Groot Concert
door de
van
NIEUWPOORT KANTON.
Blume grrrooots heining!
Lasteraar, bedrieger, lafaard.
N egen de*’ J aargang
N' 33.
Zaterdag^ip Augusti [1911.
Stad Nieuuupoort.
Nieuwpoort-Baden.
God voor bake
Recht voor stake
Vlaamsch voor sprake.
Inschrijvingsprijs op voorhand te betalen
3 fr. per jaar voor België.
Prijs per nummer 5 centiemen.
Onze geestelijkheid
en het ’’Weekblad”
CONCERT
door de
van 't Davidsfonds
Weekblad verschijnende eiken Zaterdag.
Verkooper JULES DANGEZ,
IJperstraat,
NIEUWPOORT.
-
Fanfai en
ZONDAG 20 AUGUSTI 1111,
om 4 ure namiddag, op den Zeedijk,
Fanfaren van het Davidsfonds
van Nieuwpoort.
MAANDAG 21 OOGST
om 8 1/2 ure 's avonds,
in de Oude Veurnevaartstraat
Daarna
Rakkeltoclit.
1911,
eindigen met het tweede geheel en al
te verzwelgen.
Het is ook
liberalismus en
liefde aan te kleven.
Dus vallen de beschuldigingen van
lasteraar en bedrieger.
In wat de beschuldiging betreft van
lafaard, ik stap er misprijzend over,
omdat zij uitgaat van eenen schrijver,
die in zijne artikels weerlooze vrouwen
mengde.
Als men in aanraking komt met ke
rels van zulke gehalte men onderzoekt
niet wie de lafaard is, want bedoelde
daad brandmerkt den schrijver.
Franz.
Een deelken van de democraten,
eenige gematigde, een hoopken voor
uitstrevende liberalen, met de vrijmet
selaars, de logiemannen, de vrijden
kers, vele socialisten met anarchisten,
goddeloozen, de Baeckelandsbende en
BEHEER OPSTEL
Hoogstraat, 97,
NIEUWPOORT.
in op-
Al de groepen en sekten die in Bel-
genland tegen de katholieken strijden
hebben eene betooging ingericht tegen
de schoolwet, en voor het Algemeen
Stemrecht...
Het katholiek landsbestuur dat alle
vrijheid eerbiedigt, heeft aan die man
nen alle mogelijk gemak van vergaren
en van reizen geschonken.
Voor de veiligheid van de betoogers
wierd er goed gezorgd, en de poli
tie heeft wel haren dienst gedaan.
Geen een katholiek heeft de betoo
gers aangevallen, maar als rustige toe
schouwers hebben zij de betooging zien
voorbij trekken. Welk verschil met de
handelwijze van de liberalen en socia
listen van Huy en La Louvière die nog
niet kunnen dulden dat de katholieken
op straat komen, om hunne burgerlijke
vrijheid te bewijzen
Het liberaal janhangel moet met
stokken en wapens de vreedzame be
toogers aanranden en vervolgen
Burgers leert wie voor de ware vrij
heid is
Dat zijn de liefelijke titels welke een
slecht opgevoede kerel mij in het vuil
Nieuwpoortsch Weekblad naar het
hoofd slingert
En waarom
Omdat ik in mijn artikel van io Juni
beweerde dat de liberalen de vrije lief
de aankleven en de menschen en in
zonderheid de vrouw tot dierlijke ma
nieren willen brengen.
Ik bewijs wat ik schreef.
Het is van iedereen geweten dat het
socialismus uit het liberalismus is voort
gesproten en dat het eerste zal en rnoet
van iedereen geweten dat
socialismus geleid wor
den door de vrijmetselarij.
Die drij vul dig heid de
liberalen onder voorwendsel van de
burgerlijke' maatschappij te beschermen
tegen de aanmatigingen der priesters
de socialisten onder voorwendsel van
den werkman te beschermen beide
bestuurd en geleid door de vrijmetsela
rij heeft als hoofddoel de vernietiging
van den katholieken Godsdienst.
