l'union fait la force. mmm Journal libéral démocratique d'Ypres et de FArrondissement Vrijzinnig volksgezind weekblad van leperen en van bet Arrondissement Autour de la loi Sehollaert. Inkomrechten. Samedi, 6 Juillet 1895. 5 centimes le numéro. lre année. N° 56. Verknechte Demokraten. PRIX DE L'ABONNEMENT Par an 3 francs. par an 3 fr. SO c. Annonces 10 centimes la ligne. Réclames 25 Annonces judiciaires 1 fr. la ligne. EBaraissant le Satnedi. Verschijnende des Zaterdags. Administration ct Rédaction nie au Bciirre, 20, Ypres. Het nagaan van de handelingen en de dagbladen der Kristene Demokra ten is wèl opmerkenswaardig. De Kristene pseudo-Demokraten met valschen baard strijden tegen de De mokraten met vrank gemoed. Het rijk van de Moussets, de Guch- tenaeren en tutti quanti is uit. Pr Daens' sterre zelve is aan 't tanen alhoewel het wel mogelijk zij dat hij zijne vroe gere veerkracht herneme. Mousset, Colf, de Guchtenaere zijn de knechten van de achteruitkruipers geworden. De Backer en de Pelsmaecker, de twee medc-candidaten van P1' Daens, verklaren dit in alle meetings. De Backer en De Pelsmaecker zeiden te Brussel "Wij hebben niets gemeens noch met de oud-catholieken, noch met de kartonnen demokraten Colfs, Mous set, Huyshauwer en anderen. Ik er ken en heb altijd erkend het goede dat de socialisten gedaan hebben voor de werklieden. Ik bedank hen er voor. Men verwijt ons de hande lingen (het stemmen van de wet der eerloosheden, enz.) van zekere ge maskerde demokraten Deze zijn onze grootste vijanden. Dat de socialistische werklieden een syndikaat vormen. Wij zullen ook een vormen en beide syndikaten zullen de wet maken in stede van ze te ondergaan, ja, wij zullen de wet geven aan de kapitalisten. Doch we vragen de socialisten één dienstdat ze ons niet verwarren met de papie ren demokraten welke ik zooeven noemde. Er zijn punten in onze pro- grammas van socialisten en kristenen welke niet overeenstemmen, doch we moeten ons vereenigen op econo misch gebied, op het gebied van de wetgeving des arbeids. Ik ben het capitalism zoo vijandig als de socialisten. Wanneer de capi talist katholiek is, zegt hij in zijn ge bed Ik bemin God boven al En zachtjes denkt hij Doch ik bemin nog meer mijn geldkoffer». Wanneer hij in zijn Vaderons zegtGeef ons heden ons dagelijksch brood, voegt hij er innerlijk bij En ik zal een klein broodje," dat ik te veel heb, ge ven aan den werkman op voorwaarde dat hij voor mijn voeten kruipe En te leperen Hebben we papieren of kartonnen of ware Kristene Demokraten? We weten het niet. Ze laten nooit iets van zich hooren, nooit. Indien er zijn, dan zijn ze toch zon derling koes. We kennen hier of daar eenen, maar het zijn kartonnen. We kennen wei den eenen of anderen wer ker welke opstaat in het zoogenaamd Volkshuis om het minimum van dag loon te vragen, maar daarbij blij ft. het. La Justice Sociale kondigt wel aan dat Kristene Demokraten van leperen met de aanstaande kiezing zullen op rijzen, doch we vragen ons at: Welke Wat hebben ze gedaan ot wat doen ze De aanbesteding voor de waterwer ken is gedaan en het Collegie van Burgemeester en Schepenen studeert nog altijd het vraagstuk, alhoewel we de goedjonstigheid zooverre dre ven tot die heeren aan te duiden hoe men een minimum vaststelt. We ontmoeten soms een Kristen De- mokraat, die zegt en hij zal hier heel wel zijn praatje herkennen «We zouden wel willenmaar we n kunnen of durven niet. We hangen af van Mijnheer... X... en, we moeten toch leven en bestaan. En ziedaar de vrijheid, de vrijheid van de geldkofl'ers van Manchester, met of zonder kruisbeeld op Onze vriend, Kristen Demokraat, durft niet strijden voor wat hij Rechtvaardigheid acht, omdat hij geen centen heeft. Hij is slaaf misschien van den domsten der achteruitkruipers. Onze Kristen Demokraat zegt M. Surmont werkt naar 't schijnt; M. Iweins is enkel 'n melkkoe met decoratie, muziek en afgekockten ti- n tel M. Colaert 'n luie gazettenlezer vooral in 't Schepencollege. De rest telt niet. M. Surmont is 'n stijfkop b en de katholieken houden ook niet b veel van