Aan de Schandpaal Gemeente-Bestuur mmm Vrijzinnig volksgezind weekblad van leperen en het Arrondissement De rijschool vertrekt naar Tervueren. o centiemen. Zaterdag, 25" Februari 1899. Verschijnende den MZaterdags. eek nu acht maart macht De pastoor in de school. Ouders, zendt uwe kinderen naar de scholen met God en... met broerkens. INSCHRIJVINGSPRIJS: voor stad, Eon jaar %2 franks. vr de provincie, Een jaar fr. Waiineer zal men ein delij k beginnen aan liet verteereu der 264,000 franken die voor liet lierstellen onzer scliool bestemd zij n ons Een wraakroepend schandaal komt door de nalatigheid van onze gemeente bestuurders m het algemeen en van de schepen van openbare werken, den heer Berghman, in het bijzonder, voor te vallen. Gedurende vijl weken heeft er een lijk liggen te rotten in de waterkom welke de stad spijst. Gedurende vijf weken dus is de Ie- persche bevolking met besmet watei' gespijsd geweest. Gedurende vijf weken is de Ieper- sche bevolking aan typhus en andere besmettelijke ziekten blootgesteld ge weest (en wie weet de gevolgen) en dit aan gemis van toezicht of liever onver schilligheid van deze die op het stad huis zetelen. Dit is eene misdadige nalatigheid waartegen moet geprotesteerd worden! Schande Driedubbele schande Ja, schandalig, wraakroepend is het de onverschilligheid welke ons ge meentebestuur toont voor de openbare gezondheid. Aan de poorten van de stad vult men 'de grachten op met de vuilnissen der straten en de uitdeiving der gronden waar men gedurende jaren het bedot- ven vhesch en de van besmettelijke ziekten gemoveerde beesten gedolven heeft Men maakt er een broeinest van microben. "Wie dit laat gebeuren, begaat eene misdaad Ieperen mag niet langer de schande hebben bestuurd te worden door zulke misdadige onbekwame mannen. Weg met deze die al zoo de openbare gezondheid met d voeten trappen Aan de schandpaal, het gemeente bestuur Vervolg en einde). Laat ons nu eens spreken over de jaarwedde dier heerschappen. Het is bijna overbodig re zeggen dat de hee- ren leeraars van godsdienst die per week twee uren les per klas geven schoone jaarwedde trekken. Die post jes zijn zeer benijd. In de Atheneums, heeft de leeraar van godsdienst eene jaarwedde van 2,500 franken en daarenboven een deel in het schoolgeld die, in zekere Athe neums 2,000 franken bereikt of som tijds die som overtreft, zooals bij voor beeld in Elsene en in Antwerpen. Zij hebben een minimum van schoolgeld van 700 franken die hen verzekerd is, zoodat zij ten minste 3,200 franken 's jaars winnen. Voegt er bij wat hen de missen opbrengen en men zal bestati- gen dat het postje nog al vet is. De leeraar van het Atheneum van Elsene is ter zelfder tijd leeraar in de middelbare school voor meisjes waar hij 1300 franken trekt Dat maakt dus aan dien ophooper een inkomen van 2,500 1,300 2,000(voor schoolgeld) dus de som van 5,800 franken, het is Men schrijft in bij den Uitgever Dixmudestraat, nr 51, te leperen. De aankondigingen van beide Vlaanderen evenals deNotariale en Rechterlijke aankondigingen voorgansch België, mogen gezonden worden ten bureele van dit blad. De andere aankondigingen voor Belgie en liet'buitenland, uitsluitelijk in bet Ageace Havas Magdalenasfcraat,' aruss3i. AANKONDIGINGEN Aankondigingen 10 c. den drukregel. Reklamen 25 Rechterlijke aankondigen 1 fr. idem. te zeggen dat hij beter betaald wordt dan het meestendeei der leeraars en zelfs van zekere prefekten. In eemge Middelbare scholen zooals in Antwerpen is er een bom die 1,200 franken bereikt, zoodat de leeraar van godsdienst der Middelbare schooi van bovengemelde stad ten minste 2,500 franken trekt voor 6 uren les per week. In de Staatsmiddelbare school van leperen wint de leeraar van godsdienst 1,300 franken zonder het schoolgeld en hetgeen hem zijne andere postjes opbrengen en dat ai voor 6 uren les per week wel te verstaan. In het Atheneum van Luik, de lee raar van godsdienst heeft eene jaar wedde van 2,500 franken en 1,300 fran ken voor schoolgeld, dat maakt 3,800 franken voor 16 uren les per week. Die heertjes hebben zich nog daarbij andere kleine voordeeien voorbehou den. In de Middelbare scholen mag de zending van het godsdienstig onderwijs te geven in de voorbereidende sectie aan de onderwijzers