f l'union fait la force. Journal libéral démocratique d'Ypres et de FArrondissement Vrijzinnig volksgezind weekblad van leperen en van bet Arrondissement Liberale Associatie van Ieperen. De Evenredige Vertegenwoordiging Le ministère des expulsions. Willen wij dat Un Vol-Réclame. Samedi, 19 Septembre 1896. 5 centimes le numéro. *2e année. X° i7. I Herziening der kiezerslijsten. PRIX DE L'ABONNEMENT Par an 3 francs. Par an 3 fr. 50. Annonces 10 centimes la ligne. Réclames25 Annonces judiciaires 1 fr. la ligne. MBaraissant ie Samedi. mÊMMÊ, VepscSiijnende des Zaterdags. Administration et Redaction rue au Beurre, 20, Yprcs. EENDRACHT MAART MACHT. Het bureel der Liberale Associatie doet eenen dringenden oproep aan de kiezers die, tijdens de laatste kiestijd- perk, bestatigd hebben dat zij op de kiezerslijst niet waren ingeschreven of het niet waren met het getal stemmen, waarop zij recht hebben het moedigt ze aan bij hunne onderlinge gemeente besturen hunne rechten te doen gel den. De kiezers die van wege een gemeen tebestuur melding zouden ontvangen van hunne naamuitschrabbing of van de vermindering hunner getal stem men worden verzocht, van hunne be wijsstukken voorzien, zich te wenden tot het bureel der Liberale Associatie, Seminariestraat, de Zondagen van 11 ure vóór- tot 1 ure nanoen en al de da gen der week van 5 tot 7 ure 's avonds. Het laatste verwijl om voor de ge meente overheid te reklameeren ein digt met 31 October aanstaande. Eenige dagen geleden, kondigde men in de pers aan als dat bij het openen der Kamers, een wetsvoorstel tot het invoeren der Evenredige Ver tegenwoordiging zou neergelegd wor den door vier gekozen afgeveerdigden der christene volkspartij. Voor het oogenblik hooren we daar weer niets meer over, en zelfs zoo het schijnt zouden dezen nu weer terug hun klink hebben ingetrokken. Het zou dan ook, van onzen kant heel onnoozel zijn op de medewerking Yan de klerikalen ons te willen steu nen, tot het veroveren van dit recht- veerdig stelsel. Doch, daar we door onze verdeeld heden machteloos waren om dit te bekomen, mogen we den klerikalen laten weten dat we daartoe hunne medehulp niet meer zullen noodig hebben, eens het verbond der ver- schillige tinten van het groote vrij zinnig leger bekrachtigd door het aanstaande demokratisch congres van Mechelen en hetwelk van nu af als een voltrokken feit mag beschouwd worden. Wij weten wel dat de klerikalen luide zullen roepen van monsterver bond en veel andere akelige dingen meer, maar wij weten ook dat dit uit partijbelang zal zijn en dat zij hun nen zwanen zang zullen mogen zin gen, en er hun' nog bitter weinige hoop dan zal overschieten tot be machtiging van 's lands roer. He klerikalen weten dit maar al te wel en daarom zuilen zij ons nooit van zelf de Evenredige Vertegen woordiging toestaan, Voor ons allen vrijzinnigen is het eene kwestie van leven of dood 1 En sterven zijn wi] niet van zin om de klerikale partij te behagen, hé Indien de klerikalen, die nu aan het meerderheidsstelsel houden als Satan aan eene ziel, niet in een han- dendraai het onderspit willen delven en er aan houden van nog iets te zijn, dan zullen zij ons helpen in dien rechtvaardigen eisch van het zuiver Algemeen Stemrecht met toepassing der Evenredige Vertegenwoordiging. Het één mag van 't ander niet ge scheiden worden. Wei is waar, zal de klerikale partij misschien van dien machtigen hef boom het geld, waarop zij ten allen tijde zich gesteund heeft, trachten gebruik te maken, maar de geschie- nenis heeft ook geleerd dat zij ais stroohalmen verpletterd werd wan neer al de anti-klerikale machten samengetrokken tegen haar opruk ken. Daarom moeten de vrijgezinden van alle partijen zich verbinden om het eenige bevredigend stelsel het Algemeen Stemrecht