NOG OVERlilSMBRlEKEN
Fermeture
du Palais de Justice.
Ideaal.
HL COLAERT,
Maagd en Martelaar.
La Charité.
Zoo'n braaf mensch.
Hij bad de vragen maar... vergeten
En... een nieuwe wedstrijd moest
door de overheid belegd worden.
Mijnheer de schoolopziener zal dees
maai wel een .ander middeltje gebruikt
hebben.
Men beweert dat dit feit plaats ge
grepen heeft in West-Vlaanderen, niet
te Ostende of te Blankenberghe waar
onlangs nieuwe vuile potjes werden
ontdekt, maar ergens anders, ergens
anders.
Het een of ander klerikaal blad zal
zich wel de moeite willen getroosten
ons geschiedenisje te volledigen met
namen en bijnamen.
Wij spraken van trukken.
Wij gaven den truk op. van 't ver
geten der vragen.
Nog een ander.
Men ontleent leerlingen.
De niet-betalende scholen ontleenen
leerlingen aan de betalende scholen.
Men ontleent leerlingen.
Men weet ergens, in een gemeente
van den omtrek, een goeden leerling.
Welnu men schrijft hem op tijd in op
de lijst der klerikale school der stad.
De jongen woont deze school dan eeni-
ge maanden, eenige dagen soms bij en
dan behaalt hij voor de stadsscholen
diplomas, men durft zelfs zijn bij
val in weekbladen drukken.
De lezer zal mij antwoorden zoo
iets is onbeschaamd Zoo iets bewijst
juist het tegenovergestelde van wat
men bewijzen wilde.
Beste lezer, wij zijn het eens.
A. v. V.
Franchementle résultat obtenu n'est
guère fameux. Les qualiücatifs élo-
gieux qu'on langait depuis quelque
temps a la tête de notre maïeur nous
avaient fait présumer une solution des
plus avantageuses pour la ville. La
Patrie de Bruges l'appelait le citoyen a.
poigne, le correspondant de YEtoile le
surnommait un bourgmestre qui n'a
pas froid aux yeux, enfin le Journal
YYpres, est-il besoin de le dire, se pa-
mait d'admiration devant lui. Les évé-
nements sont venus nous prouver que
nous avoas eü grandement raison de
nous ranger dès le début parmi les scep-
tiques. L homme a poigne s'est fait
rouler de maitresse fagon par la plus a
poigne province, qui aujourd'hui se
soucie fort peu de l'arrêté pris par
notre bourgmestre
Et en effet, la province vient de louer
pour servir de Palais de Justice, la
maison occupée jadis par Madame ve
Vandenbogaerde et située rue Vieux
Marché au Bois, n° 9. Le cabinet de M.
le j uge d'mstructionse trouvera installé
mêcnerue n° 16. En attendant que
ces immeubles soient aménagés pour le
service qu'on en réclame, les audiences
correctionnelles et civiles se tiennent a
la salie des délibérations de l'adminis-
tration des Hospices.
Tel est l'aboutissement pitoyable de
cette fameuse mesure sans précédents
dans les annates judiciaires et adminis
trates
Au point de vue des intéréts de la
ville, elle est désastreuse La, ville
conserve a sa charge un batiment dé-
labré qu'elle devra restaurer si elle ne
veut ie voir tomber en ruine d'un au
tre cöté, elle en perd le loyer annuel
qui était de 3,000 francs.
Au point de vue du service de la jus
tice, la situation nouvelle est défectu-
euse, de nature a nuire au prestige de
la magistrature. Les immeubles loués
par la province n'offrent nullement le
confortable nécessaire pour le fonc-
tionnement d'un service public.
La conclusion de tout cela, c'est que
la ville est engagée dans une situation
trés difficile et qui pourra se prolonger
pendant des annéesDe part et d'autre,
ville et province f'eront valoir leurs
droits Qui des deux l'emportera II
serait difficile de le prédire. En atten
dant tout le monde en patit et les pre
mières victimes en seront les contri-
buables
Au lieu de prendre son fameux ar-
rêté, il nous semble que notre bourg
mestre eüt mieux fait. d'user de son
influence en hant lieu et de nous ame-
ner une solution amiable, ce qui vaut
toujours beaucoup mieux.
