van NIEUWPOORT KANTON. "Weeltblad versdiijnencle eiken Zaterdag 10 Juni 1911. God voor bake Recht voor stake Vlaamsch voor sprake. altijd over fle Vrouw en de Kerk. Negende Jaargang Inschrijvingsprijs op voorhand te betalen 3 fr. per jaar voor België. Prijs per nummer 5 centiemen. N’ 23. '5K'^L’tlOX*<3Lo,®wl Hoe rijmt men dat te saam DrukkerLOUIS het Hollandsch regiem, dat de ge- de kaak gezet geluk- dat te I 'j i ^Aankondigingen 15 ct. den drukregel. Rechterlijke bekendmakingen 30 ct. den drukr. -o- LAMMEN, Hoogstraat, 97, Nieuwpoort. VerkooperJULES DANGEZ, IJperstraat, NIEUWPOORT. van die dame Veracht gij uwe talrijke vrienden die in het huwelijksbootje niet stappen 't Zijn de nonnetjes niet die veel geld vragen vooi hun onderwijs, maar wel de blauwe meesteressen. Met de jaar wedde van eene enkele uwer blauwe onderwijzeressen onderhoudt men eene lagere school met twee klassen. De naam van katholiek heeft steeds geprijkt, prijkt nog en zal blijven prij ken als een eervolle naam. Geuzen en logiebroeders heboen veel gemeens met Hunnen en Vandalen om hunne lafheid, hunne onverdiaagzaam- heid, en hunne wreedheid jegens an dersdenkenden. BEHEER OPSTEL Hoogstraat, 97, NIEUWPOORT. Onlangs bracht ik een bezoekjen aan ons kerkhof en moet rechtzinnig zijn, ’k was dien dag zoo nog al diepzinnig en wat droevig gestemd en ’k bezag Uit de redetwist spruit het licht, uit de vrije mededinging den vooruitgang. Onze vrouwen, onze dochters bevin den haar geheel wel met het ondeiwijs der nuffige nonnetjes, dat belet haar niet gebruik te maken van het recht (niet de plicht, gij verdoolt hier gelijk bij uw zoeken naar den oorsprong van den mensch) van te groeien en te ver menigvuldigen. Dat belet haar niet voorbeeldige moeders te zijn, de bloem der samenleving. ’t Is gij die met uw stelsel van vrije liefde de menschen en bijzonderlijk de vrouwen tot dierlijke manieren wilt brengen. Waar staat er geschreven dat de mensch het huwelijk moet aangaan Wilt gij het celibaat afschaffen Veracht gij de wereldlijke onderwij zeressen die niet gehuwd zijn Wat denkt gij dan van het Duitsch en 1 trouwde onderwijzeressen verplicht de school te verlaten Toen er over jaren spraak was van vrouwenarbeid vond iedereen dat de plaats der gehuwde vrouw niet in de fabriek maar wel aan den huiselijken heerd is. Geldt het zelve princiep niet voor de scholen Veracht gij Nu is hij zoo gelukkig als hij aan zijn sterfbed dien priester heeft dien hij zoo dikwijls heeft bespot,zoo lafhertig heeft belasterd, zoo schijnheilig heeft ge tergd. Nu vooreerst begrijpt hij hoe kleingeestig zijne handelwijze was toen hij, om aan liberale vrienden aange naam te zijn, uitmuntte door zijne god deloosheid nu is hij overtuigd veel gelukkiger op de wereld te kunnen ge weest zijn, had hij steeds onder Let goede vaandel helpen strijden, nu ver staat hij eindelijk dat het zoo dwaas is op deze wereld duivelswerk ie verrich ten, nu ook ondervindt hij dat de Kerke Christi kan getergd, vervolgd en bespot worden,maar nooit overwon nen, en dat het toch zoo lafhertig is binst uw leven te spotten met hetgeen gij op het laatste oogenblik zoo kig zijt ter hulp te roepen. Ja oprecht, hoe rijmt men sa Mn daar al zoo menige grafsted» van Nieu- poortnaars die ik over tal van jaren zoowel gekend had en die nu reeds zoo lang in het graf waren. ’k Dacht bij mij zelven, hier moetik ook eens komen, hier zal ik ook eens rusten. Maar, ’k en vreeze niet, god dank, voor later, want zulk een leven, zulk een einde. Maar dan