De Vrouw en öe Kerk
van
NIEUWPOORT KANTON.
Zaterdag 24 Juni 1911.
Tn sehrijvingsprij s op voorhand te betalen
3 fr. per jaar voor België.
Prijs per nummer 5 centiemen.
Negende Jaargang
Nr 25.
God voor bake
Recht voor stake
Vlaamsch voor sprake.
'W'eelctola.cl verschijnende ellcen Zaterdag-
Hoogstraat, 97, Nieuwpoort.
Leuven
I
het ein-
De Kerk
met betrek tothetpries-
„_„.i bestaan zal
verstandig mensch
we de be-
^Aankondigingen 15 et. den drukregel. Rechterlijke bekendmakingen 30 ct. den dnrkr. j
I --
DrukkerLOUIS LAMMEN,
BEHEER OPSTEL
Hoogstraat, 97,
NIEUWPOORT.
Wij schreven dat er weinig kwaad
in ligt dat de vrouwen haar min dan de
mannen met geleerdheid bezig houden.
De mensch bestaat niet alleen uit
een geest maar ook uit een lichaam.
Dat lichaam heeft noodwendigheden
en daaruit ontstaan stoffelijke bezighe
den en bekommeringen die, in eene
goed ingerichte samenleving, bijzon
derlijk aan de vrouw ten deele vallen.
Het bezorgen van haar huisgezin,
het oppassen van hare kinderen ver
schaft aan de echtgenoote, aan de moe
der zooveel zorgen dat ze doorgaans
geen tijd heeft om haar veel met gees
tesontwikkeling bezig te houden.
We zien liever de vrouwen goed ha
re huizelijke plichten vervullen dan
haar overgeven aan eene geestesont
wikkeling die op haren stand met past.
De jonge vrouwen en de vrouwen
der rijke lieden mogen haar naar lust
op allerhande studiën toeleggen. De
Brugge, den 23 Juni 1911
Mijnheer de uitgever,
In het Weekblad van Nieuport en
kanton van 20 Mei 11. hebt ge mij
uitdrukkelijk genoemd, en 'k verzoek
u dus, krachtens de wet, op dezelfde
plaats van uw blad (2 blz.) het volgen
de antwoord te willen opnemen.
Niet dat ik er veel belang aan hecht,
want onder ons gezegd, de zaak is toch
te dom, niet waar, en 'k kan me vol
strekt niet inbeelden dat ge dat ernstig
geschreven hebt
Ook, ’t zal niet lang zijn.
In bovengemeld blad dus op^
de van een artikel dat heet
en de vrouw spot ge met iets dat ik
onlangs in een boekje van ’t Geloofs
onderricht heb geschreven. Spreken
de nl. van Gods schepping, heb ik ge
zegd De werken van God zijn vol
maakt en onverbeterlijk, maar Hij had
ze ook door andere, volmaaktere of
min volmaakte, kunnen vervangen
Wat wijsgeer 1 schrijft ge hij begrijpt
niet eens wat het woord volmaakt be-
teekent.
Welnu, mijn braaf mensch, ’t doet,
?k wete dat Maar 'k twijfel een beetje
of gij het weet 1 want ge kunt tach in
alle geval niet heel volmaaktelijk lezen
En inderdaad, ’t is ’t eerste dat ik u zal
antwoorden.
1) In de drie reken die onmiddelijk
voorafgaan, heb ik een schoon voor-
beeld gegeven dat heel wel uitlegt hoe
dat kan zijn I Wilt ge t eens overdruk
ken voor uw lezers Ze zullen het da-
delijk begrijpen,en voor een keer slim
mer zijn dan de uitgever van hun blad
Ik schreef ’t volgende ’k zal hooger
beginnen om klaar te zijn Een
geschapen wezen kan de oneindige vo|’
maaktheid niet bezitten. Daardoor zelf
dat het geschapen weid, daardoor zen
dat het gemaakt werd is het eindig en
kan er maar een beperkte volmaaktheid
in gevonden worden. In die beperkte
volmaaktheid nu, zijn nog verschillige
trappen, en hier juist ligt de vraag
Moest God het beste willen Volstrekt
niet, als hetgeen hij wilde maar goed
Was.” Een goudsmid b. v. (luistert
ge goed, Mijnheer maakt een zilveren
ring. Die ring kan volmaaktelijk ge
maakt zijn, schoon en onverbeterlijk
en toch een gouden ring ware nog
schooner en beter. Zoo ook de werken
van God ze zijn volmaakt en onverbe
terlijk, maar Hij had ze ook door ande
re, volmaaktere of min volmaakte kun
nen vervangen.
