van NIEUWPOORT KANTON. Geloofsverdediging. Vijfde Jaargang Nr 49. Zaterdag 7 December 1907. Inschrijvingsprijs op voorhand te betalen 3 fr. per jaar voor België. Prijs per nummer 5 centiemen. God voor ba<e Recht voor stake Vlaamsch voor sprake, WeeRlolad versoliijiieiide eiken Saterdag’. Nieuwpoort. Onze Volksboekerij. Katholieke Burgersgilde. Jj r Wij houden ons MET GEEN POLITIEKE BEZIG! JSTJT WS •I Antwoord. geloofsv er dedi- namentlijk, gegeven Vanvolscem. van in uitgaven H. Vincen- tot I 34,98 eenp. van inrichting en voorwaarden later inlichtingen Aankondigingen 15 ct. den drukregel. Rechterlijke bekendmakingen 30 ct. den drukr. -o- Drukker-UitgeverLOUIS LAMMEN, Hoogstraat, 83, Nieuwpoort. Verkooper JULES DANGEZ, IJperstraat, NIEUWPOORT de Heilige Kerk de vrijheid de vrijheid van 2V° 3 opwerping Met de dood, houdt al- j of lichaam dood, alles dood dus met een te kort van fr. De rekening wordt met st. goedgekeurd. Er ontstaat eene de bespreking over het ta kort» te doen Ten slotte beslist de telken jare de bijdragen doen ontvangen en de alle zondag verloot worden minderen van 2 fr. op 1,50 fr. Hl Herkiezing van het Bureel. Er wordt bij geheime stemming deze herkiezing overgegaan. Het lid de Heer Hippoliet Michiels wordt door de vergadering aangeduid lange en verwar de middels om verdwijnen. vergadering in eens te prijzen die te ver- UIT Het werk onzer volksboekerij valt nog al wel in den smaak. Deze week hebben wij belangrijke bijdragen in boeken ontvangen van wege den Heeren Jan Callier en Frans Provost die, met een goed hert, het hunne bijdragen tot uitbreiding van ons werk. Wij zijn gelukkig ze uit der herten te bedanken over hunne welgemeende ondersteuning, en wij verhopen dat zij talrijke navolgers zullen vinden. Want wij ontveinzen het ons niet die inrichting zal veel tijd en geld vragen, .alvorens, zij volledig op de hoogte der hedendaagsche noodwendigheden zal zijn. Vele nieuwe boeken zullen moe ten aangekocht worden verbinding en onderhoud zullen ook nog al onkosten medebrengen en vele medewerking 2. 0 wat zou er van de wereld geworden, indien uw zeggen op goeden grond be rustte en waarheid ware Hij zou veranderen in eenen modder poel, in een moordhol Goed en kwaad, deugd en ondeugd zouden niets anders meer zijn dan ijdele woorden, of beter gezegd, afschuwelijke leugens I Waarom, inderdaad, in dien ik van den eenen kant niets heb te vreezan voor een toekomende leven, en van een ande ren kant indien ik het zoo behendig aan boordleg dat ik ook in dit leven niets behoef te duchten, waarom zou ik dan niet stelen, niet moorden, als mijn eigen belang mij daartoe uitnoodigt Waarom zou ik mij niet overgeven aan de fijnst uitgedachte losbandigheid Waarom mijne hertstochten intoomen Ik heb immers niets meer te vreezen mijn geweten is eene leugenachtige stem, aan welke ik het stilzwijgen zal opleggen.... Op een dingen zal ik letten, te weten om niet in de handen van de gendarmen te val len. Het goede zal voor mij even als voor ieder verstandig mensch daarin gele gen zijn, dat ik hun in den weg niet loop het Kwade daarin, dat zij mij be trappen. Welke taal zult gij zeggen men moet zijn verstand verloren hebben om zoo iets met ernst te beweren. Dat is zoo. En nochtans, indien alles voor on» met de dood eindigt, daag ik u uit die afschuwlijke, die ongerijmde leering te weerleggen. Indien er geen toekomstig leven bestaat, daag ik u uit aan te too- nen onder welk opzicht de tius a Paulo meer achting verdient dan Baekeland. Aan de vruchten kent men den boom gelijk het gezond verstand en het Evangelie leeren Beoordeel het grondbeginsel naar zijne afgrijslijke gevolgen.... En durf dan nog zeggen Met de dood houdt alles op Wij weten nu wat dit beteekent... 