VnjmetsBlaarsclie
van
NIEUWPOORT KANTON.
Spitsvondigheid.
NegendeXJaargang
E N' 34-
Zaterdag ”26 Augusti’^ipii.
Inschrijvingsprijs op voorhand te betalen
3 fr. per jaar voor België.
Prijs per nummer 5 centiemen.
God voor bake
Recht voor stake
Vlaamsch voor sprake.
Weekblad verschijneiide eiken Zaterdag.
De goê rekeningen
maken de goê vrienden.
al-
zijn, zegt M.
u
nog
Verkooper: JULES DANGEZ,
Uperstraat,
NIEUWPOORT.
peuple
De Nieuwpoortsche geuzenboel zou
liever hebben, als het brandt, dat het
vuur zonder tegenkanting zijn vernie
lingswerk kan voortzetten, dat er men-
schen in den brand omkoinen, om
dus stoffe te vinden tot kritieke.
Aan het Bestuur geraken, door gelijk
welke middels, dat is hun doel.
Waren ze met die gevoelens niet be
zield ze zouden de brandweer gerust
laten.
't Is immers eene instelling waaruit
de politieke moet verbannen blijven en
die boven de politieke is.
Dus moedige burgeis gaat vast uwen
weg voort, ge zijt duizendmaal verdien
stelijker dan de blauwe gazetschrijvers.
Gij zijt opbouwers, zij enkel afbrekers.
Ge sticht, ge bereidt een korps voor,
waarop Nieuwpoort zal mogen rekenen
zoo ooit een brandramp voorn valt.
’t Zal dan het oogenblik zijn om
te beöordeelen, maar nu niet.
Vergeet niet dat men maait wat men
zaait. U goed gewennen aan onderwer
ping, leeren werken gelijk het bevolen
is, is voor u zeker wezen van in de ge
vallen van nood lauweren te plukken
op het veld der redding dat gij lot het
uwe gekozen,hebt.
Veracht de kritiek en de spotternij
waarmede zij u bejegent en bijzonder
lijk eendracht in uwe rangen en het vol
le betrouwen bewaard in uwe Overhe
den.
'Aankondigingen 15 ct. den drukregel. Rechterlijke bekendmakingen 30 ct. den drukr.
-o-
DrukkerLOUIS LAMMEN, Hoogstraat, 97, Nieuwpoort.
Dat gezegd we stellen ook eenige
vragen aan den stinker.
i° Waarom bezigde het vorig libe
raal bestuur het bluschmaterieel, dat
het voor de stad gekocht had, niet tot
besproeiing der straten in de heete
zomers
Die fameuze pompe waar 20 man
aan noodig waren om ze in gang te
steken en waaraan de kloekste werk-
menschen het maar tien minuten kon
den houden.
Dat was tuig In heete dagen gelijk
wij gehad hebben had het kurieus ge
weest om daarmede eens te zien wer
ken.
2° In den tijd der geuzen wat be
sproeide men bij de oefeningen
De boomen der Coupe-Goïge
30 Zou het Weekblad dat zoo
best ingelicht is, ons niet kunnen zeg
gen wat men eigenlijk bij eenen biand
met dat oud materiaal had hunnen doen_
40 Waarom beletten de geuzen, de
personen waarover zij gezag hebben,
deel te maken van den brandweei
50 't Was een blauw raadslid dat in
den Raad voorstelde het brandweer -
korps herin te richten en het materieel
te vernieuwen.
Waarom nu al die kritiek
Vraagsteelt.
BEHEER OPSTEL
Hoogstraat, 97,
NIEUWPOORT.
Een kleuter vraagt in den blauwen
stinker dat het bluschmaterieel zou ge
bezigd worden tot besproeiing der stra
ten.
En schertsend voegt dit groot ver
stand erbij ’t ware een nieuwe titel
voor onze pompiers; ze zijn reeds
rioolkuischers en cornichebesproeiers
waarom zouden ze ook geen straatbe-
sproeiêrs worden.
We vragen verschooning aan de
brandweermannen omdat wij hen, tot
afwering van den aanval, moeten in
ons artikel mengen.
