van
KANTON.
NIEUWPOORT
Zaterdag 8 September 1906.
36.
Vierde Jaargang
verschijnende eiken Zaterdag.
God voor bake
Recht voor stake
Vlaamsch voor sprake.
Inschrijvingsprijs op voorhand te betalen y
3 fr. per jaar voor België.
Prijs per nummer 5 centiemen.
N°
Fransche en Belgische
katholieken.
VERSTEEND.
Politiek Idiaal.
Gemeenteraad.
dagen waarlijk de lank-
VerkooperJULES DANGEZ,
IJperstraat, 2,
NIEUWPOORT.
Beheer Opstel
2, IJperstraat,
NIEUWPOORT.
met de kliek Boulanger-Rochefort toe.
Wanneer men zulke pekelzonden op het
geweten heeft en wanneer men de wijze
raadgevingen van een Leo XIII in den
wind heeft geslagen, heeft men gewerkt
aan zijn eigen ongeluk.
Mogen zij nu in rampspoed gelouterd
worden, en verbeterd en verstaald terug-
keeren in ’t strijdperk; want bij vele
katholieken is de beproeving noodig,
opdat zij zouden leeren wat hunne plicht
is.
De liberale pers is niet zeer ingenomen
met een artikel van den Temps, een
Fransch dagblad.
De Temps, een liberaal blad, partijgan
ger van de scheidingswet, dus voor onze
liberalen een betrouwbaar orgaan, erkent
dat de Belgische katholieken hooger staan
dan de Fransche en dat de katholieke
strijd in België zich bepaalt bij het ver
dedigen van het geloof tegen de aanslagen
van den liberalen geest.
Wij hebben nooit anders gezegd onze
strijd is niet een kamp voor overweldiging
of verdrukking. Zoo iets bestaat misschien
in den geest der heet gebakerde liberalen,
maar de Belgische katholiek vraagt een
voudig dat men hem in vrede late leven,
dat hij de uitoefening van zijnen eere-
dienst niet belemmerd zie, dat hij zijne
gewetensvrijheid gewaarborgd wete
alleen en eenvoudig omdat hij de vrijheid
van anderen eerbiedigt.
De Belgische anti-klerikalen schrijven
ons wel is waar snoode plannen toe, maar
juist daarom zijn ze nu gebeten op den
Temps, die, als onpartijdig getuige, erkent
wat hier de katholieken staande houden.
En daarmeê veroordeelt de Temps het
gedrag onzer ^anti-klerikalen, die ons tot
eene verdedigende houding dwingen, om
hunne voortdurende en stelselmatige aan
vallen, niet zoo zeer tegen staatkundige
tegenstrevers, maar vooral en hoofdzake
lijk tegen de godsdienstige overtuiging
dezer tegenstrevers.
Het liberaal blad erkent dat hier in
Belgie de grond der anti-klerikale politiek
ongodsdienstigheid en vijandschap tegen
de religie is en dat hunne fameuze on
zijdigheid de kollossaalste fopperij is, die
ooit een kwakzalver heeft uitgedacht.
Ze zijn, kortom, het evenbeeld der
fransche biocards, die de Temps evenmin in
zijn hert draagt als de onze juist omdat
hij liberaal is en omdat oprecht liberalism
de tegenvoeter is van de politiek ,die de
belgische en Fransche liberalen volgen.
Men verwijt aan onze geestelijkheid,
aan onze geloovigen, dat zij de gods
dienstkwestie in den staatkundigen strijd
mengen; maar, hoe willen we ons ver
dedigen want dat is alleen, zooals
de Temps erkent als ’t niet is met het
eenige wapen dat de grondwet ons toe
kent?
Staakt uwe aanvallen, staakt uwen
oorlog tegen het geloof; gunt ons de
vrijheid, die ge voor u zelven eischt, en
onze verdedigende strijd heeft geen reden
van bestaan meer.
Wanneer de Temps nu de Fransche
katholieken verwijt dat zij, in stêe van aan
de verdediging van hunnen godsdienst,
meer aan de omverwerping van de
Republiek hebben gedacht, dan ligt er in
dit verwijt een grond van waarheid. De
Fransche katholieken mogen veel van den
toestand, waarin zij nu verkeeren, aan
eigen schuld en aan hunne verdeeldheid
toe schrijven, en ook aan het feit, dat zij
niet de belangen der religie boven alles
hebben gesteld.
Eerst den godsdienst en dan den
Staatsvorm, had de leuze moeten zijnen
instêe van dit, hebben zij zich om den
Staatsvorm verdeeld en, op tijd en stond,
niet geaarzeld de meest <_afkeurensweer-
dige bontgenootschappen’te sluiten, tot
Men bemerkt dat de ontembare volks-
beweging door alle volksgezinden ge
volgd wenig of geene verandering heeft
gebracht in de levenswijze der hoogere
standen.