3. Degenen die eene inschrijving nemen op HET NIEUWSBLAD van Nieuwpoort, voor het jaar 1908, zullen ons blad kosteloos ontvangen, van nu tot Nieuwjaar. Men hoort dikwijls dit woord, Wil dit zeggen dat men aan de politieke mag onverschillige zijn Als men zijnen plicht als christen en als burger kent, moet men -.ven- schen dat de goede politieke zou bo ven zijn. En men dient mee te doen, men moet daartoe meehelpen. In onzen tijd, en in ons land, wat is politieke Voor of tegen zijn voor of tegen van onderwijs en vereeniging zijn. Dat is politieke. Ziet wat de regeeringspolitieke in BEHEER OPSTEL Hoogstraat, 83, NIEUWPOORT. wordt er dringend gevraagd. De boekerij zal uit verschillige af- deelingen bestaan. 1. Godsdienst en ging. 2. Maatschappelijke wetenschap. f Wetenschappen en toegepaste we tenschap. 4. Lette, kunde, Romans, vertellin gen. enz. 5- Geschiedenis en aarderijkskunde. Regelmatig zullen daar ook naar den eisch van de lezers allerhande tijdschrif ten beschikbaar liggen. Voor vreemde letterkunde zal er ook een plaatsken overblijven voor. Fransche, Engelsche, en Duitsche werken. Over inrichting en zullen er worden. Dat alle weldenkende mensch van de stad hem dan meer en meer overtuige, dat de volksboekerij er broodnoodig is, en dat hij het zijne bijbrenge om ze zoohaast mogelijk opterichten, en te helpen zorgen dat zij stevig op haar beenen sta. 1. Zeker, bij honden, katten, ezels, kana- rievolgens, apen enz. Maar gij zijt wat al te ootmoedig ah gij u onder dia rangen wilt stellen. Gij, mijn vriend, zijt een mensch en geen dier. Het is te verwonderen dat men u zulks nog moet zeggen. Gij hebt eene ziel, in staat om na te denken, goed of kwaad te doen, en die ziel is onsterfelijk dieren hebben geen onsterfelijke ziel. Het is de ziel die den mensch tot mensch maakt, dat wil zeggen die in ons denkt, die ons de waarheid doet kennen en het goede beminnen. Dat is het wat ons doet verschillen van de dierenDaarom ook is het eene griévende beleediging als men’ tot iemand zegt gij zijt een beest, gij zijt een dier enz Het beteekent, iemand zijn hoogsten roem ontnemen namentlijk, dien van mensch te zijn. Als men zegt Met de dood, houdt dat staat gelijk met ik ben een redeloos schepsel, ©en beest Ik ben van minder weerde dan mijn hond, want hij loopt sneller, slaapt be- ter ziet scherper, heeft fijner reuk, enz; dan mijne kat, die in den donkere ziet, die haar niet behoeft te bekommeren om hare kleeding, In een woord, ik ben een ellendig dier een© arme beestAls u dat genoegen doet, welnu, zeg het dan geloof het, als gij kuntmaar laat ons toe wat fier- te verklaren dat dat a. u. b niet Frankrijk is. Vergelijkt Belgie is. Daar hebt ge, in eens, het ver schil der beide soorten van politie ke. Is de goede politieke niet boven t is de andere. Ziet die andere in Frankrijk. Zegt, vrije christene Vlamingen, zou het u onverschillig zijn dat Belgie uw vaderland, geregeerd worde ge lijk Frankrijk Gij antwoord neen 1 Ehwel, dan zijt gij niet onverschil lig aan de politieke, want ’t is de politieke die Frankrijk zooverre ge bracht heeft. En ’t is de politieke die Belgie daarvan moet behoeden. Als gij niet onverschillig zijt aan de politieke, dan moet ge de werk k«n, die rechtstreeks of onrechtstreek de goede politieke ondersteunen, ook helpen aanbevelen. De politieke werken, 't Zijn zij die een