NOG OVERlilSMBRlEKEN Fermeture du Palais de Justice. Ideaal. HL COLAERT, Maagd en Martelaar. La Charité. Zoo'n braaf mensch. Hij bad de vragen maar... vergeten En... een nieuwe wedstrijd moest door de overheid belegd worden. Mijnheer de schoolopziener zal dees maai wel een .ander middeltje gebruikt hebben. Men beweert dat dit feit plaats ge grepen heeft in West-Vlaanderen, niet te Ostende of te Blankenberghe waar onlangs nieuwe vuile potjes werden ontdekt, maar ergens anders, ergens anders. Het een of ander klerikaal blad zal zich wel de moeite willen getroosten ons geschiedenisje te volledigen met namen en bijnamen. Wij spraken van trukken. Wij gaven den truk op. van 't ver geten der vragen. Nog een ander. Men ontleent leerlingen. De niet-betalende scholen ontleenen leerlingen aan de betalende scholen. Men ontleent leerlingen. Men weet ergens, in een gemeente van den omtrek, een goeden leerling. Welnu men schrijft hem op tijd in op de lijst der klerikale school der stad. De jongen woont deze school dan eeni- ge maanden, eenige dagen soms bij en dan behaalt hij voor de stadsscholen diplomas, men durft zelfs zijn bij val in weekbladen drukken. De lezer zal mij antwoorden zoo iets is onbeschaamd Zoo iets bewijst juist het tegenovergestelde van wat men bewijzen wilde. Beste lezer, wij zijn het eens. A. v. V. Franchementle résultat obtenu n'est guère fameux. Les qualiücatifs élo- gieux qu'on langait depuis quelque temps a la tête de notre maïeur nous avaient fait présumer une solution des plus avantageuses pour la ville. La Patrie de Bruges l'appelait le citoyen a. poigne, le correspondant de YEtoile le surnommait un bourgmestre qui n'a pas froid aux yeux, enfin le Journal YYpres, est-il besoin de le dire, se pa- mait d'admiration devant lui. Les évé- nements sont venus nous prouver que nous avoas eü grandement raison de nous ranger dès le début parmi les scep- tiques. L homme a poigne s'est fait rouler de maitresse fagon par la plus a poigne province, qui aujourd'hui se soucie fort peu de l'arrêté pris par notre bourgmestre Et en effet, la province vient de louer pour servir de Palais de Justice, la maison occupée jadis par Madame ve Vandenbogaerde et située rue Vieux Marché au Bois, n° 9. Le cabinet de M. le j uge d'mstructionse trouvera installé mêcnerue n° 16. En attendant que ces immeubles soient aménagés pour le service qu'on en réclame, les audiences correctionnelles et civiles se tiennent a la salie des délibérations de l'adminis- tration des Hospices. Tel est l'aboutissement pitoyable de cette fameuse mesure sans précédents dans les annates judiciaires et adminis trates Au point de vue des intéréts de la ville, elle est désastreuse La, ville conserve a sa charge un batiment dé- labré qu'elle devra restaurer si elle ne veut ie voir tomber en ruine d'un au tre cöté, elle en perd le loyer annuel qui était de 3,000 francs. Au point de vue du service de la jus tice, la situation nouvelle est défectu- euse, de nature a nuire au prestige de la magistrature. Les immeubles loués par la province n'offrent nullement le confortable nécessaire pour le fonc- tionnement d'un service public. La conclusion de tout cela, c'est que la ville est engagée dans une situation trés difficile et qui pourra se prolonger pendant des annéesDe part et d'autre, ville et province f'eront valoir leurs droits Qui des deux l'emportera II serait difficile de le prédire. En atten dant tout le monde en patit et les pre mières victimes en seront les contri- buables Au lieu de prendre son fameux ar- rêté, il nous semble que notre bourg mestre eüt mieux fait. d'user de