hem M. Iweins... die is n wat ge wilt en M. Colaert, onnoodig b over hem uit te weiden, ge kent hem zoo goed als ik. s Van dien kant is niets te verhopen. b Er is wel 'n jonge advokaat Z. die 'n goede taak zou kunnen vervullen, b maar hij behoort, denk ik, bij de «je m'en fichisten die ge mis- b schien in uw partij ook kent. En toen vroeg ik «Wat zult ge hebben, Demokraten van karton of echte En hij zei Kartonnen, mijn beste papieren, «kartonnen, demokraten met naam, meer met, want kijk s Hun Volkshuis dient tot het domes- n tiqueerentot het verknechten, het enregimenteeren. b Daar, burger, ge verdient aan me, 8 stem voor me anders.... 8 Daar, werkman,daar... 'n aalmoes, b 'tis kiezing... We zitten in de Gods huizen, we zitten in den Sl Vincentius, we zitten in het Bureel van Weldadig heid, we zitten overal in geworteld. Stem voor ons, anders.... b Die kerels willen wel Kristene De mokraten, maar het moeten Kristene Demokraten zijn welke zingen zoo als de heeren fluiten. 8 Ho indien we maar konden Mijn vriend was waarlijk aange daan'. Want, zonderling scheen het mij, hoe het toch kwam, dat hij niet meèr als onder' zijn omgeving gekend was zulk een vurig partijganger van De Backer, Renkin, Carton de Wiart en anderen. Hij was nochtans wat men noemt 'n dwazeEn ik zei hem Zooveel te beter voor ons dat ge niet kunt, mijn beste. De oude partij der bewaarders is of gaat kapot. Het volk is hen doodmoe. Een Kristen Demokraat van karton kan, zooals Colfs en Cie zijn kiezers wel 'n maand 8 of 4 voor den aap houden, doch niet 8 langer. En zoo dat de ware Kristen Demokraten geboren worden, zullen ze testrijden hebben tegen de oud- 8 katholieken en, pas op dan voor uw 8 brood Gij zult ons, de vooruitstre- vers noodig hebben. Gij zult een blad moeten stichten. Gij zult de b tanden van haat en nijd gevoelen en s in stede van met sterren, zal uw le- 8 venshemel wel kunnen bevolkt wor- b den met monstergiraflen en wroe- tende modderzwijnen. Laat ons die heilzame taak Laat 8 ons den draak van kleiikalism en 8 geldkofler bekampen. Christus zegt s in zijn preek op den Berg Tracht s eerst naar het Hemelrijk en zijn Rechtvaardigheid, zoo zal u alles op den hoop toevallen Gij volgt 8 Christus' woorden niet, maar wij wel, want, ondanks alles en iedereen, gaan we onzen weg voort om te be- 8 reiken het Hemelrijk der Rechtvaar- 8 digheid. Zoo we maar konden, herhaalde mijn vriend, en hij mijmerde. V. P. La religion tfEtat. Extrait d'un discours prononcé par M. Vandervelde au meeting du Navalorama, a Bruxel- les, le 27 Juin (voir le Peuple du 29). La gauche sociaiiste, a la section centra le, a demandé, a titre de concession, qu'au moins tous les subsides soient distribués entre loutes les écoles, et c'est loin d'etre la l'idéai, puisque les pauvres n'ont pas de res sources pour créer des écoles, connne les riches. On nous a répondu Pas de subsides aux écoles socialistes, ni aux écoles rationalistes, ni aux écoles doctrinaires, la religion ob'i- gatoire. Mais quelle sera la religion obliga toire demandais-je alors. «La religion catholique répliqua M. Woeste. II y eut un mouvement de stupeur les droiliers furent gênes et on expliqua que dans les communes dont la population serait en majorité protestante ou juive, on subsi- dierait leurs écoles, inais qu'ailieurs, quel que soit le nombre des protestants ou des juifs, pasteurs ni rabbins ne pourraient pé- nétrer dans les écoles cominunales, oü ils pourraient rencontrer le cure on craignait sans doute que la rencontre de tant d'hom- mes saints ne dégénéré en la plus extrava gante des rixes. Done, dans les localités oü les pro testants, les juifs sont en majorité (combien y en a-t-il en Belgique on aura pour eux des ménagements. Mais dans les nombreuses communes oü les libres-penseurs sont en majorité, ils devront se soumettre a l'enseignement d'une religion a laquelle ils ne croient pas. Et dire que la liberté de conscience est inscrite dans la Constitution Deux considérants de l'ordre du jour de protestation voté par le Conseil communal de Saint-Gilles (Bruxelles) Considérant qu'il n'appartient a person- ne, surtout a l'Etat, de pénétrer dans la conscience des citoyens, qui constitue un domaine absolument intime et inviolable que, même si, eu cette matière on peut ad- mettre l'idée d'une réglementation quelcori- que, les communes seules, par l'organe de leurs mandataires, emanation de la majorité des électeurs, ont le droit de dëcréter, en garantissant a tous le respect de leurs opi nions, que 1a. religion sera ou non enseignée a l'école primaire qu'il n'appartient surtout pas au gouvernement de decider que telle religion est la seule bonne qu'il ne peut exister en Belgique une religion d'Etat Considérant qu'il n'appartient pas au gou vernement de decider qu'en fait de morale, EENDRACHT MAART MACHT. la morale religieuse offre seule les caractè- res nécessaires pour servir de guide dans la vie qu'un nombre considerable de nos con- citoyens vivent en dehors de toute religion révélée et de toute morale officielle que les tendances eontemporaines ont précisément pour but la recherche de la vérité considérée en tant qu'indépendante de toute attache religieuse Le Conseil communal de Saint-Gilles demande le rejet de loi scolaire. s Morale et religion. Quelques lignes qui en disent plus que les raisonne- ments les plus serrés sur la diflérence qu'il y a entre la religion et la morale, et sur l'insuffisance de la première pour baser la seconde. Un collaborateur du Journal des Bé- bats publie d'intéressantes notes sur son voyage au pays de Tor, e'est-a-dire au sud de l'Afrique. 11 reproduit 1'opinion d'un publiciste trés expérimenté de Pretoria disant que le noir converti au christianisme est un ouvrier perdu et lorsque les missionnaires auront christianisé l'Afrique du Sud, il ne nous restera d'autre ressource que de faire venir des coolies et des Chinois b et ajoute Les gens du Rand, en général, n'appré- cient guère Taction civilisatrice des mission naires. lis nous débauchent nos ouvriers, me disait l'un d'entre eux. Le Cafre sauvage, le rough kajfirest naturellement loyal et honnète. Le Cafre sorti d'une mission est un impudent filou il vole sans scrupule, paree que, dit-il, Dieu pardonne toujours au pécheur. Voila les résultats inévitables d'un enseignement religieux plein de mys- tères imposé a des esprits non prépa- rés (enfants ou sauvages). Voila oü nous conduirait la loi Sehollaert, si, malgré tout, les peuples européens n'a- vaient, a un plus haut degré que les races noires, le sentiment de la morale humaine, indépendante de toute reli gion. Het Nieuwsblad is verwonderd dat de Inkomrecht geen oproer te weeg gebracht heeft. De oorzaak zoekt het blad in 2 feiten 1° dat de liberale ga zetten slechts leugens vertellen2° dat het spel der liberalen slechts is de klerikalen omver te werpen. Het Nieuwsblad is nog al gauw ver wonderd want hij is de vertegenwoor diger der ormoozelheid, terwijl zijn klerikale broêr die van de economi sche onwetendheid is. Indien er 'n op roer losgeborsten ware, dan had het Nieuwsblad weer het genoegen gehad... «enige oproerlingen dood geschoten te zien. Wat de leugens der liberalen aan gaan, dit is te onnoozel om te weer leggen. We zullen het braaf Nieuwsblad enkel zeggen dat het liegt in dit zelfde artikel en het liegt, want het gelooft zelf niet wat het schrijft, en zoolang het onze artikels over het uithonge rend protectionnism niet heett weêr- legd, zegt het de waarheid niet. Wat het spel der liberalen aangaat in zake van de inkomrechten, zoo was dit het zelfde spel als dat van M. Beer- naert, De Borchgrave en anderen. Het Nieuwsblad zegt dat de liberalen verpletterd zijn geweest onder het misprijzen van geheel het land Het gek bladje zegt niet waarom. Indien we mochten misprezen worden door de I' HI H i IHK3Wtl^r<g!E&?iai'ypiEggia'*» y POUE LA VILLE, POUE LA PEOVINCE, Pour les annonces de France et de Belgique (excepts les deuxFlandres)s'adresser a VAgence Bavas, Bruxel- les, iue de la Madeleine, 32, et a Paris, 8, Place de la Bourse. «HU- >-

HISTORISCHE KRANTEN

De Strijd – La Lutte (1894-1899) | 1895 | | pagina 1