van
Eene neus van zeven ellen.
Onverdachte getuigen.
WERKSTAKING
T?
B
NIEUWPOORT KANTON.
Wi] eischen eene
Vlaamsche Hoogeschool
Pharizeërs
Negende Jaargang
Nr 2.
Zaterdag 14 Januari 1911.
God voor bake
Recht voor stake
Vlaamsch voor sprake.
Inschrijvingsprijs op voorhand te betalen
3 fr. per jaar voor België.
Prijs per nummer 5 centiemen.
Weekblad verschijnende eiken Zaterdag.
I
30 ct.[den drukr.
onze
Verkooper JULES DANGEZ,
IJperstraat,
NIEUWPOORT.
BEHEER OPSTEL
Hoogstraat, 83,
NIEUWPOORT.
Iets zwarter, krommer en slech
ter dan eene naamlooze maatschappij
was ei niet... zoolang zij de gelegen
heid niet inzagen er eene te stichten
Geruimen tijd reeds bestond er te
Gent eene samenwerkende maatschap
pij van wevers, door socialisten ge
vormd en bestuurd. Draaide het spel
niet goed of haperde er iets anders, de
samenwerkende maatschappij werd in
alle geval herbakken en wierd... eene
naamlooze maatschappij 1
Weêr eens zwart werd wit
krom, recht; slecht, goed.
Die pasgebooren maatschappij heeft
nu de inschrijving barer aandeelen op
de Beurs aangevraagd, ’t Zal een ple
zier zijn binnen kort de roode Marian
na waggelend te zien komen afgestoo-
ten, te Brussel, op de Beursplaats, de
handen vol aktiën, om liplekkend den
baard te komen streelen van geslepen
Joden of op sluwe bankiers te knipoo-
gen. Met het geld van iedereen, komt
Marianna spelen op de Beurs, Mari
anne «speculeert...
«Speculeeren» was zwart, krom
en slecht nu wordt het wit en recht
en goed I
Zoo gaat het in de socialistische par
tij in alles, altijd en overal.
En als ik dat overweeg, dan valt mij
steeds een der parabels uit het nieuwe
testament te binnen, eene parabel die
spreekt van eenen man die niet en
docht en in den tempel zijn eigen op
hemelen ging en de anderen beschul
digen die man... die was een Phari-
zeêr.
Over eenige weken was ’t werksta
king in den Senaat de linkerzijde de
liberalen en socialisten dus, is er van
ondergeschoten. De reden De
linkerzijde zegde de liberale senator
M. Dupont, is het eens om krachtig
verzet aan te teekenen tegen de han-
Zwart is niet wit krom niet
recht slecht niet goed I Dat is zoo
bij u, bij mij, bij iedereen, behalve.,.,
bij de socialisten 1 Hetgeen zwart,
krom en slecht is bij de vijanden,
wordt wit, recht en goed, zoodra
ëén hunner zelf in 't spel zit
De kapitalisten, dat zijn uitbuiters
die met 't zweet van den werkman tee-
ren en zwieren, echels die ’t bloed van
den werkman afzuigen maar... dragen
diezelfde kapitalisten den naam van
eenen Vandervelde, eenen Grimard,
eenen Furnémont, ho, dan is er geene
spraak meer als... van edele verdedi
gers van den werkman en weldoeners
der menschheid zwart wordt wit
krom, rechtslecht, goed I
Van ouds af hebben de socialisten al
hunne gal, al hunnen haat op de naam
looze maatschappijen uitgespuwdl Eene
naamlooze maatschappij was de dood
van den kleinen burger eene naamloo
ze maatschappij leefde van ’t kapitaal
en op den rug der kleinen om andere
kleinen te verdrukken; eene naamlooze
maatschappij, door 't verkregen geld,
de uitbreiding en de groeiende macht,
rees op als dwingeland eene naamloo
ze maatschappij was eene schreeuwen
de onrechtvaardigheid, daar, als het er
op aankwam de winsten te verdeelen,
de werkman, de eenige vooitbrenger,
altijd bastaard bleefeene naamlooze
maatschappij was een schandig waag
spel, blootgesteld aan alle soorten van
beursslagen door onneerlijke geldman-
men bewerkt 1
Mijnheer Taft, voorzitter de Repu
bliek van deVereenigde Staten inAme-
rika, is een protestant, maar een zeer
verstandig man. Welnu? wilt gij weten
hoe hij de katholieke Kerk beoordeelt?
