Gyclisme. P Mei. UN MONSIEUR S rSl™ L'Office du Travail. Men spreekt over Amerika. Maar onze handel met dit land is 6 °/0 ver minderd. En Zuid-Amerika heeft geen vaste regeeringen genoeg. De engelsche colonies zijn gedrai neerd, China verschijnt eerder als een gevaar en in Japan worden de Euro- peesche zeden zoowel gevolgd dat ook aldaar de werkman uitgebuit wordt. Onze tegenstanders zeggen we moe ten beter koop voortbrengen. Maar we moeten eerst uitwegen' hebben om goedkoop te kunnen leveren. De Congo zal die uitweg zijn. En we moeten ons spoeden. Om het sociale vraagstuk op te lossen, vraagt men pensioenen voor oude werklieden, mutualiteiten, enz. Ik ben daar voorstander van en ik heb ze meermalen verdedigd. Maar deze heelmiddelen zijn slechts tijdelijk. Men snijdt de krisisaan den wortel niet af. De vraag waar arbeid moet vergrooten. Men beweert dat de negers geen behoeften hebben. De behoeften ontstaan. Men beweert dat de negers lui zijn. Maar hoe gebeurt het dan dat we reeds 40,000 dragers hebben, 7165 negers welke ambten uitoefenen als die van schrijnwerker, machinist, enz. We moeten voor de toekomst niet wanhopen, want negers zetelen heden daags in de Kamers der Noord-Ameri- kaansche Republiek. Wat de bevolking aangaat, deze bedraagt (volgens M. Verbeeck) 25 tot 30 miljoenen inwoners. Iedereen weet dat de Congoleesche dorpen eene lange reeks hutten uitma ken. Welnu om een voorbeeld van bevolking te geven zij gezegd dat een mijner vrienden een Congoleesch dorp 's morgens inreed, en er 's avonds met zijn caravaan nog niet uit was. (9). De ijzeren weg zal alle kosten dek ken zelfs zoo hij 100 miljoen kost. Om zulkstebewijzen rekentde voordracht gever als volgt Hij veronderstelt dat elke kilometer kust slechts 1 kilo zou opbrengen, en elke kilo 50 centiemen winst waarvan 10 centiemen voor den ijzeren weg: Dan vermenigvuldigt hij het algemeen getal kilometers met de opbrengst en komt tot een cijfer van 1500 miljoen. In alle geval kost de ijzeren weg minder dan de dragers en is hij niet breed, in Europa zijn er welke niet breeder zijn, en gebeuren er ontrigge- lingen, zoo gebeuren die enkel waar men aan 't bouwen is. Waarom moetenwij onmiddelijk den Congo overnemen? Ofwel de overname is goed, en laat ons 't seffens doen. Of wel de overname is slecht, en laat ons 't nooit doen. De verslagen over den Congo zijn bekend. Zij zijn opgesteld door eerlijke lie den. Waarom aan hunne woorden twij - felen Het Congovraagstuk is geen partij- zaak maar een zaak van toekomst. We moeten hier aanmerken dat M. Yerbeeck veel meer gezegd heeft en zeggen wou. Doch hij had reeds 1 1/2 uur gesproken, zoodat hij moest eindi gen. We meenen ook dat het ons plicht is te zeggen dat M. Yerbeeck een waren bijval als redenaar behaald heeft. Hij heeft niemand overtuigd maar iedereen zeiDaar zit stof in dien kerel. En dat is waar. In 't voorbijgaan zij aangestipt dat M. Yerbeeck 'n geus is, dat hij beamb te is van den ijzeren weg van den Congo, dat hij daarbij secretaris is van de Vlaamsche Volkspartij van Brussel en dat hij menigmaal werd afgerost.... omdat hij demokratisch propaganda maakt, Daarna sprak M. Heynderickx, advo- kaat en een der hoofden van de pro gressisten van Gent. M. Heinderickx neemt het dilemma van M. Verbeeck aan. Ofwel de Congo is goed en dus nemen wij hem over, ofwel hij is slecht Maar wie bewijst ons dat hij goed is Gij zegtLiegen degenen die in den Congo geweest zijn Ik antwoord Neen, maar ik geloof hen toch niet. (9) Hier schoot het publiek in een schater lach. We willen de woorden van M. Verbeeck niet in twijfel trekken doch we bestaligen enkel het ongeloof van hei publiek. En nu verhaalt M. Heynderickx met uitnemend veel humor al die bedrie