Groot Concert door de van NIEUWPOORT KANTON. Blume grrrooots heining! Lasteraar, bedrieger, lafaard. N egen de*’ J aargang N' 33. Zaterdag^ip Augusti [1911. Stad Nieuuupoort. Nieuwpoort-Baden. God voor bake Recht voor stake Vlaamsch voor sprake. Inschrijvingsprijs op voorhand te betalen 3 fr. per jaar voor België. Prijs per nummer 5 centiemen. Onze geestelijkheid en het ’’Weekblad” CONCERT door de van 't Davidsfonds Weekblad verschijnende eiken Zaterdag. Verkooper JULES DANGEZ, IJperstraat, NIEUWPOORT. - Fanfai en ZONDAG 20 AUGUSTI 1111, om 4 ure namiddag, op den Zeedijk, Fanfaren van het Davidsfonds van Nieuwpoort. MAANDAG 21 OOGST om 8 1/2 ure 's avonds, in de Oude Veurnevaartstraat Daarna Rakkeltoclit. 1911, eindigen met het tweede geheel en al te verzwelgen. Het is ook liberalismus en liefde aan te kleven. Dus vallen de beschuldigingen van lasteraar en bedrieger. In wat de beschuldiging betreft van lafaard, ik stap er misprijzend over, omdat zij uitgaat van eenen schrijver, die in zijne artikels weerlooze vrouwen mengde. Als men in aanraking komt met ke rels van zulke gehalte men onderzoekt niet wie de lafaard is, want bedoelde daad brandmerkt den schrijver. Franz. Een deelken van de democraten, eenige gematigde, een hoopken voor uitstrevende liberalen, met de vrijmet selaars, de logiemannen, de vrijden kers, vele socialisten met anarchisten, goddeloozen, de Baeckelandsbende en BEHEER OPSTEL Hoogstraat, 97, NIEUWPOORT. in op- Al de groepen en sekten die in Bel- genland tegen de katholieken strijden hebben eene betooging ingericht tegen de schoolwet, en voor het Algemeen Stemrecht... Het katholiek landsbestuur dat alle vrijheid eerbiedigt, heeft aan die man nen alle mogelijk gemak van vergaren en van reizen geschonken. Voor de veiligheid van de betoogers wierd er goed gezorgd, en de poli tie heeft wel haren dienst gedaan. Geen een katholiek heeft de betoo gers aangevallen, maar als rustige toe schouwers hebben zij de betooging zien voorbij trekken. Welk verschil met de handelwijze van de liberalen en socia listen van Huy en La Louvière die nog niet kunnen dulden dat de katholieken op straat komen, om hunne burgerlijke vrijheid te bewijzen Het liberaal janhangel moet met stokken en wapens de vreedzame be toogers aanranden en vervolgen Burgers leert wie voor de ware vrij heid is Dat zijn de liefelijke titels welke een slecht opgevoede kerel mij in het vuil Nieuwpoortsch Weekblad naar het hoofd slingert En waarom Omdat ik in mijn artikel van io Juni beweerde dat de liberalen de vrije lief de aankleven en de menschen en in zonderheid de vrouw tot dierlijke ma nieren willen brengen. Ik bewijs wat ik schreef. Het is van iedereen geweten dat het socialismus uit het liberalismus is voort gesproten en dat het eerste zal en rnoet van iedereen geweten dat socialismus geleid wor den door de vrijmetselarij. Die drij vul dig heid de liberalen onder voorwendsel van de burgerlijke' maatschappij te beschermen tegen de aanmatigingen der priesters de socialisten onder voorwendsel van den werkman te beschermen beide bestuurd en geleid door de vrijmetsela rij heeft als hoofddoel de vernietiging van den katholieken Godsdienst. Ik meen dat het programma der eenen ook het programma der anderen mag genoemd worden en dat men noch bedrieger noch lasteraar is met de eenen verantwoordelijk te stellen voor de leerstelsels der anderen, wijl zij om zoo te zegen een en hetzelfde lichaam uit maken. fAankondigingen 15 ct. den drukregel. Rechterlijke bekendmakingen 30 ct. den drukr. i -0- I I DrukkerLOUIS LAMMEN, Hoogstraat, 97, Nieuwpoort. Ehwel de feiten zijn daar om het te genovergestelde te bewijzen. Immers we mogen met voldoening zeggen dat onze zoo eerbiedweerdige geestelijken door al onze katholieke vrienden, zon der uitneming, geacht en bemind wor den. Krachtdadig worden zij in hun edel en verdienstelijk streven ter zijde gestaan, door al dezen die met het heil der samenleving bekommerd zijn, ’t Is eene innige verkleefdheid vooral die onze geachte geestelijkheid ontmoet in al de maatschappijen,scholen en gilden waarvan het bestuur haar is toever trouwd. Maar 't is bovenal met zulk grievend hertzeer dat alle rechtgeaarde Nieuwpoortenaar van zijne priesters scheidt. Wilt ge daar bewijzen van Gedenkt den algemeenen 'rouw, de rechtzinnige en diepgevoelde droefheid veroorzaakt destijds door 't afsterven van onzen betreurden heer Pastor Bus- schaert zaliger. En nu onlangs nog, welke vrees, welke bekommering, wel ke spijt, bij groot en klein, omdat het in 't woord liep dat onzen geliefden heer onderpastor Delaere ging pastor benoemd worden. Lang en veel zou ik hier nog kunnen neerschrijven om al de onschatbare verdiensten onzer geestelijkheid te doen uitschijnen. Maar ik vreeze de nederigheid van die zoo waarde heeren te kwetsen en daarom zal ik eindigen. De priester is de dienaar