ÉLECTEURS.
wat meer is, meester van onze scholen voor volwas
senen.
De geestelykheid, zegden zy, moet terugtreden in
de getneene weten verre van er aen te denken haer
hare privilegies te ontnemen, hebben zy haer deze
met zorg behouden in het strafwetboek en komen zy
eene wel op de milicie voor te stellen, die aenmerke-
lyk de voorrechten vermeerderen zal, waervan de
geestelykheid reeds geniet.
Er moeten besparingen gedaen worden, riepen zy,
zoodanig strenge besparingen dat zy tot de uitterste
grens gaen, die niet overschreden kan worden
zonder de openbare diensten in den war te helpen.
(Progratn van 4 juny 1848.) En in p!;»ets van te
verminderen groeijeu de budgetten telken jare meer
aen.
Zy kondigden aen eene vermindering van het
leger, met het oog op eene toekomende algemeene
ontwapening. En wy zyn bedreigd met eene
nieuwe militaire inrichting, die aen den landbouw
meer dan 3,000 armen zal ontnemen, zonder te re
kenen de karwyen,die zy aen de gemobiliseerde bur
gerwaeht zal opleggen.
En de afschaffing van de belasting op hel zout?
En de vollediging van de poslhervorining?
En de« spoedige,strenge en diepgaende» herziening
van het stelsel der openbare lasten?
En de burgerlyke inrichting van de openbare
weldadigheid
En de herziening der Wetboeken?
En de veranlwoordelykheid der ministers?
Wat is er van al deze schoone beloften gekomen,
die de optre ling van het liberael ministeriemet
zulken levendigen geestdrift hadden doen onthalen
Maer indien het ministerie ons niets gegeven heeft
van het geen wy recht hadden er van te verhopen, in
tegendeel, dank aen de verkleefde meerderheid waer
van M. Mazeman deel maekt, heeft het straffeloos de
plichten der neutraliteit mogen krenken met België te
doen deel nemen aen eene schandelyke expeditie ge
richt legen een volk dat voor zyne onafhanglykheid
vochthet heeft de plichten der gastvryheid kunnen
verkrachten door die wet op de uitdry vingendie
het lot van der ongelukkige bannelingen aen de luimen
en aen den willekeur van het staetsbestuer levert
het heeft de grondverbindtenis van het liberalismus
kunnen schenden met de geestelykheid in de scholen
voor volwassenen te brengen eindelyk het heeft de
ontbewistbare rechten van de vryheid kunnen kren
ken met op eene hardnekkige wyze het voorstel van
M. Guillery te verstooten en met door die zelfde altyd
bereidwifiige meerderheid te doen stemmen eene
kieshervorming, die eene biltere bespotting is van de
wenschen duidelyk door de openbare opinie uitge
drukt.
Ehwel! wymeenendat voor die bedrogene maer niet
ontmoedigde liberalen het uer gekomen isom de mis
noegdheidluidop te doen kennen,welke eene dusdanige
politiek in hun hart doet onstaen. Dit kunnen zy met
ZICH TK ONTHOUDEN VAN VOOR M. MAZEMAN TE STEM
MEN, die voor den oogenb'ak deze ellendige politiek ge
heel en al in zyne kandidatuer personifieert.
Het niet kiezen van M. Mazeman zal des val van het
ministerie niet na zich slepen. Want zoo dit de uitslag
uwer onthouding moest zyn indien enkelyk deze uit
slag in de mogelyke dingen begrepen was, dan zou
den wy aerzelen op ors te nemen de verantwoorde-
lykheid van den raed, dien wy u geven; want, wat
ook'de doctrinairen er van zeggen, wy wenschen den
wal van het ministerie niet, en de hulp, die wy tydens
DE LAETSTF. kiezingen verleend hebben aen de kandidaten
van de Liberale Associatie van Yperen wederlegt ge-
noegzaem deze dwaze beschcldiging. Maer men hoeft
van dien kant hoegenaemd niets te vreezen Het mi
nisterie beschikt tegenwoordig in den Senaet over eenb
meerderheid van twelf stemmen, en verondersteld dat
de kit zingen van morgen het dry of vier stemmen
doen verliezen (en dat is het maximumdan zal de
meerderheid,die het ministerie behoudt, meer dan vol
doende zyn om het toe te laten aen het roer te bly ven,
en wy weten dat het er sterk aen houdt. Er is dus
geen gevaer, wy herhalen het, dat de mislukking
van M. Maz man de aftreding van het kabinet veroor-
zake. Dat M. Maz man gekozen worde of niet. het mi
nisterie zal na de kiezingen zyn wat het voor de kie
zingen was.
Wy bedriegen ons De niet kiezing van M. Maze
man zal voor het ministerie en voor zyne meerder
heid eene nuttige waerschouwing zyn. Zy zal aen
beide bewyzen.dal zoo de liberale denkwyze hun een
iangedurig krediet heeft geschonken, het uer eindelyk
gekomen is van de verbindlenissen te vervullen en
van voldoening te geven aen te lang miskende be
hoeften.
