Vrijzinnig volksgezind weekblad van leperen en het Arrondissement De rijschool vertrekt naar Tervueren. Politiek nieuws. De familie Daens. Stadsnieuws. 5 centiemen. De pastoor ïn de school. Een punt der Voordracht door Rènatus Colaert in het Volkshuis gegeven. W er schijnende des Muierdags. EEiNDilACHT MAAKT MACHT. INSCHRIJVINGSPRIJS: voor stad, Ren jaar 3 franks. Vr DE provincie, Een jaar fr 2-50. Men schrijft in bij den Uitgever Dixmudestraat, nr 51, fa lepsren De aankondigingen van beide Vlaanderen evenals deNotariale en Rechterlijke aankondigingen voorgansch België, mogen gezonden worden ten bureele van d:t blad. De andere aankondigingen voor België en bet buitenland, uitsluitebjk in het Ageuce Havas Magdalenastraat, Brussel. Wanneer zal men ein delij k beginnen aan liet verteeren der 364,000 fr-aiiken die voor laet herstellen onzer Rij school bestemd zij n Vervolg). In al de Atheneums van het land zooals in al de Staatsmiddelbare scho len, heeft de pastoor zijne intrede gedaan er vormt zich rond de leeraars van godsdienst een soort van kristal- lijning waarvan zij de kern zijn. Indien de prefekt of bestuurder libe raal is dan moet hij zich zeer gerust houden al zijne daden zullen aan stonds bekend gemaakt worden aan de Regeering door eenen kring vleiers waarvan bovengemelde leeraars de ziel zijn. Op dit oogenblik is het maar in den Atheneum van Gent meer dat er nog geen leeraar van godsdienst is. Men heeft nogtans er reeds eene in de Mid delbare school dier stad benoemd. Overal, in al de Staatsmiddelbare scholen van het land, zoowel voor jon gens als voor meisjes, zijn er leeraars van godsdienst. In het jaar 1896 hebben de pastooren hunne ingang in de Atheneums gedaan en dit langzamerhand. Zij hebben be gonnen met twee uren les per week te geven,in de 7e en 6e Latijnsche klassen. Dan, in 1897-1898 traden zij binnen in de 5e Latijnsche en Humanoria einde lijk, altijd crescendo voortgaande, in het begin van het tegenwoordig school jaar, geven zij les in de Latijnsche en Humanoria. Toekomende jaar, de leer gang van godsdienst zal deel maken van het programma der studiën van de 8" Latijnsche en Humanoria en zoo voorts tot in Rhetorika. Men is zeer voorzichtig geweest en heeft op zeer listige wijze gehandeld. De leeraar geeft twee uren les per week in iedere klas, hij heeft met twee of drie klassen begonnen.. nu zal men beweren dat Eij overlast van werk heeft en weldra zal men eene tweede leeraar in rok de Atheneums zien binnentreden. Voor we spreken vau de leerlingen die de lessen van godsdienst volgen of niet volgen, laat. ons eerst terugkomen voor een oogenblik op de gewichtig heid dat men gepoogd heeft te geven aan dat nieuw vak der studiën en dit met het verplichtend te maken. Krachtens rninisterieele omzendbrie ven is de leergang van godsdienst ver plichtend geworden uitgenomen voor de leerlingen die er uitdrukkelijk van ontslagen worden door hunne ouders of voogden. Het ontslag moet aan den overste van het gesticht gevraagd wor den, op het oogenblik der inschrijving van den leerling of op het oogenblik der opening der leergangen, en, voor 't algemeen, in het begin van het schooljaar. De leerling die in het gevolg ophoudt de leergang van godsdienst te volgen of ieder andere verplichtende leergang wordt onregelmatige Leerlinghet is te zeggen dat hij geene prijzen meer eischen mag, en, wat nog erger en on rechtvaardiger is, is dat hij geen be wijs van bijwooning meer bekomen mag, bewijs dat nogtans onmisbaar is om studiën in de Hoogescholen te doen. Het is onnoodig voor de ouders te vragen dat hunne kinderen de leer gangen van godsdienst volgen, het is maar in geval dat zij hun daarvan wil len ontslaan dat zij het moeten vragen. De leeraar van godsdienst is, enkel nieester over de waarde der komposi- tien in dat vak. Iedere aanvraag van ontslag van den leergang van gods dienst is maar geldig vuor een school jaar en moet ieder jaar vernieuwd worden. Bijna in al de Atheneums is het getal jongelingen die van de leergangen van godsdienst ontslagen zijn grooter in de klassen der moderne Humanoria dan in die der oude Humanoria. En dat verstaat zich zeer wei. In de oude Humanoria zijn meestendeels de zonen van ambtenaren, magistraten, enz.... ingeschreven die at benauwd ziju vau de klerikale haat in de moderne Hu manoria bevinden zich integendeel de kinderen der mj veraars, der hande laars die meer vrijheid, meer onafhan kelijkheid hebben dan de ambtenaars. Indien de leergang van