ook ging ik nog dieper den grond der zaken in en ’k dacht bij mijn zelven,moest ik eens in plaats van goed katholiek, liberaal of goddeloos zijn, wat zou het graf mij dan zeggen, en oprecht, ja wat moet het graf u dan zeggen. Hoe is ’t toch mogelijk, het leven van eenen liberaal, hoe rijmt men dat toch te sa&m. Zoolang hij gezond en wel te pas is, meent hij te moeten strijd voeren tegen God en zijne Kerk, in ga zetten, tijdschriften en omzendbrieven zal hij de priesters hatelijk maken,hun ne werking verijdelen, hunne zending dw'?rsboomen, hen belasteren, hen be spotten, door 't aanvuren der laagste driften zal hij den mindere tegen den meerdere opjagen, hem dwingen den oorlog te helpen meêvoeren tegen al les wat wij katholieken beminnen en eerbiedigen, van de huisvaders zal hij trachten meester te maken om des te gemakke.ijker de ziel der kinderen aan de Kerk te onttrekken,met een woord, alles zal hij in ’t werke stellen, geene middelen onverlet, geene pogingen on aangewend laten om zijn hatelijk werk van papenvreterij te kunnen voortzet ten. Maar zie het uur der gerechtigheid slaat 1 Ons liberaal heerschap valt ziek en nu zijn de rollen gekeerd, nu heb ik nog meer redenen van te zeggen Hoe rijmt men dat tc saam Zijn naderend einde heeft hem de oogen geopend en nu ziet bij in dat hij gemist heeft, dat het te vergeefs was dat bij hem afbeulde om zielen aan de Kerk te onttrekken, dat de Kerk over hem zegepraalt, door hem te overle ven. Nu is hij De zaak is afgehandeld Verklaart plechtig de oppermeester van ’t Nieuwpoortsch Logieblad. Zoo rap niet, Meester 't is uwe ge woonte eene zaak afgehandeld te ver klaren als ge niet meer voort kunt. Niettegenstaande uw dekreet,blijven wij de zaak als niet afgehandeld be schouwen zoolang tegenspraak oprijst. Wie kan betwisten (roept de schrij ver vol zelfvoldoening uit) wat wij over de vrouw schreven Maar Meester toch, ’t is niet genoeg dat gij overtuigd zijt Dwaalleer en valschheid waren nooit een bewijs. Be merk ge toch niet dat ge alleen van uw gedacht zijt Wel, alleman betwist wat gij over de vrouw zegdet. Haat gij de vrouw of minacht gij ze zoodanig dat ge maar niet kunt zien dat ze voor alle deugden,voor allé geestes- en hertegaven, voor alle ontwikkeling vatbaar is zoowel als de man Indien er min vrouwen zijn die haar met geleerdheid bezig houden of die met geleerdheid hun brood verdienen dan mannen, dat is een waar geluk voor de wereld. Blijve de vrouw het hert en de man de geest, zoo zal de wereld opperbest voortgaan. Altijd, Sukkelaar, wilt gij doen ge- looven dat het blauw onderwijs het beste is maar waarom eischt gij dan altijd het monopool voor dit onderwijs? Vermag het misschien tegen de vrije concurrentie niet Zoo wij, katholieken, met ons non nen- en patersonderwijs van mindere gehalte moeten zijn, des te beter voor u, dan hebt gij het bestuur, den handel en de nijverheid veroverd. Dan zijt ge voor goed de meesters,immers de slim ste komt altijd aan 't hoofd. Maar uw aandringen voor het mono pool van het staatsonderwijs, voor de afschaffing van het vrij katholiek onder wijs, bewijst genoeg dat ge bang zijt van de voortreffelijkheid van ons on derwijs. Omdat ge er niet tegen op kunt, zandt gij het willen uit den weg ruimen. Wat zoudt gij zeggen, moesten wij beweren, dat waanwijze mamezels en kel goed zijn om lichte kooien voort te brengen Ehwel 1 Die bewering heeft even veel weerde als de uwe dat onze nuf fige nonnetjes enkel goed zijn kwezels te maken Dat zijn al holklinkende