l'union fait la force.
mmm
Journal
libéral démocratique
d'Ypres et de FArrondissement
Vrijzinnig
volksgezind weekblad van
leperen en van bet Arrondissement
Autour
de la loi Sehollaert.
Inkomrechten.
Samedi, 6 Juillet 1895.
5 centimes le numéro.
lre année.
N° 56.
Verknechte Demokraten.
PRIX DE L'ABONNEMENT
Par an 3 francs.
par an 3 fr. SO c.
Annonces 10 centimes la ligne.
Réclames 25
Annonces judiciaires 1 fr. la ligne.
EBaraissant le Satnedi.
Verschijnende des Zaterdags.
Administration ct Rédaction nie au Bciirre, 20, Ypres.
Het nagaan van de handelingen en
de dagbladen der Kristene Demokra
ten is wèl opmerkenswaardig.
De Kristene pseudo-Demokraten met
valschen baard strijden tegen de De
mokraten met vrank gemoed.
Het rijk van de Moussets, de Guch-
tenaeren en tutti quanti is uit. Pr Daens'
sterre zelve is aan 't tanen alhoewel
het wel mogelijk zij dat hij zijne vroe
gere veerkracht herneme.
Mousset, Colf, de Guchtenaere zijn
de knechten van de achteruitkruipers
geworden.
De Backer en de Pelsmaecker, de
twee medc-candidaten van P1' Daens,
verklaren dit in alle meetings.
De Backer en De Pelsmaecker zeiden
te Brussel
"Wij hebben niets gemeens noch
met de oud-catholieken, noch met de
kartonnen demokraten Colfs, Mous
set, Huyshauwer en anderen. Ik er
ken en heb altijd erkend het goede
dat de socialisten gedaan hebben
voor de werklieden. Ik bedank hen
er voor. Men verwijt ons de hande
lingen (het stemmen van de wet der
eerloosheden, enz.) van zekere ge
maskerde demokraten
Deze zijn onze grootste vijanden.
Dat de socialistische werklieden
een syndikaat vormen. Wij zullen
ook een vormen en beide syndikaten
zullen de wet maken in stede van ze
te ondergaan, ja, wij zullen de wet
geven aan de kapitalisten. Doch we
vragen de socialisten één dienstdat
ze ons niet verwarren met de papie
ren demokraten welke ik zooeven
noemde. Er zijn punten in onze pro-
grammas van socialisten en kristenen
welke niet overeenstemmen, doch
we moeten ons vereenigen op econo
misch gebied, op het gebied van de
wetgeving des arbeids.
Ik ben het capitalism zoo vijandig
als de socialisten. Wanneer de capi
talist katholiek is, zegt hij in zijn ge
bed Ik bemin God boven al En
zachtjes denkt hij Doch ik bemin
nog meer mijn geldkoffer». Wanneer
hij in zijn Vaderons zegtGeef ons
heden ons dagelijksch brood, voegt
hij er innerlijk bij En ik zal een
klein broodje," dat ik te veel heb, ge
ven aan den werkman op voorwaarde
dat hij voor mijn voeten kruipe
En te leperen
Hebben we papieren of kartonnen
of ware Kristene Demokraten? We
weten het niet. Ze laten nooit iets van
zich hooren, nooit.
Indien er zijn, dan zijn ze toch zon
derling koes. We kennen hier of daar
eenen, maar het zijn kartonnen. We
kennen wei den eenen of anderen wer
ker welke opstaat in het zoogenaamd
Volkshuis om het minimum van dag
loon te vragen, maar daarbij blij ft.
het. La Justice Sociale kondigt wel aan
dat Kristene Demokraten van leperen
met de aanstaande kiezing zullen op
rijzen, doch we vragen ons at: Welke
Wat hebben ze gedaan ot wat doen
ze
De aanbesteding voor de waterwer
ken is gedaan en het Collegie van
Burgemeester en Schepenen studeert
nog altijd het vraagstuk, alhoewel
we de goedjonstigheid zooverre dre
ven tot die heeren aan te duiden hoe
men een minimum vaststelt.
We ontmoeten soms een Kristen De-
mokraat, die zegt en hij zal hier heel
wel zijn praatje herkennen
«We zouden wel willenmaar we
n kunnen of durven niet. We hangen af
van Mijnheer... X... en, we moeten
toch leven en bestaan.
En ziedaar de vrijheid, de vrijheid
van de geldkofl'ers van Manchester,
met of zonder kruisbeeld op Onze
vriend, Kristen Demokraat, durft niet
strijden voor wat hij Rechtvaardigheid
acht, omdat hij geen centen heeft. Hij
is slaaf misschien van den domsten der
achteruitkruipers.
