van
NIEUWPOORT KANTON.
Over Onderwijs Opvoeding.
”fl8t teeken öes Bchten Ws”
KAMER.
Negende Jaargang
Nr 9.
Zaterdag 4 Maart 1911.
Weekblad verscliijnende ollcexx Zaterdag.
De slechte Pers.
Inschrijvingsprijs op voorhand te betalen
3 fr. per jaar voor België.
Prijs per nummer 5 centiemen.
God voor bake
Recht voor stake
Vlaamsch voor sprake,
JÊ
parabel
^Aankondigingen 15 ct. den drukregel. Rechterlijke bekendmakingen 30 ctjden'drukr.
-o—
DrukkerLOUIS LAMMEN, Hoogstraat, 97, Nieuwpoort.
b,‘ i
*1.
bedriegen, getiouw aan haren uitvinder,
den duivel, die zich in eene slang ver
anderde om des te beter te kunnen ver
lokken.
Godsdienst is bij elke opvoeding on
misbaar. De vrijheid en 't onderwijs,
schreef Cousin, vermeerderen de kan
sen van de misdaad. Het is niet het on
derwijs dat moraliseert, maai de opvoe
ding en vooral de godsdienstige opvoe
ding. Het onderwijs alleen kan zeer
gevaarlijk zijn
Ihiers wilde zich overtuigen of het
beginsel, dat het onderwijs de crimina
liteit vermindert, met de praktijk over
eenkwam. Hij verzamelde de gegevens
van de bestuurders der gevangenissen.
De groote meerderheid gaf antwoor
den, welke Cousin s woorden bevesti
gen.
Volgens Moreau Christophe, in onze
gevangenissen zijn de meest verharde
misdadigers zij, die in scholen hun ver
stand hebben ontwikkeld.
Zonder godsdienstige opvoeding is
het onderwijs slechts een middel tot
diepen val En Guerry, in zijn werk
bekroond door de Academie, bestatigt,
dat in de departementen, waar het volk
het meest onderwezen is, ook de mees
te misdaden zijn. Neen het onderwijs
alleen zal den mensch niet zedelijk ma
ken.
Het is een werktuig,schrijft Portalis,
nuttig of verderfelijk, volgens het ge
bruik, dat men er van maakt
Richt scholen op, zoo klonk het een-
ige jaren geleden, en men kan de ge
vangenissen sluiten. Wat heeft de jeugd
opgevoed in de scholen zonder God
dat woord bitter gelogenstraft.
Comely schreef weleer inde «Figaro»
dat de kinderen, ondanks de weten
schap, opgroeien tot... jonge wolven.
Ziehier wat hij schrijft naar aanleiding
van de veroordeeling van een bende
deugnieten wegens poging tot moord.
Zestien werden gevonnisd,waaronder
twee meisjes. Daarvan werden er drie
veroordeeld, die een oude vrouw had
den vermoord. Het viel mij op, dat
de leeftijd der jeugdige misdadigers af
wisselde tusschen de 17 en 20 jaar.
Daaruit bleek dat ze allen op moeders
schoot zaten, toen de regeering der 3*
vrucht hebben ontplooid. Aan den an
deren, ja, wat Mannen voor wien de
godsdienst van ondergeschikt of geen
belang was, die in een verandering hun
tijdelijk voordeel, ot oogenblikkelijke
hulp hadden gezocht,ja door nog lagere
beweegredenen waren aangespoord, die
door hun afval nooit xedelijk hooger
zijn gerezen, en bij niemand, zelf niet
bij hun nieuwe geloofsgenooten, eer
bied en achting konden inboezemen.
Afval van het katholicisme heeft te
allen tijde beteekcnd eene zedelijke
verlaging.
Hoort ze bassen, die ondankbare af
vallige kinderen, bassen en lasteren te
gen hun moeder immers, nooit zult
gij den zoon met eerbied over zijn moe
der hooren spreken, nadat hij haar ver
acht heeft en verlaten.
Dinsdag twee ondervragingen
De eerste werd gedaan door M. Mabille,
katholiek, over eenen lock out te Lessen,
waar sedert vier maanden 2,500 steenkappers
werkeloos zijn omdat de bazen nunne werk
huizen gesloten hebben. Vu.oens wij uit de
gegeven inlichtingen verstaan, zijn er van de
beide kanten toegevingen te doen. De werk
lieden klagen dat de dagen van oetaling ver
anderd zijn, en dat, voor zekere soorten van
werklieden, de werkuren verlengd zijn.Daar
op zeggen de bazen (en de minister van nij
verheid en arbeid heeft het bevestigd) dat de
steenkappers den zaterdag middag het werk
verlaten en nooit den maandag werken, ter
wijl anderen maar den dinsdag, ja zelfs den
woensdag of donderdag voor goed aan ’twerk
gaan. De bazen willen daarin verandering en
verbetering brengen en niemand kan dit
afkeuren. Maar 't is op eenige andere punten
dat er nog geschil bestaat. Laat ons hopen
Verkooper JULES DANGEZ,
IJperstraat,
NIEUWPOORT.
