Aan onze lezers van den Buiten. Rene van Poperinghe. Société des Ghoeurs. Au Journal. POPERINGHE. Welkom aan De Strijd-La Latte SCHOUWBURG VAN POPERINGHE. Cecilia feesten. Panem et circenses. KLERIKALEN EN K RISTEN E DEIV10KRATEN. Onze klerikalen zijn mistevreden over de katholieke en liberale kiezers van Passchendaele, omdat M. Ghes- quière, de candidaat onzer Volksver tegenwoordigers en Senators, verslagen werd door zijn eigen partijman, M. Masschelein. Ook hebben onze geeste lijken weer kiezersdravers gespeeld voor den eenen katholiek tegen den anderen, dezelfde botte wapens tegen M. Masschelein gebruikt welke zij tegen de liberalen gebruiken, M. Mas schelein onder de afgrijselijkste kleu ren afgeschilderd, net alsof hij libe raal ware zooals wij.... Die exploitatie van godsdienst en invloed is door alle rechtzinnige lieden afgekeurd gewor den. Nu zien de kiezers van den bui ten in wat de valsche aantijgingen der geestelijken waard zijn. De overtuiging zal immer aangroeien en ééns daags zal door allen ingezien worden dat de vrijzinnigen alléén de partij uitmaken welke algemeene vrij heid waarborgt, vrijheid voor alle geloovigen dat de vrijzinnigen alleen kunnen perk en paal stellen aan mis bruiken welke door katholieken zeiven aangeklaagd worden dat wij alge meen welzijn beoogen en vijanden zijn van alle verdrukkers hoe en waar deze ook mogen werken voor hun eigen ikzucht. Maar wat 't klerikalismus heeft gedaan, zulks toont advokaat De Pels- maeker aankatholieke demokrati- sche candidaat anti-Woeste, in volgend artikel getrokken uit dq Klokke Roeland orgaan der kristene Volspartij De klerikalen (1) handelen nog grooten- deels als slechte kristenenals mare heide nen en joden. De godsdienst, te zamen met de rechtvaardigheidvereischt dat de lasten evenredig verdeeld morden en zijzij heb ben al de lasten geschoven op den boer en op den merkman en voor hen zeiven niets ge houden dan de profijten. Opgedragen aan de Iepersche Woes- titi-klerikalen, vijanden van de belas ting op het inkomen. Geld is er om vette postjes te maken voor groote ambtenaars maar als er spraak is voor opslag van douanierspostboden voor 't leger der kleine bediendendan is de kas leeg... Voor den ouden pachterden afgeslaafden merkmanhebben onze katho lieken tot hiertoe nog niets gevonden dan 't oud-mannekenshuis of de verpachting van d'o4 menschen na de hoogmis. Maar, die katholiek is socialist. En zeggen dat het ministerie ook socialist wordt daar het de juistheid van dien toestand moet erkennen Nog altijd uit De Pelsmaeker Bemint elkander als broederszoo roept de kristene leer maar dat kennen die man nen nieten sinds lang hebben de katholie ken van alle slagdie liefdemet vervangen door den kreet der hebzucht. Elk voor zich. Er zijn goede rijken. Maar daarnevens zijn er, die hun for tuin gebruiken als wapen om 't volk te ver drukken... n Het wapen om 't volk te verdruk ken, dat is Met zijn geld trachten stemmen te winnen; Dat is Met zijn geld de menschen dwingen voor zich te doen stemmen. Adv. De Pelsmaeker gaat voort Wei ken en slaven mag de boer en de werkman maar spreken Zijn woord zeggen Neen, zwijgen, verkroppen, kruipen moet hij, zoo niet wordt de man gebroodroofd, op straat geworpen of van 't land gejaagd. En dan dur ven die mannen nog hoog oploopen met de religie Alsof de leer van den werkman van Nazareth geen bloedige kaakslag was voor hun doen en hun laten. Katholieke menschen, zijn er HIER onder u die moeten Zwijgen, Verkroppen, Kruipen Katholieke menschen, zijn er HIER onder u die werden