12 miljoen Colaert en Iweins. Journal libéral démocr'atique d'Ypres et de rArrondissement Vrijzinnig volksgezind weekblad van leperen en van het Arrondissement Leest het beknopt verslag van heden Vrijdag Xntolérance cléricale. Le nouveau projet scolaire. Samedi, 29 Juin 1895. 5 centimes Ie numéro, lre année. 1\° 55. VOOR DEN1 CONGO in de Kamers gestemd Overstroomden van West-VI aanderen, ïa- bakplanters, voor u Écbos de Ia conférence Vandervelde. Gehoord in 'n afdeeling der Kamers. !>e figuren van li. Colaert door 'n Goujat. PRIX DE L'ABONNEMENT POÜE LA YILLE, Par an 3 francs. POÜE LA PEOVINCE, Par an 3 t'r. 50 c. Annonces 10 centimes la ligne. Réclames 25 Annonces judiciaires 1 fr. la ligne. Ë^araissant le Samedi. L UNION FAIT LA FORCE- Verschijnende des &alerdaf/s. Administration ctfRédaclion rne au Bcurre, 20, Ypres. eendracht maakt macht. door de heeren Le Journal d'Ypres a envoyé a la con férence Vandervelde un reporter qui en est sorti ébranlé" dan3 son ardeur antisocialiste. La preuve, c'est dans le compte-rendu du Journalnous ne trou- vons a relever que deux gros menson- es et quelques petits. Laissons ces erniers, et occupons-nous des pre miers. Suivant le JournalM. Vandervelde trouverait que du moment que les époux ne se conviennent plus, ils n devraient pouvoir se séparer libre- ment, laissant l'éducation des enfants a charge de l'Etat. N'en déplaise au rédacteur du Journal, ïl a commis la un gros péché, que M. le curé, d'ail- leurs, lui pardonnera f'acilement a cause de l'intention. M. Vander velde a ditEst-ce contraire a la x morale, ce que nous demandons que le divorce soit libre, a charge pour l'époux qui rompt le mariage de n pourvoir aux besoins de l'autre con- n joint et des enfants C'est tout différent de ce que vous racontez, Journal d'Ypres. Et d'un Le Journal fait dire a M. Vandervelde que sa thèse pour les héritages est celle-ciquand un fils hérite de ses parents, le droit a l'héritage est légi- time. M. Vandervelde est dans ce cas mais quand quelqu'un meurt sans héritiers directs, sa fortune de- vrait être partagée entre tous les n travailleurs II a bien raison, le Journal, de placer un point d'exclamation après pareil mensonge. Mais il en aurait fallu deux pour être pris au sérieux par un seul des auditeurs de M. Vandervelde. En effet, celui-ci a préconisé un impöl progressif sur toutes les successions. II y a loin de la a la version du Jour nal, qui a obéi a deux préoccupations également bassesfaire passer les socialistes pour des gens intéressés (c'est aussi la tactique de M. Froidure), et leur faire dire des énormités aux- quelles ils n'ont jamais pensé. Et de deux Quelques mots au Nieuwsblad. II a envoyé a, la conférence un reporter sourd et d'une insigne mauvaise foi. De mauvaise foi, car il a fabriqué un compte-rendu oil nous ne nous amuse- rons a relever les inepties. Sourd, car il n'a pas entendu un seul des applau- dissements qu'enregistre le Journal lui-même en outre, pour lui, les paro les de M. Vandervelde coulent comme d'un robinetNous lui répondrons par une ligne de son ami le Courrier de Bruxelles VanderveldeAnseele vous empoignent par Vemotion de leur dèbit. M. Heclor Denis Uw nieuwe schoolwet is weer 'n achteruitkruiperij, en wel de 3e. Gij zijt begonnen met de kieswet der 4 eerloosheden, gij gingt voort met de wet der uithongeraars, nu eindigt ge met de wet der gedachtenverdruk- king. M. Renè Colaert Ik ben en was voor die wetten MHenri Iweins d'E'echhoutte Ik ook M. Berten Ik ook M. Hector Denis Gij wilt dus in de scholen de alge- meene zedeleer doen onderwijzen door priesters van een Godsdienst, priesters welke