MERGHELYNCK NOS MAITRES. et Pouparf DESTITlÉi. Merghelynck. rv° 11 Journal libéral démocratique d'Ypres et de FArrondissement Vrijzinnig volksgezind weekblad van leperen en van het Arrondissement Politiek overzicht. La familie Symbolism. Over de scholen. Samedi, 12 Janvier 1895. Reconnaissance cléricale PRIX DE L'ABONNEMENT Par an 3 francs. Par an 3 fr. SO c. 5 centimes le numéro. lre année. Annonces 10 centimes la ligne. Réclames 25 Annonces judiciaires 1 fr. la ligne. M^araèssant ie Mametii. Wer schijnende ties fflttSerdttf/s LUNION FAIT LA FORCE- Dinsdag 8 Januari. Progressisten en socialisten stelden 4 nieuwe wetten voor 1° Verbetering van de wet welke zegt dat het loon van den werkman moet betaald worden in geld en niet in waren. 2° Herziening der wet op de erfenis rechten. 3° Herstelling der rechterlijke dwa lingen. 4" Afschaffing van de ministerieele willekeur in zake van plaatsen en be noemingen. De, Strijd zal deze wetsvoorstellen, op tijd en stond, voor het Iepersche publiek verdedigen. Wij weten nog niet wat onze sena tors en volksvertegenwoordigers daar over denken. M. Bron wier en M. Gillard beklaag den zich dat de wet op het rot vleesch anders en beter nog moest toegepast worden. En wij kunnen er bijvoegen dat het nazicht van het vleesch m de kazernen geleverd niet streng genoeg kan zijn. Er zijn lieden welke hun fortuin gemaakt hebben in deze leve ring. Woensdag 9 Januari. M. Vanden Peereboom wil, als mi nister van alle Belgen, den verkoop van het hoofdorgaan van 't socialism niet toelaten in de stations. Zoodat die lekkere geïllumineerde van Kortrijk den spot drijft met de grondwet welke de censuur afschafte. En zeggen dat onze volksvertegen woordigers zulke beestigheden goed keuren. En nochtans moet elkeen erkennen dat de minister onverdedig baar was. Donderdag 10 Januari. M. Anseele spreekt over de schanda lige exploitatie in de fabrieken van Gent. Niet alleen daar heerscht de ver plettering van den werkman. P. S. M. Iwems is verslaggever van 'n afdeeling over de afschaffing der Loi-Wet. En onze kiesmakelaar zal heel fier zijn het verslag voor te lezen van zijn secretaris. Messieui-s La décision arbitraire prise par nos maitres a l'égard de Messieurs Merghe lynck et Poupart a été sévèrement ap- préciée par le public Yprois et a juste titre. Bien qu'annoncée depuis quelque temps déja par l'organe du communis me monacal, l'on espérait la voir différer, en songeant qu'a la tête de notre administration communale se trouve un hornme qui a un grand as cendant dans son parti et qui, en main- tes pirconstances, s'est déclaré, avec sincérité, croyons-nous, partisan de la representation proportionnelle. Cette illusion était d'autant plus plausible qu'a la date du 28 Décembre 1891, lors- Administratio» et Redaction rue au Bciiri'e, 20, Ypres. EENDRACHT MAAKT MACHT. que par pure mesure politique, il fut procédé au remplacement de M. Gra- vet comme membre du Bureau de bien- faisance, M. Surmont de Volsberghe, déclarait, avec beaucoup de courtoisie du reste, en pleine séance du Conseil communal, que le vote de la majorité n'était pas dirigé contre M. Gravet, mais que la majorité devait avoir un représentant au sein de la commission de bienfaisance pour y exercer un con trole. (Voir journaux de cette date.) Or, a l'heure actuelle, il nous est donné de protester, en faisant usage de l'argumentation dont se servait a cette époque notre honorable bourgmestre Nous estimons comme lui qu'un con trole est nécessaire