van
KANTON.
NIEUWPOORT
Zaterdag 15 Juli 1911.
g^pNeg-endegJaargang
Weekblad.
N ieuwpoort-Baden.
Inschrijvingsprijs op voorhand te betalen
3 fr. per jaar voor België.
Prijs per nummer 5 centiemen.
verscliijnende ollszora.
Aan den schrijver
van de Vrouw en de Kerk
Zondag 16 Juli 1911,
om 3 1/2 ure ’s namiddags,
God voor bake
Recht voor stake
Vlaamsch voor sprake,
Sleppedragers.
N’ 28.
•w.
En nog over de
VROUW EN DE KERK.
Hoogstraat, 97, Nieuwpoort.
8 Juli.
u. b. Ja
’t bijzon-
s^'!
(2ds Vervolg)
Antwoord op zijn artikel
Felle Jannen van
Alhoewel wij gelooven dat deze die
de twee geslachten in alles willen ge
lijk maken, een droombeeld na
jagen dat met de instelling van God en
Ze verzinken en al hun bezadigde
mannen zullen walgen van zulke mid
dels en zulke handelwijze die slechts
deze is van... Zóóten.
1 VerkooperJU.LES DANGEZ,
IJperstraat,
NIEUWPOORT.
BEHEER OPSTEL
Hoogstraat, 97,
NIEUWPOORT.
van de natuur in strijd is, toch moeten
wij bekennen dat wij geredelijk zouden
mededoen in eenen kamp tot het beko
men van het stemrecht voor de vrou
wen in ons vaderland.
Eerst schrijft hij 34 regels» ieder van
ongeveer 35 letters,dat maakt 1190 let
ters.
Kolossaal getal, maar in dit getal
geen een woord dat betrek heeft op
onzen twist, slechts eenige opgeblazen
heid.
Wij vragen hem of 't waar is of niet?
(Da's een).
■Aankondigingen 15 ct. den drukregel. Rechterlijke bekendmakingen 30 ct. den drukr. 1
—o-
DrukkerLOUIS LAMMEN,
(Vervolg.
Wie al de plichten, en met eenige
van het priesterschap in oogschouw
neemt, zal moeten getuigen dat de
mannen in ’t algemeen genomen beter
geschikt zijn om het priesterdom te ver
vullen.
Daarbij ziet rond in andere godsdien
sten, gelijk deze van Confusius en Ma
homet, van Budha en Brahma, daar
ook worden alleen de mannen tot die
weerdigheid verheven, en niemand ziet
daarin eene verachting of vernedering
voor de vrouw. Tot nu toe heb ik nog
niet vernomen dat de vrijmetselaars
vrouwen aangesteld hebben als prieste
ressen van hunne logiën, noch de Nieu-
poortsche geuzen tot het bestuur van
hun kamp.
4. Het Weekblad van in juli
spreekt ook nog over den gunstigen
toestand der vrouw bij vele volkeren
lang voor het christendomDat zijn zoo
algemeene beweringen die op niets ge
steund zijn.
Wilt gij weten wat de vrouw is bui
ten het christendom
Onderzoek maai wat zij is bij de
wilde stammen, wat zij was bij de hei-
densche beschaafde volkeren.
Dat en veel andere zaken die met
deze in aanraking komen kunt ge le
zen in De vrouw in de verschillige
beschavingen door F. Bernaerts en
gedrukt te Antwerpen bij Kennes in
1911.
«Wel weten wij dat er in de lange
rei van volkeren een is dat meer eer
bied schijnt gehad te hebben voor de
vrouw, namelijk het Egyptische volk,
maar merkweerdig is het ook aan te
stippen,dat dit volk ook het dichtst de
onschendbaarheid van het huwelijk ge
naakte
5. Dat het «Weekblad hier ook
de echtscheiding tusschen mengelt is
wel aardig. Immers wie zegt echtschei
ding, zegt toch scheiding van man en
vrouw.En de man en de vrouw kunnen
beiden er het slachtoffer van zijn. En
zoo er vrouwen zijn die er door te lij
den hebben, er zijn ook mannen die er
Wie De liberalen.
