Aan de Schandpaal
Gemeente-Bestuur
mmm
Vrijzinnig volksgezind weekblad van leperen en het Arrondissement
De rijschool vertrekt
naar Tervueren.
o centiemen.
Zaterdag, 25" Februari 1899.
Verschijnende den MZaterdags. eek nu acht maart macht
De pastoor in de school.
Ouders, zendt uwe
kinderen naar de scholen
met God en... met
broerkens.
INSCHRIJVINGSPRIJS:
voor stad, Eon jaar %2 franks.
vr de provincie, Een jaar fr.
Waiineer zal men ein
delij k beginnen aan liet
verteereu der 264,000
franken die voor liet
lierstellen onzer
scliool bestemd zij n
ons
Een wraakroepend schandaal komt
door de nalatigheid van onze gemeente
bestuurders m het algemeen en van de
schepen van openbare werken, den
heer Berghman, in het bijzonder, voor
te vallen.
Gedurende vijl weken heeft er een
lijk liggen te rotten in de waterkom
welke de stad spijst.
Gedurende vijf weken dus is de Ie-
persche bevolking met besmet watei'
gespijsd geweest.
Gedurende vijf weken is de Ieper-
sche bevolking aan typhus en andere
besmettelijke ziekten blootgesteld ge
weest (en wie weet de gevolgen) en dit
aan gemis van toezicht of liever onver
schilligheid van deze die op het stad
huis zetelen.
Dit is eene misdadige nalatigheid
waartegen moet geprotesteerd worden!
Schande Driedubbele schande
Ja, schandalig, wraakroepend is het
de onverschilligheid welke ons ge
meentebestuur toont voor de openbare
gezondheid.
Aan de poorten van de stad vult men
'de grachten op met de vuilnissen der
straten en de uitdeiving der gronden
waar men gedurende jaren het bedot-
ven vhesch en de van besmettelijke
ziekten gemoveerde beesten gedolven
heeft Men maakt er een broeinest
van microben.
"Wie dit laat gebeuren, begaat eene
misdaad
Ieperen mag niet langer de schande
hebben bestuurd te worden door zulke
misdadige onbekwame mannen.
Weg met deze die al zoo de openbare
gezondheid met d voeten trappen
Aan de schandpaal, het gemeente
bestuur
Vervolg en einde).
Laat ons nu eens spreken over de
jaarwedde dier heerschappen. Het is
bijna overbodig re zeggen dat de hee-
ren leeraars van godsdienst die per
week twee uren les per klas geven
schoone jaarwedde trekken. Die post
jes zijn zeer benijd.
In de Atheneums, heeft de leeraar
van godsdienst eene jaarwedde van
2,500 franken en daarenboven een deel
in het schoolgeld die, in zekere Athe
neums 2,000 franken bereikt of som
tijds die som overtreft, zooals bij voor
beeld in Elsene en in Antwerpen. Zij
hebben een minimum van schoolgeld
van 700 franken die hen verzekerd is,
zoodat zij ten minste 3,200 franken 's
jaars winnen. Voegt er bij wat hen de
missen opbrengen en men zal bestati-
gen dat het postje nog al vet is.
De leeraar van het Atheneum van
Elsene is ter zelfder tijd leeraar in de
middelbare school voor meisjes waar
hij 1300 franken trekt Dat maakt dus
aan dien ophooper een inkomen van
2,500 1,300 2,000(voor schoolgeld)
dus de som van 5,800 franken, het is
Men schrijft in bij den Uitgever Dixmudestraat, nr 51, te leperen. De aankondigingen
van beide Vlaanderen evenals deNotariale en Rechterlijke aankondigingen voorgansch België,
mogen gezonden worden ten bureele van dit blad. De andere aankondigingen voor Belgie en
liet'buitenland, uitsluitelijk in bet Ageace Havas Magdalenasfcraat,' aruss3i.
