ÉLECTEURS. wat meer is, meester van onze scholen voor volwas senen. De geestelykheid, zegden zy, moet terugtreden in de getneene weten verre van er aen te denken haer hare privilegies te ontnemen, hebben zy haer deze met zorg behouden in het strafwetboek en komen zy eene wel op de milicie voor te stellen, die aenmerke- lyk de voorrechten vermeerderen zal, waervan de geestelykheid reeds geniet. Er moeten besparingen gedaen worden, riepen zy, zoodanig strenge besparingen dat zy tot de uitterste grens gaen, die niet overschreden kan worden zonder de openbare diensten in den war te helpen. (Progratn van 4 juny 1848.) En in p!;»ets van te verminderen groeijeu de budgetten telken jare meer aen. Zy kondigden aen eene vermindering van het leger, met het oog op eene toekomende algemeene ontwapening. En wy zyn bedreigd met eene nieuwe militaire inrichting, die aen den landbouw meer dan 3,000 armen zal ontnemen, zonder te re kenen de karwyen,die zy aen de gemobiliseerde bur gerwaeht zal opleggen. En de afschaffing van de belasting op hel zout? En de vollediging van de poslhervorining? En de« spoedige,strenge en diepgaende» herziening van het stelsel der openbare lasten? En de burgerlyke inrichting van de openbare weldadigheid En de herziening der Wetboeken? En de veranlwoordelykheid der ministers? Wat is er van al deze schoone beloften gekomen, die de optre ling van het liberael ministeriemet zulken levendigen geestdrift hadden doen onthalen Maer indien het ministerie ons niets gegeven heeft van het geen wy recht hadden er van te verhopen, in tegendeel, dank aen de verkleefde meerderheid waer van M. Mazeman deel maekt, heeft het straffeloos de plichten der neutraliteit mogen krenken met België te doen deel nemen aen eene schandelyke expeditie ge richt legen een volk dat voor zyne onafhanglykheid vochthet heeft de plichten der gastvryheid kunnen verkrachten door die wet op de uitdry vingendie het lot van der ongelukkige bannelingen aen de luimen en aen den willekeur van het staetsbestuer levert het heeft de grondverbindtenis van het liberalismus kunnen schenden met de geestelykheid in de scholen voor volwassenen te brengen eindelyk het heeft de ontbewistbare rechten van de vryheid kunnen kren ken met op eene hardnekkige wyze het voorstel van M. Guillery te verstooten en met door die zelfde altyd bereidwifiige meerderheid te doen stemmen eene kieshervorming, die eene biltere bespotting is van de wenschen duidelyk door de openbare opinie uitge drukt. Ehwel! wymeenendat voor die bedrogene maer niet ontmoedigde liberalen het uer gekomen isom de mis noegdheidluidop te doen kennen,welke eene dusdanige politiek in hun hart doet onstaen. Dit kunnen zy met ZICH TK ONTHOUDEN VAN VOOR M. MAZEMAN TE STEM MEN, die voor den oogenb'ak deze ellendige politiek ge heel en al in zyne kandidatuer personifieert. Het niet kiezen van M. Mazeman zal des val van het ministerie niet na zich slepen. Want zoo dit de uitslag uwer onthouding moest zyn indien enkelyk deze uit slag in de mogelyke dingen begrepen was, dan zou den wy aerzelen op ors te nemen de verantwoorde- lykheid van den raed, dien wy u geven; want, wat ook'de doctrinairen er van zeggen, wy wenschen den wal van het ministerie niet, en de hulp, die wy tydens DE LAETSTF. kiezingen verleend hebben aen de kandidaten van de Liberale Associatie van Yperen wederlegt ge- noegzaem deze dwaze beschcldiging. Maer men hoeft van dien kant hoegenaemd niets te vreezen Het mi nisterie beschikt tegenwoordig in den Senaet over eenb meerderheid van twelf stemmen, en verondersteld dat de kit zingen van morgen het dry of vier stemmen doen verliezen (en dat is het maximumdan zal de meerderheid,die het ministerie behoudt, meer dan vol doende zyn om het toe te laten aen het roer te bly ven, en wy weten dat het er sterk aen houdt. Er is dus geen gevaer, wy herhalen het, dat de mislukking van M. Maz man de aftreding van het kabinet veroor- zake. Dat M. Maz man gekozen worde of niet. het mi nisterie zal na de kiezingen zyn wat het voor de kie zingen was. Wy bedriegen ons De niet kiezing van M. Maze man zal voor het ministerie en voor zyne meerder heid eene nuttige waerschouwing zyn. Zy zal aen beide bewyzen.dal zoo de liberale denkwyze hun een iangedurig krediet heeft