godsdienst niet onder de verplichtend leergangen van het programma ingeschreven ware, zou de pastoor voorzeker voor de mu ren mogen preken. Gelijk altijd, het Ministerie heeft listen gebruikt en een groot getal punten wordt aan de gods dienst verleend. (Te vervolgen). In zijue voordracht in het Volkshuis verklaarde de heer Golaert dat de kamerleden voor het lepersche in alle geval tegen het eennamig stelsel zijn. Volgens wij zien in Le Journal d Ypres zouden onze kamerheeren voor het zoogezegd stelsel Struye zijn. Wij zullen zien of zij den wil van het volk zullen durven trotseeren. In de katliolieke Associatie te Brussel. Zondag namiddag hield deze politieke vereeniging hare jaarlijksche zitting in de zaai «Marugg. De aantrekkelijkheid der zitting was eene haarplukking tusschen de heeren Woeste en Beernaert. M. Woeste noemde het bestaan der groote arrondissementen een gevaar. 18, 11, 9 af gevaardigden kiezen, dat is te veel. Hij doet geene uitspraak omtrent het Eennamig of Tweenamig Stelsel, maar hij is meer dan ooit vijandig aan de E. V. Wij moeten de eenheid behouden in onze rangen. M. Daquelies. Gij moest zulks te Aalst gezegd hebben. M. Woeste. Ik heb het gezegd, maar men heeft niet geluisterd. Hij doet een woedenden uitval tegen de aanhangers der Evenredige Vei tegenw., die hand aan hand gaan met socialisten en li beralen. M. Beernaert (ovatie) De heer Woeste wil de eendracht door iedereen te doen den ken als hij. Hij ziet nu eerst het gevaar van den Bond voor de Ev. Vert., nadat hij veer tig jaar bestaat. Hij verwijt ons dat wij t'akkoord zijn met MM. Bertrand en Goblet. Hij is het met M. Bara. (Bond. toej Deze twisten zijn onwaardig van M. Woeste en van mij. Gij hebt mij dikwijls aangevallen, maar ditmaal gaat het te ver. In mijn lange politieke loopbaan ben ik op niets zoo lier, dan op de verdediging der Ev. Vertegenwoordiging. In Frankrijk bestaat het Eennamig Stel sel, en daar zijn arrondissementen samen gesteld uit 110,000 kiezers en anderen uit 17,000 kiezers. Is het dat, wat M. Woeste wil De toekomst zal de E. V. wreken over de beleedigiiigen die men haar nu toewerpt. (Langd. toej.) M. Woeste. M. Beernaert heeft ge zegd dat ik t'akkoord ben met M. Bara. Eene stem:'t Is waar. M. Woeste. Ehwel, 't is niet waar. Nooit heb ik M. Bara gezien. Gij zijt hier den flauwen weergalm van een praatje der pers. Onlangs nog heeft M. Lorand gezegd, dat het doel der E. V. de omverwerping is van het klerikaal ministerie, ik leen mij niet tot zulke werktuigen. (Eenige toej.) M. Beernaert. Er zal binnen kort een wetsontwerp worden neergelegd, strekken de tot de invoering der E. V. Het zal alleen door katholieke Kamerleden geteekend worden. M. Woeste. Dat is eene taktiek. M. Beernaert. Hoe eene taktiek M. Woeste. Gij weet dat de regeering besloten is uw wetsontwerp af te wijzen. M. Beernaert. Ik ken de geheimen der regeermg niet. Deze discussie spijt mij, maar ik heb er geene aanleiding toe gege ven. (Toej.) M. Woeste. Deze discussie was noo- dig zij zal herhaald worden in het Parle ment. M. Nerinx legt de volgende dagorde neer Do Katholieke Kring, enz. Overwegende dat onder al de voorge stelde kiesstelsels de Evenredige Vertegen woordiging het beste is, ais gevende de meeste vöordeelen en het minimum van de nadoelen, verklaart te volharden in zijne \roegere besluiten ten voordeele der Even redige Vertegenwoordiging. Deze dagorde wordt aanvaard bij zitten en opstaan, bij eenparigheid min 7 stem men. Vervolg en einde). En die schandalen worden gepleegd door deze die zich katholiek? noemen, door hen die zich dagelijks het monopool van chris tenheid toeeigenen Degene welke op dien priester Gods en zijne arme familie aan den kruisboom spij keren, worden aanbevolen als de mannen van orde en geloof Deze welke Piiester Daens onteeren, hem in 't gezicht spuwen, en op concerten aan smaad en spot prijs geven, worden aanbe volen en beloond door kozijntjeswinkel. Ah Volk van Vlaanderen, wist gij wat er geleden wierd om uwe bevrijding en ver lossing Wist gij hoeveel tranen reeds ge vloeid hebben door die familie, ah dan zou weldra over gansch het verdrukte Vlaande ren maar ééne enkele stem van verontweer- diging klinken, die de rijken en machtigen tot in 't diepste hunner paleizen zou doen beven het ware de stem van de uitgebui- ten en miskenden werkslaaf, welke rechts- herstelling voor die arme familie zou eischen. En nu nog altijd woedt die razige vervol ging Na vier jaren lang helsche plannen in het