STEMMEN
ONDER NUMMER
Crédit Anversois
4
Gemeentekiezingen
Katholieke Lijst
Alle Katholieken
te YPER
Staatskatholieken
54c Jaar. - Nummer 41.
35 Centiemen
Zaterdag 8 October 1932.
Katholiek Weekblad van het Arrondissement Yper
STAD YPER
van 9 October 1932.
Onder Ni-
van der ghote Jan
vandermersch Joseph
OVER
BLAUW
N. V.
Dixrandestraat, 18, YPER
BEURS
WISSE
Hoe moet men stemmen
Katholiek-Vlaamsch
Nationaal
Zoo redeneert M. Vindevogel
tjct \)\KV&c\\)C 4.1 oU?.
ABONNEMENTPRIJS
1 Jaar 18 fr. 6 maanden 10 fir. 3 maanden 6 fr
Men abonneert in alle Postkantoren en in het Opstelbureel-
ABONNEMENT VOOR 'T BUITENLAND
28 frank. Op het Opstelbureel alleen te vragen.
BEHEER EN OPSTEL
io5, ZONNEBEKE STEENWEG, io5, YPER
Postcheckrekening 40.201
casikr)
waar op alle wekedagen alle inlichtingen te bekomen zijn
van 14 tot 16 uur.
AANKONDIGINGEN Prijs bij overeenkomst.
Alle Aankondigingen moeten tegen den WOENSDAG
ten laatste ingezonden woraen.
Kleine berichten en nieuws ten laatste tegen den
WOENSDAG avond
Voor de zedelijke en stoffelijke be
langen van de stad Yper; voor het
welzijn van de burgers, landbouwers
en werklieden, stemt alzoo
advokaat-pleitbezorger
DELAHAYE Gustave
smid, uittr. schepen
PATTYN Gerard
statiewerkman
LEMAH1EU Cyriel
landbouwer, uittr. schepen
advokaat-pleitbezorger
CORNILLIE Irma
ijveraarster der sociale werken
SEYS Valere
nijveraar
BOLLINGIER Joseph
aannemer
BIEBUYCK Eugène
ingenieur
NOTREDAME Maurits
trambediende
DECOCK. Joseph
schilder
VIERSTRAETE Jerome
handelaar
CRAYE Arthur
timmerman
DE WULF Valentin
handelaar
DEHOLLANDER Maurits
wever
BERICHT
De Kiezers, die zich moeilijk naar
het hun aangewezen stembureel kun
nen begeven, mogen hun naam
gaan aangeven, 't zij in den Katho
lieken Kring, Rijsselstraat, 't zij in
het lokaal der Christene Werkersver-
eeniging, St Jacobstraat, ofwel bij
een der Katholieke kandidaten. Er
7,al gezorgd worden om deze kiezers
ten huize af te halen, naar het stem
bureel te voeren en wederom thuis te
brengen.
BERICHT
De Kiezers welke hun oproepings
brief noodig om te gaan stemmen,
nog niet zouden ontvangen hebben,
mogen hem ten stadhuize, bureel van
den burgerstand, gaan afhalen.
De Nationalisten bestempelen de
Katholieke Partij met den scheld
naam STAATSKATHOLIEKEN; la
ten wij eens koelbloedig onderzoeken
of wij dezen scheldnaam werkelijk
verdienen.
Wij zijn katholieke Burgers, Ka
tholieke Werklieden, Katholieke Boe
ren die eerlijk en oprecht gelooven
alles wat God veropenbaard heeft en
de heilige Kerk ons voorhoudt te ge
looven. Wij aanvaarden en volgen
met liefde en eerbied alles wat ons,
op maatschappelijk gebied, Zijn Hei
ligheid de Paus van Rome onder
wijst; met eerbied nog volgen wij de
wenschen en vingerwijzingen ons, op
politiek gebied, door de geestelijke
Overheid gegeven, omdat we zeker
zijn dat zij, meer toch dan advoca
ten en ambachtslieden, in Kerkelijk
Recht en in Godgeleerdheid ervaren
is en beter ook, dan voornoemden,
weet tot waar heur gezag strekt in
aangelegenheden die, 't zij recht
streeks, 't zij onrechtstreeks, Geloof
en Zede raken.
