Anciens Pompiers LES A OSTENDE. De Stadsbibliotheek, 1895 Aug. 24 14117 kos) o ru 31 15018 j midden prijs 2-68 29135 kilos. 1894 Aug. 19 17822 kos) V10 on 25 18525 j midden pnjs 2-37 36347 kilos. U"31 Dus zeven duizend twee honderd en twaalf kilos boter minder en eenen opslag van een en dertig centiemen per ki lo En wij moeten er bij voegen dat er nooit meer melkkoeien waren, dat er nooit meer vee-voedsei en gras waren dan van dit jaar. Wacht maar volksuithongeraars de gevolgen van uwe slechte daden zullen niet uit blijven. Alreeds is het vleesch zoo raar en duur dat het de werklieden onbekend is, en dat de kleine burgers het ook niet meer kunnen koopen. Maar volksuitzuigers gij zegt niet waarom de prachtpaardên en het inko men der rijke niet zijn belast geweest door onze provinciëraadsheeren. Gij bewijst niet waarom het boer, burger en werkman nog eens is die alles moeten betalen waarom die heeren de opcentiemen op het person- neel van 74 op 37, die op de patent van 6 op 13 hebben gesteld Waarom ze tien franken rechten gesteld hebben, per hoofd, op de paarden dienende voor kandelmering of nijverheid. Zij hebben hunne klasse, die in weelde leeft zonder werken willen sparen en het slavende werkende volk doen be talen. Maar die rijke heeren, die de kasteel- heeren en de pastoors vertegenwoordi gen te Brussel en te Brugge, zijn vol liefde voor den landbouw. Regelmatig, alle twee, drie jaar, redden ze hem, dat het een pleisier is om te zien. Van dezen j are hebben ze rechten gestemd op de bloem, die alleen de bloemfabrieken bevoordeeligen. Maar de boeren hebben geen actiën in bloem fabrieken Ze hebben rechten gestemd op de hoppepersen, de boon-, vlas- en tabak persen. Maar zijn het de boeren die sparrebosschen bezitten Maar die heeren wel Over acht jaar redden zij ook nog eens den landbouw. Ze regelden met veel lawijten lange discussië, de ver nieling der distels en het vaDgen der rupsen. Nu, elk jaar komen veldwachters, policie en gendarmen de menschen plagen en in contraventië slaan. Dit jaar voor Ieperen alleen waren er in de vijftig processen Die regeling is slecht toegepast maar is ook zoo belachelijk als ze dom is en daarbij is ze onuitvoerbaar. Die ezelskoppen welke die wet ge maakt hebben den 20 Januari 1887 wisten, dan nog niet, dat er zooveel rupsensoorten als plantsoorten zijn. Dat de rups van den populier den kool niet zal aanvallen. Dat de rups van den kool den populier niet zal aanvallen. Dat de rups van den doorn den appelboom niet zal aanval len en vice-versa. Maar wie kan de rupsen vangen die op de hooge boomen of op de levende doornhagen zitten Niemand daarom is die regeling onuitvoerbaar. Zij is ezel dom, omdat nooit de doornhaag rupsen noch de populier-, noch de iep rupsen een frank schade veroorzaakt hebben noch aan landbouwer, noch aan grondeigenaar Er is geen mensch in ieperen die kan zeggen, dat hij in zijn levensloop, of ware hij 100 jaar oud, een frank schade geleden heeft door de haag-rupsen. He wel alle de in de vijftig processen van Ieperen waren voor haag-rupsen!!! Is dat geen schande. De distel vernieling, dat is anders. De boeren zorgen daar zelf voor en heb ben u we regelingen, uwe gendarmen niet noodig. Of ten ware om de Staat of de rijke heeren hunnen plicht te doen doen. Gaat eens van Ieperen naar Comen, langst de nieuwe vaart, daar zijn mil- lioenen distels in bloei en in zaad. Als er een windje komt, dan vertrekt eene wolk van zaad, die al de omliggende landen vervult met dat onkruid. Ware het met een boer gebeurd alle veldwachters, policie en gendarmen waren te been en hij had al honderd processen. Maar het is geen boer Het is Mijnheer de