De klerikalen vragen dikwijls naar
ons ideaal, ons eindideaal der maat
schappij. Wij trachten zooveel moge
lijk hunne broederlijke nieuwsgierig
heid te voldoen. Doch mogen wij nu
eens naar HUN ideaal vragen
Er was een tijd dat een hoopje lie
den de 9/10 der menschen in oprechte
slavernij kon houden, zeggende: "God
heeft het zoö gewild. Er moeten armen
en rijken zijn. Dat zal zoo eeuwig en
altijd duren. En als de armen hun
ellende toonden, dan kreten de kleri
kalen Arme lieden,, daar boven
zult gij beloond worden. En in af
wachting mochten die armen crevee-
ren. En zoo werd met God en Hemel
gegoocheld totdat het eindelijk klaar
werd dat geene noodzakelijke ellende MAG
bestaan, dat niets noodlottig voorbe
schikt is, en de instellingen der men
schen afhangen van den goeden wil der
menschen. De maatschappelijke vraag
stukken moeten opgelost worden met
het hart, zei Leopold II met Nieuwjaar-
toen hij de overheden en volksverte
genwoordigers ontving, en hij had vol
komen gelijk, want ook hij heeft zich
gezalfd met demokratische olie.
Het ideaal der socialisten is het col
lectivism dat nu reeds wortelt in onze
hedendaagsche spoorwegen en het
communism dat de godsdienstige or
den reeds sedert lang huldigen.
Het ideaal der progressisten is de
zedelijke en stoffelijke vrijheid te be
werken door trapsgewijze ontwikke
ling, en dit ideaal is het praktische
daar èn de rechterzijde èn de uiterste
linkerzijde verplicht zijn deze doen
wijze na te komen.
Het ideaal der kristene Volkspartij
is bijna hetzelfde als dat der progres
sisten, want eens het vraagstuk der
scholen en het vraagstuk van scheiding
van Kerk en Staat afgemaakt dan
vraag ik mij af wat beide partijen
scheidt, plaatselijke toestanden van
kant gelaten.
Wat nu het ideaal der zuivere kleri
kalen betreft, daar blijf ik steken. Is
dit ideaal het Evangelie Ik geloof het
niet, want die lieden welke op de
grosse-caisse van het woord Hxdsgezin
slaan, zouden de zedenleer van den pa
triark Orispi, ik wil zeggen Abraham,
niet gaarne aanprediken. Welk is het
ideaal der klerikalen
Zoo ons le Journal J'Ypres dit wilde
verklaren
Doch eerstens vestigen wij zijn aan
dacht op eene redevoering op het ad-
vokatenbanket uitgesproken door M.
De Baets, advokaat te Gent, een der
-wakkerst strijdende katholieken, en
daarom, omdat hij voor zijn gedachte
strijdt, een eerbiedwaardig man
De opvatting van het recht wrordt
breeder, de natuur van den maat-
schappelijken mensch klimt hooger
n en beheerscht de rechterlijke weten-
schap. Hel socialism is slechts een mid-
del van individueelen voomilgangkei
collectivism, is slechts een overdrijving in
a den zin der liefdadigheid. Het volk heeft
in alle tijden den eigendom geëer-
biedigd doch is gekrenkt geworden
toen het zag dat eerlooze lieden en
agiotors ongestraft en uitdagend eene
buitensporige weelde vertoonden.
n Het heeft zich alsdan afgevraagd met
welk recht die lieden rijk waren. De
rechtsgeleerden hebben geantwoord
dat de eigendom gegrond is op de
bezetting, dat eigendom het recht is
te gebruiken en te misbruiken.
Hatelijke leugensGevaarlijke beivijs-
redenen
3 Het volk heeft zich niet lang laten
3 bedriegen het heeft begrepen dat
3 eigendom het resultaat van zijn eigen
3 werk is. De eigendom is slechts eerbie-
densmaardig manneer hij iedereens recht
3 niet krenkt den vooruitgang der mensche-
3 lijkepersoonlijkheid te bemerken.
