Schandalige
Omkooping
Nog voor de
Ouw Mannekens
Kiezers
Feesten
van S'. Pieters.
Les libéraux
sont tous pingres.
Andere beloften.
La Gharité cléricale.
De Herbergiers
gaan allen, voor de
kaloten stemmen
Briefwisseling.
Theatre Guignol.
ne ffonf pas eonme
mout9 Cjfsii met les quê-
testirs advea-saires a la
De oude mannetjes.
Geen profijt Zaterdag,
geen profijt Zondag noch
Maandag avond.
Zoo handelde dat kind van Ieperen te
gen de belangen van zijne moederstad
Henrietje verleende zijne hulp aan vreem
delingen die de belangen van Ieperen wil
den beschadigen {Ahoe, alioe\)
Mijne heeren, de klerikalen zegden dat
onze tribuun een marionettenspel was. 'T
is in zeker zin waar wij stellen u hier de
handelingen van de klerikale poe-jenellen
voor Eene van' de scenen die meest
bijval henben bij het volk is die waar
men ziet kloppen en herkloppen op den
rug van een politiecommissaris.
Wij hebben u die vertooniug reeds ge
geven maar hier zoo treurig ais geestig bij
Guignol de man die wij hebben doen ver-
schijnen, slaande op den rug van den com
missaris, is de Burgmeester.
Kiezers doet die klerikale poesjenellen
een laatste dans doen
Geen flauwe moed dat niemand zich
late bekoren door geld of beloften...
Zoo zullen die mannen op 17deu No
vember den grooten sprong doen van 't
Stadhuis waar ze nooit moesten komen,
naar hunne Iweinszaal, waar zij zuilen
kunnen overdenken over de weinige stand
vastigheid van een bewind dat zij maar
door bedrog en zeurderij bekwamen in
1891. {Lange en donderende toejuiching en).
Het handgeklak dat die belangrijke
en schoone redevoering volgt, drijgt
niet op te honden. Toehoorders hebben
mij gezegd dat zij nog uren lang een
spreker als M. Bossaert zouden willen
aanhooren.
Ik durf mijne denkwijze over het
belang van wat de redenaar bewezen
heeft, niet geven.
Daar de redenaar zijne rede niet ge
schreven had, en vurig voor de vuist
sprak, is het ons nog al moeilijk ge
weest zijne lange en krachtvolle rede
voering nauwkeuriger op te nemen.
Al wat Ieperlmg is zal verstaan dat
na zulke rede niets meer kan overblij
ven van de lasteringen die de kaloten
ons hebben toegestuurd
"Wij verwachtten zoo iets van M. den
advokaat Bossaert.
{Les journaux cléricaux d'Ypres)
Voici depuis 4 ans le bilan des frais
payés par les libéraux Yprois, de leurs
deniers de poche
1. Collége de l'Union, 3 ans a 25,000
fr. par an,
(la jouissance gratuite du
local, due a la libéralité
deM. le Chevalier Ferd.
de Stuers) fr. 75000,00
2. Salie des Anciens-Pom
piers 25000,00
3. Un drapeau bleu 2000,00
4. Costumes de la musique 8000,00
5. Instruments de musique 7000,00
6. Denier des écoles
(4 années) 4140,18
Total fr. 121140,18
En 4 années, et nous n'avons pas les
caisses diocésaines et nous omettons
encore le Benier de la lulterendu né
cessaire par les agissements perma
nents des calotins.
De klerikale kandidaten zullen het
net der buurtspoorwegen uitbreiden
om op onze markt de producten van
den akkerbouw en bijzonderlijk de
boter te doen toevloeien.
En onze senators en volks ver
tegenwoordigers, die 20 p. rechten
op het inkomen der vreemde boter ge
stemd hebben schijnen te vergeten dat
zij tot het bestaan toe van onze boter
markt, ingericht door de liberalenheb
ben aangerand.
Welke onbezonnene, verdubbeld
door welke poetsenmakers
Zij zullen ook water geven aan de
Kruisstraat, aan den Kalfvaart en aan
de huizen Hynderick.
Hoort gij het kiezers
Klaar water aan alle man, maar niet
anders, en alleenlijk, oneigenlijk, wel
te verstaan.
Avec un 'tact exquis las cléricaux
laissent croire a leurs lecteurs que les
libéraux ne donnent pas aux pauvres.
II ne nous convient pas de faire éta
lage comma eux sur ce chapitre de la
charité privée. Notre mam gauche
ignore ce que la droite a donné chez
nous.
