van NIEUWPOORT KANTON. Over Onderwijs Opvoeding. ”fl8t teeken öes Bchten Ws” KAMER. Negende Jaargang Nr 9. Zaterdag 4 Maart 1911. Weekblad verscliijnende ollcexx Zaterdag. De slechte Pers. Inschrijvingsprijs op voorhand te betalen 3 fr. per jaar voor België. Prijs per nummer 5 centiemen. God voor bake Recht voor stake Vlaamsch voor sprake, JÊ parabel ^Aankondigingen 15 ct. den drukregel. Rechterlijke bekendmakingen 30 ctjden'drukr. -o— DrukkerLOUIS LAMMEN, Hoogstraat, 97, Nieuwpoort. b,‘ i *1. bedriegen, getiouw aan haren uitvinder, den duivel, die zich in eene slang ver anderde om des te beter te kunnen ver lokken. Godsdienst is bij elke opvoeding on misbaar. De vrijheid en 't onderwijs, schreef Cousin, vermeerderen de kan sen van de misdaad. Het is niet het on derwijs dat moraliseert, maai de opvoe ding en vooral de godsdienstige opvoe ding. Het onderwijs alleen kan zeer gevaarlijk zijn Ihiers wilde zich overtuigen of het beginsel, dat het onderwijs de crimina liteit vermindert, met de praktijk over eenkwam. Hij verzamelde de gegevens van de bestuurders der gevangenissen. De groote meerderheid gaf antwoor den, welke Cousin s woorden bevesti gen. Volgens Moreau Christophe, in onze gevangenissen zijn de meest verharde misdadigers zij, die in scholen hun ver stand hebben ontwikkeld. Zonder godsdienstige opvoeding is het onderwijs slechts een middel tot diepen val En Guerry, in zijn werk bekroond door de Academie, bestatigt, dat in de departementen, waar het volk het meest onderwezen is, ook de mees te misdaden zijn. Neen het onderwijs alleen zal den mensch niet zedelijk ma ken. Het is een werktuig,schrijft Portalis, nuttig of verderfelijk, volgens het ge bruik, dat men er van maakt Richt scholen op, zoo klonk het een- ige jaren geleden, en men kan de ge vangenissen sluiten. Wat heeft de jeugd opgevoed in de scholen zonder God dat woord bitter gelogenstraft. Comely schreef weleer inde «Figaro» dat de kinderen, ondanks de weten schap, opgroeien tot... jonge wolven. Ziehier wat hij schrijft naar aanleiding van de veroordeeling van een bende deugnieten wegens poging tot moord. Zestien werden gevonnisd,waaronder twee meisjes. Daarvan werden er drie veroordeeld, die een oude vrouw had den vermoord. Het viel mij op, dat de leeftijd der jeugdige misdadigers af wisselde tusschen de 17 en 20 jaar. Daaruit bleek dat ze allen op moeders schoot zaten, toen de regeering der 3* vrucht hebben ontplooid. Aan den an deren, ja, wat Mannen voor wien de godsdienst van ondergeschikt of geen belang was, die in een verandering hun tijdelijk voordeel, ot oogenblikkelijke hulp hadden gezocht,ja door nog lagere beweegredenen waren aangespoord, die door hun afval nooit xedelijk hooger zijn gerezen, en bij niemand, zelf niet bij hun nieuwe geloofsgenooten, eer bied en achting konden inboezemen. Afval van het katholicisme heeft te allen tijde beteekcnd eene zedelijke verlaging. Hoort ze bassen, die ondankbare af vallige kinderen, bassen en lasteren te gen hun moeder immers, nooit zult gij den zoon met eerbied over zijn moe der hooren spreken, nadat hij haar ver acht heeft en verlaten. Dinsdag twee ondervragingen De eerste werd gedaan door M. Mabille, katholiek, over eenen lock out te Lessen, waar sedert vier maanden 2,500 steenkappers werkeloos zijn omdat de bazen nunne werk huizen gesloten hebben. Vu.oens wij uit de gegeven inlichtingen verstaan, zijn er van de beide kanten toegevingen te doen. De werk lieden klagen dat de dagen van oetaling ver anderd zijn, en dat, voor zekere soorten van werklieden, de werkuren verlengd zijn.Daar op zeggen de bazen (en de minister van nij verheid en arbeid heeft het bevestigd) dat de steenkappers den zaterdag middag het werk verlaten en nooit den