gerijen, die valsche beloften waarmede de Belgen in het Congoleesch rader werk zijn ingenomen geweest. De beloften van 1885, de leening van 1887, de acties van 1889, de 25 miljoen van 1890, de schooue bedriegerij van het feit Browu de Tiege welke, zoo een handelaar ze bedreef, dezen in 't gevang zou helpen. M. Heynderickx is zeer sterk in parabolen. En hij doet het publiek schaterla chen Ziehier twee vrienden Jan maakt zijn testament op Pier zoo deze aan Jan een som geld leent. Jan mag zijn goed natuurlijk niet hypothekeeren. Welnu, na den dood van Jan bemerkt Pier dat de nalatenschap van zijn vriend nochtans gehypothekeerd is. Hoe noemt men dat? Na zulk verleden is voorzichtigheid noodig. Men zest ons een onderzoek is on- noodig. Maar neen, een onderzoek van bevoegde lieden met afgevaardigden der Kamers is noodig, want zekers we ten we niets. Ik vraag het u allen ern stig zoo gij een nijverheidshuis wilt overnemen, dan vraagt gij naar de boeken eer het huis te koopen. Wij zijn tegen alle koloniale politiek en nochtans stemmen wij toe, wij, goed zakkige lui, in een onderzoek. Men zegt ons nog wij moeten uit wegen zoeken. Maar, Mijnheeren, wij die miljards handel drijven,wij hebben uitwegen. Raadpleegt de statistieken - (ziet de cijfers van Hector Denis); zelfs de Congolater M. Beernaert erkent dit. Op de 11 miljoen invoer in de Congo beloopt de Belgische handel slechts tot 6 miljoen 200,000 fr. Wat is dat in vergelijking met onzen alge- meenen uitvoer vau 6000 miljoenen. Ook zijn verschillende rechten onmo gelijk m den Congo alhoewel deze door zekere nijverheden worden gevraagd. Herinnert u het geval van de onder vraging van éen afgevaardigde van Verviers. M. Malempré vroeg aan den minister van oorlog waarom hij laken in Duitschland kocht en niet te Ver viers. Wel, antwoordde M. Brassine, omdat de Duitschers beter koop leve ren. n Beter nog de Cercle commercial van Gent slaat zich bij de aanhechting aan op voorwaarde dat de wetgeving in den Congo zou veranderen. En dat, heeren, is onmogelijk. Wij zijn ver bonden door het verdrag van Berlijn. Waarom kan Gent zoo goedkoop niet leveren? Wel, omdat in Belgie en de katoen en de getouwen (die uit Enge land) komen, aangeslagen worden. Daarom kosten onze stoffen duurder. Wat nog aantoont dat uitlevering in den Congo aan geen enkelen werkman meer werk zal geven en dat men slechts op goedkoop en goed moet wer ken is het volgende Men bestelde waren aan een Gentenaar, 10 duur der dan de Engelschman. Wat deed de Gentenaar. Hij liet de waren leveren door de Engelschman en stak het ver schil in zijn zak. En zoo een fabriek van S' Nicolaas, nu uitlevert waartoe is dan een over name noodig Hoe milder de luchtstreek, hoe min der de behoeften. De negers hebben eeuwen lang geleefd lijk ze leven en zullen zoo haastig niet veranderen. Zij werken ook niet, want waarom heeft men ander werklieden moeten gaan vragen tot in China toe De negers van Afrika zijn in alle opzichten, zoo geestelijke als zedelij ke, niet te vergelijken met de Ameri kanen. Hun bevolking schat Jéröme Becker, een Congo gezinde, op 4 1/2 miljoen anderen op 30 en VExposé des motifs op 4. Laat ons niet fantasee- ren. Ik geloof het cijfer van M. Becker echt, omdat het best overeen komt met de omliggende bevolking. Als handelsmiddel nu zal het Ivoor niet lang duren, tenzij men, om centen te maken, het middel vinde oli fanten te zaaien of te kweeken. De Congostreek en het schoonste meisje kan maar geven wat zij heeft. Over den ijzeren weg is bewezen dat hij 100 miljoen zal kosten. Toen besprak M. Heyderickx nog een heel aantal vraagstukken, doch ook de tijd ontbrak. Hij besloot met te zeggen dat in die omstandigheden er geen rede van overname