van KANTON. NIEUWPOORT Zaterdag 8 September 1906. 36. Vierde Jaargang verschijnende eiken Zaterdag. God voor bake Recht voor stake Vlaamsch voor sprake. Inschrijvingsprijs op voorhand te betalen y 3 fr. per jaar voor België. Prijs per nummer 5 centiemen. N° Fransche en Belgische katholieken. VERSTEEND. Politiek Idiaal. Gemeenteraad. dagen waarlijk de lank- VerkooperJULES DANGEZ, IJperstraat, 2, NIEUWPOORT. Beheer Opstel 2, IJperstraat, NIEUWPOORT. met de kliek Boulanger-Rochefort toe. Wanneer men zulke pekelzonden op het geweten heeft en wanneer men de wijze raadgevingen van een Leo XIII in den wind heeft geslagen, heeft men gewerkt aan zijn eigen ongeluk. Mogen zij nu in rampspoed gelouterd worden, en verbeterd en verstaald terug- keeren in ’t strijdperk; want bij vele katholieken is de beproeving noodig, opdat zij zouden leeren wat hunne plicht is. De liberale pers is niet zeer ingenomen met een artikel van den Temps, een Fransch dagblad. De Temps, een liberaal blad, partijgan ger van de scheidingswet, dus voor onze liberalen een betrouwbaar orgaan, erkent dat de Belgische katholieken hooger staan dan de Fransche en dat de katholieke strijd in België zich bepaalt bij het ver dedigen van het geloof tegen de aanslagen van den liberalen geest. Wij hebben nooit anders gezegd onze strijd is niet een kamp voor overweldiging of verdrukking. Zoo iets bestaat misschien in den geest der heet gebakerde liberalen, maar de Belgische katholiek vraagt een voudig dat men hem in vrede late leven, dat hij de uitoefening van zijnen eere- dienst niet belemmerd zie, dat hij zijne gewetensvrijheid gewaarborgd wete alleen en eenvoudig omdat hij de vrijheid van anderen eerbiedigt. De Belgische anti-klerikalen schrijven ons wel is waar snoode plannen toe, maar juist daarom zijn ze nu gebeten op den Temps, die, als onpartijdig getuige, erkent wat hier de katholieken staande houden. En daarmeê veroordeelt de Temps het gedrag onzer ^anti-klerikalen, die ons tot eene verdedigende houding dwingen, om hunne voortdurende en stelselmatige aan vallen, niet zoo zeer tegen staatkundige tegenstrevers, maar vooral en hoofdzake lijk tegen de godsdienstige overtuiging dezer tegenstrevers. Het liberaal blad erkent dat hier in Belgie de grond der anti-klerikale politiek ongodsdienstigheid en vijandschap tegen de religie is en dat hunne fameuze on zijdigheid de kollossaalste fopperij is, die ooit een kwakzalver heeft uitgedacht. Ze zijn, kortom, het evenbeeld der fransche biocards, die de Temps evenmin in zijn hert draagt als de onze juist omdat hij liberaal is en omdat oprecht liberalism de tegenvoeter is van de politiek ,die de belgische en Fransche liberalen volgen. Men verwijt aan onze geestelijkheid, aan onze geloovigen, dat zij de gods dienstkwestie in den staatkundigen strijd mengen; maar, hoe willen we ons ver dedigen want dat is alleen, zooals de Temps erkent als ’t niet is met het eenige wapen dat de grondwet ons toe kent? Staakt uwe aanvallen, staakt uwen oorlog tegen het geloof; gunt ons de vrijheid, die ge voor u zelven eischt, en onze verdedigende strijd heeft geen reden van bestaan meer. Wanneer de Temps nu de Fransche katholieken verwijt dat zij, in stêe van aan de verdediging van hunnen godsdienst, meer aan de omverwerping van de Republiek hebben gedacht, dan ligt er in dit verwijt een grond van waarheid. De Fransche katholieken mogen veel van den toestand, waarin zij nu verkeeren, aan eigen schuld en aan hunne verdeeldheid toe schrijven, en ook aan het feit, dat zij niet de belangen der religie boven alles hebben gesteld. Eerst den godsdienst en dan den Staatsvorm, had de leuze moeten zijnen instêe van dit, hebben zij zich om den Staatsvorm verdeeld en, op tijd en stond, niet geaarzeld de meest <_afkeurensweer- dige bontgenootschappen’te sluiten, tot Men bemerkt dat de ontembare volks- beweging door alle volksgezinden ge volgd wenig of