van KANTON. NIEUWPOORT Zaterdag 15 Juli 1911. g^pNeg-endegJaargang Weekblad. N ieuwpoort-Baden. Inschrijvingsprijs op voorhand te betalen 3 fr. per jaar voor België. Prijs per nummer 5 centiemen. verscliijnende ollszora. Aan den schrijver van de Vrouw en de Kerk Zondag 16 Juli 1911, om 3 1/2 ure ’s namiddags, God voor bake Recht voor stake Vlaamsch voor sprake, Sleppedragers. N’ 28. •w. En nog over de VROUW EN DE KERK. Hoogstraat, 97, Nieuwpoort. 8 Juli. u. b. Ja ’t bijzon- s^'! (2ds Vervolg) Antwoord op zijn artikel Felle Jannen van Alhoewel wij gelooven dat deze die de twee geslachten in alles willen ge lijk maken, een droombeeld na jagen dat met de instelling van God en Ze verzinken en al hun bezadigde mannen zullen walgen van zulke mid dels en zulke handelwijze die slechts deze is van... Zóóten. 1 VerkooperJU.LES DANGEZ, IJperstraat, NIEUWPOORT. BEHEER OPSTEL Hoogstraat, 97, NIEUWPOORT. van de natuur in strijd is, toch moeten wij bekennen dat wij geredelijk zouden mededoen in eenen kamp tot het beko men van het stemrecht voor de vrou wen in ons vaderland. Eerst schrijft hij 34 regels» ieder van ongeveer 35 letters,dat maakt 1190 let ters. Kolossaal getal, maar in dit getal geen een woord dat betrek heeft op onzen twist, slechts eenige opgeblazen heid. Wij vragen hem of 't waar is of niet? (Da's een). ■Aankondigingen 15 ct. den drukregel. Rechterlijke bekendmakingen 30 ct. den drukr. 1 —o- DrukkerLOUIS LAMMEN, (Vervolg. Wie al de plichten, en met eenige van het priesterschap in oogschouw neemt, zal moeten getuigen dat de mannen in ’t algemeen genomen beter geschikt zijn om het priesterdom te ver vullen. Daarbij ziet rond in andere godsdien sten, gelijk deze van Confusius en Ma homet, van Budha en Brahma, daar ook worden alleen de mannen tot die weerdigheid verheven, en niemand ziet daarin eene verachting of vernedering voor de vrouw. Tot nu toe heb ik nog niet vernomen dat de vrijmetselaars vrouwen aangesteld hebben als prieste ressen van hunne logiën, noch de Nieu- poortsche geuzen tot het bestuur van hun kamp. 4. Het Weekblad van in juli spreekt ook nog over den gunstigen toestand der vrouw bij vele volkeren lang voor het christendomDat zijn zoo algemeene beweringen die op niets ge steund zijn. Wilt gij weten wat de vrouw is bui ten het christendom Onderzoek maai wat zij is bij de wilde stammen, wat zij was bij de hei- densche beschaafde volkeren. Dat en veel andere zaken die met deze in aanraking komen kunt ge le zen in De vrouw in de verschillige beschavingen door F. Bernaerts en gedrukt te Antwerpen bij Kennes in 1911. «Wel weten wij dat er in de lange rei van volkeren een is dat meer eer bied schijnt gehad te hebben voor de vrouw, namelijk het Egyptische volk, maar merkweerdig is het ook aan te stippen,dat dit volk ook het dichtst de onschendbaarheid van het huwelijk ge naakte 5. Dat het «Weekblad hier ook de echtscheiding tusschen mengelt is wel aardig. Immers wie zegt echtschei ding, zegt toch scheiding van man en vrouw.En de man en de vrouw kunnen beiden er het slachtoffer van zijn. En zoo er vrouwen zijn die er door te lij den hebben, er zijn ook mannen die er Wie De liberalen. Ze bestaan maar half en half meer om welhaast gansch te verdwijnen. Ze worden onder de hiel gehouden van de socios. En de blauwen die zoo fier waren op hunne vrijheid.... ze bukken. Gezel Vandervelde en Anseele heb ben gezegd gij zult ons volgen of ge zult niet meer bestaan en de moedige geuzen... ze volgen lijk lamineren. O geuzenras hoe diep zijt gij gezon ken Ze moeten gansch hun programma opofferen voor de socialisten. Hymans en Dupont zijn hunne lei ders niet meer, maar wel Vandervelde en Anseele. Vandervelde de republikein die tiert op 't koningdom, die in België de re publiek zou willen zien invoeren, die eene omwenteling begeert lijk in Por tugal Anseele, die de priesters wil doen aanvallen in volle straat die zong in volle Kamer met Vandervelde van 't ongediert... De liberalen komen achter. Welhaast zullen ze ook moeten op katholieke, vreedzame jongelingen die gaan manifesteeren, blauwsel en rood- sel smijten. Welhaast zullen ze ook moeten met stokken en breekijzers op de koppen van de kaloten slaan, wel haast zullen ze ook moeten de weer- looze priesters aanvallen en aftakelen lijkte La Louvière. Welhaast zullen ze ook de ruiten uitslaan en uitsmijten, de poorten van kloosters moeten instam pen lijk de schoelies van Brussel. Welhaast zullen ze ook mogen al- lichte geboekt staan als schurken die streken uitmeten niet weerdig van een beschaafd volk. Ze worden opgehitst en ze moeten mee mettle socialisten of ze zullen geen liberalen meer zijn. Hunne goedzakkerij zal plaats moe ten maken voor gewelddaden en balda digheden. En