Kiezers, weest er wel van overtuigd deze les zal
niet verloren zyn. Indien het gouvernement ons tot
heden heeft om den tuin geleid, dan is het de schuld
van ons allen dan komt het om Jat wy in stede van
ons te vereenigen om het op eene klaerblykelyke wvs
onze misnoegdheid te doen kennen, wy by elka
nieuwe kiezing, zonder tegenspreken, uit de handen
der doctrinaire klik kandidaten hebben aenveerd, die
geene andere titels op ons vertrouwen hadden, dan
eene blinde onderwe. ping aen den wil der ministers
en omdat het ministerie, naer zynen zin over eene
aenzieniyke meerderheid beschikkende nooit de be
hoefte heeft gevoeld rechlzinnig'yk en vaslelyk den
weg der hervormingen in te slaen. Maer toont morgen
aen het ministerie, dat gy moede zyt van wachten,
dat gy vast besloten zyt zonder hem voort te stappen,
indien het met u niet meêgaen wil, dan zil het wel
gaen, wees er zeker van, en die hervormingen, die
gy sedert tien jaren vruchteloos vraegt, zullen in
volle uitvoering zyn vooi\ de hernieuwing van de
Kamers.
Onthoudt- u dus, liberale kiezersonthoudt u 't zy
met te huis te blyven, 't zy met een wit briefje in
DE kiesbiis te steken, 't zy met VOOR eenen welkda-
nigen kandïdaet te STiMMEN, die, wel te verstaeu, niet
zou zyn, noch M de Baron DE V1NCK, de kandïdaet
van het sacristyn. noch M. df. Baron MAZEMAN, de
kandidael van de klik. De eene is de andere weerd,
of, om beier te zeggen, de eene is niet beter dan de
andere. Met den eerste zult gy meer paters hebben,
met den tweede znlt gy meer soldaten hebben. Be
halve dit verschil, maken de twee het paer.
Nu, Kiezers, eenige dagteekeningen om te slui
ten,
In 1859, wordt M. de baron Mazeman de Couthove
door de klerikale party voorgesteld voor het Senaet.
De doctrinairen ondersteunen zyne kandidatuer, by
gebrek aen iets beters, zoo als M. Carton zegt.
In het Senaet gekomen, neemt M. de baron plaets
tusschen de klerikaien. De eerste politieke stemming
DIE HY GEROEPEN IS UIT TE BRENGEN, IS VYANDIG AEN HET
ministerie Het is te doen om die fameuse kiezingen
van Leuven, die in dien tyd een zoo groot schandaef
verwekten en waerin de stokslagers eene zoo groole
rol speelden. Met 26 Stemmen tegen 25 en eene ont
houding besliste de Senaet, dat er geene reden was om
het onderzoek voort te zetten rakende de feiten van
bedriegery en van omkooping, die hem aengewezen
waren geworden. Het lid. welk zich onthoudt, is M.de
baron Y1AZEV1AN de COUTHOVE, wiens stemming al
dus de verwerping van het onderzoek na zich sleept.
(Zitting van 8 september 1859, dry maenden na de
kiezingen.)
Van 1859 tol 1863, wordt er geen enkel politiek
vraegsluk aen den Senaet onderworpen. M. Mazeman
heeft zich dus noch voor de eene noch voor de an
dere uil te spreken, hetgeen hem wonderwel be
valt.
In 1863, hebben wy kiezingen voor de Kamer
Onder de drukking der openbare opinie besluiten
de doctrinairen, alhoewel met tegenzin, hun oud ver
bond met de klerikaien te breken en eene volledige
lyst van kandidaten te vormen.
Gedurende denk esstryd beweegt zich M. Mazeman
niet meer dan een doode Hy wacht tot wanneer de
uitslag van den stryd hem bewezen hebbe langs
welken kant het voorzigtig zal zyn zynen windwyzer
te draeijen.
De doctrinairen hebben de bovenhand. Aenstonds
verlaet M. Mazeman zyne oude vrienden, wordt een
razende ministeriële en
ln 1864 stemt hy de wet op de studiebeurzen II
Liberale Kiezersindien gy dien man waerdig
oordeelt u in den Senaet te vertegenwoordigen, dat
uwe wil geschiede I Maer onthoudt u dan voortaen
yan politiek geweten en moraliteit te spreken. Deze
woorden zouden in uwen mond niets anders meer
zyn dan eene schandelyke schynheiligheid
Vous êtes appelés a procéder, le 11 juin prochain,
a l'èlection d'un senateur.
Deux candidats sollicitent vos suffrages. Ce sont
MM. Ie baron Mazeman de Couthove, sénaleur sor-
tant, recommandé par Ie parti doctrinaire, et le ba
ron de Vinck, patroné par l'evêché de Bruges.