AANKONDIGINGEN
Aankondigingen 10 c. den drukregel.
Reklamen 25
Rechterlijke aankondigen 1 fr. idem.
te zeggen dat hij beter betaald wordt
dan het meestendeei der leeraars en
zelfs van zekere prefekten.
In eemge Middelbare scholen zooals
in Antwerpen is er een bom die 1,200
franken bereikt, zoodat de leeraar van
godsdienst der Middelbare schooi van
bovengemelde stad ten minste 2,500
franken trekt voor 6 uren les per week.
In de Staatsmiddelbare school van
leperen wint de leeraar van godsdienst
1,300 franken zonder het schoolgeld
en hetgeen hem zijne andere postjes
opbrengen en dat ai voor 6 uren les
per week wel te verstaan.
In het Atheneum van Luik, de lee
raar van godsdienst heeft eene jaar
wedde van 2,500 franken en 1,300 fran
ken voor schoolgeld, dat maakt 3,800
franken voor 16 uren les per week.
Die heertjes hebben zich nog daarbij
andere kleine voordeeien voorbehou
den. In de Middelbare scholen mag de
zending van het godsdienstig onderwijs
te geven in de voorbereidende sectie
aan de onderwijzers aaugewijsd wor
den, met de toestemming van den leeraar
van godsdienstenkel behoorlijk in die zaak.
Het is voorzeker te gemakkelijk, te
toegevend voor de leeraars van gods
dienst opdat zij zich met gehaast zou
den hebben om daaruit nut te trekken.
Volgens de mmisterieele omzend
brieven moeten de leeraars van gods
dienst van bijzondere acuting omringd
worden.
In den Koninklijken Almanakin de
lijst der ieden van het personneei, be
kleed de leeraar van godsdienst de eer
ste plaats. In den staat van afteekemng
der jaarwedden, moet zijne naam on-
middelijk die van den prefekt of van
den bestuurder volgen.
Men heeft wei willen toonen van
welke gewichtigheid, in de oogen der
Regeermg, de leergang van godsdienst
is en indien er nog, niettegenstaande
alien dwang, ouders zijn die hunne
kindereu van die leergangen ontslaan,
is het omdat de geest van onafhanke
lijkheid en vrijzinnigheid nog altijd
levend is en dat iedereen nog niet be
schikt is om de verdrukking te onder
staan van een ministerie samengesteld
uit knechten der geestelijkheid.
N u dat wij de rol van den pastoor
beschreven hebben voor wat de Staats
middelbare scholen en Atheneums aan
gaat, moeten wij nog een woord over
de Normaalscholen schrijven, want
daar ook sedert Nieuwjaar is de pas
toor binnengetreden.
Eertijds degene die in de Normaal
scholen voor middelbaar onderwijs
opgeleid waren, waren van de klerika
le vervolging verschoond gebleven.
Maar nu is het gedaan, sedert le Janu
ari heeft de minister een aimoezenier
aangesteld om over de zieltjes dit r
toekomende onderrichters te waken en
hun te leeren hetgeen ze moeten weten
en doen om zalig to worden onder eene
klerikale Regeermg.
De godsdienst is niet verplichtend
Dat weten wij wel mits eene schrif
telijke aanvraag der ouders worden de
leerlingen van de leergangen ontslagen.
Maar de zwakke leerlingen die eemge
punten te kort komen om recht te heb
ben op een diploma, mogen de punten
van godsdienst in rekening brengen en
zoo zijn zij gered de zeer eerwaarde
heelt aan niemand rekening te geven
van het aantal punten dat hij aan de
leerlingen toekent, hij staat boven het
bestuur der school, boven het jury.
Natuurlijk zullen de zwakken voor
zichtig handelen om door alle midde
len de goede gratie van den aimoeze
nier te winnen en zoo zij niet godsdien
stig zijn uit overtuiging zullen zij het
toch schijnen uit belang! En de ande
ren? Die hebben er eveneens alle
voordeel de godsdienstlessen lief te
hebben de punten in dit vak gewon
nen hebben hunne waarde om met het
diploma de melding met onderschei
ding of met groote onderscheiding te
bekomen.
