De Vrouw en öe Kerk van NIEUWPOORT KANTON. Zaterdag 24 Juni 1911. Tn sehrijvingsprij s op voorhand te betalen 3 fr. per jaar voor België. Prijs per nummer 5 centiemen. Negende Jaargang Nr 25. God voor bake Recht voor stake Vlaamsch voor sprake. 'W'eelctola.cl verschijnende ellcen Zaterdag- Hoogstraat, 97, Nieuwpoort. Leuven I het ein- De Kerk met betrek tothetpries- „_„.i bestaan zal verstandig mensch we de be- ^Aankondigingen 15 et. den drukregel. Rechterlijke bekendmakingen 30 ct. den dnrkr. j I -- DrukkerLOUIS LAMMEN, BEHEER OPSTEL Hoogstraat, 97, NIEUWPOORT. Wij schreven dat er weinig kwaad in ligt dat de vrouwen haar min dan de mannen met geleerdheid bezig houden. De mensch bestaat niet alleen uit een geest maar ook uit een lichaam. Dat lichaam heeft noodwendigheden en daaruit ontstaan stoffelijke bezighe den en bekommeringen die, in eene goed ingerichte samenleving, bijzon derlijk aan de vrouw ten deele vallen. Het bezorgen van haar huisgezin, het oppassen van hare kinderen ver schaft aan de echtgenoote, aan de moe der zooveel zorgen dat ze doorgaans geen tijd heeft om haar veel met gees tesontwikkeling bezig te houden. We zien liever de vrouwen goed ha re huizelijke plichten vervullen dan haar overgeven aan eene geestesont wikkeling die op haren stand met past. De jonge vrouwen en de vrouwen der rijke lieden mogen haar naar lust op allerhande studiën toeleggen. De Brugge, den 23 Juni 1911 Mijnheer de uitgever, In het Weekblad van Nieuport en kanton van 20 Mei 11. hebt ge mij uitdrukkelijk genoemd, en 'k verzoek u dus, krachtens de wet, op dezelfde plaats van uw blad (2 blz.) het volgen de antwoord te willen opnemen. Niet dat ik er veel belang aan hecht, want onder ons gezegd, de zaak is toch te dom, niet waar, en 'k kan me vol strekt niet inbeelden dat ge dat ernstig geschreven hebt Ook, ’t zal niet lang zijn. In bovengemeld blad dus op^ de van een artikel dat heet en de vrouw spot ge met iets dat ik onlangs in een boekje van ’t Geloofs onderricht heb geschreven. Spreken de nl. van Gods schepping, heb ik ge zegd De werken van God zijn vol maakt en onverbeterlijk, maar Hij had ze ook door andere, volmaaktere of min volmaakte, kunnen vervangen Wat wijsgeer 1 schrijft ge hij begrijpt niet eens wat het woord volmaakt be- teekent. Welnu, mijn braaf mensch, ’t doet, ?k wete dat Maar 'k twijfel een beetje of gij het weet 1 want ge kunt tach in alle geval niet heel volmaaktelijk lezen En inderdaad, ’t is ’t eerste dat ik u zal antwoorden. 1) In de drie reken die onmiddelijk voorafgaan, heb ik een schoon voor- beeld gegeven dat heel wel uitlegt hoe dat kan zijn I Wilt ge t eens overdruk ken voor uw lezers Ze zullen het da- delijk begrijpen,en voor een keer slim mer zijn dan de uitgever van hun blad Ik schreef ’t volgende ’k zal hooger beginnen om klaar te zijn Een geschapen wezen kan de oneindige vo|’ maaktheid niet bezitten. Daardoor zelf dat het geschapen weid, daardoor zen dat het gemaakt werd is het eindig en kan er maar een beperkte volmaaktheid in gevonden worden. In die beperkte volmaaktheid nu, zijn nog verschillige trappen, en hier juist ligt de vraag Moest God het beste willen Volstrekt niet, als hetgeen hij wilde maar goed Was.” Een goudsmid b. v. (luistert ge goed, Mijnheer maakt een zilveren ring. Die ring kan volmaaktelijk ge maakt zijn, schoon en onverbeterlijk en toch een gouden ring ware nog schooner en beter. Zoo ook de werken van God ze zijn volmaakt en onverbe terlijk, maar Hij had ze ook door ande re, volmaaktere of min volmaakte kun nen vervangen. 