De la personne même de ces deux candidats, nous
n'avons rien a vous dire. L'un et l'autre sont assuré-
ment des hommes fort honorables, et pour ce qui est
de leur mérite personnel, de leur serviabilitè, de leur
désinléressement, de leur dévouement aux intéréts
de l'arrondisseinent, vous les connaissez assez tous les
deux pour apprécier a leur juste valeur les éloges
plus ou moins mérités que leur prodiguent, depuis
quinze jours, les journaux des deux partis chargés de
soutenir leurs candidatures.
Nous n'admettons pourtant pas que des considera
tions de cette nature suffiserU pour déterminer ie vote
d'un citoyen soucieux de sa dignite et des véritables
intéréts du pays. L'aptitude et les qualités person
nels du candidat doivent entrer en ligne de compte,
sans doute. et e'est aussi le droit des électeurs de por
ter de prèferenee leurs suffrages sur des hommes qui
leur donnent toute garantie au point de vue de la dé-
fensede leurs intéréts locaux. Mais ceux a qui la loi a
coiffiè le droit d'élire ont pour premier devoir de s'en-
querir, avani loutes choses, des opinions politiques
des candidats qui sollicitent leur confiance, car ce
sont ces opinions qui, dans les Chamhres, font les
bons ou les mauvais gouvernements, c'est-a-dire la
splendeur ou l'abaissement du pays.
Électeurs, ne l'oubliez pas Vous êtes des jugeset
si, par inlérêt personnel, par pure obligeance, par
faiblesse on par crainte, il vous arrivait de déposer
dans I'urne un vote qui ne, serait pas ^expression
d'un sentiment libre, consciencieux et rèflèchi, vous
seriez coupable au iriême litre qu'un tribunal dont la
sentence aurait étè acquise a prix d'argent.
Vous êtes desjuges; mais qui allez-vous juger? Des
hommes? Les hommes sont pen de chose. Faites ab
straction des opinions que représentenl les deux can
didats en presence, et il devient a peu prés indifférent
que voos chosissiez M. de Vinck ou M. Mazeman.
Ce que vous avez a juger, répétons-le, ce sont les
partis auxquels ces deux candidats appartiennent, les
idéés que ces partis expriment et le but qu'ils pour-
suivent.
M. le Baron de VINCK, est Ie candidat du parti clé-
rical.
Le parti clerical est, pour vous tous, une trop
vieilte connaissanca, il a laissê, parmi nous, des
souvenirs trop profonds pour qu'il soit besoin de
vous entretenir longuement de ses tendances et de
l'esprit qui l'anime.
II ne demande, dit-il, que la liberte.
Mensonge inutile. Car chacun sa it qu'en B Igique
le clergé catholique jouit d'une liberie compléte a la-
quelle personne ne songe porter alteinte et que lui
envient les catholiques du monde entier.
Quelle liberté lui manquerait-i! par hasard?
Serait-ce la liberté de l'ensaignement La surface
du pays est tout entière couverte de ses écnle-.
Serait-ce la liberté de l'association Ses convents')
ses confréries,ses congrègations pieuses se mulLiplient
de jour en jour davantage et menacerit. de faire de
notre pays une seconde Espagne.
Serail ce la liberté Je la presse? Rwn qim dans
notre province, Ie parti clerical, a lui seul, est en
possession des trois quarts de la presse périodique»
Serait-ce enfin la liberté de conscience? Qu'on nous
cite une loi, un arrêté, un reglement qoelcnnque qui
entrave l'exercice du cnlte catholiquel Qu'on nous
cile une circonstance, une seule, oü la libre expres
sion des croyances catholiques aft subi la pkis légere
atteinle
Mais le parti clérical n'enten 1 pas la liberté de cette
facon. II ne lui suffit pas que la loi le roette sur Ie
même pied que la gónéralile des citoyens. II deinande,
i! exige des privileges, et plus on lui en donne pius il
en veut avoir. Que si on lui rèsiste, il se iamente,
prend des airs de martyre et sait exploiter si haliile-
ment la crédulité humaine, que beaucoup de braves
gens finissent par se laisser prendre a ses grimaces
et par se persuader qu'en effet la religion catholique
est persécutée dans notre catholique Belgiq ie.
La religion catholique persecuted domme si cela
étail possible chez une nation qui, sur cinq millions
d'habitanis, compte a peine cent mille dissidents!
Autant vandrait de soutenir qu'aux temps de la pri
mitive Eglise, c'étaient les disciples du Christ qui
persècutaient les adörateurs des faux Dioux.
Inutile d'insister sur les prétentions du parti clé
rical. La Belgique,óclairée par une longue experience,
voil trop bien oil ces prétentions la conduiraient pour
que nous ayons sèrieusement a redouter qu'eite re-