Weer een handvol ezelarijen. Le vole de la loi communale. KIESWET. De loer moet volkomen schadeloos gesteld norden. Een miljoen kan genoeg zijn, en een miljoen kan te weinig zijn. In 1860 werden 2868 dieren afge maakt, en in 1850 4,777. Het redmiddel ligt in de Staatsver zekering, want iedereen zal daarbij winnen. Indien wij het verlies van 1892 ver- deelen op alle stuk hoornvee van Bel gië, dan vinden we enkel een verzeke ring van 7 tot 8 centiemen per kop, de bestuurkosten inbegrepen. En wanneer de boer niet genoegzaam vergoed wordt, wat gebeurt er alsdan in onze slechte tijden Üan betaalt hij enkel daarmee zijn verachterde schulden, omdat hij geen centen ge noeg missen kan om bij te leggen. En, nu is hij niet verder gevorderd zijn dier is niet vervangen. Een verzekering moet dus het dier vervangen. Dat de Staat een verzekering met vaste premies stichte en hij zal er zeker bij winnen, want nu betaalt hij nog een veeartsendienst en aanmoedigmgs- Eremies voor de nationale kweeking. 'ie premies komen nooit te recht bij de kleine boeren. De veeartsendienst is reeds door mi nister De Bruyn gecentraliseerd (in 1892 kostte hij 527,241 fr. 90 c.) door het stichten van opzichters, onder-op zichters, enz. We vinden dat die dienst nog verbe terd mocht worden. Reeds over 50 ja ren vroeg Ducpétiaux in zijn werk Mèmoire sur le paupèrisme dans les Flan- dresdat de Staat het invoeren, het verkoopen en het kosteloos of weinig kostend gebruiken der teel- en rasver- beterende dieren zou bewerkstelligen. Beter nog. In Nieuw-Zeeland, dat landbouwoord, heeft de Staat nieuwe rassen ingevoerd, en dit doelmatiger, en beter koop. Dus, een Staatsverzekering. Volledigd door een veeartsendienst van nationale kweekmg. Eindelijkde invoering van het Eeer d-Buck En de uitbreiding van de veepacht. Het Eeerd-Bück is de burgerlijke stand van het vee. In Zwitserland be staat dit. Een twintigtal boeren ver eenigen zich in een gemeente, leggen geld samen en koopen een stier van zuiver ras. Elke aandeelhouder moet ook een koe hebben van zuiver ras. Hij laat deze inschrijven op het Heerd-Büch met volledig signalement, hoedanig heden en gebreken, ouderdom en ge wicht, kleur en hoeveelheid dagelijk- sche melk, enz. Enkel ingeschreven koeien worden bij den stier geleid dit feit wordt op- geteekend en ook later de geboorte van 't kalf, altijd met aanduiding van vader en moeder. Welke zijn de uitslagen De gewone kalveren kosten 40 tot 50 fr., en de kalveren, opgeschreven in het Heerd-Biich, kosten van 100 tot 120, en die van een jaar van 150 tot 200 fr. Eens de vorige vraagpunten opge lost en uitgevoerd, zou de uitbreiding van de veepacht toegepast kunnen worden. Veepacht noemt men een ver bond waarbij een eigenaar een stuk vee aan een boer toevertrouwt, opdat deze het beest opkweeke. Bij het ver koopen verdeelen zich beide partijen de winst. In Frankrijk (Indre en Loire) zijn er beenhouwers welke alzoo tot 500 koeien bij de kleine boeren plaatsen. Het is natuurlijk een gemakkelijk werk voor vrouw en kinderen strooisel en gras te zoeken. Met de ontwikke ling der gemeenteweiden op den bui ten en de uitbreiding van dien vee pacht door den Staat, door tusschen- komst van den veeartsenij dienst, aan de arme landbouwers, zou zeker een nuttig werk verricht worden. Daar zit collectivism in, en bij God goed collectivism. En voor wien ons het tegenoverge stelde wil bewijzen, staan onze kolom men open, wagenwijd. Van P. Notre article La grève genérale évitée était écrit avant que nous eussions connaissance des résultats de la séance de Mercredi a la Ohambre. Comme nous le prévoyions, et comrne il n'était que trop facile de le prévoir, le gouvernement, a maintenu toutes les odieuses