Onze Kristen Demokraat zegt
M. Surmont werkt naar 't schijnt;
M. Iweins is enkel 'n melkkoe met
decoratie, muziek en afgekockten ti-
n tel M. Colaert 'n luie gazettenlezer
vooral in 't Schepencollege. De rest
telt niet. M. Surmont is 'n stijfkop
b en de katholieken houden ook niet
b veel van hem M. Iweins... die is
n wat ge wilt en M. Colaert, onnoodig
b over hem uit te weiden, ge kent hem
zoo goed als ik.
s Van dien kant is niets te verhopen.
b Er is wel 'n jonge advokaat Z. die
'n goede taak zou kunnen vervullen,
b maar hij behoort, denk ik, bij de
«je m'en fichisten die ge mis-
b schien in uw partij ook kent.
En toen vroeg ik «Wat zult ge
hebben, Demokraten van karton of
echte
En hij zei
Kartonnen, mijn beste papieren,
«kartonnen, demokraten met naam,
meer met, want kijk
s Hun Volkshuis dient tot het domes-
n tiqueerentot het verknechten, het
enregimenteeren.
b Daar, burger, ge verdient aan me,
8 stem voor me anders....
8 Daar, werkman,daar... 'n aalmoes,
b 'tis kiezing... We zitten in de Gods
huizen, we zitten in den Sl Vincentius,
we zitten in het Bureel van Weldadig
heid, we zitten overal in geworteld.
Stem voor ons, anders....
b Die kerels willen wel Kristene De
mokraten, maar het moeten Kristene
Demokraten zijn welke zingen zoo
als de heeren fluiten.
8 Ho indien we maar konden
Mijn vriend was waarlijk aange
daan'. Want, zonderling scheen het
mij, hoe het toch kwam, dat hij niet
meèr als onder' zijn omgeving gekend
was zulk een vurig partijganger
van De Backer, Renkin, Carton de
Wiart en anderen. Hij was nochtans
wat men noemt 'n dwazeEn ik
zei hem
Zooveel te beter voor ons dat ge
niet kunt, mijn beste. De oude partij
der bewaarders is of gaat kapot. Het
volk is hen doodmoe. Een Kristen
Demokraat van karton kan, zooals
Colfs en Cie zijn kiezers wel 'n maand
8 of 4 voor den aap houden, doch niet
8 langer. En zoo dat de ware Kristen
Demokraten geboren worden, zullen
ze testrijden hebben tegen de oud-
8 katholieken en, pas op dan voor uw
8 brood Gij zult ons, de vooruitstre-
vers noodig hebben. Gij zult een
blad moeten stichten. Gij zult de
b tanden van haat en nijd gevoelen en
s in stede van met sterren, zal uw le-
8 venshemel wel kunnen bevolkt wor-
b den met monstergiraflen en wroe-
tende modderzwijnen.
Laat ons die heilzame taak Laat
8 ons den draak van kleiikalism en
8 geldkofler bekampen. Christus zegt
s in zijn preek op den Berg Tracht
s eerst naar het Hemelrijk en zijn
Rechtvaardigheid, zoo zal u alles op
den hoop toevallen Gij volgt
8 Christus' woorden niet, maar wij
wel, want, ondanks alles en iedereen,
gaan we onzen weg voort om te be-
8 reiken het Hemelrijk der Rechtvaar-
8 digheid.
Zoo we maar konden, herhaalde mijn
vriend, en hij mijmerde. V. P.
La religion tfEtat. Extrait d'un
discours prononcé par M. Vandervelde
au meeting du Navalorama, a Bruxel-
les, le 27 Juin (voir le Peuple du 29).
La gauche sociaiiste, a la section centra
le, a demandé, a titre de concession, qu'au
moins tous les subsides soient distribués
entre loutes les écoles, et c'est loin d'etre la
l'idéai, puisque les pauvres n'ont pas de res
sources pour créer des écoles, connne les
riches.
On nous a répondu Pas de subsides aux
écoles socialistes, ni aux écoles rationalistes,
ni aux écoles doctrinaires, la religion ob'i-
gatoire.
Mais quelle sera la religion obliga
toire demandais-je alors.
«La religion catholique répliqua
M. Woeste.
II y eut un mouvement de stupeur les
droiliers furent gênes et on expliqua que
dans les communes dont la population serait
en majorité protestante ou juive, on subsi-
dierait leurs écoles, inais qu'ailieurs, quel
que soit le nombre des protestants ou des
juifs, pasteurs ni rabbins ne pourraient pé-
nétrer dans les écoles cominunales, oü ils
pourraient rencontrer le cure on craignait
sans doute que la rencontre de tant d'hom-
mes saints ne dégénéré en la plus extrava
gante des rixes.
Done, dans les localités oü les pro
testants, les juifs sont en majorité
(combien y en a-t-il en Belgique on
aura pour eux des ménagements. Mais
dans les nombreuses communes oü les
libres-penseurs sont en majorité, ils
devront se soumettre a l'enseignement
d'une religion a laquelle ils ne croient
pas.