Indépendamment des sacrifices que
les libéraux ont faits pour donner du
pain a tous ceux que la haine cléricale
a poursuivis depuis 20 ans, a Ypres,
disons que pour les fêtes publiquess
données au profit des pauvres et de,
malheureux dans les rues les quêtes
dans les églises les cavalcades les
concerts de charité (même organisés
par les cléricaux Yprois) nos amis ne
sont pas restés en arrière ils ont payé
de leur poche et de leur personne et
p«pte, comme il l'a fait, il y a quel-
ques années, alors que le Corps des
Pompiers organisait une fête de bien-
fai8ance.
Pour ce qui est de la charité a grand
ramage, provenant des grands et des
heureux de la terre, la comparaison
est toute en notre faveur.
Hepuis 54 ans, les cath©liquos
d'Ypres ont, donné aux Hospices et au
Bureau de bieafaisance, la souiinc de
0 f vines, 00 centimes.
Pourtant celadépeint bien leur haine
politique
Soit, disent-ils, donnons aux pau
vres, mais a NOS pauvres, afin qu'ils
dépendent, de nous. Les pauvres libé
raux n'ont qu'a se gratter.
lis ne donnent rien aux Hospices ni
au Bureau de bienfaisance paree que
ces administrations peuvent changer
d'admini8trateurs, qui, plus impar-
tiaux que ceux qui composent mainte-
nant la majorité, donneront a tous les
pauvres.
Nos amis les libéraux, au contraire,
les Carton, les Merghelynck, les De
Stuers, les Capron, les Hynderick, les
Alph. Vandenpeereboom, etc., etc, ne
donnent que pour tous les pauvres et
ont doté richement ces institutions
charitables communales.
Voila les véritables philanthropes
Non seulement les cléricaux n'ont
pas donné un radis depuis 54 ans, mais
encore ils ont osé détourner de leur
destination propre «IftUX mil
lions laissés a ces mêmes Hospices
par un libéral défunt, sous prétexte
que les Hospices d'Ypres étaient trop
riches ceux-la même, nos magistrals
communaux, qui devaient défendre les
patrimomes du pauvre, ont aidé a le
leur enlever.
Au lieu d'un établissement de retrai
te pour la vieillesse, l'on va batir une
maison de correction pour les malheu
reux crétins, formés dans notre pro
vince depuis 20 ans, parl'enseignement
presque exclusivement clérical. A ces
malheureux viendront se joindre tous
les petits révoltés contre un régime qui
devient de pms en plus odieux un
grand nombre qui ne veut absolument
pas se laisser faire son bonheur par les
gens qui ont a leur actif toutes les
hontes et toutes les infamies
Is het waar dat de meester van het
Begijnhof Donderdag morgen bij de
lieden die in 't weduwenhof wonen ge
gaan is en hen aanbevolen heeft voor
de katholieke lijst te stemmen
Zoo dit waar isliberalen hebt daar
een oog in t zeil.
Is het waar dat diezelfde mensch de
ouwtjes aanraadt te bidden omdat de
katholieken zouden zegepralen
M Iweins en Fraeys zijn toch zul
ke fraaie en goedhartige menschen en
't ware spijtig moesten zij eene buis
krijgen.
Maar die man vergeet zeker dat
het met geld der Cartons, Merghe-
links, enz., met het geld der liberalen is
dat zijn gesticht bestaatdat hij leeft.
Fraeys en Henrietje hebben nooit geenen
duid aan de Hospicen van Ieperen gegeven.
De Hospicen zjn immers te rijk zeg
gen zij.
Onze kaloten stellen zich niet te vre-
den met het volk uit de herbergen te trek
ken, en in hun Volkshuis dronken te
maken
Zij beloven dat, moesten zij aan
zijn, zij sefiens zouden al de orgels
groot en klein verbieden.
En nu, wat is er gebeurd Door het
uitzenden van benden stokslagers ge
wapend en opgehitst door de kopstuk
ken van 't Volkshuis om blinden af te
ranselen, zijn natuurlijk bagarrenont-
staan.
De politie, daartoe gesolliciteerd
door de rustige burgers en werklieden
die aan hun vel houden heeft een
streng maatregel moeten nemen.
A lie herbergen moeten om l I uren slui
ten
Wij, die mannen van orde zijn,
keuren natuurlijk dit maatregel goed.
Maar ware het niet beter geweest
die laffe stokslagersbenden njet uit te
zenden.
De herbergiers rekenden op die kies-
periode die in hunne herbergen tot
iaat in den nacht een talrijk publiek
moest houden, en hun een goeden ver
koop moest geven.
Tot don Dinsdag na de stemming
zullen die, maatregels moeten in uit
voer blijven.
Herbergiers, gij die weet dat dit
alles het schuld der stokslagerspartij,
der kaloten is, gij zult voor die schoo
ne bende poesjenels stemmen wij
twijfelen er met aan
En gijburgers en werklieden die
er aan houdt 's avonds na uw werk
een pintje te drinken, een partiet je
te spelen of wat nieuws te vernemen?
