van
NIEUWPOORT KANTON.
Gefoofsverdediging.
Logen Laster
0 Schoone Vrijheid
Zesde Jaargang
Nr
Zaterdag 8 Februari 1908.
Inschrijvingsprijs op voorhand te betalen
3 fr. per jaar voor België.
Prijs per nummer 5 centiemen.
God. voor bake
Recht voor stake
Vlaamsch voor sprake.
een lafaard
6.
"'’^Z’eel^foïad. versoliijiiend.e ellsezi
een driedubbele lafaard.
DrukkerLOUIS LAMMEN, Hoogstraat, 83, Nieuwpoort.
ver-
een
hét leven of de dood den
loosheid en misdaad.
7
Over het bestaan der hel,
Aankondigingen 15 ct. den drukregel. Rechterlijke bekendmakingen 30 ct. den drukr.
Verkooper: JULES DANGEZ,
IJperstraat,
NIEUWPOORT.
Waarom nochtans laat hij de zonde
toe
Omdat Hij u de uitstekendste aller gaven
de gave der rede geschonken heeft, die u
aan Hem doet gelijken, en omdat Hij u een
eeuwig geluk heeft voorbereid, en het daar
om niet betaamde u te behandelen als een
dier, dat geene rede heeft en alleen voor de
aarde geschapen is.
Het was niet betamelijk, dat gij gedwon
gen zoudt zijn, Gods gaven te ontvangen
gij moest uwe rede gebruiken om zelf den
schat eener eeuwige gelukzaligheid met
uwen vrijen wil te verdienen en te verkrij
gen.
Ziedaar, waarom God u met de rede, de
zedelijkheid geschonken heeft, dat wil zeg
gen, het vermogen om naar welgevallen het
goed of het kwaad te kiezen, de stem van
onzen goeden Vader, die ons tot Hem roept
te volgen of niet. Die vrijheid is het grootste
eer- en liefdebewijs dat wij van God konden
ontvangen.
Maken wij misbruik daarvan, dan is kat
onze schuld, niet de schuld van God.
Indien ik u een wapen ter hand stol, om
uw leven te verdedigen, is zulks van mijnen
kant geen bewijs van liefde tot u Doch als
gij nu, tegen mijnen wil, ondanks de waar
schuwingen en de lessen die ik u gegeven
heb, om u op geschikte wijze ervan te be
dienen, dat wapen tegen u zelven keert, zal
ik dan de schuld van uwe wonde dragon
Zult gij die niet alleen aan u zelven r oe
ten wijten
Welnu, zoo handelt de goede God ook ten
onzen onzichte. Hij geeft ons vrijheid om
goed of kwaad te doen maar Hij doet alles
wat Hij kan opdat wij het goede zouden kie
zen. Onderrichtingen, waarschuwing, tee-
dere uitnoodigingen, vreeselijke bedreigin
gen niets spaart Hij. Hij overlaadt ons met
zijne genaden, Hij staat ons ter zijde
maar Hij dwingt ons niet want dan zou
Hij zijn eigen werk te niet doen, Hij eerbie
digt in ons de gaven, ons door Hem ge
schonken. Daarom is het dat de verworpe
ling door zijne eigene schuld verloren gaat
God verdoemt hem niet, hij zelf haalt de ver
doemenis op zijnen hals. God geeft aan ieder
datgene wat hij vrijwillig gekozen beeft:
1 hemel, vrucht
van eer en deugd, of de bel, vrucht van eer-
Het bestaan der hol, gelijk wij in een
vorig nummer gezien hebben, (Nieuwsblad
van 25 Januari, 11wordt ons bewezen door
het Heilig schrift, door het geweten der vol
keren en door de rechte rede of het gezond
verstand.
Maar zult gij zeggen,. hoe valt de
goedheid van God overeen te brengen met
de eeuwigheid der helsche straffen Van
iedere zonde is er vergiffenis te bekomen.
Antwoord.
Zonder twijfel is, er van iedere zonde ver
giffenis te bekomen, doch alleen op deze
wereld, niet meer in de andere. Alle beden
kingen tegen de eeuwigheid der helsche
straffen vallen van zelf weg, zoodra als men
rekening houdt van datgene wat de eeuwig
heid is.