Hij zegt De grootste beschavings-
macht is de Katholieke Kerk. En
sprekende van volkeren der Philippijn-
sche eilanden, zegt hij nog Het
grootste ongeluk dat deze volkeren ge
troffen heeft, is de vernieling van hun
ne katholieke kerken».
Ergo dus alle vrijmetselaars, libe
ralen en socialisten, enz. die de ka
tholieke kerk bestrijden, zijn vijanden
van de ware beschaving en van het ge
luk der volkeren.
ger onderwijs.
Ze zal er komen, opdat niets weer
staat aan rechtveerdigheid, omdat men
eens moe wordt te wachten, omdat
de werking uitgaat in het moedig
meedoen van ieder waren vlaming.
Ze zal er komen, de Vlaamsche
Hoogeschool 1
Den lande door gaan de stemmen om
hoog om ze op te eischen,voor ons volk
dat behoefte heeft aan hooger geestes
leven, aan herworderd zelfbewust zijn,
aan weeropenbloeiende liefde voor zijn
vervallene eensdaags zoo beroemde in
stellingen.
Ze zal er komen omdat de jeugd het
gewild heeft en dat in de jeugd Vlaan-
derens toekomst ligt.
De jongeren ze moeten winnen om
dat ze in den kop dragen, gedachten
die ze willen bewerkstelligd zien, om
dat ze in hun herten, dien gloed voe
len, lijk onze vaderen voelden, voor 't
begaan van groote, van verheven daad
zaken.
Door hun eendrachtig optreden,hun
nen onvermoeibaren kamp, hebben ze
een heerlijk beeld ten aanschouwen
gegeven van vastberaden fierheid en
van onwankelbare hoop om hunne
leus Uit houwe trouw wordt Vlaan-
derland herboren 1 Herwig.
Eens eene blauwe scheen loopen,
eens een neusken krijgen dat kan aan
iedereen voorvallenmaar eene neus ge
zet worden van zeven ellen lang, daar
voor moet gij socialist zijn en... citoyen
Furnémont heeten
Citoyen Furnémont wilde optreden
als verdediger van Ferrer, den Spaan-
schen anarchist.Met de krop in de keel
zei hij vaarwel aan zijne geliefde fles-
schen bourgogne en trok op naar
Spanje 1 Ter plaatse ging hij de bewij
zen opzoeken en verzamelen die de on
schuld van Ferrer en de onrechtvaar
digheid van ’t vonnis moesten bewij
zen
Citoyen Furnémont kwam terug hij
had de bewijzen op zak. Meetingen
werden ingericbt die hij, citoyen Fur
némont, voorzat en waar hij het groot
woord voerde Ferrer was onschul
dig, de wet werd verkracht, de rechters
waren beulen en voegde hij erbij,
met vreugde zal ik de hand drukken
van hem die Ferrer wreken zal 1
Ongelukkiglijk, citoyen Furnémont
heeft niet lang den tijd gehad om met
Ferrer’s onschuld de straten op en af
te loopen I
De Spaansche republikeinen en an
dere antikatholieken hadden voor dc
heropening der Kamers eene groote zit
ting over Ferrer belegd. Zij hadden
hunnen geleerdstenvolksvertegenwoor
diger, Malquiadoz Alvarez, gelast al
de stukken van Feirer’s proces van
naaldje tot draadje te onderzoeken, in
de hoop er iets in te vinden dat niet in
den haak zat. Deze groote advokaat
heeft gezocht en herzocht en.?. niet?
Die kreet, hij weergalmde, onophou
delijk, geweldig, langs alle kanten op
de onvergetelijke Rodenbachsdagen
van Roeselaere.