et que le parti libé ral a le droit d'avoir une representation séneuse dans nos diverses administra tions charitables. La décision prise par nos maitres, en date du 31 Décembre dernier, est mtervenue en violation des droits de la minorité. Elle est d'autant plus injustifiable, que le parti clérical disposait déja de la majorité a l'admi- nistration des Hospices et au Bureau de bienfaisance, majorité qu'il s'était pro- curée de force, en écartant injustement des hommes qui s'étaient dévoués dans i'accomplissement de leurs mandats. L'opinion catholique avait done reque pleme et entière satisfaction. Cette mesure grave prise par nos maitres ne peut dès lors s'expliquer que comme une démonstratiou pare ment politique. Elle est i'expression de leur hame sectaire et elle nous met en presence d'adversaires profondément déloyaux.Le pauvre malheureusement patira de eet acte de vengeance, car ceux qui en sont frappés directernent, lui ont rendu d'innombrables services. REUSJE. - Au moment ou Monsieur Ferdinand Merghelynck vient d'être la victime d'un odieux coup de parti, nous croyons de notre devoir de mettre sous les yeux de nos concitoyens la liste COMPLETE des fondations qui ont été faites a l'ad- ministration des Hospices. Nos lecteurs verront qu'en majeure partie ces dona tions sont dues a la générosité de la familie Merghelynck et des families alliées, les Carton, les Hyndenck, les Vandenpeerebooru. Ils pourront de cette faqon juger de l'ingratitude et de l'audace de nos maitres qui revendi- quent pour leurs amis la gestion d'une encaisse a laquelle ils n'ont JAMAIS UONTR1BUÉ. J i ionw sits Nazareth. 25 Novembre 1690, par M. Jacques Merghelynck, chanoine du chapitre de Thérouane, pour 200 livres de gros. 1693, par Georges Fremault, pour 200 livres de gros. 1724, par Jean Hynderick, pour 200 idem. 1769, par Corneille Vandenpeere- boom, pour 500 livres de gros. 1850, Vandenpeereboom Alphonse, pour deux bourses, il donne 10,000 fr. 1865, Merghelynck Arthur, Président des Hospices, donne 11,000 francs pour la fondation d'un lit et pour exonérer du trousseau d'entrée les personnes qui obtiennent une coliationau dit Hospice. Fondations de bourses de veuves. 1759, par M. Emmanuel De Turck. 1760, par MUes Jeanne, Joséphine et Isabella Carton. 1709, par M. Jean Hynderick. 1763, par M. Jacques Hynderick. 1711, par Mlle Claire Merghelynck. 1767, par Vandenpeereboom Cor neille. Fondation a l'Hospice des V ioillards de la rue de 2 >i.v*»».ifide. 1878,M.Henri Carton,pour 9,000 fr. 1887. Fondation par M. Alphonse Vandenpeereboom, pour les anciens pompiers et ouvriers de la ville, capital 18,100 francs. Fondations a l'JÉCcole des Ox"plielins. 1772. Bourse fondée par M. Corneille Joseph Vandenpeereboom, moyennant 1,700 florins. Par contre, les fondations faites par les families des calholiques qui se trouvent aujourd'hui a la tête des Hospices et du Bureau de Bienfaisance se réduisent a De tout temps le parti catholique a fait la guerre a ces administrations charitablesREUSJE. In Ieperen is een herberg. Fin er is een spel. Aan een balk, een koord met bal. En tegen den muur, 4 poppen. En op de le pop het kiesportret van M. Surmont van Gent, senator voor Ieperen. En op de 2e pop het kiesportret van M. Berten van Poperinghe, volksver tegenwoordiger voor leperen. En op de 3e pop het kiesportret van M. Colaert van Poperinghe, volksver tegenwoordiger voor Ieperen. En op de 4e pop het kiesportret van den meest beroemden burger van lepe