van
NIEUWPOORT KANTON.
Geloofsverdediging.
Vijfde Jaargang
Nr 49.
Zaterdag 7 December 1907.
Inschrijvingsprijs op voorhand te betalen
3 fr. per jaar voor België.
Prijs per nummer 5 centiemen.
God voor ba<e
Recht voor stake
Vlaamsch voor sprake,
WeeRlolad versoliijiieiide eiken Saterdag’.
Nieuwpoort.
Onze Volksboekerij.
Katholieke Burgersgilde.
Jj
r
Wij houden ons
MET GEEN POLITIEKE BEZIG!
JSTJT WS
•I
Antwoord.
geloofsv er dedi-
namentlijk,
gegeven
Vanvolscem.
van
in uitgaven
H. Vincen-
tot
I
34,98
eenp. van
inrichting en voorwaarden
later inlichtingen
Aankondigingen 15 ct. den drukregel. Rechterlijke bekendmakingen 30 ct. den drukr.
-o-
Drukker-UitgeverLOUIS LAMMEN, Hoogstraat, 83, Nieuwpoort.
Verkooper JULES DANGEZ,
IJperstraat,
NIEUWPOORT
de Heilige Kerk
de vrijheid
de vrijheid van
2V° 3
opwerping Met de dood, houdt al-
j of lichaam dood, alles dood
dus met een te kort van fr.
De rekening wordt met
st. goedgekeurd.
Er ontstaat eene
de bespreking over
het ta kort» te doen
Ten slotte beslist de
telken jare de bijdragen
doen ontvangen en de
alle zondag verloot worden
minderen van 2 fr. op 1,50 fr.
Hl Herkiezing van het Bureel.
Er wordt bij geheime stemming
deze herkiezing overgegaan.
Het lid de Heer Hippoliet Michiels
wordt door de vergadering aangeduid
lange en verwar
de middels om
verdwijnen.
vergadering
in eens te
prijzen die
te ver-
UIT
Het werk onzer volksboekerij valt
nog al wel in den smaak.
Deze week hebben wij belangrijke
bijdragen in boeken ontvangen van
wege den Heeren Jan Callier en Frans
Provost die, met een goed hert, het
hunne bijdragen tot uitbreiding van
ons werk.
Wij zijn gelukkig ze uit der herten
te bedanken over hunne welgemeende
ondersteuning, en wij verhopen dat zij
talrijke navolgers zullen vinden.
Want wij ontveinzen het ons niet die
inrichting zal veel tijd en geld vragen,
.alvorens, zij volledig op de hoogte der
hedendaagsche noodwendigheden zal
zijn. Vele nieuwe boeken zullen moe
ten aangekocht worden verbinding en
onderhoud zullen ook nog al onkosten
medebrengen en vele medewerking
2.
0 wat zou er van de wereld geworden,
indien uw zeggen op goeden grond be
rustte en waarheid ware
Hij zou veranderen in eenen modder
poel, in een moordhol Goed en kwaad,
deugd en ondeugd zouden niets anders
meer zijn dan ijdele woorden, of beter
gezegd, afschuwelijke leugens I
Waarom, inderdaad, in dien ik van den
eenen kant niets heb te vreezan voor
een toekomende leven, en van een ande
ren kant indien ik het zoo behendig aan
boordleg dat ik ook in dit leven niets
behoef te duchten, waarom zou ik dan
niet stelen, niet moorden, als mijn eigen
belang mij daartoe uitnoodigt Waarom
zou ik mij niet overgeven aan de fijnst
uitgedachte losbandigheid Waarom mijne
hertstochten intoomen Ik heb immers
niets meer te vreezen mijn geweten is
eene leugenachtige stem, aan welke ik
het stilzwijgen zal opleggen.... Op een
dingen zal ik letten, te weten om niet
in de handen van de gendarmen te val
len. Het goede zal voor mij even als
voor ieder verstandig mensch daarin gele
gen zijn, dat ik hun in den weg niet
loop het Kwade daarin, dat zij mij be
trappen.
Welke taal zult gij zeggen men
moet zijn verstand verloren hebben om
zoo iets met ernst te beweren. Dat is
zoo. En nochtans, indien alles voor on»
met de dood eindigt, daag ik u uit die
afschuwlijke, die ongerijmde leering te
weerleggen. Indien er geen toekomstig
leven bestaat, daag ik u uit aan te too-
nen onder welk opzicht de
tius a Paulo meer achting verdient dan
Baekeland.