We zijn dus kortweg Katholieken,
Katholieken die hun katholiek-zijn
boven alle bijkomstigheden stellen;
wij zijn geen Staatskatholieken die
de belangen van den Staat verkiezen
boven hun Godsdienst;
geen Belgische Katholieken die
Belgie boven hun katholiek-zijn be
minnen
zelfs geen Vlaamsche Katholieken
bij wie hun Vlaamsche gevoelens we
gen boven hun katholieke gevoelens;
maar Katholieken zijn wij, zooals
er Walen en Franschen en Nederlan
ders en Sineezen Katholiek zijn;
doch,, daar wij Vlamingen zijn, zijn
wij katholieke Vlamingen. Ons ka
tholiek-zijn wordt niet beperkt of be
paald, wordt niet ingekrompen door
ons Vlaamsch-zijnevenals ons Ka
tholiek-zijn niet beperkt of bepaald
noch ingekrompen wordt door ons
Belgisch-zijn.
Wat hebben de Nationalisten ons,
als Katholieken, te verwijten? 't Is
waar dat wij niet roepenWeg of
Foert met Belgie Maar ophouden
moeten zij te beweren dat de Ka
tholieke Vlamingen Belgie stellen bo
ven hun Katholiek zijn, want zij zijn
StaatskatholiekenGijantwoorden
wij, gij die roept: «Weg met Bel
gie omdat ge meent dat ons
Vlaamsch recht niet kan zegevieren
in Belgie, gij stelt, in den hwidigen
strijd die ons katholiek-zijn in ge
vaar kan brengen, uw Vlaamsch-zijn
boven uw godsdienst!
In heel den politieken trijd, toont
gij U eng partij zuchtig, onbekwaam
om eer te geven aan wie eer toekomt,
bekwaam alleen om, in uw haat tegen
Belgie en tegen de belgischgezinde
Katholieke Vlamingen, met slijk en
goor te werpen, venijn te spuwen en
razend, o Vlaamsche Katholieken,
over de eendracht onder katholieke
burgers, werklieden en boeren, te
trachten twist en tweedracht te sto
ken! Een katholieke Vlaming.
De blauwe Liberalen zouden ook
wat meer willen te zeggen hebben in
het bestuur van de stad. Daarom ko
men zij even als de andere partijen
met hun kiesbladjes naar onze hui
zen aandraven. In deze kiesbladjes
staan er veel schoone beloften en veel
blauwe boodschappen, waardoor zij
zich in den gemeenteraad zouden wil
len binnenblauwen.
Meenen de Blauwen waarlijk dat
de Ieperlingen, om het geliefd
Fransch der Blauwen te bezigen nog
Bleus zijn in het leven en in onzen
omgang met hen
Maar het gaat toch over zijn hout,
die mannen te zien uitpakken met hun
liefde voor de Vrijheid, voor het
Recht en de Waarheid
Vrijheid! Men leze heel de geschie
denis, hier en in andere landen! Zij
zijn liefhebbers van de vrijheid, als
het er op aan komt de Kerk te kne
velen, de Kloosterlingen te verjagen,
de Priesters te duivelen, de Katho
lieken te vervolgen, de vrije Katho
lieke scholen op te heffen en te slui
ten. Dat leeren ons Belgie, Frank
rijk, Spanje, Mexoci, kortom alle
landen, waar zij hun Vrijheidsliefde
getoond hebben... tegen de Katholie
ken.
Recht! Voor de Blauwen hebben de
Katholieken geen recht tenzij het
recht vervolgd te worden, te zwijgen
als ze ver vol worden, en gestraft
te worden als zij spreken. Zij de
Blauwen hebben of eischen het recht
op de Kerk en de Katholieken alle
recht en alle vrijheid te ontzeggen.
Dat nog leert de geschiedenis van
hun handelingen in Belgie en in bo
vengenoemde streken.
Waarheid! Maar wat is Waarheid
voor hen? Waarheid is dat ze1 bestaan,
dat ze eten en drinken en geld zien
te winnen. Voor de Blauwen is dat
alleen van waarde en dat alleen waar
heid.
