l'iinion fait la force. Verschijnende des Xaterdags. rue au Bciitc, 20, Ypres. kendracut maakt macht. Voordracht NOS MMTBES. Journal libéral démocratique d'Ypres et de TArrondissement Vrijzinnig volksgezind weekblad van ipr Ieperen en van het Arrondissement Samedi, 18 Mai 1895. 5 centimes le numéro !re année. IV0 29. van Prof. Mac Leod, University Extension Nomination de Flngénieur de la ville. PRIX DE L'ABONNEMENT Par an 3 francs. Par an 3 fr. 50 c Annonces 10 centimes la ligne. Réclames25 n Annonces judiciaires 1 fr. la ligne. araissani le Samedi. Administration et ftédaction VAN IEPEREN. Zondag 5n Mei is M. MAC LEOD naar Ieperen gekomen om een voorbe reidende 1' les te geven van Planten- Biologie. Onnoodig M. Mac Leod voor te stellen. De achtbare leer aar van Plantenkunde aan de Hoogeschool van Gent is inderdaad een der beroemdhe den van Belgie als plantenkundige gaat hij door als een autoriteit. Voegen wij daarbij dat hij spreekt met een lieftalligheid, een poëtische voorstel lingswijze welke onvergeetbaar ken schetsend is. M. Vermeulenvoorzitter van het Willemsfonds, legde in korte woorden het doel van het Hooger Onderwijs voor het Volk uit en stelde M. Mac Leod aan het publiek voor. Prof. Mac Leod zei dat hij gelukkig was te leperen het werk der University Extension in te huldigen en keurde vol komen de keus van een cursus van Planten-Biologie goed om de leergan gen aan te vangen. De Planten-Biolo gie heelt inderdaad aan alle andere wetenschappen haar methode gele verd, om te zoeken naar de bron van het Eeuwig Goede en het Eeuwige Schoone De Waarheid. De Planten-Biologie is eene moderne wetenschap. Zij heeft hare periode van vermakelijke wetenschap gehad, juist zooals de andere wetenschappen, in die jaren na 1800, jaren van flesschen waaruit bier, azijn en vitriool liepen uit den zelfden hals, jaren ook toen de geleerden Volta, Lavoisier en anderen stille voortwerken, ongekend een waar heidstempel opbouwend voor de ge slachten welke zouden komen. In het begin der eeuw was de biolo gist een rariteitde botanist werd ge schat naar zijn herbarium, en degene welke 3 maal meer planten bezat, was ook 3maal meer geleerd. Die mannen be studeerden doode planten en Germain de Si Pierre vraagt zelfs nog in 1857 Wie moet de plantenkunde bestudeeren En zijn antwoord luidt De rente niers, want, met deze liefhebberij wor den zeker noch geld noch gezondheid verspild. Doch de eigenlijke planten kunde was bestudeerd door landbouw kundigen en hoveniers. En, wanneer deze bij de herbariumsgeleerden te rade gingen, dan klonk hun enkel een brabbeltaal latij nsche benamingen in de ooren. De hof stond zoo tegenover het herbarium. Doch nu kwam men tot de overtui- fing dat men de levende planten moest estudeeren. De geleerden gingen op hun beurt te rade bij de hoveniers en leerden de vroeger gedane ontdekkin gen. Men leerde nu iets wat nog niet ismaar wat wordt en men wilde ken nen de wetten van de wording der planten. Nu bestudeerde men het zaadje, de plant, den stengel, de bloemen en de nieuwe zaden, men vergeleek de plant met hare ouders en zoo kwam men tot de wetten van de Overerving der eigen schappen. Men bestudeerde niet alleen de wording der plant maar nog de wor ding van het ras en men kwam tot de gevolgtrekking dat het ras zelf her wordt en zich zelf niet meer blij ft. Welk praktisch voordeel heeft de studie geleverd Een voorbeeld De kennis van de wetten der erfelijk heid heeft de suikerbeeten verbeterd zoodat de opbrengst verdubbeld wordt, door de kennis van de overerving der suikergehalte. (1) De Planten-Biologie is dus hoogst belangwekkend. Nog een voorbeeld Dezelfde proef nemingen welke gelukken met de sui- kerbeet worden heden op Java be proefd op het suikerriet. Nog een voorbeeld Door dezelfde proefnemingen in Engeland is het ge wicht der stekelbes gebracht geworden van 3 of 4 grammen tot 30 en 55 gram men. De Planten-Biologie heeft den alge- meenen rijkdom vermeerderd en hare uitbreiding en hare