Aan onze lezers
van den Buiten.
Rene van Poperinghe.
Société des Ghoeurs.
Au Journal.
POPERINGHE.
Welkom
aan De Strijd-La Latte
SCHOUWBURG VAN POPERINGHE.
Cecilia feesten.
Panem et circenses.
KLERIKALEN EN K RISTEN E
DEIV10KRATEN.
Onze klerikalen zijn mistevreden
over de katholieke en liberale kiezers
van Passchendaele, omdat M. Ghes-
quière, de candidaat onzer Volksver
tegenwoordigers en Senators, verslagen
werd door zijn eigen partijman, M.
Masschelein. Ook hebben onze geeste
lijken weer kiezersdravers gespeeld
voor den eenen katholiek tegen den
anderen, dezelfde botte wapens tegen
M. Masschelein gebruikt welke zij
tegen de liberalen gebruiken, M. Mas
schelein onder de afgrijselijkste kleu
ren afgeschilderd, net alsof hij libe
raal ware zooals wij.... Die exploitatie
van godsdienst en invloed is door alle
rechtzinnige lieden afgekeurd gewor
den. Nu zien de kiezers van den bui
ten in wat de valsche aantijgingen der
geestelijken waard zijn.
De overtuiging zal immer aangroeien
en ééns daags zal door allen ingezien
worden dat de vrijzinnigen alléén de
partij uitmaken welke algemeene vrij
heid waarborgt, vrijheid voor alle
geloovigen dat de vrijzinnigen alleen
kunnen perk en paal stellen aan mis
bruiken welke door katholieken zeiven
aangeklaagd worden dat wij alge
meen welzijn beoogen en vijanden zijn
van alle verdrukkers hoe en waar deze
ook mogen werken voor hun eigen
ikzucht.
Maar wat 't klerikalismus heeft
gedaan, zulks toont advokaat De Pels-
maeker aankatholieke demokrati-
sche candidaat anti-Woeste, in volgend
artikel getrokken uit dq Klokke Roeland
orgaan der kristene Volspartij
De klerikalen (1) handelen nog grooten-
deels als slechte kristenenals mare heide
nen en joden. De godsdienst, te zamen met
de rechtvaardigheidvereischt dat de lasten
evenredig verdeeld morden en zijzij heb
ben al de lasten geschoven op den boer en op
den merkman en voor hen zeiven niets ge
houden dan de profijten.
Opgedragen aan de Iepersche Woes-
titi-klerikalen, vijanden van de belas
ting op het inkomen.
Geld is er om vette postjes te maken
voor groote ambtenaars maar als er spraak
is voor opslag van douanierspostboden
voor 't leger der kleine bediendendan is de
kas leeg... Voor den ouden pachterden
afgeslaafden merkmanhebben onze katho
lieken tot hiertoe nog niets gevonden dan 't
oud-mannekenshuis of de verpachting van
d'o4 menschen na de hoogmis.
Maar, die katholiek is socialist.
En zeggen dat het ministerie ook
socialist wordt daar het de juistheid
van dien toestand moet erkennen
Nog altijd uit De Pelsmaeker
Bemint elkander als broederszoo roept
de kristene leer maar dat kennen die man
nen nieten sinds lang hebben de katholie
ken van alle slagdie liefdemet vervangen
door den kreet der hebzucht.
Elk voor zich.
Er zijn goede rijken.
Maar daarnevens zijn er, die hun for
tuin gebruiken als wapen om 't volk te ver
drukken... n
Het wapen om 't volk te verdruk
ken, dat is
Met zijn geld trachten stemmen te winnen;
Dat is
Met zijn geld de menschen dwingen voor
zich te doen stemmen.
Adv. De Pelsmaeker gaat voort
Wei ken en slaven mag de boer en de
werkman maar spreken Zijn woord zeggen
Neen, zwijgen, verkroppen, kruipen moet hij,
zoo niet wordt de man gebroodroofd, op straat
geworpen of van 't land gejaagd. En dan dur
ven die mannen nog hoog oploopen met de
religie Alsof de leer van den werkman van
Nazareth geen bloedige kaakslag was voor hun
doen en hun laten.
