Journal libéral démocratique d'Ypres et de FArrondissement Vrijzinnig volksgezind weekblad van leperen en van het Arrondissement Liberale Associatie van leperen. Liberalism. Le Goncert national et La Lutte. Aanteekeningen uit mijne lezingen. Samedi, 5 Septembre 1896. 5 centimes le numéro. 2e année. N° 45. IM Herziening der kiezerslijsten PRIX DE L'ABONNEMENT Par an 2 francs. Par an 2 f'r. 50. Annonces 10 centimes la ligne. Réclames 25 Annonces judiciaires 1 fr. la ligne. 3Baraissant ie Hamedi. Verschijnende des Zaterdags. L UNION FAIT LA FORCE. Administration et Redaction rue au Beurre, 20, Ypres. EENDRACHT MAART MACHT. Het bureel der Liberale Associatie doet eenen dringenden oproep aan de kiezers die, tijdens de laatste kiestijd- Eerk, bestatigd hebben dat zij op de iezerslijst met waren ingeschreven of het niet waren met het getal stemmen, waarop zij recht hebben het moedigt ze aan bij hnnne onderlinge gemeente besturen hunne rechten te doen gel den. De kiezers die van wege een gemeen tebestuur melding zouden ontvangen van hunne naamuitschrabbing of van de vermindering hunner getal stem men worden verzocht, van hunne be wijsstukken voorzien, zich te wenden tot het bureel der Liberale Associatie, Seminariestraat, de Zondagen van 11 ure vóór- tot 1 ure nanoen en aL de da gen der week van 5 tot 7 ure 's avonds. Het laatste verwijl om voor de ge meente overheid te reklameeren ein digt met BI October aanstaande. De onpartijdige onderzoeker onzer politieke toestanden heeft in de jong ste jaren meer dan eene gelegenheid gehad, om verschijnselen van verval op te merken. Door den overwegenden invloed van de stoffelijke belangen, werden de liberale beginselen verdrongen en in stede voor vrijzinnige princie pen en volkslievende doeleinden te strijden, was het streven der politie kers grootendeels beperkt bij enge en kleingeestige persoonkwestiën. Men zou gezegd hebben, dat er in het kiezerskorps geen gloed meer was dat de onmatige jacht naar stoffelijke genietingen den laatsten gensterin hel gemoed der gegoeden had uitgedoofd. Waar lag de schuld In het liberalisme voorzeker niet. Liberalism is immers de uitdrukking des vooruitgangs in al zijne vormen het grenzelooze veld waarop plaats is voor elke edele verzuchting, voor elk grootsch ideaal, en waarop het zaad der zoogenaamde utopieën van van daag, morgen weeldrig zal opschie ten en eerlijke vruchten afwerpen. De schuld moest gezocht worden in de be krompenheid van geest van sommige leiders, die de philosophie van den tijdgeest niet begrepen. Zij hebben gemeend, het libera lisme naar de cijnsmode te kunnen kleeden, met een benauwden keurs om de krachtige lenden, en dachten alzoo zijne ontwikkeling te belemme ren. Dwazen 1 Personen verdwijnen, partijen sterven aan bloedarmoede het liberalisme is onsterfelijk. De vooruitgang kent geen borstziekten Hoort ge niet, hoe de naden kra ken ziet ge de scheuren niet. Door den aanhoudenden drang der levenssappen, door de onweerstaan bare onwikkelingskracht der natuur wordt de keurs langs alle zijden los gerukt en valt ze aan flarden van het immer jong en levenlustig lichaam af, dat zich aan ons vertoont in al de heerlijkheidzijner maagdelijkeschoon- heid. Voor ve.len ging liberalisme niet verder dan anti-clericalisme. Waren zij dan nog maar oprecht in de mee ning maar zelfs dit ontbrak. Sedert 46 luidt het programma scheiding van Staat en eerediensten. Wat werd er in dien zin gedaan, ge durende de lange jaren van liberale regeering? Niets, niets, niets 1 Daar door is bij de eenen ontmoediging ontstaan bij de anderen de besten misnoegdheid bij allen mis trouwen inde leiders en, als gevolg, verzwakking voor heel de partij. Er moet derhalve overal naar an dere middelen uitgezien worden, doelmatiger en krachtiger