R. P. èt Ypres. Hospicen. La Grrrande Fanfare. Katholieke zedeleer. Concours général "Wie moet hem redden De eigenaar of de pachter De pachter werkt zich kapot en wordt armer. En de eigenaar Vervult hij zijnen plicht wel M. Henricot, volksvertegenwoordi ger van N ij vel, heeft 4 maal in de Kamers zijn stelsel uiteengezet van de veranderlijk evenredige pacht. Dit stelsel is 't volgende De pachter betaalt aan den eigenaar de waarde van een zeker getal kilos vruchten per heclaar. Slaan de vruchten op, dan wint de pachter mèèr, en dan ontvangt de eige naar in evenredigheid ook wat mèèr. Slaan de vruchten af, dan wint de pack er minder, en dan ontvangt de eigenaar in evenredigheid ook wat minder. Maar het zou kunnen gebeuren dat de ééne vrucht afslaat, en de andere niet, zoodat de ééne van de twee par tijen zou kunnen benadeeligd worden. Wat doet M. Henricot Hij neemt als basis van de pacht, 4 verschillende vruchten. Bijvoorbeeld. Hij vraagt voor elke hectaar de waarde van a) 1087 kilos beetwortelen van 12 graden. b) 275 kilos koren Hallet c) 180 kilos witte of gele haver. d) 30 kilos rogge. Vooraf wordt bepaald welke prijzen van welke suikerfabriek (1) men als basis nemen zal, welke prijzen van welke markt. En om dit stelsel de beste uitslagen te doen geven, vroeg M. Henricot dat men het zou toepassen op de gronden toebehoorende aan de Openbare Be sturen zooals de gemeenten, de gods huizen, de armenbureelen. Door de praktijk zou weldra aldus de beste formuul gevonden worden. We hebben persoonlijk nog wat bij te voegen aan het stelsel van M. Hen ricot, iets dat uitmuntend overeen komt met de rechtvaardigheid, en met ons economisch programma. 1° De oogsten moeten verzekerd worden (zie ons artikel in n° 22). 2° De pacht zou een minimum en een maximum moeten bedragen, uitgere kend op de 3/4 van de pacht der drie vorige jaren en dat door het wijs overleggen van de Landboumscheidrech- lers wier instelling we vragen (zie ons artikel in n° 27 van ons blad). 3° De landbouwrechters zouden, van rechtswegeuit alle landbouwkontrak- ten de bepalingen moeten doen ver dwijnen welke bedriegerijen of on rechtvaardige valstrikken bevatten. Dit laatste punt moeten we nog ont wikkelen. Waarom die macht aan de scheidrechters geven Ziehier waarom. De eigenaars zetten gewoonlijk in hunne kontrakten de bepaling dat in geval van overtreding van wege den pachter, deze niet voor het gerecht hoeft geroepen te worden en dat deze, door tusschenkomst van den rechter, niet meer vermag zijn achterstel te beta len. Zoodat de pachter enkel aangesla gen en uitgedreven wordt. Welnu, de pachters teekenen zulke kontrakten, zonder te weten welke ge volgen ze hebben. Nog beter. Iedereen weet dat de private kon trakten binnen de 3 maanden moeten geënregistreerd worden. Wat doet de eigenaar Om deze kosten te sparen, laat hij het kontrakt niet registreeren, maar hij zet in het kontrakt, dat, zoo het kontrakt voor de rechtbank moet ge bracht worden, de pachter de boeten betaalt. Inderdaad, iedereen weet nog, dat, zoo men zijn pachtcedel binnen de 3 maanden niet laat registreeren, later de registratiekosten dubbel kosten. En voor de rechtbank moet de pachtbrief registreerd zijn. En zoo fopt men Frederik. (1) In geen gf.val de prijzen van de suikerfa briek van Waasten, 1;, v. In een volgend artikel behandelen we 1° De mest-vergoeding. 2° De vergoeding der meer-waarde. V.P. Nos maitres ont done fait voter par la majorité du Oonseil communal un crédit de 25,000 fr. pour travaux et fournitures supplémentaires a la dis tribution d'eau travaux et fournitu res que i'ingénieur, auteur du projet, trouve absolument superflus. Ce dernier pointi'avis défavorable de I'ingénieur, n'a été mis en lumière que paree qu'il y a, au conseil commu nal, une mmorité libérale qui a plus de souci des finances communales que ceux qui les gèrent. Supposez un coi seil uniquement composé de cléricaux batis sur le mo- dèle de ceux qui s'inclinent devant chaque parole de Ai. Surmont les 25,000 fr. étaient votés sans éclaircis- sement, sans demande d'explication peut-être. Ce qui prouve une fois de plus le danger des administrations communa les administrant sans le controle d'une opposition. Controle que les hasards du régime majoritaire avaient institué a Ypres, comme ils auraient aussi bien pu le supprimer. Avec la R. P. intégrale, ce controle existerait toujours. On ferait peut-être moins de politique, mais on ferait plus d'administration et de bonne adminis tration. Les contribuables et les élec- teurs ne s'en plaindraient pas. II y a de fortes chances pour que nos maitres soient chassés de leurs sièges a l'Hótel de Ville dès que