minister van openbare werken en landbouw De regelingen, de strafwetten zijn maar voor de kiemen toepasselijk in België, dat is katholieke zedeleer. Certes le plus optimiste d'entre nous n'aura pu prévoir ie succès éclatant qui attendait notre excellente harmonie a Ostende nul non plus qui n'apas assis- té a la réception triomphale que la po pulation Yproiselui a faite a son re tour, ne peut se figurer ce que cette manifestation spontanea avait de grand et d'imposant. Aussi le souvenir de cette journée restera longtemps gravé dans toutes les mémoires elle marquera dans les fas- tes du libéralisme Yprois. Longtemps encore on parlerA a Os tende de l'harmonie des Anciens Pom piers d'Ypres et jamais les Ostendais n'auront a la bouche que des paroles d'éloges pour ses executions irrépro- chables et la direction artistique de son chef M. Henri Moerman aussi ne lui ont-ils pas ménagé les bravos quand elle s'est fait entendre, le midi, a la Place d'Armes. Tous les morceaux ont été joué au milieu d'un religieux silen ce, tandis que le drapeau bleu, hissé sur le kiosque, rutilait aux rayons ar- dents du soleil des gueux. Et a chaqne finale les applaudissements éclataient druset bien nourris. Nous étions la plus de trois cents Yprois qui avions eu a coeur d'accom- pagner notre chère harmonie a Ostende pour lui donner un suprème témoigna- ge d'estime et de sympathie et l'encou- rager dans ses méritants, oh combien efforts et tous nous nous sentions monter au coeur une émotion douce et captivante une légitime fierté nous gnsait le cerveau en face du succès remporté Nous aimons a le constater, l'harmo nie des Anciens Pompiers a maintenu haut le renom artistique de notre vieille ville et toutes les grrrrrandes fanfares catboliques de M. Iweins ne pourront, Dimanche prochain, a Ostende, malgré la meilleure volonté du monde, détrui- re la réputation qu'Ypres a conquis dans le monde musical. Puisque nous parions des Grrrrrandes Fanfares, la meilleure musique du pays, d'après le Journal d'Ypres, citons l'appréciation qu'en donne VAvenir de Courtrai Et ia u Grande Fanfare d'Ypres Quelle horreur Cette musique, qu'a ses précédentes auditions nous avions jugée de la force de la Vrijheidcour- traisienne alias Le vhien d'Or ne nous a jamais si mal apparu. Nous l'avions entendu exécuter, il y a quel- ques semaines, et en avions regu une assez bonne impression; mais mainte- nantsans parti prisnous devons avouer que la musique yproise aurait voulu se moquer des courtraisiens, qu'elle ne pouvait mieux s'y prendre. Les vieilleries qu'elle nous a servies ont été interprétées en dépit du bon sens, les morceaux ne se reconnaissaient pdus et le dernier numéro du pro- gramme On se demande oü a pu ger- mer l'idée d'entrelarder une pièce mu- sicale de chants et de cris d'animaux, d'un unisson de mirlitons et d'un en semble de crécelles. C'est une infamie entendions- nous dire on ne fait pas des blagues de ce genre. Et de fait, ce n'était qu'une blague, une vaste blague, qui aura couté gros au Comité des fêtes, tout en prouvant qu'i! ne suffit pas d'inviter une musique nombreuse 120 exécutants, dont 20 clairons et 20 tambours pour avoir un bon concert. La Grande Fanfare d'Ypres est trés bril lamment costumée,son équipement est de bon gout, les sabres sont magui- fiques et luisent au soleil, mais c'est le seul compliment a lui faire. Nous aimons a croire qu'on ne nous répétera plus pareille plaisanterie et qu'a l'avenir, avant de nous inviter a entendre une musique étrangère, on s'informera de sa qualité avant de sa quantité. Et plus loin La Grande Fanfare d'Ypres, sous la présidence de M. Henri Iweins d Eeck- houtte