VnjmetsBlaarsclie van NIEUWPOORT KANTON. Spitsvondigheid. NegendeXJaargang E N' 34- Zaterdag ”26 Augusti’^ipii. Inschrijvingsprijs op voorhand te betalen 3 fr. per jaar voor België. Prijs per nummer 5 centiemen. God voor bake Recht voor stake Vlaamsch voor sprake. Weekblad verschijneiide eiken Zaterdag. De goê rekeningen maken de goê vrienden. al- zijn, zegt M. u nog Verkooper: JULES DANGEZ, Uperstraat, NIEUWPOORT. peuple De Nieuwpoortsche geuzenboel zou liever hebben, als het brandt, dat het vuur zonder tegenkanting zijn vernie lingswerk kan voortzetten, dat er men- schen in den brand omkoinen, om dus stoffe te vinden tot kritieke. Aan het Bestuur geraken, door gelijk welke middels, dat is hun doel. Waren ze met die gevoelens niet be zield ze zouden de brandweer gerust laten. 't Is immers eene instelling waaruit de politieke moet verbannen blijven en die boven de politieke is. Dus moedige burgeis gaat vast uwen weg voort, ge zijt duizendmaal verdien stelijker dan de blauwe gazetschrijvers. Gij zijt opbouwers, zij enkel afbrekers. Ge sticht, ge bereidt een korps voor, waarop Nieuwpoort zal mogen rekenen zoo ooit een brandramp voorn valt. ’t Zal dan het oogenblik zijn om te beöordeelen, maar nu niet. Vergeet niet dat men maait wat men zaait. U goed gewennen aan onderwer ping, leeren werken gelijk het bevolen is, is voor u zeker wezen van in de ge vallen van nood lauweren te plukken op het veld der redding dat gij lot het uwe gekozen,hebt. Veracht de kritiek en de spotternij waarmede zij u bejegent en bijzonder lijk eendracht in uwe rangen en het vol le betrouwen bewaard in uwe Overhe den. 'Aankondigingen 15 ct. den drukregel. Rechterlijke bekendmakingen 30 ct. den drukr. -o- DrukkerLOUIS LAMMEN, Hoogstraat, 97, Nieuwpoort. Dat gezegd we stellen ook eenige vragen aan den stinker. i° Waarom bezigde het vorig libe raal bestuur het bluschmaterieel, dat het voor de stad gekocht had, niet tot besproeiing der straten in de heete zomers Die fameuze pompe waar 20 man aan noodig waren om ze in gang te steken en waaraan de kloekste werk- menschen het maar tien minuten kon den houden. Dat was tuig In heete dagen gelijk wij gehad hebben had het kurieus ge weest om daarmede eens te zien wer ken. 2° In den tijd der geuzen wat be sproeide men bij de oefeningen De boomen der Coupe-Goïge 30 Zou het Weekblad dat zoo best ingelicht is, ons niet kunnen zeg gen wat men eigenlijk bij eenen biand met dat oud materiaal had hunnen doen_ 40 Waarom beletten de geuzen, de personen waarover zij gezag hebben, deel te maken van den brandweei 50 't Was een blauw raadslid dat in den Raad voorstelde het brandweer - korps herin te richten en het materieel te vernieuwen. Waarom nu al die kritiek Vraagsteelt. BEHEER OPSTEL Hoogstraat, 97, NIEUWPOORT. Een kleuter vraagt in den blauwen stinker dat het bluschmaterieel zou ge bezigd worden tot besproeiing der stra ten. En schertsend voegt dit groot ver stand erbij ’t ware een nieuwe titel voor onze pompiers; ze zijn reeds rioolkuischers en cornichebesproeiers waarom zouden ze ook geen straatbe- sproeiêrs worden. We vragen verschooning aan de brandweermannen omdat wij hen, tot afwering van den aanval, moeten in ons artikel mengen. Onmiddelijk zij hier gezegd dat we vol achting zijn voor die moedige man nen en dat we op hen rekenen zoo ooit de nood aan den man komt. We vragen ook aan onze brandweer mannen geen acht te geven op de spot ternij van 't vuilblek. Immers