dispositions de sa loi. II sein- ble même que la déclaration pacifique du parti ouvrier ait enlevé au ministè re et a la droite toute inquiétude quant aux résultats immédiats de la loi des quatre infamies, et les ait encouragés dans leur intransigeance. Les amendement^. Le gouvernement n'a accepté d'au- tres amendements que deux amende- ments de M Helleputte. Le premier abMsse quelque peu le taux du eens différentiel, qui serait de 5 fr. dans les communes de moins de 2000 habitants, de 10 fr. entre 2000 et 10,000 habitants, de 15 fr. au-dela de 10,000 habitants. Notre premier ministre M. Deburlet qui, ily a 8 jours, ne trouvait de jus tifiable que ie taux différentiel qu'il a élaboré avec M. De Smet de INaeyer, trouve aujourd'hui, parait-il, celui de M. Helleputte plus parfait et plus ac ceptable. Mystère Le second amendement Helleputte stipule que dans les communes de 20,000 h 70,000 habitants, il y aurait 4 conseillers communaux nommés direc- tement par les électeurs aux conseils de l'industrie dans les communes de plus de 70,000 habitants,ces conseillers seront au nombre de huit. Ces conseil lers supplémentaires seront élus moitié par les électeurs patrons, moitié par les électeurs ouvners des conseils de l'industrie. M. Helleputte appelle cette nouvelle chinoiserie la représentation des inté réts Et M. Colaert se hate de se rési- gner (sic) a eet amendement qui, dit-il, supprime la nécessité de la représenta tion proportionnelle Ainsi, paree qu'il y aura 4 ou 8 con seillers supplémentaires dans 29 com munes de Belgique (sur 2500), la R. P. devient inutile pour toutes les autres Paree que les ouvriers industriels des grandes communes auront 2 ou 4 re- présentants aux conseils communaux, les ouvriers agricoles, par exemple, sa- crifiés par le projet gouvernemental presque autant que ceux de l'industrie, doivent se déclarer satisfaits,et se pros- teruer devant MM. DeburlelHelleput te et autres Colaert En réalité, l'amendement Helleputte n'a d'autre but que de permettre au gouvernement de choisir les bourgmes- tres parmi les élus des patrons dans les conseils communaux oü l'élément so- cialiste serait dominant; c'est-a-dire de lui mettre en main l'arme nécessai re pour égorger l'autonomie commu nale dont M. Deburlet fait tant de cas en paroles, mais qu'il respecte si peu en fait. Encore une consequence du second amendement Helleputtepour élire les conseillers communaux ordinaires, la droite trouve mdispensables 30 ans d'age et 3 ans de résidence on est, parait-il, et les orateurs de droite l'ont répété sur tous les tons, incapable sans ces deux conditions de faire un choix éclairé. Mais pour élire les conseillers supplémentaires, il suffira d'être élec- teur au conseil de l'industrie, c'est-a- dire d'être agé de 25 ans et d'avoir 4 ans de résidence Pit on voudrait nous faire croire que e'est pour de pareilles chinoiseries que les électeurs se sont prononcés le 14 et le 21 Octobre Et on s'imagine qu'une loi pareille durera longtemps Les votes. Après le dépot des amendements Heileputte et de la déclaration de M. Deburlet s'y ralliant, on a passé a la discussion des articles du projet minis- tériel. On a voté Mercredi sur les amende ments Magnette (suffrage universel pur et simple a 21 ans), Helleputte (voir ci-dessus) et Heuse (suffrage plural a 25 ans). Le premier a été rejeté par 103 voix contra 45 (droite contre gauche). Le 2e amendement Helleputte a été adopté par 98 voix contre 47 et deux abstentions (MM. Loraud et Daens). Un sous-amendement de M. Furné- mont, stipulant que le bourgmesfre ne pourra être choisi parmi les élus des électeurs aux conseils de l'industrie, est rejeté par 102 voix contre 42. Enfin, l'amendement