De eeuwigheid is niet eene opvolging van
eeuwen, van de eene na de andere zonder
einde, zooals wij geneigd zijn ons haar voor
te stellen zij is een tegenwoordige tijd zon
der toekomst en met geen ander verleden
dan dat der aar le is men die eeuwigheid
eens binnengegaan, dan bevindt men zich
in een geheel anderen toestand dan hier op
aarde opvolging van tijd is er niet meer, en
dien ten gevolge, is alle verandering onmo
gelijk geworden. Waarom kan ik op aarde be
rouw hebben over mijne zonden en boetveer-
digheid doen Omdat ik daartoe den tijd
heb omdat ik jaren, dagen, uren, minuten
voor mij heb, en eene enkele minuut vol
doende is om berouwvol tot God terug te
keeren. Maar in de eeuwigheid, bestaan
geene jaren, dagen, uren of minuten, er be
staat geen tijd, geene opvolging, en bijge-
1 volg is geene verandering mogelijk. Zóó als
Door het overdrukken en bespre
ken, van de bijdrage van Neptunus
in het liberaal Ons Blad van Oosten
de, hebben wij aan alle verstandige
Nieuwpoortenaars, eens willen doen
zien en met den vinger tasten, hoe
de armzalige schrijvelaars,van sommige
geuzenbladen, liegen gelijk tandentrek
kers.
Zulke lieden hebben geen den min
sten eerbied voor de waarheid.
Zij bestrijden hardnekkig de welbe
kende waarheid, en beliegen en be
driegen hunne nuchtere lezers, dat het
eene ware schande is.
Als hunne stinkende leugens klaar
weerleid worden, en hun schrijven
valsch betoond, dan zullen zij, aan
hunne snullen van lezers,nog de minste
terechtwijzing niet laten kennen, maar
zullen maar altijd voort gaan in hunne
belachelijke koppigheid.
Dit voorbeeld dat wij gegeven heb
ben en dat alle menschen zoo hard
tegen de borst gestooten heeft, is niet
eenig, want alle weke staat dat blad
vol met leugens, met overdrijvingen
en lasterlijke aanvallen tegen alles
wat eerlijk en treffelijk is. Valsche
beschuldigingen in het algemeen, ha-
têlijke aantijgingen en dwaze verden
kingen worden uitgevonden en zonder
naam van persoon, van dorp of stad
te noemen,trachten zij alles te bezwad
deren en te bevuilen wat hun in den
weg staat.
Men een glas proeft men eme ge-
heele ton
Daarom leest nooit, nooit zulk las-
ter-en leugenbladen die hazen op oneer
en schande.
Amerika eerbiedigt werkelijk de
vrijheid van godsdienst en onderwijs.
Eene nieuwe Katholieke Hoogeschool
gaat ontluiken te Boston en, o gruwel I
bestuurder en leeraars zullen Jezuïten
heeten 1 Op den dag misschien dat de
protestantsche Voorzitter Roosevelt
men do eeuwigheid ingaat, zóó blijft men er,
of, om mij j uister uittedrukken zoo is men
er.
De hel is dus eeuwig, omdat het niet zijn
kan dat zij niet-eeuwig weze.
dinging te duchten hebben 1
De droom der Fransche vrijheids-
moorders is ook deze hunner Belgische
naapers. Vrienden, gewaakt 1 Noch
tans, de door de Fransche katholieken
veroverde .onderwijsvrijheid moest,
voor den openbaren geest en de
heffing van ’t officieel onderwijs zelve,
de heerlijkste uitslagen opleveren.
Sedert 1850 tot 1861 werden, in 67
departementen, 257 nieuwe colleges
gesticht. In de overige 19 departemen
ten vond men niet noodig nieuwe col
leges te stichten. In menige steden
verzocht de gemeenteraad den bisschep
geestelijke leeraars te zenden naar de
kwijnende officieele colleges.
Men vergete niet dat zefs vrijden
kende politiekers, verschrikt door de
gruwelen der revolutie van 1848 en de
klimmende woestheid des gepeupels,
de vrijheid van onderwijs, met voldoe
ning en betrouwen, huldigden. Thiers
zelf, de scepticus was verrukt,
juichte de reden toe van Falloux, Da-
panloup, en hield niet op uit te roepen
Dupanloup heeft gelijk 1 Dupanloup
heeft gelijk 1 De geestelijkheid alleen
kan ons redden 1
Het edele werk van Montalembert,
Lacordaire, Ozanam, Falloux, Dupan
loup... van Cousin, Thiers, moet ver
gruisd, zulks is de wil van het vrijmet-
selaarsbestuur 1 Belgen, opgepast
Waakt op uwe vrijheden
O—
Neptunus de leugenaar heeft
Zaterdag, F Februari nogmaals in Ons
Blad geschreven, en hij heeft nog
geene de minste opmerking gedaan
over onze wederlegging... Het moet
zijn dat hij niets kan of niets durft
tegenspreken.
