van
NIEUWPOORT KANTON.
De toekomst onzer Meren.
Groot Concert
De partij der dompers.
Negende Jaargang
Nr 29.
Zaterdag 22 Juli 1911.
Stad Hieuujpoort.
Nieuwpoort-Baden.
God voor bake
Recht voor stake
Vlaamsch voor sprake.
Weekblad verscliijnende ollcexx Zaterdag.
Inschrijvingsprijs op voorhand te betalen
3 fr. per jaar voor België.
Prijs per nummer 5 centiemen.
De handel van België.
3. Fantaisie sur les Contes
F* l£iolt;ocJx‘t.
Zondag 23 Juli 1911,
’79. Daarop
godsdienstig
uw kinde-
in Bel-
Is 't niet
Caroi.
Fanfaien
II Deel.
0. Klein Kobold, R. Eilenberg,
arr. par
7. Cavalleria Rusticana, fantaisie,
P. Mascagni, arr. par J. Sonneville.
8. Hommage aux Dames, valse,
Muldermans.
VerkooperJULES DANGEZ,
IJperstraat,
NIEUWPOORT.
ZONDAG 23 JULI 1911,
om 11 ure ’s morgens,
tk; deum.
In de eerste zes maanden van 1911 bedroeg
de invoerhandel van België 2 miljard, 187
miljoen, 806,000 fr., 't zij 137,394,000 fr.
meer dan in het eerste halfjaar 1910, dus eene
vermeerdering van 6,7 t. h.
De uitvoerhandel gedurende de zes eerste
maanden van 1911 bedroeg 1 miljard, 5/2
miljoen, 536,000 fr., 't zij 126,043,000 tr. meer
dan gedurende hetzelfde tijdperk in 1910, ’t
zij eene vermeedering van 8 t. h.
Die cijfers bewijzen genoegzaam dat, on
der het katholiek bestuur, de voorspoed van
ons land voortdurend aangroeit. Dat is wat
beter dan revolutie te maken,gelijk de soci
alisten willen doen.
PROGRAMMA
I Deel.
1. Marche des Nobles, de l'opera
Tannhauser de R. Wagner,
arr. par L. Moeremans.
2. Euryante, ouverture, Weber.
d’Hoffmann, (Offenbach)
arr. par Steenebrugen.
4. Respectueux Hommage, gavotte,
L. Canivez.
dienstloos onderwijs willen.
Niet te doen Dat kan, dat mag
niet Het land is in gevaar
En zoo ’t waar is, dat koning Albert
beinvloed door rumoer of vijandelijke
ingevingen, in kwestie de nieuwe
schoolwet voor de oppositie zou tus-
schengekomen zijn ehwel, de feiten
sedertdien voorgevallen beloonen hem
op onbetaalbare wijze. C.
Pi
BEHEER OPSTEL
Hoogstraat, 97,
NIEUWPOORT.
■Aankondigingen 15 ct. den drukregel. Rechterlijke bekendmakingen 30 ct. den drukr. 'j
-o-
DrukkerLOUIS LAMMEN, Hoogstraat, 97, Nieuwpoort.
katholieken geschikt onderwijs onthou
den voor hun kinders, en hun best ge
daan om hen tot godsdienstlooze op
voeding te dwingen.
Ge kent de wet van ’79. Daarop
kwam de opschudding, de beweging,
de wreede nederlaag der liberale par
tij. Dan is stuk voor stuk steun voor
ons godsdienstig onderwijs ontwron
gen. Maar nog hebben wij ons volle
recht niet. Nog betalen gemeenten
millioenen voor godsdienstloos onder
wijs, en geen cent voor 't onze.
Slechts noodgedwongen aanveerden
de liberalen den toestand dat het
Rijk toelagen geeft voor onze scholen
en ze hankeren er naar den toestand te
zien, waarbij alleen godsdienstloos on
derwijs door den Staat wordt gesteund.
Om hen kunnen wij dus betalen.
Om hen moet de christene mildda
digheid geven.