Katholieke menschen, zijn er HIER
onder u die moeten
Zwijgen,
Verkroppen,
Kruipen
Katholieke menschen, zijn er HIER
onder u die werden
Gebroodroofd,
Op straat geworpen,
Van uw land gejaagd,
Uit uw huis geworpen
M. De Pelsmaeker bedoelt zijn tegen-
staanders, de achteruitkruipende Woeste-
parlii, waarvan we aanhangers te Ieperen
vinden.
Katholieke menschen, zijn er HIER
onder u welke door domme klerikale
fortuinmannen verplicht worden zich
te broodrooven van winstgevende bezigheden
in liberale koffiehuizen
Of, katholieke en liberale menschen
van HIER, werdt gij enkel in 't een of
't ander openbaar gesticht tusschen
vier oogen
BEDREIGD
als lid of bode van de eene of andere
liberale maatschappij
De Pelsmaker gaat voort
De religie is op hun lippenmaar on
kristen en heidensch zijn de wetten, die zij
maakten, onkristen en heidensch hun gebruik
van den eigendomonkristen en heidensch hun
gedrag met de boeren, pachters en werklie
den...
Het is te hopen dat het een of ander
katholiek blad van 't arrondissement
die citaten zal volledigen.
De religie is op hun lippen.
God maakt de kiezingen.
God geeft meer stemmen aan Iweins
dan aan Colaert,.
God buist Woeste.
Hoe beelden zich de klerikalen dan
God in
Is hij dan niet machtig genoeg de
klerikalen in ééns in alle arrondisse
menten te doen doorkomen
Werkte God op de Congolaters wel
ke tegen de liberalen stemden
Werkte God op de gematigden wel
ke voor de klerikalen stemden
Zit het tapijtbehangersbloed dan zoo
diep in 't bloed van zekere lieden dat
zij hun kiesdraverijen, waar geld en
invloed werken, belcladderen met wat
hun hoogste Ideaal moet zijn
De religie is op hun lippen...
En dankmissen worden bijgewoond
door armen van geest en sceptieken
omdat Surmont, Colaert, Berten en
Iweins in de kiezing doorkwamen,
waar zij zich aanstelden als verdedi
gers van den almachtigen God.
Den almachtigen God verdedigen, is
betwijfelen en verkondigen dat God
«halmachtig is, dewijl Hu hulp noo-
dig heeft.
Dit betwijfelen is ketterij.
Dus zijn Surmont, Colaert en Ber
ten KETTERS.
Wat Harritje betreft, die is geen
ketter.
Inderdaad.
Hoe wilt ge dat hij God verdedige
Hij kan zich zelf nog niet verdedigen.
La Société des Ghoeurs conviait
Jeudi 8 courant ses membres a une
charmante soirée musicale.
A louer avant tout le bon goüt qui a
présidé au choix des morceaux exécu-
tés par la symphonie puis la perfec
tion de l'exécution, dont toutes les
finesses ont été rendues par des artis
tes sürs d'eux-mêmes et sous un chef
sur de ses musiciens. Une mention spé
ciale aux chanteurs, qui ont fait enten
dre avec leur talent accoutumé quel-
ques morceaux absolument dépourvus
d'une banalité trop fréquente, et que
personne n'a regrettée.
P. de C.
Le Journal nousappelle son petit-frère.
Oh Jamais de la vieEt les Assises done
Le Journal nous appelle l'organe des
Blancs-Becs. Cet article est de Colaert, car
on y parle de radieo-socialistes. Ce qualificatif
démontre parfaitement que nous avons tort.
Aussi pour avoir raison a notre tour, nous
pourrions dire du Journalorgane des bossus
ou bien s'il estvrai que nous n'avons pas
de poil au menton (nous en avons sur les
dents) ...Colaert ricn a pas sur la têle.
Le Journal annonce qne Surmont a intrigue
contre Colaert. Nous n'en avons jamais douté.
Le Journal annonce que même le système
D'hondt ne nous donnera de siège.
De twee eerste nummers van uw
nieuw blad zijn in Poperingke gunstig
onthaald geweest men is algemeen
van gelove dat het knap tweetalig or
gaan der vooruitstrevende liberalen
veel diensten kan en zal bewijzen aan
de vrijzinnige partij in het arrondisse
ment Yper.
