekeren. Uit dank
baarheid over de zegepraal, die hij
aan de Moeder Gods schuldig was,
stichtte Ferdinandus II verscheide
ne kloosters van Karmelusorde.
Ten jare 1624 begunstigde hij de
stad Praag met zulke kloostergemeen
te, aan welke men te recht den naam
van 0. L. Vrouw der Overwinning
gaf. Zoolang de keizer te Praag ver
bleef voorzag hij zelf in de behoeften
der Karmelieten, welke steeds de
rijke giften hun door de keizerlijke
milddadigheid aangeboden, weiger
den. Doch na het vertrek van Ferdi
nandus verviel de gemeente welhaast
in zulken staat van gebrek dat haar
meermaals zelfs het noodige brood
ontbrak.
In 1628 gevoelde eene prinses, met
name Polyxéna van Lobkowitz, zich
aangedreven om de kloosterlingen ter
hulp te komen. Zij gebruikte daartoe
een middel dat belachelijk en kinder
achtig moet schijnen aan de zooge
zegde vrijgeesten onzer eeuw. Zij be
zat tusschen hare familieschatten het
bevallig beeldje dat wij hooger be
schreven hebben. Waar kwam dit
beeldje van daan? De edele dame van
Lobkawitz wist het zelf niet. Op ze
kéren dag bracht zij het bij den Pa
ler Prior der Karmelieten en zegde
hem: Pater, ik geef u het kostbaar
ste wat ik op aarde bezit. Vereer dit
Kind-Jezus goed en voortaan zal er
&an uwe gemeente niets ontbreken.
Het rijk gekleede beeldje werd met
eerbied aanvaard en in de bidplaats
des kloosters gezet. Dagelijks kwa
men de kloosterlingen aan het God
delijk Kind de dringende noodwen
digheden des kloosters aanbevelen.
Het duurde niet lang of men zag
de voorzegging van de prinses van
Lobkowitz verwezentlijkt worden.
Het Kind-Jezus overlaadde de arme
gemeente met zegeningen. Geestelij
ke en tijdelijke goederen kwamen
toegestroomd zoolang men getrouw
bleef om I et Kind-Jezus te vereeren
maar wanneer de godvrucht verslap
te sloot de Kleine-Koning hart en
hand.
Het ware onmogelijk het aantal
wonderen aan te halen, die het god
delijk Kind ook verricht heeft ten
gunste van Karmelusorde, van ande
re Kloosterorden, van familiën en
van steden.
Niemand twijfelt meer aan den grooten
invloed van de kinema in het moderne
leven, welke van dag tot dag vermeerdert.
Indien de Katholieken dit alles onder stil
zwijgen zouden willen voorbijgaan, heb
ben zij slechts het feit te overdenken, dat
Z. H. Pius XI geen gelegenheid verzuimt,
om met nadruk te wijzen op de kinema
als een der belangrijkste moderne ver
schijnselen, die meer de belangstelling der
katholieken verdienen, dan tot nu toe is
geschied.
De kinema bestaat. Zij oefent haar in
vloed uit op de massa, dat is een feit.
De kinema is heidensch. Niet brutaal,
niet openlijk, niet hatelijk, m .ar fatsoen
lijk heidensch, dat wil zeggen gevaarlijk.
Dat is een tweede feit.
De kinema onder wélken vorm ook,
zelfs als een eenvoudig vermaak laat haar
indrukken achter in de gc sten. prent hun
een levensbeschouwing in, geeft hun ge
woonten van denken, die noodzakelijker
wijs heidensch zijn, omdat de film zelf
tot in den grond heidensch is.
Wat nu? Zullen de katholieken werke
loos blijven tegenover deze aanvallen van
het heidendom? Zullen zij een wapen on
gebruikt laten liggen, waarvan zij ook
zich kunnen bedienen in den strijd?
Zullen zij zonder weerklank laten de
stem van hun verlichten Hoogepriester,
die het lot der Heilige Kerk bestuurt en
hen tot handelen aanspoort?