Om hen moesten onze kinderen lij
den.
Niet anders zijn de socialisten.
De godsdienst doet immers het soci
alisme verdwijnen, en daarom is hun
leus weg met den godsdienst.Daarom
zijn zij tegen godsdienstig onderwijs,
en zal geen de minste steun voor goed
onderwijs aan onze kinders verkregen
worden.
Zoo is de toestand.
Zoo vrij is men in Belgie in zijn
godsdienst. Wie er godsdienstig durft
zijn, wordt door liberalen en socialis
ten buiten het gelijke recht gesloten,
En zoo zien wij in alle gemeenten
waar liberalen of socialisten baas zijn
(Nieuwpoort ook in ’84) het vrij on
derwijs krijgt niets ff geld der belas
tingen is wel voor ons, maar niet voor
u.
Zoo in een katholiek land zijn de
katholieken verstootelingen,
Hoe is het toch Gods mogelijk in
ons land gebeurtenissen te zien als voor
korte weken.
Een wet die voldoening geeft aan
huisvaders die godsdienstig of gods-
sef innig verbonden zijn.
Ah 1 ah zeg mij eens liberale groot-
verstanden zijn het ook dompers zij die
alles verlaten wat ze lief hebben,
ouders, bloedverwanten, vrienden, die
vaarwel zeggen soms aan eene prachti
ge toekomst, aan fortuin, aan een leven
van genot, 0111 in ver afgelegen landen
te gaan werken en lijden voor de eere
van God en de zaligheid der zielen.
zijn zij ook uit de partij der dompers
die eerbiedweerdige zusters, die hel
dinnen van zelfopoffering die uit liefde
tot God en voor ff heil der zielen aan
alles verzaken om in gasthuizen en ou
derlingengestichten in weezenscholen
en andere liefdadige instellingen, hulp
te brengen aan de arme zieken, troost
en opbeuring aan dezen die reeds toi
den winter des levens gekomen zijn,
zorg te dragen voor die arme schaapjes
die aan hunne liefderijke zorgen zijn
toevertrouwd aan anderen nog den last
van ff leven min zwaar «n dragelijk ma
ken.
Zeg mij, liberale hervormer, was het
ook een domper die achtingsweerdige
geestelijke waarvoor gansch de natie
destijds in bewondering stond als bij in
plaats van zijn leven te redden, verkoos
op het schoolschip te blijven en door
de baren verzwolgen te worden, dus
eene marteldood’stierf, omdat hü wist
dat er daar nog goed te doen was, dat
er daar zielen te redden, dat er daar
noodlijdenden te helpen waren
Duizenden zulke voorbeelden zou ik
u kunnen aanhalen, maar vooralsnu we-
ze dit voldoende. Echter kan ik u ver
zekeren dat alle priester tot zulke hel
dendaden in staat is en enkel de gele
genheid afwacht om voor de zaligheid
der zielen, aan zijne zorgen toever
trouwd, des noods goed en bloed ten
beste te geven.
’k Moet u daarom ook terloops doen
opmerken hoe hatelijk uwe rol is,
voortdurend tegen die edelmoedige hel
den den oorlog te verklaren, weet het
wel, ge zult misschien later toch zoo
gelukkig zijn ook getuige te mogen we
zen van hun edel karakter van hunne
grtnzelooze zelfsopoffering.
En nu geloof ik mag ik eindigen en
er voornamelijk op wijzen hoe de be
naming van domper aan onze liberale
snullen terecht komt.
Als ik alles samenvat mag ik zonder
vrees van tegenspraak zeggen, dat wij
in plaats van dompers, mannen zijn van
het licht, dat wij niets te verduiken
maar alles erbij te winnen hebben dat
nopens ons leven en ons streven de
waarheid gekend en geweten zij, dat
wij’ gerust al onze tegenstrevers mogen
in de oogen zien en hun met volle over
tuiging zeggen dat ze van ons zoo veel
te leeren hebben, dat wij op alle gebied
het groot licht vanhun donker verstand
kunnen missen doch dat wij innig over
tuigd blijven dat er velen van hen, toch
zoo gelukkig zullen zijn vroeg of laat
hulp uit de partij der dompers in te
roeper..