BEHEER du OPSTEL
Hoogstraat, 97,
NIEUWPOORT.
republiek de kruisbeelden van de
schoolwanden liet nemen, om ze op
kruiwagens naar de rommelkamers te
brengen.
De bedorven jeugd is opgevoed in
een sfeer, waarin alles wordt geduld,
behalve God,de Schepper der zedewet,
Toen het onderwijs in de Fransche
scholen het christelijk karakter verloor,
schreef ik heele reeksen artikelen im
aan te toonen, dat men door den gods
dienst te verbannen, de jeugd haar rei
ne zeden ontnam, en onmenschelijlre
misdadigers kweeken zou. Ik voorspel
de, dat men een tijd zou beleven,waar
in men zich verplicht zou zien, de kin
deren te dooden als jonge wolven
dat men een tijd zou beleven waarop,
in tegenwoordigheid van meesters en
kinderen, op een openbaar plein het
hoofd zou worden afgeslagen van kna
pen, die ondanks hunne jeugd reeds
monsters waren in boosheid.
Toen ik dat voorspelde heeft men er
om gelachen. Nu erken ik, dat het daar
toe nog niet gekomen is, maar in elk
geval zijn wij toch al zoo ver dat da
banken der beschuldigden veel gelijken
op schoolbanken. Dat is maar het be
gin, het andere zal wel komen ’t
Geen vóór eenige jaren belachelijk
schrift had geschenen,doet ons nu ijzen
bij die nakende werkelijkheid.
Het andere zal wel komen I
De statistiek der misdaden in Frank
rijk door kinderen bedreven, is huive
ringwekkend. Die echte boosdoeners,
apachen de schrik van burgers en
politie, en waarin te vergeefs een plek
je wordt gezocht, dat niet bedorven is
en verkankerd, zijn allen jongelieden
van 14 tot 20 jaar.
Renan, die veel van phrasen hield,
zei Wij leven van een schaduw,van
den geur van een ledige vaas na ons
zal men leven van de schaduw eener
schaduw. Ik vrees soms dat het. wel
een weinig min zal zijn
Of hij geen ernstiger woorden zou
gebruiken, zoo hij nog leefde, de wufte
spotter I
Een opvoeding zonder godsdienst is
onzin, Scholen zonder godsdienst een
ramp. Goddelooze scholen een gruwel.
Albert von Ruville, professor in de
geschiedenis aan de op- en- top Lutb-er-
sche hoogeschool te Halle, is tot de
kerk teruggekeerd. In een ophefma
kend boek Terug tot de Kerk heeft
hij den weg der genade beschreven, of
liever bezongen, die zijn zoekend ver
stand naar het stralend licht desGeloofs
en zijn tastende stappen bracht in de
eenig ware kerk van Jesus-Christus.
Maar zijn bewondering is onbedwing
baar en weeral is een nieuw werk
verschenen Het teeken van den
echten Ring.
De titel is ontleend aan een
uit Lessing
Sultan Saladin wilde den wijzen Jood
Nathan een strik spannen en vroeg
hem zeg mij welke van de drie gods
diensten' Islam, Jodendom, Christen
dom vindt gij de redelijkste Toen
maakte de sluwaard er zich af met een
parabel.
In overouden tijd leefde er in het
verre Oosten een man, die een uiterst
kostbaren ring als familie-erfgoed had.
De man had drie zonen, hem alle even
lief. Hij wist niet aan wien den ring
nalaten, en daarom liet hij door een
kunstenaar twee valsche ringen maken,
die de vader zelf niet van den echten
kon onderscheiden. Op zijn sterfbed
liet hij elk der drie zonen afzonderlijk
komen, gaf elk een ring er. bracht elk
in den waan, dat hij alleen dat luister
rijke erfstuk kreeg.
Zoo is het ook met de drie gods
diensten ieder meent voor zich het
ware te hebben en voor de rest moeten
we maar afwachten.