2) Wilt ge een ander voorbee'd Ge zijt, Mijnheer, een volmaakte wijs geer of knikt ge neen misschien maar de heilige Thomas van Aquinen, Over eene maand randde een schijver van het Weekblad» den Eerw. Heer Frutsaert opsteller van een boekjen van geloofson derricht aan, en beweercie onder ander, nat Eerweerde niet eens de beteekenis van het woord volmaakt verstond. Hier volgt de antwoord door den geestelijke aan het Weekblad gezonden, op 23 Juni. bij wien ik die leering ben gaan put ten, was toch nog een volmaaktere dan gij. En zoo kunnen ja twee dingen in hun eigen volmaakt zijn, zoo nochtans dat het eene vergeleken met het ander meer of min volmaakt zal wezen I 3) Om te sluiten eer. woord van dank. Ge hebt me eens de gelegenheid gegeven van te schrijven in uw blad en ’k ben altijd gei eed om te herbeginnen: ge moet me maar nog eens noemen, als ge wilt. Dank ook dat ge onze boekjes van t Geloofsonderricht aan uwe lezers laat kennen I Zoudt ge niet willen zoo goed zijn hun te vragen er een abonnement op te nemen Ze kosten 1.50 fr. ’s jaars en zijn te ver krijgen te Rousselare in ’t klein semi narie. Aanveerd, Mijnheer, mijne allerbeste groeten. E. FRUTSAERT, licenciaat in de godsgeleerdheid bij de Hoogeschool van Leuven Allo we winnen op den blauwen leu genaar...de zaak is dus niet atgehan- deld. Des te beter, dan zetten spreking vooit... Vooreerst moeten we doen opmer ken dat het bij de geuzen een stelsel is steeds met hen zelven te boffen. Zeggen dat ze de slimste zijn, dat ze de beste zijn, dat ze het laatste woord hebben, dat is een bestendig gebruik bij hen. Tegenstrijdigaards,ziende blinden en hoorende dooven hebben altijd het laat ste woord...ten minste in hun gedacht. Het Weekblad wil aan zijne suis van lezers doen gelooven dat de invloed der Katholieke Kerk schadelijk is voor de vrouwen. Alle ernstige schrijvers hebben steeds erkend dat de Katholieke Kerk bet meeste heeft bijgebracht om aan de vrouw, in de samenleving, de plaats te verwerven welke ze thans bekleedt en waarop ze recht heeft. Schijver dezer haalde slechts een werk aan onder duizend,tot staving van zijn gezegde, namelijk Larousse .En hij verkoos dat werk omdat het alles behalve van klerikalen oorsprong is. Het Weekblad kan niet looche nen dat Larousse met ons denkt dat de Kerk de vrouw, in eer hersteld heeft doch wetende dat zijne lezers gemakke lijk te paaien zijn, schrijft het kalm Larousse is een weik door letterkun digen vervaardigd en niet door ge schiedschrijvers Ehwel I Neen, Larousse is met vervaardigd door letterkundigen Al lerhande geleerden, en wel geschied kundigen van eerste gehalte, hielpen mede aan het saraenstelLn dier ency clopédie. gehoorzaamheid verschuldigd te wezen bracht nooit noch ongeluk noch mis kenning mede. Indien het «Weekblad droomt van de wereld om te keeren, we zullen het bij zijne droomen laten. De vrouw in alle geval heeft niets te winnen bij dien omkeer. Het gezag, volgens ons, is eerder een last dan een voordeel, om de ver antwoordelijkheid en de bekommering die eraan vast zijn. In wat het priesterdom betreft de Kerk bepaalt dat de vrouw de priester lijke wijding niet kan ontvangen. Is dat eene miskenning opzichtens de vrouw Volstrekt niet. God koos