vruchten kennen noch grenzen noch beperking meer. Nog tracht hedendaags de planten kunde de wetten van de betrekking der plant tot hare omgeving na te gaan, want waar 10 zaden op 10 ver schillende plaatsen gezaaid worden, daar verschillen ook de levensvoorwaar den. Zaait ge b. v. goede rogge en uw buurman slechte rogge, zoo heeft deze laatste een slechten invloed op uwe goede. Nog andere toestanden zijn na te gaan. In Nieuw-Zeeland bracht men klaverzaad over. De gezaaide klaver kreeg geen zaad. Men onderzocht de oorzaak en men vond dat de oorzaak toe te wijten was aan het gebrek aan hommels. Een kooi met hommels werd naar Nieuw-Zeeland overgebracht en 4 j aar later leverde de klaver zaad zoo als in Europa. Nog werd bevonden dat het aantal korrels afhangt vau de eigenschap der plant. In een woord, zij gezegd dat de plantenkunde zulke ontwikkeling heeft gekregen dat hare studie in Noord-Amenka een beroep is gewor den. Doch, zal een toehoorder vragen, «wat kan ik met plantenkundedoen En hierop antwoord ik. De plantenkunde heeft een groote plaats veroverd in de beschaving en ieder beschaafd mensch, wil hij op beschaving aanspraak maken, moet de begrippen er van kennen. Deze studie heeft een ontzaglijken invloed uitgeoefend op den modernen mensch. De sociologie, die hooge wetenschap welke heden iedereen aanbelangt, wordt onderzocht naar de methoden der plantenkunde, naar de studie van de wording des menschen en de wording en verwording van zijn ras, van zijn erfelijkheidvan zijn levensvoorwaarden van zijn omgevingvan zijn beïnvloeding De socioloog moet nagaan de betrek king van het denkvermogen en het klimaat, de nabijheid der zee en der hooge bergen. Er bestaat een socio logische betrekking tusschen de steen kolen en den maatschappelijken voor uitgang der mijnwerkers en hun om geving. Ook de geschiedkundige en de phi- loloog gaan aldus te werk. Wil de geschiedkundige een histo risch feit verklaren zoo moet hij na- fl) Wij vernemen met uitnemend veel ge noegen dat Prof. Van der Stichele te Waasten en omstreken een les zal geven over een nieu we methode wier resultaat is de opbrengst der suikerbeet te verdriedubbelen. En 35 toehoorders lieten zich in schrijven. En ziedaar de inhuldiging van de University-Extension. gaan, in welke eeuw die menschen leefden, hoe ze dachten, welke eigen schappen hen kenmerkten door de jaarhonderden heen, in welken levens toestand zij verkeerden en welke om geving hen beinvloedde. Men kan zeggen dat de natuurkun dige, de socioloog, de plantenkundige, de taalkundige en de geschiedvorscher op de zelfde manier denken, dank zij de plantenkunde. Want de plantenkun dige studeert een land van koren juist als de socioloog het heir van zijn me- demenschen ontleedt. De sociologie is dus de natuurlijke geschiedenis van de menschelijke maatschappij. En welke wetenschap is dan beter geschikt dan de planten kunde om de algemeene wetten van mensch en natuur en tijd te bestudee ren Men kan den individu bestudeeren door de planten, en de proefnemingen welke metdenmensch onmogelijk zijn, zijn mogelijk met de planten. Daarbij is men hier niet beïnvloed door de persoonlijkheid, iets waaraan iedereen onderhevig is. Ons doel is de Waar heid, en deze is altoos gepaard met het Rechte en het Goede. De XIXe eeuw is de eeuw der schei en heelkunde. De XXe zal die der plantenkunde zijn. En daarom was het een uitmuntende gedachte het Hooger Onderwijs voor het Volk te doen beginnen met Plan ten-Biologie. Want hooger onderwijs heeft het volk noodig.Onze bevolking, zoowel de burger als de werkman, is sedert 60 jaar vreemd gebleven aan de wetenschap. Al onze klassen staan, in vergelijking met de andere landen, op de laagste sport des vooruitgangs. Al onze weekbladen hebben de bedroe vende statistieken overgenomen op 1000 militianen zijn er 3 ongeletterden in Duitschland, en 145 in België. De Boeken van Darwin, van Spencer, van Huxley, van Tyndall en anderen, wie leest ze, wie kent hun namen Het