Onmiddelijk zij hier gezegd dat we
vol achting zijn voor die moedige man
nen en dat we op hen rekenen zoo ooit
de nood aan den man komt.
We vragen ook aan onze brandweer
mannen geen acht te geven op de spot
ternij van 't vuilblek.
Immers die spotternij gaat uit van
dobbele jongens of van helden die bij
het eerste alarm het hazenpad kiezen
om geen seule water te moeten dragen.
Als er een brand uitberst ge ziet ze
staan van verre en bevelen geven of
de gegeven bespieken, maar helpen....
dat niet.... ’t is een der kentrekken
van de liberale alweters sterk in woor
den... flauw in daden.
Twee zaken moet ge u steeds herin
neren Brandweermannen
i° dat ge een korps vrijwilligers
zijt, die uit geest van menschlievend-
heid, het onbetaald ambt aanveerd hebt
van uwe medeburgers nuttig te zijn.
dat er volkomen eendracht on
der u moet bestaan alsook volkomen
onderwerping op gansch de ladder der
instelling.
In de oefeningen, bij de parade, in-
zondeiheid bij de branden moet ge
stipt het reglement naleven en de ge
geven bevelen getrouwelijk uitvoeren,
anders kunt ge tot niets geraken en 't
is tot daar dat de geuzen u zouden wil
len brengen ,’tis daarom dat ze twist en
tweedracht in uwe rangen willen zaai
en, dat ze trachten uwe Overheden be
lachelijk te maken om hun gezag te
ondermijnen.
Een soldaat wordt tot den strijd
voorbereid op het oefeningsplein, bij
ingebeelde oorlogen, waarvan de over
winnaar op voorhand gekend is, dus
in spelen waarmede men gemakkelijk
zou kunnen lachen.
De geest van onderwerping wordt
hem ingeprint door allerhande middels
die men in ’t gewoon leven op spotter
nij zou onthalen.
Niemand lacht nochtans daarmede,
omdat iedereen weet dat men geen
oorlog kan verklaren om soldaten te
vormen.
Zoodus als ge bij de oefeningen een
huis of een dak moet besproeien 't is
allerredelijkst, immers men kan niets
in brand steken om u te leeren blus-
schen.
M. Paul Hymans is een der libera
le hoofdmannen in en buiten de kamer.
Hij vindt dat er liberalen zijn die be
nauwd zijn van het akkoord, het ver
bond, het kartel dat de liberale partij
met de socialisten aangegaan heeft. Nu
met de betoogiog van 15 Oogst had hij
hunherte eenigzins willen gerust stellen
Hij heeft daarvoor eenen artikel ge
schreven.
Wij blijven wat we
Hymans.
De liberale aanleider heeft niet lan
ge achter zijn restje, dat is achter zijn
antwoord moeten wachten. De Peu
ple dat is de officieele gazette der
socialisten, heeft zijnen koeke gebo
terd.
Wij ook zegt de Peuple en
zijn van geen hair van geen zier veran
derd. Wij zijn vijanden van kapitalis
me, wij blijven revolutionairen en wil
len stap voor stap alle eischen van het
socialisme uitwerken.
De Peuple voegt er nog bij voor
de doctrinairen (dat zijn de gematig
de liberalen) is het algemeen stemrecht
slechter dan de schoolwet van Minister
Schollaert.
Ten slotte drukt de
deze verklaring
Z)e liberalen moeten niet peizen dat als
wij het algemeen stemrecht hebben wij
daarmeê zullen tevreden zijn; volstrekt
nietdat is nog de volledige gelijkheid
niet. Het grootste onrecht van al dat
bestaat is de bijzondere eigendom
dat moet weg gelijk het meervou
dig stemi echt.
Dat schreef de peuple daags voor
de betooging van den 15 Augustus.
Zooals men ziet zijn de socialisten
recht voor de vuist. Ze toonen en zeg
gen genoeg wat ze willen.
