Vrijzinnig volksgezind weekblad van leperen en net Arrondissement Liberale Associatie. OPENBARE VERGADERING De rijschool vertrekt naar Tervueren. De liberalen het volksonderwijs. Iepersche Kiezers Veroordeeling. Verdrukkers der minderen. Zaterdag, 14n October 1899. 5 centiemen. Vijfde jaar. IV1' 50. mmwM OPROEP aan de Kiezers van leper. De klerikale fabrieken. NIETPAAACHEEREN. Slemt ouder nr 1, de liberale kandidaleu. De partijdigheid van onze twee Armbesturen. AïËiPAAACHEEREAf. Stemt onder nr 1 de liberale Standidaten. Verschijnende des Zaterdags. eendracht maakt macht. INSCHRIJVINGSPRIJS voor stad, Een jaar franks, v' de provincie, Een jaar fr. 2-50. op Zaterdag-, 14 Octo ber, om uren 's avonds, in het Huis der Oud-Pompiers. DAGORDE Gemeeatekiezing. INGANG EN WOORD VRIJ. Wanneer zal men ein delij k beginnen aan liet verteeren der 264,000 franken die voor liet herstellen onzer JEiij- school bestemd zij n De liberalen vragen voor het volks kind Kosteloos, wereldlijk en onzijdig, officieel en verplichtend onderwijs. KosteloosDo volksscholen toegan kelijk voor arm en rijk geen klassen strijd tusschen de jeugd, onderlinge achting en genegenheid, verbroedering der standen moeten vroegtijdig bij de kinderen worden aangekweekt. Wereldlijk en onzijdig Niet alleen voor arm en rijk, ook voor alle gezind heden moet ie volksschool open staan, geen sektenscholen, geeD fanatism, verdraagzaamheid, naastenliefde, eer bied voor elke overtuiging moeten bij het opkomend geslacht, de toekom stige burgers worden ingeprent. Objectieve wetenschap, zoo uitgebreid mogelijk, reine zedelijkheid moet de hoofdeigenschap zijn der lagere volks school. Officieel en verplichtend. Wij dragende inrichting der volkschool op aan de hoogste uitdrukking der collectiviteit, den Staat. Wij willen niet, dat deze of gene partij of gezindheid de opvoeding der jeugd misbruikt tot haar eigen, bekrompen voordeelmaar wij eischen datdoordezorgen van het Staatsbestuur geen enkel burger in den lande versto ken blijve van de weldaden van be schaving en vooruitgang, en dat aan elkeen eeue degelijke opvoeding en onderricht, ten dëele valle. Maar wij willen meer. Wij willende lagere school volledigen door het be roepsonderwijs wij willen den jeugdi gen leerjongen onttrekken aan den verderfelijken invloed van het werk huis de beroepschool zal hem zijn ambacht leeren en zijne kennissen uit breiden, maar tevens en vooral den wil en het karakter vormen, dit maatschappe lijk kapitaal, die dingen van meerder waarde nog dan weelde en zelfs geleerdheid. Wij willen eindelijk dat. door het mild toekennen van studiebeurzenhet volkskind kunne deelachtig worden van de weldaden van het middelbaar en het liooger onderwijs. Aarmoede mag geen hinderpaal wezen tot hooger ont wikkeling, vooral niet voor die jonge lingen, welke, door hunne schitterende gaven, door meer dan gewonen aanleg blijken geroepen te zijn om groote diensten te bewijzen aan het algemeen welzijn.Dat eikwezen in den Staat vrij zijne roeping vinde, zich vrij ontwik- kele volgens zijne eigene, zelfstandige, Men schrijft in bij den Uitgever flixmudestraat, nr 51, te ïeperen. De aankondigingen van beide Vlaanderen evenals deNotariale en Rechterlijke aankondigingen voor ganscli België, mogen gezonden worden ten bureele van dit blad. De andere aankondigingen voor België en hetJiuitenland, uitsluitelijk in het Agence Havas Magdalenastraat, Brussel. oorspronkelijke natuur. Zoo wil het de vrijheid, zoo wil het de vooruitgang, zoo wil het het liberalismus in zijne edelste opvatting. Ziedaar onze betrachtingen in zake van openbaar onderwijs. Wij stellen ze tegenover die der klerikalsn, die den oorlog verkl aart hebben aan het officieel onderwijs Wij stellen ze tegenover die der heeren Surmont en Gie die ons Stadscollegie, onze avondschool, ver scheidene klassen der jongens-en meis- jesstadscholenafgeschaft hebbenNoch min, noch