van
NIEUWPOORT KANTON.
Weekblad vox*solxijxxexkclo eiken. Zaterdag.
Vierde Jaargang
44.
Zaterdag 3 November 1906.
God voor bake
Recht voor stake
Vlaamsch voor sprake.
Inschrijvingsprijs op voorhand te betalen y
3 fr. per jaar voor België.
Prijs per nummer 5 centiemen.
N°
Rond de wereld.
Land - Tuinbouw.
Einde van ’t socialist
komediespel.
De Zielen-Octaaf
De toekomst.
Het Darwinisme.
Drukker
VerkooperJULES DANGEZ,
IJperstraat, 2,
NIEUWPOORT.
i!
Aankondigingen 15 ct. den drukregel. Rechterlijke bekendmakingen 30 ct. den drukr.
o
PRUDENS FLOUR, Appelmarkt, 7, Diksmuide.
Franki-yk.
Ze peisden weêre, de fransche framas-
sons, een oppergaai af te schieten met
uit te stuiken van eene samenzweering
tegen Clemenceau. Ongelukkiglijk gehee
Veevoeding. De slechte smaak der boter.
De herfst is het tijdstip waarop de
landbouwer groote moeilijkheden bij het
boteren te bekampen heeft. Mislukt de
boterstand niet geheel, toch laten reuk en
smaak der boter veel te wenschen. Hare
kleur verbleekt, zij zelf is hard, brokkelig
en moeilijk om bereiden. Zoekt men de
oorzaak dier plotselinge en schadelijke
verandering op, zoo vindt men die wel
haast in de veevoeding, die in dit jaarge
tijde soms geheel ondoelmatig wordt be
werkstelligd. Inderdaad,, spurrie, rapen,
toemaat, enz. zijn er ovérhoop en de land
bouwer, geeft van dien overvloed zonder
zich eens af te vragen of hij goed of slecht
handelt. Wat meer is, door al die water
achtige voeders, zijn de dieren aan afgang
blootgesteld, waardoor de huid, de uier,
de melk ook, niet zelden bevuild worden.
Anderzijds, bij het overvloedig en uitslui
tend voeden van sterkriekende voeders,
waaronder de raap vooral dient genoemd
te worden, zet die sterke geur zich lichte
lijk in de melk over, van daar ook in den
room en in de boter.
Hoe dit alles vermeden
De stipte reinheid vooral, zal vele onge
makken van kant zetten, doch het in acht
nemen der goede verhouding in het
voeden, zegt ons veel meer. Bij al die
waterachtige, sterkriekende voeders, zal
de veehouder krachtvoeders voegen, opdat
de schadelijke eigenschappen van de
eerste, door de weldoende werking der
tweede worden vernietigd. Koeken en
meel van allen aard, wierden daartoe
veelal gebezigddoch het suikervoeder,
sucrema geeft ons daartoe de beste
voldoening. De heeren veeartsen noemen
daarom de sucrema een voeder, zoo
rationeel als scientifiek samengesteld, als
ook een spaarzaam voeder van groote
weerde, en een heilzaam behoedmiddel
tegen buikkrampen. Lex.
Eindelijk toch, de socialiste komedie
van Verviers is uitgespeeld. Verscheidene
weken hebben verblinde werklieden het
werk gestaakt tot groote voldoening van
eenige roode opruisschers, bij honderd
duizende franken aan daguren hebben zij
verloren, hun en hunne kinders hebben zij
laten, door de roode bazen, voor komedie
spel gebruiken, in een woord, zes weken
lang hebben zij hen laten voor den aap
houden en ten slotte toegegeven op de
twee bijzonderste punten waarvoor zij in
werkstaking gingen
Ah de werkstaking tot het uiterste,
zoo riepen de socialiste komedianten,
maar ziende dat de weêrstandskassen van
eene soorte uit gerechten maanden zij de
werklieden aan het werk te hernemen,
immers de rijke socialisten zijn niet
gierig op hunnen woorden en gebaren
maar ongelukkiglijk voor de arme stakers,
allen hebben een oomtje dat dood is van
geven 1
Zoo de werkstaking is geëindigd 1
Dinsdag hebben de wasschers het voorstel
der patroons aanveerd 1 Dit besluit werd
geestdriftig door de gedwongene werk
stakers aanveerd. De eenen hernamen
Vrijdag het werk, anderen beginnen
Maandag.
Zooalswij in een vorig nummer zegden,
waren de bijzonderste redens der werk
staking De patroon het recht ontzeggen
van werklieden af te danken; eene
kwestie over het oprollen of opslaan der
stukken.
