van NIEUWPOORT KANTON. De toekomst onzer Meren. Groot Concert De partij der dompers. Negende Jaargang Nr 29. Zaterdag 22 Juli 1911. Stad Hieuujpoort. Nieuwpoort-Baden. God voor bake Recht voor stake Vlaamsch voor sprake. Weekblad verscliijnende ollcexx Zaterdag. Inschrijvingsprijs op voorhand te betalen 3 fr. per jaar voor België. Prijs per nummer 5 centiemen. De handel van België. 3. Fantaisie sur les Contes F* l£iolt;ocJx‘t. Zondag 23 Juli 1911, ’79. Daarop godsdienstig uw kinde- in Bel- Is 't niet Caroi. Fanfaien II Deel. 0. Klein Kobold, R. Eilenberg, arr. par 7. Cavalleria Rusticana, fantaisie, P. Mascagni, arr. par J. Sonneville. 8. Hommage aux Dames, valse, Muldermans. VerkooperJULES DANGEZ, IJperstraat, NIEUWPOORT. ZONDAG 23 JULI 1911, om 11 ure ’s morgens, tk; deum. In de eerste zes maanden van 1911 bedroeg de invoerhandel van België 2 miljard, 187 miljoen, 806,000 fr., 't zij 137,394,000 fr. meer dan in het eerste halfjaar 1910, dus eene vermeerdering van 6,7 t. h. De uitvoerhandel gedurende de zes eerste maanden van 1911 bedroeg 1 miljard, 5/2 miljoen, 536,000 fr., 't zij 126,043,000 tr. meer dan gedurende hetzelfde tijdperk in 1910, ’t zij eene vermeedering van 8 t. h. Die cijfers bewijzen genoegzaam dat, on der het katholiek bestuur, de voorspoed van ons land voortdurend aangroeit. Dat is wat beter dan revolutie te maken,gelijk de soci alisten willen doen. PROGRAMMA I Deel. 1. Marche des Nobles, de l'opera Tannhauser de R. Wagner, arr. par L. Moeremans. 2. Euryante, ouverture, Weber. d’Hoffmann, (Offenbach) arr. par Steenebrugen. 4. Respectueux Hommage, gavotte, L. Canivez. dienstloos onderwijs willen. Niet te doen Dat kan, dat mag niet Het land is in gevaar En zoo ’t waar is, dat koning Albert beinvloed door rumoer of vijandelijke ingevingen, in kwestie de nieuwe schoolwet voor de oppositie zou tus- schengekomen zijn ehwel, de feiten sedertdien voorgevallen beloonen hem op onbetaalbare wijze. C. Pi BEHEER OPSTEL Hoogstraat, 97, NIEUWPOORT. ■Aankondigingen 15 ct. den drukregel. Rechterlijke bekendmakingen 30 ct. den drukr. 'j -o- DrukkerLOUIS LAMMEN, Hoogstraat, 97, Nieuwpoort. katholieken geschikt onderwijs onthou den voor hun kinders, en hun best ge daan om hen tot godsdienstlooze op voeding te dwingen. Ge kent de wet van ’79. Daarop kwam de opschudding, de beweging, de wreede nederlaag der liberale par tij. Dan is stuk voor stuk steun voor ons godsdienstig onderwijs ontwron gen. Maar nog hebben wij ons volle recht niet. Nog betalen gemeenten millioenen voor godsdienstloos onder wijs, en geen cent voor 't onze. Slechts noodgedwongen aanveerden de liberalen den toestand dat het Rijk toelagen geeft voor onze scholen en ze hankeren er naar den toestand te zien, waarbij alleen godsdienstloos on derwijs door den Staat wordt gesteund. Om hen kunnen wij dus betalen. Om hen moet de christene mildda digheid geven. Om hen moesten onze kinderen lij den. Niet anders zijn de socialisten. De godsdienst doet immers het soci alisme verdwijnen, en daarom is hun leus weg met den godsdienst.Daarom zijn zij tegen godsdienstig onderwijs, en zal geen de minste steun voor goed onderwijs aan onze kinders verkregen worden. Zoo is de toestand. Zoo vrij is men in Belgie in zijn godsdienst. Wie er godsdienstig durft zijn, wordt door liberalen en socialis ten buiten het gelijke recht gesloten, En zoo zien wij in alle gemeenten waar liberalen of socialisten baas zijn (Nieuwpoort ook in ’84) het vrij on derwijs krijgt niets ff geld der belas tingen is wel voor ons, maar niet voor u. Zoo in een katholiek land zijn de katholieken verstootelingen, Hoe is het toch Gods mogelijk in ons land gebeurtenissen te zien als voor korte weken. Een wet die voldoening geeft aan huisvaders die godsdienstig of gods- sef innig verbonden zijn. Ah 1 ah zeg mij eens liberale groot- verstanden zijn het ook dompers zij die alles verlaten wat ze lief hebben, ouders, bloedverwanten, vrienden, die vaarwel zeggen soms aan eene prachti ge toekomst, aan fortuin, aan een leven van genot, 0111 in ver afgelegen landen te gaan werken en lijden voor de eere van God en de zaligheid der zielen. zijn zij ook uit de partij der dompers die eerbiedweerdige zusters, die hel dinnen van zelfopoffering die uit liefde tot God en voor ff heil der zielen aan alles verzaken om in gasthuizen en ou derlingengestichten in weezenscholen en andere liefdadige instellingen, hulp te brengen aan de arme zieken, troost en opbeuring aan dezen die reeds toi den winter des levens gekomen zijn, zorg te dragen voor die arme schaapjes die aan hunne liefderijke zorgen zijn toevertrouwd aan anderen nog den last van ff leven min zwaar «n dragelijk ma ken. Zeg mij, liberale hervormer, was het ook een domper die achtingsweerdige