van
NIEUWPOORT KANTON.
3de Zomer-Concert
Zaterdag 2 September 1905.
Derde Jaargang
BEGIN.
God voor bake
Recht voor stake
Vlaamsch voor sprake.
ga .ril verschijnende eiken Zaterdag.
op de
Inschrijvingsprijs op voorhand te betalen
3 fr. per jaar voor België.
Prijs per nummer 5 centiemen.
N°
Kapittel II.
Kapittel I.
Geachte lezers,
35.
Aankondigingen 15 ct. den drukregel. Rechterlijke bekendmakingen 30 ct. den drukr.
PRUDENS FLOUR, Appelmarkt, 7, Diksmuide.
Drukker
hen
hoe dient men
4
Verkooper JULES DANGEZ,
IJperstraat, 2,
NIEUWPOORT.
Maandag, 4 September 1905,
om T' 1/2 ure ’s Avonds,
TER MARKTPLAATS.
door onze wakkere Fanfaren.
Alleman op naar het Concert
Doch schande willen wij roepen over
die verraders die ten allen tijde bewezen
hebben dat zij teg<
p-anp- waren en di
eene zake
:en vervolgen
En wie heeft over gansch het land dat
dichte net van sociale werken opgericht
dat zooveel armoede en pijnen lenigt?
Zijn het de katholieken niet eerst en
meerst?
Onze vaderlandsliefde bestaat enkel uit
daden, deze der liberalen uit ijdele woor
den ofschoon dat ze, naar hun zeggen,
niet veel van geschreeuw, bluf of blaai
houden. Maar ’t is waar ’t en is ook maar
zij die ’t zeggen van hunnen eigen zelven
de andere menschen zijn het nooit gewaar.
(Vervolgt).
en hunne bezigheden
Ziehier te Nieuport hoe de heer De Roo
dag en nacht ten dienste is zoowel der
liberalen als der katholieken.
Moest die man eens zijne schoven open
doen en de menigvuldige brieven van be
danking openbaar maken, hem toegezon
den door liberale postjesmannen, wegens
bewezen diensten. Hoe zouden de burgers
staan zien. En hoe bijzonderlijk zouden zij
verwonderd zijn over de ondankbaarheid
van zoovele liberale neusmakers.
een verachtelijk
uitgeven, op
om in ’t herte
IJeheer Opstel
2, IJperstraat,
N IE U W P 0 OR T
o
Zie de reeks groote mannen welke de
katholieke partij aan ’t Vaderland schonk
Malou, Jacobs, Beernaert, Woeste,
Vandenpeereboom, Lambertmont, de
Smet de Naeyer en zooveel anderen.
Is het niet schoon het edel voorbeeld
dier mannen, die zonder eenig profijt, hun
groot talent ten dienste stellen van het
Vaderland.
tot het Vaderland zou lucht gegeven
hebben
Maar de twee dikkoppen, zoo een
hunner liberale gekozenen ze zelf noemde,
die twee mannen waarmede niets aan te
vangen is, wier hert slechts open staat
voor haat en nijd, vonden dat het welge-
lukken der feeste te veel luister zou
geworpen hebben op het katholiek
bestuur, en zie daarom, en daarom alleen,
werd er verboden op straf van uitsluiting
uit de partij en van broodroof mede te
doen.
’t Is eene diepe vernedering voor
mannen die willen doorgaan als gouver
nementeel en vrijzinnig, alles te moeten
slachtofferen, zelfs de edelste gevoelens
van zijn hert, aan de grillen van eenen
hooveerdigaard en van eenen baat
zuchtige.
Maar zoo het Volk om zijne brood
winning niet te verliezen, de verdrukking
lijdt, het onthoudt ze niettemin en bij de
eerste gelegenheid, en de stemming is
d?.artoe opperbest gepast, neemt het zijne
wederwraak.
Sedert wanneer zyn
<le klerikale» zulke trouwe
Vaderlandei’S
Wij antwoorden vlakweg sedert altijd
’t Was wel terecht dat de dichter zong
De Godsdienst zaligt onze dagen,
Hij houdt den vrijen Belg in stand
Want, die den Godsdienst liefde dragen
Beminnen best het Vaderland.