le corps éiectoral aura parlé, dans deux mois. Les cléricaux seront sans doute privés de tout controle direct sur les affaires communales. Ce sera regrettable, mais tant pis pour eux ils i'auront voulu. Et comme dans le parti libéral on ne s'incline pas sans examen devant l'au- torité d'un homme, comme d'ailleurs personne n'a la prétention d'y jouer a i'oracle, les affaires n'en iront pas plus mal les intéréts des Yprois ne seront pas sacrifiés aux intéréts de quelques- uns. N'empêche que la stricte justice n'y trouvera pas son compte. Ph. de C. Onze klerikale gemeenteraad, onder den invloed van politieke bekommerin gen heeft het Bestuur der Burgerlijke Godshuizen samengesteld uit personen die, op ééne uitzondering na, menig vuldige andere bedieningen hebben en van alle mogelijke commissien deel maken. Hier uit volgt dan deze heeren weinig of geenen tij d overig hebben om de zaken van den armen ter herte te nemen. Dit is zoo waar dat het niet zelden gebeurt dat er slechts één of twee leden in de wekelijksche zittingen aanwezig zijn, en dat men zelfs geene vergaderingen kan houden. Zulks was het geval Vrijdag 6" dezer M. J. Iweinsis in vacantie tot 1° Oc tober M. Iweins d'Eeckhoutte heeft zijn huis gesloten en is voor twee maanden vertrokken naar Heyst-op-zee, om zich uit te rusten van de lastige werkzaam heden die hij in de Kamers verricht heeft MM. Fraeys en Biebuyck waren op reis. Wij vragen het ons hoe kunnen de Hospiceheeren die, weken lang, van stad afwezig zijn, kennen en weten wat er zoo al omgaat in de gestichten die men aan hunne waakzame zorgen toe vertrouwd heeft Verleden week heeft men de maga zijnen van de Godshuizen tot proppens toe gevuld met alle siach van goederen, zoo als lakens, lijnwaden, catonetten, kleergoed, wollen en katoenen dekens, meest al geleverd door do HH. Seys, Roffiaen-Seys, Angloo en Boucquet. Waarom al deze en menige andere artikelen, benoodigd voor de gestichten niet openbaarlijk doen aanbesteden zoo als de wet het. vereischt. M. E. Seys heeft destijds, ineene vergadering van de Katholieke Wacht zulks aangepre zen als hoogst voordeelig. De koop handelskring onzer stad, heeft, over eenige maanden nog, schrijftelijk ge- yraagd aan de Commissie der Gods huizen dat alie leveringen bij iiauu?" ming zouden gebeuren zoo ais a armbesturen in menige andere stenen het met goeden uitslag doen. Maar neen, noch Hospicen noch Disch willen daar niet van hooren en zoo als M. E. Seys vroeger uitriep m ue Ka tholieke Wacht, «men zou alsdan ae vrienden en keunissen niet kunnen bevoordeeligen. Wij zijn nieuwsgierig om te weten wat hij daarvan zegt nu dat zip. boe zemvriend M. Iweins d'Eeckhoutte deel maakt van de commissie dei- Godshuizen Le Journal Ypres qui Samedi passé annongait avec sérénité qu'un magni- fique succès attendait la Grande f an fare a Ostende, (ïl en aurait donné le compte-réndu par anticipation que cela ne nous aurait pas autremeut étonné) nous a fait savoir Mercredi dans un petit entrefilet plem de promesses qu'il devait laisser languir ses lecteurs jus- qu'au Samedi suivant avant de pouvoir leur faire savourer une relation de l'excursion de la Grande Fanfare. Ce retard insolite ne serait-il pas dü a l'expectative de notre confrère d'articles élogieux a puiser dans les journaux cléricaux ostendais parais- sant le Jeudi Henritje se serait-il fait tresser des couronnes triomphales sur commande? Pen nous chault. Qü'importe aussi que l'exécution de la Grande Fanfare ait été médiocre a Ostende Nousavons déja dit précédemment que le renom musical d'Ypres n'était plus a détruire depuis l'audition de l'excellente harmonie des Anciens Pompiers. Si certains catholiques récalcitrants (ceux dont l'Ecriture dit qu'ils n'ont ni yeux pour voir ni oreilles pour entendre) veulent plus de renseignements sur la valeur artistique de leur musique qu'ils lisent le nouvel article que lui consacre V Avenir de Oourtrai II y aurait un job chapitre a écrire sur les éloges surfaits dont fourmil- n lent les comptes-rendus des journaux n amis de Piiötel-de-ViHe. Ou ne s'y est pas donné la peine de tenir comp- te de la saine logique, on y a tou- jours loué, loué, sans s'inquiéter du ridicule auquel on s'expose en adres- santdes compliments a une musique de foire. J? Tout, Courtrai s'est diverti de la bande musicale que le parti clérical yprois a fait mettre sur pied par M. Iweins d'Eeckhoutte et qui est venue se faire entendre au kiosque de la Grand'Place. n t Sprietje die daar entendait- n on de tous cötés, et les auditeurs de se tordre a voir les malheureux s'en- fier les ioues pour essayer de produire n plus d'efl'et. Des applaudissements ironiques