De laatste wetgevende kiezing, al
hoewel zij bevredigend is voor onze
denkwijze, bewijst nochtans dat er m
deze gewesten veel te doen blijft, wil
men in het toekomende met betere
kans den kiesstrijd aangaan welnu
11 de Slrijd-la Lutte is daartoe een uit
muntend wel geschikt blad om de pro
paganda met bijval aan te gaan. Voor
al in Poperinghe waar de vrij gezinde
partij reeds zooveel verkleefde aan
hangers telt en ongelukkiglijk zoo
weinig strijdlustige hoofdmannen
heeft, blijft er voor uw blad veel goed
en degelijk werk te verrichten.
De gemeentekiezingen zijn aan de
deur die belangrijker dan ooit zullen
wezen onze partij moet er zooveel
mogelijk nut uittrekken, hare kansen
zij n in Poperinghe grooter dan vroeger,
aangezien de binnen onzer stad in de
Kamerkiezing rond de duizend stem
men aan de liberale kandidaten lever
de.
Uw blad moet aan het volk, aan de
kiezers, de onrechtvaardigheden van
het gemeentebestuur meer en meer
doen uitschijnen, de partijdige handel
wijze waarmee men hier te werk gaat
uitleggen en hoe alle postjes en plaats
jes alhier door dezelfde soort van man
nen vervuld worden en op welke wijze
zij hunne taak vervullenook nog
over de handelwijze van het armbe
stuur, en deze van onze wonderbare
hoppekeurders dienen uitgelegd te
worden.
De Slrijd-la Lutte moet het opzich
nemen onze kiezers daarover te onder
richten, opdat zij tegen de aanstaande
emeentekiezing met kennis van za-
en ons partijdig stadsbestuur zouden
kunnen oordeelen en beloonen naar
verdiensten.
Vooruit dus, want rusten is roesten.
De tooneelmaatschappij Roeijssche
Barbaristen heeft Maandag en Dijns-
dag 12n en 13n November, twee puike
vertooningen gegeven met medewer
king van den heer J. Imler en damen
Iinler-Verhaegen en Florens, allen van
Antwerpen. Nevens het groot beroemd
drama u de Kinderroofster werd nog
opgevoerd een nieuw blijspel Onnoo-
dig krakeel
Het talrijk publiek welk de twee
vertooningen heeft bij gewoond, schijnt
ten uiterste over de opvoering van
beide stukken voldaan te zijn geweest,
en inderdaad de knappe tooneelüef-
hebbers met naam J. Vanden Broucke,
J. Perreyn, K. Dumoulin en anderen,
hebben zich allezins overtroflen. De
achtbare heer hoofdman R. Reniere,
welk ditmaal ook met eene hoofdrol is
opgetreden, wist zich allerbest van
slag te trekken ofschoon de menigvul
dige moeilijkheden en werkzaamhe
den welk gewoonlijk in dergelijke ver
tooningen den voorzitter te beurt val
len. De heeren J. Dumelie en C. Bedde-
leeuw beloven kundige liefhebbers te
worden in de toekomst, want zij ook
hebben heel goed hun rolletje ge
speeld.
Dus een succes voor de Barbaristen
op gansch de lijn, tot zelfs in de ont
vangsten toe, die, volgens men be
weert, merkelijk de onkosten van deze
vertooningen overtreffen.
Bravo, zoo moet het immer wezen,
het zal onze liefhebbers tot welver
diende aanmoediging strekken.
Het jaarlijksch Ceciliafeest, belooft
dit maal in onze Philharmonie op bij
zondere wijze gevierd te worden
Zondag nochtans zal alles geschieden
zooals vroeger Maandag zal de gan-
sche troep van de vlaamsche Schouw
burg van Gent eene vertooniDg komen
geven bestaande uit het overal ver
maard stuk Paljas niet min dan
24 artisten zullen daarin optreden.
Het bolspel zooals het dansfeest
welke gewoonlijk 's Maandags plaats
hadden, zijn verschoven tot s Dijns-
dags, zoodat dit jaar het bal de Cecilia
feesten zal sluiten.