3 Achteruit die oude wetten Opent
3 deuren en vensters om de natuur en
3 het leven te leeren kennen. De rech-
3 terlij ke waarheid verschrikt ons niet
3 en wij zijn niet bang van het collec-
3 tivism. Er is een nieuwe wetgever
3 gekomen het volk Deze heeft ver-
3 staan, wat onze boeken ons niet kon-
b den leeren.
3 Het oud stelsel gaat instorten on-
3 der de broederlijkheid. Het hatelijk
3 weefsel van den eigendom berusten-
3 de op de bezetting heeft geleefd
GEENE RECHTEN MEER OP DEN
3 EIGENDOM STEUNENDE
b De ware steun van het recht is de
3 onschendbaarheid van den mensche
b lijken persoon, en van de veree-
nigingen van personen welke met dit
3 rechtovereenkomenBurgerlijkever-
3 persoonlij king voor alle vereenigin-
gen, herziening van het recht van er-
3 fenis en opvolging, herinrichting der
familie in een opzicht dat met de ua-
3 tuur overeenstemt, zulke zullen de
hervormingen van het nieuwe recht
3 zijn. Geen f'amiliewetten meer welke
de persoonlijkheid der vrouw weg-
3 moffelen.
Men beticht het volk het huisge-
b zin te willen vernietigen. Wat dit
3 doodt, in tegendeel, is de individuee-
b le opvatting onzer wetgevingen. Het
b lamilie-collectivism zal de opvolger
3 van gemeld valsch sociaal stelsel we-
3 zen. Men moet onze wetten herzien,
3 ze doen overeenstemmen met het
3 ware en levende recht, dat hooger
b staat dan de wetboeken en hooger
3 dan de glossen. Dat recht is de we-
3 tenschap der sociale vrede. 3
En toen heeft M. E. Picard het niet
overeenkomen aangetoond van de wet
ten met de maatschappij, welke die
wetten moet ondergaan.
En toen heeft M. J. Lejeune, minis
ter van het cabinet Beernaert, de maat
schappij verantwoordelijk gemaakt
voor de misdaden harer leden.
Denkt le Journal d'Ypres als de hee-
ren De Baets en Lejeune Of zijn deze
ook cerveaux brulés als de abten Daens
en Keesen Y. Popeeinghe.
M. Surmont, burgemeester was
afwezig.
M. Colaert zat voor.
M. Brunfaut ondervroeg het Colle-
gie van Burgemeester en Schepenen
hoe het kwam dat de waterleulings-
werken aan de Dixmudepoort nog
niet opgemaakt waren.
M. Colaert antwoordde dat zulks te
wijten was aan de tusschenkomst van
den heer ingenieur Froidure welke de
stad met een proces zou bedreigd
hebben, zoo do werken voortgezet
werden, dat hij met den heer Burge
meester bij den Minister gegaan om
uitleggingen te vragen over zulke
verwaandheid....
Hewel beste lezers, dat was heel
eenvoudigjes gelogen.
De bedreigingen van M. Froid ure
onwaar.
Het aanspreken van den Minister
over die zaak onwaar.
M. Froiduregaat protesteren op het
Stadhuis.
M. Surmont zegt tot zijn len sche
pen Maar wat gaffe hebt gij toch
den 15n bedreven I
Hewel lezers, neen, M. Colaert
heeft niet gelogen, beweert hij.
En nochtans houden de heeren
Vermeulen en Brunfaut zijn gezeg-
dens staande.
M. Colaert beweert dat zijn liberale
coliegas niet lief voor hem zijn. Alsof
de politieke man niet eerst waar moet
zijn.
M. Colaert beweert dat hij geze.de
woorden niet uitgesproken kon heb
ben op eene openbare vergadering.
Dus zou hij ze uitgesproken heb
ben in private samenspraak
M. Colaert is waarlijk armzalig, de
arme maagd en martelaar 1
En wij vinden dat onze liberale
raadsleden nog veel te lief geweest
zijn tegenover dien kiesbeloftenbre-
ker welke immer het woord bedrog
in zijn mond heeft, welke zijn tegen
strevers uitmaakt voor bedriegers als
hij het ongestraft kan zoo den
priester Daens, zoo de socialisten in
t algemeen, en welke, hij, geboren
volksjongen, het allertreurigste spe
cimen uitmaakt van hoogschreeuwe-
rij tegen de kleinen en i'aagkruiperij
voor de grooten.
