l'iinion fait la force. Journal libéral démocratique d'Ypres et de FArrondissement Vrijzinnig volksgezind weekblad van Ieperen en van bet Arrondissement Maatschappelijke vraagstukken. Procédés du gouvernement. Philippe de Comlnes. Werkbeurs. Samedi, 23 Février 1895. 5 centimes le numéro. lre année. N° 1 7. PRIX DE L'ABONNEMENT Par an 3 francs. Par an 3 f'r. 50 c. Annonces 10 centimes la ligne. Réclames 25 Annonces judiciaires 1 fr. la ligne. isaraissant ie Mamedi. Verschijnesuie des Zaterdags. Administration et Rédnction me. an Beur re, 20, Ypres. Het verdwijnen van den eigendom. De gedachten gaan en komen de waarheid en rechtvaardigheid blijft. Daarom, beste lezer, bekreun u nooit om de groote woorden welke u naai den kop worden gesmeten. Onze medewerker Hanske van Tiche len wijst op de eeuwen oude opslorping der fortuin door de doode hand. Die opslorping is een opmerkens waardig feit. De Eransche Revolutie heeft die opslorping heel weinig tegengewerkt en dit zegt onze medewerker niet omdat de goederen onderduims voor 'n spotprijs werden teruggekocht. Die miljoenen gestolen door de prinsen aan het volk en door die prinsen ge schonken aan het klerikalism, die mil joenen gestolen aan de families en aan de kinderen met sterfbed-bedrei gingen en helle-testamenten, die mil joenen zijn wederom teruggegaan in de koffers van't zelfde klerikalism mits de waarde soms van een per cent. En de mannen welke daartoe werden gebruikt, hebben vele gekochte goe deren teruggegeven, en niet moeilijk zou het mij vallen ook de namen der genen te tellen welke in den verkoop der domeinengoederen hunne fortuin hebben gevonden. Wat genoegzaam aantoont dat de Fransche Revolutie weinig uitwerksel heeft gehad, dat is de ontzaggelijke fortuin der kloosters, fortuin die uit den grond opgroeit,men weet niet hoe. En niet alleen in de vorige eeuw werd het verdwijnen van den eigendom bestatigd. Heden nog zien wij 't zelf de. Waar vroeger 40 eigenaars waren, daar zien we nog één enkelen. Waar in 'tjaar 1786 in Engeland 250,000 ei genaars waren, daar zien we er nog in 1870 het klein getal van 50,766. De helft der gronden behoort aan 4500 Eersonen. Dus behoort de grond aan et 1/152,000e gedeelte bevolking, dus bezit maar één mensch,op 152,000 wel ke niets hebben. De helft van het ei genlijke Engeland behoort aan 150 personen, de helft van Schotland aan 10 tot 12 eigenaars. In Frankrijk gaat het niet beter. Doch komen we tot België. En hier moeten wij een voorafgaande opmer king maken. Alle Belgische eigenaars zijn geen eigenaars want vele eigen dommen zijn met de gansche waarde gehypothekeerd. En zonder zelfs de hypotheken te tellen stippen we aan dat het getal ei genaars van het jaar 1834 tot 1878, ge daald is van 23 tot 21, alhoewel het getal bebouwbare gronden vermeer derd is. Van 1840 tot 1880 is het getal huurlingen bijna verdubbeld (van 371,324 tot 616,872)in 1846 waren 17 per honderd der landbouwers huurlin gen, in 1880 was dit getal gerezen tot 49 per honderd. In 1846 bezat België 50,000 eigenaars-bebouwingen van meer dan 3 hectaren, in 1880 was dit getal gedaald tot 29,000. Hooger zegden wij reeds dat de toe stand veel droeviger is. Inderdaad. Door het systeem der hypotheken is de gehypothekerde veel armer dan de huurling want hij betaalt de belas tingen en de huurling niet. En hoe ont- zaglijk de hypotheken verdubbeld en verdriedubbeld zijn, zullen we zien in Holland, in Frankrijk en in België. Holland was in 1867 belast met 463 miljoenen hypotheken. In 1886 1064 miljoenen. Frankrijk In 1820 8 milliards. In 1832 11 In 1868 16 In 1884 20 Belgie In 1860 84 miljoen 977,000 fr. In 1870 109 995,760 fr. In 1875 211 512,161 fr. In 5 jaren, zelfs in die 5 jaren na den oorlog, dat Frankrijk ons voor miljoenen heeft afgekocht,in die jaren alleen verloor de landbouwer, in de hypotheken alleen, meer dan ÏOO miljoenen. En wat gebeurt er De grond wordt