van NIEUWPOORT KANTON. 3de Zomer-Concert Zaterdag 2 September 1905. Derde Jaargang BEGIN. God voor bake Recht voor stake Vlaamsch voor sprake. ga .ril verschijnende eiken Zaterdag. op de Inschrijvingsprijs op voorhand te betalen 3 fr. per jaar voor België. Prijs per nummer 5 centiemen. N° Kapittel II. Kapittel I. Geachte lezers, 35. Aankondigingen 15 ct. den drukregel. Rechterlijke bekendmakingen 30 ct. den drukr. PRUDENS FLOUR, Appelmarkt, 7, Diksmuide. Drukker hen hoe dient men 4 Verkooper JULES DANGEZ, IJperstraat, 2, NIEUWPOORT. Maandag, 4 September 1905, om T' 1/2 ure ’s Avonds, TER MARKTPLAATS. door onze wakkere Fanfaren. Alleman op naar het Concert Doch schande willen wij roepen over die verraders die ten allen tijde bewezen hebben dat zij teg< p-anp- waren en di eene zake :en vervolgen En wie heeft over gansch het land dat dichte net van sociale werken opgericht dat zooveel armoede en pijnen lenigt? Zijn het de katholieken niet eerst en meerst? Onze vaderlandsliefde bestaat enkel uit daden, deze der liberalen uit ijdele woor den ofschoon dat ze, naar hun zeggen, niet veel van geschreeuw, bluf of blaai houden. Maar ’t is waar ’t en is ook maar zij die ’t zeggen van hunnen eigen zelven de andere menschen zijn het nooit gewaar. (Vervolgt). en hunne bezigheden Ziehier te Nieuport hoe de heer De Roo dag en nacht ten dienste is zoowel der liberalen als der katholieken. Moest die man eens zijne schoven open doen en de menigvuldige brieven van be danking openbaar maken, hem toegezon den door liberale postjesmannen, wegens bewezen diensten. Hoe zouden de burgers staan zien. En hoe bijzonderlijk zouden zij verwonderd zijn over de ondankbaarheid van zoovele liberale neusmakers. een verachtelijk uitgeven, op om in ’t herte IJeheer Opstel 2, IJperstraat, N IE U W P 0 OR T o Zie de reeks groote mannen welke de katholieke partij aan ’t Vaderland schonk Malou, Jacobs, Beernaert, Woeste, Vandenpeereboom, Lambertmont, de Smet de Naeyer en zooveel anderen. Is het niet schoon het edel voorbeeld dier mannen, die zonder eenig profijt, hun groot talent ten dienste stellen van het Vaderland. tot het Vaderland zou lucht gegeven hebben Maar de twee dikkoppen, zoo een hunner liberale gekozenen ze zelf noemde, die twee mannen waarmede niets aan te vangen is, wier hert slechts open staat voor haat en nijd, vonden dat het welge- lukken der feeste te veel luister zou geworpen hebben op het katholiek bestuur, en zie daarom, en daarom alleen, werd er verboden op straf van uitsluiting uit de partij en van broodroof mede te doen. ’t Is eene diepe vernedering voor mannen die willen doorgaan als gouver nementeel en vrijzinnig, alles te moeten slachtofferen, zelfs de edelste gevoelens van zijn hert, aan de grillen van eenen hooveerdigaard en van eenen baat zuchtige. Maar zoo het Volk om zijne brood winning niet te verliezen, de verdrukking lijdt, het onthoudt ze niettemin en bij de eerste gelegenheid, en de stemming is d?.artoe opperbest gepast, neemt het zijne wederwraak. Sedert wanneer zyn <le klerikale» zulke trouwe Vaderlandei’S Wij antwoorden vlakweg sedert altijd ’t Was wel terecht dat de dichter zong De Godsdienst zaligt onze dagen, Hij houdt den vrijen Belg in stand Want, die den Godsdienst liefde dragen Beminnen best het Vaderland. In ’t jaar 1830 waren er onder de vrij willigers tien katholieken tegen een liberaal. ’t Was ten andere