son influence en hant lieu et de nous ame- ner une solution amiable, ce qui vaut toujours beaucoup mieux. De klerikalen vragen dikwijls naar ons ideaal, ons eindideaal der maat schappij. Wij trachten zooveel moge lijk hunne broederlijke nieuwsgierig heid te voldoen. Doch mogen wij nu eens naar HUN ideaal vragen Er was een tijd dat een hoopje lie den de 9/10 der menschen in oprechte slavernij kon houden, zeggende: "God heeft het zoö gewild. Er moeten armen en rijken zijn. Dat zal zoo eeuwig en altijd duren. En als de armen hun ellende toonden, dan kreten de kleri kalen Arme lieden,, daar boven zult gij beloond worden. En in af wachting mochten die armen crevee- ren. En zoo werd met God en Hemel gegoocheld totdat het eindelijk klaar werd dat geene noodzakelijke ellende MAG bestaan, dat niets noodlottig voorbe schikt is, en de instellingen der men schen afhangen van den goeden wil der menschen. De maatschappelijke vraag stukken moeten opgelost worden met het hart, zei Leopold II met Nieuwjaar- toen hij de overheden en volksverte genwoordigers ontving, en hij had vol komen gelijk, want ook hij heeft zich gezalfd met demokratische olie. Het ideaal der socialisten is het col lectivism dat nu reeds wortelt in onze hedendaagsche spoorwegen en het communism dat de godsdienstige or den reeds sedert lang huldigen. Het ideaal der progressisten is de zedelijke en stoffelijke vrijheid te be werken door trapsgewijze ontwikke ling, en dit ideaal is het praktische daar èn de rechterzijde èn de uiterste linkerzijde verplicht zijn deze doen wijze na te komen. Het ideaal der kristene Volkspartij is bijna hetzelfde als dat der progres sisten, want eens het vraagstuk der scholen en het vraagstuk van scheiding van Kerk en Staat afgemaakt dan vraag ik mij af wat beide partijen scheidt, plaatselijke toestanden van kant gelaten. Wat nu het ideaal der zuivere kleri kalen betreft, daar blijf ik steken. Is dit ideaal het Evangelie Ik geloof het niet, want die lieden welke op de grosse-caisse van het woord Hxdsgezin slaan, zouden de zedenleer van den pa triark Orispi, ik wil zeggen Abraham, niet gaarne aanprediken. Welk is het ideaal der klerikalen Zoo ons le Journal J'Ypres dit wilde verklaren Doch eerstens vestigen wij zijn aan dacht op eene redevoering op het ad- vokatenbanket uitgesproken door M. De Baets, advokaat te Gent, een der -wakkerst strijdende katholieken, en daarom, omdat hij voor zijn gedachte strijdt, een eerbiedwaardig man De opvatting van het recht wrordt breeder, de natuur van den maat- schappelijken mensch klimt hooger n en beheerscht de rechterlijke weten- schap. Hel socialism is slechts een mid- del van individueelen voomilgangkei collectivism, is slechts een overdrijving in a den zin der liefdadigheid. Het volk heeft in alle tijden den eigendom geëer- biedigd doch is gekrenkt geworden toen het zag dat eerlooze lieden en agiotors ongestraft en uitdagend eene buitensporige weelde vertoonden. n Het heeft zich alsdan afgevraagd met welk recht die lieden rijk waren. De rechtsgeleerden hebben geantwoord dat de eigendom gegrond is op de bezetting, dat eigendom het recht is te gebruiken en te misbruiken. Hatelijke leugensGevaarlijke beivijs- redenen 3 Het volk heeft zich niet lang laten 3 bedriegen het heeft begrepen dat 3 eigendom het resultaat van zijn eigen 3 werk is. De eigendom is slechts eerbie- densmaardig manneer hij iedereens recht 3 niet krenkt den vooruitgang der mensche- 3 lijkepersoonlijkheid te bemerken. 