verbrokkeld in heel kleme parceeltjes, welke den landbou wer niet meer kunnen voeden, welke hypotheken op zijn land hoopen, maar geen vruchten noch geld. En de groote eigenaars koopen, koo- pen. En die maken de klas mt der jacht liefhebbende fortumskinderen, der rijk geworden ondernemers zender minimum noch maximum, der weelde rige Beursmannen en bankiers, welke nu leven op den grond van den boer na geleefd te hebben van het zweet der fabriekwerkers van Gent en Ver- viers ot elders. En wat gebeurt er met den boer De boer verlaat zijn hoeve, zijn meisje wordt dienstmeid in de stad, zijn zonen soldaat voor den rijke, en hij gaat mededinger worden der werk lieden der fabriek tegen verminderden loon. En zoo gebeurt het, dat omdat onze sociale wetten niet samenhangen dat een en dezelfde oorzaak landbouw en nijverheid doodt Het collectivism.van eenige kapitalisten. It. Voici qui montre bien en quel temps nous vivons et par quels saltimbanques nous sommes gouvernés. Depuis combien de mois attendons- nous le projet de loi réglant l'électorat communal Les gens sans autorité qui étalent leur nullité sur la basane ministérielle voudraient bien étouffer le suffrage universel et exclure des conseils com- munaux sous ceux qui ne servent pas le même maitre qu'euxle clergé allié a ceux qui ont le sac. Mais ils n'osent, ils hésitent, ils cherchent la formule qui permettra d'étrangler la poule sans trop la faire crier, et, ne trouvant pas, ils remet- tent de semaine en semaine le dépot du projet qui doit faire sortir les con seils communaux de la situation extra- constitutionnelle oü ils se trouvent depuis un an et demi. Quand on interroge sur leurs inten tions ces bonshommes ridicules qui semblent avoir été pêchés a la ligne parmi beaucoup d'autres pareils, tant ils sont médiocres, ils refusent de répondre,avec l'impertinence degrands seigneurs s'adressant a leurs valets. C'estlatactique qu'ils suivent a propos de tout, loi communale, loi scolaire, loi militaire. Les Chambres et le pays ignorent ce qu'on leur prépare. Mais ce qu'on ne juge pas a propos de faire connaitre au pays et a ses représentants, on trouve bon de le dire a une bande de cléricaux en goguette, réunis a Liége dans un banquet en l'honneur de M. Francotte, le vaincu du scrutin du 30 Décembre. Contraire- ment a l'usage des banquets politiques, tous les journalistes non catholiques ont été exclus. M. Deburlet a prononcé au dessert un de ces discours renouvelés de Pail lasse, dont il possédait seul le secret avant que M. Cambier d'Ath l'eüt découvert. Notre premier a daigné, au milieu de ses pitreries oratoires, donner quelques indications sur la loi commu nale qui, depuis le temps qu'elle mijote sur les fourneaux ministériels, doit être cuite a pointce qui ne l'em- pêche pas de sentir le faisandé. Le ministère semble avoir renoncé a l'inique système des classes, cher a M. de Smet de Naeyer. Mais il renforcera les votes cumulés de ceux qui possèdent, et exigera des conditions d'ageet de do micile capables d'exclure du vote un grand nombre d'ouvriers industriels du pays wallon. Ne faut-il pas que la loi communale soit conservatrice? (de quoi des abus Et peut-on avoir des ménagements pour ces barbares moder- nesles socialistes Cela serait indigne d'un M. Deburlet, que le hasard a placé a la tête d'un gouvernement de ren contre. Ne faut-il pas aussi du nanan a ceux des cléricaux qui trouveraient trop amère la pilule du Congo C'est pourquoi ceux-ld seuls qui participent aux charges du ménage commnnal participeront d sa gestion. Et dans quelque mesure que parti cipent aux charges du ménage ceux que M. Deburlet prétend exclure, ils n'auront qu'a se fouiller, passez-moi l'expression. Mais le chef d'oeuvre de notre pre mier n'est pas la. Se croyant lié (oh si peu) par son attitude d'autrefois en faveur de la représentation proportionnelle (d'au tres n'ont pas le même