van NIEUWPOORT KANTON. Gefoofsverdediging. Logen Laster 0 Schoone Vrijheid Zesde Jaargang Nr Zaterdag 8 Februari 1908. Inschrijvingsprijs op voorhand te betalen 3 fr. per jaar voor België. Prijs per nummer 5 centiemen. God. voor bake Recht voor stake Vlaamsch voor sprake. een lafaard 6. "'’^Z’eel^foïad. versoliijiiend.e ellsezi een driedubbele lafaard. DrukkerLOUIS LAMMEN, Hoogstraat, 83, Nieuwpoort. ver- een hét leven of de dood den loosheid en misdaad. 7 Over het bestaan der hel, Aankondigingen 15 ct. den drukregel. Rechterlijke bekendmakingen 30 ct. den drukr. Verkooper: JULES DANGEZ, IJperstraat, NIEUWPOORT. Waarom nochtans laat hij de zonde toe Omdat Hij u de uitstekendste aller gaven de gave der rede geschonken heeft, die u aan Hem doet gelijken, en omdat Hij u een eeuwig geluk heeft voorbereid, en het daar om niet betaamde u te behandelen als een dier, dat geene rede heeft en alleen voor de aarde geschapen is. Het was niet betamelijk, dat gij gedwon gen zoudt zijn, Gods gaven te ontvangen gij moest uwe rede gebruiken om zelf den schat eener eeuwige gelukzaligheid met uwen vrijen wil te verdienen en te verkrij gen. Ziedaar, waarom God u met de rede, de zedelijkheid geschonken heeft, dat wil zeg gen, het vermogen om naar welgevallen het goed of het kwaad te kiezen, de stem van onzen goeden Vader, die ons tot Hem roept te volgen of niet. Die vrijheid is het grootste eer- en liefdebewijs dat wij van God konden ontvangen. Maken wij misbruik daarvan, dan is kat onze schuld, niet de schuld van God. Indien ik u een wapen ter hand stol, om uw leven te verdedigen, is zulks van mijnen kant geen bewijs van liefde tot u Doch als gij nu, tegen mijnen wil, ondanks de waar schuwingen en de lessen die ik u gegeven heb, om u op geschikte wijze ervan te be dienen, dat wapen tegen u zelven keert, zal ik dan de schuld van uwe wonde dragon Zult gij die niet alleen aan u zelven r oe ten wijten Welnu, zoo handelt de goede God ook ten onzen onzichte. Hij geeft ons vrijheid om goed of kwaad te doen maar Hij doet alles wat Hij kan opdat wij het goede zouden kie zen. Onderrichtingen, waarschuwing, tee- dere uitnoodigingen, vreeselijke bedreigin gen niets spaart Hij. Hij overlaadt ons met zijne genaden, Hij staat ons ter zijde maar Hij dwingt ons niet want dan zou Hij zijn eigen werk te niet doen, Hij eerbie digt in ons de gaven, ons door Hem ge schonken. Daarom is het dat de verworpe ling door zijne eigene schuld verloren gaat God verdoemt hem niet, hij zelf haalt de ver doemenis op zijnen hals. God geeft aan ieder datgene wat hij vrijwillig gekozen beeft: 1 hemel, vrucht van eer en deugd, of de bel, vrucht van eer- Het bestaan der hol, gelijk wij in een vorig nummer gezien hebben, (Nieuwsblad van 25 Januari, 11wordt ons bewezen door het Heilig schrift, door het geweten der vol keren en door de rechte rede of het gezond verstand. Maar zult gij zeggen,. hoe valt de goedheid van God overeen te brengen met de eeuwigheid der helsche straffen Van iedere zonde is er vergiffenis te bekomen. Antwoord. Zonder twijfel is, er van iedere zonde ver giffenis te bekomen, doch alleen op deze wereld, niet meer in de andere. Alle beden kingen tegen de eeuwigheid der helsche straffen vallen van zelf weg, zoodra als men rekening houdt van datgene wat de eeuwig heid is. De eeuwigheid is niet eene opvolging van eeuwen, van de eene na de andere zonder einde, zooals wij geneigd zijn ons haar voor te stellen zij is een tegenwoordige tijd zon der toekomst en met geen ander verleden dan dat der aar le is men die eeuwigheid eens binnengegaan, dan bevindt men zich in een geheel anderen toestand dan hier op aarde opvolging van tijd is er niet meer, en dien ten gevolge, is alle verandering onmo gelijk geworden. Waarom kan ik op aarde be rouw hebben over mijne