van NIEU WPOORT KANTON. B 2. Derde Jaargang Zaterdag 14 Januari 1904. Inschrijvingsprijs op voorhand te betalen 3 fr. per jaar voor België. Prijs per nummer 5 centiemen. Weekblad versdiijnende ellsen Saterdag'. N° God. voor bake Hecht voor stake Vlaamsch voor sprake, Gemeente St-Joris. Gemeenteraad. Onze Treins. 23 PRUDENS Drukker 79-339-44 Gewone Buitengewone 31,695-16 14,000-00 33,500-00 fr- 35 70 Aankondigingen 15 ct. den drukregel. Rechterlijke bekendmakingen 30 ct. den drukr. o FLOUR, Appelmarkt, 7, Diksmuide. allerkostelijksten gemeenschap Beheer Opstel 2, IJperstraat, NIEU WPOORT. Verkooper JULES DANGEZ, IJperstraat, 2, NIEU WPOORT. 7"ï ^ensioen 16g fr. Nieuwe 1 doen inschrijven vóór Geachte vrienden. Ik kom u, zqoals verleden jaar en ook wel in uw eigen belang nogmaals opwekken, deel te maken der lijfrentgilde ingericht onder waarborg van den Staat. Gij, jonge lieden, zijt gij wel zeker aan den ouderdom van 60 jaar nog de gezond heid en vooral genoegzame krachten te bezitten, om in uw onderhoud of dat van uw huisgezin te kunnen voorzien? Zou dan een jaarlijks pensioentje niet wel te pas komen, ’t is gelijk voor wie? Men ziet nu de vreugde in vele huisgezinnen, en ’t is maar 65 fr. Denkt dus eens ernstig op deze zaak na en gij zult met mij en alle weldenkende lieden moeten bekennen, dat de inrichting der pensioengilden eene goede zaak is. Zeker alle man zou willen een schoon pensioen hebben in den ouden dag, dat het maar te willen ware. Gij verstaat wel dat de Staat nooit geene centiem zal geven zonder dat men er iets voor doet. Gij bijzonderlijk, vaders en moeders, die maar wenscht uwe kinders later ge lukkig te zien, wel bijzonderlijk in hunnen ouden dag en tot den laatsten dag van hun leven, stelt het niet meeruit ze. te laten inschrijven als lid der pensioengilde, dan moogt gij verzekert zijn, dat zij in hnnnen ouden dag niets zullen te kort hebben. Een kind van to jaar dat wekelijks slechts 5 centienen stort, kan aan 60 jaar een jaarlijks inkomen hebben van 132 fr. in de 150 fr. die ervoor gestort wierden, keeren daarbij nog terug. Met afgestaan ka pitaal ware het pi leden moeten zich 15 Januari 1905. Voor verdere inlichtingen wende men zich tot het bestuur der gilde. o Op die manier zouden wij twee koursen meer hebben weg en weder op Dixmude, zonder ééne te verliezen naar de zee, indien men er aan hielde deze te behou den; alleenlijk zouden de koursen naar zee van 10 ure en van 6 ure omtrent een uur verschoven zijn; en dat zou geene verachtering veroorzaken aan den trein van 11 1/2, die nu eene uur en half be schikbaar heeft aan de baden; maar misschien wel aan den trein van 7 ure ’s avonds; maar deze geeft algelijk geene correspondentie te Dixmude, en kwame hij daar eene halve uur later, ’t en ware nog geen draad aan gebroken. Om de vermeerderde snelheid zooveel te min te hinderen, indien het er op aan kwame, zouden die twee treins wel Caes- kerke en Boitshouke kunnen voorbijrijden aangezien er twee treins meer zouden zijn de menschen van die dorpen zouden er niets bij verliezen, en zij zouden loc'i zeker niet kwaad zijn omdat wij verbe teren o— ’t Ware nochtans genoeg van om 10 ure en 6 ure hier te Nieuwpoort, eenvoudig de machien van achter aan te leggen, en weer te keeren naar Dixmude, is het wat min schoon, dat de machien achterwaards rijdt ’t gaat toch evenwel, en ’t ware algelijk beter achterwaards naar Dixmude, dan voorwaards naar de zee, waar wij, buiten den Zomer, bitter weinig te verrichten hebben. Om ’s morgens na den 10 en ’s avonds na den 6 ure te Dixmude aan tijden te zijn en de twee vermelde correspondentie 11 te kunnen geven, zou nog de trein wat sneller moeten rijden dat is de tweede verbetering, die men voor die uren ten minste, zou kunnen inbrengen. De machienen der lichte