MAANDAG 24 JULI 1911,
om 8 1/2 ure 's avonds,
in de Duinkerkcstraat,
copjceut
door de
van 't Davidsfonds
Daarna
In Belgie is de vrijheid van gods
dienst door de grondwet gewaarborgd.
En dat is noodzakelijk.
Het geweten laat zich niet dwingen
die zijn godsdienst en levensbeschou
wing lief heeft kan met zijne medebur
gers ónmogelijk samen leven, als dezen
hem beletten te leven volgens zijne
heiligste overtuiging, of hem om die
overtuiging zijn rechten onthouden.
In Belgie, het land der vrijheid, ge
niet dus ieder van welken godsdienst
of overtuiging ook, dezelfde rechten.
Denkt ge dat, lezer Ja
Welnu ge zijt mis.
Omdat gij gelooft en godsdienstig
zijt wordt u onthouden wat aan ande
ren wordt gegeven, waarop ook gij
recht hebtonderwijs aan uw kinde
ren.
Als katholiek zijt gij verplicht uw
kind katholiek op te voeden, als katho
liek te leeren leven.
Ge hebt daarvoor noodig katholiek
onderwijs, en ge komt uw goloofsplicht
te kort, als ge hiervoor niet zooveel
mogelijk zorgt.
Dat weet iedei.
En toch geeft Belgie aan zijn bur
gers, die hun kinderen godsdienstloos
onderwijs willen geven alles, wat ze
hiervoor noodig heboen, en u katholie
ken geeft men dat niet.
U onthoudt men uw recht.
Wel eischt men uw belastinggeld
•p, om er dure godsdienstlooze scholen
mede te bouwen. Maar vraagt ge vooi
uw kinders geschikt onderwijs, men
lacht u uit en noemt u dwaze dwee-
pers of domme clerikalen.
Dat is godsdienstvrijheid...
gie.
Hoe is dat mogelijk
Kan dat zijn in een katholiek land...
Het is.
En wie zijn het die u zoo behande
len
Het zijn de liberalen en socialisten.
Altijd hebben de liberalen aan de
om 4 ure namiddag, op den Zeedijk,
door de
Fanfaren van het Davidsfonds
van Nieuwpoort-Stad.
Een oud spreekwoord zegt ff is
van een zwarte pot dat gezwart gemaakt
wordt” en oprecht, men ondervindt dat
maar al te wel in ff leven en hier voor
namelijk ook is ff geval met onze oolij-
ke liberalen, die als ze van eenen ka
tholiek spreken, hij weze rijk of arm,
geleerd of ongeleerd, hem trachten te
vernederen met te zeggen,” ff is al niet
veel, ff is ook al een uit de partij der
dompers.
Zou je ff niet zeggen eh de partij
der dompers Oh la la, zou ik hier
niet mogen zeggen van eenen domper
verweten, is gauw vergeten. Mij
dunkt toch dat we niet en kunnen mis
sen met dat eens te onderzoeken.
Dus waarom domper Is ff omdat
wij in onze katholieke rangen op maat
schappelijk gebied mannen tellen die
den trots, den roem en de kroon uitma
ken van het Vaderland Is ff omdat
wij op sociaal gebied werkers hebben
die door zelfopoffering en edelmoedig
heid den eerbied afdwingen van al de
klassen der samenleving Is ff omdat
wij op godsdienstig gebied geleerden
bezitten die de bewondering der menig
te wegdragen Is ff omdat wij op bur
gerlijk gebied zooveel deftige huisge
zinnen mogen samenvatten waar eer en
deugd met werkzaamheid en plichtbe-
SSHRA
wï
NIEUWSBLAD
5. POLICHINELLE ET PIERROT,
sérénade a Colombine, J. Montagne.
1—— "W
- -T- 1III IW— III l