van
NIEUWPOORT
KANTON.
"Weeltblad versdiijnencle eiken
Zaterdag 10 Juni 1911.
God voor bake
Recht voor stake
Vlaamsch voor sprake.
altijd
over fle Vrouw en de Kerk.
Negende Jaargang
Inschrijvingsprijs op voorhand te betalen
3 fr. per jaar voor België.
Prijs per nummer 5 centiemen.
N’ 23.
'5K'^L’tlOX*<3Lo,®wl
Hoe rijmt men dat te saam
DrukkerLOUIS
het Hollandsch regiem, dat de ge-
de kaak gezet
geluk-
dat te
I
'j
i
^Aankondigingen 15 ct. den drukregel. Rechterlijke bekendmakingen 30 ct. den drukr.
-o-
LAMMEN, Hoogstraat, 97, Nieuwpoort.
VerkooperJULES DANGEZ,
IJperstraat,
NIEUWPOORT.
van die dame
Veracht gij uwe talrijke vrienden die
in het huwelijksbootje niet stappen
't Zijn de nonnetjes niet die veel geld
vragen vooi hun onderwijs, maar wel
de blauwe meesteressen. Met de jaar
wedde van eene enkele uwer blauwe
onderwijzeressen onderhoudt men eene
lagere school met twee klassen.
De naam van katholiek heeft steeds
geprijkt, prijkt nog en zal blijven prij
ken als een eervolle naam.
Geuzen en logiebroeders heboen veel
gemeens met Hunnen en Vandalen om
hunne lafheid, hunne onverdiaagzaam-
heid, en hunne wreedheid jegens an
dersdenkenden.
BEHEER OPSTEL
Hoogstraat, 97,
NIEUWPOORT.
Onlangs bracht ik een bezoekjen aan
ons kerkhof en moet rechtzinnig zijn,
’k was dien dag zoo nog al diepzinnig
en wat droevig gestemd en ’k bezag
Uit de redetwist spruit het licht, uit
de vrije mededinging den vooruitgang.
Onze vrouwen, onze dochters bevin
den haar geheel wel met het ondeiwijs
der nuffige nonnetjes, dat belet haar
niet gebruik te maken van het recht
(niet de plicht, gij verdoolt hier gelijk
bij uw zoeken naar den oorsprong van
den mensch) van te groeien en te ver
menigvuldigen. Dat belet haar niet
voorbeeldige moeders te zijn, de bloem
der samenleving.
’t Is gij die met uw stelsel van vrije
liefde de menschen en bijzonderlijk de
vrouwen tot dierlijke manieren wilt
brengen.
Waar staat er geschreven dat de
mensch het huwelijk moet aangaan
Wilt gij het celibaat afschaffen
Veracht gij de wereldlijke onderwij
zeressen die niet gehuwd zijn
Wat denkt gij dan van het Duitsch
en 1
trouwde onderwijzeressen verplicht de
school te verlaten
Toen er over jaren spraak was van
vrouwenarbeid vond iedereen dat de
plaats der gehuwde vrouw niet in de
fabriek maar wel aan den huiselijken
heerd is.
Geldt het zelve princiep niet voor
de scholen
Veracht gij
Nu is hij zoo gelukkig als hij aan zijn
sterfbed dien priester heeft dien hij zoo
dikwijls heeft bespot,zoo lafhertig heeft
belasterd, zoo schijnheilig heeft ge
tergd. Nu vooreerst begrijpt hij hoe
kleingeestig zijne handelwijze was toen
hij, om aan liberale vrienden aange
naam te zijn, uitmuntte door zijne god
deloosheid nu is hij overtuigd veel
gelukkiger op de wereld te kunnen ge
weest zijn, had hij steeds onder Let
goede vaandel helpen strijden, nu ver
staat hij eindelijk dat het zoo dwaas is
op deze wereld duivelswerk ie verrich
ten, nu ook ondervindt hij dat de
Kerke Christi kan getergd, vervolgd
en bespot worden,maar nooit overwon
nen, en dat het toch zoo lafhertig is
binst uw leven te spotten met hetgeen
gij op het laatste oogenblik zoo
kig zijt ter hulp te roepen.
Ja oprecht, hoe rijmt men
sa Mn
daar al zoo menige grafsted» van Nieu-
poortnaars die ik over tal van jaren
zoowel gekend had en die nu reeds zoo
lang in het graf waren.