geschonken, het uer eindelyk gekomen is van de verbindlenissen te vervullen en van voldoening te geven aen te lang miskende be hoeften. Kiezers, weest er wel van overtuigd deze les zal niet verloren zyn. Indien het gouvernement ons tot heden heeft om den tuin geleid, dan is het de schuld van ons allen dan komt het om Jat wy in stede van ons te vereenigen om het op eene klaerblykelyke wvs onze misnoegdheid te doen kennen, wy by elka nieuwe kiezing, zonder tegenspreken, uit de handen der doctrinaire klik kandidaten hebben aenveerd, die geene andere titels op ons vertrouwen hadden, dan eene blinde onderwe. ping aen den wil der ministers en omdat het ministerie, naer zynen zin over eene aenzieniyke meerderheid beschikkende nooit de be hoefte heeft gevoeld rechlzinnig'yk en vaslelyk den weg der hervormingen in te slaen. Maer toont morgen aen het ministerie, dat gy moede zyt van wachten, dat gy vast besloten zyt zonder hem voort te stappen, indien het met u niet meêgaen wil, dan zil het wel gaen, wees er zeker van, en die hervormingen, die gy sedert tien jaren vruchteloos vraegt, zullen in volle uitvoering zyn vooi\ de hernieuwing van de Kamers. Onthoudt- u dus, liberale kiezersonthoudt u 't zy met te huis te blyven, 't zy met een wit briefje in DE kiesbiis te steken, 't zy met VOOR eenen welkda- nigen kandïdaet te STiMMEN, die, wel te verstaeu, niet zou zyn, noch M de Baron DE V1NCK, de kandïdaet van het sacristyn. noch M. df. Baron MAZEMAN, de kandidael van de klik. De eene is de andere weerd, of, om beier te zeggen, de eene is niet beter dan de andere. Met den eerste zult gy meer paters hebben, met den tweede znlt gy meer soldaten hebben. Be halve dit verschil, maken de twee het paer. Nu, Kiezers, eenige dagteekeningen om te slui ten, In 1859, wordt M. de baron Mazeman de Couthove door de klerikale party voorgesteld voor het Senaet. De doctrinairen ondersteunen zyne kandidatuer, by gebrek aen iets beters, zoo als M. Carton zegt. In het Senaet gekomen, neemt M. de baron plaets tusschen de klerikaien. De eerste politieke stemming DIE HY GEROEPEN IS UIT TE BRENGEN, IS VYANDIG AEN HET ministerie Het is te doen om die fameuse kiezingen van Leuven, die in dien tyd een zoo groot schandaef verwekten en waerin de stokslagers eene zoo groole rol speelden. Met 26 Stemmen tegen 25 en eene ont houding besliste de Senaet, dat er geene reden was om het onderzoek voort te zetten rakende de feiten van bedriegery en van omkooping, die hem aengewezen waren geworden. Het lid. welk zich onthoudt, is M.de baron Y1AZEV1AN de COUTHOVE, wiens stemming al dus de verwerping van het onderzoek na zich sleept. (Zitting van 8 september 1859, dry maenden na de kiezingen.) Van 1859 tol 1863, wordt er geen enkel politiek vraegsluk aen den Senaet onderworpen. M. Mazeman heeft zich dus noch voor de eene noch voor de an dere uil te spreken, hetgeen hem wonderwel be valt. In 1863, hebben wy kiezingen voor de Kamer Onder de drukking der openbare opinie besluiten de doctrinairen, alhoewel met tegenzin, hun oud ver bond met de klerikaien te breken en eene volledige lyst van kandidaten te vormen. Gedurende denk esstryd beweegt zich M. Mazeman niet meer dan een doode Hy wacht tot wanneer de uitslag van den stryd hem bewezen hebbe langs welken kant het voorzigtig zal zyn zynen windwyzer te draeijen. De doctrinairen hebben de bovenhand. Aenstonds verlaet M. Mazeman zyne oude vrienden, wordt een razende ministeriële en ln 1864 stemt hy de wet op de studiebeurzen II Liberale Kiezersindien gy dien man waerdig oordeelt u in den Senaet te vertegenwoordigen, dat uwe wil geschiede I Maer onthoudt u dan voortaen yan politiek geweten en moraliteit te spreken. Deze woorden zouden in uwen mond niets anders meer zyn dan eene schandelyke schynheiligheid Vous êtes appelés a procéder, le 11 juin prochain, a l'èlection d'un senateur. Deux candidats sollicitent vos suffrages. Ce sont MM. Ie baron Mazeman de Couthove, sénaleur sor- tant, recommandé par Ie parti doctrinaire, et le ba ron de Vinck, patroné par l'evêché de Bruges. De la personne même de ces deux candidats, nous n'avons rien a vous dire. L'un et l'autre sont assuré- ment des hommes fort honorables, et pour ce qui est de leur mérite personnel, de leur serviabilitè, de leur désinléressement, de