Ik meen dat het programma der
eenen ook het programma der anderen
mag genoemd worden en dat men noch
bedrieger noch lasteraar is met de eenen
verantwoordelijk te stellen voor de
leerstelsels der anderen, wijl zij om zoo
te zegen een en hetzelfde lichaam uit
maken.
fAankondigingen 15 ct. den drukregel. Rechterlijke bekendmakingen 30 ct. den drukr. i
-0- I
I DrukkerLOUIS LAMMEN, Hoogstraat, 97, Nieuwpoort.
Ehwel de feiten zijn daar om het te
genovergestelde te bewijzen. Immers
we mogen met voldoening zeggen dat
onze zoo eerbiedweerdige geestelijken
door al onze katholieke vrienden, zon
der uitneming, geacht en bemind wor
den. Krachtdadig worden zij in hun
edel en verdienstelijk streven ter zijde
gestaan, door al dezen die met het heil
der samenleving bekommerd zijn, ’t Is
eene innige verkleefdheid vooral die
onze geachte geestelijkheid ontmoet in
al de maatschappijen,scholen en gilden
waarvan het bestuur haar is toever
trouwd. Maar 't is bovenal met zulk
grievend hertzeer dat alle rechtgeaarde
Nieuwpoortenaar van zijne priesters
scheidt. Wilt ge daar bewijzen van
Gedenkt den algemeenen 'rouw, de
rechtzinnige en diepgevoelde droefheid
veroorzaakt destijds door 't afsterven
van onzen betreurden heer Pastor Bus-
schaert zaliger. En nu onlangs nog,
welke vrees, welke bekommering, wel
ke spijt, bij groot en klein, omdat het
in 't woord liep dat onzen geliefden
heer onderpastor Delaere ging pastor
benoemd worden.
Lang en veel zou ik hier nog kunnen
neerschrijven om al de onschatbare
verdiensten onzer geestelijkheid te
doen uitschijnen. Maar ik vreeze de
nederigheid van die zoo waarde heeren
te kwetsen en daarom zal ik eindigen.
De priester is de dienaar Gods. Hij
weet dat hij om Gods wil zal vervolgd,
gelasterd en beschimpt worden. Met
liefde tot dien God ook heeft hij hem
opgeofferd. Bewust van zijne zending
blijft hij steeds onverschillig zoo aan
goedkeuring als aan afkeuring, doch
niettemin hebben wij katholieken te
gen over den priester strenge plichten.
Van deze plichten zullen wij ons
steeds weten te kwijten. Voorts zullen
wij onze waarde geestelijken hoogach
ten, liefhebben en eerbiedigen tegeno
ver den hoon en den smaad hun door
het goddeloos «Weekblad» aangedaan,
stellen wij onze rechtzinnigste gevoe
lens van hoogachting, de uitdrukking
onzer welgemeende erkentenis, de ver
zekering onzer innigste en steeds bij
blijvende liefde, de waarborg onzer
grenzelooze verkleefdheid.
De liberalen doen niets liever dan
priesters aanranden, papen vreten zoo
zij dat noemen.
De Nieuwpoortsche geuzen zijn niet
beter dan de andere, en in hun godde
loos en kettersch vuilblek, bijna weke-
lijksch trachten zij onze priesters en
hunne werking verdacht te maken,spot
en laster wordt hun niet gespaard.
En nochtans is ’t onnoodig, meen ik
hier den lof te maken van onzen E. H.
Pastor en van onze Eerweerde Heeren
Onderpastors.
Groot en klein, arm en rijk, burger
en werkman, zijn in menige omstandig
heden getuige geweest van hunnen
grenzeloozen iever, van hunne onver
moeibare werkzaamheid, van hunne
buitengewone milddadigheid, van hun
ne edelmoedige zelfsopoffering. ’k Ken
persoonlijk vele hbeialen die aan die
geachte heeren priesters, zelfs op stof
felijk gebied, oneindig veel te danken
hebben.