Gebroodroofd, Op straat geworpen, Van uw land gejaagd, Uit uw huis geworpen M. De Pelsmaeker bedoelt zijn tegen- staanders, de achteruitkruipende Woeste- parlii, waarvan we aanhangers te Ieperen vinden. Katholieke menschen, zijn er HIER onder u welke door domme klerikale fortuinmannen verplicht worden zich te broodrooven van winstgevende bezigheden in liberale koffiehuizen Of, katholieke en liberale menschen van HIER, werdt gij enkel in 't een of 't ander openbaar gesticht tusschen vier oogen BEDREIGD als lid of bode van de eene of andere liberale maatschappij De Pelsmaker gaat voort De religie is op hun lippenmaar on kristen en heidensch zijn de wetten, die zij maakten, onkristen en heidensch hun gebruik van den eigendomonkristen en heidensch hun gedrag met de boeren, pachters en werklie den... Het is te hopen dat het een of ander katholiek blad van 't arrondissement die citaten zal volledigen. De religie is op hun lippen. God maakt de kiezingen. God geeft meer stemmen aan Iweins dan aan Colaert,. God buist Woeste. Hoe beelden zich de klerikalen dan God in Is hij dan niet machtig genoeg de klerikalen in ééns in alle arrondisse menten te doen doorkomen Werkte God op de Congolaters wel ke tegen de liberalen stemden Werkte God op de gematigden wel ke voor de klerikalen stemden Zit het tapijtbehangersbloed dan zoo diep in 't bloed van zekere lieden dat zij hun kiesdraverijen, waar geld en invloed werken, belcladderen met wat hun hoogste Ideaal moet zijn De religie is op hun lippen... En dankmissen worden bijgewoond door armen van geest en sceptieken omdat Surmont, Colaert, Berten en Iweins in de kiezing doorkwamen, waar zij zich aanstelden als verdedi gers van den almachtigen God. Den almachtigen God verdedigen, is betwijfelen en verkondigen dat God «halmachtig is, dewijl Hu hulp noo- dig heeft. Dit betwijfelen is ketterij. Dus zijn Surmont, Colaert en Ber ten KETTERS. Wat Harritje betreft, die is geen ketter. Inderdaad. Hoe wilt ge dat hij God verdedige Hij kan zich zelf nog niet verdedigen. La Société des Ghoeurs conviait Jeudi 8 courant ses membres a une charmante soirée musicale. A louer avant tout le bon goüt qui a présidé au choix des morceaux exécu- tés par la symphonie puis la perfec tion de l'exécution, dont toutes les finesses ont été rendues par des artis tes sürs d'eux-mêmes et sous un chef sur de ses musiciens. Une mention spé ciale aux chanteurs, qui ont fait enten dre avec leur talent accoutumé quel- ques morceaux absolument dépourvus d'une banalité trop fréquente, et que personne n'a regrettée. P. de C. Le Journal nousappelle son petit-frère. Oh Jamais de la vieEt les Assises done Le Journal nous appelle l'organe des Blancs-Becs. Cet article est de Colaert, car on y parle de radieo-socialistes. Ce qualificatif démontre parfaitement que nous avons tort. Aussi pour avoir raison a notre tour, nous pourrions dire du Journalorgane des bossus ou bien s'il estvrai que nous n'avons pas de poil au menton (nous en avons sur les dents) ...Colaert ricn a pas sur la têle. Le Journal annonce qne Surmont a intrigue contre Colaert. Nous n'en avons jamais douté. Le Journal annonce que même le système D'hondt ne nous donnera de siège. De twee eerste nummers van uw nieuw blad zijn in Poperingke gunstig onthaald geweest men is algemeen van gelove dat het knap tweetalig or gaan der vooruitstrevende liberalen veel diensten kan en zal bewijzen aan de vrijzinnige partij in het arrondisse ment Yper. De laatste wetgevende kiezing, al hoewel zij bevredigend is voor onze denkwijze, bewijst