zijne eer ste priesters uitsluitelijk onder de mans personen en de Kerk heeft die oepei- king voortgezet. Zulke bijzonderheden hebben haar in alle tijden en in alle samenlevingen voorgedaan. Een paar voorbeelden In ons land kunnen de dochters des konings aan hunnen vader niet opvolgen. Wil dat zeggen dat de vervaardigers onzer Grondwet de vrouwen verachtten Wie zal dat ernstig beweren Om soldaat te zijn moet men eene zekere gestalte hebben. Wordt zulke regel gesteld tot mis kenning van de personen die eene klei nere gestalte heboen?... Wie zal dat gelooven Dat zijn eenvoudige regels welke de stichters van zekere instellingen bepa len om redens door hen als voornaam gehouden en die men moet aanveerden. Men moet nochtans met slechte in zichten bezield zijn om daarin te zoe ken wat er niet in besloten ligt. Als God en de Kerk het priesterdom voor de manspersonen alleen voorbe houden, we buigen eerbiedig voor hun besluit. VerkooperJULES DANGEZ, IJ perstraat, nieuwpoort. Men vindt hunne namen achteraan in het werk opgegeven. Een ander staaltje om te bewijzen dat het Weekblad »gemakkelijk het laat ste woord heeft. Het Weekblad deed tegen de kerk gelden het vers van den profeet In iniquitatibus concepit me mater mea We antwoordden daarop dat dit vers beteekent ”dat de mensch sinds zijn ontstaan besmet is met de vlek der erf zonde en met eene groote genegenheid naar het kwaad”. Daarop roept het «Weekblad fier uit ”Ge kent geen latijn tn we raden u aan het te keren” Welke verwaandheid toch van wege iemand, die verre van latijn te kennen, het nog niet recht kan afschrijven. Inderdaad het schrijft tot driemaal toe in iniquitatis in plaats van In iniquitatibus ’en zulken apostel wil les sen van latijn geven Een kind dat twee maanden latyn leert zal zulk eene grove feil verbete ren, of zullen de geuzen beweren dat het hier eene drukfeil geldt maar wel zoude het moeten passen datde drukker twee, driemaal juist dezelfde feil bega I De leer der Kerk was, is en zal blij ven (want die leer verandert nooit) dat man en vrouw volkomen gelijk zijn. Beiden hebben eene gelijke ziel,naar Gods evenbeeld geschapen voor bei den bestaat hetzelve begin, hetzelve einde, de zelve wet, de zelve straf, de zelve belooning I Dat er in de kerk, met het betrek tot het huwelijk en met betrek tothetpries terdom, bijzondere wetten bestaan zal zékerlijk niet een verwonderen. Laat ons een oogenblik onderzoeken nochtans of de vrouw veel te klagen heeft van die bijzondere wetten. Met betrek tot het huwelijk bepaalt de kerk Strenge eenheid in het huwe lijksleven tusschen één man en ééne vrouw ;de eeuwige onverbreekbaarheid van den huwelijksband de volstrekte onschendbaarheid van de huwelijks trouw de ware gelijkheid van beide geslachten in recht en plicht de rede lijke onderwerpingen van de vrouw aan den man, onderwerping die dooi de liefde wordt verzacht. Dus tegen de vrouw slechts de on derwerping (die allezins noodzakelijk is) en die ondei werping door de liefde verzacht. Wat wil het «Weekblad dat de vrouw meester zij en de man haar on dergeschikte Maar ’t is dan, volgens zijne stelling, de man die onrechtveer- dig behandeld wordt. In alle maatschappij, in alle land, in alle gemeente, moeten er een hoofd en onderdanen zijn. Het feit van redelijke t cacKu»- NIEUWSBLAD

HISTORISCHE KRANTEN

Nieuwsblad van Nieuwpoort & Kanton (1902-1914) | 1911 | | pagina 1