volzinnen doch geene bewijzen. Doe meê met ons en vraag de volle dige vrijheid van onderwijs Iedere ge loofsbelijdenis, iedere sekte, iedere ge zindheid, hare eigene scholen met de algemeene gelden betaald, mits een ernstig toezicht van den Staat te aan veerden. bepalen daar waar ge ons ertoe dwingt. Dooden aanvallen zonder reden, dat laten wij voor u. Maar van dooden spreken om op uwe aanvallen te ant woorden, dat zullen wij telkens doen als het noodig is. Indien wij bovenarms, niet op de li berale dame, maar op hare liberale handelingen, gevallen zijn, dan was het omdat gij huisincidenten dier vrouw met of zonder hare toestemming tot staving gebruiktet van uwe snoode ar tikelen. We gclooven ook dat die dame veel liever zou gehad hebben dat gij haar met vrede liet zij overwege de zede- les Rien ri est si dangereux q’un ignorant anii. Nog eens, die incidenten hadden den dorpel van het huis niet moeten over schrijden en het is eene ware schande voor ii,aldus het innigste van het leven uwer vrienden tot stof te maken uwer polemiek. Tegen de bediening hebben wij niets. 't Is integendeel uwe gewoonte steeds tegen onze katholieke meesters en mee steressen uit te vallen wij, laten uwe meesteressen gerust als zij niet door hare blauwe vrienden in de politiek ge bracht worden, gelijk in het huidig ge val. Dan moeten wij ons verdedigen, hoewel met tegenzin, zelfs tegenover de handelingen van liberale damen. ’t Is waarlijk komiek om na te gaan, hoe gij steeds uwe fouten aan anderen wilt verkoopen. 't Is gij die het vat aansteken hebt en ge durf ons schijn heilig toeroepen Ge moest dat toela ten, ge mocht daaraan niet roeren. Een enkele naam past u en, onder de goedkeuring uwer liberale vrienden, slingeren wij hem u naar het aange zicht Ge zijt huichelaars. Ge liegt ge lijk tandentrekkers als ge de oorzaak der dood van de brave dochter, die gij bedoelt, aan kerkelijke predikingen toe schrijft. Nog eens het is onmenschelijk aldus ten dienste van uwe politiek, arme dooden uit het graf te halen tot groot leed der achtbare bloedverwanten Renard was een politieker, voöi en na zijne dood is eene politieke bespreking over zulk man toegelaten. Doch gij zult bier onder de algemee ne verachtig bezwijken, indien ge blijft vrouwen in uwe artikels mengelen die met politiek niets te stellen heb ben. Gij moet het niet zweren dat ge haatdragers zijt gloeiende haatdragers; niemand had deswegens uwe bekente nis noodig. Uwe ware leuze is Ver drukking en onrecht, leugen en haat. Franz. Wij hebben uwe hatelijke handelwij ze aan den schandpaal gespijkerd,gelijk het behoorde.Wij doen het heden nog. Iedereen weet te Nieuwpoort dat gij met valsche feiten uwe artikels hebt willen staven. Gij hebt wetens en wil lens eene valsche oorzaak toegeschre ven aan eene ongelukkige dood. Die eene heiligschende band op de dooden legt, moet aan de kaak gezet worden. Om te bewijzen dat ge een valsch feit tot staving gaaft van uw gezeever hebben wij een paar vragen gesteld wij herhalen ze hier In een liberaal huis komt eerst de dienstknecht zot, daarna de moeder geen van beiden ging ter kerke wie of wat was de oorzaak van die krankzin nigheid En wij kunnen betrekkelijk uwe par- tijgenooten wel twintig zulke vragen stellen doch we zullen slechts nader 1 j NIEUWSBLAD LLL1L JUJU jut-JaS.llilllli 111- Jil III III '"’jmm'TO - BsascEeareagggigragB^igawiidMrHi^^ lil ril.IT.-~~r: -'ggw* J1IIMII II I'

HISTORISCHE KRANTEN

Nieuwsblad van Nieuwpoort & Kanton (1902-1914) | 1911 | | pagina 1