broederfeest Uil suicide Boeken en Bladen. Propaganda. VRIJZINNIGE VOLKSBOND Uit Langemarck. beeten (worteltjes, bladeren, enz.) •welke afgeteld worden. Dat is heel rechtvaardig. Doch hoe wordt die tarra berekend En, wordt die tarra niet vergroot, ten profij'te van den fabrikant Ziedaar het vraagstuk. Wij hebben met vele landbouwers gesproken en wij hebben meermaals met deze verwonderd gestaan over de groole hoeveelheden tarra door sommige fa brikanten aan geleverde beetwortelen gevon den. Wi] weten dat klachten soms onge grond zijn, maar wanneer de klachten algemeen worden, dan moeten wij aan nemen dat de klacht grond heeft. Des te meer, daar personen welke beetwor telen kennen en koopen verzekerd hebben dat de tarra schandelijk hoog is gestegen in zekere suikerfabrieken. Ook de manier van tarra berekenen deugt niet. Ziehier hoe dat gebeurt. Men rekent alleen de tarra der bee ten welke enkel op de onderste laag der karre liggen, onderste laag naar waar ook, door het schokken der karre, alle worteljes en kleine brokken af zakken. Deze tarra is de juiste niet. Men moet de tarra nemen van de on derste laag, maar ook van de midden- ste en de bovenste. En zoo wordt de boer weêr eens ge fopt door Menheer den Fabrikant. Wij zeggen het en zullen het herha len De berekening der tarra moet aangeduid staan in de verkoopkon- tr akten. Summa summarum 1° De verkoopkontrakten moeten bepaald worden èn door den fabrikant èn door den boer. Heeft men dat gedaan te Waasten 2° Berekening der tarra moet aan gestipt staan in dit kontrakt. Heeft men dat gedaan te Waasten 3° De boeren syndikaten moeten boeren syndikaten zijn en blijven. 4° In de syndikaten en in de over eenkomsten met boer en fabrikant moeten alle onderhandelingen zoo in gericht worden dat noch het belang van den fabrikant noch het belang van den boer gekrenkt worde. Dat wil de Strijd. A. v. V. Dans un article aussi venimeux dans le fond que dans la forme, le Journal d^Ypres relève le suicide d'nne jeune fille de la ville. Nous conseillons a nos lecteurs de lire eet article, nous ne pouvons dési- rer une meilleure propagande il est écoeurant au premier chef. Laissons de cöté certaines insinua tions par trop malveillantes. Le Jour nalnous en sommes sürs, patira de ses propres vilenies bornons-nous a citer un passage de l'article incriminé Mais nous nous permettrons de si- n gnaler la cause certaine, évidente de ce suicide. La cause la voici, d'après le S1 Jour nal u Mlle X a regu son instruction, nous ne disons pas son éducation, dans une a école de la ville ou les idees religieu- ses sont peu en vogue et en honneur, etc. Le Journal s'efforce ensuite de dé- montrer que l'enseignement ofïiciel neutre prédispose au suicide, que l'éco- le neutre est une école de mal, d'im- moralité et de lacheté, etc., etc. Mais, malheureux Journalvous iguorez done que la jeune fille en ques tion n'a jamais fréquenté une école neutre officielle. Insensé que vous êtes, cette jeune fille sort de vos écoles confessionnelles Nous autres, nous pourrions dire a bon escient qu'elle a regu son instruc tion et non son éducation a l'école re- ligieuse des Lamotte. Nous aurions le droit de conclure, nous, que de 1'école primaire beligieuse on va d la Cour F assises. Mais nous ne nous serions pas per mis comme le Journal de tacher de souiller cette tombe a peine ferrnée par de sots et inconvenants commentaires. Nous avons du journalisme une idéé plus honnête et plus haute. Au surplus, nous conseillons a notre confrère de relire un article de notre avant-dernier numéro, oü il est dit entre autres que, si le Journal y tient, on citera des suicidés cléricaux d'Ypreset des plus marquants qui ont été enterrés avec pompe par le clergé. 