maandag werken, ter wijl anderen maar den dinsdag, ja zelfs den woensdag of donderdag voor goed aan ’twerk gaan. De bazen willen daarin verandering en verbetering brengen en niemand kan dit afkeuren. Maar 't is op eenige andere punten dat er nog geschil bestaat. Laat ons hopen Verkooper JULES DANGEZ, IJperstraat, NIEUWPOORT. BEHEER du OPSTEL Hoogstraat, 97, NIEUWPOORT. republiek de kruisbeelden van de schoolwanden liet nemen, om ze op kruiwagens naar de rommelkamers te brengen. De bedorven jeugd is opgevoed in een sfeer, waarin alles wordt geduld, behalve God,de Schepper der zedewet, Toen het onderwijs in de Fransche scholen het christelijk karakter verloor, schreef ik heele reeksen artikelen im aan te toonen, dat men door den gods dienst te verbannen, de jeugd haar rei ne zeden ontnam, en onmenschelijlre misdadigers kweeken zou. Ik voorspel de, dat men een tijd zou beleven,waar in men zich verplicht zou zien, de kin deren te dooden als jonge wolven dat men een tijd zou beleven waarop, in tegenwoordigheid van meesters en kinderen, op een openbaar plein het hoofd zou worden afgeslagen van kna pen, die ondanks hunne jeugd reeds monsters waren in boosheid. Toen ik dat voorspelde heeft men er om gelachen. Nu erken ik, dat het daar toe nog niet gekomen is, maar in elk geval zijn wij toch al zoo ver dat da banken der beschuldigden veel gelijken op schoolbanken. Dat is maar het be gin, het andere zal wel komen ’t Geen vóór eenige jaren belachelijk schrift had geschenen,doet ons nu ijzen bij die nakende werkelijkheid. Het andere zal wel komen I De statistiek der misdaden in Frank rijk door kinderen bedreven, is huive ringwekkend. Die echte boosdoeners, apachen de schrik van burgers en politie, en waarin te vergeefs een plek je wordt gezocht, dat niet bedorven is en verkankerd, zijn allen jongelieden van 14 tot 20 jaar. Renan, die veel van phrasen hield, zei Wij leven van een schaduw,van den geur van een ledige vaas na ons zal men leven van de schaduw eener schaduw. Ik vrees soms dat het. wel een weinig min zal zijn Of hij geen ernstiger woorden zou gebruiken, zoo hij nog leefde, de wufte spotter I Een opvoeding zonder godsdienst is onzin, Scholen zonder godsdienst een ramp. Goddelooze scholen een gruwel. Albert von Ruville, professor in de geschiedenis aan de op- en- top Lutb-er- sche hoogeschool te Halle, is tot de kerk teruggekeerd. In een ophefma kend boek Terug tot de Kerk heeft hij den weg der genade beschreven, of liever bezongen, die zijn zoekend ver stand naar het stralend licht desGeloofs en zijn tastende stappen bracht in de eenig ware kerk van Jesus-Christus. Maar zijn bewondering is onbedwing baar en weeral is een nieuw werk verschenen Het teeken van den echten Ring. De titel is ontleend aan een uit Lessing Sultan Saladin wilde den wijzen Jood Nathan een strik spannen en vroeg hem zeg mij welke van de drie gods diensten' Islam, Jodendom, Christen dom vindt gij de redelijkste Toen maakte de sluwaard er zich af met een parabel. In overouden tijd leefde er in het verre Oosten een man, die een uiterst kostbaren ring als familie-erfgoed had. De man had drie zonen, hem alle even lief. Hij wist niet aan wien den ring nalaten, en daarom liet hij door een kunstenaar twee valsche ringen maken, die de vader zelf niet van den echten kon onderscheiden. Op zijn sterfbed liet hij elk der drie zonen afzonderlijk komen, gaf elk een ring er. bracht elk in den waan, dat hij alleen dat luister rijke erfstuk kreeg. Zoo is het ook met de drie gods diensten ieder meent voor zich het ware te hebben en voor de rest moeten we maar afwachten. Aan die parabel ontleent Ruville den titel van zijn nieuw boek. Het teeken des echten Rings. Dat teeken is de ootmoed, de nederigheid .Deze deugd is het onvervreemdbaar bezit van het christendom. Dan schetst hij de rol der nederigheid in de geschiedenis dér ver lossing, en in de inrichting van het ver lossingswerk. In dit boek spreekt bo venal de geschiedtschriiver, het is een geschiedkundig onderzoek. Voor zich zelf had de schrijver dat onderzoek niet meet noodig. Hij had zijn parel gevonden. Hij wilde enkel de gedach ten en de redenen, die hem in dei tijd geleid hebben, ordenen en in een ge zichtsveld brengen, opdat ze voor eiken waarheidszoeker zonden zijn een dwin gend bewijs. Pit toont het torenhoog verschil tusschen bekeeringen tot het katholicisme en zulke van het katho licisme tot het ongeloof.Aan den eenen kant hoog ernstige, diep-godsdienstige karakters 1 - i:. alle nederigheid op str reld 1 n lar d<; w arbeid, en in haar ei ad d jke is'.t aide wond mare gaven van hun hart en geest in vrome gods- Wat de liberalen al niet verzinnen om onze buitenbevolking te bederven grenst bijna aan het ongelooflijke. Hun geliefkoosd middel is de pers, waarme de zij de dorpsbewoners langs hunnen kant trachten te krijgen. Zij weten dat zij daarin niet zullen gelukken zoolang het katholiek geloof diep in de herten blijft geankerd daarom zullen zij de verordeningen van Paus en Bisschop pen beknibbelen, de geloofswaarheden van onzen H. Godsdienst nog wel iets of wat eerbiedigen,maar de ceremoniën en geortiiken der H. Kerk in 't bela chelijk trekken, de priesters en kloos terlingen bespotten en hunne werken op sociaal gebied afbreken en bekam pen. Wat moet er geworden van de lezers zulker bedervende bladen Zij zullen in hun geloof verzwakken, stillekensaan hunne christelijke plichten verwaarloo- zen en overloopen naar het vijandige kamp. Dat is onvermijdelijk, want met wien men verkeert wordt men vereerd. Zeg mij welke gazet hij leest, en ik zal u zeggen welke opeme hij belijdt en dat moet ons niet verwonderen eenen slechten makker moet men vluchten, wil men niet weldra zijne slechte hoe danigheden overerven. Maar is eene slechte gazet niet ge vaarlijker dan een slechte vriend? Voor zeker want het dagblad komt regelma tig ons bezoeken, ligt op tafel onder onze oogen en wat wij met de oogen lezen dringt dieper in onzen geest dan wat wij met de ooren hooren. Het dag blad is om zoo te zeggen het voedsel onzer ziel geworden. Hetgeen wij alle dagen nutten tot onderhoud van ons lichaam, verandert in ons eigen wezen, in ons vleesch, in ons bloed zoo ook is het dagblad om zoo te zeggen het voedsel onzer ziel geworden. Het is onze leermeester, waaraan wij ons wil lekeurig onderwerpen. Want waarom lezen wij er in Is het niet om ons te onderwijzen Is het dan te verwonde ren dat wij als klinkende munt aanne men, alles wat het ons mededeelt, des te te meer daar de goddelooze schrijver zijne leugens en dwalingen tracht te versieren en te verbloemen, aoodat niet alleenlijk de eenvoudige maar zelf soms de meer geletterden bedrogen worden? Ah de pers is een machtig wapen in de handen der vrijmetselaars zij weten het maar al te wel, en daarom deinzen ze niet achteruit, om in 't ge nipt hunne slechte waar in winkel en herberg te bestellen,om door den post, ondei band, het opschrift(de vrije stem) langs binnen gekeerd, ten einde geen argwaan te verwekkenen sommige hui zen te sturen. Vrienden, opgepast 1 Laat u niet ver schalken door deze schuinsche midde- len De waarheid verbergt zich niet, zij durft overal vrij er vrmk onder h^t zonlicht te voorschijn k men de leu gen alleen verbergt, verstopt, v rmomt zich om des te gemakkelijker te kunnen WSBI NI A D ggEmagaa.fr1 -"■* - - ~»p>^”ra!sgaar/:-c^T^^jBagaacBCMMBMBrgEJi»iiiiiiFi

HISTORISCHE KRANTEN

Nieuwsblad van Nieuwpoort & Kanton (1902-1914) | 1911 | | pagina 1