Wij vinden dat onze liberale ge
meenteraadsleden veel te lief zijn
geweest hem nog uitleggingen 'te
geven toen 'hij onbeschaamd genoeg,
in die zelfde zaal waar hij zijn kathe
draal hooge zwanzerij uitschaterde,
diezelfde woorden loochende, alsof
onze liberale gemeenteraadsleden de
leugenaars waren en niet hij.
Wij vinden dat onze raadsleden
veel te lief geweest zijn en dat zij
enkel moesten antwoorden
Mijnheer, die woorden zijn door u
uitgesproken, wij hebben het gehoord,
en wij verklaren het opnieuw. En ons
woord van eer is het uwe wel weerd.
B. V. P.
A Warnêton, la charité se divise
en deux parties la charité publique
et la charité privée. II n'y a pas de
charité politique mais il y a, sous un
autre point de vue la charité chré-
tienne.
La charité publique, c'est le bureau
de bienfaisance administration com-
posée d'hommes intègres et dévoués,
choisis dans les diverses sections de la
commune et répandant indistinctement
les bienfaits sur les families nécessi-
teuses.
Vieillards, orphelins, ouvriers mal-
heureux, malades et infirmes, tous re-
goivent les secours que réclame leur
situation.
La charité privée est exercée par les
favorisés de la fortune, qui, selon leurs
moyens, soulagent les misères du pau-
vre.
II n'y a pas, disais-je tantót, de cha
rité politique de nom, du moins en
réalité, elle existe a Warnêton et voici
comment. Deux conférences de Saint-
Vincent de Paul, l'une pour hommes et
l'autre pour dames, sont instituées. Ges
sociétés ont pour but de rechercher les
families les plus besogneuses, les plus
misérables. A ces pauvres gens, on pro
met des secours mais, a condition de
placer leurs enfants aux bonnes écoles
catholiques. II n'y a pas a tergiverser
si vous inettez vos enfants dans les
écoles du ciergé, on vous fera peut-être
la charité mais, si vous tenez a votre
liberté de conscience, si vous voulez
placer vos fila et vos lilies aux écoles
communales, on vous dira Arrière, les
racas, il n'y a rien ici pour vous, cher-
chez ailleurs.
Est-ce la la charité chrétienne Sont-
ce la les próceptes du Christ
II est un établissement a Warnêton
oü l'on a vrannent a coeur les précep-
tes de la charité chrétienne j 'ai nommé
la sucrerie. Messieurs les administra
teurs ont abdiqué leurs droits entre les
mains d'un potentat qui veut tout ré
genter, pourtant son nom ne figure pas
sur la liste des actionnaires. II ne porte
m titre, ni qualité; mais il est le rnaitre.
Et cependant, la sucrerie n'a pas
trop a se louer de sa présence c'est, je
crois, leur porte-malheur. Sitöt qu'il
apparait, l'une ou l'autre machine se
détraque et la fabrique arrête quelques
jours.
Ce grand génie croit cependant faire
de la bonne administration en ren-
voyantdes ouvriers capables, mais qui
ont le tort de meltre leurs enfants, fut
ce même leur frère,aux écoles commu
nales. 11 n'y a plus d'ouvrage. Mes
sieurs les actionnaires, est-ce une société
industrielle ou une société politique
que vous avez constituée Etes-vous
done fellement absorbés par vos pré-
occupations politiques que vous ou-
bliez même de commander le charbon
nécessaire a l'alimentation de votre
usine
Allons, Messieurs les sociétaires, il
est temps de veiller au grain.
Excès de politique est nuisible en
matiére d'industrie
De landbouwers van Waasten moes
ten öf hun beeten op het land laten
rotten öf een spotprijs ontvangen. Het
eerste geval heeft zich ongelukkig dik
wijls voorgedaan. Die landbouwers
zullen onzen raad volgen, dat weten
wijSyndikaten
De landbouwers welke een spotprijs
ontvingen, weten hoe die spotprijs
werd berekend.
Eerste fopperij de kontrakten.
Tweede fopperij de tarra.
Onze lezers weten wat de tarra is
dat zijn de onzuivere gedeelten der
-\~JW~J\AAA/vv-
i71 rgp