Vrijzinnig volksgezind weekblad van Ieperen en heb Arrondissement Viiietkaarten Kerstdag verhaal. Kieskronijk Wat geschiedenis. Zaterdag, 25° December 1899. 5 centiemen. Zesde jaar. N r 8. Handelsdrukkerij E. LAMBIN-MATBÉE, reus met leemen voeten. Bravo, Antwerpen Toe nadering overal. xv. Verschijnende des ale r days. EENDRACHT MAART MACHT. INSCHRIJVINGSPRIJS voor stad, Een jaar 3 franks, v' de provincie, Een jaar fr. 2-50. Men schrijft in bij den Uitgever Dixmudestraat, nr 51, ta ïeperen. De aankondigingen van beide Vlaanderen evenals deNotariale en Rechterlijke aankondigingen voor gansch België, mogen gezonden worden ten bureele van dit blad. De andere aankondigingen voor België en het buitenland, uitsluitelijk in het Agance Havas Magdalenastraat, Brussel. AANKONDIGINGEN Aankondigingen 10 c. den drukregel. Reklamen 25 Rechtrelijke aankondigen 1 fr. idem. 51, Dixmuidestraat, leperen. op VelijnBristol en Ivoor. Matige prijzen onberispelijke uit voering, spoedige bediening. Thomas heeft geen werk. In zijne armzalige kamer zit hij met het hou: i. in de hand en staart somber voor zich. heen. Op zijn gelaat staat koude smart te iezen, zooals de wan hoop alleen kan voortbrengen. Zijne oogen draaien akelig rond en zijne vingers sluiten zich krampachtig sa men. Zijne vrouw Betje zit daar stil en kwijnend, en drukt met hare verma gerde armen een zuigeling aan de borst. Doch het kind begint te wee- nen, want het kan bij moeder geen voedsel meer vinden. Twee grootere kinderen zitten in een hoek te schreeuwen zij hebben aan vader zoolang een boterham gevraagd, tot dat deze hen kwaad van zich heeft gestoten. Eindelijk verbreekt Thomas die droevige stilte. Heb ik dat verdiend zegt hij heb ik dat verdiend om met al mijn merken nog te moeten zien dat mijne kinderen uithongeren De vrouw zwijgt. Spreekt ge niet meer, Betje vraagt de man. Ik meet niet wat wij verdiend heb ben, Thomas zegt de vrouw God alleen meet dit. God alleenneen vroum, hij alleen nietwant ik meet heel goed dat mijne han den krom en lam zijn van merken. Ik meet heel goed dat ik van Maandag tot Zaterdag heb gewroet als een peerd, om dan nu nog armoede ie moeten lijdenneen, dat heb ik niet verdient Zwijg Thomas u roept de vrouw verontwaardigd. Gij bezondigt u, gij moogt niet morren. Wie weet waarom die goede God ons die rampen overzend. Heeft de pastor Zondag in zijn sermoen niet ge zegd dat men nooit moet wanhopen, mant dat Hijdie de vogelen des Hemels voedt, nooit diegene verlaatdie in Hem vertrouwen stellen Ja, vroumDe pastoor heeft goed te praten. Hij leeft uit den korf zonder zorgmaar laat hij maar eene week in mijne plaats komen en luistert dan eens wat hij zeil zeggen. Toen ik hem hoorde preken dat niemand woekeren mag, dan bruischte mij het bloed in het lichaam en dachte bij mij zelve dat het schandalig is dal hij zoo iets durft zeggen. Maar zwijg Thomas, gij vertelt onzin V/at, onzinBetjeIs het dan niet waar dat hij op kolossale wijze woekert Hij ontvomgt van den Staat 1000 franken per jaar zonder de bijpostjes. Voor die iOOO franken ireekt hij hoogstens één maal per week. Dat maakt, telkens 20 franken voor eene uur dingen te vertellen die hij zelf niet je.toofl of naleeft Is dat niet woe keren op groote schaal Is dat geen diefstal plegen ten nadeele van de nationale rijkdom, waar wij met al onze armoede nog moeten toe bijdragen Gaat, Betje, naar onze fabriek en ziet hoe daar de werklieden moeten zwoegen en slaven aan 15 d 20 franken per meek, waar mede zij dan nog een huishouden te onder houden hebben. En als ge dat gezien hebt, vraag dan zelf aan uw gemeten of het recht vaardig is dat het arm borreltje van den zwoeger belast wordt om den pastoor zijn wijnkelder te vullen De kinderen smeeken om een boter ham en Betje barst in snikken uit. De sneeuw valt zachtig op het eenige dakvenster neder en stelt de kamer in een.somber daglicht. Er word geklopt. Een heer verschijnt in de deur met een geldzak. Hij zegt te komen ontvangen voor S' Pieters Pen ning, voor den armen Paus. Thomas richt zich in volle lengte op, wijst met een krachtig gebaar de deur en roept met klem Vertrek, ellendig gebroed, hom den arme in zijne ellende niet beleedigen Gij komt bedelen voor iemand die miljoenen bezit, bij lieden