ïf Journal libéral démocratique d'Ypres et de l'Arrondissement Vrijzinnig volksgezind weekblad van leperen en van het Arrondissement Omdat zij Een is. Distilleries agricoles. Samedi, 29 Aoüt 1896, 5 centimes le numéro. 2e année. IV0 44. Le règoe do favoritisnie. Historieke samenspraak voor de kiezing PEIS DE L'ABONNEMENT Par an 2 francs. Par an 2 fr. 50. Annonces 10 centimes la ligne. Réclames 25 Annonces judiciaires 1 fr. la ligne. mmMMê JParaissant le Samedi. Verschijnende des Zaterdags. L'UiMOiN FAIT LA FORCE. Waarin is de eenheid der kliek gele gen De catechismus antwoord. Dat zij onder een hoofd staat en in alle stuk ken des geloofs maar eene leering volgt. Nu blijft echter uit te maken, wie dat hoofd is, zienlijk of onzienlijk. Is het Woeste, de groene paus, of is het Beernaert zijn aartsvijand of is het geen van beiden weten de kierikalen niet tot welke heiligen zich te wen den. De eenheid der kliek en de eenheid der kerk zijn even valsch. De eenheid is zoo oppervlakkig, zoo schijnbaar, zoo valsch, dat er alle oogenblikken ge schillen oprijzen, krakeelen ontstaan, twisten verwekt worden, haat en wraak bot worden gevierd. Ge zijt allen broeders is een woord van Christus waarmêe de kierikalen spotten, hun doel is te overheerschen en alles naar hunnen zin te beredde ren. Om dat doel te bereiken stel len zij alle middelen in 't werk, de ge meenste, de laagste middelen zijn goed, omdat bij hen de spreuk geldt Het doel wettigt de middelen. De kierikalen 'tzij protestanten, 't zij kierikalen, 't zij evangelisten zijn allen dezelfde. De godsdienst is maar een middel om tot de oppermacht te geraken. We zien Hollandsche domi- nés, de fransche jesuieten scholen op Madagascar ondersteunen uit haat te gen Engeland. We zien de paus zijn zegen zenden aan de czar van Rusland, die duizenden katholieke Polakken naar Siberie zond, terwijl hij den keizer van Oostenrijk met zijne ban bliksems dreigt omdat het burgerlijk huwelijk, verplichtend wordt gemaakt gelijk in Belgie. In de laatste tijden sprak men veel over het herstellen der sedert eeuwen verbroken eenheid door de toe nadering der Gneksche en Engelsche {irotestanten. De paus moest natuur- ijk de groote baas blijven en daar de vertegenwoordigers der andere kerken het evenzoo meenden voor hunne priesters, konden de onderhandelingen niet lukken en alles bleef in de oude plooi, in de oude oneenigheid. De oneenigheid springt nog beter in het oog ais men de resultaten na gaat van de afgekondige encykliek Rerum novarum Nooit heeft ee- nig stuk zooveel opschudding ver wekt, nooit heeft een brief zooveel aanleiding gegeven tot twist en ver volgingen. Elk legt de encycliek uit op zijne manier en wel zoo verschil lend, dat de aanhangers der tegen overgestelde zienswijzen, elkander met haat en verachting bejegenen en als bloedvijanden naar elkanders wel stand en nering hunkeren. Die encycliek moest vrede en een heid te weeg brengen in de rangen der katholieken en er is slechts, twist tweedracht uitgevloeid. In Frank rijk heeft een priester eenen oproep gedaan tot zijne collegas voor het stichten van een syndikaat van pries ters waar de bischoppen zouden uit gesloten worden. Dadelijk verschijnt een brief van een bisschop, om dat syndicaat als een gevaarlijke instel ling af te keuren en te verbieden. Eenheid op politiek gebied bestaat evenmin, we weten hoe zeer de Woeste's en Beernaert's elkander lief- nebben, hoe zij elkander aankijken nis een koppel porceleinen bulhond- Atlministration ct Redaction rue au Beurrc, 20, Yprcs. EENDRACHT MAAKT MACHT. jes op de schouw van nen christen demokraat. Wat zegt Le Journal de Bruxelles deze week. Het is niet noodig, zegt hij, dat de gekozenen het eens zijn met hunne kiezers, want dan zou M. Woeste te Aalst niet gekozen worden want hij is een aanhanger van 't Con- goland, dan zou Beernaert niet geko zen worden te Thielt aangezien hij aanhanger is van den persoonlijken dienstplicht enz. enz. De eenheid bestaat noch op godsdien stig, noch op politiek gebied. Er is maar eene macht, die het klerikale kraam recht houdt namelijk, de slaafsche gehoorzaamheid. De paus is onfeilbaar, zijn