Ondankbaarheid is 's werelds loon,
zegt men, en mij dunkt ’t zijn onze be
minde geestelijken die de waarheid de
zer spreuk meest ondervinden. Immers
voor de zaligheid der zielen en het wel
zijn der volksklas offeren zij hen op,
geven zij alles ten beste in congrega
tiën, patronagiën, scholen en bonden
alle soort van gilden voor ’t welzijn
van 't volk, en ge ziet, van eenige krab
belaars van ’t geuzen gazetje oogsten
zij niets anders in dan smaad en verach
ting.
In het vuilblek wordt onze zoo ge
liefde Heer Pastor beleedigd en aange
rand krijgt onzen verdienstelijke Heer
onderpastor Delaere den schimpnaam
van pousse-earrette en worden naar
hem en zijnen ambtgenoot den eerw.
heer Vandc Putte alle sooit van laster
lijke benamingen naar het hoofd geslin
gerd. Geene week bijna gaat voorbij,
zonder dat er ten hunnen laste in dat
gemeen vuilblek eene kwaadwillige
zinspeling, eene lafhertige aantijging
wordt uitgekraamd.
Is het zoo dat die liberale schijnhei-
ligaards meenen onze katholieke partij
te ondermijnen. Denken zij misschien
dat, met onze verdienstelijke priesters
hatelijk te maken, zij de weldenkende
lieden tegen hen zullen opjagen
F'
uit de gemeenschap der Kerk, waarin
zij slechts kunnen weêrkeeren door
eene rechtzinnige bekeering.
Door de aanhalingen hiervoren meen
ik bewezen te hebben dat ik te recht
de liberale partij beschuldigde de vrije
Wat leeren de socialisten
zicht der vrije liefde
1) De man moet in het voldoen zijner
driften de zelve vrijheid hebben als voor
het voldoen eener natuurlijke behoefte.
2) De vrouw, zij weze gehuwd of onge-
huwd, zal eenen anderen man kiezen zoo-
veel hei haar lust. Noch kerkelijk noch
burgerlijk huwelijk meer niets anders dan
personen die bijeenwonen als het hun past
en zoolang het hun past...
De kinderen die uit zulke vereenigingen
voortspruiten zijn aan den Staat.
3) Het menschdom moet terugkeeren
naar den natuurlijken staat, m wat de be-
'.rekkingen tusschen de geslachten betreft.»
Waar hebben de socialisten die leer
stelsels opgedaan
Anseele verklaarde het in de on
zijdige scholen der groote steden, ge
sticht en onderhouden door de libera
len niet met hunne centen, maar wel
met de openbare gelden.
Welke is de leering der vrijmetselarij
waarvan de liberale partij de dochter
of de slavin is, zoo ge verkiest.
De vrijmetselarij streeft naar volko
men zedenbederf. Zij is niet alleen eene
eene duistere vereeniniging van schob
bejakken, zij is ook een moederpoel
van zedeloosheid.
Wetende dat een bedorven mensch
zonder missen een ongodsdienstig
mensch wordt, doet de vrijmetselarij
al wat zij kan om het volk te bederven
ten einde de laatste sprankel geloof van
onder het volk te doen verdwijnen.
En dat de blauwe vodde nu niet ko-
me zeggen er zijn in alle kampen zede-
looze menschen en in alle kampen ze
delijke lieden.
Het geldt hier immers de leering van
beide kampen.
Nu, als eene partij, als eene secte de
losbandigheid aanleert, men zal mij
nooit wijs maken dat hare volgenlingen
de zedelijkheid zullen beoefenen.
Evenzoo kan men aan de katholieke
Kerk niet verwijten dat sommige per
sonen, die zich als volgelingen der
Kerk uitgeven, slecht leven. Door hun
slecht leven sluiten zij hen ipso facto
I
Z
NIEUWSBLAD
WIHIH