onttourné ia tête des bons yprois, qui ont bravement recom- mencé leur dernier morceau au mi- lieu d'une hilarité aussi bruyante que générale Malgré eet accueil peu fiatteur, n 1'Echo de Oourtrai a l'audace de brüler de l'encens sous le nez de la GRANDE FANFARE D'YPRES dont les ailes de la renommee avaient rapportè en notre ville les glorieux fastes Vexcellente phalange artistique a dètaülé dans un style correct et avec un magistral brio, quelques perles de son riche répertoire La Gazette van Kortrijh a em- ployé des épithètes tout aussi sono- res pour glorifier la société dont tous les yprois disent eux-mêmes C'est pas laid, pas mal du tout. Ont de jobs uniformes et puis voila i) tout Et cependant, c'est ainsi qu'on n écrit 1 histoire et que les journaux j) renseignent leurs lecteurs. La vieilleet toujours jeune histoire des vessies et des lanternes. II nous semble que la cause est en- tendue. Parions plutót des conditions dans lesquelies se sont efïectués le voyage et le retour de la brillante phalange artistique tique'611 dégage Uüe haute le<*on Poli" Une fois de plus on a pu constater i indifference presque l'hostilité de la population Yproise a 1'égard de tout qui est frottó de cléricalisme. Juste pumtion d'un parti qui, aumé pris de la volonte du peuple, est arriv" au pouvoir par malhonnêteté et esen barderie politiques. Néanmoins nos cléricaux n'avaient négligé aucun rnoyen de faire mousser Vaffaire. Les chefs avaient battu le ran pel de toutes leurs troupes les jeunes gardes, le Volkshuis, le cercle catholi que, les confréries, les congrégation3" etc., voire le clergé, et malgré les ef forts, les moyens plus ou moins avoua- bles employés, peu se sont rendus i leurs instances, car le découragement se met de plus en plus dans leurs rauwg au fur et a mesurg qu'ils sentent que les libéraux sont sürs de leur triom- phe aux élections communales irnmi- neutes. La malignité publique assure même que certains agents d'une louche offici. ne cléricale offraient, avec force in stances, au premier venu, des coupons a un prix dérisoire cela explique peut- être la débandade du cortège clérical qui a marqué l'arrivée de la Grrrrande Fanfare a Ostende. Cette pauvre musique a du se rendre Place d'Armes, abandonnée de tout le monde, comme Job l'était sur son fu- mier. Le retour a Ypres n'a été guère plus fameux que le départ. Soyons larges mettons que 250 per- sonnes suivaient la musique, curieux et gamins y compris. M. Iweins d'Eeckhoutte avait réqui- sitionné les torches de la ville (c'est un précédent dont nous userons bientöt, après les élections) pas une lanterne vénitienné, quelques maigres feux de Bengale et surtout pas d'entrain, pas d'enthousiasme. Une lourde indifferen ce régnait partoutla voix des clai- rons faisait songer au vox damans in des er to. Si vous voulez, ami lecteur, vous faire une idéé exacte de la manifesta tion pourtant organisée a grands frais) prenez l'antithèse de la rentrée d'Os- tende on d'Avesnes de la Société des Anciens Pompiers et vous serez en plein dans la vérité. Ajoutons pour finir que la Commis sion de la Fanfare honteuse de la mai- greur de son escorte a immédiateme® décidé de rentrer directement au lo cal alorsque Dimanche passé huit jours, l'harmonie des Anciens Pompiers suivie de 5,000 personnes parcourait d'abord triomphalement la ville en tous sens. Ste Cécile. De redacteurs van 't Journal d' Ypres, op heeter daad van vrijwillige leugen betraapt, schreeuwen dat wij hun las teren. Maar ze weêrleggen noch ze herroe pen hunne leugen niet bij hunne lezers. Dat is katholieke moraal. Liegen, bedriegenzeuren, dat zijn de gewone middelen, die alleman dage lijks bestatigt. Z'hebben geschreven dat Anseele gezegd had, dat met de rechten de bloem 0-50 centiemen was afgeslagen. Terwijl hij gezegd en bewezen had dat ze 3-50 centiemen was opgeslagen. Denkt niet dat het Journal zijn leu gens zal herroepen en zijne lezers de waarheid zal bekend maken. 't Is een bewijs dat die heeren, die zoo hoog met hunnen godsdienst op- loopen, er geen enkel woord zelf van gelooven. Want liegen is eene dood zonde en zij vagen er hunne botten aan. A propos van botten, beste confra- ter, gij moogt den paus en uwe mees ters botten kussen zooveel gij wilt, wij kussen noch Anseeles, noch iemands botten. Maar wij zullen niet dulden dat ge liegt op rekening van Anseele of van gelijk wie, om uwe misdaden te dui ken en het volk te bedriegen. de l'enseignement moyen du premier degce en 1895. RESULT A TS du Concours spécial en langne flamande des élèves de <a seconde des humanüés anciennes —«--"N/X/V/IA/W -

De Strijd – La Lutte (1894-1899) | 1895 | | pagina 2