met toepassing der Evenredige Vertegenwoordiging doen in te voeren. Indien liberalen en socialisten eensgezind daaromtrent zijn, zal dat recht ons geschieden. De middelen ontbreken ons niet. Dat alle volksgezin met vereen igde krach ten van nu werken en strijden voor zaak en doen gelijk hunne voor vaders Vlamingen af die heilige Die ivilden wat was recht En wonnen wat zij wilden En de toekomst behoort hun L'expulsion semble être la première et la dernière raison du beau gouver nement que nous subissons et que M. Woeste admire. Ne l'a-t-on pas vu, l'hiver dernier, prendre un arrêté d'ex- pulsion contre M. Malpertuis, directeur du théatre de l'Alcazar a Bruxelles, coupable d'avoir exhibé sur son théa tre des ombres chinoises j ugées irrévé- rencieuses par les petits crevés du noble quartier Leopold Si eet arrêté ne fut pas mis a exécution, c'est paree que M. Malpertuis est beige. C'est encore a l'expulsion que l'on a recours pour empêcner les ouvriers du port d'Anvers de se syndiquer. Parmi ces ouvriers, plusieurs mil- liers, parait-il, sont actuellement sans travail. Pour remédier a cette malheu- reuse situation, tous les dockers ont ré- solu de fonder un syndicat et, s'étant mis en rapport avec leurs camarades d'Angleterre, de s'afïilier a une Union internationale des ouvriers maritimes, union dont les bases sont jetées. Des anglais, organisateurs des syndi- cats de dockers de Londres, sont venus a Anvers pour exposer le but, l'organi- sation et les avantages d'une union in ternationale. Par ordre du ministère, ces anglais ont été arrêtés, emprison- nés, puis expulsés sans qu'on daignat leur dire le motif de leur arrestation ni leur mettre sous le3 yeux un arrêté d'expulsion régulier. II parait que le gouvernement, se basant sur des décrets de la Revolution frangaise et du gouvernement provi soire de 1830, prétend avoir le droit d'expulser sans formalité tout étranger non résidant en Belgique. Seulement ces décrets ne visaient que le cas de guerre, et d'ailleurs la cour de cassa tion les a déclarés abrogés. Ce qui n'empêche pas M. Begerem d'en faire état pour justifier ses brutales expul sions. Les journaux anglais se sont émus du traitement infiigé a leurs compa- triotes, et plusieurs demandent une réclamation diplomatique. C'est cela qui rétablirait nos bonnes relations avec l'Angleterre, assez compromises par les affaires du Congo Le but des expulsions ordonnées par M. Begerem, c'est évidemment d'em- pêcher les ouvriers du port d'Anvers de s'unir pour défendre leur travail et leur salaire et cela dans l'intérêt des armateurs. A ce propos, le Daily Chronicle re- marque qiïil serait intéressant de savoir quels ont été les rapports du gouverne ment beige avec les armateurs anglais en ce qui concerns le projet de fonder une union internationale de dockers et ouvriers maritimes. Cela voudrait-il dire que les expulsions ont été concertées entre M. Begerem et les armateurs anglais Ce serait du propre. Quoi qu'ii en soit, ii est prouvé que notre gouvernement, malgré ses pro messes électorales quant auxsyndicats, leur est foncièrement hostile et fait ce qu'ii peut pour en entraver la forma tion et ie développement. Ah s'il s'agissait d'un de Mun ou d'un d'Hul8t venant enseigner a la jeu- nesse cléricale l'art d'embrigader les ouvriers et de s'en faire des rentes On mettrait a sa disposition le palais des académies, et au premier rang des auditeurs, on verrait des ministres don- ner le signal des applaudissements. Doux aux puissants, dur aux faibles! telle est la devise cléricale. Ph. de C. De kiezingen zijn voorbij en alles laat voorzien dat er kortelings geene nieuwe zullen plaats hebben. De ge moederen zijn niet meer door den strijd verhit, de hoofden thans beter tot kalm nadenken geschikt. Die