Degene die reeds medelijdend waren
voor
lijdender en milddadiger geworden; maar
zij die als versteende wezens hunnen
medemensch konden zien lijden en ver
kwijnen, zijn even versteend en on-
menschelijk gebleven.
Inderdaad, met wat houdt zeker klas
van rijk volk zich bezig?
Van alles wat de mindere standen be
treft, trekken zij zich niets aanzij
houden zich enkel bezig met vermaken
en wulpschheid. Zij leven maar tot bederf
van burger- en werkmanskind, hun geld
verkwisten zij in braspartijen en aller
hande slemperijen; dikwijls ook in onze
delijk tijdverdrijf verprossen zij hunne eer
en gezondheid.
Nieupoort, en die bij gevalle van deze
weke in mijne handen gevallen is, zeevert
een liberale opsteller over politiek idiaal.
Bij het lezen van dien dommen praat
moet men de schouders ophalen van
medelijden voor dat arm idiaal
Waarlijk als de liberalen maar zulke
flauwe spijzen aan ons volk op te dienen
hebben ’t en is de moeite niet weerd, ’t is
immers erger als ’t rattevergif, en wij
zouden ware het niet dat wij ernstiger
zaken te bespreken hebben geheel de bij
drage willen aanhalen om eens te toonen
aan ons volk wat zij te verwachten hebben
van de geuzenkliek moest deze eens aan
het bewind komen.
Verplichting en dwang, boete en ver
volging voor burger en werkman ziedaar
geheel dat politiek idiaalMaar wilt gij
dat eens weten met de eigen woorden van
dien krabbelaar? Luistert.
-A.1 de hervormingen welke
het liberalismus wil, zijn niet
bestemd om betering te
brengen in het lot der bur
gerij maar wel aan de w’erk-
lieden en de armen.
Zoo dan burgers, neringdoeners, han
delaars, winkeliers, herbergiers, bakkers,
beenhouwers, metsers, timmermans en
ambachtslieden allerhande, gij weef het
nu, het hondsblad onder naam van eenen
Nieuwpoortschen medeschrijver zegt het
u vlak in het aangezicht, al de her
vormingen van het liberalis
mus zijn niet bestemd om
verbetering te brengen aan
het lot der burgerij.
En wij die meenden dat de middenstand
de burgerij het beste en vastste deel der
samenleving was, die het meest bij brengt
tot steun, welstand en vooruitgang der
maatschappij, wij zijn geheel mis, en de
geuzen zijn om uw lot niet be
kommerd.
En wij die dachten dat de burgerij eenen
lastigen en drukken strijd te strijden heeft
tegen de liberale princiepen, de socialis-
tieke samenwerking allerhande coöpera
tieven, en de dagelijksche concurentie, en
dat zij daarom al de aandacht der be
stuurders verdiende, en dat zij, kost wat
kost moest geholpen en krachtig bijge
staan worden, maar neen, de Nieuw-
poortsche briefwisselaar zegt het zonder
doeken aan te winden, de burgerij trekken
wij ons niet aan, voor de burgerij is er
geen plaats in het liberaal politiek idiaal
de burgerij kan naar den drommel loopen,
de middenklas heeft niets te verwachten
van het liberalismus, niets bestemd tot
verbetering in het lot der
burgerij
En gij kiezers van Nieuwpoort gij moet
nu niet zeggen dat is geschreven door
vreemdelingen of mannen waarvan gij
niets te vreezen hebt, wel neen, dat is nu
geschreven uit Nieuwpoort, en onder-
teekend Emmanuel Van R.... die zeker
wel de gedachten, gevoelens en politieke
hervormingen die onze liberale kopstuk
ken in het hoofd hebben moet kennen,
anders hoe zoude hij hem met Nieupoort
kunnen inlaten?
Welnu die man zegt het rechtuit zoo
de liberalen hier ooit moesten aan het
hoofd komen, zij zouden de burgerij ge
heel verwaarloozen, zij zouden geene
hervormingen inbrengen om
uw lot te verbeteren, alles wat
u moet helpen om uwen handel, uwe
neering of uw huisgezin vooruit te helpen
In eene bijdrage in Ons Blad (26
Aug. 1906), die voor hoofdinge draagt
dat zullen zij noch invoeren noch onder
steunen; alle inrichtingen en samen
werkingen die uwen drukken toestand nog
lastiger maken zullen zij bevoordeeligen
Ja langs uwen rug en door uwe stem
zouden zij wel willen aan het schotelken
geraken, en dan alles voor hen en hunne
vriendjes, en voor u den stamp van den
ezel, voor u niets dan verachting en mis
prijzen.