2) Wilt ge een ander voorbee'd
Ge zijt, Mijnheer, een volmaakte wijs
geer of knikt ge neen misschien
maar de heilige Thomas van Aquinen,
Over eene maand randde een schijver van
het Weekblad» den Eerw. Heer Frutsaert
opsteller van een boekjen van geloofson
derricht aan, en beweercie onder ander, nat
Eerweerde niet eens de beteekenis van het
woord volmaakt verstond. Hier volgt de
antwoord door den geestelijke aan het
Weekblad gezonden, op 23 Juni.
bij wien ik die leering ben gaan put
ten, was toch nog een volmaaktere dan
gij. En zoo kunnen ja twee dingen in
hun eigen volmaakt zijn, zoo nochtans
dat het eene vergeleken met het ander
meer of min volmaakt zal wezen I
3) Om te sluiten eer. woord van
dank. Ge hebt me eens de gelegenheid
gegeven van te schrijven in uw blad en
’k ben altijd gei eed om te herbeginnen:
ge moet me maar nog eens noemen,
als ge wilt. Dank ook dat ge onze
boekjes van t Geloofsonderricht
aan uwe lezers laat kennen I Zoudt ge
niet willen zoo goed zijn hun te vragen
er een abonnement op te nemen Ze
kosten 1.50 fr. ’s jaars en zijn te ver
krijgen te Rousselare in ’t klein semi
narie.
Aanveerd, Mijnheer, mijne allerbeste
groeten.
E. FRUTSAERT,
licenciaat in de godsgeleerdheid
bij de Hoogeschool van Leuven
Allo we winnen op den blauwen leu
genaar...de zaak is dus niet atgehan-
deld.
Des te beter, dan zetten
spreking vooit...
Vooreerst moeten we doen opmer
ken dat het bij de geuzen een stelsel is
steeds met hen zelven te boffen.
Zeggen dat ze de slimste zijn, dat ze
de beste zijn, dat ze het laatste woord
hebben, dat is een bestendig gebruik
bij hen.
Tegenstrijdigaards,ziende blinden en
hoorende dooven hebben altijd het laat
ste woord...ten minste in hun gedacht.
Het Weekblad wil aan zijne suis
van lezers doen gelooven dat de invloed
der Katholieke Kerk schadelijk is voor
de vrouwen.
Alle ernstige schrijvers hebben steeds
erkend dat de Katholieke Kerk bet
meeste heeft bijgebracht om aan de
vrouw, in de samenleving, de plaats te
verwerven welke ze thans bekleedt en
waarop ze recht heeft.
Schijver dezer haalde slechts een
werk aan onder duizend,tot staving van
zijn gezegde, namelijk Larousse .En
hij verkoos dat werk omdat het alles
behalve van klerikalen oorsprong is.
Het Weekblad kan niet looche
nen dat Larousse met ons denkt dat de
Kerk de vrouw, in eer hersteld heeft
doch wetende dat zijne lezers gemakke
lijk te paaien zijn, schrijft het kalm
Larousse is een weik door letterkun
digen vervaardigd en niet door ge
schiedschrijvers
Ehwel I Neen, Larousse is met
vervaardigd door letterkundigen Al
lerhande geleerden, en wel geschied
kundigen van eerste gehalte, hielpen
mede aan het saraenstelLn dier ency
clopédie.
gehoorzaamheid verschuldigd te wezen
bracht nooit noch ongeluk noch mis
kenning mede.
Indien het «Weekblad droomt van
de wereld om te keeren, we zullen het
bij zijne droomen laten.
De vrouw in alle geval heeft niets te
winnen bij dien omkeer.
Het gezag, volgens ons, is eerder
een last dan een voordeel, om de ver
antwoordelijkheid en de bekommering
die eraan vast zijn.
