i'araissant te Samedi. Werschijnettde des Xaterdags. l'union fait la force. Administration cl llédaction rnc au Ikurre, "20, Yprcs. eendkacht maakt macht. Journal libéral démocratique cTYpres et de FArrondissement Vrijzinnig volksgezind weekblad van Ieperen en van het Arrondissement Ze gaan goed. Le chemin de fer du Congo. Aan het Nieuwsblad. Samedi, 21 Mars 1896 5 centimes le numéro. 2e année. 21 wmm PRIX DE L'ABONNEMENT par an 12 francs. Par an 2 fr. 50. Annonces 10 centimes la ligne. Réclames 25 Annonces judiciaires 1 fr. la ligne. De klerikalen zegden toen zij in 1884 aan 't bewind kwamen tot hunne te genstrevers Wij zijn uwe meesters, en wij zullen het u doen voelen Zij hielden woord inderdaad en nog dagelijks hoopen zij schandelijke aan slagen tegen recht en wet op partij da den van allen aard. Waar de liberalen volledig zege praalden verbreken zij de uitspraak van het kiezerskorps op de honendste manier, of benoemen burgemeesters, die regelrecht in strijd zijn met de meening van de groote meerderheid der ingezetenen, en die, wat vroeger eene zeldzame, om niet te zeggen odge kende uitzondering was, meestal buiten den raad genomen worden. Waar de klerikalen ook maar met enkele stemmen boven geraakten, dank aan het ongehoordste kiesbedrog, de schandelijkste uitkooperij en de lafste aller middelen, daar wordt de kiezing onvoorwaardelijk goedge keurd. Iedereen, die een dagblad leest, die de verslagen der Kamers in handen heeft gehad, kan oordeel en over het- Eeen hel land door is uitgericht door et overmoedige papenras. IJperen en Aalst hebben dingen beleefd, welke men over vijftien jaren voor onmoge lijk, of scheppingen van eenen zieken geest zouden gehouden hebben. Dat al die roekelooze vertrappelin- gen van recht en eerlijkheid ons volk in gisting brengen, en het op sommige punten dicht bij den gewelddadigen tegenstand voeren, hoeft zeker nie mand te verwonderen. Om den toestand der geesten te schilderen laten wij hier het nieuws volgen uit Hoboken, de groote, nijvere gemeente aan de poorten van Ant werpen, die sedert eenige jaren door de liberalen bestuurd werd tot ieders voldoeningen welvaart. Onze inleiding kon den lezer doen gelooven dat de klerikalen nu do over hand kregen. Mis, de liberalen zijn nog in meerderheid in den raad. Zij hadden dus den oud-burgemeester Van- deperre, gematigd liberaal weer voor gesteld voor de plaats van eersten ma gistraat der gemeente. Dat was billijk en geheel natuurlijk. Ja, maar zoo heeft er de minister niet over geoor deeld. Een klerikaal, die maar naderhand, door konkelfoes bij de klerikale min derheid in den raad sloop, werd tot burgemeester benoemd Dit nieuws had te Hoboken den in druk van eenen hevigen donderslag te midden van eenen helderen zomerdag. De verontwaardiging onder de bewo ners was zoo groot dat het, bij de zit ting van den raad op laatsten Februari, toen die zonderling benoemde burge meester werd geiustalleerd, weinig Bcheelde, of er had een ware oproer met al zijne gevolgen plaats. Eenige staaltjes uit die zitting. Mijnheer Bekemans (liberaal) neemt het woord om den burgemeester Coen te verwijten dat hij in de vorige zitting, toen de heer Yandeperre tot de benoeming van burgemeester werd aangewezen, geveinsd en gezegd heelt zulks als rechtvaardig te erkennen, terwijl hij onderduims aan hat konke len was om zelfs de sjerp te krijgen Het publiek juicht bij den naam Yan deperre dat de za il dreunt, en toen de onderkruiper Goen de stilte eischt, wordt hem uit het publiek toege snauwd Zwijg gij 1 Leugenaar 1 Toen twee andere klerikalen Coen bijspringen, staan ook al de liberalen recht en op een gegeven oogenbiik was men op 't punt handgemeen te worden, terwij 1 het publiek een gerucht maak te dat hooren en zien verging. Bij eene korte poos betrekkelijke stilte neemt de heer Bekemans opnieuw het woord en wrijft Dr Goen door den neus, dat hij onbekwaam is de orde te handhaven, in weerwil van het groot getal haren mutsen, welke hij heeft opgeeischt. Hij verwijt den prettigen nieuw be noemde dat hij reeds een misbruik van macht pleegde door de hulp