Ze bestaan maar half en half meer
om welhaast gansch te verdwijnen.
Ze worden onder de hiel gehouden
van de socios.
En de blauwen die zoo fier waren op
hunne vrijheid.... ze bukken.
Gezel Vandervelde en Anseele heb
ben gezegd gij zult ons volgen of ge
zult niet meer bestaan en de moedige
geuzen... ze volgen lijk lamineren.
O geuzenras hoe diep zijt gij gezon
ken
Ze moeten gansch hun programma
opofferen voor de socialisten.
Hymans en Dupont zijn hunne lei
ders niet meer, maar wel Vandervelde
en Anseele.
Vandervelde de republikein die tiert
op 't koningdom, die in België de re
publiek zou willen zien invoeren, die
eene omwenteling begeert lijk in Por
tugal
Anseele, die de priesters wil doen
aanvallen in volle straat die zong
in volle Kamer met Vandervelde van
't ongediert... De liberalen komen
achter.
Welhaast zullen ze ook moeten op
katholieke, vreedzame jongelingen die
gaan manifesteeren, blauwsel en rood-
sel smijten. Welhaast zullen ze ook
moeten met stokken en breekijzers op
de koppen van de kaloten slaan, wel
haast zullen ze ook moeten de weer-
looze priesters aanvallen en aftakelen
lijkte La Louvière. Welhaast zullen ze
ook de ruiten uitslaan en uitsmijten, de
poorten van kloosters moeten instam
pen lijk de schoelies van Brussel.
Welhaast zullen ze ook mogen al-
lichte geboekt staan als schurken die
streken uitmeten niet weerdig van een
beschaafd volk.
Ze worden opgehitst en ze moeten
mee mettle socialisten of ze zullen geen
liberalen meer zijn.
Hunne goedzakkerij zal plaats moe
ten maken voor gewelddaden en balda
digheden.
En dan nog zullen zij hen uitgeven
als de voorstaanders van de vrijheid, de
waarheid, het recht
De vrijheid om anderen lafhertig aar.
te vallen en af te takelen in volle straat.
De waarheid om anderen te bedriegen
en ze op te winden en op te hitsen tot
hunne doeleinden.
Het recht voor hen alleen te mogen
verschijnen in de straten, de klerika-
len hebben dat recht niet.
Zoo ver zijn de liberalen gekomen
Kluchtspelers zijn het.sleppedragers!
Toont hen den rug aan die schreeu
wers van de Liber... teit
Ze draaien naar alle winden.
Ze hebben noch doel,noch reden van
bestaan meer.
Ze worden verduisterd door de
roode vlag en erdoor meegesleept.
Dan 13 regels waarin gezegd wordt
d?t wij de aanhaling die we over 14
dagen deden uit zijn artikel van 24 ju
ni, misvoimd en verdraaid hebben.
In plaats van zooveel regels zullen
we slechts zeggen
Mijnheer ge zijt een lasteraar en dat
past nievers, en nog minst bij zulke
kwesties. Wij dagen u uit te bewijzen
dat wij uw uittreksel misvormd of ver
draaid hebben.
We vragen slechts dat ge zoudt zeg
gen ja of neen, en de bewijzen leveren.
Anders zijt ge een draaier, mijnheer.
(Da’s twee).
(Tusschen haakjes wij zullen u zeg
gen dat gij niet schrijft dat wij iets
achtergelaten maar wel uwe zin ver-
vrongen hebben. Wij zullen u nog zeg
gen dat de laatste zinsnede waarin zij
de kristene in ware zedelijkheid over
troffen slechts eene herhaling was van
deze uit uw artikel van 13 mei en die
staat in onze drie aanhalingen).