Bij deze Katholieke actie door middel
van de film KAN en MOET iedereen me
dewerken op zijne wijze.
Hoe?
Deze vraag zal het Katholiek Filmkon-
gres beantwoorden, dat gehouden wordt
op 20 Juli a. s. onder voorzitterschap van
Z. E. Kardinaal Van Roey, Aartsbisschop
van Mechelen.
(1) Tegenwoordig de parochie
kerk van O. I,. Vrouw der Victorie.
Een jongen van 17 jaar en half
werd Zaterdag 4 Juni door een
Fransch Assisenhof tot vijf jaar
dwangarbeid veroordeeld: op den
sneltrein Parijs-Dieppe had hij een
doodenlijken aanslag gepleegd.
Hij was van goeden huize, zegt
menhet regelmatig lezen van detec-
tieven historiën en avontuurlijke ro
mans had hem den kop verdraaid. Hij
had een gansche bibliotheek van zul
ke werken op zijn kamer. Het ge
dacht de reizigers in de luxetrein te
bestelen was hem opgekomen, beken
de hij, na het lezen van een roman
getiteld: L'Attaque du train nr 5.
Wie zal beweren dat de schrijvers,
de uitgevers en de verkoopers van
zulke boeken geen deel der verant
woordelijkheid te dragen hebben?
En zijn de openbare machten die
hst verspreiden ervan toelaten, van
alle schuld vrij te pleiten
Het feit is in Frankrijk gebeurd,
hoor ik de lezer opwerpen. Kom, we
moeten bij den gebuur niet gaan zoe
ken om de droevige gevolgen van
slechte lezing en zieldoodende filmver-
tooningen te bestatigen.
Waarom protesteeren de eerlijke
bladen niet?
Het kwaad gaat zijnen gang, schiet
wortel dieper en dieper, verkankert
gansch een geslacht. Bi-ave menschen
smijten de armen in de lucht en zuch
ten: Waar gaan we naartoe? 't Is al.
Geen reactie, geen samenwerking,
geen pogingen om den verpestenden
vloed tegen te houden.
Welnu, we verklaren Let met al
de overtuiging van ons gekwetst ge
moed die over de middels beschik
ken om ons jong volk van den zede
lijken ondergang te vrijwaren en het
niet doen, verzuimen hun plicht.
Terloops moeten we lof en dank
zeggen aan de Witheeren van Aver-
bode, die zich voor het verspreiden
der goede pers op voorbeeldige wijze
hebben ingespannen en door het uit
geven van hun nieuw geïllustreerd
tijdschrift ONS LAND begrepen
hebben dat er op dat gebied iets, ja
veel te doen was. We raden onze le
zers aan een nummer te vragenze
kunnen het krijgen bij alle blad- en
boekverkoopers en in de kiosken't
zal hun aanstaan, onder alle opzich
ten.
Binnen kort verschijnt een Fran-
sche uitgave: SEMAINE ILLUS-
TRÉE. De Franschsprekende bur
gerij zal daar aangename, nuttige en
onschadelijke lezing in vinden, wel
ke zij gerust onder jonge oogen mag
laten komen. Thor.
