van
NIEUWPOORT KANTON.
Vrienden en vijanden
der priesters.
Zaterdag 9 September 1911.
H^Negende Jaargang
Nr 36.
Inschrijvingsprijs op voorhand te betalen
3 fr. per jaar voor België.
Prijs per nummer 5 centiemen.
Weekblad verschijnende eiken Zaterdag.
God voor bake
Recht voor stake
Vlaamsch voor sprake,
[Aankondigingen 15 ct. den drukregel. Rechterlijke bekendmakingen 30 ct. den drukr.
-o-
DrukkerLOUIS LAMMEN, Hoogstraat, 97, Nieuwpoort.
VerkooperJULES DANGEZ,
IJperstraat,
NIEUWPOORT.
nen gaan den Zondag naar de misse
niet meer zij houden hunne paschen
niet meer en ze zijn wel eenvoudig
deze die meenen dat zij nog eenige ge
boden van God of van de H. Kerk on
derhouden.
Luistert lezers Lucifer was een der
schoonste engels, en diende God met
onderdanigheid, maar door hoogmoed
misleid verzaakte hij God en wierd de
verwoedste der duivelen en zoo hij
voortijds de eer® van God bevorderde,
nu verwekt hij. met een duivelsche ra
zernij om zielen, van God en het goed
af te trekken-/ •om de rampgenooten
van den helschen afgrond te vermeer
deren en ware het hem mogelijk zijne
knaging te stillen het zoude zijn met
nieuwe ongelukkigen te maken en het
leger der rampzaligen nog gestadig te
doon aangroeien.
Zoo ookgaat het met afgevallen ge-
loovigen, met apostaten en geloofsver-
zakers, niets is meer bekwaam hunne
knaging te bedwelmen dan't medesleu
ren van menschen in hunnen afgrond
van bederf en zedeloosheid.
Maar zulke mannen botsen in hunne
werking tegen den priester, en nogwel
eerst tegen de werkzaamsten en de ge-
leerdsten onder hen, want deze weet dat
hij zijn volk moet oplichten, moet ver
dedigen legen aanvallen van die razen
de wolven.
En daarom is de priester de vijand.
En zoo is het ook in Nieuwpoort.
Voor de waarheid strijden zij niet,
maar voor den duivel.
De rechten van 't volk raken hun
niet, langs den rug van het volk willen
zij opklimmen, aan het scbotelke ge
raken, uit hoogmoed en duivelsche ra
zernij.
Wee het volk dat zulke mannen na
loopt wee den werkman die zulke
menschen tot meesters heeft wee de
stad die door zulke hoofden moet be
stuurd worden.
De woorden van Taine zijn waar, en
dat wordt bewezen door gansch de ge
schiedenis van het menschdom.
Dat volkje heeft O. L. Heer ontmoet
in de Pnarizeer,c'ie hij terecht als witte
graven schold, die wel schoon schenen
van buiten, maar die van binnen niets
anders bevatten als bedorvenheid en
bederf
De priesters belasteren, hunne wer
king verdacht maken, hun streven ver
nietigen, dat willen en wenschen zij.
Maar in Nieuwpoort zal zulks geen
waar zijn.
Wij katholieken, zullen rond den
priester staan, wij zullen rond hem de
wacht houden en moesten er nieuwe
Baeckelandsbenden uitkomen, moest
men weder onze priesters bedreigen,
wij zullen er bij zijn en geen haai van
hun hoofd zal aangeraakt worden.
Het Nieuwpoortsch volk, arm en
rijk, oud en jong, weet te wel wat het
zijne priesters verschuldigd is.
Eu aan onze kinders en kleinkinders
zullen wij herhalen alle deugnieten,
alle vaartkapoenen, alle dronkaards,
Iets aardig en dat nooit mist Alle
deugnieten, alle vaartkapoenen, alle
dronkaards, in een woord, alle kerels
zonder eer en geweten, zien in eenen
priester eenen vijand en haten hem.
Van den anderen kant alle biave
menschen alle liefderijke zielen, alle
eerlijke eerbiedweerdige weldenkende
en goeddoende lieden, zijn, op eenige
zeldzame uitzonderingen na de vrien
den van den priester en eerbiedigen
hem.
Wie zou dit wel kunnen geschreven
hebben
Entwaar een... vervloekt kalote ze
ker
Mis, man ge zijt er niet 1
Deze woorden zijn uit de pen ge
vloeid van Taine, de groote fransche
geschiedenisschrijver, aan wien men
een standbeeld komt op te richten.
't Was verre van een... kalote.
Die woorden van Taine zijn waar in
alle landen en streken, bij alle volke
ren en natiën.
Men kan de waarheid van die woor
den nagaan in Frankrijk, in Belgen-
land in alle steden en doipen, ja tot in
Nieuwpoort toe.
Ja tot in Nieuwpoort toe 1
Men vindt er van die mannen die
met eenen waren haat, eene oprechte
razernie tegen de priesters bezield zijn.
Men vindt er die aan vrijmetselarij
verkocht zijn, en die, o schoone vrij
heid 1 Zoo het volk zegt hunne ziel
aan den duivel verkocht hebben dat
wil zeggen den schrikkelijken eed ge
daan hebben zonder priester te sterven
en zulke menschen moeten den pries
ter bevechten in al zijne werken zij
weten dat de priester werkt voor God,
zijnen meester ;en zij ze werken voor
den duivel hunnen meester.
