Vrijzinnig volksgezind weekblad van Ieperen en hec Arrondissement De rijschool vertrekt naar Tervueren. Voor Transvaal. Wat geschiedenis. Zaterdag, f ln November 1899. 5 centiemen Zesde jaar. !Vr 2 Onze Vol ksvertegenwoordigers Ontslag van den heer Woeste. Tegen tabakrookers. Verschijnende des 'Ealerdags. EENDRACHT MAART MACHT. INSCHRIJVINGSPRIJS: voor stad, Een jaar 2 franks, v* de provincie, Een jaarfr. 8-50. Men schrijft in bij den Uitgever Dixmudestraat, nr 51, te Ieperen. De aankondigingen van beide Vlaanderen evenals deNotariale en Rechterlijke aankondigingen voor gansch België, mogen gezonden worden ten bureele van dit blad. De andere aankondigingen voor België en bet buitenland, uitsluitelijk in het Agence Havas Magdalenastraat, Brussel. AANKONDIGINGEN Aankondigingen 10 c. den drukregel. Reklamen25 n Rechtrelijke aankondigen 1 fr. idem. Wanneer zal men ein delij k beginnen aan liet verteeren der 364,000 franken die voor het herstellen onzer Rij - school bestemd zij n De tijd nadert waarop de volks vertegenwoordigers van leperen reken schap zullen te geven hebben over de wijze waarop zij hun mandaat vervuld hebben. Laat ons het rechtuit bekennen, het zal voor hen zeer gemakkelijk zijn den bilan op te maken van hetgeen ze in de Kamer uitgericht hebben en moeilijk zal het hun vaileu aan hunne lastgevers iets te kunnen aanwijzen, hetgeen van algemeen nut is en waar aan hunne naam gehecht is. Inderdaad, grooter nietsdoeners of slapers dan de drie Kleppers die ons in het Parlement vertegenwoordigen zou men moeilijk kunnen vinden. En hoe kan het anders De bank van Ieperen wordt te recht de slaperbank genoemd. Zonder programma, zonder onder vinding van wat het ook zij, ja, zonder gezag, zitten zij daar als apen in eenen porceleinenminkel, den mond vol tanden, terwijl de belangrijkste, de ernstigste vraagstukken besproken en opgelost moeten worden. Het is dan ook mot genoegen dat de Iepersche bevolking den dag te gemoet ziet, waarop de Kamers zullen ontbon den worden, ten einde zich eens en voor goed te ontmaken van die slapers, die hansworsten die ons veel duizenden gekost en nooit iets gedaan hebben voor Ieperen dan dezes duurbaarste belangen tegengewerkt en met voeten vertrapt. leperen wil en zal zich ontmaken van die voddemannen en ze vervangen door bekwame, belanglooze strijders voor het goed, het geluk en de wel vaart onzer stad Goliath. Zaterdag namiddag heeft de Bond der Katholieke Kringen en vereeni- gingen eene algemeene vergadering te Brussel gehouden, onder het voorzit terschap van den heer Leger, senator van Gent. Het eerste punt aan de dag orde was Ontslag van den leer Woeste als voorzitter van den Bondhiezing van eenen nieuwen voorzitter Een honderd tal afgevaardigden waren aanwezig. De drukpers was uitgesloten. Een lange en nog al hevige bespre king ontstond verscheidene redenaars voerden het woord, de eenen om de houding van den heer "Woeste te verde digen, anderen om ze af te keuren. Ten slotte werd de volgende dagorde gestemd De afgevaardigden van den Bond der Katholieke Kringen en Vereeni gingen, regelmatig in zitting te Brus sel bijeengeroepen, onderricht van het ontslag van den heer Woeste, hun voorzitter, en die beslissing betreuren de, verklaren alle oplossing voor te be houden en verdagen de vergadering voor een maand. België is het land van de maatschap pijen. Er is geen dorp of het heeft zijne vereenigingen van allen aard. Op so ciaal gebied heeft dat zijne waarde, want het vergemakkelijkt den omgang met elkaar en bevordert de versmel ting der verschillende standen. Buiten maatschappijen van vermaak, tellen wij ook politieke en liefdadige kringen. Een van de werkzaamste is zeker de maatschappij tot bestrijding van het drankmisbruik. Zij is vervuld met goede inzichten, geeft veel bro- churen, gazetten en allerhande druk sels in het licht, maar bekomt weinig of geen uitslagen. Nu is er weder een nieuw matig heidsgenootschap in 't leven geroepen, ditmaal tegen de misbruik van de ta bak gericht. De sigaren- en tabaksfa brikanten kunnen zich maar struisch houden. Het eerste wat gezegd genoot schap gaat doen L een eindje wet te Brussel vragen waardoor het aan kin deren beneden de zestien jaar zal ver boden worden te rooken. Het inzicht is zeer