In ’t jaar 1830 waren er onder de vrij
willigers tien katholieken tegen een
liberaal.
’t Was ten andere grootendeels, omdat
zij moede waren van Godsdienst
vervolging, dat onze Vaderen de wapens
opnamen.
Twee voorbeelden nog uit onze
nationale geschiedenis om te bewijzen dat
mannenmoed, opofferingsgeest en
vrijheidsmin bij voorkeur de eigenschap
zijn der katholieken.
Wie kent den heldenstrijd niet van
1302
Wat waren die handsvol leeuwen die
daar het machtigste leger van dien tijd
versloegen
Was het misschien uit haat tegen den
Godsdienst dat over hunne neêrgeknielde
legerschaar, vóór den strijd, de zegen
gegeven werd met H. Sakrament?
Wie las er niet over den Boerenkrijg?
Wie telt de dapperen die daar sneuvelden
voor de vrijheid? Wat waren die helden
anders dan goede katholieken en ook
goede Vaderlanders
En buiten oorlogstijd
best zijn Vaderland?
Door in alle omstandigheden eerbiedig
te zijn opzichtens het Vaderland, door
geerne en overal zijnen roem te ver
kondigen, door ’s lands instellingen te
eerbiedigen 1
Door zijn talent ten dienste te stellen
van het Vaderland
Door zijn eigen persoon te slachtofferen
voor zijne medeburgers
Onderzoeken wij wie dat doet
Zijn het de liberalen misschien, die om
zoo te zeggen, telken jare, op 't een of ’t
'Waarom de liberalen
onthouden hebben
Om eene enkele reden, omdat zij de
slaven zijn der logiemannen. Om reden
dat in hunt e partij alles, volstrekt alles,
onderworpen wordt aan partijbelang.
Uit partijbelang zijn zij bereid hunne
Moederstad te verkoopen, hun Vaderland
te verraden.
Alles komt bij hen uit op
Meester zijn, de katholiek!
en uit alles sluiten.
Ha hadden de liberale hoofdmannen,
zonder zelve mede te doen, hunne onder-
hoorigen vrij gelaten Ge zoudt gezien
hebben hoe het volk van Nieuport nog
meer aan zijne gevoelens van innige liefde
ander punt van ’t land opstand ver
wekken
Dienen hunne kopstukken het Vader
land als zij den kleinen man ophitsen en
opjagen tegen de aangestelde macht en
zelve laffelijk te huis blijven?
Als zij daardoor de oud-soldaten uit
hunnen huiskring
trekken, als zij oorzaak zijn dat de burger
wacht onder de wapens gehouden wordt,
dat handel en nijverheid stil liggen en dat
broeders verplicht zijn op broeders te
schieten, zeg dienen zij daarmede wel hun
vaderland? Of bestaat het
A’11Ierland misschien niet
meer voor de liberalen, van
zooclra het hun slavenjuk
afgeschud heeft*?
Hier te Nieuport kregen wij daar ook
staaltjes van te zien. Wat gebeurde er
tijdens de inhuldiging van onze Burge
meester? Zag men de liberalen niet, des
avonds, verraderlijk, lijk eene bende ban
dieten, met stokken gewapend, neder-
storten op de vrouwen en kinderen der
katholieken, die den nieuwen Burgervader
kwamen hunne hulde bieden.
Wie was de aanleider dier laffe bende?..
Waarom bestempelde het verbitterde volk
hem met den naam van Zwijnen-
drijver?...
I dankbaar te onthouden
schrift moesten ze nor
leugen en laster gegrom
van het opkomend geslacht de twijfel te
doen ontstaan en op voorhand de armen te
verlammen der jeugd op wier deugd en
wilskracht het Vaderland zijne hope
bouwt voor de toekomst. Ellendiger
handelt men niet
Geachte lezers,
We zouden liefst het ongerijmd en
snoode factum der liberalen, uit minach
ting, onbeantwoord gelaten hebben, doch
het onophoudend aandringen onzer beste
vrienden belet ons zulks.