1 Onlangs verscheen bij Callewaert-De Meulenaere een prachtwerk uitgegeven hoor HArthur Merghelynch en getiteld Hotel Merghelynch a YpresFlandre Occidentale.. Belgique, 1774-4776. Trenle vues en phototypie par Hector Heylbroech. Verschillende personen hebben schuld aan dit werk. Ten eerste, de bouwmeester welke het hotel bouwde in 1774, 75 en 76, Thomas Gombert. Ten tweede, zijne helpers, de Ieperlingen Roffiaende Brierde LeuBeernaert MaertenSwaegherAdam en anderen. Wij kunnen deze kunstenaars en werk lieden niet gelukwenschen omdat wij een eeuw te jong of te oud zij n Ten derde. M. Arthur Merghelynch welke het hotel zijner ouders uit kunstzin aankocht en het ook kunstvol met meubelen van den tijd voorzag. Onze lezers weten dat we in onze eerste nummers de eer hadden M. Arthur Mergbelynck, eere-archivaris van Ieperen, op de vingers te tikken, niet tegenstaande zijne gekende vriendelijkheid, niettegenstaande zijn weinig strijdenden zin en niettegenstaande de betrekkingen welke hij zou kunnen hebben in het leger der vooruitstrevende partij. En onze lezers stemden met ons in. En daarom zullen onze lezers met ons nog instemmen wanneer wij nu de achtbaren kunstminnaar hartelijk ge lukwenschen èn omdat hij golden tijd op offert voor den dienst van het Schoone èn omdat hij ons de vrucht ervan laat mede genieten door het uitgeven van dit boek dat wij wensehen te zien op de tafel van alle lepersche salons, waar we niet komen en niet wensehen te komen, maar waar we wensehen het gegeven voorbeeld van kunst liefde gevolgd te zien. Ten vierde, de heeren FiersHaverland Van Assche, BeunRyssen en Breyne welke als smaakvolle herstellers werkzaam waren en dus allen lof verdienen. En eindelijk, ten vijfde, degene welke met den heer Mergbelynck het meest en het meest verdienstvol bijdroeg aan het kun stig uitvoeren van 't prachtboek, MIiector Heylbroehwelke de dertig zichten photo- typisch leverde. Ik wil mijn indruk bondig saamvatten door een aphorism Het is niet zoo moeilijk kunst te leggen in de kunst, maar wel in het machinale. Bezie me de platen van den Franschen Figaro illustrèvan den Duitschen Musenalma- nach, den Engelschen The Graphicvan hetNuordnederlandsche prachtige Elseviers- maandschrift, van de Belgische Vlaamsche School(waarin ook zichten van Ieperen door M. Heylbroeck verschenen) en verge lijk en zeg me of het radico-sociaiism met zijn flinke gedachten ook niet flink de uiterlijke vormen weergeeft. En de Ieperlingen welke zich de weelde van aankoop niet kunnen getroosten, gaan naar de Stadsbibliotheek waar een exem plaar ter beschikking ligt van 't publiek. Oproep. De lepersche liberalen hebben een propagandawerk der pers gesticht. Blauwe bussen staan in de herbergen in de Maanin den Zalmin H Zilveren Hoofd en in J Hof van Brusselom de dag- en weekbladen te ontvangen. Vele lepersche vrijzinnigen hebben ons werk gesteund. Zij hebben ons bla den afgestaan. Dank voor hun edel moedigheid. Wij kennen er zelfs welke bladen koopen welke zij vroeger niet aankochten alleenlijk omdat zij willen dat ons werk voorspoadigen vooruit gang make. Zulk voorbeeld verdient navolging. Burgers, ondersteunt ons. Werklieden, ondersteunt ons. De gemeentekiezingen zijn nabijDe kieswet wordt binnen kort gestemd. En werklieden en burgers, welke zal de kieswet zijn Dat weten wij reeds. Onze senators en