verklaren dat, ondanks de broerkens van Citeaux, zij alléén zede- leer bezitten M. Colaert De dwaling heeft hetzelfde recht niet als de waarheid. Gij zijt de dwa ling, ik bezit de waarheid. De gods dienst is de bekrachtiging der zedeleer, en zonder godsdienst geen zedelijk heid. M. Vandervelde Gij zegt, M. Colaert, dat uw godsdienst de zedeleer bekrachtigt. Gij zegt, M. Colaert, dat gij de maarheid bezit. Maar, hoe komt het dan, rnfijn waar de collega, dat menschen welke zoo veel bekrachtiging en waarheid bezit ten, heel onzedekundig liegen Af. Colaert Wien of wat bedoelt gij Af. Vandervelde Wien ik bedoel u. Wat ik bedoel, luister Herinnert gij u de ondervraging van M. Brunfaut over de werken van de Dixmudepoort, uw historietje met M. den ingenieur Froidure en den minis ter Hoe hwam het dano godsdienstig man, dat gij loogt Wat ik nog bedoel, luister Herinnert ge uwe woorden uitge sproken in den Gemeenteraad, beves tigd door verscheidene collegas, ge drukt in le Progrès dat gij een maximum recht van 6fr. op de boter zoudt stemmen Gij hebt in de Kamer ontkend die woorden uitgesproken te hebben. Hoe kwam het hoe godsdienstig man met bekrachtigde zedeleer, dat gij weerom loogt Of is de leugen uw zedeleer V. P. Le Journal d'Ypres signale a nouveau a ses lecteurs l'intolérancede M. Vandervelde et de ceux qui l'accom- pagnaient, sur le passage de la pro cession. On se demande en vain comment l'attitude de ces messieurs, restant cou verts a 7 ou 8 mètres du passage de la procession, a pu froisser les convictions des processionneurs. Si ceux-ci avaient été, comme ils l'auraient dü, attentifs a leurs prières et a l'acte qu'ils accom- plissaient, ils n'auraient même pas remarquó le groupe qui a tant indigné le Journal. Nous sommes bien sürs que M. Van dervelde et ses compagnons n'ont pas été froissés, dans leurs convictions de libres-penseurs, par la vue d'une pro cession. Pareil spectacle ne les gêne nullement, ils sont loin d'en réclamer l'interdiction ou de se livrer sur son passage a des manifestations bruyantes. Mais que l'intolérance cléricale ne ré clame pas d'eux un acte d'hypocrisie. Car notez bien que ce n'est pas paree qu'ils ne sont pas catholiques, que ces messieurs sont pris a partie par le Journal; c'est paree qu'ils n'ont pas fait semblant de l'être L'hypocrisie mise avant la foi Nous retenons l'aveu, qui ne nous apprend d'ailleurs rien de neuf. Quant a l'opinion de M. Francisque Sarcey, que le Journal reproduit avec jubilation, voici ce que nous en pen sons elle aussi prêche l'hypocrisie, et ceux qui ont le courage de se dire libres-penseurs n'en tiendront pas plus compte que des grands airs indignés du Journal. Depuis 30 ans qu'il est dans le journalisme, M. Francisque Sarcey a d'ailleurs toujours été de l'avis des im beciles, et changeant comme eux. Le fait qu'il est reproduit comme une au torité par le Journald'Ypres prouve que c'est la seule attitude sur laquelle il n'ait pas varié. 11 trouverait sans doute hautement louable de se mettre a la fenêtre d'un cercle catholique, tête couverte, fumant et crachant, sur le passage d'un enterrement civil. Les honnêtes gens sont cependant tous d'accord quant au respect du a la mort, Les goujats seuls sont d'un autre avis. Le petit chaperon rouge. M. Colaert Je kunt u niet inbeelden wat man hij is. Over maanden brandmerkte men hem leugenaar. En men bewees het. Verleden week heeft men op alle muren der stad Ieperen een nieuwe leugen laten plakken. De klerikalen hebben verscheidene affichen afge scheurd, doch die doodzonde zal blij ven ingeprent in 't geheugen van de genen welke de gebrandmerkte kerels aan de