lofwaardig maar, in God's naam, waarom weeral eene wet Op het ein de van de markt zal heel het mensch- dom gekoord, gebonden en gemuil band zijn door alle soorten van wetten en verordeningen. Men zal op den duur niet meer mogen spreken, zich bewe gen of kleeden dan naar gegeven poli- tiereglementen. Naar onze meening is het arsenaal onzer wetten al veel te veel gestopt. Heel dien boel van overdreven regle- mentatie doodt het persoonlijk initia tief en maakt van dë burgers een soort automaten. Als de tabak schadelijk is voor de jeugd, wel dat de ouders het rooken dan verbieden. Dat is immers toch heel eenvoudig. Zij hebben den ziele- last over hun kroost te waken. Of den ken de heeren van het matigheidsge nootschap misschien dat eene wet, hoe streng dan ook, de jonge striebers zal beletten achter hoeken en kanten hun ne sigaret ol stompel op te rooken Wij kregen een schoon voorbeeld in de wet op de dronkenschap. Sedert dat fameus reglement aan al de wan den der herbergen is opgehangen, zwijmelen er meer dronkaars door de straten dan vroeger. Stemt dan wetten Goliath. Ieder die zijn hart voelt kloppen voor onafhankelijkheid en vrijheid blikt met angst naar het verre Zuid- Afrika. Daar wordt een krijg geleverd welke den afschuw van gansch de be schaafde wereld verwekt en met de grootste verontwaardiging bejegend wordt. Het ontzaggelijk Engeland is in oor log met twee alhoewel uitgestrekte, doch in verhouding weinig bevolkte Staten, de beide Boersrepublieken Transvaal en Oranje-Vrij staat. De geschiedenis leert ons hoe die republieken zijn ontstaan. De stichters er van waren de Watergeuzen, welke in de 17e eeuw hun vaderland (Neder land) verlieten, omdat hunne vrijheid aan banden gelegd was, maar het grootste gedeelte waren van die held haftige mannen, die uit alle havens werden verdreven. Zij waren aldus verplicht veiliger oorden op te zoeken. In 't uiterste Zuiden van Afrika meenden zij het beloofde land ontdekt te hebben en landden aan. Dit Kust land was bewoond door allerhande wilde volksstammen en er hoeft geen betoog hoe die afstammelingen der Geuzen hebben moeten strijden om stokje voor stukje hun nieuw vader land aan die wilden te ontweldigen. Aldus kwamen zij er toe de Kaapkolo nie te stichten. Doch de Engelschen, zeer machtig op zee, zich meester willende maken van al die onbekende en verre streken, legden insgelijks de hand op dit Kaap land. Door de macht der wapens slaag den zij er in de blanke inboorlingen te verdrijven eerst in Natal en na eene tweede verovering nog verder, tot over de rivier genaamd de Vaal. Dit nieuw land moest weer met geweld aan de Kaffers, Zoeloes, Matabelen ontnomen worden, hetwelk, dank aan hunne kloekmoedigheid en hardnekkigheid gelakte. Alzoo werd de republiek van Transvaal gesticht. Welhaast ontdekte men dat dit land rijk was aan goud en diamant, en dat was genoeg om de heb- en griipzucht van den Brit te prikke len. Niet zoodra waren de goudvelden en de diamantmijnen ontdekt of dit land werd overstroomd door allerlei vreemdelingen, doch meest Engel schen. Die rijkdommen hebben natuur lijk veel bijgedragen om de republiek in bloei en welvaart te doen toenemen hetwelk wel van aard is om de ja- loerschheid van zekere geldwolven te prikkelen. Eenige malen hebben de Engelschen gepoogd zich meester te maken van dien rijken grond, doch werden tel kens door de vrijheidslievende en man haftige Boeren teruggeslagen. Toch kon de Brit er zijne begeerige oogen niet afwenden en zocht naar een voor wendsel om dit land, met de kracht der wapens, aan zijne stichters en eigenaren te ontrukken. De vreemdelingen, slechts daar aan geland om hunne winzucht en goud dorst te voldoen, konden natuurlijk geen aanspraak maken op de politieke en burgerlijke rechten. De Boeren en de genaturaliseerde Uitlanders alléén, genoten het kiesrecht. Alzoo slaagden zij er in de regeering van hun land aan onverbasterde Boerenhanden toe te vertrouwen. Wie kon hun daarin on gelijk geven Het was toch onaanne melijk dezelfde rechten toe te kennen aan de vreemdelingen als aan de echte Transvalers Welnu, 't is om dien eisch, welke ten hoogste onrechtvaardig is, te doen inwilligen dat den Engelschman, ge dreven door zijne te verregaande zucht tot overheersching, de strijd voert te