Onthoudt dit wel burgerij van Nieuw
poort, de liberale kopstukken van uwe
stad verklaren het opentlijk al de her
vormingen welke het liberalismus wil
inbrengen zijn niet bestemd om het lot
der burgerij te verbeteren.
Uwe tweede en derde stem willen zij u
ontnemen en u gelijk maken aan uwen
knecht
Het recht over de opvoeding van uwe
kinderen willen zij u ontrooven, en u ver
plichten de ziel van uwe dierbare kinderen
te verkoopen aan meesters wier geloof en
zeden niet beproefd zijn.
De vrijheid van uwe kinderen van het
leger af te koopen willen zij u ontstelen,
om iedereen te dwingen verre van zijne
ouders in de gevraagde kazernen dienst te
nemen.
Nieuwe lasten zullen zij op de burgerij
doen wegen en ze onder het dwanggarreel
van de verplichtende verzekering den nek
doen buigen
Wat zegt ge medeburgers van zulk een
politiek lidiaalnietwaar gij zult ophou
den te werken en te werven om zulke ver
drukkers en slavendrijvers als de liberalen
aan het hoofd van land en stad te brengen?
’k Wil zeggen om ze onder uwe verach
ting te verpletteren!
"Weg- met zulk vijandig ge
spuis, weg met zulk een
schandig idiaal I
Aankondigingen 15 ct. den drukregel. Rechterlijke bekendmakingen 30 ct. den drukr.
o
DrukkerPRUDENS FLOUR, Appelmarkt, 7, Diksmuide.
o
Het is voor niemand een geheim, dat
de hoogere standen, ia ’t algemeen, door
hun onzinnig gedrag, de beste mede
werkers zijn der socialisten.... Onlangs
waren wij wandelend op den zeedijk te
Oostende daar zagen wij, gansch onver
schillig voor ons, den rijke noenmalen
maar wat wij hoorden uit den mond van
menigen armen drommel grenst het on
gelooflijkeneen, verwonderd zijn wij
niet meer dat de socialisten zooveel veld
winnen, de honden van sommige rijken
worden beter brokken toegeworpen dan
menig werkman winnen kan.
o
Vele dagbladen hebben herhaaldelijk
het verkeerd gedrag gelaakt der groote
grondbezitters, die hun eigen volk ver
waarloozen en hun geld, opgebracht door
’t zweet van den zwoegenden landman, in
vreemde steden gaan verkwisten.
En zoo handelen ook vele groote
fabrikanten de zaken gaan te slecht om
hun werkvolk beter te betalen, maar zij
vermooschen hoopen geld in allerhande
zotternijen.
Mannen die hunnen sigaar aansteken
met een bankbriefje om den bluffer
uit te hangen; mannen die voor vodderijen
zotte prijzen besteden, zijn doorgaans al
menschen die den armen verstooten en
leven in overdaadzij zijn versteend in de
boosheid, en dagen waarlijk de lank
moedigheid van het lijdennd menschdom
uit.
Zitting van den Gemeenteraad van
17 Augusti 1906, om 51/2 ure ’s
namiddags. Voorzitterschap van
den heer Burgemeester De Roo. Af
wezig de heeren Vanhoucke (wegens
ziekte) Gommers en Maertens.
(Vervolg.)
XI. Verordening betrekkelijk de
zwemplaats.
Het College vestigt de aandacht van
den Raad op de noodzakelijkheid van
zekere verordenende schikkingen te
nemen in wat de zwemplaats betreft.
Zouden namelijk moeten geregeld
worden, het kostuum, de zwemuren, voor
de betalende baders en de zwemuren voor
de niet betalende baders, de dagen en
uren waarop de zwemplaats enkel toegan
kelijk is aan de vrouwspersonen, enz. enz.
Na bespreking wordt er beslist inlich
tingen in te winnen te Brugge, Yper en
Oostende om in eene volgende zitting
eene verordening te stemmen.
XIIHerinrichting van den dienst der
brandspuiten en aankoop van nieuw
materieel.
De bijzondere Commissie, gelast met
de studie dezer zaak, door de stem van
het lid den heer Huyghebaert, geeft ver
slag over hare werkzaamheden.
De Cornmissie is eerst gaan zien naar
de inrichtingen van Yper, Poperinge en
arme menschen zijn nog mede-
zij die als versteende wezens hunnen
kwijnen,
versteend en
NIEUWSBLAD