deur willen slingeren. M. Colaert Je kunt u niet inbeelden wat man hij is. Bestond hij niet, men zou hem niet kunnen uitvinden. Breng hem voor in een hok met tra lies, en ge wint 'n fortuin. Nagel hem op de torenspits van de Halle, verguld hem (vergeet dat niet) en hij zal draaien naar den wind, beter dan de best gesmeden draak, en hij zal u niets kosten aan herstelling, want draaien als hij, kan niets en nie mand. Sterft hij uit, zoo zal men hem (ho pen wij) niet vergeten te zetten op sterk water in 't Museum boven de Vleeschhalle, nevens de koets van Na poleon als symbool van zijn roem, ne vens de wieg van Vandenpeereboom als symbool van zijn kindsheid, en nevens het Zwaard van Egmont en de Hoorn, omdat hij zoo dikwijls den kop der waarheid afsloeg. Stel voor aan het nageslacht dat het een befaamden schilder roepe krab uit de frescos van Pauwels en Delbeke en laat daar meesterlijk schilderende ontelbare posturen van Colaert den windhaan, Colaert in de Kamers en in den gemeenteraad, Colaert bij den mi nister met M. Surmont, Colaerten in genieur Froidure, Colaert die groet Vandervelde maar hem uitmaakt voor «goujat», Colaert de uithongeraar, Colaert met zilver bedekt volgende den zoon van den armen timmerman, Colaert de stemmer van de wet der 4 eerloosheden, Colaert zonder school ze deleer welke waarheid spreken voor schrijft, Colaert van voren, Colaert van achteren, op zijn beenen en op zijn kop, als Hansworst en koordendanser, schilder, schilder, schilder hem, zeg ik u denk hem uit in alle mo gelijke vormen der schepping, als een ajuin want zijn woorden zouden doen weenen, als een hopstaak want hij doet ze belasten, als een boterklomp want hij vernietigt onzen handel, als een roode beetwortel, want hij heeft nog altijd een socialist op zijn neus met een dossier van een erfenis zaak op zak, als een windmolen met Don Quixote en Sancho Panqa als Henri Iweins, als een draaitol die op draait tegen de millioenenopslorpenda waters van den Congo maar... ze toch betaalt, als een kwajongensreep want in zijn blad scheldt hij eerlijke lui uit als goujats wanneer zij 'n pro cessie rustig bekijken op 20 meters afstand, als een rollend serpent dat zijn staart in zijn muil voorholt als symbool van het feit dat men dien kerel zoo netjes met den neus in zijn eigen vuiligheid mag doppen. De nageslachten zullen de andere beelden wel aanduiden. Er is maar iets te vreezen. Het gebeurt soms dat de waterleidingen, welke in de steden de uitwerpsels naar 't kanaal voeren,ber sten. Dat grijpt plaats wanneer het boeltje te zeer opgepropt is. Te vreezen is, dat de Halle, bezet met de heldendaden van Meester Co laert, ook zou kunnen bersten. Sareis que Francey (geb.) Goujat. L'abondance des matières nous a empêchés jusqu'ici de publier notre opinion sur le nouveau projet de loi scolaire dü au fanatisme de MM. Woeste et Schollaert. Nos lecteurs n'ont pas un instant douté que nous combattrions vivement les dispositions que l'on veut prendre pour mettre notre enseignement primaire tout en tier aux mains du clergé ils ont en core présents a l'esprit les articles que nous avons publié il y trois et cinq mois, au sujet de l'école neutre. Nous nous y référons pour les ques tions de principe qui y sont dévelop- pées (voir nos nos 8, 9, 18, 19, 20, 22). Nous allons examiner, au point de vue de leurs conséquences, les articles du projet Woeste-Schollaert. pour les annonces de France et de Belgique (excepté les deux Flandres)s'adresser a VAgence Havas, Bruxel- les, xue de la Madeleine, 32, et a Paris, 8, Place de la Bourse.

HISTORISCHE KRANTEN

De Strijd – La Lutte (1894-1899) | 1895 | | pagina 1