Gods. Hij weet dat hij om Gods wil zal vervolgd, gelasterd en beschimpt worden. Met liefde tot dien God ook heeft hij hem opgeofferd. Bewust van zijne zending blijft hij steeds onverschillig zoo aan goedkeuring als aan afkeuring, doch niettemin hebben wij katholieken te gen over den priester strenge plichten. Van deze plichten zullen wij ons steeds weten te kwijten. Voorts zullen wij onze waarde geestelijken hoogach ten, liefhebben en eerbiedigen tegeno ver den hoon en den smaad hun door het goddeloos «Weekblad» aangedaan, stellen wij onze rechtzinnigste gevoe lens van hoogachting, de uitdrukking onzer welgemeende erkentenis, de ver zekering onzer innigste en steeds bij blijvende liefde, de waarborg onzer grenzelooze verkleefdheid. De liberalen doen niets liever dan priesters aanranden, papen vreten zoo zij dat noemen. De Nieuwpoortsche geuzen zijn niet beter dan de andere, en in hun godde loos en kettersch vuilblek, bijna weke- lijksch trachten zij onze priesters en hunne werking verdacht te maken,spot en laster wordt hun niet gespaard. En nochtans is ’t onnoodig, meen ik hier den lof te maken van onzen E. H. Pastor en van onze Eerweerde Heeren Onderpastors. Groot en klein, arm en rijk, burger en werkman, zijn in menige omstandig heden getuige geweest van hunnen grenzeloozen iever, van hunne onver moeibare werkzaamheid, van hunne buitengewone milddadigheid, van hun ne edelmoedige zelfsopoffering. ’k Ken persoonlijk vele hbeialen die aan die geachte heeren priesters, zelfs op stof felijk gebied, oneindig veel te danken hebben. Ondankbaarheid is 's werelds loon, zegt men, en mij dunkt ’t zijn onze be minde geestelijken die de waarheid de zer spreuk meest ondervinden. Immers voor de zaligheid der zielen en het wel zijn der volksklas offeren zij hen op, geven zij alles ten beste in congrega tiën, patronagiën, scholen en bonden alle soort van gilden voor ’t welzijn van 't volk, en ge ziet, van eenige krab belaars van ’t geuzen gazetje oogsten zij niets anders in dan smaad en verach ting. In het vuilblek wordt onze zoo ge liefde Heer Pastor beleedigd en aange rand krijgt onzen verdienstelijke Heer onderpastor Delaere den schimpnaam van pousse-earrette en worden naar hem en zijnen ambtgenoot den eerw. heer Vandc Putte alle sooit van laster lijke benamingen naar het hoofd geslin gerd. Geene week bijna gaat voorbij, zonder dat er ten hunnen laste in dat gemeen vuilblek eene kwaadwillige zinspeling, eene lafhertige aantijging wordt uitgekraamd. Is het zoo dat die liberale schijnhei- ligaards meenen onze katholieke partij te ondermijnen. Denken zij misschien dat, met onze verdienstelijke priesters hatelijk te maken, zij de weldenkende lieden tegen hen zullen opjagen F' uit de gemeenschap der Kerk, waarin zij slechts kunnen weêrkeeren door eene rechtzinnige bekeering. Door de aanhalingen hiervoren meen ik bewezen te hebben dat ik te recht de liberale partij beschuldigde de vrije Wat leeren de socialisten zicht der vrije liefde 1) De man moet in het voldoen zijner driften de zelve vrijheid hebben als voor het voldoen eener natuurlijke behoefte. 2) De vrouw, zij weze gehuwd of onge- huwd, zal eenen anderen man kiezen zoo- veel hei haar lust. Noch kerkelijk noch burgerlijk huwelijk meer niets anders dan personen die bijeenwonen als het hun past en zoolang het hun past... De kinderen die uit zulke vereenigingen voortspruiten zijn aan den Staat. 3) Het menschdom moet terugkeeren naar den natuurlijken staat, m wat de be- '.rekkingen tusschen de geslachten betreft.» Waar hebben de socialisten die leer stelsels opgedaan Anseele verklaarde het in de on zijdige scholen der groote steden, ge sticht en onderhouden door de libera len niet met hunne centen, maar wel met de openbare gelden. Welke is de leering der vrijmetselarij waarvan de liberale partij de dochter of de slavin is, zoo ge verkiest. De vrijmetselarij streeft naar volko men zedenbederf. Zij is niet alleen eene eene duistere vereeniniging van schob bejakken, zij is ook een moederpoel van zedeloosheid. Wetende dat een bedorven mensch zonder missen een ongodsdienstig mensch wordt, doet de vrijmetselarij al wat zij kan om het volk te bederven ten einde de laatste sprankel geloof van onder het volk te doen verdwijnen. En dat de blauwe vodde nu niet ko- me zeggen er zijn in alle kampen zede- looze menschen en in alle kampen ze delijke lieden. Het geldt hier immers de leering van beide kampen. Nu, als eene partij, als eene secte de losbandigheid aanleert, men zal mij nooit wijs maken dat hare volgenlingen de zedelijkheid zullen beoefenen. Evenzoo kan men aan de katholieke Kerk niet verwijten dat sommige per sonen, die zich als volgelingen der Kerk uitgeven, slecht leven. Door hun slecht leven sluiten zij hen ipso facto I Z NIEUWSBLAD WIHIH

HISTORISCHE KRANTEN

Nieuwsblad van Nieuwpoort & Kanton (1902-1914) | 1911 | | pagina 1