We willen dus in het nummer van heden
en in de volgende nummers, punt per punt
de zoogezegde redens weerleggen waarom
de liberalen hen, volgens hun zeggen,
onthouden hebben.
We weten wel dat het meerendeel onzer
vrienden onmiddelijk recht gedaan hebben
aan de aantijgingen van het belachelijk
hekelschrift der geuzen. Doch andere
kiezers zijn er, steeds genoopt tot twijfel,
voor dewelke het goed is, zelfs noodig, de
waarheid, hoe klaarblijkend en duidelijk
zij ook weze, bloot te leggen en te be
wijzen.
Ons doel is nog aan onze vrienden de
middelen tot weêrlegging ter hand te
stellen tegen al de drogredenen en de
valsche beschuldigingen, welke de libe
ralen thans hebben doen gelden, en nog
zullen vooruitzetten van nu tot de
gemeente-kiezing van 1907.
Wij vragen u vooraf verschooning,
Geachte lezers, zoo wij over sommige
ountenwat breedvoerig uitweidenzulks
heeft ten doele u te doen zien of wel iets,
10e gering ook, overblijft van hunnen
aster
DE REDACTIE.
Gij hebt de luisterlijke feesten gezien
die hier ter stede, het Vaderland,
zijne Helden en zijne Vorsten ter
eere, hebben plaats gehad.
Gij hebt met genoegen het welgelukken
dier feesten en de algemeene deelneming
aan dezelve gadegeslagen.G’hebt voordeel
getrokken uit de tering en de nering welke
zij verwekten. Ge zult dankbaar blijven
aan dezen die ze inrichtten.
En anderzijds zult ge met smaad en
minachting dezen bejegenen die de feesten
tegenwerkten en aldus rechtstreeks tegen
’t profijt van Nieuport wrochten.
Eenige onzer stadsgenoten zijn door de
liberale dwingelanden, van wien zij af
hangen, belet geweest mede doen; aan die
menschen natuurlijk willen wij geene de
minste verwijten sturen want hun
wil vergoedt ruimschoots hunne gei
gene onthouding. Integendeel wij
gen ze; wij hebben medelijc'
slavernij waarin ze
waaruit wij niet bij
redden. Het grieft ons die brave en eer
lijke werklieden te zien zuchten onder het
dwingelandsch en willekeurig juk van die
liberale meesters zonder God en zonder
hert.
Ha zoo dikwijls, als het hun gegeven is
eens hun hert te openen, vallen zij uit in
bittere verwijten tegen de gedurige
schennis hunner vaderrechten, tegen den
geestes- en gewetensdwang waarin hunne
beulen ze gekluisterd houden. Doch ze
moeten opletten want overal zitten hun
bespieders op de hielen en bij de minste
verklikking wacht hun broodroof.
Hebt goeden moed vrienden, God leeft
die ’t al geeft, kunt ge met doen wat ge
wilt, doet ten minste wat ge kunt. In ’t
kiesbureel zijt gij gansch alleen onder de
oogen van God; t is dan het gepast
oogenblik om u op weerdige wijze te
wreken.
Doch schande willen wij roepen
hebben dat zij tegen Nieupórts vooruit
gang waren en die nu zelfs eraan ge
houden hebben in ’t openbaar te belijden
dat zij ook hun vaderland verachten.
Duizendmaal schande over die lafher-
tigaards die geen oogenblik hunne driften
hebben kunnen bedwingen om ten minste,
al was het maar een sprankel eerbied te
bewijzen aan hun vaderland, dat edel en
bevoordeeligd oord waar hunne wiege
stond, die parel die hun met allerhande
weldaden overlaadt, dat klein doch fiere
landje dat door hunne partijmannen, als
Picard, Reclus en menig anderen, een
aardsch paradijs genoemd wordt.
En het was hun niet genoeg zich on
goede
:dwon-
bekla-
idelijden met de
gedompeld liggen en
ij machte zijn ze te
redden. Het grieft ons die brave
ze,
slavernij waarin
dwingelandsch en willekeurig juk van die
ESS=
Antwoord
id,
blauwe Broehuur.
NIEUWSBLAD
—o