’k Dacht bij mij zelven, hier moetik
ook eens komen, hier zal ik ook eens
rusten. Maar, ’k en vreeze niet, god
dank, voor later, want zulk een leven,
zulk een einde.
Maar dan ook ging ik nog dieper den
grond der zaken in en ’k dacht bij mijn
zelven,moest ik eens in plaats van goed
katholiek, liberaal of goddeloos zijn,
wat zou het graf mij dan zeggen, en
oprecht, ja wat moet het graf u dan
zeggen.
Hoe is ’t toch mogelijk, het leven
van eenen liberaal, hoe rijmt men dat
toch te sa&m. Zoolang hij gezond en
wel te pas is, meent hij te moeten strijd
voeren tegen God en zijne Kerk, in ga
zetten, tijdschriften en omzendbrieven
zal hij de priesters hatelijk maken,hun
ne werking verijdelen, hunne zending
dw'?rsboomen, hen belasteren, hen be
spotten, door 't aanvuren der laagste
driften zal hij den mindere tegen den
meerdere opjagen, hem dwingen den
oorlog te helpen meêvoeren tegen al
les wat wij katholieken beminnen en
eerbiedigen, van de huisvaders zal hij
trachten meester te maken om des te
gemakke.ijker de ziel der kinderen aan
de Kerk te onttrekken,met een woord,
alles zal hij in ’t werke stellen, geene
middelen onverlet, geene pogingen on
aangewend laten om zijn hatelijk werk
van papenvreterij te kunnen voortzet
ten.
Maar zie het uur der gerechtigheid
slaat 1 Ons liberaal heerschap valt ziek
en nu zijn de rollen gekeerd, nu heb ik
nog meer redenen van te zeggen Hoe
rijmt men dat tc saam
Zijn naderend einde heeft hem de
oogen geopend en nu ziet bij in dat hij
gemist heeft, dat het te vergeefs was
dat bij hem afbeulde om zielen aan de
Kerk te onttrekken, dat de Kerk over
hem zegepraalt, door hem te overle
ven.
Nu is hij
De zaak is afgehandeld
Verklaart plechtig de oppermeester
van ’t Nieuwpoortsch Logieblad.
Zoo rap niet, Meester 't is uwe ge
woonte eene zaak afgehandeld te ver
klaren als ge niet meer voort kunt.
Niettegenstaande uw dekreet,blijven
wij de zaak als niet afgehandeld be
schouwen zoolang tegenspraak oprijst.
Wie kan betwisten (roept de schrij
ver vol zelfvoldoening uit) wat wij over
de vrouw schreven
Maar Meester toch, ’t is niet genoeg
dat gij overtuigd zijt Dwaalleer en
valschheid waren nooit een bewijs. Be
merk ge toch niet dat ge alleen van uw
gedacht zijt
Wel, alleman betwist wat gij over de
vrouw zegdet.
Haat gij de vrouw of minacht gij ze
zoodanig dat ge maar niet kunt zien dat
ze voor alle deugden,voor allé geestes-
en hertegaven, voor alle ontwikkeling
vatbaar is zoowel als de man
Indien er min vrouwen zijn die haar
met geleerdheid bezig houden of die
met geleerdheid hun brood verdienen
dan mannen, dat is een waar geluk
voor de wereld.
Blijve de vrouw het hert en de man
de geest, zoo zal de wereld opperbest
voortgaan.
Altijd, Sukkelaar, wilt gij doen ge-
looven dat het blauw onderwijs het
beste is maar waarom eischt gij dan
altijd het monopool voor dit onderwijs?
Vermag het misschien tegen de vrije
concurrentie niet
Zoo wij, katholieken, met ons non
nen- en patersonderwijs van mindere
gehalte moeten zijn, des te beter voor
u, dan hebt gij het bestuur, den handel
en de nijverheid veroverd. Dan zijt ge
voor goed de meesters,immers de slim
ste komt altijd aan 't hoofd.
Maar uw aandringen voor het mono
pool van het staatsonderwijs, voor de
afschaffing van het vrij katholiek onder
wijs, bewijst genoeg dat ge bang zijt
van de voortreffelijkheid van ons on
derwijs. Omdat ge er niet tegen op
kunt, zandt gij het willen uit den weg
ruimen.
