van
NIEUWPOORT KANTON.
Aan den scWer van De Vrouw en de Kerk
Daar iieiil ge ’t al
Weekblad van 13 Mei
Weekblad ra 24 Juni
Weekblad van 3 Jut
Negende^ Jaargang
NJ 26.
Zaterdag 1 Juli 1911.
Gemeente Pervyse.
God voor bake
Recht voor stake
Vlaamsch voor sprake.
Weekcblad verschijnende ellszen SZsutercleigr-
Inschrijvingsprijs op voorhand te betalen
3 fr. per jaar voor België.
Prijs per nummer 5 centiemen.
Ministerieel tooneelspel.
Te Gent.
Drukker: LOUIS
s
leest dan dit
30 ct. den drukr. g
VerkooperJULES DANGEZ,
IJperstraat,
NIE UWPO O RT
i
vakdag;
■Aankondigingen 15 ct. den drukregel. Rechterlijke bekendmakingen
-o-
LAMMEN, Hoogstraat, 97, Nieuwpoort.
nog eens niet
bewijzen dat gij
Van 7 tot 8 ure, op de Koeiinarkt,
COISTCERT
door de Fanfaren Ste Cecilia
van Lichtervelde.
van overdrijving
De vodde is niet kontent vr.n't nieuw
Ministerie. Dat is te verstaan. Den dag
dat de vodde zal boffen op het katholiek
Ministerie, dan zal het voorzeker dien
naain niet meer verdienen.
Het tooneelspel zij in vijf of zes be
drijven,’! is altijd dezelfde ontknoo-
ping Kaloten boven.
’t Is reeds lang dat de blauwtjes wa
terbekken naar bet bewind en iedere
pencollegie waar socialisten en katho
lieken nevens ons zouden zetelen, ver
klaarde M. Braun, ontslaggevende bur
gemeester. Een zuiver, een uitsluitend
liberaal schepencollegie dat willen wij
dat, en anders niet
Daarop antwoordde M.Anseele En
wij, wij zullen geen ander schepencol
legie meer dulden dan dit waarin de
drie partijen vertegenwoordigd zijn.
Na een jaar en eer. stuk gepronkt te
hebben, heeft M. Biaun maandag zijn
ontslag als burgemeester ingetrokken,
en is een tweede liberale schepene ge
kozen. Het schepencollegie van Gent
bestaat nu uit twee katholieken, twee
socialisten en twee liberalen.
M. Braun heeft verklaard dat hij nu
wel met de socialisten die antikatho
liek zijn gelijk hij wil zetelen, maar
dat, bij de vernieuwing van het man
daat der twee katholieke schepenen
MM. Siffer en Eylenbosch, deze door
de socialisten zullen moeten... buiten
gesmeten worden.
M. Anseele heeft dit aanveerd. Hij
gelijk M, Braun heeft zijn gegeven
woord verloochend hij wil nu ook de
katholieken uit het schepencollegie,
hetgeen hij eerst zelf eene politieke on
eerlijkheid noemde.
De reden van deze dubbele kazak-
keering Wel M. Biaun heeft eerst ak
te van eerboet moeten doen aan de so
cialisten hij heeft beloofd voortaan
ook vorr het algemeen stemrecht te zijn
en meê te gaan achter de roode vlag
in de betooging van 15 Augustus.
De fiere liberalen van vroeger zijn
verie gekomen zij moeten aan de slip
dei socialisten hangen, gelijk kleine
jongens aan moeders voorschoot.
BEHEER OPSTEL
Hoogstraat, 97,
NIEUWPOORT.
Mijnheer,
Dit is 't laatste wat ik u nu nog zal antwoorden en daarmeê zal 't uit zijn,
want met schrijvers die zoo verblind zijn dat ze zelven hun gezegden verdraaien
om zich wit te wasschen, is geen pennelwist vol te houden.