treinen, gelijk op onzen ijzerenweg, kunnen met eene gewone vracht, meer dan 60 kilom. per uur afleggenmaar volgens hun reglement mogen zij nooit boven de 55 gaan en onze trein komt op zijn eeuwig gemak, schier te voete, met eene snelheid van 35 kilom. per uur. Welnu, dat de trein, die hier om 10 ure en om 6 ure aankomt, eene snelheid gebruikte van 45 of 50, en met dezelfde snelheid wederkeerde, hij zou er zijn. wij te Dixmude, te Cortemarck of Lichter- velde zulke of zulke correspondentie niet kunnen hebben. ’t Is namelijk het geval rond 10 ure voormiddag ik zou den trein willen hebben te Dixmude van omtrent 10 1/2, ja, maar mijnheer de vuurduivel sleept zijne ijdele wagons naar de zee, staat daar eene ure en half op zijne hielen te draaien met zijne handen in zijne broekzakken, en ik hier, die mijnen tijd noodig heb, en hem wel moet besteden, ik heb te kiezen tusschen ’s morgens ten 6 en half en ’s noens bij den 12. En intusschentijd die vuurduivel, kost hij misschien binst die uur en half geen kolen? en die tijd telt hij algelijk niet voor de dagure der be dienden? ’s Namiddags is er slechts eene keur van weg te reizen de lieden die naar Nieuwpoort komen, moeten hunne bezoe ken en zaken gedaan maken tegen 3 ure of iets later, omdat onze trein om 6 ure liever met ijdele wagons naar de zee loopt, dan met geladene naar Dixmude, waar men den trein zou hebben om verder te reizen. Zitting van 20 December 1904, om 5 i/a ’s avonds Voorzitterschap van den heer Burgemeester De Roo Al de leden zijn tegenwoordig. ie Vervolg. De Staat betaalde tot heden ir. 31,278-64 De Provincie De Stad De Kerkfabriek 110,473-80 Het aandeel der Kerkfabriek werd be taald door eenen bijzonderen. De stad heeft eene overeenkomst ge sloten met het Kerkbestuur om haar aandeel te betalen bij jaardoodingen van fr. 3,000. Wij zagen onlangs in ’t verslag van onzen gemeenteraad, dat er nogmaals stappen zouden aangewend worden om verbetering te bekomen in de correspon dentie op de staatslijn Nieuwpoort- Dixmude. Allerbestmochten deze pogingen met goeden uitslag bekroond worden. Eens te meer bestatigen wij dat onze wetheeren goed onze belangen en voqr- deelen beneerstigen, en dat zij het niet gemakkelijk laten liggen, om herhaalde malen aan te dringen, tot dat zij eindelijk bekomen, hetgeen zij begeeren. Wij weten wel dat de bedoelde verbetering van deze is, die een geduldig aanhouden en herhaald wederkeeren kosten, zoodanig zelve dat er vele van verwonderd staan; maar dat is alzoo in groote administratien zooals deze der ijzerenwegen. Maar, als wij klagen over onze gebrek- kelijke gemeenschap per ijzerweg, moeten voor prijsdeeling aankoop schoolbehoeften C. Bewaarschool. De begrooting beloopt in ontvangsten en in uitgaven tot de gelijke som van fr. 1800. wij uitneming maken voor de vier Zomer maanden, wij bekennen geerne en luidop dat alsdan de correspondentie, bijzonder lijk sedert twee jaar, uitmuntend goed is, zoodat wij niets beters kunnen wenschen, I en ’t mag ook gezeid zijn dat onze ge meenschap, geheel ’t jaar door, met onze naaste gebeurs, Oostende, Veurne en Dixmude, voldoende mag geheeten worden, maar die steden aan onze deur gelegen, zijn de uiterste palen, niet van onze reistochten; en als men tot in het hert van Vlaanderen wil reizen, hetgeen voornamelijk langs Dixmude moet ge schieden, dan is het geheel anders ge legen. Ten laste der Stad tot beloop van fr. 500 Provincie 350 van den Staat 95° Deze drie begrootingen worden zonder j opmerkingen en met eenparigheid van stemmen goedgekeurd. De openbare zitting wordt geheven en de geheime zitting geopend. (Vervolgt). Ontvangsten, fr. 5,129-26 74,210-18 Uitgaven. Gewone fr. 4,868-45 1 008-02 Buitengewone 74,470-47 Batig slot fr. 0,52 De begrooting wordt met eenparigheid van stemmen goedgekeurds