ministerie van Landbouw schreef een prijskamp van landbouw uit, engeen enkel ingezonden werk was iets waard. Men vraagt zich af van waar moet het licht komen Mijns inziensvan de University- Extension. En om te gelukken moet het voor oordeel uitgeroeid worden dat men eens uit de school, niets meer te leeren hoeft. De eenen vergeten, en de geleerdheid der anderen dagteekent uit den tijd der diligencie. En konden wij alle volkeren vereenigen op eène boeken markt, dan zou er wellicht maar eène zijn die geene boeken zou koopen. Daaraan herkent men een Belg. Het Hooger Onderwijs voor het Volk zal maken dat ons volk ook de vruchten der moderne beschaving zal plukken en dat het volk niet meer zal zijn wat het is een levend anachro nism. Doch, om de rijke have der we tenschap binnen te zeilen, hoeft een koopvaardijschip dat den rijkdom aanbrengt, engeen oorlogschip, wiens kruit in de lucht vliegt en de have vernietigt. Toen de redenaar geëindigd had met applaus der toehoorders,bedankte M. Vermeulen den geleerden hooglee raar voor het mooie en het goede dat hij had gezegd en voor het uitmunten de zaad dat hij had gestrooid en dat, hopen wijzal opkiemen en vruchten afwerpen van de beste gehalte. Journal d"1 Ypres du 22 Mars 1890. Un loustic nous apprend que l'on nom- mera un étranger en remplacement de M. l'architecte Demazière. II se base, dit-il, sur ce que le fonctionnaire est déja remplacé a l'académie par un garde du génie Un Yprois Zut Journal d' Ypres du 31 Mai 1890. A quand la place du nouvel architecte? Probablement verrons nous débarquer un nouvel étranger. Journal d'1 Ypres du 12 Juillet 1890. La place d'architecte M. Colaert Mais il doit y avoir des candidats. Oela n'est pas possible autrement. Si vous n'en trouvez pas, moi j'en connais un, un yprois dgé Tune trentaine d'annêes capable Journal d"1 Ypres du 21 Septembre 1890. Ypriana Nous attendons toujours la nomination de l'architecte de la ville si l'architecte n'est pas encore nommé, dit le Progrèsc'est qu'il n'est pas facile de trouver The right man in the right place. Parfait. Mais dites nous si vous nom- merez un yprois Non n'est ce pas N'y aurait-il pas a Ypres un seul right man pour la right place. Journal 11 Octobré 1890. Nous ap- prenons que le Conseil communal dans sa séance de huis-clos, a nommé Mon sieur Timmerman architecte de la ville un étranger Ainsi done, pendant a peu prés une année, le Journal d'Ypres, mêne une campagne stupide contre l'ancienne administration, campagne qui a au- jourd'hui toute sa signification, puisque elle prouve combien grande est la déloyauté politique de nos adversaires. L'ancienne administration avait a pour- voir au remplacement de M. Dema zière elle estimait que ces fonctions devaient être confiées a un ingénieur. Le Journal dl Ypres criait a l'injustice. II fallait un yprois eet yprois ne pou- vait être que M. Lernould, architecte, ie seul yprois qui postulait a cette époque la place laissée vacante par la mort de M. Demazière. Dans son numéro du 14 Octobre 1893, le Journal T*Ypres publie un article éiogieux a l'adresse de Monsieur Ler nould. II est facile d'en saisir toute la portée. Monsieur Lernould avait été méconnu par l'administration libérale, qui avait choisi un ingénieur pour remplacer l'ancien architecte. La nou velle administration réparait dans les limites de ses pouvoirs l'injustice com- mise le Journal T Ypres ne se doutait pas alors que la place d'ingénieur de- viendrait sous peu vacante. Les événe- ments l'ont trahi. Académie des Beaux-Arts. Nous apprenons avec plaisir la nomi nation de M. Georges Lernould comme pro- fesseur d'architecture et de construction a 1'Académie des Beaux-Arts de notre ville. POUR LA YILLE, POUR LA PROVINCE, pour les annonces de France et de Belglque (excepté les deux Flandresjs'adresser a VAgenceHavas,Bruxel- les, lue de la Madeleine, 32, et a Paris, 8, Place de la Bourse. IN DE

HISTORISCHE KRANTEN

De Strijd – La Lutte (1894-1899) | 1895 | | pagina 1