3 Achteruit die oude wetten Opent 3 deuren en vensters om de natuur en 3 het leven te leeren kennen. De rech- 3 terlij ke waarheid verschrikt ons niet 3 en wij zijn niet bang van het collec- 3 tivism. Er is een nieuwe wetgever 3 gekomen het volk Deze heeft ver- 3 staan, wat onze boeken ons niet kon- b den leeren. 3 Het oud stelsel gaat instorten on- 3 der de broederlijkheid. Het hatelijk 3 weefsel van den eigendom berusten- 3 de op de bezetting heeft geleefd GEENE RECHTEN MEER OP DEN 3 EIGENDOM STEUNENDE b De ware steun van het recht is de 3 onschendbaarheid van den mensche b lijken persoon, en van de veree- nigingen van personen welke met dit 3 rechtovereenkomenBurgerlijkever- 3 persoonlij king voor alle vereenigin- gen, herziening van het recht van er- 3 fenis en opvolging, herinrichting der familie in een opzicht dat met de ua- 3 tuur overeenstemt, zulke zullen de hervormingen van het nieuwe recht 3 zijn. Geen f'amiliewetten meer welke de persoonlijkheid der vrouw weg- 3 moffelen. Men beticht het volk het huisge- b zin te willen vernietigen. Wat dit 3 doodt, in tegendeel, is de individuee- b le opvatting onzer wetgevingen. Het b lamilie-collectivism zal de opvolger 3 van gemeld valsch sociaal stelsel we- 3 zen. Men moet onze wetten herzien, 3 ze doen overeenstemmen met het 3 ware en levende recht, dat hooger b staat dan de wetboeken en hooger 3 dan de glossen. Dat recht is de we- 3 tenschap der sociale vrede. 3 En toen heeft M. E. Picard het niet overeenkomen aangetoond van de wet ten met de maatschappij, welke die wetten moet ondergaan. En toen heeft M. J. Lejeune, minis ter van het cabinet Beernaert, de maat schappij verantwoordelijk gemaakt voor de misdaden harer leden. Denkt le Journal d'Ypres als de hee- ren De Baets en Lejeune Of zijn deze ook cerveaux brulés als de abten Daens en Keesen Y. Popeeinghe. M. Surmont, burgemeester was afwezig. M. Colaert zat voor. M. Brunfaut ondervroeg het Colle- gie van Burgemeester en Schepenen hoe het kwam dat de waterleulings- werken aan de Dixmudepoort nog niet opgemaakt waren. M. Colaert antwoordde dat zulks te wijten was aan de tusschenkomst van den heer ingenieur Froidure welke de stad met een proces zou bedreigd hebben, zoo do werken voortgezet werden, dat hij met den heer Burge meester bij den Minister gegaan om uitleggingen te vragen over zulke verwaandheid.... Hewel beste lezers, dat was heel eenvoudigjes gelogen. De bedreigingen van M. Froid ure onwaar. Het aanspreken van den Minister over die zaak onwaar. M. Froiduregaat protesteren op het Stadhuis. M. Surmont zegt tot zijn len sche pen Maar wat gaffe hebt gij toch den 15n bedreven I Hewel lezers, neen, M. Colaert heeft niet gelogen, beweert hij. En nochtans houden de heeren Vermeulen en Brunfaut zijn gezeg- dens staande. M. Colaert beweert dat zijn liberale coliegas niet lief voor hem zijn. Alsof de politieke man niet eerst waar moet zijn. M. Colaert beweert dat hij geze.de woorden niet uitgesproken kon heb ben op eene openbare vergadering. Dus zou hij ze uitgesproken heb ben in private samenspraak M. Colaert is waarlijk armzalig, de arme maagd en martelaar 1 En wij vinden dat onze liberale raadsleden nog veel te lief geweest zijn tegenover dien kiesbeloftenbre- ker welke immer het woord bedrog in zijn mond heeft, welke zijn tegen strevers uitmaakt voor bedriegers als hij het ongestraft kan zoo den priester Daens, zoo de socialisten in t algemeen, en welke, hij, geboren volksjongen, het allertreurigste spe cimen uitmaakt van hoogschreeuwe- rij tegen de kleinen en i'aagkruiperij voor de grooten. Wij vinden dat onze liberale ge meenteraadsleden veel te lief zijn geweest hem nog uitleggingen 'te geven toen 'hij onbeschaamd genoeg, in die zelfde zaal waar hij zijn