volksvertegenwoor digers, de heeren Surmont, Struye, Berten,Iweins en Colaert gaan te Brus sel eene wet stemmen welke de ver plettering zal wezen van de werkende klas. Hewel burgers en werklieden, dat mag niet zijn, dat zal niet zijn. De heeren hebben op het nieuw jaarsbanket in het zoo gezegd Volks- huis verklaard dat zij het Pruissisch Klassensysteem willen invoeren. Werklieden en burgers, gij weet welk dit systeem is, en voor degenen welke dit niet weten, zullen wij in vol gende nummers klare en duidelijke Verklarende artikels schrijven. Iedereen moet weten welk dit systeem is. En daarom, werklieden en burgers, reke nen wij op u. Leest en deelt uwe lezing mede aan uwe vrienden en kennissen. Spreekt daarover in uw huisgezin, in uwe werkplaats, in uwe herberg. Wij verdedigen uwe rechten, wij willen niet dat gij verpletterd wordet, en zoo gij vindt dat wij u goed verdedigen, ondersteun ons ook. Onze bladen zijn urne bladen. Zoo gij middels bezit, ondersteun ook ons propagandawerk der pers. Wij moeten aan de werklieden en burgers aantoonen dat de Kamerheeren Sur mont en Iweins en Colaert en Berten en Struye, welke de werkende klas onder hun kapitalisten hiel willen ver pletteren, dezelfde heeren zijn welke uwe stem zullen komen vragen met de gemeentekiezingen, om weerom op de kussens te komen te Ieperen en te Po- peringhe. De Strijd-La Lutte. VAN YPEREN, ZONDAti 13" JANUARI 1895 ten 7 ure juist in het lokaal Zilveren I i o o fd Rijsselstraat. PROGRAMMA. le DEEL. 1. Marche, voor Trompetten. 2. Koorzang, door de Werkerslier. 3. Quatuor, met begeleiding van ban- donium, door de heeren Trans, Tasseel, Magerman en Creton. 4. Tweezang, door Mej. Devers en Alph. Delmotte. 5. Turnoefeningen, door de gebroeders Rosseel en Angillis. 6. Kluchtlied, door Emiel Deweerdt. 2e DEEL. VOORDRACHT door H. Mortier van Gent. 3« DEEL. 1. Mazurka, voor Trompetten. 2. Koorzang, door de Werkerslier. 3. Duo voor Ocarina, met begeleiding van bandonium, door de heeren P Igodten Magerman. 4. Tweezang, door Mej. Devers en Alph. Delmotte. ,5. Turnoefeningen, door de gebroeders Rosseel en Angillis. 6. Kluchtlied, door Karei Deweerdt. 4e DEEL. Danspartij Cies. Ha Jan Hebt ge 't voorval van dien Engelschen koopman verno men Jan. Ja Ja Gelukkig dat de jonge Karei engelsch kan, anders ware ons boertje met zijn geleverd paard gefopt geweest. Maar, Oies, waar heeft Karei die vreemde taal geleerd Cies. Hebt gij niet onthouden dat hij in zijne jeugd het Stadskollegie te Yperen bijgewoond heeft Jan. Juist, vriend. De jongelingen die daar hunne studiën gedaan hebben, kennen daarbij ook nog Duitsch, daar vele andere dezer gemeente, die bis schoppelijk kollegies bijgewoond heb ben, noch Engelsch noch Duitsch zul len vergeten. Cies. Iu bisschoppelijke kollegies betalen de leerlingen nogtans veel meer dan in 'n stadskollegie waarom leeren zij er dan ook zooveel niet Jan.Omdat het geestelijk kollegie maar voornamelijk de vakken in 't- oog houdt, welke de kinders noodig heb ben, die zich tot den priesterlijken staat schikken. Cies. De vreemde talen staan nog tans aapgeteekend in 't programma van geestelijke kollegies. Jan. Het is met die oogenverblin ding dat men de menschen om den tuin leidt, maar de ondervinding is hier, gelijk m vele dmgen, de beste leer meesters. Buiten de Engelsche, leert men in in 't Stadskollegie ook de Duitsche, taal, die voor iedereen zeer nuttig wezen kan, want hier komen er ook zeer dikwijls, uit Duitschland, koop lieden in paarden en vele negocianten der stad doen koopwaren uit Duitsch land