toestand nemen wij te baat om een voorstel in de wereld te zenden hetwelk wij onze confraters verzoe ken zonder vooringenomenheid te willen overwegen en bespreken. Vindt het bijval, dan zullen wij er ons mogen in verheugen een hervor ming in 't leven geroepen te hebben waarvoor reeds, sinds lang, door en kelen geijverd en die door velen be tracht wordteen hervorming, welke voor de toekomst van het opkomend geslacht van overwegend belang is. En juist omdat het onze kinderen geld durven wij op de medewerking van alle menschen van goeden wil en in de eerste plaats van al degenen die zich liberaal betitelen en welke het niet enkel willen zijn bij naam maar ook met de daad. -* Het verplicht, onderwijs is het eerste en voornaamste punt van ons pro gramma en zal het zoo lang blijven tot het een wezenlijkheid in België zal zijn geworden. Al de schakeringen der vrijzinnige partij betrachten het, ja, zelfs de christene demokraten staan het voor. Geen kwestie die te gelijker tijd door zooveel verschillen de politieke oproepen wordt behar tigd. En nochtans is haar oplossing tot nu toe immer verdaagd Waar om? Bij gebrek aan een verstandige, goed en geregelde taktiek Al hebben anderen en wij lot nu toe een verkeerd spoor bewandeld, dit is geen reden om in onze boosheid te volharden, niet waar Wij, voor uitstrevende Vlamingen, kunnen niet alleen den leerplicht doen uitroepen daartoe behoort een éénstemmig ak koord tusschen twee of meer staat kundige partijen 1 Hoe zal dit ak koord getroffen worden Wij zouden wenschen, dat de ver- scheidenen groepen, die het verplicht onderwijs ten onzent verlangen, dit punt boven aan hun programma zou den schrijven, er propagande voor maken en dit, zoolang en zoo krach tig, dat het in Brussel zijn beslag krijge. Is dat eens gebeurd en dit zou spoediger verkregen worden dan het algemeen stemrecht 1 dan gaat ieder zijns weegs 1 Men versta ons wel wij vragen geen versmelting van hoogergenoemde fracties maar een tijdelijke overeenkomst om eene her vorming, noodig als brood, binnen den korst mogelijken tijd, door het Parlement te zien gestemd worden. En nu een woord m 't bijzonder tot de meest vooruitstrevende gedeelten der liberale partij. Wij hebben ons den laatsten tot het algemeen kiezen bekeerd, wij bekennen het zonder blozen omdat wij de rampen voorza gen, welke wij ons, in de huidige om standigheden, door eene groote uit breiding van kiesrecht, zouden op den hals halen. De ondervinding heeft bewezen dat wij ons niet te vergeefs hebben verontrust. Ons dunkens had de invoering van den leerplicht eerst moeten plaats ge had hebben De redenen, die wij daarvoor deden gelden, hebben wij destijds, in 't lang en in 't breed, ont wikkeld. Om der wille van onmisbare eendracht lieten wij ons overhalen om datgeene eerst te helpen tot stand te brengen wat wij slechts later had den willen in 't leven roepen. Nu, doen wij een beroep op de medewer king der demokraten opdat zij, met ons en nevens ons, voor het verplicht onderwijs zouden te velde trekken. Wij hopen niet aan doovemansdeur geklopt te hebben Le Journal d'Ypres se fend d'une colonne pour expliquer avec force détails comme quoi un vol avec effrac tion a été commis dans la nuit du Di- manche a Lundi, dans la maison de campagne de M. Colaert, députè et èche- vin a Ypres, située sur le territoire de Vlamertinghe. L'habileté de M. Colaert est prodi- gieuse dans son petit article-réclame, il nous apprend et voudrait le faire sa voir a toute la Belgique (qui, hélas ne POUR LA YILLE, POUR LA PROVINCE, Pour les annonces de Prance et de Belgique (excepté les deux Flandres) s'adresser a Agence Havas,'Bruxel- les rue de la Madeleine, 32, et a Paris, 8, Place de la Bourse. WBÊ V

De Strijd – La Lutte (1894-1899) | 1896 | | pagina 1