duister gesmeed te hebben, na vier jaren ver volging en broodroof, zijn zij erin gelukt den armen priester op 't einde zijner loop baan zijn burgerrecht ons allen ingeboren te stelen en hem zonder brood te stel len De beker van lijden moest tot het einde toe gevuld worden Ik groet u en breng u hulde o priester Daens, ik juich u toe om den moed en de samenvastigheid waarmede gij en uwe ge achte familie zoo belangloos voor de volks zaak strijdt ondanks laster en vervolging Ik groet u als den priester, die God aan het altaar eeuwige trouw en liefde heeft gezwo ren ik groet u als den grooten democraat, die met zooveel hardnekkigheid de misbrui ken der geldmacht bekampt, de rechten van ons christen volk verdedigt en het gouden kalf op den grond vermorzelt Ah graag wou ik uw lijden deelen, wou ik het kruis dat u op den Golgotha sleurt op mijne schouders nemen en u ondersteunen De vervolging is groot ja: doch in san- guinem martyrumuit het bloed der mar telaren moet 't zaad van nieuwe en vrome strijders kiemen Houdt stand, gezalfde des Heeren, blijft in ons midden, blijft onze trouwe leider en strijdt met uwen broeder moedig voort voor de ontslaving van ons AANKONDIGINGEN Aankondigingen 10 c. den drukregel. Reklamen25 Rechterlijke aankondigen 1 fr. idem. duurbaar volk Houdt ze hoog de vaan van 't recht en 't ware en duizende vlaamsche soldaten zullen ze aan uwe zijde en onder hare plooien verdedigen tegen hoon en las ter Werdt gij vervolgd en gehaat, denkt dat duizende vlaamsche werkers u aanzien als hunnen redder, en dat gansch het katholiek Belgie de oogen vol hoop en verwachting op u gericht houdt, als zijnde de eenige belang- looze verdediger van 's volks duurbare rech ten en de eenige christen volksman welke nog de verdoolde massa in Wallonië aan 't ongodsdienstig socialismus kan afhouden Zijn er te Aalst vrouwen welke u belas teren en beliegen, denkt dat er duizende christene moeders zijn welke u loven en danken en uwen lof verkonden Zijn er te Aalst gele jonkers welke u in het aangezicht spuwen, denkt dat de jeugd van Vlaanderen u aansehuwt als de koene vaandrig der democratie Zij n de kinderen van uwen broeder mis handeld of beleedigd, denkt dat te Aalst, te Brugge en in al de hoeken van 't, verdrukte Vlaanderen 's avonds duizende vrome hand jes van kleine kinderen zich op de moeders schoot samenvouwen, en een balsem van ge beden tot den Almogenden klimt voor de onverschrokkens kampioenen der volks zaak. Hebt moed Priester Daens Volherdt Mijn heer Petrus De tijd van vervolging loopt ten einde reeds is de blinddoek van velen afgerukt en eerlang zullen de nevelen opklaren en de waarheid zal zegepralen Blijft bij ons Wij blijven uwe trouwe soldaten en zweeren u nimmer te verlaten en onverpoosd den strijd voort te zetten te gen verdrukking en dwang Men lastert u nu, men scheldt ons nu uit voor afgevallen christenen, enz... doch bin nen enkele jaren za! men de christene demo cratie als den reddenden engel groeten, en zal men uwen naam en dien van zooveel mis kende priesters gebruiken om 't volk te doen gelooven dat de geestelijkheid immer de vriend was van het volk Houdt moed en weldra zullen wij de twintigste eeuw binnentrekken, welke wij met kardinaal Manning als de eeuw van 't volk, der democratie begroeten Maximus. Men weet hoe onze klerikale kop stukken in nesten zitten met de komst van pastor Daens. Zij hebben aan zijne aanhangers, de kristene-demokraten, de theaterzaal geweigerd en spannen alle middels in opdat zijin onze stad, geen geschikt, lokaal zouden vinden om er hunne vergaderingen te houden. Van daar hebben onze meesters de noodwendigheid gevoeld den sluwen Colaert te belasten in het Volkshuis eene voordracht te geven om hunne slaven op te warmen en tot den kies strijd te bereiden. Deze voordracht was, volgens ge woonte, eene aaneenschakeling van on waarheden en eigen loftuitingen. Ook heeft zij bitter weinig indruk gemaakt op de aanhoorders want dezö kennen den man en weten van overlang hoe weinig geloof men aan zijne zeggen schappen echten mag. Onder andere, hield Colaert stout en onbeschaamd voor dat Godshuizen n noch Disck geen onderscheid maken tus- n schen de Ieperlingen gelijk tot welke ge- n zindheid zij mogen bekooren en dat alle n behoef tig en de kuip ontvangen waaraan zij recht hebben. Hewel, heeft hij zulks uitgesproken, wij zeggen vlakweg dat hij wetens en --vwWiA/V ---/^^WVAAAAAAAaa/-^

HISTORISCHE KRANTEN

De Strijd – La Lutte (1894-1899) | 1899 | | pagina 3