grootendeels, omdat zij moede waren van Godsdienst vervolging, dat onze Vaderen de wapens opnamen. Twee voorbeelden nog uit onze nationale geschiedenis om te bewijzen dat mannenmoed, opofferingsgeest en vrijheidsmin bij voorkeur de eigenschap zijn der katholieken. Wie kent den heldenstrijd niet van 1302 Wat waren die handsvol leeuwen die daar het machtigste leger van dien tijd versloegen Was het misschien uit haat tegen den Godsdienst dat over hunne neêrgeknielde legerschaar, vóór den strijd, de zegen gegeven werd met H. Sakrament? Wie las er niet over den Boerenkrijg? Wie telt de dapperen die daar sneuvelden voor de vrijheid? Wat waren die helden anders dan goede katholieken en ook goede Vaderlanders En buiten oorlogstijd best zijn Vaderland? Door in alle omstandigheden eerbiedig te zijn opzichtens het Vaderland, door geerne en overal zijnen roem te ver kondigen, door ’s lands instellingen te eerbiedigen 1 Door zijn talent ten dienste te stellen van het Vaderland Door zijn eigen persoon te slachtofferen voor zijne medeburgers Onderzoeken wij wie dat doet Zijn het de liberalen misschien, die om zoo te zeggen, telken jare, op 't een of ’t 'Waarom de liberalen onthouden hebben Om eene enkele reden, omdat zij de slaven zijn der logiemannen. Om reden dat in hunt e partij alles, volstrekt alles, onderworpen wordt aan partijbelang. Uit partijbelang zijn zij bereid hunne Moederstad te verkoopen, hun Vaderland te verraden. Alles komt bij hen uit op Meester zijn, de katholiek! en uit alles sluiten. Ha hadden de liberale hoofdmannen, zonder zelve mede te doen, hunne onder- hoorigen vrij gelaten Ge zoudt gezien hebben hoe het volk van Nieuport nog meer aan zijne gevoelens van innige liefde ander punt van ’t land opstand ver wekken Dienen hunne kopstukken het Vader land als zij den kleinen man ophitsen en opjagen tegen de aangestelde macht en zelve laffelijk te huis blijven? Als zij daardoor de oud-soldaten uit hunnen huiskring trekken, als zij oorzaak zijn dat de burger wacht onder de wapens gehouden wordt, dat handel en nijverheid stil liggen en dat broeders verplicht zijn op broeders te schieten, zeg dienen zij daarmede wel hun vaderland? Of bestaat het A’11Ierland misschien niet meer voor de liberalen, van zooclra het hun slavenjuk afgeschud heeft*? Hier te Nieuport kregen wij daar ook staaltjes van te zien. Wat gebeurde er tijdens de inhuldiging van onze Burge meester? Zag men de liberalen niet, des avonds, verraderlijk, lijk eene bende ban dieten, met stokken gewapend, neder- storten op de vrouwen en kinderen der katholieken, die den nieuwen Burgervader kwamen hunne hulde bieden. Wie was de aanleider dier laffe bende?.. Waarom bestempelde het verbitterde volk hem met den naam van Zwijnen- drijver?... I dankbaar te onthouden schrift moesten ze nor leugen en laster gegrom van het opkomend geslacht de twijfel te doen ontstaan en op voorhand de armen te verlammen der jeugd op wier deugd en wilskracht het Vaderland zijne hope bouwt voor de toekomst. Ellendiger handelt men niet Geachte lezers, We zouden liefst het ongerijmd en snoode factum der liberalen, uit minach ting, onbeantwoord gelaten hebben, doch het onophoudend aandringen onzer beste vrienden belet ons zulks. We willen dus in het nummer van heden en in de volgende nummers, punt per punt de zoogezegde redens weerleggen waarom de liberalen hen, volgens hun