Hij wierd uitgezongen, krachtig,met
volle borst, door duizenden studenten
uitgevend in de straten, hunne blijheid
van te leven, hun genoegen om hunne
geestdriftige jeugd, hunne fierheid voor
hun standvastig ras, hun levend bewijs
van hunne vlaamschheid, en hunne hei
lige strijd ter verovering van hunne
rechtveerdige rechten, van hun gewild,
gedroomd, van hun schoon, hun edel
ideaal.
Anderen hebben er mee gespot, ze
hebben er mee gelachen, en hunne
schouders opgesteken.
Anderen hebben minachtend neerge
zien op die heerlijke uiting van die
rechtmatige gevoelens en begeerten.
Anderen hebben ons gehoond waai
zij konden, en onze tale wilden ze doen
dienen tot asschepoetster en als ver-
worpelinge van onzen stam.
Maar, keering is gekomen, al met
eens,in eene plotse opjubeling van alle
vlaamsche herten.
Eensdaags hebben ze gelachen en
gespot, nu mogen ze grijnzen.
Ah 1 ’t is dat ze onze jeugd,
Vlaamsche jeugd niet kenden.
De beweging die van hen uitging, ze
meenden 't een strooivuurtje, dat op
flakkert voor eenige uren in hellen
gloed om seffens uit te dooven.
Maar ze hebben zich vergist.
Vlaanderens jeugd is taai, taai als
Vlaanderen zelf, en als het iets in den
kop heeft, dèt moet en dM zal het win
nen.
Vlaanderens jeugd is de verpersoon
lijking van gansch een volk, dat snakt
naar zijne herboorte en zijne herwor-
ding,en dat nu zooals in ’t verleden zijn
zelfs wil blijven met zeden, liefde en
taal.
De taal is gansch het volk.
De taal dat is de veropenbaring van
gansch ons geschiedkundig bestaan, de
taal dat is de herleving van gansch on
zen stam.
Wij willen ze weer in hare eere her
steld, omdat het vlaamsche volk zoo
veel recht heeft, en meer nog, als an
deren te leven onder Gods glorierijke
zonne, zijn eigen leven van over eeu
wen en dat altijd het zijne is geweest.
Onze taal, we willen ze weer hooren
spreken gansch de gouwen door, over-
heerschend andere, die met goudene
versiersels de onze wilden in snoerende
banden leggen.
Onze taal, we willen ze weer hooren
herklinken, in de vergaderingen, in de
rechtbanken, in de kerken, in de scho
len.
Ze moet hare plaats hebben en ze
moet de voertaal worden van ons hoo-
delingen der Kamer van volksverte-
genwoordigers. Niettegenstaande ons
aller aandringen, blijft de Kamer in
hare koppigheid volharden en stuurt
ons de budjetten veel te laat, ’t Is
ons onmogelijk ze ernstig te bespre-
ken en bijgevolg, het betaamt ons
niet te beraadslagen I
Bravo, M. Dupont, wel gesproken I
Maar... ja er is een maar bij en een
dikke... Wie draagt de fout dier traag
heid Wie, in de Kamer, speelt de
koppigen Zijn het uwe eigene vrien
den, de liberalen en socialisten, niet
Tijdens de bespreking van het adres
aan den Koning hebben 13 leden der
rechterzijde en 77 der linkerzijde het
woord gevoerd tijdens de bespreking
van het budjet van wegen en middelen:
27 katholieken en33 antiklerikalen,dus
alles bijeen 30 leden der meerderheid
tegen... 70 der minderheid 1
Verkochten de liberalen en socialis
ten wat minder Hauwen kul, alles zou
zoo dapper vooruitschuiven
Nu, het doet ons plezier dat M. Du
pont eens aan de gezonde reden gehoor
gegeven heeft en in den naam zijner
kollega’s, zijne vrienden der Kamer,
eens duchtig heeft gekamd.
(Aankondigingen 15 ct. den drukregel. Rechterlijke bekendmakingen
-o-
DrukkerLOUIS LAMMEN, Hoogstraat, 97, Nieuwpoort
R*R
RM*
'Tlfl' IMII _1T~' II I I IIIIIBI III IHIMIIIIIIBIIW—II
NIEUWSBLAD