leur dévouement aux intéréts de l'arrondisseinent, vous les connaissez assez tous les deux pour apprécier a leur juste valeur les éloges plus ou moins mérités que leur prodiguent, depuis quinze jours, les journaux des deux partis chargés de soutenir leurs candidatures. Nous n'admettons pourtant pas que des considera tions de cette nature suffiserU pour déterminer ie vote d'un citoyen soucieux de sa dignite et des véritables intéréts du pays. L'aptitude et les qualités person nels du candidat doivent entrer en ligne de compte, sans doute. et e'est aussi le droit des électeurs de por ter de prèferenee leurs suffrages sur des hommes qui leur donnent toute garantie au point de vue de la dé- fensede leurs intéréts locaux. Mais ceux a qui la loi a coiffiè le droit d'élire ont pour premier devoir de s'en- querir, avani loutes choses, des opinions politiques des candidats qui sollicitent leur confiance, car ce sont ces opinions qui, dans les Chamhres, font les bons ou les mauvais gouvernements, c'est-a-dire la splendeur ou l'abaissement du pays. Électeurs, ne l'oubliez pas Vous êtes des jugeset si, par inlérêt personnel, par pure obligeance, par faiblesse on par crainte, il vous arrivait de déposer dans I'urne un vote qui ne, serait pas ^expression d'un sentiment libre, consciencieux et rèflèchi, vous seriez coupable au iriême litre qu'un tribunal dont la sentence aurait étè acquise a prix d'argent. Vous êtes desjuges; mais qui allez-vous juger? Des hommes? Les hommes sont pen de chose. Faites ab straction des opinions que représentenl les deux can didats en presence, et il devient a peu prés indifférent que voos chosissiez M. de Vinck ou M. Mazeman. Ce que vous avez a juger, répétons-le, ce sont les partis auxquels ces deux candidats appartiennent, les idéés que ces partis expriment et le but qu'ils pour- suivent. M. le Baron de VINCK, est Ie candidat du parti clé- rical. Le parti clerical est, pour vous tous, une trop vieilte connaissanca, il a laissê, parmi nous, des souvenirs trop profonds pour qu'il soit besoin de vous entretenir longuement de ses tendances et de l'esprit qui l'anime. II ne demande, dit-il, que la liberte. Mensonge inutile. Car chacun sa it qu'en B Igique le clergé catholique jouit d'une liberie compléte a la- quelle personne ne songe porter alteinte et que lui envient les catholiques du monde entier. Quelle liberté lui manquerait-i! par hasard? Serait-ce la liberté de l'ensaignement La surface du pays est tout entière couverte de ses écnle-. Serait-ce la liberté de l'association Ses convents') ses confréries,ses congrègations pieuses se mulLiplient de jour en jour davantage et menacerit. de faire de notre pays une seconde Espagne. Serail ce la liberté Je la presse? Rwn qim dans notre province, Ie parti clerical, a lui seul, est en possession des trois quarts de la presse périodique» Serait-ce enfin la liberté de conscience? Qu'on nous cite une loi, un arrêté, un reglement qoelcnnque qui entrave l'exercice du cnlte catholiquel Qu'on nous cile une circonstance, une seule, oü la libre expres sion des croyances catholiques aft subi la pkis légere atteinle Mais le parti clérical n'enten 1 pas la liberté de cette facon. II ne lui suffit pas que la loi le roette sur Ie même pied que la gónéralile des citoyens. II deinande, i! exige des privileges, et plus on lui en donne pius il en veut avoir. Que si on lui rèsiste, il se iamente, prend des airs de martyre et sait exploiter si haliile- ment la crédulité humaine, que beaucoup de braves gens finissent par se laisser prendre a ses grimaces et par se persuader qu'en effet la religion catholique est persécutée dans notre catholique Belgiq ie. La religion catholique persecuted domme si cela étail possible chez une nation qui, sur cinq millions d'habitanis, compte a peine cent mille dissidents! Autant vandrait de soutenir qu'aux temps de la pri mitive Eglise, c'étaient les disciples du Christ qui persècutaient les adörateurs des faux Dioux. Inutile d'insister sur les prétentions du parti clé rical. La Belgique,óclairée par une longue experience, voil trop bien oil ces prétentions la conduiraient pour que nous ayons sèrieusement a redouter qu'eite re-

HISTORISCHE KRANTEN

L’Opinion (1863-1873) | 1867 | | pagina 2