Door de godsdienstleergangen wor
den zwakke leerlingen gered, middel
matig vooruitgèstoten, wie geen kate-
chismus volgt wordt achteruitgesteld
en aan zijn lot overgelaten.
Ziedaar wat de kierikalen gelijkheid
en onpartijdigheid noemen Alles
word door het ministerie in het werk
gesteld om elk en iedereen zedelijk te
verplichten het juk van het klerika-
hsm te helpen torschen ter wille het
stoflelijk belang, van de korst brood,
worden de kinderen gedwongen naar
de godsdienstlessen gestuurd, 't Was
de wensch met der kinderen, ook met
der ouders, maar mogen zij een toe
komst opofferen m den strijd met zulk
een gevaarlijken en valschen vijand
De verlaging der karakters, ziedaar
het doel, daarnaar streeft de huidige
klerikale Regeermg. Goliath.
't Is eene lange en droeve litanie, deze
die de veroordeelingen bevat in de twee
laatste jaren, 1897 en 1898. opgeloopen
door gekruinde en gerokte rakkers, die be
lofte van zuiverheid hebben afgelegd.
Het ware te hopen dat de ouders, onder
wier oogen die lijst zal doorgaan, al het
kwaad beseften door die schijnheilige saters
bedreven, 't ls het blad Progrès du IVord
van Rijsel, waar broeder Flaminianus zijne
heldendaden uitrichtte, die ons dilijst aan
brengt, dis nog onvolledig is.
Noteert dat al de paters, broerkens en
pastoors die op de ijt voorkomen, werden
veroordeeld in Frankrijk alleen, wegens
smeerpoetserij.
Leest nu
In 1897
Monfreer Kneppert, der kristene scholen,
in religie broeder Asclépiodorus, 30 jaren
dwangarbeid (assisenhof der Aube).
Pastoor Guillaume, 3 jaar gevang (assi
senhof van Ileen Viiaioe).
Monfreer Priffeieau, in religie broeder
Terentius, '10 jaren dwangarbeid (assisenhof
van Indre en Loire).
Monfreer Christophe, in religie broeder
Bianor, fungeerend in eene broerkensschool
van Reims, 3 jaar gevang (assisenhof der
Marne).
Monfreer Déxiré Goupiliat, in religie
broeder Alexis, iO jaar dwangarbeid (assi
senhof van L'Orme).
Hippolyte Caron, ex-broerken,
gevang (rechtbank van Bethune),
Monfre r Cerès, in reiigi roeder Exave-
rius Celestinus, der school van Miilau, 5
jaar opsluiting (assisenhof van Aveyron).
Pastoor Dauzon, 5 jaar gevang (assisen
hof der Manche).
Pierre Brouti, ex-broerke, 5 jaar gevang
(assisenhof der Seine).
Monfreer Jean Donat, der kristelijke
school van Apprieu, 1 jaar gevang (assisen
hof van Isère).
Monfreer Klein, der kristene school van
Chauny, 18 maanden gevang (assisenhof
der Aisne).
Monfreer Lambert Wargnier, der kriste
ne school van S'-Amand-lez-Eaux, 4 jaren
gevang (assisenhof van 't Noorden).
Monfreer Chivand, der kristene scholen,
20 jaren dwangarbeid, (assisenhof van
1'HérauIt).
In 1898
Eerwaarde pater Cailletez, 4 maanden
gevang (rechtbank van Orleans).
jaar
Monfreer Lys, van Mont-de-Marsau, 2
jaar gevang).
Monfreer Liebès, van Libourne, tien jaar
gevang (assisenhof van de Gironde).