gen de Boers. Hoe het lot der wapens zal beslissen, dat weet niemand. Doch, gezien de ontzaggelijke legers welke Engeland naar Afrika zendt, is die, alhoewel machtige Mogendheid, wel overtuigd dat de weg naar Pretoria (hoofdstad van Transvaal) voor de Britten geen aangenaam wandelingje zal wezen, en wel zullen af te rekenen hebben met die lompe, onbeschofte Boeren, welke niet goedschiks afstand willen doen van hun have en goed Dien hardnekkigen en ongelijken strijd is volop aan gang, dus vallen er dooden en gekwetsten langs beide zij den. Onze genegenheid en onze bewon dering is voor de Boeren, diens volgens moeten wij hen helpen, daar, waar wij het kunnen, en dit middel bestaat. Een hulpkomiteit is te Antwerpen tot stand gekomen hetwelk zich ten doel stelt gelden in te zamelen om ambulancië of verpleegkorpsen naar Transvaal te sturen. Die een menschlievend hart bezit kan niet anders dan zijnen penning storten voor dit schoon en edelmoedig werk en wij doen een warm beroep op al onze lezers en partijgenoten om die liefdadige onderneming, naarmate hunne middelen, te steunen. Alzoo zullen wij onze diepe genegenheid be- toonen jegens eenen heldhaftigen stam en taalbroeders, en ook onze grootste verontwaardiging en verachting lucht geven jegens de Britten, de goud- en diamantdieven. Goliath. XL De eenheid tusschen autaar en troon is eene der begoochelingen, die men koestert nopens het oud stelsel. Na God, zegde de vergadering der geestelijkheid tot den Koning in 1762 heeft de fransche kérk geene andere toevlucht dan tot u. De bescherming der kerk was, het is waar, de eerste plicht der zeer kriste- lijke koningen, plicht den prins opge legd in de grootsche ceremonie der wijding. Van haren kant stond de godsdienst aangeschreven als de echtste steunpi laar van den troon. In name der gees telijkheid zegde de bisschop van Nar- bonne tot den KoningZoo wij u smeeken ter hulp te komen voor het behoud van den koning der koningin, voor de besluiten uitgegaan van de kerkelijke onfeilbaarheid, aan de gees telijke rechtmacht, die Christus heeft gegeven aan zijne dienaars, werken wij aan het behoud en het geluk uwer regeering, aan de onderwerping van het volk door het behoud der heilige rechten van den godsdienst. Het is deze gelukkige medehulp die in het land de rijken doet bloeien en eerbiedigen daar buiten. Ziedaar de theorie, onderzoeken wij thans de werkelijkheid. De godsdienst, zeggen de priesters, is het groot doel waarop al de inzich ten des hemels samenloopen, al de om wentelingen der aarde, het is om zoo te zeggen met God in bondgenoot schap treden op het behoud van een werk te waken dat hij bestemd heeft eeuwig te zijn als hij zelf. Bodewijk XV de bondgenoot van God voor het behoud van den gods dienst Welke platheid en welke heilig schennis Ook trokken de koningen dikwijls partij voor de priesters en Lodewijk XV, de waardige bondgenoot van God, vernietigde verscheidene malen de vonnissen der tribunalen nopens wei gering van sacramenten. Toch gingen de parlementen voort in hunne meening. Welke was dan de hooggeroemde bescherming, die do koningen aan de kerk verleenden De geestelijkheid zaLzelve antwoor den 't Is de schaduwe der handhaving van de kerkelijke regelen dat de par lementen zich hebben verheven tot scheidsrechters harer wetten. Wij er kennen de macht, die u den titel geeft van beschermer der kerk, maar deze bescherming moet strekken tot haren roem en geenszins tot hare dienstbaar heid. Sedert lang oefenen de rechters de macht van wrekers der kanons al leenlijk uit tegen den wil der kerk, tegen de herders, die ze uitvoeren en nooit tegen den geloovige die ze trot seert De geestelij ken klagen dan ook put ten in den grond De grenzen der twee machten zijn gewijzigd, zegt de aartsbisschop van Narbonne in 1760, ze zijn verplaatst tegen de regelen van het opperwezen, dat er de bron van is. De rampen der fransche geestelijk heid zijn ten hoogste geklommen de kerk wordt aangevallen in hare lee- ring, in hare besluiten, hare tucht en het onontbeerlijke harer rechtsmacht, de heilige geheimen worden onteerd, de geestelijke macht wordt vernietigd of miskend. Wat bleef de kerk dan nog over STRIJD «OÖOOPOOOe

HISTORISCHE KRANTEN

De Strijd – La Lutte (1894-1899) | 1899 | | pagina 3