III. Schoolbegrooting 1905. Op verzoek van den heer Voorzitter geeft de Secretaris lezing van al de posten dier begrootingen. Het lid de heer Gommers vraagt om een oogslag te mogen werpen op dezelve. Zij worden hem onmiddelijk overhandigd. A. Lagere scholen. De begrooting beloopt in ontvangsten en in uitgaven tot de gelijke som van fr. 11,430-50, waarvan a) , fr. S13J2-SO voor de Jon gensschool die binst het schooljaar 1903-1904 gemiddeld bijgewoond werd door 1OO kinders. b) . fr. 1.0 10 voor de ofllcieële meisjesschool, in 1903-1904 ge middeld bijgewoond door 44kinders. ene), fr. 2.2(>O voor de aange- noniene meisjesschool, in 1903-1904, gemiddeld bijgewoond door 134 kinders. De toelagen van den Stad bedragen fr. 555i-ö7 id der Provincie 560-00 Het aandeel van Stad beloopt 5320-83 Bovendien wordt er 400 fr. besteed aan de prijsdeeling der officieele lagere scholen. De fundatie Meynne in voordeel dier prijsdeeling brengt 150 fr. ophet overige wordt door de Stad bijgelegd. B. Volwassenen school. De begrooting beloopt in ontvangsten en in uitgaven tot de gelijke som van fr- 575 Aandeel van den Staat 220 Stad 355 Verders is er voorzien uitsluitelijk ten laste der stad a' bU Men zegt, en met reden dat hedendaags de afstanden omtrent zoowel als afgeschatt zijn, door de menigvuldige en gerievige vervoermiddels; voor ons, Nieuwoorte- naars, zou men mogen zeggen dat het gebrek aan gemakkelijke gemeenschappen de afstanden vermeerdert, en in der waarheid, het grootste en bebrijvigste gedeelte van Vlaanderen, dat wij bijna van hier kunnen zien, is verre en ongelegen, bij gebrek aan goede gemeenschapmid- dels. Als onze zaken ons naar die streke roepen, de landkaart toont ons langs Dixmude en verder, al de vertakkings- banen naar de nijverheidssteden van Vlaanderen Yper, Rousselaere, Meenen, Iseghem, Kortrijk, Thielt, Thourout; maar als wij den reisgids raadplegen, dan vinden wij dat er slechts driemaal daags, en dat op ongeschikte uren, mogelijkheid is van aldaar te reizen ’s morgens ten 6 1/2, op den middag, en ’s namiddag ten 31/2, men heeft nog eene vierde keure ’s morgens ten 81/2, als men zich met eene uur wachtens te Dixmude wil getroosten. Is dat toch niet schamel? Voor ’t wederkeeren, ’t is beter, maar de éénê verbetering zou de andere bij- brengen. En die staat van zaken duurt alzoo acht maanden in ’t jaar, juist het tijdstip dat de Nieuwpoortaars hunne leefte en bezig heden niet moeten gaan zoeken aan de naburige baden.... ter contrarie.... juist als de nering in stad minder is, als er best tijd is om onderhandeling te hebben met het binnenland, waar men met even veel reden kan zeggen als hier komt gij niet ik kom ook niet. o— Men zou ons eenen dienst bewijzen, met onze langs daar te verbeteren. Kan men opwerpen dat het onmogelijk of te kostelijk is? dat men het personneel zou moeten verdubbelen, en nieuw mate riaal inspannen? Voor zooveel de gaande man daarover kan oordeelen, schijnen toch de moeilijkheden zóó groot niet, als men eenigzins van goeden wil is. Laat ons eens zien. Ten eerste, op de uurtabel vinden wij dat onze trein 6 maal daags naar Dixmude weg en weder rijdt en 7 maal naar de zee. Als het niemand schaden kan, gelijk ’s morgens ten 6 en ’s avonds ten 9, dat de trein naar de zee loope zooveel keeren als het hem past, maar, dat hij voordeelig zijne koursen naar Dixmude zou verdub belen, en deze naar de zee op den helft brengen, dat gaapt gelijk een oven, beziet mij 7 maal daags die ijdele wagons naar Nieuwpoort-Baden weg en weder loopen terwijl wij hier staan te stampvoeten dat onzen gemeenteraai ippen zouden aange1 rbetering te bekomen op Bi jaarlijks pensioentje niet wel te ;n, ’t is gelijk voor wie? Men 2 NIEUWSBLAD

HISTORISCHE KRANTEN

Nieuwsblad van Nieuwpoort & Kanton (1902-1914) | 1905 | | pagina 1