geene verandering heeft gebracht in de levenswijze der hoogere standen. Degene die reeds medelijdend waren voor lijdender en milddadiger geworden; maar zij die als versteende wezens hunnen medemensch konden zien lijden en ver kwijnen, zijn even versteend en on- menschelijk gebleven. Inderdaad, met wat houdt zeker klas van rijk volk zich bezig? Van alles wat de mindere standen be treft, trekken zij zich niets aanzij houden zich enkel bezig met vermaken en wulpschheid. Zij leven maar tot bederf van burger- en werkmanskind, hun geld verkwisten zij in braspartijen en aller hande slemperijen; dikwijls ook in onze delijk tijdverdrijf verprossen zij hunne eer en gezondheid. Nieupoort, en die bij gevalle van deze weke in mijne handen gevallen is, zeevert een liberale opsteller over politiek idiaal. Bij het lezen van dien dommen praat moet men de schouders ophalen van medelijden voor dat arm idiaal Waarlijk als de liberalen maar zulke flauwe spijzen aan ons volk op te dienen hebben ’t en is de moeite niet weerd, ’t is immers erger als ’t rattevergif, en wij zouden ware het niet dat wij ernstiger zaken te bespreken hebben geheel de bij drage willen aanhalen om eens te toonen aan ons volk wat zij te verwachten hebben van de geuzenkliek moest deze eens aan het bewind komen. Verplichting en dwang, boete en ver volging voor burger en werkman ziedaar geheel dat politiek idiaalMaar wilt gij dat eens weten met de eigen woorden van dien krabbelaar? Luistert. -A.1 de hervormingen welke het liberalismus wil, zijn niet bestemd om betering te brengen in het lot der bur gerij maar wel aan de w’erk- lieden en de armen. Zoo dan burgers, neringdoeners, han delaars, winkeliers, herbergiers, bakkers, beenhouwers, metsers, timmermans en ambachtslieden allerhande, gij weef het nu, het hondsblad onder naam van eenen Nieuwpoortschen medeschrijver zegt het u vlak in het aangezicht, al de her vormingen van het liberalis mus zijn niet bestemd om verbetering te brengen aan het lot der burgerij. En wij die meenden dat de middenstand de burgerij het beste en vastste deel der samenleving was, die het meest bij brengt tot steun, welstand en vooruitgang der maatschappij, wij zijn geheel mis, en de geuzen zijn om uw lot niet be kommerd. En wij die dachten dat de burgerij eenen lastigen en drukken strijd te strijden heeft tegen de liberale princiepen, de socialis- tieke samenwerking allerhande coöpera tieven, en de dagelijksche concurentie, en dat zij daarom al de aandacht der be stuurders verdiende, en dat zij, kost wat kost moest geholpen en krachtig bijge staan worden, maar neen, de Nieuw- poortsche briefwisselaar zegt het zonder doeken aan te winden, de burgerij trekken wij ons niet aan, voor de burgerij is er geen plaats in het liberaal politiek idiaal de burgerij kan naar den drommel loopen, de middenklas heeft niets te verwachten van het liberalismus, niets bestemd tot verbetering in het lot der burgerij En gij kiezers van Nieuwpoort gij moet nu niet zeggen dat is geschreven door vreemdelingen of mannen waarvan gij niets te vreezen hebt, wel neen, dat is nu geschreven uit Nieuwpoort, en onder- teekend Emmanuel Van R.... die zeker wel de gedachten, gevoelens en politieke hervormingen die onze liberale kopstuk ken in het hoofd hebben moet kennen, anders hoe zoude hij hem met Nieupoort kunnen inlaten? Welnu die man zegt het rechtuit zoo de liberalen hier ooit moesten aan het hoofd komen, zij zouden de burgerij ge heel verwaarloozen, zij zouden geene hervormingen inbrengen om uw lot te verbeteren, alles wat u moet helpen om uwen handel, uwe neering of uw huisgezin vooruit te helpen In eene bijdrage in Ons Blad (26 Aug. 1906), die voor hoofdinge draagt dat zullen zij noch invoeren noch onder steunen; alle inrichtingen en samen werkingen die uwen drukken toestand nog lastiger maken zullen zij bevoordeeligen Ja langs uwen rug en door uwe stem zouden zij wel