van
NIEU WPOORT KANTON.
B
2.
Derde Jaargang
Zaterdag 14 Januari 1904.
Inschrijvingsprijs op voorhand te betalen
3 fr. per jaar voor België.
Prijs per nummer 5 centiemen.
Weekblad versdiijnende ellsen Saterdag'.
N°
God. voor bake
Hecht voor stake
Vlaamsch voor sprake,
Gemeente St-Joris.
Gemeenteraad.
Onze Treins.
23
PRUDENS
Drukker
79-339-44
Gewone
Buitengewone
31,695-16
14,000-00
33,500-00
fr- 35
70
Aankondigingen 15 ct. den drukregel. Rechterlijke bekendmakingen 30 ct. den drukr.
o
FLOUR, Appelmarkt, 7, Diksmuide.
allerkostelijksten
gemeenschap
Beheer Opstel
2, IJperstraat,
NIEU WPOORT.
Verkooper JULES DANGEZ,
IJperstraat, 2,
NIEU WPOORT.
7"ï
^ensioen 16g fr. Nieuwe
1 doen inschrijven vóór
Geachte vrienden. Ik kom u, zqoals
verleden jaar en ook wel in uw eigen
belang nogmaals opwekken, deel te
maken der lijfrentgilde ingericht onder
waarborg van den Staat.
Gij, jonge lieden, zijt gij wel zeker aan
den ouderdom van 60 jaar nog de gezond
heid en vooral genoegzame krachten te
bezitten, om in uw onderhoud of dat van
uw huisgezin te kunnen voorzien? Zou
dan een jaarlijks pensioentje niet wel te
pas komen, ’t is gelijk voor wie? Men ziet
nu de vreugde in vele huisgezinnen, en ’t
is maar 65 fr.
Denkt dus eens ernstig op deze zaak na
en gij zult met mij en alle weldenkende
lieden moeten bekennen, dat de inrichting
der pensioengilden eene goede zaak
is. Zeker alle man zou willen een schoon
pensioen hebben in den ouden dag, dat
het maar te willen ware. Gij verstaat wel
dat de Staat nooit geene centiem zal
geven zonder dat men er iets voor doet.
Gij bijzonderlijk, vaders en moeders,
die maar wenscht uwe kinders later ge
lukkig te zien, wel bijzonderlijk in hunnen
ouden dag en tot den laatsten dag van hun
leven, stelt het niet meeruit ze. te laten
inschrijven als lid der pensioengilde, dan
moogt gij verzekert zijn, dat zij in hnnnen
ouden dag niets zullen te kort hebben.
Een kind van to jaar dat wekelijks slechts
5 centienen stort, kan aan 60 jaar een
jaarlijks inkomen hebben van 132 fr. in de
150 fr. die ervoor gestort wierden, keeren
daarbij nog terug. Met afgestaan ka
pitaal ware het pi
leden moeten zich
15 Januari 1905.
Voor verdere inlichtingen wende men
zich tot het bestuur der gilde.
o
Op die manier zouden wij twee koursen
meer hebben weg en weder op Dixmude,
zonder ééne te verliezen naar de zee,
indien men er aan hielde deze te behou
den; alleenlijk zouden de koursen naar
zee van 10 ure en van 6 ure omtrent een
uur verschoven zijn; en dat zou geene
verachtering veroorzaken aan den trein
van 11 1/2, die nu eene uur en half be
schikbaar heeft aan de baden; maar
misschien wel aan den trein van 7 ure
’s avonds; maar deze geeft algelijk geene
correspondentie te Dixmude, en kwame
hij daar eene halve uur later, ’t en ware
nog geen draad aan gebroken.
Om de vermeerderde snelheid zooveel
te min te hinderen, indien het er op aan
kwame, zouden die twee treins wel Caes-
kerke en Boitshouke kunnen voorbijrijden
aangezien er twee treins meer zouden zijn
de menschen van die dorpen zouden er
niets bij verliezen, en zij zouden loc'i
zeker niet kwaad zijn omdat wij verbe
teren
o—
’t Ware nochtans genoeg van om
10 ure en 6 ure hier te Nieuwpoort,
eenvoudig de machien van achter aan te
leggen, en weer te keeren naar Dixmude,
is het wat min schoon, dat de machien
achterwaards rijdt ’t gaat toch evenwel,
en ’t ware algelijk beter achterwaards
naar Dixmude, dan voorwaards naar de
zee, waar wij, buiten den Zomer, bitter
weinig te verrichten hebben.
Om ’s morgens na den 10 en ’s avonds
na den 6 ure te Dixmude aan tijden te zijn
en de twee vermelde correspondentie 11 te
kunnen geven, zou nog de trein wat
sneller moeten rijden dat is de tweede
verbetering, die men voor die uren ten
minste, zou kunnen inbrengen.