en meer in overeenstemming met den tijdgeest en de billijke eischen des voiics. En dit is juist hetgeen de Mechelsche liberalen, reeds gedaan hebben, üns programma bevat dezelfde econo mische punten als dat der socialisten, en daar we gisteren nog mee verschil den, komt thans ook gedeeltelijk te verdwijnen, want we lezen in het so cialistisch orgaan. Le Peuple, dat het volstrekt niet bewezen is dat de collectieve voortbrengst, in zake van landbouw, altijd de voorkeur verdient. Onze vlaamsche provin- cië waar de grond tot in het on- eindige verdeeld is en welke reeds in de middeleeuwen den tuin van Europa werden genoemd, schijnen te bewijzen, dat, inzekeregevallen, de kleine of persoonlijke landbouw u deze is welke de beste uitslagen op- levert. Dus, de socialisten deelen onze meening dat de redding des iand- bouws ligt in den aankoop door den Staat, eene hofstede met landerijen voor eiken boer welke hij na overeen komst den Slaat zou afleggen. Het zelfde kon daargesteld worden voor de mijnen en sommige fabrieken.... Het officieel en ouwerwetsch libe ralisme heeft uitgediend. Er is vraag naar nieuwere formules naar ver hevener denkbeelden, en al het ge kijf der ouderlingen uit het doctrinair oudmannenhuis of eener reaction- naire pers, zal de opkomst der demo cratie en de oplossing harer eischen niet beletten. Er wordt vaak gespot met het priesterschap der persen toch kennen wij geen verhevener zending dan de hare. De journalist moet een vrijzinnig en onafhankelijk man zijn, een denker doorgaans is hij slechts een woordenwever of een verdraaier der waarheid, wiens knoeiwerk met zilverlingen betaald wordt en die dan nog kruipen moet voor hen, die hem daartoe bezoldigen. Veeltijds verricht hij in den arbeid des geestes het werk van den kladschilder in de schil derkunst en de openbare meening, die van hem opleiding, onderricht, raad verwacht moet zich tevreden stellen met onhebbelijken kost voor hare weetgierige hersenen. Liberalisme moet een strijd zijn tegen godsdienstdwang, rechtsmis- kenning en stoffelijke ondergeschikt heid een strijd voor ontvoogding, vrijheid en gelijkheid. Het worde niet gezegd, dat België in de rei der beschaafde natiën achteraan komt en schier zoo laag staat als Rusland en Turkije. De almacht der Kerk en het over wicht van ons huidig kiesstelsel moeten geknot de onzinnige wet, die haar oorsprong vindt en zich steunt op de macht van 't geld, moet verbroken en vervangen worden door de moderne wet, die het Volk is. Dat is liberalisme Hoog de harten 1 Dat allen, die het goed meenen met den vooruitgang, met de vrijheid, met het Volk, zich aangorden tegen clericaal, politiek en maatschappelijk onrecht. Tweemaal sedert veertig jaren, heeft de vrijzinnige partij eenen op roep tot het land gericht: in 1857 over de wet op de doode hand, in 1878 Over de herziening der schoolwet van 1842. Tweemaal heeft het land goed gekeurd geantwoord en deregeerende clericale meerderheid uit een gedre ven. Doen wij een derden en beslissen- den oproep voor 1897, en vragen wij ditmaal eendrachtig het zuiver Alge meen Stemrecht één man, eén stem met de evenredige vertegen woordiging. Richten wij over gansch het land eenegrootsche, onweerstaan bare beweging in, en voor de derde maal zal het land ons volgenen de klerikalen wegjagen, omdat de zaak, voor dewelke wij zullen ijveren, rechtvaardig en het oogenblik daartoe goed geschikt is. De liberale partij bevindt zich thans in een beslissend oogenblik. fi t ministerie, door zijne hatelijke knoeiwetten, stelt ons in de nood wendigheid tusschen twee wegen te kiezen heropbeuring door eene ra dicale politiek, of zelfmoord door on verzoenbaarheid ten opzichte der volksgezinde hervormingen. Zelfmoord daar denken we niet aan, hé vrienden Vooruit dus