Heuse, a été rejeté par 89 voix contre 40 et 9 ab stentions. La gauche et M. Daens ont voté pour. Les abstentions sont celles des démocrates-chrétiens domestiques (comme dit l'abbe Daens) et de M. Nyssens, père dn vote plural. Les démocrates-chrétiens abstenants avaient cependant mission de leurs mandants de voter le suffrage plural a 25 ans. lis n'ont pas hésité a faire bau- queroute a leurs engagements, paree que, ont-ils dit, ils ne voulaient mani fester aucune défiance au gouverne ment dont ils voteront les autres dispo sitions. L'un d'eux, M. Lauters, renié il y a quelques jours par la ligue ou- vnère d'lxelles de la présidence de laquelle il a été r,enversé, s'est cru saus doute délié de ses engagements par eet événement d'ordre intérieur, et a net- ternent voté contre le systëme plural pour la défense duquel il a été élu On forme décidément des parfaits renégats et de plats valets, dans les cercles pseudo-déinocratiques dont M. Helleputte préside la fédération. I xi demission de M. Anspacli. Au dóbut de la discussion des arti cles, M. Anspach-Puissant, le dernier député libéral modéré, a déclaré que, adversaire du suffrage universel que ses électeurs lui avaient donné mission de défendre, sa conscience ne lui per- mettait pas de voter une mesure qu'il jugeait dangereuse, ni de se réfugier dans une abstention qui serait une tra- hison. (II parait que les démocrates- chrétiens ont la conscience plus large ou sont plus sensiblesaux douceurs du fauteuil parlementaire). En conséquen- ce, M. Anspach a donné sa démission de représentant de Thuin. L'attitude de M. Anspach est trés correcte et tres honnête. II est regret table seulement que M. Anspach ne se soit pas aperiju plus tot qu'il allait être pris entre sou mandat et sa conscience. II ne se figurait pas, a-t-il dit, lorsqu'il a accepté de défendre le S. U., que les sociahstes fussent devenus si forts. Si même c'était Ia un motif de refuser au peuple la justice a laquelle il a droit, M. Anspach a eu le temps de réfiéchir et de regarder autour de lui depuis le 21 Octobre, et l'arrondissement de Thuin avait le droit de compter qu'au moment décisif du vote, tous les dépu- tés agiraient suivant ie voeu de leurs mandants. Quoi qu'il en soit, l'attitude digne de M. Anspach fait mieux ressentir la platitude des démocrates-chrétiens do- mestiqués, et les ouvriers catholiques ne manqueront pas de faire la com- paraison. Philippe de Comines. Onze lezers zullen sedert lang reeds bemerkt hebben dat de klerikale bla den ons... heel weinig antwoorden. Die povere menschjes leven en schrij ven ook lijk ze kunnen. Zoo leeft het Nieuwsblad enkel van knipsels uit le Pa- trioteen waar dit blad smaad, laster en leugens uitbraakt, daar volgt hem het Nieuwsblad verheugd op de hielen. Leest hier ende oordeelt hoe men het socialism bekampt. I. M. Alfred Defuisseaux is geld schul lig aan zijn drukker en 98 fr. aan Mad. Wed. hout rel Bastin voor levering van een corset van 60 fr. en twee lijveljes. We willen zulke ezelarijen zelfs niet bespreken. II. Een socialist Van Robaais heelt 1600 fr. ontvreemd. Wat natuurlijk bewijst dat de so cialisten allen schelmen zijn. III. Het Nieuwsblad vertaalt een ar tikel vanDrumont,tegen de Commune. Vijftien jaar later, in la France Juive heeft Drumont geschreven dat zijn vroeger oordeel (aangehaald door het Nieuwsbladonjuist is. Dat zegt het Nieuwsblad niet. IV. V Is om {de) baldadigheden (der Commune) na ie volgen dat {de socialisten willen meester worden eerst van onze Stad huizen en dan van het Gouvernement. Het Nieuwsblad WEET dat het Nieuwsblad WEET dat het LEUGENS neerschrijft waaraan het zelf met gelooft. V. Zij zeivende leiders en kopstuk kenzullen door de werkstakingen niet te lijden hebbenintegendeelde eenen ver koopen zooveel te meer genever aan de onae- lukkigen werklieden anderen nog genieten op hun gemak en zonder gevaar van de postjesdie zij reeds bij middel van het ruischte volk bekomen hebben. Men moet een exploiteerden zii een tevreden behoudsgezinde egoist 1 tevens een lage lasteraar om Junen dommigheden aan zijn dutsen vT lezers te durven vertellen. 