Et dire que la liberté de conscience
est inscrite dans la Constitution
Deux considérants de l'ordre du jour
de protestation voté par le Conseil
communal de Saint-Gilles (Bruxelles)
Considérant qu'il n'appartient a person-
ne, surtout a l'Etat, de pénétrer dans la
conscience des citoyens, qui constitue un
domaine absolument intime et inviolable
que, même si, eu cette matière on peut ad-
mettre l'idée d'une réglementation quelcori-
que, les communes seules, par l'organe de
leurs mandataires, emanation de la majorité
des électeurs, ont le droit de dëcréter, en
garantissant a tous le respect de leurs opi
nions, que 1a. religion sera ou non enseignée
a l'école primaire qu'il n'appartient surtout
pas au gouvernement de decider que telle
religion est la seule bonne qu'il ne peut
exister en Belgique une religion d'Etat
Considérant qu'il n'appartient pas au gou
vernement de decider qu'en fait de morale,
EENDRACHT MAART MACHT.
la morale religieuse offre seule les caractè-
res nécessaires pour servir de guide dans la
vie qu'un nombre considerable de nos con-
citoyens vivent en dehors de toute religion
révélée et de toute morale officielle que les
tendances eontemporaines ont précisément
pour but la recherche de la vérité considérée
en tant qu'indépendante de toute attache
religieuse
Le Conseil communal de Saint-Gilles
demande le rejet de loi scolaire. s
Morale et religion. Quelques lignes
qui en disent plus que les raisonne-
ments les plus serrés sur la diflérence
qu'il y a entre la religion et la morale,
et sur l'insuffisance de la première
pour baser la seconde.
Un collaborateur du Journal des Bé-
bats publie d'intéressantes notes sur son
voyage au pays de Tor, e'est-a-dire au
sud de l'Afrique. 11 reproduit 1'opinion
d'un publiciste trés expérimenté de
Pretoria disant que le noir converti
au christianisme est un ouvrier perdu
et lorsque les missionnaires auront
christianisé l'Afrique du Sud, il ne
nous restera d'autre ressource que de
faire venir des coolies et des Chinois b
et ajoute
Les gens du Rand, en général, n'appré-
cient guère Taction civilisatrice des mission
naires. lis nous débauchent nos ouvriers,
me disait l'un d'entre eux. Le Cafre sauvage,
le rough kajfirest naturellement loyal et
honnète. Le Cafre sorti d'une mission est
un impudent filou il vole sans scrupule,
paree que, dit-il, Dieu pardonne toujours
au pécheur.
Voila les résultats inévitables d'un
enseignement religieux plein de mys-
tères imposé a des esprits non prépa-
rés (enfants ou sauvages). Voila oü
nous conduirait la loi Sehollaert, si,
malgré tout, les peuples européens n'a-
vaient, a un plus haut degré que les
races noires, le sentiment de la morale
humaine, indépendante de toute reli
gion.
Het Nieuwsblad is verwonderd dat
de Inkomrecht geen oproer te weeg
gebracht heeft. De oorzaak zoekt het
blad in 2 feiten 1° dat de liberale ga
zetten slechts leugens vertellen2°
dat het spel der liberalen slechts is de
klerikalen omver te werpen.
Het Nieuwsblad is nog al gauw ver
wonderd want hij is de vertegenwoor
diger der ormoozelheid, terwijl zijn
klerikale broêr die van de economi
sche onwetendheid is. Indien er 'n op
roer losgeborsten ware, dan had het
Nieuwsblad weer het genoegen gehad...
«enige oproerlingen dood geschoten te
zien.
Wat de leugens der liberalen aan
gaan, dit is te onnoozel om te weer
leggen. We zullen het braaf Nieuwsblad
enkel zeggen dat het liegt in dit zelfde
artikel en het liegt, want het gelooft
zelf niet wat het schrijft, en zoolang
het onze artikels over het uithonge
rend protectionnism niet heett weêr-
legd, zegt het de waarheid niet.
Wat het spel der liberalen aangaat
in zake van de inkomrechten, zoo was
dit het zelfde spel als dat van M. Beer-
naert, De Borchgrave en anderen.
Het Nieuwsblad zegt dat de liberalen
verpletterd zijn geweest onder het
misprijzen van geheel het land Het
gek bladje zegt niet waarom. Indien
we mochten misprezen worden door de
I' HI H i IHK3Wtl^r<g!E&?iai'ypiEggia'*» y
POUE LA VILLE,
POUE LA PEOVINCE,
Pour les annonces de France et de Belgique (excepts les
deuxFlandres)s'adresser a VAgence Bavas, Bruxel-
les, iue de la Madeleine, 32, et a Paris,
8, Place de la Bourse.
«HU- >-