membre de la Ghambre des Représentants et la direction de Monsieur Wenes -- cordonnier avait promis son précieux concours pour il- lustrer les fêtes De Haerne. Le concert donné dimanche soir a la Grand'Place de Courtrai a été une épouvantable cacophonie les audi teurs stupéfaits se demandaient de qui on venait se moquer et si c'était bien la la forte société qu'on avait annon- cée. L'explication de l'émgme ne se fit pas attend re des gens bien mformés prétendaient que Dimanche matin des musiciens forains sans ouvrage, étant parvenus a s'emparer de tous les uni- formes de la musique yproise, ótaient venus en notre ville en lieu et place de la Grande Fanfare. Et Lundi matin, tous les uniformes, instruments et arraes ont été retrouvés en bon ordre dans la salie de la Grande Fanfare Ce n'est rien flatteur Une idéé M. Iweins si vous ajoutiez done encore 20 clairons et 20 tambours aux quarante déja existants, votre musique subirait une amélioration no table, d'autant plus qu'elle augmente- rait en quantité. Nous donnons cette idéo gratuite- ment. Inutile d'aj outer que l'excursion a été en tous points charmante. Partout les Yprois ont requ le meil- leur accueil. Comme de juste, nos musiciens se sont payés une tranche de folie gaité. Succès oblige N'oublions pas de mentionner la sé- rénade que i'harmonie des Anciens Pompiers a donné a la digue devant la Villa Neptune de M. le chev. F. de Stuers. Mde Stuers fort touché de leur at tention, les a remerció chaleureuse- ment etgénéreusement Ainsi que nous le disions plus haut, le retour de l'harmonie a Ypres, a été un véritable triomphe. On dirait vraiment que la population Yproise tient a flétrir ia scandaleuse conduite de cette administration com munale qui s'est abstenue par mesqui- nerie d'esprit politique de prendre part a la magnifique manifestation qui a marqué le retour de l'harmonie des An ciens Pompiers, sortie triomphante du concours d'Avesnes. Voxpopuli! Depuis 9 1/2 heures du soir, une foule énorme assiégeait les abords de la gare. Elle a attendu la patiemment j us que 11 heures le train d'Ostende qui avait subi un retard considérable. Et a son arrivée Une explosion de joie sans pareille, des acclamations frénétiques VS,000 personnes ont fait a la musique un enthousiaste cortege Elle jouait le nouveau pas-redoublé de son sympathique chef M. Henri Moer man, pas-redoublé déja populaire. Toute la rue des Bouchers, si l'on peut s'exprimer ainsi, chantait et dansait. Des torches et des centaines de lan ternes vénitiennes étoilaient cette mer humaine, houlante, délirante Et tout cela dévalait a travers les rues diaprées par les feux de Bengale. Les facades des maisons cléricales ap- paraissaient mornes et désolées a peine voyait-on, de temps en temps, sous un coin de rideau, une tête efla- rouchée qui s'éclipsait a la hate. C'était Fenterrement civil du parti clérical qui dóambulait au milieu de l'eff'ervescence et de l'enthousiasme génóral car c'est bien la la portée morale de la manifes tation de Dimanche passé. Ypres est las du joug clérical et ne demande qu'a le secouer. Libéraux serrons-nous tous les cou- desj et en avant pour la conquête de l'Hótel de Ville au mois de Novembre prochain. Euterpe. Nous lisons dans le journal ostendais de Ostendenaar la relation suivante de la visite faite a Ostende par notre musique Zondag laatst hebben wij in onze stad j het bezoek gehad van het puik muziekkorps I der oud-Pompiers der stad Yper, welke kwam deel nemen aan het bestendig festival. d Het con; ert door hen gegeven y tot 1 ure op de Wapenplaats had eenY? rijk publiek aangelokt en heeft den m„ 1 bijval genoten. Vooral de