ïssiissarazssi n. V. reimrawwa
BANK
BEURS
WISSEL
In zijn boek Le Congo au tra
vail schreef Jos. Wauters, oud so
cialistisch minister over de zusters
van Liefde die hij aan 't werk zag
in den Congo: «Wat zijn onze pop
pen van Europa ij del en onbedui
dend, vergeleken met u en uwe held
haftige kleine zusters
Verder nog: Op economisch zoo
wel als intellectueel gebied, voelt men
dat er hier aanzienlijken vooruit
gang wierd gedaan, dank aan het ge
duld, de volharding en de onvermoei
bare verkleefdheid van onbaatzuch
tige menschen met een vertfeven ide
aal bezield
Van een bezoek op de Missie van
Kisantu, zegt hijIk ben geheel be
wogen en vol bewondering voor deze
lieden die vaarwel zeggen aan alle
wereldsche vreugden en geheel hun
leven hebben toegewijd aan eene zoo
verhevene zending ten bate der
menschheid
Hij besluit zijne algemeene indruk
als volgtEens te meer ben ik stel
lig overtuigd dat Iet in de Missiën
is, dat men de menschen aantreft die
met de meeste overtuiging werken
aan de ontvoogding der zwarten;
daar ten minste klapt men u niet van
zaken, van opbrengst, van uitbating
en andere voordeelen; men is daar
geheel belangloos en 't is de toekomst
der zwarten waarmede men zich be
zig houdt. En men hoort daar nooit
uitdrukkingen van misprijzen en af
keer, eigen aan de zakenmiddens
En zeggen dat al die missionaris
sen voor dewelke Jos. Wauters in be
wondering stond, de vruchten zijn
van het christen geloof, van de
christene opvoeding, van het chris
ten onderwijs, dat dezelfde socialis
ten zoo oneerlijk beschimpen en zoo
duchtig bekampen!
Hoe rijmt men dat te saam?
In Spanje, waar een minister tijd
verliest met aan te kondigen dat men
nu ook als voornamen geven mag:
Vrijheid of Broederlijkheid of Stem
recht, zoude men beter naar mid
dels uitzien om de leemten te vullen,
door het verdrijven der Jesuiten te
weeg gebracht in het onderwijs.
De Jesuiten gaven onderwijs aan
30.000 kinderen en jonge lieden in
hunne lagere scholen, avondscholen
en Zondagscholen.
Daarbij voor wat de kostelooze be-
roepsscholen betreft: Te Valence 900
leerlingen volgden lessen van koop
handel, mekaniek, elcetriciteit, bouw
kunde en kunst; te Barcelona 400
leerlingen studeerden in St Clavers
gesticht; te Valladolid en te Madrid
werd onderwijs verschaft in boek
houden, teekenen, dactylographie,
mekaniek, enz. Te Tolede onderwees
men soortelijke zaken, buiten bij
zondere lessen voor gidsen ten voor-
deale der vreemdelingen en voor po-
licie-agenten. Het beroemd kattoliek
gesticht voor kunsten en ambachten
van Madrid, totaal verwoest door den
vandalen brand van 1931, heeft dui-
zende vakmannen opgeleid en menig
vuldige beroemde ingenieurs.
Het is nu heropgericht in Luik, waar
het eene afdeeling geworden is van
het Gramme-Gesticht en het mag
wettige diplomas van ingenieur afle
veren.
Kort-om is het niet overdreven te
beweren, dat de Jesuiten in Spanje
gestadig 50.000 leerlingen en jonge
lieden vooruit hielpen.
Wanneer Frankrijk zijne Klooster
lingen verbande, velen kwamen naar
Belgie. In eene officieele ontvangst,
gehouden ter eere van Leopold II,
zegde een Fransch minister aan on
zen Koning: «Sire, wat dunkt U er
van, dat Belgie een capucynen-nest
wordt? Zend er ons maar ve
len was het antwoord;, 't zijn
brave misnschen, die goed hunne be
lastingen betalen en hunne erfenis
rechten.
In de zelfde tijden waren er groote
en schadende werkstakingen in
Noord-Frankrijk, dicht onze grens.
Gruwelen zelfs werden er bedreven
en de Fransche troepen, aan wie, van
hooger hand, verbod gegeven was
hunne wapens te gebruiken, konden
er geen weg mede. Eenige honderden
stakers, op een koelen morgen, kwa
men naar den Bizet, om op Belgi
schen grond werken te doen stille leg
gen. Eenige onzer gendarmen had-
dén er rap mede gedaan, om die
Fransche ruziemakers weder over de
grens te drijven, 's Anderdaags
morgens waren er te Amentiers plak
brieven op de muren, waar op te le
zen stondLeopold II die dan in
Parijs verbleef, heeft aan de Fran
sche ministers zeven Belgische Gen
darmen aangeboden, om een einde te
stellen aan de wanorders van 't Noor
den
In England komen veel weldenken
de protestanten over naar ons geloof.