meer De heer Bellemans, in eene pas verschenen brochuur vraagt de algeheele afstelling van den Staat in een van zijn grootste belangen: het openbaar onderwijs. Zoo zijn de klerikale huichelaars Zij vragen de afschaffing van alle Staatsonderwijs, maar zij versmaden toch de toelagen niet, waarmede de klerikale regeering zoo mud hunne armzalige scholen on dersteund Een oog in 't zeil De opvoeding uwer kinderen het eenige erfgoed van het werkmanskind wordt be dreigd Handen af, klerikalen, van onze scho lenof beter van hetgeen nog van onze scholen overblijft Weg met de broêr hens scholen en ontucht- holen Leve de echt v ader lands chede rein zede lijke, de onzijdige, wetenschappelijke Volks school LEVE DE LIBERALEN de waarborg van ons officiéél onderwijs Goliath. - M. Surmonl heeft in hel Volkshuis verklaard dat hij in hel toekomende gelijk in het verleden werk ging ver schaffen aan onze arbeiders Ja, maar, welk voordeel genieten onze liberalen van al de werken die de stad, de hospicen, den Disch, de paters en nonnen, hier doen uitvoe ren Hoegenaamd geen Onze treffelijke liberale ambachts lieden die de knien niet willen buigen voorM. Surmontof voor zijne aan hangers en die geen deel willen ma ken, noch van Volkhuis noch van pa- tronagien, krijgen noch werk noch leveringen. Alleen zijn de arbeiders aangeno men die drager zijn van een aanbeve lingsbrief van den een of anderen pastor of kapelaan. Eri zoo is het dat ambachtslieden in dan ooit, Frankrijk moeten intrekken om er het bestaan voor hen en bun huisgezin te zoeken. En M. Surmont durft alsdan jesui- tisch aan den onnoozelen hoop van het Volkshuis zeggen a! mijne ïn- gezetenen zijn gelijk voor ons, alle verdeeldheid is verdwenen, eerbied onze vrijzinnige groptere menigte voor de rechten van een ieder. Ik zal de juiste maat houden tusschen katholieken en liberalen... Ik ben op het Stadhuis den bestierder van allen, zoo wel van liberalen als van katholieken. Wat gentsche stoefer is dat toch VOOR Wie heeft de klerikale partij gevon- nisd Wie heeft ze gebrandmerkt als de partij der volksuitbuiters en volksver drukkers, ais de onoverkoombare hin derpaal voor maatschappelijke ont wikkeling De mannen, die niet walg in 't ge- moet, haar rangen verlieten omdat zij behoefte hadden aan vrijheid, aan waarheid en rechtde kristen-demo- kraten Waarom hebben zij zich afge scheurd Omdat zij niet langer wilden gemuil band zijn m hun eigen partij, maar recht hebben van denken en spreken naast ieder, naast de adellijke regeer ders zoowel als naast de geestelijke be stuurders. De Krieten-Demokraten hadden ge voeld dat. het streven der Liberalen edel en menschlievend was want zij vragen gelijkheid van allen voor de stembus en de eerlijke vertegenwoor diging van elke politieke partij régee- ring van het volk door het volk De Liberalen willen ook het volks kind verstandelijk opgevoed en het de onmisbare geleerdheid verschaften zon der welke het in onze tegenwoordige samenleving tot niets meer komt. Het volkskind, met den noodigen aanleg begaafd, willen zij laten op klimmen tot de hoogste sport der maatschappelijke ladder. Daarom be trachten zij het verplicht en kosteloos schoolgaan. Wie verstandig burger of arbeider stemt met in met dat lofwaardig, libe raal streven De klerikale dwingelanders alleen, wier macht op verdrukking en voor recht steunt, vreezen de verstandelijke en politieke verheffing des volks Daarom hebben de Kristen-Demo- kraten het klerikaal dwangjuk afge schud en tot hun makkers geroepen Broeders, men bedriegt u en mis leidt tl Leen u niet langer als zielloos werktuig <*an de vijanden uwer heilig ste rechten Laat n niet langer gebrui ken om tegen de toekomst uwer eigen kinderen te werken De opkomst der Kristen-Demokraten is een hulde gebracht aan het volks gezind programma der Liberale partij De liberale partij is alleen machtig genoeg het te verwezenlijken Daarom ais één man