willen aan het schotelken geraken, en dan alles voor hen en hunne vriendjes, en voor u den stamp van den ezel, voor u niets dan verachting en mis prijzen. Onthoudt dit wel burgerij van Nieuw poort, de liberale kopstukken van uwe stad verklaren het opentlijk al de her vormingen welke het liberalismus wil inbrengen zijn niet bestemd om het lot der burgerij te verbeteren. Uwe tweede en derde stem willen zij u ontnemen en u gelijk maken aan uwen knecht Het recht over de opvoeding van uwe kinderen willen zij u ontrooven, en u ver plichten de ziel van uwe dierbare kinderen te verkoopen aan meesters wier geloof en zeden niet beproefd zijn. De vrijheid van uwe kinderen van het leger af te koopen willen zij u ontstelen, om iedereen te dwingen verre van zijne ouders in de gevraagde kazernen dienst te nemen. Nieuwe lasten zullen zij op de burgerij doen wegen en ze onder het dwanggarreel van de verplichtende verzekering den nek doen buigen Wat zegt ge medeburgers van zulk een politiek lidiaalnietwaar gij zult ophou den te werken en te werven om zulke ver drukkers en slavendrijvers als de liberalen aan het hoofd van land en stad te brengen? ’k Wil zeggen om ze onder uwe verach ting te verpletteren! "Weg- met zulk vijandig ge spuis, weg met zulk een schandig idiaal I Aankondigingen 15 ct. den drukregel. Rechterlijke bekendmakingen 30 ct. den drukr. o DrukkerPRUDENS FLOUR, Appelmarkt, 7, Diksmuide. o Het is voor niemand een geheim, dat de hoogere standen, ia ’t algemeen, door hun onzinnig gedrag, de beste mede werkers zijn der socialisten.... Onlangs waren wij wandelend op den zeedijk te Oostende daar zagen wij, gansch onver schillig voor ons, den rijke noenmalen maar wat wij hoorden uit den mond van menigen armen drommel grenst het on gelooflijkeneen, verwonderd zijn wij niet meer dat de socialisten zooveel veld winnen, de honden van sommige rijken worden beter brokken toegeworpen dan menig werkman winnen kan. o Vele dagbladen hebben herhaaldelijk het verkeerd gedrag gelaakt der groote grondbezitters, die hun eigen volk ver waarloozen en hun geld, opgebracht door ’t zweet van den zwoegenden landman, in vreemde steden gaan verkwisten. En zoo handelen ook vele groote fabrikanten de zaken gaan te slecht om hun werkvolk beter te betalen, maar zij vermooschen hoopen geld in allerhande zotternijen. Mannen die hunnen sigaar aansteken met een bankbriefje om den bluffer uit te hangen; mannen die voor vodderijen zotte prijzen besteden, zijn doorgaans al menschen die den armen verstooten en leven in overdaadzij zijn versteend in de boosheid, en dagen waarlijk de lank moedigheid van het lijdennd menschdom uit. Zitting van den Gemeenteraad van 17 Augusti 1906, om 51/2 ure ’s namiddags. Voorzitterschap van den heer Burgemeester De Roo. Af wezig de heeren Vanhoucke (wegens ziekte) Gommers en Maertens. (Vervolg.) XI. Verordening betrekkelijk de zwemplaats. Het College vestigt de aandacht van den Raad op de noodzakelijkheid van zekere verordenende schikkingen te nemen in wat de zwemplaats betreft. Zouden namelijk moeten geregeld worden, het kostuum, de zwemuren, voor de betalende baders en de zwemuren voor de niet betalende baders, de dagen en uren waarop de zwemplaats enkel toegan kelijk is aan de vrouwspersonen, enz. enz. Na bespreking wordt er beslist inlich tingen in te winnen te Brugge, Yper en Oostende om in eene volgende zitting eene verordening te stemmen. XIIHerinrichting van den dienst der brandspuiten en aankoop van nieuw materieel. De bijzondere Commissie, gelast met de studie dezer zaak, door de stem van het lid den heer Huyghebaert, geeft ver slag over hare werkzaamheden. De Cornmissie is eerst gaan zien naar de inrichtingen van Yper, Poperinge en arme menschen zijn nog mede- zij die als versteende wezens hunnen kwijnen, versteend en NIEUWSBLAD

HISTORISCHE KRANTEN

Nieuwsblad van Nieuwpoort & Kanton (1902-1914) | 1906 | | pagina 1