van NIEUWPOORT KANTON. Aan den scWer van De Vrouw en de Kerk Daar iieiil ge ’t al Weekblad van 13 Mei Weekblad ra 24 Juni Weekblad van 3 Jut Negende^ Jaargang NJ 26. Zaterdag 1 Juli 1911. Gemeente Pervyse. God voor bake Recht voor stake Vlaamsch voor sprake. Weekcblad verschijnende ellszen SZsutercleigr- Inschrijvingsprijs op voorhand te betalen 3 fr. per jaar voor België. Prijs per nummer 5 centiemen. Ministerieel tooneelspel. Te Gent. Drukker: LOUIS s leest dan dit 30 ct. den drukr. g VerkooperJULES DANGEZ, IJperstraat, NIE UWPO O RT i vakdag; ■Aankondigingen 15 ct. den drukregel. Rechterlijke bekendmakingen -o- LAMMEN, Hoogstraat, 97, Nieuwpoort. nog eens niet bewijzen dat gij Van 7 tot 8 ure, op de Koeiinarkt, COISTCERT door de Fanfaren Ste Cecilia van Lichtervelde. van overdrijving De vodde is niet kontent vr.n't nieuw Ministerie. Dat is te verstaan. Den dag dat de vodde zal boffen op het katholiek Ministerie, dan zal het voorzeker dien naain niet meer verdienen. Het tooneelspel zij in vijf of zes be drijven,’! is altijd dezelfde ontknoo- ping Kaloten boven. ’t Is reeds lang dat de blauwtjes wa terbekken naar bet bewind en iedere pencollegie waar socialisten en katho lieken nevens ons zouden zetelen, ver klaarde M. Braun, ontslaggevende bur gemeester. Een zuiver, een uitsluitend liberaal schepencollegie dat willen wij dat, en anders niet Daarop antwoordde M.Anseele En wij, wij zullen geen ander schepencol legie meer dulden dan dit waarin de drie partijen vertegenwoordigd zijn. Na een jaar en eer. stuk gepronkt te hebben, heeft M. Biaun maandag zijn ontslag als burgemeester ingetrokken, en is een tweede liberale schepene ge kozen. Het schepencollegie van Gent bestaat nu uit twee katholieken, twee socialisten en twee liberalen. M. Braun heeft verklaard dat hij nu wel met de socialisten die antikatho liek zijn gelijk hij wil zetelen, maar dat, bij de vernieuwing van het man daat der twee katholieke schepenen MM. Siffer en Eylenbosch, deze door de socialisten zullen moeten... buiten gesmeten worden. M. Anseele heeft dit aanveerd. Hij gelijk M, Braun heeft zijn gegeven woord verloochend hij wil nu ook de katholieken uit het schepencollegie, hetgeen hij eerst zelf eene politieke on eerlijkheid noemde. De reden van deze dubbele kazak- keering Wel M. Biaun heeft eerst ak te van eerboet moeten doen aan de so cialisten hij heeft beloofd voortaan ook vorr het algemeen stemrecht te zijn en meê te gaan achter de roode vlag in de betooging van 15 Augustus. De fiere liberalen van vroeger zijn verie gekomen zij moeten aan de slip dei socialisten hangen, gelijk kleine jongens aan moeders voorschoot. BEHEER OPSTEL Hoogstraat, 97, NIEUWPOORT. Mijnheer, Dit is 't laatste wat ik u nu nog zal antwoorden en daarmeê zal 't uit zijn, want met schrijvers die zoo verblind zijn dat ze zelven hun gezegden verdraaien om zich wit te wasschen, is geen pennelwist vol te houden. Alles zal ik nu nog eens niet weerleggen, ’t is gedaan maar met uwe eigene woorden zal ik u bewijzen dat gij een draaier zijt. Twee liberale burgersgazetten, de Matin van Antwerpen,en de «Jour nal de Liege zijn op hun ongemak met de versmelting van liberalen en socialisten, die men tegenwoordig ten allen kante bijwoont. De Matin vraagt zich af wat de li berale burgerij te verwachten heeft van hare onderwerpingen aan de eischen der socialisten. Hetgeen men nu van ons wil, boezemt onrust in voor de toe komst van het land,schrijft het liberaal blad van Antwerpen. Nog al eenige li beralen vrager zich af Wat zal daar uit voort spruiten de zegepraal der Katholieken of de républiek t Is een liberaal blad dat zulke din gen drukt De Journal de Liege een blad van de liberale burgerij van Luik, schrijft Oude en trouwe liberalen zijn onge rust [over het samengaan van liberaal en socialist.] De socialisten eischen nu het algemeen stemrecht dat is maar een begin,een middel voor hen om veel andere dingen op te leggen, zoowel ten nadeele der liberalen als der katholieken. Vroeger i eeds heeft menig liberaal voor de katholieken gestei’d ud vrees voor het socialisme. We moeten opletten dat er, om die reden, nog niet meer li beralen naar de katholieken overloopen tengevolge van een te nauw verbond met de socialisten? t Zijn deze vlotten de kiezers die over de zegepraal beslis sen. Ziedaar hoe liberale burgersbladen schrijven. Ze vreezen dus,en ze zeggen het openbaar, dat vele liberale burgers de tegenwoordige versmelting van libe raal en socialist afkeuren. Als liberale burgers dat schrijven in gazetten, wat zullen liberale burgers dan niet doen, eens dat zij, alleen, in het kieskotje staan Op het einde van 1908 gaf het liber aal collegie van burgemeester en