wil is wet. De bisschoppen hebben het op voorhand geteekend ontslag hunner pastoors en onderpastoors in handen, de priesters hebben op bijna alle ge meenten, het bestaan, het brood, het leven hunner parochianen in handen en gelijk zij willen, moet er gehan deld worden. Een priester, schreef het deze week nog in Le Bien Public en riep er schande over. Daaruit blijkt, dat ook die slaaf sche gehoorzaamheid aan 't verbrok kelen is en daarmee is 't met den kierikalen boel gedaan. Daarom laat Woeste alarmkreten hooren, daarom zullen nog encyclieken verschijnen, daarom zal het waarheid blijven wat we bewijzen wilden. Kerk en kliek kennen noch etnlieid noch vrijheid, macht steunt alleen op valschheid en dwang. Le favoritisme a Ypres ne fait que croitre et embellir ceux qui tiennent plus ou moins au parti ciéricai sont l'objet de toutes les prévenances a eux toutes les commandes, tant de la ville que des établissements de bien- faisance, toutes les livraisons defourni- tures a eux toutes les faveurs Malgré cela il leur arrive souvent de se battre pour la curée Quant aux citoyens suspectés de li béralisme, ils sont systématiquement privés de la bienveillance officielle lis peuvent encore s'estimer heureux quand on ne les tracasse pas. Les adjudications publiques devien- nent de la pure f'antaisie pour s'en convaincre il sufiit de se mettre au courant de la discussion qui a surgi au Conseil communal au sujet de l'adju- dication du chateau d'eau. Réalisation, comme on le voit, des fameux points du programme électo- ral de nos maitres Egalité et liberté pour tous moins de politiqueplus J*ad ministration Nous pourrions, par de nombreux examples, corroborer ce que nous venons d'avancer. Bornons-nous a citer un petit fait tout récent qui jette un singulier jour sur les menées cléri- cales Nuln'ignore le règlement qui défend de faire restaurer, de quelque manière que ce soit, toutes les saillies et empiè- tements sur les trottoirs sous peine de démolition immédiate. Plusieurs de nos concitoyens ont été obligés, pour ne pas se voir intenter une action civile, de rentrer ou suppri- mer des seuils ou escaliers de porte faisant saillie ou des entrées de caves sur les trottoirs. II parait néanmoins que certains pri vilégiés sont en dehors de la loi com mune. Ainsi,un certain propriétairedelarue deLille, Ai.V...,qui,touchépar la grace de Dieu de libéral qu'il était dans le temps est rentré dans le giron catholi- que, sacré grand lama (1) dans sou parti, a pu impunément faire reconso- lider l'escalier d'entrée de sa maison. II nous a été donné de voir la un fonctionnaire des ponts et chaussées considérer attentivement le travail efiectué. Ou bien, aucun procés-verbal n'a été dressé et alors le susdit fonctionnaire est en défaut. Ou bien, s'il a accompli son devoir, on a dü, en haut lieu, par suite de dé marches et en raison de l'importance politique du contrevenant, ne donner aucune suite a Paffaire. A moins que le règlement susdit ne soit tombé juste a point en désuétude En ce cas on ferait bien d'en avertir le public et les magons ne sauront ou donner de la tête tellement ils seront accablés d'ouvrage. C'est égal, nous sommes proprement lotis avec ces jobs cocos de l'Hotel de Ville et du Gouvernement. Een staaltje van de liefde dat de ka tholieke meesters dragen voor hunne werklieden (Tusschen 'nen fabrikant en n'en wever F. Hewel, Petrus hoe is uw gevoelen, ge gaat voor onze lijst stemmen P. Uwe lijst meester, welk is uwe lijst? F. De lijst van d'oü he, van de goeie, van de behoorlijke katholieken. P. Zijn 't andere geen katholieken, meester F. Wei, ik en zeg niet, ik weet ik dat, maar dat en is zoo niet, zij en doen niet met de treffelijke menschen. P. Zoo meester, om treffelijk te zijn moet ge rijk zijn, dan moet ik met mijn soort, doen, met d'ontreffelijke en als ik zooveel kans in de wereld heb van d'andere ook voor mij te kunnen doen werken, dan zal ik binnen twintig jaar misschien ook treffelijk zijn, en met de treffelijke dan meê doen. F. HemHemHem(Hij vringt hem langs alle kanten en zijn armen maken de beweging van 'nen windmolen...) Hoor eens hier