der gewa pende macht in te roepen, alvorens den grondwettelijken eed afgelegd te hebben. Burgemeester Coen antwoordt hier op met eene beleediging aan het adres van den heer Bekemans, waarover deze hem verwittigt eene klacht bij het parket te zullen indienen. Weg met Coen Weg met Pourbaix schreeuwde de menigte. Toen de burgemeester daarop, om zich te verschoonen, zegt dat hij niet, maar wel de veldwachter, de gemlar- merij vroeg, en de nederige policiedie- naar, die aldus doorzijn overste bloot gegeven wordt, ganscli verbleekt, be grijpt de menigte eensklaps al de uit gestrektheid dier nieuwe lafheid. Ge durende tien minuten wordt de burge meester door het volk uitgescholden en bespot op de geweldigste wijze zon der dat hij zich getroüen toont De verwarring is onbeschrijfelijk. Eindelijk heft Dr Coen de zitting en komt behouden te huis onder het ge leide van tien gendarmen, terwijl de menigte zingt en roept, en huilt van woede Niet waar, ze gaan goed, de klerikale volksverdrukkers - On nous demande cinq nouveaux millions pour le chemin de fer du Congo, demain on nous en demandera peut-être vingt. Récapitulona brièvement l'histoire financière de ce chemin de fer du Congo. En Juillet 1889, M. Beernaert arra- chant aux Chambres une souscription de 10 millions dans le capital du che min de fer, se portait garant que le chemin de fer ne coüterait que 25 mil lions et serait terminé en quatre ans. Le rapporteur M. Nothomb, enché- rissait encore en affirmant que le prix de 60,000 fr. par kilomètre n'a été atteint que parce que les calculs des devis ont été établis sur des bases laissant une tres large part a l'impré- vu. (Le chemin de fer mesurera 400 km.) En Mai 1894, on avait construit une quarantaine de kilometres quiavaient absorbé les 25 millions du capital. On était loin des calculs de M. Nothomb et de M. Beernaert. Le l1' Juin 1894, un prqjet donnant 10 millions au chemin de fer fut dépo- sé, mais tomba par suite de la dissolu tion des Chambres. II ne fut représen- té que le 8 Janvier 1895 par M. De Smet de Naeyer. Dans l'intervalle, la Compagnie avait Ampruntó cinq mil lions a des banquiers, a des conditions tres onéreuses. On essaya d'escamoter l'examen dn projet en ie ren voyant a une commission spéciale maïs le ren voi aux sections fut vote les sections demandèrent une enquête sur place (qui a eu lieu), et des explications au mmistre des finances, qui ne les a don- nées que cette semame. Entretemps, on avait proüté de la demande d'enquête pour demander un créditprovisionnelde cinq millions qui permettrait a la compagnie de continuer ses travaux. Aujourd'hui, on nous demande cinq nouveaux millions. Or, le rapport des ingénieurs de i'Etat (dont nous avons reproduit P analyse dans notre avant-dr n°) coütera 31 millions 200,000 fr. en core (130,000 fr. par küoin., et il en reste 240 a construire) il faudra 300,000 fr. pour corriger les délectuo- sités constatées dans la partie construi- te soit encore 31 millions et demi, en admettant les prévisions officieiies (et l'on sait si elles ont souvent été recon- nues inexactes quand il s'agissait du Congo). Qui fournira les 26 millions et demi qui manquent encore La Belgique sans doute on se ré serve de les lui demander morceau par morceau, pour que la pilule soit plus facile a avaler. A Ia première section de laChambre, M. Woeste a proposé, au lieu d'allouer a la Compagnie du chemin de fer du Congo cmq millions insuffisants, de lui accorder la garantie de l'Etat beige pour les obligations qu'elle pourrait avoir a émettre, dussent-eiies dépasser les sommes prévues. Ce serait la mise de nos finances au service du Congo, et sans garantie la section n'en a pas moms appuyé, a i'unanimité moins deux voix (MM. Heuse et Hambursin) la proposition de M.Woeste. M. Woeste avait a se faire pardonner de s'être raiilé a l'ajournement a 1900 de l'an- nexion du Congo il y aura réussi, aux dépens des contribuables. A la 2® section, M. De Theux a repris la proposition Woeste la section a érnis le voeu de voir entamer des négo- ciations sur les bases de cette proposi tion. A