sche penen van Gent zijn ontslag. De meer derheid van den gemeenteraad de twee derden van den raad katholieken en socialisten had het volgende ge stemd behoeftige leerlingen van vrije en officieele scholen worden op den- zelfden voet gesteld, voor wat onder stand betreft. Het liberaal schepencol legie, in zijne onverdraagzaamheid, had gezeid Dat besluit zullen wij niet uit voeren niets voor de leerlingen der katholieke scholen. Gelijk de meerderheid van den raad bij haar besluit bleef, moest het sche pencollegie er van onder trekken. Wij komen nooit terug in een sche- Ehwel lezers wat zegt ge daarvan Alle commentaar is overbodig meen ik. Maar 'k zou eens willen weten of de schrijver van 't Weekblad die drie aanhalingen in zijne gazet zou durven plaatsen. Nog iets. Eerst herlees 't uittreksel van 't Weekblad 3 Juni, en uittreksel van 't Weekblad 24 Juni. De aanhalingen (door onzen tegenstrever gedaan] uit Plato en Aristote- les bewijzen geenszins welke geest in die tijden,onder de algemeenheid heersch- te, vooral niet bij de ROMEINEN, want zij waren niet eens Romeinen maar wel GRIEKEN. (Die man is toch nooit tevreden hé, zijne aanhaling begint met de Grieken, wij antwoorden op de Grieken en hij smijt het dan op de Romeinen. Ge makkelijk hé De andere aanhalingen en namentlijk deze van Juvenal passen slechts op de tijden van’t verval de tijden van Néro in dewelke het zedenbederf inderdaad groot was, wat wij nooit betwist hebben (Als gij het nooit betwist hebt waarom spreekt gij het dan tegen Juvenal evenwel wordt van overdrijving beschuldigd. (We zouden kannen daarop antwoorden Clement wordt beschuldigt, en hij heeft het nooit gezien Wat ’t voorbeeld van Socrates aangaat, wij moeten doen opmerken dat wij zelf nooit van Socrates spraken... 'twas Clement... (We vragen hem aanhalingen hij toont Clement met Socrates om zijne op- werping te bewijzen, en als ’t er staat heeft hij nooit van Socrates gesproken Clement sprak ook van Mummius, van deze laatste Romein, zwijgt onze te genstrever.. Waarom Omdat hij er niet zou van kunnen zeggen hebben wat hij van Socrates zegt,want Mummius toch was geen voorbeeldig en deugdzaam man maar een brutale en onwetende krijgerdie toch zijnen eerbied toonde voor de zwangere vrouw. (Hier spreekt hij weer van Romeinen, die eerbied hebben en in t begin van zijn artikel zegt hij Wij hebben dit nooit beweerd van de romeinen namentlijk dat de Romeinen meer eerbied hebben voor de vrouw dan de Christenen Waar haalt hij het uit Waar 1! Mijne beste man zet eens dit artikel in uw blad Groete Hoogachtend. Dit is genoeg meen ik om den geestestoestand 'Tan dien feilen schrijver te be- toonen.Ik wil maar dit doen omdat al de redeneeringen afstooten op zijnen partij haat. *■1' L IE IIIII II 1 I IIMMIilll I -‘""■g 1,1 WB' Groot Festival, op Zondag 2 Juli 1911. NIEUWSBLAD Hitf - En de ROMEINEN hadden toch nog dit boven ons dat zij de vrouw die de hoop mocht koesteren wel dra moeder te worden eer en eer bied toedroegen, overal waar zij haar ontmoetten, waarin zij de Christenen in ware zedelijkheid overtroffen -ÜIIHiCTir 1 •p Het laatste gedeelte van zijn ar tikel van 17 dezer, kenschetst hem Hij (de tegenstrever) beweert dat hetgeen wij in ons artikel van 13 Mei over de ROMEINEN schrijven (mij namelijk) nog meer als bedrie- valsch zou zijn en een uittreksel uit geleerde boeken onze meening te staven. Wij voldoen volgaarne aan dit ver zoek want hetgeen wij vooruitzetten dat de ROMEINEN(heidenen) meer zijn wij altijd itï staat te BEWIJZEN. Volgt de aanhaling hiervan en eene aanhaling uit E. Clement alzoo De Grieken en de ROMEI NEN ten tijde hunner republiek, beoefenden dén eerbied die men aan zwangere vrouwen verschuloigd is. Op straat of op openbare plaatsen groetten zij deze of stonden haar den doorgang af. SOCRATES en Anaxa- giras toen zij eene zwangere vrouw in eene nauwe straat van Athenen ontmoetten schikten zich langs den muur om haar den doortocht te la- genstrever door uittreksel uit geleer- ten. ons artikel daagt ons uit door ger. Inderdaad, wanneer hij schrijft dat wij een uittreksel van E. Clement gaven om te trachten te bewijzen eerbied hadden voor dc vrouw dan de Christenen, liegt hij, WANT DAT HEBBEN WIJ VAN DE ROMEI NEN NOOIT BEWEERD en hij moet het weten. Onze aanhaling van E. Clement moest alleen bewijzen dat de Romei nen die de hoop mocht koesteren weldra moeder te worden, eer en eerbied bewezen overal waar zij haar ontmoeten. Deze aanhaling inderdaad beant woordde aan de uitdaging van den te- de boeken te bewijzen wat wij gezegd hadden van de Romeinen in ons arti kel van 13 Mei.

HISTORISCHE KRANTEN

Nieuwsblad van Nieuwpoort & Kanton (1902-1914) | 1911 | | pagina 1