van NIEUWPOORT KANTON. Weekblad vox*solxijxxexkclo eiken. Zaterdag. Vierde Jaargang 44. Zaterdag 3 November 1906. God voor bake Recht voor stake Vlaamsch voor sprake. Inschrijvingsprijs op voorhand te betalen y 3 fr. per jaar voor België. Prijs per nummer 5 centiemen. N° Rond de wereld. Land - Tuinbouw. Einde van ’t socialist komediespel. De Zielen-Octaaf De toekomst. Het Darwinisme. Drukker VerkooperJULES DANGEZ, IJperstraat, 2, NIEUWPOORT. i! Aankondigingen 15 ct. den drukregel. Rechterlijke bekendmakingen 30 ct. den drukr. o PRUDENS FLOUR, Appelmarkt, 7, Diksmuide. Franki-yk. Ze peisden weêre, de fransche framas- sons, een oppergaai af te schieten met uit te stuiken van eene samenzweering tegen Clemenceau. Ongelukkiglijk gehee Veevoeding. De slechte smaak der boter. De herfst is het tijdstip waarop de landbouwer groote moeilijkheden bij het boteren te bekampen heeft. Mislukt de boterstand niet geheel, toch laten reuk en smaak der boter veel te wenschen. Hare kleur verbleekt, zij zelf is hard, brokkelig en moeilijk om bereiden. Zoekt men de oorzaak dier plotselinge en schadelijke verandering op, zoo vindt men die wel haast in de veevoeding, die in dit jaarge tijde soms geheel ondoelmatig wordt be werkstelligd. Inderdaad,, spurrie, rapen, toemaat, enz. zijn er ovérhoop en de land bouwer, geeft van dien overvloed zonder zich eens af te vragen of hij goed of slecht handelt. Wat meer is, door al die water achtige voeders, zijn de dieren aan afgang blootgesteld, waardoor de huid, de uier, de melk ook, niet zelden bevuild worden. Anderzijds, bij het overvloedig en uitslui tend voeden van sterkriekende voeders, waaronder de raap vooral dient genoemd te worden, zet die sterke geur zich lichte lijk in de melk over, van daar ook in den room en in de boter. Hoe dit alles vermeden De stipte reinheid vooral, zal vele onge makken van kant zetten, doch het in acht nemen der goede verhouding in het voeden, zegt ons veel meer. Bij al die waterachtige, sterkriekende voeders, zal de veehouder krachtvoeders voegen, opdat de schadelijke eigenschappen van de eerste, door de weldoende werking der tweede worden vernietigd. Koeken en meel van allen aard, wierden daartoe veelal gebezigddoch het suikervoeder, sucrema geeft ons daartoe de beste voldoening. De heeren veeartsen noemen daarom de sucrema een voeder, zoo rationeel als scientifiek samengesteld, als ook een spaarzaam voeder van groote weerde, en een heilzaam behoedmiddel tegen buikkrampen. Lex. Eindelijk toch, de socialiste komedie van Verviers is uitgespeeld. Verscheidene weken hebben verblinde werklieden het werk gestaakt tot groote voldoening van eenige roode opruisschers, bij honderd duizende franken aan daguren hebben zij verloren, hun en hunne kinders hebben zij laten, door de roode bazen, voor komedie spel gebruiken, in een woord, zes weken lang hebben zij hen laten voor den aap houden en ten slotte toegegeven op de twee bijzonderste punten waarvoor zij in werkstaking gingen Ah de werkstaking tot het uiterste, zoo riepen de socialiste komedianten, maar ziende dat de weêrstandskassen van eene soorte uit gerechten maanden zij de werklieden aan het werk te hernemen, immers de rijke socialisten zijn niet gierig op hunnen woorden en gebaren maar ongelukkiglijk voor de arme stakers, allen hebben een oomtje dat dood is van geven 1 Zoo de werkstaking is geëindigd 1 Dinsdag hebben de wasschers het voorstel der patroons aanveerd 1 Dit besluit werd geestdriftig door de gedwongene werk stakers aanveerd. De eenen hernamen Vrijdag het werk, anderen beginnen Maandag. Zooalswij in een vorig nummer zegden, waren de bijzonderste redens der werk staking De patroon het recht ontzeggen van werklieden af te danken; eene kwestie over het oprollen of opslaan der stukken. En hoe is’t afgeloopen De patroons blijven meester de werk lieden af te