la 3e section, M. Coifs a combattu la proposition du gouvernement et celle de M. Woeste. M. De Lantsheere a soutenu le subside de 5 millions, di- sant que ceux qui ont voté les 5 pre miers millions ne peuvent refuser ce nouveau subside. L'engrenage fonc- tionne La proposition du gouverne ment a été adoptée. A la 4e section, la proposition de M. Woeste n'a pas été présentée. Celle du gouvernement a été adoptée. A la 5e section, M. De Smet a décla- ré que la Compagnie trouverait facile- ment a emprunter, a 3 1/2 pour cent, les 32 millions qu'il lui faut. Alors, a, quoi bon lui donner 5 millions qu'elle a Fair de ne pas demander Le pro jet ministériel n'en a pas moins été voté. La mise en coupe réglée de nos fi nances au profit du Congo continue done de plus belle. Après la Compagnie du chemin de fer, ce sera l'Etat qui nous demandera des millions pour payer son déficit, les frais causés par les révoltes d'indigènes, et sans doute aussi les frais de l'expédition contre les Mahdistes. Et dire que lorsqu'un de nos députés demande des explications sur ce qui se passé au Congo, on lui répond que l'Etat du Congo fait ce qui lui plait, que cela ne nous regarde pas. Nous n'avons qu'a payer les notes. Dire encore que lorsque l'on propose la moindre chose pour améliorer le sort de la classe ouvnère, M. De Smet répond Pas d'argent n Pour le Congo, pour les coüteuses folies colo- niales, on en tronve toujours. Le peuple verra-t-il enfin clair, et mettra-t-il bientöt dehors ceux qui ex- ploitent les contribuables beiges au prfit de quelques financiers intéressés dans les eutreprises aléatoires du Congo...? Ph. de C. Het Nieuwsblad van 7n Maart 11. her drukt (voor de hoeveelste maal eene leugen die reeds honderd maal bewe zen werd eene leugen te zijn. Men moet aannemen dat liegen het beste strijdmiddel is van het Nieuwsbladver mits het er zoo sterk aan houdt. Er is spraak van de woorden die Be- bel, volgens het Nieuwsblad, zou uitge sproken hebben op 18" Augustus 1891 Wij, socialisten, wij willen geene werkmanswetten wat wij willen is dat de wonde in 't lichaam der tegen- n woordige samenleving open blijve. Men moet met alle geweld den n werkman in zijnen armoedigen toe- n stand doen blijven. Toen de heer Vandervelde hier on langs eene voordracht kwam geven, loochende hij de hier bovenstaande rede van Bebel in de volgende bewoor dingen Men beweert dat Bebel, tijdens het laatste Congres van Brussel, zou verklaard hebben dat men de wonde in het lichaam der hedendaagsche n maatschappij moest open laten. Wij waren bij dit Congres van Brussel aanwezig en wij kunnen op ons woord n van eer de verzekering geven dat Be- bel er deze woorden niet heeft uitge- n sproken. Ze hem toeschrijven, is hem beleedigen. Het Nieuwsblad had iemand naar de voordracht van Vandervelde gezonden, vermits het van die voordracht een on nauwkeurig en onjuist verslag deed verschijnen. Zulks belet dit blad niet de beleediging tegen Bebel thans te herdrukken. Weinige dagen na de voordracht Vandervelde bezorgde iemand, die toe vallig aan ons blad medewerkte ter gelegenheid van onzen strijd tegen de Congozaak, eene nieuwe uitgave van de aan Bebel toegeschreven woorden. De heer Vandervelde stuurde hem toen eene kernachtige terechtwijzing die de lezers van het Nieuwsblad kun nen vinden in öns nummer van 13" Juli 1895. Het Nieuwsblad kan dus zijne onwe tendheid niet inroepen om zijne belee- digingen te verrechtvaardigen. Liegt, liegt, er zal toch altijd iets van overblijven zegt eene aan Loyola toegeschreven spreuk. Zoo hij zelf ze niet heeft uitgesproken, moet men toch bekennen dat zijne volgelingen haar opperbest in praktijk weten te stellen. Het Nieuwsblad drukt ook eenige woorden die de heer Braeckman, van Gent, in den trein zou uitgesproken hebben toen hij hier onlangs eene mee ting kwam houden. POUR LA VILLE, POUR LA PROVINCE, Pour les annonces de France et de Belgique (excepté les deuxFlandresjs'adresser a VAgence ffavas, Bruxél- les rue de la Madeleine, 32, et a Paris, 8, l'lace de la Bourse.

De Strijd – La Lutte (1894-1899) | 1896 | | pagina 1