De machienen der lichte treinen, gelijk
op onzen ijzerenweg, kunnen met eene
gewone vracht, meer dan 60 kilom. per
uur afleggenmaar volgens hun reglement
mogen zij nooit boven de 55 gaan en
onze trein komt op zijn eeuwig gemak,
schier te voete, met eene snelheid van
35 kilom. per uur. Welnu, dat de trein,
die hier om 10 ure en om 6 ure aankomt,
eene snelheid gebruikte van 45 of 50, en
met dezelfde snelheid wederkeerde, hij
zou er zijn.
wij te Dixmude, te Cortemarck of Lichter-
velde zulke of zulke correspondentie niet
kunnen hebben.
’t Is namelijk het geval rond 10 ure
voormiddag ik zou den trein willen
hebben te Dixmude van omtrent 10 1/2,
ja, maar mijnheer de vuurduivel sleept
zijne ijdele wagons naar de zee, staat daar
eene ure en half op zijne hielen te draaien
met zijne handen in zijne broekzakken, en
ik hier, die mijnen tijd noodig heb, en hem
wel moet besteden, ik heb te kiezen
tusschen ’s morgens ten 6 en half en ’s
noens bij den 12. En intusschentijd die
vuurduivel, kost hij misschien binst die
uur en half geen kolen? en die tijd telt
hij algelijk niet voor de dagure der be
dienden?
’s Namiddags is er slechts eene keur
van weg te reizen de lieden die naar
Nieuwpoort komen, moeten hunne bezoe
ken en zaken gedaan maken tegen 3 ure
of iets later, omdat onze trein om 6 ure
liever met ijdele wagons naar de zee
loopt, dan met geladene naar Dixmude,
waar men den trein zou hebben om verder
te reizen.
Zitting van 20 December 1904, om 5 i/a
’s avonds Voorzitterschap van den
heer Burgemeester De Roo Al de
leden zijn tegenwoordig.
ie Vervolg.
De Staat betaalde tot heden ir. 31,278-64
De Provincie
De Stad
De Kerkfabriek
110,473-80
Het aandeel der Kerkfabriek werd be
taald door eenen bijzonderen.
De stad heeft eene overeenkomst ge
sloten met het Kerkbestuur om haar
aandeel te betalen bij jaardoodingen van
fr. 3,000.
Wij zagen onlangs in ’t verslag van
onzen gemeenteraad, dat er nogmaals
stappen zouden aangewend worden om
verbetering te bekomen in de correspon
dentie op de staatslijn Nieuwpoort-
Dixmude. Allerbestmochten deze
pogingen met goeden uitslag bekroond
worden.
Eens te meer bestatigen wij dat onze
wetheeren goed onze belangen en voqr-
deelen beneerstigen, en dat zij het niet
gemakkelijk laten liggen, om herhaalde
malen aan te dringen, tot dat zij eindelijk
bekomen, hetgeen zij begeeren. Wij
weten wel dat de bedoelde verbetering van
deze is, die een geduldig aanhouden en
herhaald wederkeeren kosten, zoodanig
zelve dat er vele van verwonderd staan;
maar dat is alzoo in groote administratien
zooals deze der ijzerenwegen.
Maar, als wij klagen over onze gebrek-
kelijke gemeenschap per ijzerweg, moeten
voor prijsdeeling
aankoop schoolbehoeften
C. Bewaarschool.
De begrooting beloopt in ontvangsten
en in uitgaven tot de gelijke som van
fr. 1800.
wij uitneming maken voor de vier Zomer
maanden, wij bekennen geerne en luidop
dat alsdan de correspondentie, bijzonder
lijk sedert twee jaar, uitmuntend goed is,
zoodat wij niets beters kunnen wenschen,
I en ’t mag ook gezeid zijn dat onze ge
meenschap, geheel ’t jaar door, met onze
naaste gebeurs, Oostende, Veurne en
Dixmude, voldoende mag geheeten
worden, maar die steden aan onze deur
gelegen, zijn de uiterste palen, niet van
onze reistochten; en als men tot in het
hert van Vlaanderen wil reizen, hetgeen
voornamelijk langs Dixmude moet ge
schieden, dan is het geheel anders ge
legen.
Ten laste der Stad tot beloop
van fr. 500
Provincie 350
van den Staat 95°
Deze drie begrootingen worden zonder j
opmerkingen en met eenparigheid van
stemmen goedgekeurd.
De openbare zitting wordt geheven en
de geheime zitting geopend.
(Vervolgt).
Ontvangsten,
fr. 5,129-26
74,210-18
Uitgaven.