kathe draal hooge zwanzerij uitschaterde, diezelfde woorden loochende, alsof onze liberale gemeenteraadsleden de leugenaars waren en niet hij. Wij vinden dat onze raadsleden veel te lief geweest zijn en dat zij enkel moesten antwoorden Mijnheer, die woorden zijn door u uitgesproken, wij hebben het gehoord, en wij verklaren het opnieuw. En ons woord van eer is het uwe wel weerd. B. V. P. A Warnêton, la charité se divise en deux parties la charité publique et la charité privée. II n'y a pas de charité politique mais il y a, sous un autre point de vue la charité chré- tienne. La charité publique, c'est le bureau de bienfaisance administration com- posée d'hommes intègres et dévoués, choisis dans les diverses sections de la commune et répandant indistinctement les bienfaits sur les families nécessi- teuses. Vieillards, orphelins, ouvriers mal- heureux, malades et infirmes, tous re- goivent les secours que réclame leur situation. La charité privée est exercée par les favorisés de la fortune, qui, selon leurs moyens, soulagent les misères du pau- vre. II n'y a pas, disais-je tantót, de cha rité politique de nom, du moins en réalité, elle existe a Warnêton et voici comment. Deux conférences de Saint- Vincent de Paul, l'une pour hommes et l'autre pour dames, sont instituées. Ges sociétés ont pour but de rechercher les families les plus besogneuses, les plus misérables. A ces pauvres gens, on pro met des secours mais, a condition de placer leurs enfants aux bonnes écoles catholiques. II n'y a pas a tergiverser si vous inettez vos enfants dans les écoles du ciergé, on vous fera peut-être la charité mais, si vous tenez a votre liberté de conscience, si vous voulez placer vos fila et vos lilies aux écoles communales, on vous dira Arrière, les racas, il n'y a rien ici pour vous, cher- chez ailleurs. Est-ce la la charité chrétienne Sont- ce la les próceptes du Christ II est un établissement a Warnêton oü l'on a vrannent a coeur les précep- tes de la charité chrétienne j 'ai nommé la sucrerie. Messieurs les administra teurs ont abdiqué leurs droits entre les mains d'un potentat qui veut tout ré genter, pourtant son nom ne figure pas sur la liste des actionnaires. II ne porte m titre, ni qualité; mais il est le rnaitre. Et cependant, la sucrerie n'a pas trop a se louer de sa présence c'est, je crois, leur porte-malheur. Sitöt qu'il apparait, l'une ou l'autre machine se détraque et la fabrique arrête quelques jours. Ce grand génie croit cependant faire de la bonne administration en ren- voyantdes ouvriers capables, mais qui ont le tort de meltre leurs enfants, fut ce même leur frère,aux écoles commu nales. 11 n'y a plus d'ouvrage. Mes sieurs les actionnaires, est-ce une société industrielle ou une société politique que vous avez constituée Etes-vous done fellement absorbés par vos pré- occupations politiques que vous ou- bliez même de commander le charbon nécessaire a l'alimentation de votre usine Allons, Messieurs les sociétaires, il est temps de veiller au grain. Excès de politique est nuisible en matiére d'industrie De landbouwers van Waasten moes ten öf hun beeten op het land laten rotten öf een spotprijs ontvangen. Het eerste geval heeft zich ongelukkig dik wijls voorgedaan. Die landbouwers zullen onzen raad volgen, dat weten wijSyndikaten De landbouwers welke een spotprijs ontvingen, weten hoe die spotprijs werd berekend. Eerste fopperij de kontrakten. Tweede fopperij de tarra. Onze lezers weten wat de tarra is dat zijn de onzuivere gedeelten der -\~JW~J\AAA/vv- i71 rgp

HISTORISCHE KRANTEN

De Strijd – La Lutte (1894-1899) | 1895 | | pagina 2