voor het zuiver Alge meen Stemrecht. Nous avons soutenu, et nous le rnain- tenons encore que la Cantate neutre devait originairement servir a célébrer les mérites de nos maitres lors de 1'inau guration du fameux Chateau d'eau même que beaucoup de cléricaux ne se gênaient guère de l'avouer publi- quement. Lorsque nos maitres ont appris que par suite de retards inexplicables, l'inauguration du chateau d'eau ne pourrait avoir lieu a la Thuindag, ils ont été navrés du contre-temps. Ils ont du s'exécuter quand même et payer les frais d'une cantate, jolie carte de 8,000 francs en vérité A tout cela le Journal d'Ypres ré- pond que nous mentons mais ne fait rien et pour cause pour le prou- ver a ses lecteurs. 8 L'administration a voulu sortir du banal prétend le pieux Journalah bah pas possible, e'est cela qui prou- ve que la fête, cantate comprise, ne devait pas être donnée a 1'occasion de l'inauguration du Chateau C'est d'un bon tonneau Quant a la sotte accusation demen- songe, elle ne nous atteint pas, venant du Journal de MM. Surmont et Colaert dont l'un a a son actif,l'affaire des che nilles, du Chateau d'eau, etc., et l'au- tre, l'aliaire du Collége communal, de l'aqueduc de la porte de Dixmude, etc., etc. Voir les comptes-rendus des séances du Conseil communal oü la sincérité de ces Messieurs a éclaté dans toute sa splendeur. A propos du Concert, le Journal n'a fait que casser l'encensoir sur le nez de nos admirables administrateurs, a tel point que quand il a cru devoir aussi remercier les participants, on aurait dit vraiment qu'il les prenait tous pour des créatures politiques de nos maitres. Nous avons voulu,pour lui épargner toute méprise dans l'avenir, amener le Journal a des remerciments quelque peu plus explicites. II s'est exécuté nous n'en demandions pas davantage. Dans le même article le Journal pré tend que le Concert a attiré a Ypres un monde tel que de l'aveu unanime on n'a jamais vu pareille foule a Ypres Nous ne demanderions pas mieux que cela fut vrai mais, malheureuse- ment, cela n'est pasNous n'insisterons pas sur ce point. Le Journal d'Ypres a beau parler, les Yprois ont pu consta- ter eux-mêmes que le Concert a amené fort peu, fort peu de monde les com- mergants se plaignent avec raison et se disent que c'était bien la peine de dépenser de 7,000 fr. a 8,000 fr., rien que pour un seul divertissement, pour aboutir a une Thuindag aussi triste et aussi peu profitable. In zijn opstel over Romede stad der pauzen, schrijft G. Boissier het vol gende 8 De Brosses beschrijft (in zijn Brie ven n.l.) Rome naar het leven, met zijne vreemde zeden en treffende te genstellingen. Levendig teekent hij ons die abbés met roode bakken, die op een openbaar feest, in tegenwoor digheid van vier duizend personen, zich door beroemde courtisanen met den waaier op den neus laten slaan die abdissen, die elkaar dolksteken toebrengen om een minnaar die def tige dames, altijd begeleid door haar cicisbeo, 8 die haar zoo teeder omvat, dat er geen draadje tusschen beide te krijgen was die magistraten, ge huld in ontzaglijke groote en wonder lijke pruikendie uitstekend uitge ruste en welgedane officieren, 8 maar die nooit ander vuur hadden gezien dan Sint-Jansvurendie schouw burgen, waar men meer monniken ziet dan in eene processie, en waar, in de pauze, groote dames eene collecte hou den voor de verlichting der parochie kerk die kloosters,8 waar de nonnen zóó gekleed zijn, dat hare schoonheid POUR LA YILLE, POUR LA PROVINCE, Pour les annonces de France et de Belgique (excepté les deux Flandres)s'adresser a l'AgenceHavas,Bruxel- les rue de la Madeleine, 32, et a Paris, 8, Place de la Bourse. si «sr 'v> v - v». IVié, agOXXdaESMea»—

HISTORISCHE KRANTEN

De Strijd – La Lutte (1894-1899) | 1896 | | pagina 1