Alles zal ik nu nog eens niet weerleggen, ’t is gedaan maar met uwe eigene
woorden zal ik u bewijzen dat gij een draaier zijt.
Twee liberale burgersgazetten, de
Matin van Antwerpen,en de «Jour
nal de Liege zijn op hun ongemak
met de versmelting van liberalen en
socialisten, die men tegenwoordig ten
allen kante bijwoont.
De Matin vraagt zich af wat de li
berale burgerij te verwachten heeft van
hare onderwerpingen aan de eischen
der socialisten. Hetgeen men nu van
ons wil, boezemt onrust in voor de toe
komst van het land,schrijft het liberaal
blad van Antwerpen. Nog al eenige li
beralen vrager zich af Wat zal daar
uit voort spruiten de zegepraal der
Katholieken of de républiek
t Is een liberaal blad dat zulke din
gen drukt
De Journal de Liege een blad
van de liberale burgerij van Luik,
schrijft
Oude en trouwe liberalen zijn onge
rust [over het samengaan van liberaal
en socialist.]
De socialisten eischen nu het
algemeen stemrecht dat is maar
een begin,een middel voor hen om
veel andere dingen op te leggen,
zoowel ten nadeele der liberalen
als der katholieken.
Vroeger i eeds heeft menig liberaal
voor de katholieken gestei’d ud vrees
voor het socialisme. We moeten opletten
dat er, om die reden, nog niet meer li
beralen naar de katholieken overloopen
tengevolge van een te nauw verbond
met de socialisten? t Zijn deze vlotten
de kiezers die over de zegepraal beslis
sen.
Ziedaar hoe liberale burgersbladen
schrijven. Ze vreezen dus,en ze zeggen
het openbaar, dat vele liberale burgers
de tegenwoordige versmelting van libe
raal en socialist afkeuren.
Als liberale burgers dat schrijven in
gazetten, wat zullen liberale burgers
dan niet doen, eens dat zij, alleen, in
het kieskotje staan
Op het einde van 1908 gaf het liber
aal collegie van burgemeester en sche
penen van Gent zijn ontslag. De meer
derheid van den gemeenteraad de
twee derden van den raad katholieken
en socialisten had het volgende ge
stemd behoeftige leerlingen van vrije
en officieele scholen worden op den-
zelfden voet gesteld, voor wat onder
stand betreft. Het liberaal schepencol
legie, in zijne onverdraagzaamheid, had
gezeid Dat besluit zullen wij niet uit
voeren niets voor de leerlingen der
katholieke scholen.
Gelijk de meerderheid van den raad
bij haar besluit bleef, moest het sche
pencollegie er van onder trekken.
Wij komen nooit terug in een sche-
Ehwel lezers wat zegt ge daarvan Alle commentaar is overbodig meen
ik. Maar 'k zou eens willen weten of de schrijver van 't Weekblad
die drie aanhalingen in zijne gazet zou durven plaatsen.
Nog iets.
Eerst herlees 't uittreksel van 't Weekblad 3 Juni, en
uittreksel van 't Weekblad 24 Juni.
De aanhalingen (door onzen tegenstrever gedaan] uit Plato en Aristote-
les bewijzen geenszins welke geest in die tijden,onder de algemeenheid heersch-
te, vooral niet bij de ROMEINEN, want zij waren niet eens Romeinen maar
wel GRIEKEN.
(Die man is toch nooit tevreden hé, zijne aanhaling begint met de Grieken,
wij antwoorden op de Grieken en hij smijt het dan op de Romeinen. Ge
makkelijk hé
De andere aanhalingen en namentlijk deze van Juvenal passen slechts op de
tijden van’t verval de tijden van Néro in dewelke het zedenbederf inderdaad
groot was, wat wij nooit betwist hebben
(Als gij het nooit betwist hebt waarom spreekt gij het dan tegen
Juvenal evenwel wordt van overdrijving beschuldigd.