zonden en boetveer- digheid doen Omdat ik daartoe den tijd heb omdat ik jaren, dagen, uren, minuten voor mij heb, en eene enkele minuut vol doende is om berouwvol tot God terug te keeren. Maar in de eeuwigheid, bestaan geene jaren, dagen, uren of minuten, er be staat geen tijd, geene opvolging, en bijge- 1 volg is geene verandering mogelijk. Zóó als Door het overdrukken en bespre ken, van de bijdrage van Neptunus in het liberaal Ons Blad van Oosten de, hebben wij aan alle verstandige Nieuwpoortenaars, eens willen doen zien en met den vinger tasten, hoe de armzalige schrijvelaars,van sommige geuzenbladen, liegen gelijk tandentrek kers. Zulke lieden hebben geen den min sten eerbied voor de waarheid. Zij bestrijden hardnekkig de welbe kende waarheid, en beliegen en be driegen hunne nuchtere lezers, dat het eene ware schande is. Als hunne stinkende leugens klaar weerleid worden, en hun schrijven valsch betoond, dan zullen zij, aan hunne snullen van lezers,nog de minste terechtwijzing niet laten kennen, maar zullen maar altijd voort gaan in hunne belachelijke koppigheid. Dit voorbeeld dat wij gegeven heb ben en dat alle menschen zoo hard tegen de borst gestooten heeft, is niet eenig, want alle weke staat dat blad vol met leugens, met overdrijvingen en lasterlijke aanvallen tegen alles wat eerlijk en treffelijk is. Valsche beschuldigingen in het algemeen, ha- têlijke aantijgingen en dwaze verden kingen worden uitgevonden en zonder naam van persoon, van dorp of stad te noemen,trachten zij alles te bezwad deren en te bevuilen wat hun in den weg staat. Men een glas proeft men eme ge- heele ton Daarom leest nooit, nooit zulk las- ter-en leugenbladen die hazen op oneer en schande. Amerika eerbiedigt werkelijk de vrijheid van godsdienst en onderwijs. Eene nieuwe Katholieke Hoogeschool gaat ontluiken te Boston en, o gruwel I bestuurder en leeraars zullen Jezuïten heeten 1 Op den dag misschien dat de protestantsche Voorzitter Roosevelt men do eeuwigheid ingaat, zóó blijft men er, of, om mij j uister uittedrukken zoo is men er. De hel is dus eeuwig, omdat het niet zijn kan dat zij niet-eeuwig weze. dinging te duchten hebben 1 De droom der Fransche vrijheids- moorders is ook deze hunner Belgische naapers. Vrienden, gewaakt 1 Noch tans, de door de Fransche katholieken veroverde .onderwijsvrijheid moest, voor den openbaren geest en de heffing van ’t officieel onderwijs zelve, de heerlijkste uitslagen opleveren. Sedert 1850 tot 1861 werden, in 67 departementen, 257 nieuwe colleges gesticht. In de overige 19 departemen ten vond men niet noodig nieuwe col leges te stichten. In menige steden verzocht de gemeenteraad den bisschep geestelijke leeraars te zenden naar de kwijnende officieele colleges. Men vergete niet dat zefs vrijden kende politiekers, verschrikt door de gruwelen der revolutie van 1848 en de klimmende woestheid des gepeupels, de vrijheid van onderwijs, met voldoe ning en betrouwen, huldigden. Thiers zelf, de scepticus was verrukt, juichte de reden toe van Falloux, Da- panloup, en hield niet op uit te roepen Dupanloup heeft gelijk 1 Dupanloup heeft gelijk 1 De geestelijkheid alleen kan ons redden 1 Het edele werk van Montalembert, Lacordaire, Ozanam, Falloux, Dupan loup... van Cousin, Thiers, moet ver gruisd, zulks is de wil van het vrijmet- selaarsbestuur 1 Belgen, opgepast Waakt op uwe vrijheden O— Neptunus de leugenaar heeft Zaterdag, F Februari nogmaals in Ons Blad geschreven, en hij heeft nog geene de minste opmerking gedaan over onze wederlegging... Het moet zijn dat hij niets kan of niets durft tegenspreken. Wij dagen hem nochtans nogmaals uit, zulks te doen en wij herhalen het, zoolang hij het niet gedaan heeft, is en blijft hij ('t Reusje.) de inhuldiging der vrije Amerikaansche Universiteit zal opluisteren