die geen kruimel brood aan hunne hinderen hunnen geven, om hunnen honger te stillen. Vertrek, zeg ik u De deur gaat weder toe en in de kamer wordt alles stil en koud als in een lijkenkelder. Goliath. Het nieuws der verschrikkelijke ne derlaag van generaal Sir Redvers Bulier werd, wij mogen het gerust zeggen, door heel Europaop een kreet van blijdschap onthaald. Al de Duitsche, Russische, Fransche en Oostennjksche bladen, onverschillig van welke staatkundige of godsdiens tige gevoelens zij de organen zijn, drukken hunne bewondering voor de Boeren in de meest geestdriftige be woordingen uit om des te vinniger de schandelijke politiek af te keuren die Groot-Brittanië vandaag in zulke zware beproevingen brengt. Al degenen die in de diplomatie hunne sporen hebben gewonnen en tot nu toe nog een, overigens zeer begrij pelijke, terughoudendheid in acht ne men, steken het thans niet langer meer onder stoelen of banken, dat Engeland totaal geklopt in de Kaapkoionië en niet beter doen kan dan maar gauw vrede sluiten, wil het, -- ver van iets te winnen er nog niet al de voordee- len bij inschieten en al de macht die het in Zuid-Afrika bezit. De nederlaag van den opperbevel hebber der Britsche legermacht is niet alleen van 't hoogste gewicht door de kolossale stoffelijke voordeelen dien zij de Boeren in handen geeft er is hier iets dat zwaarder nog weegt in de oorlogs- schaal dan de twee duizend manschappen en het dozijn vuurmonden die Bulier in de steek heeft moeten laten de zede lijke invloedwelke dit wapenfeit heb ben zal in Zuid-Afrika zelf, de kolos sale indruk dieu het gemaakt heeft op heel de beschaafde wereld. Geen twijfel of al de Hollanders van Natal en van de Kaapkoionië zullen thans de laatste aarzeling, de laatste vrees uit hun geest voelen wijken. Zij zuilen begrijpen dat er thans nog slechts één stootje noodig is, ééne krachtige beweging om het Britsche juk van hunne schouders te schudden. Zij zullen het voorbeeld van vader lands- en vrijheidsliefde volgen, hun zoo schitterend door Transvalera en Vrij statera gegeven, hun paard zade len, hnn geweer laden en optrekken naar de plaatsen van 't gevaar Heel Betsjoenaland was Zaterdag reeds te wapen. En dat binnen eenige uren ook boven Natal en de Kaapkolo nie de vlag des opperstands wapperen kan, daar zijn ze in Engeland zelf, voorzeker de laatsten om aan te twijfe len. Intus8chen verspeelt John Bull in Europa in één slag al het prestige, dat hij zich met zóóveel moeite en ten kosts van zóóveel tijd en opofferingen heeft weten te verwerven. Terwijl de Londener bladen al de schuld van deze onheilen werpen op de aanvoerders hunner legermacht en het Engelsch publiek de afstelling vraagt van Gatacre, Methuen en zelfs al van Buller, dien het gister nog als een god heid vereerdewordt het zachtig aan voor heel de wereld duidelijk dat John Buil, de groote slokop, de meester van half den aardbol, de onoverwinne lijke baas van de machtigste vloot der aarde, niets andera is dan een holle bluffereen onbeholpen zwakkeling die 't niet eens gedaan krijgen kantegen een hoopje volk nog niet groot genoeg om het vierde deel van Londen te be wonen En al de mogendheden die zich in zoo menige omstandigheid door de leemen voeten van dien reus op de teenen lieten trappen, bekijken mal kaar thans lijk musschen die een voge- lenschrik omver zien waaien. Zij zijn beschaamd voor elkander en zij doen nu allemaal hun best om er uit te zien alsof zij nooit bang geweest waren Ja, ja,.... sic transit gloria mundizóó vergaat de wereld En Engeland zal dat het best gaan ondervinden wanneer het, na heele- maal weggekegeld te zijn uit de Kaap, ook nog het onmetelijk Hindostan en misschien wel Canada op 't lijf zal krijgen Van Rusland, Duitachland en Vrank- rijk hoeft het voorloopig nog niet bang te zijn. Wanneer het laatste overschot der Britsche legermacht vernietigd zijn zal door de nakomelingen der heldhaf tige Sipaijera van 66 in Indië en Canada zich bij de Vereenigde Staten zal aan gesloten hebben, dan is het nog tijd genoeg voor de Europeesche natiën, om van zijn Koloniën te pakken, wat ze het best gebruiken kunnen God save.Chamberlain Goliath. De voortzeltiug va» het Kartel. Standvastigheid der bondgenoote». Leve het Algemeen Stemrecht. Wij