bestond en dat zij een heel platte handelszaak is, en van vaderlandsliefde geen spraak kan zijn. Zij die zulke middelen ge bruiken zijn farceurs. M. Heynderickx behaalde uitne mend veel bijval. Herhaalde malen werd hij door toejuichingen onderbro ken. Zijn rede was pittig en vol humor. M. Verhees zag van 't woord af op aanvraag der opgekomen toehoorders, gezien het uur zoo ver gevorderd was. En er werd overeengekomen nog een meeting in te richten waar M. Verhees de rede van M. Heynderickx zou be kampen. Melden we nog dat M. Veule- mans ingeschreven is om te antwoorden op M. Verbeeck. Eindigen wij met de bestatigen 1° dat alle voordrachtgevers de volstrek te onpartijdigheid van den Voorzitter M. Vermeulen hebben erkend 2° dat het publiek, alhoewel vijandig aan de overname, de heeren Verbeeck en Verhees waardig ontvangen heeft. Nous apprenons que le Paper-Hunt international qui devait être couru, en cette ville le 21 Avril, et qui n'a pu avoir lieu par suite du mauvais temps, est remis au Dimanche,5 Mai prochain, a 2 heures trés précises de l'après- midi, aux-mêmes conditions que pré- cédemment. Nous espérons que le temps favori- sera ce Paper-Hunt organisé par les membres du Rapid-Club Yprois. Om zeker werklieden aan zekere broodrooving te onttrekken, zal de Stoet niet uitgaan Zondag aanstaande, 5n Mei. connaitre a tous ceux qui sont atteints d'une maladie de peau, dartres, ec- zomas, boutons, démangeaisons, bron- chites chroniques, maladies de la poi- trine et de l'estomac, de rhumatismes et de hermes, un moyen infaillible de se guérir promptement ainsi qu'il l'a été radicalement lui-même après avoir souffert et essayé en vain tous les re- mèdes préconisés. Cette offre, dont on appréciera le but humanitaire, est la conséquence d'un vceu. Ecrire par lettre ou carte postale a M. Vincent, 8, place Victor Hugo, a Grenoble, qui répondra gratis et fran co par courrier, et enverra les indica tions demandées. Un arrêté royal publié au Moniteur du 17 Novembre dernier organisait un Office du Travailinstitution dont, trois ans auparavant, M. Paul Janson, a la Chambre, avait vainement réclamé la création. Ce sont les idéés de M. Jan son, quelque peu modifiées, qui ont servi de base a l'organisation actuelle. Un nouvel arrêté royal, inséré au Moniteur du 27 Avril, règle le but, les attributions et les moyens d'action de 1 'Office du Travailqui est rattaché au département de l'agriculture, de l'in- dustrie, du travail et des travaux pu blics. Nous détachons les principaux arti cles de l'arrêté du 27 Avril. JL<e tart. Art. 2. L'office da travail a pour mis sion de s'enquérir, a l'intervention des ad- inistrations compétentes le cas echéant, de Ja situation du travail industrial et agricole, ainsi quo de la condition des ouvriers, dans l'industrie, ies métiers, le commerce, l'agri culture et les transports, de rechercher de même les effets des lois et règlements qui les concernent et, en general, de recueillir tous les renseignements qui peuvent oontri- buer a faire améliorer leur situation maté- rielle, intellectuelle et morale. II s'occupe, notamment, des objets sui- van ts La situation éeonomique et commerciale des différente» branches du travail L'ëtat du marché du travail pour les diffé- rentes professions le chómage, ses causes, sa durée, ses effets, les moyens d'y remé- dier, y compris l'assuranee La situation des ouvriers et apprentis des deux sexes comme salaire et mode de remuneration, durée du tiavail, jours de repos, conditions d'admission et de résilia- tion, et autres clauses du contrat de tra vail Le coüt de la vie, le budget des diverses categories d'ouvriers et d'ouvrières Le prix de détail des objets et denrées ordinairemeut consommés