aaugewijsd wor den, met de toestemming van den leeraar van godsdienstenkel behoorlijk in die zaak. Het is voorzeker te gemakkelijk, te toegevend voor de leeraars van gods dienst opdat zij zich met gehaast zou den hebben om daaruit nut te trekken. Volgens de mmisterieele omzend brieven moeten de leeraars van gods dienst van bijzondere acuting omringd worden. In den Koninklijken Almanakin de lijst der ieden van het personneei, be kleed de leeraar van godsdienst de eer ste plaats. In den staat van afteekemng der jaarwedden, moet zijne naam on- middelijk die van den prefekt of van den bestuurder volgen. Men heeft wei willen toonen van welke gewichtigheid, in de oogen der Regeermg, de leergang van godsdienst is en indien er nog, niettegenstaande alien dwang, ouders zijn die hunne kindereu van die leergangen ontslaan, is het omdat de geest van onafhanke lijkheid en vrijzinnigheid nog altijd levend is en dat iedereen nog niet be schikt is om de verdrukking te onder staan van een ministerie samengesteld uit knechten der geestelijkheid. N u dat wij de rol van den pastoor beschreven hebben voor wat de Staats middelbare scholen en Atheneums aan gaat, moeten wij nog een woord over de Normaalscholen schrijven, want daar ook sedert Nieuwjaar is de pas toor binnengetreden. Eertijds degene die in de Normaal scholen voor middelbaar onderwijs opgeleid waren, waren van de klerika le vervolging verschoond gebleven. Maar nu is het gedaan, sedert le Janu ari heeft de minister een aimoezenier aangesteld om over de zieltjes dit r toekomende onderrichters te waken en hun te leeren hetgeen ze moeten weten en doen om zalig to worden onder eene klerikale Regeermg. De godsdienst is niet verplichtend Dat weten wij wel mits eene schrif telijke aanvraag der ouders worden de leerlingen van de leergangen ontslagen. Maar de zwakke leerlingen die eemge punten te kort komen om recht te heb ben op een diploma, mogen de punten van godsdienst in rekening brengen en zoo zijn zij gered de zeer eerwaarde heelt aan niemand rekening te geven van het aantal punten dat hij aan de leerlingen toekent, hij staat boven het bestuur der school, boven het jury. Natuurlijk zullen de zwakken voor zichtig handelen om door alle midde len de goede gratie van den aimoeze nier te winnen en zoo zij niet godsdien stig zijn uit overtuiging zullen zij het toch schijnen uit belang! En de ande ren? Die hebben er eveneens alle voordeel de godsdienstlessen lief te hebben de punten in dit vak gewon nen hebben hunne waarde om met het diploma de melding met onderschei ding of met groote onderscheiding te bekomen. Door de godsdienstleergangen wor den zwakke leerlingen gered, middel matig vooruitgèstoten, wie geen kate- chismus volgt wordt achteruitgesteld en aan zijn lot overgelaten. Ziedaar wat de kierikalen gelijkheid en onpartijdigheid noemen Alles word door het ministerie in het werk gesteld om elk en iedereen zedelijk te verplichten het juk van het klerika- hsm te helpen torschen ter wille het stoflelijk belang, van de korst brood, worden de kinderen gedwongen naar de godsdienstlessen gestuurd, 't Was de wensch met der kinderen, ook met der ouders, maar mogen zij een toe komst opofferen m den strijd met zulk een gevaarlijken en valschen vijand De verlaging der karakters, ziedaar het doel, daarnaar streeft de huidige klerikale Regeermg. Goliath. 't Is eene lange en droeve litanie, deze die de veroordeelingen bevat in de twee laatste jaren, 1897 en 1898. opgeloopen door gekruinde en gerokte rakkers, die be lofte van zuiverheid hebben afgelegd. Het ware te hopen dat de ouders, onder wier oogen die lijst zal doorgaan, al het kwaad beseften door die schijnheilige saters bedreven, 't ls het blad Progrès du IVord van Rijsel, waar broeder Flaminianus zijne heldendaden uitrichtte, die ons dilijst aan brengt, dis nog onvolledig is. Noteert dat al de paters, broerkens en pastoors die op de ijt voorkomen, werden veroordeeld in Frankrijk alleen, wegens smeerpoetserij. Leest nu In 1897 Monfreer Kneppert, der kristene scholen, in religie broeder Asclépiodorus, 30 jaren dwangarbeid (assisenhof der Aube). Pastoor Guillaume, 3 jaar gevang (assi senhof van Ileen Viiaioe). Monfreer Priffeieau, in religie broeder Terentius, '10 jaren dwangarbeid (assisenhof