Als ze dus, om stemmen te winnen
uitkomen met hun liefde voor Vrij
heid, Recht en Waarheid, hebben wij
het recht en maken wij van de vrij
heid gebruik deze waarheid te zeg
gen, dat ze Blauwe Boodschappen
doen, dat is ons bedriegen, dat ze
ons willen Blauwe bloemkens verkoo-
pen en op de mouw spelden. En daar
om zullen de uitgeslapen Ieperlingen
deze Blauwdrs en hunne bloemlees
maar blauwblauw laten en ze met de
aanstaande verkiezingen een blauw
tje laten oploopen. Dat zal hun een
blauwen Maandag geven om op hun
duizend gemakken hun ontgoocheling
in het blauw Huis te gaan wegspoe
len.
WAAROM WIJ STEMMEN, ZOO
ALS WIJ DOEN, VOOR DE
KATHOLIEKEN, OP Nr 4.
We stemmen niet voor de Liberalen
noch de Socialisten, omdat) zij de
uitgesproken vijanden zijn van alles
wat wij eeren en beminnen: God, de
Kerk, den Godsdienst, de vrije Ka
tholieke scholen, de ware Vrijheid.
Wij stemmen niet voor de Natio
nalisten, omdat elke stem aan de Ka
tholieken onttrokken en aan de Na
tionalisten gegeven, een verzwakking
is van de EENIGE PARTIJ, die
ALS PARTIJ verdedigt alles wat wij
eeren en beminnen: God, de Kerk,
den Godsdienst, de vrije Katholieke
scholen, de ware Vrijheid.
En omdat de Katholieke Partij
dat alles, als Partij, voorstaat en ver
dedigt, DAAROM STEMMEN WIJ
ER VOOR ONDER NUMMER
Het is van het allergrootste belang
dat de menschen weten hoe zij een
geldige stem kunnen uitbrengen,
want alle manier van stemmen is niet
geldigdaarom goed uit de oogen ge
zien en opgelet.
Het belang dezer kiezing is te
groot, 't Gaat er om het heiligste wat
er voor ons katholieken op gemeente
lijk gebied bestaat: ONZE SCHO
LEN en daarom mag niemand die
voor onze lijst wil stemmen een on
geldige stem uitbrengen.
Hoe kan men eene geldige stem uit
brengen? Er bestaan verschillende
manieren
1) Men kan panacheeren. Wat is
dat? Dat is stemmen nevens namen
van kandidaten die op verschillende
lijsten staan. Zoo mag men 15 pun
tjes zwart maken. Elke kandidaat
heeft dan maar 1/15 (een vijftiende)
van de volle stem. WARE
KATHOLIEKEN PANACHEEREN
NIET!
2) Men kan stemmen op den kop
der lijst, t.t.z. onder Nr 4 MAAR
DAN MOOGT GE NIET MEER
STEMMEN OP EEN ANDERE
LIJST.
3) Men kan neyens de namen stem
men van één of meer kandidaten van
onze lijst Nr 4- Dan geeft men voor
keur aan die kandidaten en brengt
ze zoo naar vorenzoo stemmen geeft
zijn volle waarde.
4) Men kan ook van boven onder
Nr 4 stemmen en dan nog nevens
sommige namen van diezelfde lijst
Nr 4- Voorheen was dat nietig, nu
niet meer.
WELKE IS DE BESTE MANIER
VAN STEMMEN?
Maak het puntje zwart onder Nr 4-
Wilt ge voorkeur geven aan een of
meer der Katholieke kandidaten,
stemt dan nog nevens tun naam.
KATHOLIEKENALLEEN DE
KATHOLIEKE KANDIDATEN
ZIJN UWE STEM WAARDIG!
Leo Vindevogel, volksvertegen
woordiger van Ronse, gekozene der
Christen Werklieden, behoort talf en
half tot de Vlaamsch nationalen, om
dat hij door koppeling gebonden is;
om die reden ook ligt hij met de an
dere Katholieken van zijn arrondis
sement overhoop.
In 't Volk van Ronse liet hij een
serie artikelen verschijnen over de
politiek der Vlaamse! e Nationalis
ten.
Uit eenige uittreksels die wij hier
samenvatten kan men zich een juist
gedacht vormen van de strekking
eener partij die het aandurft zich
Katholiek te noemen en van de jam
merlijke gevolgen harer politiek on
der zuiver katholiek oogpunt.
De Vlaamsche Nationale partij
s> is niet noodig en ook niet best ge-
schikt om de Vlaamse! e nationale
gedachte te bevorderen.