Petrus, ge ziet toch zoowel als ik, dat ze tegenwerken tegen al dat goed is. P. Integendeel, meester, ze zijn er mêe, met al dat goed is noem eens iets waar ze tegen zijn. F. .Tegen alles, niets uitgenomen, eerst en vooral ze zijn tegentegentegen de Congo, waar meent ge misschien waar we ons artikels zullen blijven kwijt gera ken, en als wij niet en verkoopen, en kun nen we natuurlijk niet doen weven, wij en kunnen uw stukken toch niet opeten. P. Meester mag ik u eens een vraag stellen F. Ik en heb niet veel tijd. P. Ik gelooft, maar 'k zal kort zijn. F. Hewel ja, laat eens hooren. (I) Lama, quadrupède ruminant dont la chasse est prohibée en Belgique. P. 'k Zou bijvoorbeeld moeten een frak hebben, en bij u kan ik die krijgen, maar aan 't zelfste geld ook, kan ik die krijgen in Parijs, dat ik ze ginder ging halen wat zoudt ge zeggen meester F. 't Is te zot, jongen, ze zou er nog wel twee kosten van tijdverlies en reisgeld. P. Hewel meester 't is 't zelfste met de Congo, ze gaan ginder de wilde forcee- ren, om handdoeken te bezigen en hoe meer ze vrijven, langs om zwarter ze toch worden en daarvoor geven ze millioenen, op millioenen, en gaan ze ginder menschen vermoorden, en in 't kort ook ons jongens naartoe sturen d'onze wel te verstaan, want gij zoudt koopen. Dat ze die millioenen eens in 't hand lieten gebruiken 't volk zou geld hebben, zou goed aan zijn brood komen, er zou werk zijn in overvloed, elk zou hem inspannen, en handdoekea, servetten en ta fellakens en beddezakken koopen, dat het een plaizier is om zien. F. Tet tet tet, 't duurt veel te lang, meent ge dat ik den tijd heb om daar zoo lang blij ven te staan doet uw goeste, en ik zal de mijne doen. (Tusschen zijn tanden al loopende om weg te zijn) wat dom volk toch, dat spreekt van naar Parijs om een frak te gaan, en voor 't zelfde geld hier bij mij krij gen 't en is geen wonder dat ze arm blij ven op niet speculeeren wat is 'nen mensch toch zonder geleerdheid, waarvan zou dat kunnen verstand hebben en 't aar digste nog, dat is koppig lijk ezels, en wil de les spellen aan treffelijke menschen. Les Chambres, en votant il y a quel- ques mois la nouvelle loi sur le régime fiscal des distilleries, ont cru apporter un soulagement a l'agriculture elles espéraient que les distilleries agricoles, grace aux avantages qui leur sont faits, seraient un débouché sur pour beau- coup de produits agricoles. Mais, malgré d'assez vives protesta tions, les Chambres ont laissé aux grands distillateurs industriels le mo- nopole de la rectification des fiegmes, ce qui fait que les distilleries agricoles devront, pour écouler leurs produits, passer par toutes les conditions des grands distillateurs. Or, ceux-ci, par les grands capitaux dont ils disposent et par la perfection de leur outillage, peuvent produire les fiegmes a meil- leur compte que les distilleries agrico les, et refuseront naturellement d'ache- ter les produits de ces dernières a un prix plus élevé que celui auquel ils roduisent eux-mêmes. D'oü l'on voit a consequence. L'association des chimistes beiges (section de chimie agricole) s'est occu- pé, a ce point de vue, des conséquences de la nouvelle loi. II résulte du rapport présenté par M. Martens a la dernière séance et de la discussion qui y a fait suite que la nouvelle loi a en partie, manqué son but. Contrairement a ce que l'on aurait pu espérer, la distilla tion agricole est un débouché qui reste fermé tant a la pomme de terre et a la betterave qu'aux céréales indigènes, sauf le seigle, peut-être, dans certains cas. Mais il est hors de doute que les distilleries agricoles emploieront sur- tout le maïs, céréale exotique, que nous ne produisons pas dans le pays c'est le maïs qui livre les fiegmes au prix de revient le plus bas. II faudra encore chercher autre chose pour sauver l'agriculture. Rh. de C. POUR LA YILLE, POUR LA PROVINCE, Pour les annonces de France et de Belglque (exceptó les deuxFlandres)s'adresser a 1'Affence Jfavas,Bruxel- les rue de la Madeleine, 32, et a Paris, 8, Place de la Bourse. ^-vjWVVVVWvv

HISTORISCHE KRANTEN

De Strijd – La Lutte (1894-1899) | 1896 | | pagina 1