gedacht een princiep, eene poli tieke verdedigen. Als zij uwe gedach ten voorstaan, verkleefd zijn aan de goede zaak dan moet gij ze ver spreiden. Alzoo zult ge, op de doel matigste wijze, mêehelpen om de zegepraal der goede politieke te ver krijgen of t© bewaren. De lezer van een blad eindigt met zich van het gedacht zijner gazette te doordringen. Leest iemand, besten dig, eene goede gazette, hij zal ein digen met in het goed te slaan. Maar het tegenovergestelde is ook waar. Strijdig met het gezond verstand, is de lee ring die het bestaan der onsterfelijke ziel loochentdaarenboven in strijd met het algemeen en onvernietigbaar gevoelen van iederen mensch. Overal en ten allen tijde heeft men vastelijk geloofd aan een toe komstig leven. Overal en ten allen tijde heeft degene die onrechtveerdig vervolgd was, de ongelukkige, die overigens wel leefde, rechtveerdigheid en geluk verwacht in een leven hiernamaals overal «n al tijd heeft men geloofd in eenen God, als wreker der niet-gestrafte misdaad... Over al en altijd, eindelijk, heeft men voor de dooden gebeden, heeft men gehoopt degenen, die ons diep aan hot hert lagen, aan de andere zijde van het grat, in eene betere wereld, terug te vinden. Waarom weent gij vroeg eene sterven de aan zijne vrouw ën kindeien. Wat gij in mij bemint, blijft altijd in het le ven... Het is alleenlijk eene scheiding voor een korten tijd maakt die schei ding niet zoo bitter,... Ik gevoel dat ik de aarde verlaat, maar niet het leven Dat is de stem van het geweten, dat is de stem, de zoete, de troostvolle stem der waarheid. Dat is ook het plechtig oordeel van het Christendom. Het doet ons het tegenwoordige leven aanschouwen als eene voorbijgaande kwel ling, die de goede God met een eeuwig ge luk zal beloonen. Het spoort ons aan dat geluk te verdienen door getrouwe plichts vervulling. Wanneer zijn laatste uur geslegan is, stelt de Christene mensch vol betrouwen zijne ziel in Gods handen en op een zuiver, heilig, kalm leven, volgt eene eeuwigheid van vreugde. Weg dan met die ontmoedigende leering die ons zulke verheven verwachtingen zou willen ontrooven 1 Weg dan met die leugens die het lichaam als iets van niet de minste weerde beschouwen, die alles wegcijferen, wat goed, wat eeibiedweerdig en zoet is op aarde I Weg met de leering die aan den armen lij dende, aan den onschuldig verdrukte, niets dan de waanhoop voor aandeel wilt laten Karel Kristi a an. ft Vervolgt) ze met hetgene ze in Algemeens vergadering van 24 No vember 1907, om 5 1/2 ure namid dag, in de Zondagschool. Zetelen aan het Bureel, de Hee ren Pattyn voorzitter, Cool, onder voorzitter, Dobbelaere. Secretaris, Rybens, Schatbewaarder, Duinon Billiet, en Stroom leden. De voorz. verklaart de vergade ring geopend. Verslag der werkzaamheden het afgeloopen dienstjaar. De secretaris geeft lezing van het verslag der algemeene vergadering, van de lijste der afgestorven leden, en van het verslag der wer kingen in 1906-1907. Zonder bemerkingen goedgekeurd. Rekening 1906 1907. Dezelfde beloopt in ontvangsten tot fr. 198,20 fr. 232,88 alles op een dier, En dan nog welk ©ene soort van dier hond, want hij loopt sneller, slaapt be- dan mijne kat, die in den donkere ziet' staat gelijk met haar schoeisel, enz. u dat g- welnu, zeg het dan geloof het der te zijn en luido; wij menschen zijn. kwalijk nemen. les op D is' - Hot geweten van den mensch verwerpt die afschuwlijke leering met verachting. IL ,„a 1 *■4 0 t .i f

HISTORISCHE KRANTEN

Nieuwsblad van Nieuwpoort & Kanton (1902-1914) | 1907 | | pagina 1