van Indre en Loire). Monfreer Christophe, in religie broeder Bianor, fungeerend in eene broerkensschool van Reims, 3 jaar gevang (assisenhof der Marne). Monfreer Déxiré Goupiliat, in religie broeder Alexis, iO jaar dwangarbeid (assi senhof van L'Orme). Hippolyte Caron, ex-broerken, gevang (rechtbank van Bethune), Monfre r Cerès, in reiigi roeder Exave- rius Celestinus, der school van Miilau, 5 jaar opsluiting (assisenhof van Aveyron). Pastoor Dauzon, 5 jaar gevang (assisen hof der Manche). Pierre Brouti, ex-broerke, 5 jaar gevang (assisenhof der Seine). Monfreer Jean Donat, der kristelijke school van Apprieu, 1 jaar gevang (assisen hof van Isère). Monfreer Klein, der kristene school van Chauny, 18 maanden gevang (assisenhof der Aisne). Monfreer Lambert Wargnier, der kriste ne school van S'-Amand-lez-Eaux, 4 jaren gevang (assisenhof van 't Noorden). Monfreer Chivand, der kristene scholen, 20 jaren dwangarbeid, (assisenhof van 1'HérauIt). In 1898 Eerwaarde pater Cailletez, 4 maanden gevang (rechtbank van Orleans). jaar Monfreer Lys, van Mont-de-Marsau, 2 jaar gevang). Monfreer Liebès, van Libourne, tien jaar gevang (assisenhof van de Gironde). Monfreer Pouyard, van Igny, 1 jaar ge vang (assisenhof van Seine et Oise). Monfreer Donat, in religie broeder Lan dry, bestuurder van het psnsionnaat S4 Josef te Oisemont. 4 maanden gevang (rechtbank van Avesnes). Sieur Farges, leeraar van zedeieer te Perigueux, 7 jaren opsluiting (assisenhof der Dordogne). Monfreer Merle, in religie broeder Ber- tin, van Beauvais, 20 jaren dwangarbeid (assisenhof der Oise). Monfreer Rerdraussart, in religie broeder Judual, onderwijzer. 8 jaren dwangarbeid (assisenhof Indre et Loire). Pastoor Ferrin, 20 jaren dwangarbeid (assisenhof der Cöte d'Or). Monfreer Toulouse, in religie broeder Sebianus, bestuurder der school van Bagno- les, 10 jaren dwangarbeid (assisenhof van Gard). Monfreer Eiisée Jacob, onderwijzer, 20 jaren dwangarbeid (assisenhof van Gers). Monfreer Garnier, in religie broeder Aibinus-Bernardus, onderwijzer, 20 jaren dwangarbeid{assisenhof van Indre et Loire). Monfreer Guyet. in religie broeder Fi- brianus, 20 jaren dwangarbeid (assisenhof van Morbihan). Onze lezers zullen met ons bekennen dat het. er nog al door kan. Nauwelijks zijn wij 1899 ingetreden, of wij hoorden reeds van drie, vier veroordee lingen en nu komt men te Rijsel de kapitein der bende te snappen... Ten onzent hebben wij ongelukkiglijk dezelfde feiten te betreuren gehad. Wie herinne t zich de droeve zaken niet van de paters van Ronse Wie heeft niet gehoord van de zaak van Maltebrugge Heeft Frankrijk zijn pastoor Brunean gehad, een pooier, pilaar van slechte koten en moordenaar, die zijnen gekruinden knik ker door den bril der guillotine stak en een kopken kleiner werd gemaakt, wij hebban te Oudenaarde den vuilaard, pastoor Bau- ivensaan 't werk gez:en. tot 20 jaren dwangarbeid veroordeeld en te S4-Josse-ten- Noude, onderpastoor Dhane-Steenhuyze, die tien ja-r op zijn kerfstok kreeg, doch nooit moest zitten. Hmiderde, duizende feiten deden zich voor, die natuurlijk ontsnappen. De vuile zaak van Brëe verwekte nogal opschudding nochtans en dan de laatste op de lijst, de oud-pater van Antwerpen, die de zedeieer in een klerikaal papiertje aan predikte en 's avonds zijne inspiraties ging zoeken op de terras van 't Scheld Al deze feiten toonen klaarblijkelijk hoe de ouders zich moeten zwichten hunne kinderen naar de klerikale scholen te zenden. Het stadsbestuur van Rijsel heeft aan de inwoners der stad èenen oproep gedaan die overal dient gevolgd te worden. Ziehier den inhoud ervan Burgers Gij hebt luide uwe verontwaardiging betoogd tegen de afschuwelijke misdaad, bedreven op een kind van Rijsel, door een dezer liefdebroerkens en er reeds zoovele anderen gepleegd hebben. Maar deze betoogingen, hoe wettig de oorzaak er ook van zijn moge, moeten ge staakt worden voor den grafkuil, gesloten op dit nieuw slachtoffer van de klerikale onzedelijkheid. De zaak moet nu aan het gerecht over gelaten worden. Maar uit dit droevig voorval is eene les te trekken. t Is dat men niet langer de kinderen mag toevertrouwen aan die ellendelingen, SF *Tn*r&S2ï£*z?

HISTORISCHE KRANTEN

De Strijd – La Lutte (1894-1899) | 1899 | | pagina 3