Wij dagen hem nochtans nogmaals
uit, zulks te doen en wij herhalen het,
zoolang hij het niet gedaan heeft, is
en blijft hij
('t Reusje.)
de inhuldiging der vrije Amerikaansche
Universiteit zal opluisteren met eene
lofrede ter eere der uitgelezen zonen
van Loyola, zal in ’t Land der Vrijheid
door zekeren Macé, vrijmetselaar
van hoogen graad, de afschaffing ge
vraagd en bekomen worden der Falloux
wet op het middelbaar onderwijs ’t
Zijn nochtans de Fransche broeders
die 't luidst hunne vrijheidsliefde uit
bazuinen en 't hevigst bulderen tegen
de onverdraagzaamheid der paters, die
ze verjagen en plunderen, der parochie
priesters welke zij uithongeren, der kat
holieken diezij behandelen a!s uitschot,
der algemeen gewaardeerde en bemin
de nonnen ziekendiensters welke zij op
straat smijten, met op hun borsten
eerekruisen 1 Wij herhalen het de
openbare opinie is sedertlang op hol
geraakt in het eens ridderlijke Fran
krijk. Dat volk werd met leugens ge
voed, met holklinkende woorden ge
paaid, bedorven door wulpscbe roman
ciers en kunstenaars, volgepropt met
vooroordeelen en dweperij, verblind
met schitterende maar onuitvoerbare
beloften, tot uitspattingen verleid door
heidensche tooneelen en muziek ca
naille.
Dit land is rijp voor slavernij, of lie
ver, het ligt al lang onder den hiel der
loge, al schreeuwt men daar meest van
al Leve de vrijheid
Jules Roche schreef laatst België
gaat met reuzenstappen vooruit, on
der den standaard zijner vrijheden
Frankrijk deinst achteiuit met schrik
barende vlugheid, roepende Vrijheid!
Vrijheid maar ’t geniet er geen
enkele
De vrijmetselarij is de ongeluksvo
gel voor onze Zuiderburen, sedert 150
jaar.Echter nam zij maar voorgoed het
roer in handen in 1870,na den val van
Napoleon III. De Broeders bekreu
nen zich weinig om den stoffelijken
voorspoed des lands, de vermeedering
der bevolking, de versterking van leger
en zeemacht, de eensgezindheid en de
vaderlandsliefde der burgers. Inzake
van financiën hebben zij er een handje
van om hunne eigene zakken te vullen,
kozijntjes en vriendjes te mesten met
b. v. gestolen kerk- en kloostergoed.
In 1870 schreef Le Monde Ma-
Qonnique,'1882leverden onze logen
de meeste politiekers die, tijdens den
inval der Pruisen, het Republikeinsch
Bestuur hielpen in ’t leven roepen...
Ik zie nog, na Sedan, «onzen verkleef
den vriend Massol bezig van den mor
gen tot den avond met namen op te
schrijven van Broeders van goeden
wil, die diensten zouden bewijzen. Die
ellelange lijsten van troetelkinderen
werden gestuurd aan de Broeders die
het hooger Bewind hadden... aan
vaard 1
't Zijn die mannen en hunne kweeke-
lingen die thans de sluiting eischen der
middelbare vrije scholen, dat is', der
priestercollegies. Daarna aal het de
beurt zijn der vrije hoogescholen.
De vrijmetselaarsscholen van allen
rang zijn enkel de beste, onovertref
baar als zij alleen staan en geen mede-
BEHEER OPSTEL
Hoogstraat, 83,
NIEUWPOORT.
Zeker, God is oneindig goed en bermher-
tig maar Hij is te zelfder tijde oneindig
rechtveerdig en wijs
Die rechtveerdigheid vereischt dat de mis
dadiger die Gods wetten overtreden heelt,
zonder zich in dit leven te willen bekeeren,
in het andere leven gestraft worde.
Die wijsheid vereischt dat God zijne han
delwijze regele volgens den natuurlijken
gang der zaken zoolang dus als de mensch
op deze wereld natuurlijker wijze bekeer-
baar is van het kwade tot het goede, wekt
Hij hem meedoogend op door zijne genaden
tot de bekeering maar wanneer do mensch,
eens door de scheiding der ziel van het lic
haam, door zijn intreden in de eenwigheid,
niet meer bekeerbaar is, dan moet God hem
alle genaden onttrekken.
God is te goed, zegt gij, om mij te
verdoemen Dit sta ik u volgeern toe ook,
is liet God niet die 11 verdoemt, maar 't is gij
die u zelven verdoemt.
God is evenmin de oorzaak van de hel,
als Hij oorzaak is van de zonde die de hel
voor gevolg heeft.
S’
A
NIEUWSBLAD