Gewone fr. 4,868-45 1 008-02
Buitengewone 74,470-47
Batig slot fr. 0,52
De begrooting wordt met eenparigheid
van stemmen goedgekeurds
III. Schoolbegrooting 1905.
Op verzoek van den heer Voorzitter
geeft de Secretaris lezing van al de posten
dier begrootingen.
Het lid de heer Gommers vraagt om een
oogslag te mogen werpen op dezelve. Zij
worden hem onmiddelijk overhandigd.
A. Lagere scholen.
De begrooting beloopt in ontvangsten
en in uitgaven tot de gelijke som van
fr. 11,430-50, waarvan
a) , fr. S13J2-SO voor de Jon
gensschool die binst het schooljaar
1903-1904 gemiddeld bijgewoond werd
door 1OO kinders.
b) . fr. 1.0 10 voor de ofllcieële
meisjesschool, in 1903-1904 ge
middeld bijgewoond door 44kinders.
ene), fr. 2.2(>O voor de aange-
noniene meisjesschool, in
1903-1904, gemiddeld bijgewoond door
134 kinders.
De toelagen van den Stad
bedragen fr. 555i-ö7
id der Provincie 560-00
Het aandeel van Stad beloopt 5320-83
Bovendien wordt er 400 fr. besteed aan
de prijsdeeling der officieele lagere
scholen.
De fundatie Meynne in voordeel dier
prijsdeeling brengt 150 fr. ophet overige
wordt door de Stad bijgelegd.
B. Volwassenen school.
De begrooting beloopt in ontvangsten
en in uitgaven tot de gelijke som van
fr- 575
Aandeel van den Staat 220
Stad 355
Verders is er voorzien uitsluitelijk ten
laste der stad
a'
bU
Men zegt, en met reden dat hedendaags
de afstanden omtrent zoowel als afgeschatt
zijn, door de menigvuldige en gerievige
vervoermiddels; voor ons, Nieuwoorte-
naars, zou men mogen zeggen dat het
gebrek aan gemakkelijke gemeenschappen
de afstanden vermeerdert, en in der
waarheid, het grootste en bebrijvigste
gedeelte van Vlaanderen, dat wij bijna van
hier kunnen zien, is verre en ongelegen,
bij gebrek aan goede gemeenschapmid-
dels.
Als onze zaken ons naar die streke
roepen, de landkaart toont ons langs
Dixmude en verder, al de vertakkings-
banen naar de nijverheidssteden van
Vlaanderen Yper, Rousselaere, Meenen,
Iseghem, Kortrijk, Thielt, Thourout;
maar als wij den reisgids raadplegen, dan
vinden wij dat er slechts driemaal daags,
en dat op ongeschikte uren, mogelijkheid
is van aldaar te reizen ’s morgens ten
6 1/2, op den middag, en ’s namiddag ten
31/2, men heeft nog eene vierde keure ’s
morgens ten 81/2, als men zich met eene
uur wachtens te Dixmude wil getroosten.
Is dat toch niet schamel?
Voor ’t wederkeeren, ’t is beter, maar
de éénê verbetering zou de andere bij-
brengen.
En die staat van zaken duurt alzoo acht
maanden in ’t jaar, juist het tijdstip dat de
Nieuwpoortaars hunne leefte en bezig
heden niet moeten gaan zoeken aan de
naburige baden.... ter contrarie.... juist
als de nering in stad minder is, als er best
tijd is om onderhandeling te hebben met
het binnenland, waar men met even veel
reden kan zeggen als hier komt gij niet
ik kom ook niet.
o—
Men zou ons eenen
dienst bewijzen, met onze
langs daar te verbeteren.
Kan men opwerpen dat het onmogelijk
of te kostelijk is? dat men het personneel
zou moeten verdubbelen, en nieuw mate
riaal inspannen? Voor zooveel de gaande
man daarover kan oordeelen, schijnen toch
de moeilijkheden zóó groot niet, als men
eenigzins van goeden wil is.
Laat ons eens zien.
Ten eerste, op de uurtabel vinden wij
dat onze trein 6 maal daags naar Dixmude
weg en weder rijdt en 7 maal naar de zee.
Als het niemand schaden kan, gelijk ’s
morgens ten 6 en ’s avonds ten 9, dat de
trein naar de zee loope zooveel keeren als
het hem past, maar, dat hij voordeelig
zijne koursen naar Dixmude zou verdub
belen, en deze naar de zee op den helft
brengen, dat gaapt gelijk een oven, beziet
mij 7 maal daags die ijdele wagons naar
Nieuwpoort-Baden weg en weder loopen
terwijl wij hier staan te stampvoeten dat
onzen gemeenteraai
ippen zouden aange1
rbetering te bekomen
op
Bi
jaarlijks pensioentje niet wel te
;n, ’t is gelijk voor wie? Men 2
NIEUWSBLAD