die spotternij gaat uit van dobbele jongens of van helden die bij het eerste alarm het hazenpad kiezen om geen seule water te moeten dragen. Als er een brand uitberst ge ziet ze staan van verre en bevelen geven of de gegeven bespieken, maar helpen.... dat niet.... ’t is een der kentrekken van de liberale alweters sterk in woor den... flauw in daden. Twee zaken moet ge u steeds herin neren Brandweermannen i° dat ge een korps vrijwilligers zijt, die uit geest van menschlievend- heid, het onbetaald ambt aanveerd hebt van uwe medeburgers nuttig te zijn. dat er volkomen eendracht on der u moet bestaan alsook volkomen onderwerping op gansch de ladder der instelling. In de oefeningen, bij de parade, in- zondeiheid bij de branden moet ge stipt het reglement naleven en de ge geven bevelen getrouwelijk uitvoeren, anders kunt ge tot niets geraken en 't is tot daar dat de geuzen u zouden wil len brengen ,’tis daarom dat ze twist en tweedracht in uwe rangen willen zaai en, dat ze trachten uwe Overheden be lachelijk te maken om hun gezag te ondermijnen. Een soldaat wordt tot den strijd voorbereid op het oefeningsplein, bij ingebeelde oorlogen, waarvan de over winnaar op voorhand gekend is, dus in spelen waarmede men gemakkelijk zou kunnen lachen. De geest van onderwerping wordt hem ingeprint door allerhande middels die men in ’t gewoon leven op spotter nij zou onthalen. Niemand lacht nochtans daarmede, omdat iedereen weet dat men geen oorlog kan verklaren om soldaten te vormen. Zoodus als ge bij de oefeningen een huis of een dak moet besproeien 't is allerredelijkst, immers men kan niets in brand steken om u te leeren blus- schen. M. Paul Hymans is een der libera le hoofdmannen in en buiten de kamer. Hij vindt dat er liberalen zijn die be nauwd zijn van het akkoord, het ver bond, het kartel dat de liberale partij met de socialisten aangegaan heeft. Nu met de betoogiog van 15 Oogst had hij hunherte eenigzins willen gerust stellen Hij heeft daarvoor eenen artikel ge schreven. Wij blijven wat we Hymans. De liberale aanleider heeft niet lan ge achter zijn restje, dat is achter zijn antwoord moeten wachten. De Peu ple dat is de officieele gazette der socialisten, heeft zijnen koeke gebo terd. Wij ook zegt de Peuple en zijn van geen hair van geen zier veran derd. Wij zijn vijanden van kapitalis me, wij blijven revolutionairen en wil len stap voor stap alle eischen van het socialisme uitwerken. De Peuple voegt er nog bij voor de doctrinairen (dat zijn de gematig de liberalen) is het algemeen stemrecht slechter dan de schoolwet van Minister Schollaert. Ten slotte drukt de deze verklaring Z)e liberalen moeten niet peizen dat als wij het algemeen stemrecht hebben wij daarmeê zullen tevreden zijn; volstrekt nietdat is nog de volledige gelijkheid niet. Het grootste onrecht van al dat bestaat is de bijzondere eigendom dat moet weg gelijk het meervou dig stemi echt. Dat schreef de peuple daags voor de betooging van den 15 Augustus. Zooals men ziet zijn de socialisten recht voor de vuist. Ze toonen en zeg gen genoeg wat ze willen. Door het algemeen stemrecht willen ze tot de afschaffing komen van het ko- ninkdom en van den bijzonderen eigen dom. Al wat ge hebt moet u ontnomen worden, en door den Staat binnenge palmd worden, niet alleen het goed van kerken en kloosters maar ALLEN bijzonderen eigendom, zoowel van kleine- als van groote burgers. Volgens de socialisten mag er maar een eige naar