dan nog zullen zij hen uitgeven als de voorstaanders van de vrijheid, de waarheid, het recht De vrijheid om anderen lafhertig aar. te vallen en af te takelen in volle straat. De waarheid om anderen te bedriegen en ze op te winden en op te hitsen tot hunne doeleinden. Het recht voor hen alleen te mogen verschijnen in de straten, de klerika- len hebben dat recht niet. Zoo ver zijn de liberalen gekomen Kluchtspelers zijn het.sleppedragers! Toont hen den rug aan die schreeu wers van de Liber... teit Ze draaien naar alle winden. Ze hebben noch doel,noch reden van bestaan meer. Ze worden verduisterd door de roode vlag en erdoor meegesleept. Dan 13 regels waarin gezegd wordt d?t wij de aanhaling die we over 14 dagen deden uit zijn artikel van 24 ju ni, misvoimd en verdraaid hebben. In plaats van zooveel regels zullen we slechts zeggen Mijnheer ge zijt een lasteraar en dat past nievers, en nog minst bij zulke kwesties. Wij dagen u uit te bewijzen dat wij uw uittreksel misvormd of ver draaid hebben. We vragen slechts dat ge zoudt zeg gen ja of neen, en de bewijzen leveren. Anders zijt ge een draaier, mijnheer. (Da’s twee). (Tusschen haakjes wij zullen u zeg gen dat gij niet schrijft dat wij iets achtergelaten maar wel uwe zin ver- vrongen hebben. Wij zullen u nog zeg gen dat de laatste zinsnede waarin zij de kristene in ware zedelijkheid over troffen slechts eene herhaling was van deze uit uw artikel van 13 mei en die staat in onze drie aanhalingen). Geen karpelsprongen, a. of neen aan blootgesteld zijn. Napoleon eischte de echtscheiding ten voordeele van de mannen, en nu eischen sommige vrijgeesten haar ten voordeele van de vrouwen. Wat er daar ook van zij, de leering der H. Kerk nopens de onschenbaar- heid van het huwelijk steunt op het goddelijk recht er. op de natuurwet, en ver van ongunstig te zijn voor de vrouw is zij een kostbaar recht, en eene heil zame bescherming tegenover macht en trouwloosheid. 't Springt in de oogen hoe de vrouw het slachtoffer zou zijn van de echt scheiding, hoe zij zou verlaagd worden en gestooten van den troon waarop het christendom haar sinds eeuwen had geplaatst. En toch durven sommige vooimannen, de echtscheiding eischen in naam der vrouwenbeweging,tot vrij making en veredeling der vrouw En zeggen dat er vrouwen zijn die naar hen uitzien, als naar hunne verlossers, en hunne stem vervoegen bij de hunne tot het bekomen der vrije echtscheiding Uitzinnigen Gij graaft uw eigen graf waar uwe vrijheid en weerdigheid moet in bedolven worden Ziet gij dan niet in, dat zoo gij daar het middel vindt u te ontmaken van een ondeugend en misdadig man, gij u nochtans blootstelt aan verstooting en verlatenheid. Een gril van uwen man is voldoende om u op straat te werpen. Wat moet er van u geworden Terwijl uw man gemakkelijk eene vrouw zal vinden om uwe plaats in te nemen, zijt gij meestal veroordeeld om als eene verworpelinge verlaten te le ven en onteerd,om als eene verslensde bloem weg te teren in oneer en ver driet. Christene vrouwen en moeders, zoo spreekt kardinaal Gibbons, welken dank zijt gij verschuldigd aan de katho lieke Kerk voor de eervolle plaats die gij in de maatschappij inneemt Zoo gij niet langer als slavinnen beschouwd wordt, maar als weergade van uwe mannen, zoo gij niet langer de speelbal len zijt hunner luimen, en niet elk uwer met verschopping bedreigd wordt, even als de vrouwen van Turken en Mormonen, naaar erkend wordt als meesteressen en koninginnen van uw huisgezin dan hebt gij dit aan de Kerk toe te schrijven, die oprees om uwe rechten te verdedigen tegen de dwinge landij van wellustige echtgenooten. Deze aanhaling nemen wij uit het werk van hoogleeraar A. Desniet Over de echtscheiding gedrukt te Brugge, bij G. Barbiaux-De Gheselle in 1910. In deze hoogstbelangrijke studie zal men de leering van de H. Kerk over de echtscheiding op meesterlijke en diepdoordachte wijze verdedigd vin den. Dan 27 regels om te toonen dat wij draaien als wij den schrijver van ’t «Weekblad toekennen dat hij schreef voor de vrouwen in t algemeen, wijl hij houdt staan dat bij schrijft voor de belangwekkende vrouwen in 't bijzon der. Mijnheer we teeken daartegen hevig verzet aan. Als ge u zelven in den zak gedraaid hebt dan moet gij 't durven bekennen. We bewijzen. Ten eerste ’t is wij die u opmerk zaam gemaakt hebben dat de twist niet liep over eene bijzondere soort van vrouwen, maar wel op de vrouw in 't algemeem bij de Romeinen. (Zie ons artikel van 17 Juni 11.) Ten tweede, nu gij ingevolge onze artikels zegt dat gij spreekt van dat bijzonder soort van vrouwen alleen fan I PM® ZeewijdM NIEUWSBLAD ■ET«e—e—<i3

HISTORISCHE KRANTEN

Nieuwsblad van Nieuwpoort & Kanton (1902-1914) | 1911 | | pagina 1