Aan die parabel ontleent Ruville den
titel van zijn nieuw boek. Het teeken
des echten Rings. Dat teeken is de
ootmoed, de nederigheid .Deze deugd is
het onvervreemdbaar bezit van het
christendom. Dan schetst hij de rol der
nederigheid in de geschiedenis dér ver
lossing, en in de inrichting van het ver
lossingswerk. In dit boek spreekt bo
venal de geschiedtschriiver, het is een
geschiedkundig onderzoek. Voor zich
zelf had de schrijver dat onderzoek
niet meet noodig. Hij had zijn parel
gevonden. Hij wilde enkel de gedach
ten en de redenen, die hem in dei tijd
geleid hebben, ordenen en in een ge
zichtsveld brengen, opdat ze voor eiken
waarheidszoeker zonden zijn een dwin
gend bewijs. Pit toont het torenhoog
verschil tusschen bekeeringen tot het
katholicisme en zulke van het katho
licisme tot het ongeloof.Aan den eenen
kant hoog ernstige, diep-godsdienstige
karakters 1 - i:. alle nederigheid op
str reld 1 n lar d<; w arbeid, en in haar
ei ad d jke is'.t aide wond mare gaven
van hun hart en geest in vrome gods-
Wat de liberalen al niet verzinnen
om onze buitenbevolking te bederven
grenst bijna aan het ongelooflijke. Hun
geliefkoosd middel is de pers, waarme
de zij de dorpsbewoners langs hunnen
kant trachten te krijgen. Zij weten dat
zij daarin niet zullen gelukken zoolang
het katholiek geloof diep in de herten
blijft geankerd daarom zullen zij de
verordeningen van Paus en Bisschop
pen beknibbelen, de geloofswaarheden
van onzen H. Godsdienst nog wel iets
of wat eerbiedigen,maar de ceremoniën
en geortiiken der H. Kerk in 't bela
chelijk trekken, de priesters en kloos
terlingen bespotten en hunne werken
op sociaal gebied afbreken en bekam
pen.
Wat moet er geworden van de lezers
zulker bedervende bladen Zij zullen
in hun geloof verzwakken, stillekensaan
hunne christelijke plichten verwaarloo-
zen en overloopen naar het vijandige
kamp. Dat is onvermijdelijk, want met
wien men verkeert wordt men vereerd.
Zeg mij welke gazet hij leest, en ik zal
u zeggen welke opeme hij belijdt en
dat moet ons niet verwonderen eenen
slechten makker moet men vluchten,
wil men niet weldra zijne slechte hoe
danigheden overerven.
Maar is eene slechte gazet niet ge
vaarlijker dan een slechte vriend? Voor
zeker want het dagblad komt regelma
tig ons bezoeken, ligt op tafel onder
onze oogen en wat wij met de oogen
lezen dringt dieper in onzen geest dan
wat wij met de ooren hooren. Het dag
blad is om zoo te zeggen het voedsel
onzer ziel geworden. Hetgeen wij alle
dagen nutten tot onderhoud van ons
lichaam, verandert in ons eigen wezen,
in ons vleesch, in ons bloed zoo ook
is het dagblad om zoo te zeggen het
voedsel onzer ziel geworden. Het is
onze leermeester, waaraan wij ons wil
lekeurig onderwerpen. Want waarom
lezen wij er in Is het niet om ons te
onderwijzen Is het dan te verwonde
ren dat wij als klinkende munt aanne
men, alles wat het ons mededeelt, des
te te meer daar de goddelooze schrijver
zijne leugens en dwalingen tracht te
versieren en te verbloemen, aoodat niet
alleenlijk de eenvoudige maar zelf soms
de meer geletterden bedrogen worden?
Ah de pers is een machtig wapen
in de handen der vrijmetselaars zij
weten het maar al te wel, en daarom
deinzen ze niet achteruit, om in 't ge
nipt hunne slechte waar in winkel en
herberg te bestellen,om door den post,
ondei band, het opschrift(de vrije stem)
langs binnen gekeerd, ten einde geen
argwaan te verwekkenen sommige hui
zen te sturen.
Vrienden, opgepast 1 Laat u niet ver
schalken door deze schuinsche midde-
len De waarheid verbergt zich niet,
zij durft overal vrij er vrmk onder h^t
zonlicht te voorschijn k men de leu
gen alleen verbergt, verstopt, v rmomt
zich om des te gemakkelijker te kunnen
WSBI
NI
A
D
ggEmagaa.fr1 -"■* - - ~»p>^”ra!sgaar/:-c^T^^jBagaacBCMMBMBrgEJi»iiiiiiFi