Door het algemeen stemrecht willen
ze tot de afschaffing komen van het ko-
ninkdom en van den bijzonderen eigen
dom. Al wat ge hebt moet u ontnomen
worden, en door den Staat binnenge
palmd worden, niet alleen het goed
van kerken en kloosters maar ALLEN
bijzonderen eigendom, zoowel van
kleine- als van groote burgers. Volgens
de socialisten mag er maar een eige
naar meer zijn, de Staat vertegenwoor
digd door M. Vandevelde of M. An-
seele.
Die de socialisten daarin helper, wil
moet maar doen gelijk de liberalen, en
voor het kartel stemmen of werken.
Maar als hij dan naderhand de gevol
gen van zulke handelwijze beklaagt,
zal hij niet mogen zeggen Had ik het
geweten
De socialisten zeggen klaar en duide
lijk genoeg waar ze met het zuiver
algemeen stemrecht willen komen.
Ge weet een schrijver van het «Weekblad»
had hem beroepen op den letterlijken zin
van een vers van den propheet David, om
er uit te besluiten dat de H. Kerk toelaat
aan hare priesters, eenen tekst te zingen
waarin de propheet zijne moeder beleedïgt
en laakt wegens het feit van zijne geboorte.
In onze bijdrage De muis in de val
hebben wij bewezen dat onze tegenspreker
den bal volkomen mis geslegen had, en ge
vangen zat in zijn eigen strikken.
In het Weekblad van 19 Oogst, poogt
die geleerde eenige aanmerkingen te ma
ken, maar zijne bewijsvoering is zoo dun als
pompewater.
Het zijn enkel vrij metsel aarsche bokken
sprongen die voor een grondig onderzoek
geen steek houden, terwijl hij onze bewijs
voering zelf niet rechtstieeksch durft aan
vallen.
Wij stappen nogmaals over allerhanden
flauwen klap die met de zaak geen betrek
heeft, en wij komen tot de bespreking van
den tekst.
En vooreerst de hersenkneding van het
blauw schrijverke moet niet erg stevig zijn,
want het vraagt nuchter weg welk verschil
is er tusschen '’in iniquitati(bu)s concej.it
me mater mea en et in peccatis concepit
me mater mea
Welk verschil
1) dat het eene de tekst is van den pro
pheet en het andere niet.
2) In de eene aanhaling hebt gij het woord
iniquitas en in de andere het woord pecca
tum. Zoek in een latijnsch woordenboek de
twee woorden iniquitas en peccatum en ik
verzeker u dat ge reeds veel verschil zult
vinden.
3) Iniquitas beteekent hier ongerechtig
heid, dat is een staat van berooving der
oorspronkelijke gerechtigheid waarin onze
eerste ouders geschapen werden en waardoor
zij geneigd waren tot het goed.
Ongerechtigheid beteekent hier dan den
drang, de neiging tot het kwaad die alle
menschen aangeboren wordt door den val
van onze eerste ouders.
en peccatum beduidt de vlek van de erf
zonde waardoor de mensch belet wordt den
hemel binnen te treden.
Mogelijks noemt het schrijverken dit een
karpelsprong, maar omdat de blinde te mid
dag de zorme niet ziet, toch laat zij daarom
niet van te senmgen. Zoo is het ook met de
waarheid
In onze voorgaande bijdrage bewezen wij
uit den contekst, dat David zijn zelven ver
nederde om Gods bermhertigheid over zijn
zonde af te smeeken.
En daarop antwoordt het Weekblad
Het is wel waar dat in het geheele van
den psalm, David zijn eigent vernedert
voor God en vergiffenis vraagt voor zijne
zonden maar daaruit kan men slechts be-
sluiten, dat hij zijne moeder bevuilt om
zich zelven te verschoonen, wat niet zeer
schoon is voor eenen koninklijken pro-
pheet
Kan men nu in eene zelfde zinsnede, eene
klaardere en dwazere tegenspraak vinden
dan deze die hier neergeschreven staat.
In het eerste lid aanveerdt men dat David
zijn zelven wilt vernederen,en in het tweede
luidt het daaruit kan men slechts beslui
ten dat hij zijne moeder bevuilt
Een kind moet gevoelen dat zulk eene be
redenering mank gaat.
Altijd hetzelfde stelsel bij de goddeloozen;
0^
2°
k*7bi.:llllllllllillll J
NIEUWSBLAD