De Vlaamsche nationalisten
schijnen er behagen in te stellen
hun tegenstrevers voornamelijk
de katholieke Vlamingen zoo
scherp en zoo bitter mogelijk aan
te vallen. De uitslag die daarmee
bereikt wordt, is te duur betaald.
Hunne formidabele werkzaam-
heid geeft geen rendement.
Zij kweekt een verzuurd en on-
katholiek gemoed onder unne vol-
gelingen, dat gemakkelijk overslaat
tot allerhande wildheid en de sa-
menwerking met de katholieken be-
moeilijkt.
Er is in dezen tijd maar een
Vlaamsche parlementaire actie mo-
gelijkdeze op grondslag van het
huidig Belgisch regiem.
Van Cauwelaert is de vaandel-
drager van het minimumprogram-
ma. De methode van Van Cauwe-
laert is onverbeterlijk en moet door
de VI. nationalisten worden ge-
volgd. 't Is nu maar de kwestie wie
van de VI. nat. de Van Cauwelaert
zal zijn om zoo'n beweging en op-
zet door te loodsen.
De VI. nat. leiders lebben hun
volgelingen opgevoerd in een vuri-
gen haat tegen Belgie en al wat
Belgisch is. Het zal absoluut onver-
mijdelijk zijn dat zij het verkeerde
daarvan inzien en op hunne stap-
pen terugkeeren.
De strakke houding der VI. nat.
stelt ze én als Vlamingen én als ka-
tholieken in eene zeer onvoordeelige
positie. Ze sluiten zichzelf den weg
af. Logisch doorgeredeneerd kan
geen VI. nat. nog een openbaar
ambt vervullen, onderwijzer wor-
den, nog veel minder burgemees-
ter, goeverneur of Minister.
Hadden de VI. nat. van bij 't be-
Igin met voldoende katholiek onder-
I» scheid lun strijd gevoerd, ze zou-
den zooveel ziel »-verlies niet ont-
dekt hebben.
Het VI. nat., dat in de katholieke
ordonnantie wil blijven, mag niet
zijn wat het heden is geworden. De
VI. nat. leiders, met hun scherpe
anti-belgische manifestaties, heb-
ben zich in een straat zonder uit-
weg begeven. Morgen of overmor-
gen zullen ze op l un stappen moe-
ten terugkomen.
Wij zien niet gaarne dien bitte-
ren strijd van de VI. nat. tegen de
katholieke minimalisten. Die strijd
verwildert de gemoederen, doet een
pijnlijke dualiteit ontstaan, en dat
zal slecht verloopen onder katho-
liek opzicht.
Van Cauwelaert en de ploeg
Vlaamsche parlementairen die rond
hem staan, zijn volgens ons ver-
dienstelijke Vlamingen, die wel niet
altijd genoeg durf en krachtdadig-
heid aan den dag leggen, maar die
toch veel gedaan l ebben en nog
doen voor het Vlaamsche volk.
Overhoop met de bisschoppen en
de priesters, koleirig tegen de po-
litieke katholieken, kan 'n jonge
man nog slechts zeer moeilijk ka-
tholiek-geloovig en pratikeerend
blijven. Die dualiteit is niet goed,
moet slecht verkeeren.
Wij zijn geloovigen en moeten
naar Kerk en School bij de pries-
ters, die priesters die ons de be-
minde bedienaars der Sakramenten
en de onmisbare opvoeders onzer
kinderen blijven.
Wij vragen ons af waarop Iet
wel zal uitloopen als mem zulke ver-
warde en verwilderde gemoederen
voorts blijft aankweeken. Wij heb-
ben het recht niet, van nu tot aan
de verwezenlijking van ons politiek
ideaal, katholiek-onvruchtbaar en
dood te zijn. En daarop komt de
Vlaamsch-Nationalistische politiek
van heden uit.
STRENGE VEROORDEELING
Men ziet het: M. Vindevogel oor
deelt objectief. Hij kent het midden
waarin hij beweegt. Zijn rekwisito-
rium is verpletterend. Als ze nu zoo
duchtig de les worden gespeld door
iemand die zoo dicht bij hen staat en
toch de eerste de gereedste niet is,
zullen onze nationalisten wel eens