fantasie vooral rinetten, die zeer kunstig uitgevoerd y alsook de galop van den geachten en bek6? men bestuurder, den Heer Henri Moern^" werden dapper toegejuicht. riatli Allen die eenige kennis van muzi, hebben, zijn het eens om hulde te bren aan de bekwaamheid en het goede bestf" dezer harmonie. Allen wenschen ook v„ de uitvoerders eene tweede maal te mn?ig toejuichen, dit maal in onze Kursaal, dit muziekkorps waardig is zich te latgr hooren. Nous prions nos lecteurs de compa rer eet articulet a celui publié paJ 1 'Avenir de Courtrai et que nous repro duisons plus haut. Avalez, Henritje Euterpe, In de Stadsbibliotheek zijn heel vele en heel schoone boeken. Naar het schijnt en naar het zeggen van een heer van 't bestuur, zul weldra een nieuwe catalogus uitkomen. bat doet ons genoegen, en we wenschen den boekbewaarder hartelijk profi. ciat. Naar het schijnt nochtans heerschc in de Bibliotheek een kleine geest van hoe zal ik dat noemen van weg- mofleling of weigering van uitleenen van zekere werken. Het schijnt dat Hugo, dat Voltaire en andere schrij vers aan den eersten den besten niet worden uitgeleend. Dat is betreurens waardig. Het ware goed hier eens de punten op de i's te zetten. Naar het schijnt zijn er slechts een paar bladen van de stad aldaar te le zen Le Progrès en Le Journal. We meenen dat de vlaamsche katholieken en de vlaamsche geuzen ook aldaar Het Nieuwsblad en onzen Strijd moch ten aantreffen. Naar het Bchijnt bestaat voor de Bibliotheek een bestuur van aankoop van boeken. Heel wel. Het schijnt dat in dat bestuur ook heele of halve po litieke vrienden zetelen. Des te beter. Dat zal dan juist bewijzen, dat oras hekel geen politieke hekel is. Welnu, wat den aankoop van wetenschappe lijke werken betreft, het schijnt dat die nog al zeer slap en mager is. Het schijnt zelfs dat aldaar de wetenschap zoo verre gaat tot Physicas van Daguin voor een heel rond sommeke gelds aan te koopen, werken welke wel 20 jaar te laat komen. Het schijnt nog dat in opzicht van geschiedenis, aardrijks kunde en andere wetenschappen de best gekende werken ontbreken. - Naar het schijnt is de bibliotheek heel magertjes voorzien wat de letter kunde en vooral de vlaamsche, neder- landsche en vreemde letterkunde be treft. De heele schaar van roman schrijvers welke België en Holland ons leverde in de laatste tijden zijn teenemaal onbekend... in de Biblio theek. Geen enkel werk van Cyriel Buyse, 0 van Van Eeden, 0 van Mar cellus Emants, 0 van Perk, 0 van Me- latti van Java, 0 van Hélène Swarth en andere beroemdheden. Moet ik dan spreken van de mannen van La Jew Belgique, van Le Cog Rouge, van Purm- dal Ik zou nog 50 namen noemen. - Het schijnt dat in opzicht van tijd schriften of revues de Bibliotheek ook magertjes voorzien is. Advokaten- werken zijn er genoeg. Die heeren schijnen de boekerij in pacht te heb ben. L'Almanack de Goth'a is er ook. Wilt ge den Omnibus Illustrè nog er bij Maar het Nederlandsch Museum, Elsevier's MaandschriftDe Gids, De Nieuwe Gids, Pan, L^a Société Nou/eelle-, en hooger genoemden zoekt men te vergeefs. Zoodra de gansche lijst der werken (geschonken door den Staat en aange kocht door de Stad) verschenen is, zullen onze bescheiden opmerkingen nader ontwikkelen. In opzicht van muziek bestaat er het Woordenboek van Félis, de operas van Gretry geschonken door den Staat-" En verder Me dunkt dat de rijke boekerij clet stads pompiers met de gemeentebibh theek mocht vereeuigd zijn. We smeeken verder van de Bestuj1' leden der Bibliotheek wat medelij^ af voor de lieden welke niet ahe leven van brood. ■nmeceODcew''»1— «3=,^—a

De Strijd – La Lutte (1894-1899) | 1895 | | pagina 2