ren, beroemdheid die hij gemeen heeft met den oudsten burger van Brussel, M. Iweins (dank aan zijn centen) d'Eeckhoutte, volksvertegenwoordiger voor leperen. En de klanten komen binnen. En ze spelen voor 'n tournée. Ze beginnen met naar den pedago- gischen kop van MSurmont te wer pen. Krak getroffen den burgemeester van leperen die zijn kiesbeloften niet nakwam. Krak getroffen den burgemeester van Ieperen welke de openbare scholen afschafte ondanks zijn beloften. Krak getroffen den burgemeester van feperen welke de liberale ambte naars aau de deur wierp van Stadhuis en Academie. Krak getroffen den burgemeester van Ieperen welke openbare werken, nijverheid en handel beloofde en niets kon stichten, noch handel, noch nij verheid en welke in zake van openba re werken wacht tot voor de kiezingen. Krakgetroffen den senator van Ieperen welke de Evenredige Verte genwoordiging in den steek laat. Krak getroffen den voor voorrech ten gezinden baron en senator, welke het volk wil verdeelen in klassen zoo als dit gebeurt in Pruissen, welke het volk onderzijn edelen hiel zou willen laten verpletteren door zijn broeders in kapitalism en zijn meesters in God- exploitatie. Krak getroffen den baron-senator voor leperen welke in vergelding voor die onrechtvaardige kieswet en voor de lekkere schoolwet a la Woeste eenige Belgische miljoentjes zal stem men voor den Congo waarvan hij mis schien wel actionnair is. En baron-senator-burgemeester Surmont lag omver. En toen vloog de lumineuze kop van M. Iweins omver, als ware hij de ortograaf, en in zijn oog blonk een traan, helder als het licht eener straat lantaarn en zoo groot als een vijffrank stuk waarmêe men kiezers koopt en met kiezers banketteert. En toen vloog omver de respektabele kop van M. Berten. En hij zei niets, en hij protesteerde niet. Maar toen de bal op den schitteren den kop van M. Colaert bonsde, toen protesteerde deze. Fin hij protesteer de En hij protesteerde Juist kwam M. ingenieur Froidure de herberg binnen. Toen zweeg hij Er ligt in West-Vlaanderen een stad. In die stad zijn klerikale scholen. Klerikale betalende scholen. Klerikale niet-betalende scholen. (Natuurlijk ware het schande de kinderen van den werkman te laten verbroederen met de kinderen van den welhebbende). Nu, het komt er in die scholen niet op aan feitelijk de degelijkheid van hun onderwijs te bewijzen. Want een degelijk onderwijs heeft geene TRUKKEN noodigom zijn dege lijkheid te bewijzen. Fin een gesticht dat trukken gebruikt, heeft trukken noodig en wie trukken noodig heeft om zij ne rechtzinnigheid te bewijzen is een bedrieger. Somtijds worden die trukken ontdekt. Dan strekken zij tot schande. Somtijds worden de trukken wegge moffeld. Een voorbeeld Flr was eens een klerikale schoolop ziener. En die klerikale schoolopziener had- de graag de klerikale scholen bevoor- deeligd. Wat deed hij Hij bezocht de klerikale school Doch het potje werd ontdekt en toen zei men dat de heer schoolopzie ner de vragen van den wedstrijd op den lessenaar vergeten had, dat de leerlingen... het pakje geopend had den en alzoo de vragen gekend hadden. Die brave heer inspecteur had er geen schuld aan. ■IIHMdMI |i I'M illlH llllim i TTT~~TT~)iifiTmiT POUR LA VILLE, POUR LA PROVINCE, Pour les annonces de France et de Belgique (excepté les deux Flandresjs'adresser a Y'A gence Havas, Bruxel- les, iue de la Madeleine, 32, et a Paris 8, Place de la Bourse. -^v-jViAAAAA/VVvv

De Strijd – La Lutte (1894-1899) | 1895 | | pagina 1