nochtans dat er m deze gewesten veel te doen blijft, wil men in het toekomende met betere kans den kiesstrijd aangaan welnu 11 de Slrijd-la Lutte is daartoe een uit muntend wel geschikt blad om de pro paganda met bijval aan te gaan. Voor al in Poperinghe waar de vrij gezinde partij reeds zooveel verkleefde aan hangers telt en ongelukkiglijk zoo weinig strijdlustige hoofdmannen heeft, blijft er voor uw blad veel goed en degelijk werk te verrichten. De gemeentekiezingen zijn aan de deur die belangrijker dan ooit zullen wezen onze partij moet er zooveel mogelijk nut uittrekken, hare kansen zij n in Poperinghe grooter dan vroeger, aangezien de binnen onzer stad in de Kamerkiezing rond de duizend stem men aan de liberale kandidaten lever de. Uw blad moet aan het volk, aan de kiezers, de onrechtvaardigheden van het gemeentebestuur meer en meer doen uitschijnen, de partijdige handel wijze waarmee men hier te werk gaat uitleggen en hoe alle postjes en plaats jes alhier door dezelfde soort van man nen vervuld worden en op welke wijze zij hunne taak vervullenook nog over de handelwijze van het armbe stuur, en deze van onze wonderbare hoppekeurders dienen uitgelegd te worden. De Slrijd-la Lutte moet het opzich nemen onze kiezers daarover te onder richten, opdat zij tegen de aanstaande emeentekiezing met kennis van za- en ons partijdig stadsbestuur zouden kunnen oordeelen en beloonen naar verdiensten. Vooruit dus, want rusten is roesten. De tooneelmaatschappij Roeijssche Barbaristen heeft Maandag en Dijns- dag 12n en 13n November, twee puike vertooningen gegeven met medewer king van den heer J. Imler en damen Iinler-Verhaegen en Florens, allen van Antwerpen. Nevens het groot beroemd drama u de Kinderroofster werd nog opgevoerd een nieuw blijspel Onnoo- dig krakeel Het talrijk publiek welk de twee vertooningen heeft bij gewoond, schijnt ten uiterste over de opvoering van beide stukken voldaan te zijn geweest, en inderdaad de knappe tooneelüef- hebbers met naam J. Vanden Broucke, J. Perreyn, K. Dumoulin en anderen, hebben zich allezins overtroflen. De achtbare heer hoofdman R. Reniere, welk ditmaal ook met eene hoofdrol is opgetreden, wist zich allerbest van slag te trekken ofschoon de menigvul dige moeilijkheden en werkzaamhe den welk gewoonlijk in dergelijke ver tooningen den voorzitter te beurt val len. De heeren J. Dumelie en C. Bedde- leeuw beloven kundige liefhebbers te worden in de toekomst, want zij ook hebben heel goed hun rolletje ge speeld. Dus een succes voor de Barbaristen op gansch de lijn, tot zelfs in de ont vangsten toe, die, volgens men be weert, merkelijk de onkosten van deze vertooningen overtreffen. Bravo, zoo moet het immer wezen, het zal onze liefhebbers tot welver diende aanmoediging strekken. Het jaarlijksch Ceciliafeest, belooft dit maal in onze Philharmonie op bij zondere wijze gevierd te worden Zondag nochtans zal alles geschieden zooals vroeger Maandag zal de gan- sche troep van de vlaamsche Schouw burg van Gent eene vertooniDg komen geven bestaande uit het overal ver maard stuk Paljas niet min dan 24 artisten zullen daarin optreden. Het bolspel zooals het dansfeest welke gewoonlijk 's Maandags plaats hadden, zijn verschoven tot s Dijns- dags, zoodat dit jaar het bal de Cecilia feesten zal sluiten. Heureux ouvriers d'Ypres, réjouis- sez-vous L'age d'or vient de renaitre, l'ère des misères a fini Les bons cléricaux du terroir vien- nent de résoudre la question sociale grace a la lumière de MIweins Et voici comment lis ont édifié a votre intention un splendide palais