met eene lofrede ter eere der uitgelezen zonen van Loyola, zal in ’t Land der Vrijheid door zekeren Macé, vrijmetselaar van hoogen graad, de afschaffing ge vraagd en bekomen worden der Falloux wet op het middelbaar onderwijs ’t Zijn nochtans de Fransche broeders die 't luidst hunne vrijheidsliefde uit bazuinen en 't hevigst bulderen tegen de onverdraagzaamheid der paters, die ze verjagen en plunderen, der parochie priesters welke zij uithongeren, der kat holieken diezij behandelen a!s uitschot, der algemeen gewaardeerde en bemin de nonnen ziekendiensters welke zij op straat smijten, met op hun borsten eerekruisen 1 Wij herhalen het de openbare opinie is sedertlang op hol geraakt in het eens ridderlijke Fran krijk. Dat volk werd met leugens ge voed, met holklinkende woorden ge paaid, bedorven door wulpscbe roman ciers en kunstenaars, volgepropt met vooroordeelen en dweperij, verblind met schitterende maar onuitvoerbare beloften, tot uitspattingen verleid door heidensche tooneelen en muziek ca naille. Dit land is rijp voor slavernij, of lie ver, het ligt al lang onder den hiel der loge, al schreeuwt men daar meest van al Leve de vrijheid Jules Roche schreef laatst België gaat met reuzenstappen vooruit, on der den standaard zijner vrijheden Frankrijk deinst achteiuit met schrik barende vlugheid, roepende Vrijheid! Vrijheid maar ’t geniet er geen enkele De vrijmetselarij is de ongeluksvo gel voor onze Zuiderburen, sedert 150 jaar.Echter nam zij maar voorgoed het roer in handen in 1870,na den val van Napoleon III. De Broeders bekreu nen zich weinig om den stoffelijken voorspoed des lands, de vermeedering der bevolking, de versterking van leger en zeemacht, de eensgezindheid en de vaderlandsliefde der burgers. Inzake van financiën hebben zij er een handje van om hunne eigene zakken te vullen, kozijntjes en vriendjes te mesten met b. v. gestolen kerk- en kloostergoed. In 1870 schreef Le Monde Ma- Qonnique,'1882leverden onze logen de meeste politiekers die, tijdens den inval der Pruisen, het Republikeinsch Bestuur hielpen in ’t leven roepen... Ik zie nog, na Sedan, «onzen verkleef den vriend Massol bezig van den mor gen tot den avond met namen op te schrijven van Broeders van goeden wil, die diensten zouden bewijzen. Die ellelange lijsten van troetelkinderen werden gestuurd aan de Broeders die het hooger Bewind hadden... aan vaard 1 't Zijn die mannen en hunne kweeke- lingen die thans de sluiting eischen der middelbare vrije scholen, dat is', der priestercollegies. Daarna aal het de beurt zijn der vrije hoogescholen. De vrijmetselaarsscholen van allen rang zijn enkel de beste, onovertref baar als zij alleen staan en geen mede- BEHEER OPSTEL Hoogstraat, 83, NIEUWPOORT. Zeker, God is oneindig goed en bermher- tig maar Hij is te zelfder tijde oneindig rechtveerdig en wijs Die rechtveerdigheid vereischt dat de mis dadiger die Gods wetten overtreden heelt, zonder zich in dit leven te willen bekeeren, in het andere leven gestraft worde. Die wijsheid vereischt dat God zijne han delwijze regele volgens den natuurlijken gang der zaken zoolang dus als de mensch op deze wereld natuurlijker wijze bekeer- baar is van het kwade tot het goede, wekt Hij hem meedoogend op door zijne genaden tot de bekeering maar wanneer do mensch, eens door de scheiding der ziel van het lic haam, door zijn intreden in de eenwigheid, niet meer bekeerbaar is, dan moet God hem alle genaden onttrekken. God is te goed, zegt gij, om mij te verdoemen Dit sta ik u volgeern toe ook, is liet God niet die 11 verdoemt, maar 't is gij die u zelven verdoemt. God is evenmin de oorzaak van de hel, als Hij oorzaak is van de zonde die de hel voor gevolg heeft. S’ A NIEUWSBLAD

HISTORISCHE KRANTEN

Nieuwsblad van Nieuwpoort & Kanton (1902-1914) | 1908 | | pagina 1