En hoe is’t afgeloopen
De patroons blijven meester de werk
lieden af te danken, en later zal er
onderhandeld worden over het oprollen
der stukken.
Zoo dus de werklieden hebben al niet
vele bekomen? ’t Doet, vele plaatse in
hunne beurze, en daarover zouden mis
schien de Verviersche bakkers en nering-
doeners volledige inlichtingen geven
kunnen.
Ziedaar, brave werklieden, de grrroote
voordeelen der werkstakingenEenige
woelmakers uit buit of hoogmoed hitsen
de werkman op tegen den meester, zij be-
looven alles wat den werkman vleien kan
de ongelukkige leent gehoor, ziet weldra
vrouw en kinderen in de diepste ellende,
en gaat in den genever zijn verdriet ver-
smoorenwekelijks wordt hij eenige
franken, van eigen geld, gegeven tot hij
eindelijk het werk hernemen mag Dat is
het geluk dat het socialisme den werkman
schenktarmoede en ellende 1
kinderen gemakkelijker een postje aan den
Staat of Stad te verschaffen
Arme ouders, flauwe christenen zwakke
katholieken, die de vruchten van uwen
boom zult doen vallen op den grond onzer
vijanden
Denkt er wel aan eer het te laat is.
Gedenken wij, dat op den dag van ons
huwelijk, aan den voet van het altaar, ons
werd voorgelezen door den mond van den
priester, in den naam onzer Moeder de
H. Kerk Indien God u kinderen geeft, ver
onachtzaam niets om hun een kristelijke opvoe
ding te bezorgen.
door ontleding en vergelijking?
Dan zijt gij ver mis Anders zouden zij
de werken kennen, die het darwinisme of
de apenontwikkeling klinkend weêr-
leggen
Anders zouden zij in die leer enkel eene
dom gewaagde veronderstelling zien, die
op geene grond van menschelijke ervaring
berust;
Anders zouden zij op zulken moeras-
sigen bodem geen vrij denkerskapelleken
gebouwd hebben, dat van den eersten dag
zijns bestaans af in de diepste diepte van
eenen modderpoel moest verdwijnen
Anders zouden zij weten dat de hevig
ste voorstaanders en wetenschappelijke
ouders der apenomhelzing en dierlijke af
stamming, gelijk een Hacckel, een Vogt,
een Hutty, een Berthelot, een Littré,
openlijk hunne machteloosheid verklaren
om ons de onmisbare schakel aan te
wijzen, de overgangsbrug, den menschen,
den koning der schepping, zou verbinden
en verbroederenmet een.... beest, het
moge dan, als lichaamsbouw, een zeer
onvolledige gelijkenissen bieden met de
stoffelijke leest der schepselen, die alleen
kunnen met hunne verstandvermogen, tot
in de eerste oorzaak, tot het objectieve, tot
God opgaan.
De Wetenschap heeft vastgesteld dat er
eene onmetelijke klove, eene onafzienbare
scheiding is daargesteld tusschen den aap
en den mensch.
Geen deeltje van ’s menschen] lichaam,
of, alhoewel gelijkend, het is toch goed te
onderscheiden van den volmaaksten aap.
o
Vond men, minstens, in de aardlagen,
eenige geraamte of overschot van hetgeen
in de verste tijdstippen als verbandstuk
zou kunnen mogen gerekend worden
tusschen het dieren- en hetgmenschenrijk?
Toch niet, de vrijdenkers die wij hooger
noemden, bekennen het rechtuit en
zeggen het uitdrukkelijk in hunne werken,
dat hun stelsel slechts eene veronderstel
ling is en dat de vaste, stellige bewijs
voering heel en al tekort schiet, bij gebrek
aan noodzakelijkste elementen, dienstig
voor’eene afdoende gevolgtrekking. Hoe
schoon is daarentegen de eenvoudige taal
van het Evangelie 1
De mensch is onderscheiden van alle
schepselen, met welke de Heer onze aarde
versierde. Hij is trouwens naar Gods
evenbeeld geschapen; hij kan zijnen
Schepper kennen beminnen, en Hem in
wijsheid en goedheid gelijkvormig
worden.
De mensch beheerscht het geschapene,
de wildste dieren, de geweldigste natuur
krachten. De Almachtige heeft het immers
zoo gewild toen hij zegde Laat ons de
mensch maken
Ja, toen de Schepper onze aarde ge
grondvest had, bestemde Hij ze tot eene
eerlijke woonplaats van den mensch; en
het was zijn uitdrukkelijke Wil, dat deze
geschapen om God te dienen, op zijné
beurt door gansch de natuur zou gediend
worden.