11 't Schoonste van al is dat geen drun pel genever in de coöperatieven ver kocht mag worden, 't Schoonste alles is dat wanneer een Lekeu van post van den Staat heeft, de klerika^ len hem afzetten omdat hij socialist i8~ VI. De socialistische propaganda zou een beteugeling der vreemde mo gendheden uitlokken {le Matin)..., Laat ons lachen Dat arme Nieuwsblad Maar, beste onnoozele confrater, zoo de socialisten en de radikalen' de meerderheid behalen, wees overtuigd dat, om de grondwet na te komen de Koning een ministerie zal vormen saamgesteld uit radikalen en socialis ten. Wees ook overtuigd dat de schrik voor de praktische vooruitstrevende partijen volstrekt verdwenen is. Toen M. Frère-Orban in 1849 de naamlooze maatschappijen belastte werd hij door de klerikale centenman nen uitgemaakt voor socialist en communist. (Senaatzitting van 16 Januari 1846.) Toenmaals was die bena ming een schrikbeeld. En nu daar die schrik verdwenen is, bezigt men laster. VII. Eindelijk, een kostelijke be kentenis. Het socialism heeft zijn sterkte ver schuldigd aan de nalatenheid en wer keloosheid van die te lang hunne oogen hebben gesloten gehouden om het gevaar te zien. Dat wil zeggen, dat de behoudende partij nooit menschenliefde heeft bezeten, dat zij nooit heeft gewerkt ten voordeele van Iedereen. Doch ja wel, mijn beste. Ziehier de opsomming der wetten ten voordeele der werklieden gestemd gedurende de 40 eerste jaren na 1830, en opgegeven door M. Frère Orban, in een nota van de Annales Parlementai- res 1° Afschaffing der beweegbare schaal der graangewassen. 2° Instelling van de spaarkas en pen sioenkas met burgerlijke verpersoon- 1 ij king. 3° Wet op de maatschappijen van onderlmgen bijstand en hun burger lijke verpersoonlijking. 4° Afschaffing der verplichtende werkmansboekjes. 5° Afschaffing van den onrechtvaar- digen maatregel, naar denwelken de meester naar zijn bevestiging werd ge loofd in zake van hoeveelheid der dienst- en dagloonen. 6" Vrijheid van vereeniging zoowel voor de werklieden als voor de bazen (welke dit recht reeds bezaten). 7° Wet ten voordeele van de arbei derswoningen en toekenning van de burgerlijke verpersoonlijking der maatschappijen welke zulke woningen zouden oprichten. 8° Wet tegen het alcoolism. 9° Onderzoek over den toestand der minderjarige werklieden en als gevolg, de verbetering van dien toestand. 10° Wet, ten voordeele van de jaar lij ksche 13000 lotelingen-arbeiders een pensioen van 150 fr. instellende, dat zij zouden kunnen optrekken op 55 jarigen ouderdom. 11° Wet over de coöperatieven. 12° Kredietinstellingen. 13° Afschaffing der octrooien. 14° Afschaffing van de zoutbelasting. Deze maatregelen zijn niet nut teloos geweest, integendeel. Zij heb ben den self-help ontwikkeld. Doch, hebben zij de wonde radikaal genezen of uitgeroeid. Neen. En daarom willen we demokratische wetten welke op ons programma ingc- schreven zijn en welke wij wel zouden willen besproken zien door onze tegen* strevers, welke beter werk te verrich ten zouden hebben dan nutteloos eze larijen neêr te schrijven. Van P- De klerikale wet is gestemd. Le Pa' triote noemt ze gevaarlijke wet. M. Iloyois heeft verklaard dat de rechterzijde niet geraadpleegd was- -i- j. '■■^5~=®a»3»S3!aw««i«==

De Strijd – La Lutte (1894-1899) | 1895 | | pagina 2