Van een andsren kant is er in Eng
land mangel aan Dominés. Volgens
de laatste statistiek, zijn er 1139 pro-
testansche parocl iën zonder Dominé.
Bij de Anglicanen zijn er nu 2308
geestelijken min dan in 1905.
Bij een Zwitscrsch tribunaal, stelt
de onderzoeksrechter aan een betich
te de gebruikelijke vragen: Hoe
is uw naam? Voornaam? Waar
Op Kermis-Zondag 19 en Maandag
20 Juni GROOTE TENTOONSTEL
LING in de Sint Jozefszaal, van mis
gewaden en kleedingstukken, be
stemd voor de missie van Mueljans-
congo (Kongo) waar Zuster Maria-
Victoria (Bertha Debeuf) werkzaam
is.
Deze tentoonstelling wordt inge
richt door den missienaaikrans die
sedert twee jaar zijn iever en be
kwaamheid ten dienste stelt om hulp
te bieden aan onze verdienstelijke
dorpsgenoote.
Ten einde zijne werking te kunnen
voortzetten heeft de naaikrans van
de gelegenheid gebruik gemaakt om
eene Vlaamsche Kermis in te rich
ten. Allerhande vermakelijkheden,
tombola, verkoop per Amerikaansch
opbod van schoone prijzen; muziek
uitvoeringen en turnoefeningen zul
len de kermis hoogst aantrekkelijk
maken. De naaikrans verwacht veel
volk.
en wartneer geboren? Welke na
tionaliteit? Op deze vraag volgend
antwoord: «Mijn vader was En-
gelschman, mijne moeder een Fran
sche; ik ben geboren op een Duitsch
schip aangemeerd in eene Italiaan-
sche I avenik werd Rus genationali-
seed en bewoon Portugaal.» «Dus,
beaamt de onderzoeksrechter, U zijt
lid van den Volkerenbond en wij
zullen eenvoudiglijk aanteekenen:
Landlooper.
j!
Kent ge een wedstrijd voor ratte-
pakkers? In eene strijdmat staan
omgekeerde bloempotten en onder
eenigen zit eene rat gevangen. Men
plaatst binnen de mat een hond rat-
tepakker. Hij werpt bloempotten om
en kraakt den nek aan wegvluchtende
ratten. De hond, die het grootste ge
tal ratten doodbijt in den kortsten
tijd, is Kampioen
In Amerika, natuurlijk, dui-
zende menschen verdrongen zich in
een klein stedeken van Californie,
naamlijk het Engelenkamp om
een wedstrijd na te gaan, eigen aan
die stadKikvorschen die springen
om ter verst. Een kikvorscl', van de
soort der brueweisers en die ver
leden jaar reeds kampioen was, is
nogmaals eerste geklasseerd, met een
sprong van meer dan vier meters!
De kikvorsch was aangebracht van
de naburige stad Stockton en werd
aan het station opgewacht door den
Burgmeester en van daar naar het
strijdperk geleid door eene eer
wacht en eene muziekmaatschappij
Moet er geen zand zijn??
In 1930 waren er in Duitschland
40.722 echtscheidingen. Hamburg
(protestanstsche stad) komt aan den
kop met 200,8 op 10.000 huwelijken;
Berlijn, ook protestantsch, heeft er
188.7 en het katholiek Hohenzollern
12,4.
Den 12 Augustus e. k. is er te
Yper in de spoorhalle tentoonstelling.
Een trein, samengesteld uit 20 groo
te salon-rijtuigen, zal alhier een dag
verblijven en in die wagens zal eene
tentoonstelling te bewonderen zijn. 't
Is een reizende handelsfoor, die van
15 Juni 1.1. tot 1 October Belgie door
kruist.
s
S
In de Ardennen was eene hen uit
t.aar park gebroken en door den vos
in het woud medegesleurd en verslon
den. Mariatje, zeide moeder, de hen
is niet braaf geweest en de vos heeft