lezen in De Werker Zaterdag avond vergaderde het Comiteit van het Kartel, afgevaardig den der Werkliedenpartij en der Ver eenigde Liberalen, om te onderhande len over de wetgevende kiezingen. Het Kartel op wetgevend gebied werd door de Werkliedenpartij in het begin des jaars gestemd het was be paald dat het Kartel zou doorgaan, welke ook het nieuwe kiesstelsel der regeering zijn zou, zoolang het A. S. met werd uitgeroepen. De vereenigde Liberalen verklaar den, bij monde van MM. Delvaux, Rooses, en anderen, dat het Kartel, ge sloten op basis van A. S. en E. V. al leen omtrent het laaste punt eenigzins voldoening geeft. Het A. S., basis en doel van het Kartel, is nog niet bereikt; dus blijf't de overeenkomst onverminderd bestaanen zullen de Werkliedenpartij en de Veree nigde Liberalen voortgaan, gezamenlijk voor A. S. puur en simpel, te ijveren. De propaganda zal 'binnen kort ge regeld worden, zoo voor de stad als voor den buiten. i) Beslist werd dat, in gevolge de vroeger gesloten overeenkomst, die aan de Werkliedenpartij 2 zetels op de 11 toekende, thans in de verdeeiing der voorkeurakandidaten, de verhou ding zou wezen, in het vooruitzicht der zeker te behalen plaatsen, 4 libe ralen en 1 socialist. i) Voor de 6 andere plaatsen zal de vooratellingsorde later geregeld wor den. Aan geen enkele partijgenoot zal de gewichtigheid dier besluiten ontsnapt pen. Het is zeker de eerste maal in Belgie dat een verbond met zooveel getrouw heid, eerlijkheid en standvastigheid wordt volgehouden. Eere aan de antwerpsche kartellis ten Het is een groot voorbeeld dat de Scheldestad aan geheel Belgie komt te geven. Werd het overal gevolgd het ware den beslissenden val der afschuwelijke reactie die ons land sinds 16 jaar on der den hiel houdt en den eindelijken zegepraal der politieke gelijkheid, zonder welke er op geene beternis of redding is te hopen. Het voorbeeld van Antwerpen zal be paald een diepen, blij venden en heil- zamen invloed uitoefenen op de bel- gische politiek. Indien het Kartel in het arrond* van Antwerpen 3500 stemmen wint dan be komt het 6 zetels van de 11. In de stad Antwerpen alleen heeft het in de laat ste gemeente kiezingen 3000 stemmen gewonnen. De liberalen van Molenbeek schij nen al van zin te zijn een beslissenden stap te doen als toenadering tot de de mocratie. Een voorstel van liberaal-socialisti sche overeenkomst is gedaan geworden in den schoot van den gemeentendraad en aan de beide politieke groepen on derworpen. De Werkersbond heeft de overeen komst goedgekeurd en de Liberale As sociatie is bijeengeroepen om insge lijks uitspraak te doen. Een zetel in het college is toegekend aangez1 Eibers, aangeduid door den poll van den Werkersbond,een nieuw man daat van schepen zal bij de eerste open vallende plaats aan de socialisten wor den toegekend. Ziedaar wat niet weinig zal bijdra gen, om Molenbeek op volksgezinde wijze te doen besturen. Voor deze nij verheidsgemeente is zulks een echt ge luk. -De nationale vergadering stelde de geestelijke goederen ter beschikking van den staat. Ziedaar de groote mis daad en de oorzaak der woede van de katholieke schrijvers. Priester Barruel zal ons zeggen wel ke de gevoelens waren der fransche geestelijkheid, die met zooveel zelfver loochening afstand deed van hare ei gendommen. Het voorstel was zoo hatelijk door de klaarblijkelijkheid van den diefstal dat men lang had moeten wachten om een man te vinden zonder eer, die het zou nederleggen. Als Judas bevond die kerel zich in het college zelf der aposte len. De tijd, die alle driften koelt schijnt den haat der priesters nieuwe stof te geven tegen dien Judas. Judas, de apostel, zegt priester Delbos, verkocht Jesus Christus, de andere Judas verkocht het erfdeel der kerk, het erfdeel der armen De katholieken zetten Jesus-Chris- tus, den zoon gods op dezelfde lijn als de kerkelijke goederen. Zij vergelijken het eerloos verraad dat den goddelij ken meester aan den benl leverde aan het voorstel de geestelijke goederen te ver- koopen. De gelijkenis hinkt nochtans Judas ontving het loon van zijn verraad 't was de gierigheid, die hem aandreef. Maar in welk kamp vindt men do geldzucht in 89

HISTORISCHE KRANTEN

De Strijd – La Lutte (1894-1899) | 1899 | | pagina 3