komen, omdat zij deze noch in Belgie noch in Frankrijk vinden. Cies. Ik heb nog gehoord dat de Duitschers zeer geleerd, vernuftig en nijverig zijn. Jan. Als men handel drijft is hun ne taal onmisbaar, daarom ben ik zeer verwonderd dat de menschen hunne kinders die taal niet doen leeren, dewijl men nu niet weet hoe zij die later kunnen noodig hebben. Cies. Nu heeft men het veel ge- makkelij ker dan vroeger om naar hoo- gere scholen te gaan. Treinen snellen van alle kanten naar Yperen. Jan. Dat is waar, maar de reden, waarom vele menschen hunne kinders naar de middelbare school of 't kolle gie niet durven zenden, ligt in den dwang der geestelijken, die noch moei te noch geld sparen om iedereen van een degelijk onderwijs af te keeren. Cies. Dat zal toch niet blijven duren, want voorbeelden als die van Engelsche boerfoppers openen de oogen. Iladde ik middels genoeg, dan zou ik wel weten welk kollegie ik ver kiezen zou, want de pastoors zullen toch later voor het bestaan van een anders kinders niet zorgen. Jan. Wees verzekerd dat zij wei nig bekommerd zijn met een anders bestaan, maar wei met hunne eigen geldkistdit kunnen zij niet lang ver bergen, want zoohaast gij ophoudt te geven voor hunne zoogezegde goede werken, zoohaast breekt de vriend schap. Cies. Gij loopt niet ver met een schoonen groet van eenen pastoor, want 'tis toch maar uit baatzucht, dat hij u vriendschap betuigt. De school strijd van 1879 heeft klaar genoeg ge toond hoe de geestelijken, in hunnen preekstoel, hunne vrienden in duivels veranderd hebben. Jan. En nu veranderen zijhier en daar, die duivels weêr in engelen. Cies. Ik versta dat niet wel, Jan. Jan. Ik wil zeggen, Gies, dat zij eenige dier menschen (welke zij in 1879 vervolgden omdat deze hunne kinders naar hunne scholen niet zon den), thans hemelhoog verheffen, sedert dat deze met hun vroegere vijanden samen spannen. Hebben wij hiervan in zekere gemeente geen treffende voor beelden genoeg Cies. Het is wel zoo. Een duivel en geus te B. is hier nu een engel. Jan. Ik zou veel dergelijke voor beelden kunnen aanhalen om mijn gezegde te staven. Cies. - Ik zie van langs om klaarder dat de geestelijke poesjenellen beter in eene barak zouden spelen dan in hun nen preekstoel. Jan. Gij spreekt juist, Cies; zij veranderen altijd van woord volgens dat hunne beurs spreekt. Cies. Als men geheel hunnen han del en wandel kent, ziet men dat zij niets doen voor den burger maar alles voor hunnen eigen zak. Jan. Iedereen zou die kerels moe ten kennen gelijk zij wezenlijk be staan en handelen, maar dit is moeie- lijk, want zij weten zeer wel hun doel te verbergen men zal niet gemakke lijk hunne inzichten raden. Cies. Voorzeker niet. Zij willen u altijd doen verstaan dat zij in uw be lang spreken, maar ik geloof dat zij handelen gelijk de vos met den raaf. Jan. Gij raadt het, vriendje. Vos- ken vleide zoolang de raaf, tot dat deze haren kaas liet vallen, waarmede hij voort liep, en dat doen de zwartjes ook. Piet van Langemaeck. Burgerstand der stad Poperinghe, van den 3" tot den 10" dezer maand. Geboorten Mannelijk, 4, vrouwelijk, 3. Sterfgevallen. Vermeersch Julia, oud 74 jaren, rentenier ster, eclitgenoote van Balduin Masselis, Boe- scheepstraat. Coutteel Pharaïlde, ongehuwd, oud 62 jaren, grondeigenaarster, Yperstraat. Bulckaert Rosalie, oud 63 jaren, eclitge noote van Eusebius Reubrecht, sectie K. Kinders beneden de 7 jaar. Mannelijk2, Vrouwelijk 0. 4c 4c A. VAN WüLVERINGHEM. VAN - i

HISTORISCHE KRANTEN

De Strijd – La Lutte (1894-1899) | 1895 | | pagina 3