Monfreer Pouyard, van Igny, 1 jaar ge
vang (assisenhof van Seine et Oise).
Monfreer Donat, in religie broeder Lan
dry, bestuurder van het psnsionnaat S4 Josef
te Oisemont. 4 maanden gevang (rechtbank
van Avesnes).
Sieur Farges, leeraar van zedeieer te
Perigueux, 7 jaren opsluiting (assisenhof
der Dordogne).
Monfreer Merle, in religie broeder Ber-
tin, van Beauvais, 20 jaren dwangarbeid
(assisenhof der Oise).
Monfreer Rerdraussart, in religie broeder
Judual, onderwijzer. 8 jaren dwangarbeid
(assisenhof Indre et Loire).
Pastoor Ferrin, 20 jaren dwangarbeid
(assisenhof der Cöte d'Or).
Monfreer Toulouse, in religie broeder
Sebianus, bestuurder der school van Bagno-
les, 10 jaren dwangarbeid (assisenhof van
Gard).
Monfreer Eiisée Jacob, onderwijzer, 20
jaren dwangarbeid (assisenhof van Gers).
Monfreer Garnier, in religie broeder
Aibinus-Bernardus, onderwijzer, 20 jaren
dwangarbeid{assisenhof van Indre et Loire).
Monfreer Guyet. in religie broeder Fi-
brianus, 20 jaren dwangarbeid (assisenhof
van Morbihan).
Onze lezers zullen met ons bekennen dat
het. er nog al door kan.
Nauwelijks zijn wij 1899 ingetreden, of
wij hoorden reeds van drie, vier veroordee
lingen en nu komt men te Rijsel de kapitein
der bende te snappen...
Ten onzent
hebben wij ongelukkiglijk dezelfde feiten te
betreuren gehad.
Wie herinne t zich de droeve zaken niet
van de paters van Ronse
Wie heeft niet gehoord van de zaak van
Maltebrugge
Heeft Frankrijk zijn pastoor Brunean
gehad, een pooier, pilaar van slechte koten
en moordenaar, die zijnen gekruinden knik
ker door den bril der guillotine stak en een
kopken kleiner werd gemaakt, wij hebban
te Oudenaarde den vuilaard, pastoor Bau-
ivensaan 't werk gez:en. tot 20 jaren
dwangarbeid veroordeeld en te S4-Josse-ten-
Noude, onderpastoor Dhane-Steenhuyze,
die tien ja-r op zijn kerfstok kreeg, doch
nooit moest zitten.
Hmiderde, duizende feiten deden zich
voor, die natuurlijk ontsnappen.
De vuile zaak van Brëe verwekte nogal
opschudding nochtans en dan de laatste op
de lijst, de oud-pater van Antwerpen, die
de zedeieer in een klerikaal papiertje aan
predikte en 's avonds zijne inspiraties ging
zoeken op de terras van 't Scheld
Al deze feiten toonen klaarblijkelijk
hoe de ouders zich moeten zwichten
hunne kinderen naar de klerikale
scholen te zenden.
Het stadsbestuur van Rijsel heeft
aan de inwoners der stad èenen oproep
gedaan die overal dient gevolgd te
worden.
Ziehier den inhoud ervan
Burgers
Gij hebt luide uwe verontwaardiging
betoogd tegen de afschuwelijke misdaad,
bedreven op een kind van Rijsel, door een
dezer liefdebroerkens en er reeds zoovele
anderen gepleegd hebben.
Maar deze betoogingen, hoe wettig de
oorzaak er ook van zijn moge, moeten ge
staakt worden voor den grafkuil, gesloten
op dit nieuw slachtoffer van de klerikale
onzedelijkheid.
De zaak moet nu aan het gerecht over
gelaten worden.
Maar uit dit droevig voorval is eene les
te trekken.
t Is dat men niet langer de kinderen
mag toevertrouwen aan die ellendelingen,
SF
*Tn*r&S2ï£*z?