Aan de vruchten kent men den boom gelijk
het gezond verstand en het Evangelie leeren
Beoordeel het grondbeginsel naar zijne
afgrijslijke gevolgen.... En durf dan nog
zeggen Met de dood houdt alles op
Wij weten nu wat dit beteekent...
3.
Degenen die eene inschrijving
nemen op HET NIEUWSBLAD
van Nieuwpoort, voor het jaar
1908, zullen ons blad kosteloos
ontvangen, van nu tot Nieuwjaar.
Men hoort dikwijls dit woord,
Wil dit zeggen dat men aan de
politieke mag onverschillige zijn
Als men zijnen plicht als christen
en als burger kent, moet men -.ven-
schen dat de goede politieke zou bo
ven zijn. En men dient mee te doen,
men moet daartoe meehelpen.
In onzen tijd, en in ons land, wat
is politieke
Voor of tegen
zijn voor of tegen
van onderwijs en
vereeniging zijn.
Dat is politieke.
Ziet wat de regeeringspolitieke in
BEHEER OPSTEL
Hoogstraat, 83,
NIEUWPOORT.
wordt er dringend gevraagd.
De boekerij zal uit verschillige af-
deelingen bestaan.
1. Godsdienst en
ging.
2. Maatschappelijke wetenschap.
f Wetenschappen en toegepaste we
tenschap.
4. Lette, kunde, Romans, vertellin
gen. enz.
5- Geschiedenis en aarderijkskunde.
Regelmatig zullen daar ook naar den
eisch van de lezers allerhande tijdschrif
ten beschikbaar liggen.
Voor vreemde letterkunde zal er ook
een plaatsken overblijven voor.
Fransche,
Engelsche,
en Duitsche werken.
Over inrichting en
zullen er
worden.
Dat alle weldenkende mensch van de
stad hem dan meer en meer overtuige,
dat de volksboekerij er broodnoodig
is, en dat hij het zijne bijbrenge om ze
zoohaast mogelijk opterichten, en te
helpen zorgen dat zij stevig op haar
beenen sta.
1.
Zeker, bij honden, katten, ezels, kana-
rievolgens, apen enz.
Maar gij zijt wat al te ootmoedig ah gij
u onder dia rangen wilt stellen.
Gij, mijn vriend, zijt een mensch en
geen dier. Het is te verwonderen dat men
u zulks nog moet zeggen.
Gij hebt eene ziel, in staat om na te
denken, goed of kwaad te doen, en die
ziel is onsterfelijk dieren hebben
geen onsterfelijke ziel. Het is de ziel
die den mensch tot mensch maakt,
dat wil zeggen die in ons denkt,
die ons de waarheid doet kennen en het
goede beminnen. Dat is het wat ons doet
verschillen van de dierenDaarom ook is
het eene griévende beleediging als men’
tot iemand zegt gij zijt een beest, gij
zijt een dier enz
Het beteekent, iemand zijn hoogsten
roem ontnemen namentlijk, dien van
mensch te zijn.
Als men zegt Met de dood, houdt
dat staat gelijk met ik ben
een redeloos schepsel, ©en beest
Ik ben van minder weerde dan mijn
hond, want hij loopt sneller, slaapt be-
ter ziet scherper, heeft fijner reuk, enz;
dan mijne kat, die in den donkere ziet,
die haar niet behoeft te bekommeren
om hare kleeding,
In een woord, ik ben een ellendig dier
een© arme beestAls u dat genoegen
doet, welnu, zeg het dan geloof het,
als gij kuntmaar laat ons toe wat fier-
te verklaren dat
dat a. u. b niet
Frankrijk is.
Vergelijkt
Belgie is.
Daar hebt ge, in eens, het ver
schil der beide soorten van politie
ke. Is de goede politieke niet boven
t is de andere. Ziet die andere in
Frankrijk.
Zegt, vrije christene Vlamingen,
zou het u onverschillig zijn dat Belgie
uw vaderland, geregeerd worde ge
lijk Frankrijk
Gij antwoord neen 1
Ehwel, dan zijt gij niet onverschil
lig aan de politieke, want ’t is de
politieke die Frankrijk zooverre ge
bracht heeft. En ’t is de politieke die
Belgie daarvan moet behoeden.