geestelijke waarvoor gansch de natie destijds in bewondering stond als bij in plaats van zijn leven te redden, verkoos op het schoolschip te blijven en door de baren verzwolgen te worden, dus eene marteldood’stierf, omdat hü wist dat er daar nog goed te doen was, dat er daar zielen te redden, dat er daar noodlijdenden te helpen waren Duizenden zulke voorbeelden zou ik u kunnen aanhalen, maar vooralsnu we- ze dit voldoende. Echter kan ik u ver zekeren dat alle priester tot zulke hel dendaden in staat is en enkel de gele genheid afwacht om voor de zaligheid der zielen, aan zijne zorgen toever trouwd, des noods goed en bloed ten beste te geven. ’k Moet u daarom ook terloops doen opmerken hoe hatelijk uwe rol is, voortdurend tegen die edelmoedige hel den den oorlog te verklaren, weet het wel, ge zult misschien later toch zoo gelukkig zijn ook getuige te mogen we zen van hun edel karakter van hunne grtnzelooze zelfsopoffering. En nu geloof ik mag ik eindigen en er voornamelijk op wijzen hoe de be naming van domper aan onze liberale snullen terecht komt. Als ik alles samenvat mag ik zonder vrees van tegenspraak zeggen, dat wij in plaats van dompers, mannen zijn van het licht, dat wij niets te verduiken maar alles erbij te winnen hebben dat nopens ons leven en ons streven de waarheid gekend en geweten zij, dat wij’ gerust al onze tegenstrevers mogen in de oogen zien en hun met volle over tuiging zeggen dat ze van ons zoo veel te leeren hebben, dat wij op alle gebied het groot licht vanhun donker verstand kunnen missen doch dat wij innig over tuigd blijven dat er velen van hen, toch zoo gelukkig zullen zijn vroeg of laat hulp uit de partij der dompers in te roeper.. MAANDAG 24 JULI 1911, om 8 1/2 ure 's avonds, in de Duinkerkcstraat, copjceut door de van 't Davidsfonds Daarna In Belgie is de vrijheid van gods dienst door de grondwet gewaarborgd. En dat is noodzakelijk. Het geweten laat zich niet dwingen die zijn godsdienst en levensbeschou wing lief heeft kan met zijne medebur gers ónmogelijk samen leven, als dezen hem beletten te leven volgens zijne heiligste overtuiging, of hem om die overtuiging zijn rechten onthouden. In Belgie, het land der vrijheid, ge niet dus ieder van welken godsdienst of overtuiging ook, dezelfde rechten. Denkt ge dat, lezer Ja Welnu ge zijt mis. Omdat gij gelooft en godsdienstig zijt wordt u onthouden wat aan ande ren wordt gegeven, waarop ook gij recht hebtonderwijs aan uw kinde ren. Als katholiek zijt gij verplicht uw kind katholiek op te voeden, als katho liek te leeren leven. Ge hebt daarvoor noodig katholiek onderwijs, en ge komt uw goloofsplicht te kort, als ge hiervoor niet zooveel mogelijk zorgt. Dat weet iedei. En toch geeft Belgie aan zijn bur gers, die hun kinderen godsdienstloos onderwijs willen geven alles, wat ze hiervoor noodig heboen, en u katholie ken geeft men dat niet. U onthoudt men uw recht. Wel eischt men uw belastinggeld •p, om er dure godsdienstlooze scholen mede te bouwen. Maar vraagt ge vooi uw kinders geschikt onderwijs, men lacht u uit en noemt u dwaze dwee- pers of domme clerikalen. Dat is godsdienstvrijheid... gie. Hoe is dat mogelijk Kan dat zijn in een katholiek land... Het is. En wie zijn het die u zoo behande len Het zijn de liberalen en socialisten. Altijd hebben de liberalen aan de om 4 ure namiddag, op den Zeedijk, door de Fanfaren van het Davidsfonds van Nieuwpoort-Stad. Een oud spreekwoord zegt ff is van een zwarte pot dat gezwart gemaakt wordt” en oprecht, men ondervindt dat maar al te wel in ff leven en hier voor namelijk ook is ff geval met onze oolij- ke liberalen, die als ze van eenen ka tholiek spreken, hij weze rijk of arm, geleerd of ongeleerd, hem trachten te vernederen met te zeggen,” ff is al niet veel, ff is ook al een uit de partij der dompers. Zou je ff niet zeggen eh de partij der dompers Oh la la, zou ik hier niet mogen zeggen van eenen domper verweten, is gauw vergeten. Mij dunkt toch dat we niet en kunnen mis sen met dat eens te onderzoeken. Dus waarom domper Is ff omdat wij in onze katholieke rangen op maat schappelijk gebied mannen tellen die den trots, den roem en de kroon uitma ken van het Vaderland Is ff omdat wij op sociaal gebied werkers hebben die door zelfopoffering en edelmoedig heid den eerbied afdwingen van al de klassen der samenleving Is ff omdat wij op godsdienstig gebied geleerden bezitten die de bewondering der menig te wegdragen Is ff omdat wij op bur gerlijk gebied zooveel deftige huisge zinnen mogen samenvatten waar eer en deugd met werkzaamheid en plichtbe- SSHRA wï NIEUWSBLAD 5. POLICHINELLE ET PIERROT, sérénade a Colombine, J. Montagne. 1—— "W - -T- 1III IW— III l

HISTORISCHE KRANTEN

Nieuwsblad van Nieuwpoort & Kanton (1902-1914) | 1911 | | pagina 1