Wat zoudt gij zeggen, moesten wij
beweren, dat waanwijze mamezels en
kel goed zijn om lichte kooien voort te
brengen
Ehwel 1 Die bewering heeft even
veel weerde als de uwe dat onze nuf
fige nonnetjes enkel goed zijn kwezels
te maken
Dat zijn al holklinkende volzinnen
doch geene bewijzen.
Doe meê met ons en vraag de volle
dige vrijheid van onderwijs Iedere ge
loofsbelijdenis, iedere sekte, iedere ge
zindheid, hare eigene scholen met de
algemeene gelden betaald, mits een
ernstig toezicht van den Staat te aan
veerden.
bepalen daar waar ge ons ertoe dwingt.
Dooden aanvallen zonder reden, dat
laten wij voor u. Maar van dooden
spreken om op uwe aanvallen te ant
woorden, dat zullen wij telkens doen
als het noodig is.
Indien wij bovenarms, niet op de li
berale dame, maar op hare liberale
handelingen, gevallen zijn, dan was het
omdat gij huisincidenten dier vrouw
met of zonder hare toestemming tot
staving gebruiktet van uwe snoode ar
tikelen.
We gclooven ook dat die dame veel
liever zou gehad hebben dat gij haar
met vrede liet zij overwege de zede-
les Rien ri est si dangereux q’un
ignorant anii.
Nog eens, die incidenten hadden den
dorpel van het huis niet moeten over
schrijden en het is eene ware schande
voor ii,aldus het innigste van het leven
uwer vrienden tot stof te maken uwer
polemiek.
Tegen de bediening
hebben wij niets.
't Is integendeel uwe gewoonte steeds
tegen onze katholieke meesters en mee
steressen uit te vallen wij, laten uwe
meesteressen gerust als zij niet door
hare blauwe vrienden in de politiek ge
bracht worden, gelijk in het huidig ge
val. Dan moeten wij ons verdedigen,
hoewel met tegenzin, zelfs tegenover
de handelingen van liberale damen.
’t Is waarlijk komiek om na te gaan,
hoe gij steeds uwe fouten aan anderen
wilt verkoopen. 't Is gij die het vat
aansteken hebt en ge durf ons schijn
heilig toeroepen Ge moest dat toela
ten, ge mocht daaraan niet roeren.
Een enkele naam past u en, onder
de goedkeuring uwer liberale vrienden,
slingeren wij hem u naar het aange
zicht Ge zijt huichelaars. Ge liegt ge
lijk tandentrekkers als ge de oorzaak
der dood van de brave dochter, die gij
bedoelt, aan kerkelijke predikingen toe
schrijft.
Nog eens het is onmenschelijk aldus
ten dienste van uwe politiek, arme
dooden uit het graf te halen tot groot
leed der achtbare bloedverwanten
Renard was een politieker, voöi en na
zijne dood is eene politieke bespreking
over zulk man toegelaten.
Doch gij zult bier onder de algemee
ne verachtig bezwijken, indien ge blijft
vrouwen in uwe artikels mengelen
die met politiek niets te stellen heb
ben.
Gij moet het niet zweren dat ge
haatdragers zijt gloeiende haatdragers;
niemand had deswegens uwe bekente
nis noodig. Uwe ware leuze is Ver
drukking en onrecht, leugen en haat.
Franz.
Wij hebben uwe hatelijke handelwij
ze aan den schandpaal gespijkerd,gelijk
het behoorde.Wij doen het heden nog.
Iedereen weet te Nieuwpoort dat gij
met valsche feiten uwe artikels hebt
willen staven. Gij hebt wetens en wil
lens eene valsche oorzaak toegeschre
ven aan eene ongelukkige dood.
Die eene heiligschende band op de
dooden legt, moet aan de kaak gezet
worden.
Om te bewijzen dat ge een valsch
feit tot staving gaaft van uw gezeever
hebben wij een paar vragen gesteld
wij herhalen ze hier
In een liberaal huis komt eerst de
dienstknecht zot, daarna de moeder
geen van beiden ging ter kerke wie of
wat was de oorzaak van die krankzin
nigheid
En wij kunnen betrekkelijk uwe par-
tijgenooten wel twintig zulke vragen
stellen doch we zullen slechts nader
1
j
NIEUWSBLAD
LLL1L JUJU jut-JaS.llilllli 111- Jil III III '"’jmm'TO -
BsascEeareagggigragB^igawiidMrHi^^
lil ril.IT.-~~r: -'ggw*
J1IIMII II I'