meer zijn, de Staat vertegenwoor digd door M. Vandevelde of M. An- seele. Die de socialisten daarin helper, wil moet maar doen gelijk de liberalen, en voor het kartel stemmen of werken. Maar als hij dan naderhand de gevol gen van zulke handelwijze beklaagt, zal hij niet mogen zeggen Had ik het geweten De socialisten zeggen klaar en duide lijk genoeg waar ze met het zuiver algemeen stemrecht willen komen. Ge weet een schrijver van het «Weekblad» had hem beroepen op den letterlijken zin van een vers van den propheet David, om er uit te besluiten dat de H. Kerk toelaat aan hare priesters, eenen tekst te zingen waarin de propheet zijne moeder beleedïgt en laakt wegens het feit van zijne geboorte. In onze bijdrage De muis in de val hebben wij bewezen dat onze tegenspreker den bal volkomen mis geslegen had, en ge vangen zat in zijn eigen strikken. In het Weekblad van 19 Oogst, poogt die geleerde eenige aanmerkingen te ma ken, maar zijne bewijsvoering is zoo dun als pompewater. Het zijn enkel vrij metsel aarsche bokken sprongen die voor een grondig onderzoek geen steek houden, terwijl hij onze bewijs voering zelf niet rechtstieeksch durft aan vallen. Wij stappen nogmaals over allerhanden flauwen klap die met de zaak geen betrek heeft, en wij komen tot de bespreking van den tekst. En vooreerst de hersenkneding van het blauw schrijverke moet niet erg stevig zijn, want het vraagt nuchter weg welk verschil is er tusschen '’in iniquitati(bu)s concej.it me mater mea en et in peccatis concepit me mater mea Welk verschil 1) dat het eene de tekst is van den pro pheet en het andere niet. 2) In de eene aanhaling hebt gij het woord iniquitas en in de andere het woord pecca tum. Zoek in een latijnsch woordenboek de twee woorden iniquitas en peccatum en ik verzeker u dat ge reeds veel verschil zult vinden. 3) Iniquitas beteekent hier ongerechtig heid, dat is een staat van berooving der oorspronkelijke gerechtigheid waarin onze eerste ouders geschapen werden en waardoor zij geneigd waren tot het goed. Ongerechtigheid beteekent hier dan den drang, de neiging tot het kwaad die alle menschen aangeboren wordt door den val van onze eerste ouders. en peccatum beduidt de vlek van de erf zonde waardoor de mensch belet wordt den hemel binnen te treden. Mogelijks noemt het schrijverken dit een karpelsprong, maar omdat de blinde te mid dag de zorme niet ziet, toch laat zij daarom niet van te senmgen. Zoo is het ook met de waarheid In onze voorgaande bijdrage bewezen wij uit den contekst, dat David zijn zelven ver nederde om Gods bermhertigheid over zijn zonde af te smeeken. En daarop antwoordt het Weekblad Het is wel waar dat in het geheele van den psalm, David zijn eigent vernedert voor God en vergiffenis vraagt voor zijne zonden maar daaruit kan men slechts be- sluiten, dat hij zijne moeder bevuilt om zich zelven te verschoonen, wat niet zeer schoon is voor eenen koninklijken pro- pheet Kan men nu in eene zelfde zinsnede, eene klaardere en dwazere tegenspraak vinden dan deze die hier neergeschreven staat. In het eerste lid aanveerdt men dat David zijn zelven wilt vernederen,en in het tweede luidt het daaruit kan men slechts beslui ten dat hij zijne moeder bevuilt Een kind moet gevoelen dat zulk eene be redenering mank gaat. Altijd hetzelfde stelsel bij de goddeloozen; 0^ 2° k*7bi.:llllllllllillll J NIEUWSBLAD

HISTORISCHE KRANTEN

Nieuwsblad van Nieuwpoort & Kanton (1902-1914) | 1911 | | pagina 1