scrupule, n'est- ce pas M. Surmont M. Deburlet a imaginé de transiger avec ce principe d'équité. Cela vous serait-il venu a l'esprit, honnêtes gens qui me lisez Vous ne croyez pas qu'on puisse transiger avec la stricte Justice. M. de Burlet n'est pas de votre avis, tant pis pour la Justice. Et puis il doit bien un petit coup de parti aux bons cléricaux qui en es- comptaient un gros. Jugez comme c'est simple on appli- quera la R. P. aux élections qui donne- raient lieu a un ballottage, et a celles- la seules. Cela n'a l'air de rien, et c'est tout bonnement odieux Par ce petit sub- tertuge, les cléricaux sont assurés de gagner quelques sièges dans les grandes villes, oü les partis sont plus divisés. Ils n'en conserveront pas moins l'una- nimité dans les conseils des localités oü EEKDRACHT^UIH^^CHL^^^ ilsontunemajorité,silaiblesoit-elle.La Justice sera la regie la oü les cléricaux ne peuvent qu'y gagnerelle sera proscrite la oü elle pourrait mettre fin a leur omnipotence. M. Woeste et M. Colaert, pour les- quels la Justice n'a jamais été qu'un vain mot, seront peut-être satisfaits. Mais s'imagine-t-on que les proportion- nalistes sincères se contenteront de la portion congrue accommodée a la sauce d'un coup de parti Reste a savoir ce que le peuple, dont le ministère semble s'inquiéter comme M. Iweins de l'orthographe, pensera de cette faijon de comprendre l'égalité des citoyens devant l'électorat communal, et celles des conseils communaux de- vant la R. P. Quoi qu'on fasse, sa volonté prévaudra, et nous est avis qu'il goütera peu la savante cuisine des politiciens de 36e ordre. Het schijnt dat de klerikalen een klerikale werkbeurs zullen stichten. Wij hadden altijd gedacht dat een werkbeurs moest gesticht, worden bui ten alle partij, door de gemeente. Want ontstaat er een klerikale werkbeurs en een antiklerikale werkbeurs, wie zal er door lij den De werkman afgeperkt naar zijn overtuiging. Drukking zal tegen drukking te weeg brengen, en de vrijzinnige werkman zal geen werk meer vindeD bij den klerikalen patroon en het tegenovergestelde zal noodza kelijk ook uit zulken staat van zaken moeten spruiten. Indien de klerikalen van zin zijn de werklieden te embrigadeeren of te enre- gimenteeren op dat deze later kiezen voor hunnen klerikalen winkel, dan handelen zij mis. Want de werklieden laten zich niet met den neus leiden. Zij laten zich wel inschrijven in het Volkshuis wij kennen zelfs werklieden welke ingeschreven zijn zonder het te weten, zonder dat zij hun naam opga ven maar zij weten heel goed langs welken kant hunne verdedigers zitten. Zij weten heel goed welke partij hun het stemrecht der rechtvaardigheid wil geven. Zij weten heel goed dat de kle rikalen aan de werklieden het stem recht zelfs voor de gemeente, willen ontnemen. Zij weten welk ons pro gramma is. Zij kennen dat der kleri kalen. En nu zouden de klerikalen diezelfde werklieden willen inlijven om het stembriefje nog te bemachtigen dat de klerikalen hun hebben afgestaan door het onophoudend strijden der demo- kraten Onze heeren de klerikalen bedriegen zich erg indien zij denken te gelukken. Men laat zich wel eens foppen, doch geen tweemaal. Wij willen een werk beurs, een werkbeurs waar de werk man alle dagen kan vernemen welk werk overal te verrichten is en tegen welken prijs. Wij willen een werkbeurs naar den zin van het voorstel van Hector Denis, dees week neergelegd in de Kamer en waarop wij later zullen terug komen. Doch, ziehier wat wij nog willen Wij willen een stedelijke onpartijdige werkbeurs met minimum van dagloon of openbaarmaking van den dagloon. En ziehier waarom &Z3£S3B&2!Z22Sa POTJE LA VILLE, POTJE LA PEOVINCE, pour les annonces de France et de Belgique (excepté les deux Flandres) s'adresser a YAgence HavasBruxel- les, iue de la Madeleine, 32, et a Paris 8, Place de la Bourse. :fc

De Strijd – La Lutte (1894-1899) | 1895 | | pagina 1