qu'ils dénomment mo- desternent Volkshuis et que d'au- enns se plaisent a appeler maligne- ment Bedelaarswerhhuis Libre a vous de vous y rendre, vous trouverez la table ouverte et des jeux a discrétion sans bourse délier. II n'y manque plus qu'un asile de nuit cela viendra, rójouissez-vous Somme toute que demandiez-vous, braves ouvriers Une vie confortable avec des distractions honuêtes Allez, vous l'avez Panem et circensesVos désirs ne peuvent tendre plus haut le peuple romain savait s'en contenter. Plus de soucis, plus de craintes pour un lendemain incertain Vous pouvez désormais regarder l'avenir en face, le braver. Réjouissez-vous Eh bien, croiriez-vous que, niant l'évidence, certaines gens s'obstinent a contester la sincérité de cette solution de la question sociale Concevez-vous pareille audace Ils vont jusqu'a dire que les avantages offerts aujourd'hui aux ouvriers ne sont pas stables et que plus tard, après l'élection communale, ceux-ci devront les payer au décuple N'y ajoutez pas foi, le présent est si bon et l'avenir si rose Sont-ils assez bornés ces grincheux quand ils prétendent que les chefs clé ricaux devraient, pour améliorer la condition matórielle de 1 'on vrier Y prois, favoriser avant tout l'industrie dans notre ville même Peut-on être béte au point de soute- nir que l'ouvrier Yprois aurait pu vivre plus largemeut si les chefs cléri caux avaient établi a Ypres la sucrerie qu'ils ont fondée a Warnêton, au capi tal de 800,040 francs Le rapport de ces 800,000 fr. perdu pour vous, n'est-il pas amplement compensé par l'aumdue des 500 fr. du Volkshuis Les grands bonnets du parti clérical, ne peuvent-ils done plus dépenser leur argent comme il leur plait M. Sur mont n'anrait-il pas été libre d'établir cette sucrerie a Gand aussi bien qu'a Warnêton Ces mêmes gens, pour se rendre plus ridicules encore, prétendent que Je peuple a de la conscience et qu'un parti politique se rend odieux en vou- lant l'estimer an poids de l'argent Ils prétendent qn'au Volkshuis le parti soi-disant catholique tache de se l'ac- quérir a 47 centimes pièce, plus un morceau de graisse et un os de poulet pour la rawette. Ils prétendent encore qu'il est infa me de croire que la conscience du pau- vre vaut moins que celie du riche Toutes ces billevesées, voyez-vous, braves ouvriers, émanent de cerveaux étroits. Ce sont ia propos de méchan- tes langues et de quelques esprits pes- simistes qui comprennent mal la digni- té et l'honneur du peuple. Ne les écoutez pas Est-il possible d'améliorer autre- ment la condition de la classe nécessi- teuse? Le Volkshuis n'est-il pas l'idéal? Les libéraux voudraient bien y tra- vailler en appliquant les réformes ouvrières préconisées par l'abbé Daens et^ autres démocrates. Ils trouvent même que c'est le seul moyen de rele- ver dignement le bien-être du travail- leur. Ne les écoutez pas, ayez confiance Le royaume des cieux vou3 sera donné par surcroit. Et puis, il ne faut pas croire que les cléricaux tachent de vous attirer et de vous corrompre dans un but électoral. Absolument pas Leurs actes partent de pur désintéressementpar amour du prochain Braves ouvriers, chères frères en J. C., croyez en eux Heureux ouvriers d'Ypres, rójouis sez-vous L'age d'or vient de renaitre, l'ère des misères a fini, les bons cléri caux du terroir viennent de résoudre la question sociale, grace a la lumière de M. Henri Iweins d'Eeckhoutte. Lire notre feuilleton a la 4me page. -jaaaiicj'"-- i .agannnjiBi j

HISTORISCHE KRANTEN

De Strijd – La Lutte (1894-1899) | 1894 | | pagina 3