Geen karpelsprongen, a.
of neen
aan blootgesteld zijn.
Napoleon eischte de echtscheiding
ten voordeele van de mannen, en nu
eischen sommige vrijgeesten haar ten
voordeele van de vrouwen.
Wat er daar ook van zij, de leering
der H. Kerk nopens de onschenbaar-
heid van het huwelijk steunt op het
goddelijk recht er. op de natuurwet, en
ver van ongunstig te zijn voor de vrouw
is zij een kostbaar recht, en eene heil
zame bescherming tegenover macht en
trouwloosheid.
't Springt in de oogen hoe de vrouw
het slachtoffer zou zijn van de echt
scheiding, hoe zij zou verlaagd worden
en gestooten van den troon waarop
het christendom haar sinds eeuwen had
geplaatst. En toch durven sommige
vooimannen, de echtscheiding eischen
in naam der vrouwenbeweging,tot vrij
making en veredeling der vrouw En
zeggen dat er vrouwen zijn die naar hen
uitzien, als naar hunne verlossers, en
hunne stem vervoegen bij de hunne tot
het bekomen der vrije echtscheiding
Uitzinnigen Gij graaft uw eigen graf
waar uwe vrijheid en weerdigheid moet
in bedolven worden Ziet gij dan niet
in, dat zoo gij daar het middel vindt u
te ontmaken van een ondeugend en
misdadig man, gij u nochtans blootstelt
aan verstooting en verlatenheid. Een
gril van uwen man is voldoende om u
op straat te werpen. Wat moet er van
u geworden
Terwijl uw man gemakkelijk eene
vrouw zal vinden om uwe plaats in te
nemen, zijt gij meestal veroordeeld om
als eene verworpelinge verlaten te le
ven en onteerd,om als eene verslensde
bloem weg te teren in oneer en ver
driet.
Christene vrouwen en moeders, zoo
spreekt kardinaal Gibbons, welken
dank zijt gij verschuldigd aan de katho
lieke Kerk voor de eervolle plaats die
gij in de maatschappij inneemt Zoo
gij niet langer als slavinnen beschouwd
wordt, maar als weergade van uwe
mannen, zoo gij niet langer de speelbal
len zijt hunner luimen, en niet elk uwer
met verschopping bedreigd wordt,
even als de vrouwen van Turken en
Mormonen, naaar erkend wordt als
meesteressen en koninginnen van uw
huisgezin dan hebt gij dit aan de Kerk
toe te schrijven, die oprees om uwe
rechten te verdedigen tegen de dwinge
landij van wellustige echtgenooten.
Deze aanhaling nemen wij uit het
werk van hoogleeraar A. Desniet
Over de echtscheiding gedrukt te
Brugge, bij G. Barbiaux-De Gheselle
in 1910.
In deze hoogstbelangrijke studie zal
men de leering van de H. Kerk over
de echtscheiding op meesterlijke en
diepdoordachte wijze verdedigd vin
den.
Dan 27 regels om te toonen dat wij
draaien als wij den schrijver van ’t
«Weekblad toekennen dat hij schreef
voor de vrouwen in t algemeen, wijl
hij houdt staan dat bij schrijft voor de
belangwekkende vrouwen in 't bijzon
der.
Mijnheer we teeken daartegen hevig
verzet aan. Als ge u zelven in den zak
gedraaid hebt dan moet gij 't durven
bekennen.
We bewijzen.
Ten eerste ’t is wij die u opmerk
zaam gemaakt hebben dat de twist niet
liep over eene bijzondere soort van
vrouwen, maar wel op de vrouw in 't
algemeem bij de Romeinen.
(Zie ons artikel van 17 Juni 11.)
Ten tweede, nu gij ingevolge onze
artikels zegt dat gij spreekt van dat
bijzonder soort van vrouwen alleen fan
I
PM® ZeewijdM
NIEUWSBLAD
■ET«e—e—<i3