In wat het priesterdom betreft de
Kerk bepaalt dat de vrouw de priester
lijke wijding niet kan ontvangen.
Is dat eene miskenning opzichtens de
vrouw
Volstrekt niet. God koos zijne eer
ste priesters uitsluitelijk onder de mans
personen en de Kerk heeft die oepei-
king voortgezet.
Zulke bijzonderheden hebben haar in
alle tijden en in alle samenlevingen
voorgedaan.
Een paar voorbeelden In ons land
kunnen de dochters des konings aan
hunnen vader niet opvolgen. Wil dat
zeggen dat de vervaardigers onzer
Grondwet de vrouwen verachtten
Wie zal dat ernstig beweren
Om soldaat te zijn moet men eene
zekere gestalte hebben.
Wordt zulke regel gesteld tot mis
kenning van de personen die eene klei
nere gestalte heboen?... Wie zal dat
gelooven
Dat zijn eenvoudige regels welke de
stichters van zekere instellingen bepa
len om redens door hen als voornaam
gehouden en die men moet aanveerden.
Men moet nochtans met slechte in
zichten bezield zijn om daarin te zoe
ken wat er niet in besloten ligt.
Als God en de Kerk het priesterdom
voor de manspersonen alleen voorbe
houden, we buigen eerbiedig voor hun
besluit.
VerkooperJULES DANGEZ,
IJ perstraat,
nieuwpoort.
Men vindt hunne namen achteraan
in het werk opgegeven.
Een ander staaltje om te bewijzen dat
het Weekblad »gemakkelijk het laat
ste woord heeft.
Het Weekblad deed tegen de
kerk gelden het vers van den profeet
In iniquitatibus concepit me mater
mea
We antwoordden daarop dat dit vers
beteekent ”dat de mensch sinds zijn
ontstaan besmet is met de vlek der erf
zonde en met eene groote genegenheid
naar het kwaad”.
Daarop roept het «Weekblad fier
uit ”Ge kent geen latijn tn we raden u
aan het te keren”
Welke verwaandheid toch van wege
iemand, die verre van latijn te kennen,
het nog niet recht kan afschrijven.
Inderdaad het schrijft tot driemaal
toe in iniquitatis in plaats van In
iniquitatibus ’en zulken apostel wil les
sen van latijn geven
Een kind dat twee maanden latyn
leert zal zulk eene grove feil verbete
ren, of zullen de geuzen beweren dat
het hier eene drukfeil geldt maar wel
zoude het moeten passen datde drukker
twee, driemaal juist dezelfde feil bega I
De leer der Kerk was, is en zal blij
ven (want die leer verandert nooit) dat
man en vrouw volkomen gelijk zijn.
Beiden hebben eene gelijke ziel,naar
Gods evenbeeld geschapen voor bei
den bestaat hetzelve begin, hetzelve
einde, de zelve wet, de zelve straf, de
zelve belooning I
Dat er in de kerk, met het betrek tot
het huwelijk en met betrek tothetpries
terdom, bijzondere wetten bestaan zal
zékerlijk niet een
verwonderen.
Laat ons een oogenblik onderzoeken
nochtans of de vrouw veel te klagen
heeft van die bijzondere wetten.
Met betrek tot het huwelijk bepaalt
de kerk Strenge eenheid in het huwe
lijksleven tusschen één man en ééne
vrouw ;de eeuwige onverbreekbaarheid
van den huwelijksband de volstrekte
onschendbaarheid van de huwelijks
trouw de ware gelijkheid van beide
geslachten in recht en plicht de rede
lijke onderwerpingen van de vrouw
aan den man, onderwerping die dooi
de liefde wordt verzacht.
Dus tegen de vrouw slechts de on
derwerping (die allezins noodzakelijk
is) en die ondei werping door de liefde
verzacht.
Wat wil het «Weekblad dat de
vrouw meester zij en de man haar on
dergeschikte Maar ’t is dan, volgens
zijne stelling, de man die onrechtveer-
dig behandeld wordt.
In alle maatschappij, in alle land, in
alle gemeente, moeten er een hoofd en
onderdanen zijn. Het feit van redelijke
t
cacKu»-
NIEUWSBLAD