par la grande masse du public L'influence des impöts sur le revenu, la consommation et les conditions de la classe ouvrière Le nombre des accidents du travail, sui- vant les professions, la gravité des blessu res, la durée de l'incapacité du travail, l'age et l'état-civil des victimes et les causes matérielies et morales des accidents La morbidité des diverses catégories d'ouvriers, suivant l'age, le sexe et la pro- fession, notamment les maladies provenant de la nature du travail, de l'alimentation, de l'abus des boissons alcooliques Le nombre des ouvriers annuellement re- fusés a l'armée pour insuffisance de taille, défauts corporels, faiblesse de constitution Le nombre d'ouvriers envoyés aanuelle- ment dans les depóts de mendicité, maisons de refuge, de réforme, de detention de l'Etat Les conflits industriels entre patrons et ouvriers leur fréquence, leurs causes, leurs péripéties, leurs conclusions, leurs consequences Les résultats des institutions légales ou libres destinées a favoriser l'entente entre les patrons et les ouvriers, conseils de con ciliation, conseils d'usine, arbitrage, con seils de l'industrie et du travail, conseils de prud'hommes Les résultats des lois sur le travail des femmes et des adolescents, sur le salaire, sur les règlements d'atelier, le contrat de travail, et, en général, de toutes les dispo sitions législatives qui constituent des clau ses obligatoires du contrat de travail Les résultats des mesures et règlements concernant Ia salubrité et la sécurité des ateliers La situation des logements d'ouvriers, les effets de la loi sur les habitations ou- vrières, l'activité des comités de patronage, le développement et les résultats des sociétés pour la construction d'habitations ouvrières; La situation et le développement des as sociations de patrons ou d'ouvriers et des associations mixtes La situation et le développement des so ciétés mutualistes, les résultats de la loi qui les concerne La situation, le développement et les dif férents modes de l'assuranee contre la mala die, les accidents, l'invalidité, la vieillesse, ainsi que de l'assuranee des veuves et des orphelins La situation et le développement de l'épargne dans les diverses parties du pays et selon les catégories d'ouvriers La situation et le développement des sociétés coopératives, et les résultats de la lói qui les concerne L'étendue et les résultats de l'enseigne- ment industriel et professionnel, de Tensei- gnement ménager La situation de l'apprentissage dans les diverses industries et métiers Les effets des mesures prises pour soula ger la misère Les résultats des mesures relatives aux conditions du travail,adoptées par certaines administrations publiques (minimum de sa laire, durée du travail, primes, conseils de conciliation, participation aux adjudica tions, assurance contre les accidents, etc.); L'état de l'industrie, les conditions de la production, la situation du travail, le coüt de la vie, Immigration, la.colonisation, les grèves, les faits de guerre, etc, dans les pays étrangers. Les lois sociales. Art. 3. L'Office du travail est chargé d'étudier et de faire connaitre le mouvement de la législation concernant le travail et les ouvriers a l'étranger et de rechercher les effets des lois étrangères concernant le tra vail et les ouvriers. II concourt a l'étude des mesures législa- latives nouvelles et des améliorations a in- troduire dans la législation existante con cernant le travail. Les attributions die l'Ofïice du Travail. Art. 4. L'Office du Travail a dans ses attributions le service administratif relatif a Lire la suite a la 4° page. —«005sÖS0S3SF^!=3SF*=-

HISTORISCHE KRANTEN

De Strijd – La Lutte (1894-1899) | 1895 | | pagina 3