Beheer Opstel
2, IJperstraat,
NIEUWPOORT.
Gegroet, o zaligvolle dagen, die zoovele
zoete herinneringen in ons geheugen
brengen, dagen op dewelke wij bijzonder
lijk dezen herdenken die ons zijn voorge
gaan! Die ons, Christenen, aan den Tafel
des Heeren vereenigen, God smeekend om
erbarming voor duurbare afgestorvenen
o
Indien het waar is dat soms eene on-
weêrstaanbare kracht ons trekt naar den
doodenakker, waar wij onze geliefden ter
rust legden, welke zoetere gewaarwording
is dan net gevoel, dat men door zijne ge
beden weêr in innige gemeenschap komt
met hen, die ons voorafgingen?
Waarom naar de kerk, naar de zielen
octaaf?
Omdat het gewoel de toeloop op de
kerkhoven, geen stil gebed aldaar meer
toelaten en omdat dit kerkhofbezoek, met
welke goede gevoelens ook bezield, bij
velen, voor ettelijken te veel, een
heidensch karakter heeft gekregen dat de
innigste gevoelens van den geloovige
kwetst.
Ook vlucht de ware geloovige dit ge
woel en men ontmoet hem op Allerzielen
dag en volgende dagen in onze kerken.
Daar toch heerschen heilige stilte en in
getogenheid, daar is men dichter bij de
ziel der overledenen, en ook dichter bij
God.
Daar stemt het woord der predikanten
tot bidden en herdenkendaar leven wij’ in
verbeelding weêr allen bijeen, zien wi] de
geliefde wezens weêr en vinden gratie en
sterkte om te strijden voor ’t weêrzien hier
namaals.
En daar, terwijl de laatste snikkende
orgeltoonen wegsterven door de ruime ge
welven, rijst voor ons de groote klaarheid
het helle licht, dat voor ons de duisternis
van den dood verjaagt, zooals wij vragen
in het gebed
Heere, geef hun de eeuwige rust en
dat het Eeuwige Licht hun verschijne
Het zijn onze schoolkinderen, het is
onze jeugd, die later eens Kamerkiezers
zullen worden. Het zijn onze school
kinderen die later onze landbestuurders
zullen aanstellen.
De kiezerslijsten nazien, de kiezingen
bewerken, dat alles is goed en noodig,
maar vruchteloos zal men in kiezingtijden
meetingen geven, vluchtschriften uit
deden, stemmen af bedelen, wanneer ons
opkomende geslacht geene echt gods
dienstige opvoeding ontvangt.
De toekomst moet steunen op hert en
overtuiging.
Kristene huisvaders, denkt er wel aan
het is vooral op de jeugd dat de vijand
het gemunt heeft.
Het is door gebrek aan godsdienstig
onderwijs in de kinderjaren dat men in
de steden, ja zelf in sommige dorpen,
onze kinderen zoo onverschillig ziet op
groeien.
Wij mogen en wij moeten het zeggen,
dat is een gevaar een groot gevaar.
En eilaas, er wordt zoo weinig aan
gedacht, zelf door mannen, die gansch
aan onze partij zijn vastgekleefd.... uit
zwakheid, uit tijdelijk belang, om hunne
Iedereen weet zeker, dat er te Brussel
eene Hoogeschool bestaat waar men
openlijk de goddeloosheid huldigt.
Bij de heropening van het academisch
jaar 1906-1907, heeft de nieuwe rector,
August Lameere, weêr het Darwinisme
vooruitgezet.
Darwin, geboren te Schrewsburg in
1809 en overleden in 1882, was de vader
van het Darwinisme. Dit stelsel, zoo dom
als belachelijk, geeft aan alle soorten van
schepselen éénen en denzelfden oor
sprong. De dieren zouden van de planten,
de menschen van_.de apen voortkomen.
Het grondbeginsel der darwinisten is
de strijd voor levensbehoud van God, den
Schepper en Heer des heelals, spreken zij
natuurlijk niet.
Nadat Darwin zijne verfoeilijke leer had
verspreid, werd deze door de ongeloovige
lakeien der geuzenpers van tijd tot tijd
herhaald. Zij waren er zeker van, dat zij
in het vuile apenrijk hunne... eerbied
waardige voorouders mochten groeten.
Lameere zegt ook natuurlijke oor
zaken, en niets anders hebben onze ge
daanteveranderingen teweeg gebracht
Denkt gij nu lezers, dat die groote ver
standen tot deze bevestiging kwamen
door studie, onderzoek en overweging,
NIEUWSBLAD