danken, en later zal er onderhandeld worden over het oprollen der stukken. Zoo dus de werklieden hebben al niet vele bekomen? ’t Doet, vele plaatse in hunne beurze, en daarover zouden mis schien de Verviersche bakkers en nering- doeners volledige inlichtingen geven kunnen. Ziedaar, brave werklieden, de grrroote voordeelen der werkstakingenEenige woelmakers uit buit of hoogmoed hitsen de werkman op tegen den meester, zij be- looven alles wat den werkman vleien kan de ongelukkige leent gehoor, ziet weldra vrouw en kinderen in de diepste ellende, en gaat in den genever zijn verdriet ver- smoorenwekelijks wordt hij eenige franken, van eigen geld, gegeven tot hij eindelijk het werk hernemen mag Dat is het geluk dat het socialisme den werkman schenktarmoede en ellende 1 kinderen gemakkelijker een postje aan den Staat of Stad te verschaffen Arme ouders, flauwe christenen zwakke katholieken, die de vruchten van uwen boom zult doen vallen op den grond onzer vijanden Denkt er wel aan eer het te laat is. Gedenken wij, dat op den dag van ons huwelijk, aan den voet van het altaar, ons werd voorgelezen door den mond van den priester, in den naam onzer Moeder de H. Kerk Indien God u kinderen geeft, ver onachtzaam niets om hun een kristelijke opvoe ding te bezorgen. door ontleding en vergelijking? Dan zijt gij ver mis Anders zouden zij de werken kennen, die het darwinisme of de apenontwikkeling klinkend weêr- leggen Anders zouden zij in die leer enkel eene dom gewaagde veronderstelling zien, die op geene grond van menschelijke ervaring berust; Anders zouden zij op zulken moeras- sigen bodem geen vrij denkerskapelleken gebouwd hebben, dat van den eersten dag zijns bestaans af in de diepste diepte van eenen modderpoel moest verdwijnen Anders zouden zij weten dat de hevig ste voorstaanders en wetenschappelijke ouders der apenomhelzing en dierlijke af stamming, gelijk een Hacckel, een Vogt, een Hutty, een Berthelot, een Littré, openlijk hunne machteloosheid verklaren om ons de onmisbare schakel aan te wijzen, de overgangsbrug, den menschen, den koning der schepping, zou verbinden en verbroederenmet een.... beest, het moge dan, als lichaamsbouw, een zeer onvolledige gelijkenissen bieden met de stoffelijke leest der schepselen, die alleen kunnen met hunne verstandvermogen, tot in de eerste oorzaak, tot het objectieve, tot God opgaan. De Wetenschap heeft vastgesteld dat er eene onmetelijke klove, eene onafzienbare scheiding is daargesteld tusschen den aap en den mensch. Geen deeltje van ’s menschen] lichaam, of, alhoewel gelijkend, het is toch goed te onderscheiden van den volmaaksten aap. o Vond men, minstens, in de aardlagen, eenige geraamte of overschot van hetgeen in de verste tijdstippen als verbandstuk zou kunnen mogen gerekend worden tusschen het dieren- en hetgmenschenrijk? Toch niet, de vrijdenkers die wij hooger noemden, bekennen het rechtuit en zeggen het uitdrukkelijk in hunne werken, dat hun stelsel slechts eene veronderstel ling is en dat de vaste, stellige bewijs voering heel en al tekort schiet, bij gebrek aan noodzakelijkste elementen, dienstig voor’eene afdoende gevolgtrekking. Hoe schoon is daarentegen de eenvoudige taal van het Evangelie 1 De mensch is onderscheiden van alle schepselen, met welke de Heer onze aarde versierde. Hij is trouwens naar Gods evenbeeld geschapen; hij kan zijnen Schepper kennen beminnen, en Hem in wijsheid en goedheid gelijkvormig worden. De mensch beheerscht het geschapene, de wildste dieren, de geweldigste natuur krachten. De Almachtige heeft het immers zoo gewild toen hij zegde Laat ons de mensch maken Ja, toen de Schepper onze aarde ge grondvest had, bestemde Hij ze tot eene eerlijke woonplaats van den mensch; en het was zijn uitdrukkelijke Wil, dat deze geschapen om God te dienen, op zijné beurt door gansch de natuur zou gediend