Zijt gij te vreden
Maar weet gij wat wij daaronder
zien de kaloten vreezen dat er 's
nachts te veel volk op straat zij. Zij
hebben vechtpartijen georganiseerd
om de herbergen te doen sluiten en
de burgers naar hun huis te zenden,
en dan zullen zij hun proper werk
van omkooperij kunnen gerust uit
voeren zooals in den Februarinacht
Liberalen Waakt Sb Pieter.
Men vertelt ons dat de koppen
van 't Volkshuis de leden van dit
schoon gesticht Zaterdag op eene
verplichtende bijeenkomst zullen
roepen.
Men zal ze al te samen gedu
rende dien nacht bij een houden
door het inrichten van een banket
of te wel hun in verschillende
huizen per groepen te eten en te
drinken geven 's morgens zullen
de zekere mannen met eenige
twijfelaars gaan stemmen, om te
vermijden dat die lieden ons hun
zeurbewijs komen brengen
Dat banket zou den titel dra
gen (jaarlijks banket van 't Volks
huis) Lezers Is dat niet een
schandalig geval van omkoo
perij S'.P.
Vergeet niet vriendjes dat gij
als gij ziek of machteloos zijt gij
moogt stemmen met wie u be
valt Gij moet niet stemmen met
uwen bestuurder De wet ver
biedt het zelf, en de liberale ge
tuigen zijn daar om de wette doen
uitvoeren St.P.
Gij die nog geenen convocatie-
brief ontvangen hebt om te gaan
stemmen, gaat er om naar 't
Madhuis.
Wij vernemen dat de wet die
voorschrijft ze tieu dagen voor de
stemming af te geven, ongelooflijk
slecht is uitgevoerd geweest.
Gaat er om kiezers, om niet be
drogen te worden, gaat ten Stad-
huize hij AD. den Burgmeester
alhoewel dat bezoek voor u allen
misschien niet zeer aangenaam
zal schijnen.
Heer Opsteller,
Het volgende feit is u zeker nog niet ter
oore gekomen, anders zoudt gij niet nagelaten
hebben uwe lezers eens te meer te doen zien,
hoe het den kaloten toegelaten is den werk
man onder den voet te houden, en dat met
hooge goedkeuring van den (Eilaas op ster
ven liggenden) Burgervader onzer stad.
Er is op St-Pieters een persoon die aan de
vischmarkt eene betrekking heeft, waardoor
de meeste der bedienden onder zijn bestuur
zijn die man is ook... bakkerik geloof zelfs
dat hij bakker is, omdat hij aan de visch
markt is zeker is bet dat hij ai, de bedienden
die van hem afhangen dwingt bij hem brood te
nemen. Onze burgervader, die zulks heel goed
weet, laat dat maar gebeuren.
Welnu, heer opsteller, hij die zoo iets doet
en hij die zoo iets laat geschieden, beiden
geef ik aan de openbare verachting prijs.
Door bet opnemen van deze woorden zoudt
gij eenen grooten dienst bewijzen aan mij en
aan de partij waartoe ik behoor en recht heb
ben op onze grootste dankbaarheid.
Uwe dienstwillige,
Lïege Jan.
Ten beste gelukt.
Al wat herbergier of neiring-
rloender was heeft zich te beloven
gehad
Het muziekkorps der Oud-
Pompiers heeft al de straten door
gewandeld en overal de groot
sten verkoop veroorzaakt.
De kaloten hadden willen onze
feesten berispelijk maken door
een dom strooibriefken - iets dat
in eene sakristie opgesteld is ge
weest.
Zij hebben hun doel niet be
reikt ledereen is kontent.
MM. Boone, Fraeys, Vanden-
berghe, e. a. hebben gepoogd ru
moer te veroorzaken. Zij zijn te
midden van ons gekomen, hopen
de uitgefluit te worden. Dit zou
inderdaad gebeurt zijn zonder de
fiere tusschenkomst van onze libe
rale kandidaten, die de grootste
stilte vroegen.
M. G. Lapiere heeft die heeren
tot buiten het volk vergezeld om
ze huiten alle manifestatiën te
beschermen.
Die «provocateurs» zochten een
pak slagen om te mogen zeggen
dat de liberalen ook durven han
delen gelijk hunne stokslagers.
ïNeen, Mijne heeren Iepersch
bloed en is geen bloed van
lafaards Iepersch bloed is vrij
zinnig bloed Al wat Ieperling is,
is openhartig, is liberaal.
Zoekt de lafaards bij uwe ver
basterde bottenlekkers en rug-
plooiers.
St. P.
Iraprimerie de LAMBIN-MATHEE,
rue au Beurre, 20 Ypres,
>=23>53ss^
c>c>32<x:-<