gestemd onder nummer 1 Goliath. Zoodra de klerikalen meester gewor den zijn van het Stadhuis, men weet hoe, heeft M. Surmont één voor één de leden der Commissien van de Hospicen en van den Disch doen afstellen en die vervangen door geweldige en uitslui tende klerikalen gelijk hij. Deze, in plaats van het armgoed te bestieren gelijk het behoort, hebben zich aan buitenspoorige politiek over gegeven. Zij hebben seffens al de libe rale of voor zulks aangeklaagde koop lieden, winkeliers, bakkers, schoen makers, kleermakers en andere werk lieden uit hunne lijsten der leveringen geschrabt, daarop alleen ingeschreven latende de klerikalen en hunne aanhan gers die aizoo dubbel bevooraeeligd zijn geweest. Dit is eene algemeene er kende daadzaak. Wanneer men heden aan onze kleri kalen hunne onrechtvaardigheid en hunne partidigheid verwijten dat men hen zegt dat zij hunne kiesbeloften AANKONDIGINGEN Aankondigingen 10 c. den drukregel. Reklamen25 Rechtrelijke aankondigen 1 fr. idem. met volbracht, hebben, zij antwoorden u dat zij doen gelijk de liberalen ten hunnen opzichte gehandeld hebben ge durende al den tijd dat zij aan het be wind zijn gebleven. Hewel dat is eene dwaling die onze schijnheilige meesters aan het publiek willen doen geloven om hunne uitslui ting te verrechtveerdigen. Ten allen tij de, hebben de winkeliers en werklieden, kiezers en zelf geen kiezers, algemeen gekend ala katholiek hun aandeel gehad in de leveringen en het werk voor de twee Armbesturen. Wij zouden meer dan een kunnen namen en onder ander een koopman wiens zoon een strijdende klerikaal is en die kandidaat uitgeroepen is geweest in het Volkshuis. Men heeft slechts de rekeningen der twee Armbesturen te raadplegen die, hetgeen wij zeggen, zullen bewijzen. Wat meer is, ten allen tijde ook, had den de pachters, winkeliers en werk lieden, die een huis bewoonden van de Hospicen, oningezien zij liberaal of ka tholiek waren, hun aandeel in de leve ringen en het werk voor de gestichten of voor den armen gehad. Heden heeft onze klerikale administratie, afziende van dit oud gebruik, al degene die van na of van bij tot de liberale partij be- hoorende, achtergelaten. Hebben wij onlangs niet gezien dat dezelfde Hospicen opzeg van gebruik beteekend hebben aan een haar huur ders, M. Gérard, verdacht van libera lismus, die nogtans regelmatig zijnen pachtprijs betaalde, en dat om in zijne plaats eene welgekende klerikaal te stellen? Ook is dit misbruik van macht, met recht en reden, zoo wel door de liberalen als door do gematigde katho lieken afgekeurd geweest. En pas eenige weken geleden, heeft een andereu pachter van de Hospicen, den heer Chrsstiaen, vader van familie, gunstig gekend, schilder van beroep, sedert vijftien jaar zijn huiabewonende en regelmatig betalende, de vernede ring moeten onderstaan van zijn huis te zien schilderen door een ander. Deze daad alleen bewijst wel de ongehoorde partijdigheid van onze Hospice-be- heerders en tot wat zij bekwaam zijn. En zeggen dat de Commissie der Hospicen samengesteld is uit personen die door hunnen stand, voorbeelden van gerechtigheid, loyauteit en onpar tijdigheid behoorden te wezen. VOOR De grootste verdrukkers der minde ren zijn de klerikalen Volgens de klerikalen is èéne stem meer dan genoeg voor den kleinen bur ger en den werkman Volgens de klerikalen is het billijk dat de werklieden en kleine burgers al léén soldaat spelen Volgens de klerikalen is het gevaar- iijk aan de arbeiders eene goede ge leerdheid te geven. De rijken alléén moeten geleerd zijn Volgens de klerikalen is de werkman maar goed om te zwoegen Zij zullen bidden voor zijn geluk... hiernamaals! Werklieden en kleine burgerswanneer gij U op 15n October ter stembus be geeft, zult gij die verdrukkers gedenken door te stemmen voor de Liberale lijst, ondier nummer 1 Goliath. EN

HISTORISCHE KRANTEN

De Strijd – La Lutte (1894-1899) | 1899 | | pagina 3