(We zouden kannen daarop antwoorden Clement wordt
beschuldigt, en hij heeft het nooit gezien
Wat ’t voorbeeld van Socrates aangaat, wij moeten doen opmerken dat wij
zelf nooit van Socrates spraken... 'twas Clement...
(We vragen hem aanhalingen hij toont Clement met Socrates om zijne op-
werping te bewijzen, en als ’t er staat heeft hij nooit van Socrates gesproken
Clement sprak ook van Mummius, van deze laatste Romein, zwijgt onze te
genstrever.. Waarom Omdat hij er niet zou van kunnen zeggen hebben wat hij
van Socrates zegt,want Mummius toch was geen voorbeeldig en deugdzaam man
maar een brutale en onwetende krijgerdie toch zijnen eerbied toonde voor de
zwangere vrouw.
(Hier spreekt hij weer van Romeinen, die eerbied hebben en in t begin van
zijn artikel zegt hij Wij hebben dit nooit beweerd van de romeinen namentlijk
dat de Romeinen meer eerbied hebben voor de vrouw dan de Christenen
Waar haalt hij het uit Waar 1!
Mijne beste man zet eens dit artikel in uw blad
Groete Hoogachtend.
Dit is genoeg meen ik om den geestestoestand 'Tan dien feilen schrijver te be-
toonen.Ik wil maar dit doen omdat al de redeneeringen afstooten op zijnen partij
haat.
*■1'
L IE IIIII II 1 I IIMMIilll I -‘""■g 1,1 WB'
Groot Festival,
op Zondag 2 Juli 1911.
NIEUWSBLAD
Hitf -
En de ROMEINEN hadden toch
nog dit boven ons dat zij de vrouw
die de hoop mocht koesteren wel
dra moeder te worden eer en eer
bied toedroegen, overal waar zij haar
ontmoetten, waarin zij de Christenen
in ware zedelijkheid overtroffen
-ÜIIHiCTir 1
•p
Het laatste gedeelte van zijn ar
tikel van 17 dezer, kenschetst hem
Hij (de tegenstrever) beweert dat
hetgeen wij in ons artikel van 13
Mei over de ROMEINEN schrijven (mij namelijk) nog meer als bedrie-
valsch zou zijn en
een uittreksel uit geleerde boeken
onze meening te staven.
Wij voldoen volgaarne aan dit ver
zoek want hetgeen wij vooruitzetten dat de ROMEINEN(heidenen) meer
zijn wij altijd itï staat te BEWIJZEN.
Volgt de aanhaling hiervan en eene
aanhaling uit E. Clement alzoo
De Grieken en de ROMEI
NEN ten tijde hunner republiek,
beoefenden dén eerbied die men aan
zwangere vrouwen verschuloigd is.
Op straat of op openbare plaatsen
groetten zij deze of stonden haar den
doorgang af. SOCRATES en Anaxa-
giras toen zij eene zwangere vrouw
in eene nauwe straat van Athenen
ontmoetten schikten zich langs den
muur om haar den doortocht te la- genstrever door uittreksel uit geleer-
ten.
ons artikel
daagt ons uit door ger.
Inderdaad, wanneer hij schrijft dat
wij een uittreksel van E. Clement
gaven om te trachten te bewijzen
eerbied hadden voor dc vrouw dan
de Christenen, liegt hij, WANT DAT
HEBBEN WIJ VAN DE ROMEI
NEN NOOIT BEWEERD en hij
moet het weten.
Onze aanhaling van E. Clement
moest alleen bewijzen dat de Romei
nen die de hoop mocht koesteren
weldra moeder te worden, eer en
eerbied bewezen overal waar zij haar
ontmoeten.
Deze aanhaling inderdaad beant
woordde aan de uitdaging van den te-
de boeken te bewijzen wat wij gezegd
hadden van de Romeinen in ons arti
kel van 13 Mei.