Heureux ouvriers d'Ypres, réjouis-
sez-vous
L'age d'or vient de renaitre, l'ère
des misères a fini
Les bons cléricaux du terroir vien-
nent de résoudre la question sociale
grace a la lumière de MIweins
Et voici comment
lis ont édifié a votre intention un
splendide palais qu'ils dénomment mo-
desternent Volkshuis et que d'au-
enns se plaisent a appeler maligne-
ment Bedelaarswerhhuis
Libre a vous de vous y rendre, vous
trouverez la table ouverte et des jeux
a discrétion sans bourse délier. II n'y
manque plus qu'un asile de nuit cela
viendra, rójouissez-vous
Somme toute que demandiez-vous,
braves ouvriers Une vie confortable
avec des distractions honuêtes Allez,
vous l'avez Panem et circensesVos
désirs ne peuvent tendre plus haut
le peuple romain savait s'en contenter.
Plus de soucis, plus de craintes pour
un lendemain incertain Vous pouvez
désormais regarder l'avenir en face, le
braver. Réjouissez-vous
Eh bien, croiriez-vous que, niant
l'évidence, certaines gens s'obstinent a
contester la sincérité de cette solution
de la question sociale Concevez-vous
pareille audace Ils vont jusqu'a dire
que les avantages offerts aujourd'hui
aux ouvriers ne sont pas stables et que
plus tard, après l'élection communale,
ceux-ci devront les payer au décuple
N'y ajoutez pas foi, le présent est si
bon et l'avenir si rose
Sont-ils assez bornés ces grincheux
quand ils prétendent que les chefs clé
ricaux devraient, pour améliorer la
condition matórielle de 1 'on vrier Y prois,
favoriser avant tout l'industrie dans
notre ville même
Peut-on être béte au point de soute-
nir que l'ouvrier Yprois aurait pu
vivre plus largemeut si les chefs cléri
caux avaient établi a Ypres la sucrerie
qu'ils ont fondée a Warnêton, au capi
tal de 800,040 francs
Le rapport de ces 800,000 fr. perdu
pour vous, n'est-il pas amplement
compensé par l'aumdue des 500 fr. du
Volkshuis
Les grands bonnets du parti clérical,
ne peuvent-ils done plus dépenser leur
argent comme il leur plait M. Sur
mont n'anrait-il pas été libre d'établir
cette sucrerie a Gand aussi bien qu'a
Warnêton
Ces mêmes gens, pour se rendre plus
ridicules encore, prétendent que Je
peuple a de la conscience et qu'un
parti politique se rend odieux en vou-
lant l'estimer an poids de l'argent
Ils prétendent qn'au Volkshuis le parti
soi-disant catholique tache de se l'ac-
quérir a 47 centimes pièce, plus un
morceau de graisse et un os de poulet
pour la rawette.
Ils prétendent encore qu'il est infa
me de croire que la conscience du pau-
vre vaut moins que celie du riche
Toutes ces billevesées, voyez-vous,
braves ouvriers, émanent de cerveaux
étroits. Ce sont ia propos de méchan-
tes langues et de quelques esprits pes-
simistes qui comprennent mal la digni-
té et l'honneur du peuple.
Ne les écoutez pas
Est-il possible d'améliorer autre-
ment la condition de la classe nécessi-
teuse? Le Volkshuis n'est-il pas l'idéal?
Les libéraux voudraient bien y tra-
vailler en appliquant les réformes
ouvrières préconisées par l'abbé Daens
et^ autres démocrates. Ils trouvent
même que c'est le seul moyen de rele-
ver dignement le bien-être du travail-
leur.
Ne les écoutez pas, ayez confiance
Le royaume des cieux vou3 sera donné
par surcroit.
Et puis, il ne faut pas croire que les
cléricaux tachent de vous attirer et de
vous corrompre dans un but électoral.
Absolument pas Leurs actes partent
de pur désintéressementpar amour
du prochain
Braves ouvriers, chères frères en
J. C., croyez en eux
Heureux ouvriers d'Ypres, rójouis
sez-vous L'age d'or vient de renaitre,
l'ère des misères a fini, les bons cléri
caux du terroir viennent de résoudre
la question sociale, grace a la lumière
de M. Henri Iweins d'Eeckhoutte.
Lire notre feuilleton
a la 4me page.
-jaaaiicj'"--
i .agannnjiBi j