Als gij niet onverschillig zijt aan
de politieke, dan moet ge de werk
k«n, die rechtstreeks of onrechtstreek
de goede politieke ondersteunen, ook
helpen aanbevelen.
De politieke werken, 't Zijn zij die
een gedacht een princiep, eene poli
tieke verdedigen. Als zij uwe gedach
ten voorstaan, verkleefd zijn aan de
goede zaak dan moet gij ze ver
spreiden. Alzoo zult ge, op de doel
matigste wijze, mêehelpen om de
zegepraal der goede politieke te ver
krijgen of t© bewaren.
De lezer van een blad eindigt met
zich van het gedacht zijner gazette
te doordringen. Leest iemand, besten
dig, eene goede gazette, hij zal ein
digen met in het goed te slaan. Maar
het tegenovergestelde is ook waar.
Strijdig met het gezond verstand, is de lee
ring die het bestaan der onsterfelijke ziel
loochentdaarenboven in strijd met het
algemeen en onvernietigbaar gevoelen van
iederen mensch. Overal en ten allen tijde
heeft men vastelijk geloofd aan een toe
komstig leven. Overal en ten allen tijde
heeft degene die onrechtveerdig vervolgd
was, de ongelukkige, die overigens wel
leefde, rechtveerdigheid en geluk verwacht
in een leven hiernamaals overal «n al
tijd heeft men geloofd in eenen God, als
wreker der niet-gestrafte misdaad... Over
al en altijd, eindelijk, heeft men voor
de dooden gebeden, heeft men gehoopt
degenen, die ons diep aan hot hert lagen,
aan de andere zijde van het grat, in
eene betere wereld, terug te vinden.
Waarom weent gij vroeg eene sterven
de aan zijne vrouw ën kindeien. Wat
gij in mij bemint, blijft altijd in het le
ven... Het is alleenlijk eene scheiding
voor een korten tijd maakt die schei
ding niet zoo bitter,... Ik gevoel dat ik
de aarde verlaat, maar niet het leven
Dat is de stem van het geweten, dat
is de stem, de zoete, de troostvolle stem
der waarheid.
Dat is ook het plechtig oordeel van
het Christendom.
Het doet ons het tegenwoordige leven
aanschouwen als eene voorbijgaande kwel
ling, die de goede God met een eeuwig ge
luk zal beloonen. Het spoort ons aan dat
geluk te verdienen door getrouwe plichts
vervulling. Wanneer zijn laatste uur geslegan
is, stelt de Christene mensch vol betrouwen
zijne ziel in Gods handen en op een zuiver,
heilig, kalm leven, volgt eene eeuwigheid
van vreugde.
Weg dan met die ontmoedigende leering
die ons zulke verheven verwachtingen zou
willen ontrooven 1 Weg dan met die leugens
die het lichaam als iets van niet de minste
weerde beschouwen, die alles wegcijferen,
wat goed, wat eeibiedweerdig en zoet is op
aarde I
Weg met de leering die aan den armen lij
dende, aan den onschuldig verdrukte, niets
dan de waanhoop voor aandeel wilt laten
Karel Kristi a an.
ft Vervolgt)
ze met hetgene ze in
Algemeens vergadering van 24 No
vember 1907, om 5 1/2 ure namid
dag, in de Zondagschool.
Zetelen aan het Bureel, de Hee
ren Pattyn voorzitter, Cool, onder
voorzitter, Dobbelaere. Secretaris,
Rybens, Schatbewaarder, Duinon
Billiet, en Stroom leden.
De voorz. verklaart de vergade
ring geopend.
Verslag der werkzaamheden
het afgeloopen dienstjaar.
De secretaris geeft lezing van het
verslag der algemeene vergadering,
van de lijste der afgestorven
leden, en van het verslag der wer
kingen in 1906-1907.
Zonder bemerkingen goedgekeurd.
Rekening 1906 1907.
Dezelfde beloopt in ontvangsten tot
fr. 198,20
fr. 232,88
alles op
een dier,
En dan nog welk ©ene soort van dier
hond, want hij loopt sneller, slaapt be-
dan mijne kat, die in den donkere ziet'
staat gelijk met
haar schoeisel, enz.
u dat g-
welnu, zeg het dan geloof het
der te zijn en luido;
wij menschen zijn.
kwalijk nemen.
les op
D
is' -
Hot geweten van den mensch verwerpt
die afschuwlijke leering met verachting.
IL ,„a 1
*■4
0
t .i
f