worden. Beheer Opstel 2, IJperstraat, NIEUWPOORT. Gegroet, o zaligvolle dagen, die zoovele zoete herinneringen in ons geheugen brengen, dagen op dewelke wij bijzonder lijk dezen herdenken die ons zijn voorge gaan! Die ons, Christenen, aan den Tafel des Heeren vereenigen, God smeekend om erbarming voor duurbare afgestorvenen o Indien het waar is dat soms eene on- weêrstaanbare kracht ons trekt naar den doodenakker, waar wij onze geliefden ter rust legden, welke zoetere gewaarwording is dan net gevoel, dat men door zijne ge beden weêr in innige gemeenschap komt met hen, die ons voorafgingen? Waarom naar de kerk, naar de zielen octaaf? Omdat het gewoel de toeloop op de kerkhoven, geen stil gebed aldaar meer toelaten en omdat dit kerkhofbezoek, met welke goede gevoelens ook bezield, bij velen, voor ettelijken te veel, een heidensch karakter heeft gekregen dat de innigste gevoelens van den geloovige kwetst. Ook vlucht de ware geloovige dit ge woel en men ontmoet hem op Allerzielen dag en volgende dagen in onze kerken. Daar toch heerschen heilige stilte en in getogenheid, daar is men dichter bij de ziel der overledenen, en ook dichter bij God. Daar stemt het woord der predikanten tot bidden en herdenkendaar leven wij’ in verbeelding weêr allen bijeen, zien wi] de geliefde wezens weêr en vinden gratie en sterkte om te strijden voor ’t weêrzien hier namaals. En daar, terwijl de laatste snikkende orgeltoonen wegsterven door de ruime ge welven, rijst voor ons de groote klaarheid het helle licht, dat voor ons de duisternis van den dood verjaagt, zooals wij vragen in het gebed Heere, geef hun de eeuwige rust en dat het Eeuwige Licht hun verschijne Het zijn onze schoolkinderen, het is onze jeugd, die later eens Kamerkiezers zullen worden. Het zijn onze school kinderen die later onze landbestuurders zullen aanstellen. De kiezerslijsten nazien, de kiezingen bewerken, dat alles is goed en noodig, maar vruchteloos zal men in kiezingtijden meetingen geven, vluchtschriften uit deden, stemmen af bedelen, wanneer ons opkomende geslacht geene echt gods dienstige opvoeding ontvangt. De toekomst moet steunen op hert en overtuiging. Kristene huisvaders, denkt er wel aan het is vooral op de jeugd dat de vijand het gemunt heeft. Het is door gebrek aan godsdienstig onderwijs in de kinderjaren dat men in de steden, ja zelf in sommige dorpen, onze kinderen zoo onverschillig ziet op groeien. Wij mogen en wij moeten het zeggen, dat is een gevaar een groot gevaar. En eilaas, er wordt zoo weinig aan gedacht, zelf door mannen, die gansch aan onze partij zijn vastgekleefd.... uit zwakheid, uit tijdelijk belang, om hunne Iedereen weet zeker, dat er te Brussel eene Hoogeschool bestaat waar men openlijk de goddeloosheid huldigt. Bij de heropening van het academisch jaar 1906-1907, heeft de nieuwe rector, August Lameere, weêr het Darwinisme vooruitgezet. Darwin, geboren te Schrewsburg in 1809 en overleden in 1882, was de vader van het Darwinisme. Dit stelsel, zoo dom als belachelijk, geeft aan alle soorten van schepselen éénen en denzelfden oor sprong. De dieren zouden van de planten, de menschen van_.de apen voortkomen. Het grondbeginsel der darwinisten is de strijd voor levensbehoud van God, den Schepper en Heer des heelals, spreken zij natuurlijk niet. Nadat Darwin zijne verfoeilijke leer had verspreid, werd deze door de ongeloovige lakeien der geuzenpers van tijd tot tijd herhaald. Zij waren er zeker van, dat zij in het vuile apenrijk hunne... eerbied waardige voorouders mochten groeten. Lameere zegt ook natuurlijke oor zaken, en niets anders hebben onze ge daanteveranderingen teweeg gebracht Denkt gij nu lezers, dat die groote ver standen tot deze bevestiging kwamen door studie, onderzoek en overweging, NIEUWSBLAD

HISTORISCHE KRANTEN

Nieuwsblad van Nieuwpoort & Kanton (1902-1914) | 1906 | | pagina 1