zeggen, onthouden hebben. We weten wel dat het meerendeel onzer vrienden onmiddelijk recht gedaan hebben aan de aantijgingen van het belachelijk hekelschrift der geuzen. Doch andere kiezers zijn er, steeds genoopt tot twijfel, voor dewelke het goed is, zelfs noodig, de waarheid, hoe klaarblijkend en duidelijk zij ook weze, bloot te leggen en te be wijzen. Ons doel is nog aan onze vrienden de middelen tot weêrlegging ter hand te stellen tegen al de drogredenen en de valsche beschuldigingen, welke de libe ralen thans hebben doen gelden, en nog zullen vooruitzetten van nu tot de gemeente-kiezing van 1907. Wij vragen u vooraf verschooning, Geachte lezers, zoo wij over sommige ountenwat breedvoerig uitweidenzulks heeft ten doele u te doen zien of wel iets, 10e gering ook, overblijft van hunnen aster DE REDACTIE. Gij hebt de luisterlijke feesten gezien die hier ter stede, het Vaderland, zijne Helden en zijne Vorsten ter eere, hebben plaats gehad. Gij hebt met genoegen het welgelukken dier feesten en de algemeene deelneming aan dezelve gadegeslagen.G’hebt voordeel getrokken uit de tering en de nering welke zij verwekten. Ge zult dankbaar blijven aan dezen die ze inrichtten. En anderzijds zult ge met smaad en minachting dezen bejegenen die de feesten tegenwerkten en aldus rechtstreeks tegen ’t profijt van Nieuport wrochten. Eenige onzer stadsgenoten zijn door de liberale dwingelanden, van wien zij af hangen, belet geweest mede doen; aan die menschen natuurlijk willen wij geene de minste verwijten sturen want hun wil vergoedt ruimschoots hunne gei gene onthouding. Integendeel wij gen ze; wij hebben medelijc' slavernij waarin ze waaruit wij niet bij redden. Het grieft ons die brave en eer lijke werklieden te zien zuchten onder het dwingelandsch en willekeurig juk van die liberale meesters zonder God en zonder hert. Ha zoo dikwijls, als het hun gegeven is eens hun hert te openen, vallen zij uit in bittere verwijten tegen de gedurige schennis hunner vaderrechten, tegen den geestes- en gewetensdwang waarin hunne beulen ze gekluisterd houden. Doch ze moeten opletten want overal zitten hun bespieders op de hielen en bij de minste verklikking wacht hun broodroof. Hebt goeden moed vrienden, God leeft die ’t al geeft, kunt ge met doen wat ge wilt, doet ten minste wat ge kunt. In ’t kiesbureel zijt gij gansch alleen onder de oogen van God; t is dan het gepast oogenblik om u op weerdige wijze te wreken. Doch schande willen wij roepen hebben dat zij tegen Nieupórts vooruit gang waren en die nu zelfs eraan ge houden hebben in ’t openbaar te belijden dat zij ook hun vaderland verachten. Duizendmaal schande over die lafher- tigaards die geen oogenblik hunne driften hebben kunnen bedwingen om ten minste, al was het maar een sprankel eerbied te bewijzen aan hun vaderland, dat edel en bevoordeeligd oord waar hunne wiege stond, die parel die hun met allerhande weldaden overlaadt, dat klein doch fiere landje dat door hunne partijmannen, als Picard, Reclus en menig anderen, een aardsch paradijs genoemd wordt. En het was hun niet genoeg zich on goede :dwon- bekla- idelijden met de gedompeld liggen en ij machte zijn ze te redden. Het grieft ons die brave ze, slavernij waarin dwingelandsch en willekeurig juk van die ESS= Antwoord id, blauwe Broehuur. NIEUWSBLAD —o

HISTORISCHE KRANTEN

Nieuwsblad van Nieuwpoort & Kanton (1902-1914) | 1905 | | pagina 1