Men vindt ook mannen die laag ge
noeg gevallen zijn, om den godsdienst
dien zij van hunne brave ouders ontvan
gen hadden te verlochenen en te verza
ken en deze gelijk aan eenen Juliaan
den apostaat branden van den razernij
tegen den priester, omdat het zien van
den priester alleen de knaging van het
ongerust geweten verwekt, zulke man-
Dank aan de boeken, uitgegeven
door hooggeplaatste vrijmetselaars, die
vol walg de logie verlieten, is die ge
vaarlijke en eeilooze sekte, beden ten
dage, redelijk wel gekend.
Een boekwerk ware noodig nochtans
om onze lezers volledig in te lichten
nopens het doel der vrijmetselarij en
nopens de middels die zij gebruikt om
haar noodlottig en vuil werk, zoo scha
delijk voor de samenleving, door te
drijven.
Men verstaat niet hoe de Maatschap
pij haar eigen niet beschermt tegen de
booze inzichten der moortelbroeders.
De macht dier sekte ligt in hare ge
heime werking en in haar onverpoosd
streven naar het bewind.
Doch we moeten kort zijn.
De spreuk indachtig Met een glas
proeft men een vat “zullen wij ons er
bij bepalen door eenige aanhalingen
uit schriften van gekende logiemannen,
de helsche plannen van die nachtvogels
aan onze lezers te doen kennen.
De vrijmetselarij heeft voor doel de
bestaande Maatschappij onderste boven
te keeren en daarom wil zij de katholie
ke Kerk vernietigen die de moerpilaar
is van het sociaal gebouw.
De Kerk heeft de slaven vrijgemaakt
de geheime genootschappen willen de
menschen in eene nieuwe slavernij ste
ken, onder het juk van den almachtigen
Staat, bestuurd door eenige dwinge
landen. Zij heeft de vrouw vrijgemaakt
en de geheime genootschappen ontee-
ren de vrouw, door haar in de gemeng
de logiën, de slemperijen aan te leeren
van het hedendaagsch heidendom.
Werk en eigendom werden door de
Kerk vrijgemaakt. Werk en eigendom
willen de vrijmetselaars algeheel be
zitten om ze ten hunne voordeele uit
te baten.
BEHEER OPSTEL
Hoogstraat, 97,
N I E UWPOORT.
Onder de vragen die men aan den
candidaat-vrijmetselaar, voor zijne in
trede in de logie, moet stellen volgens
Weishaupt, een der voornaamste in
richters van de sekte, komen de vol
gende voor
2’ Hebt gij er wel op nagedacht dat gij
heden een belangrijken stap zet,wijl gij
verbintenissen neemt die gij niet kent
i ie Geeft gij aan onze instelling recht
van leven en dood op uwen persoon
12' Zijt gij bereid in alle omstandig
heden, aan de leden van ons orde, de
voorkeur te geven op alle andere men
schen
2Oe Neemt gij de verbintenis aan van
in alles volstrekt gehoorzaam te wezen
aan de bevelen die de logie u zal geven
en dit zonder eenige hoegenaamde be
perking
In den eed der vrijmetselaars komt
het volgende voor
Al wat de logie beveelt kan met
politieke macht in handen houdt.
De gazetten dienen om godslaste
ringen, ketterijen, om leugen ert laster
tegen Kerk, priesters en kloosteringen
met kwistige hand uit te strooien.
Het vuil «Weekblad hier te Nieu-
poort, heeft geen ander doel en munt
uit in dit akelig werk.
Waar de vrijmetselarij verschijnt,
verschijnt het zedenbederf.
onrechtveeidig zijn als het moet
strekken b.n tot haar doel te geraken:
het einde verrechtveerdigt de mid-
dels.
Valschen eed, onrechtveerdig von
nis, landsverraad, koningsmoord, dit
alles moet de vrijmetselaar op het eer
ste bevel der logie plegen.
Den 16 December 1885 zegde Br
Montier De volksvertegenwoordigers
en de gemeenteraadsleden moeten, in
t beoefenen van hun mandaat, hande
len ingevolge de voorschriften hunner
logie, bijzonderlijk in wat de betrekkin
gen tusschen Kerk en Staat betreft
dus in ’t uitoefenen van dit mandaat
steeds oorlog aan de Kerk
De vrijmetselarij heeft de volgende
beslissingen genomen
Er moet onverpoosd gewerkt wor
den aan de volkomene en spoedige af
schaffing van het Katholicismus aan
zijne vernietiging door alle mogelijk®
middelen, de volksopstand inbegrepen»
Noch doopsel, noch P communie,
noch kerkelijk huwelijk, noch kerke
lijke begraving (1869)
De vrouw mag ter kerk niet meer
gaan »(Br Galapin in 1883).
Wij moeten ons meester maken van
de katholieke kerken (Br Blatin).
Kerk en godsdienst moeten ver
gruisd worden. Weg met den Gekruiste.
Noch God, noch Kerk (Br Fleury
van Paris, 1881).
De vrijmetselarij bevecht en zal
zonder rust bevechten zijnen eeuwigen
vijand het Pausdom. (Verklaring van
den grootmeester, den 1 Februari ’82)
Het groot werk der vrijmetselarij
bestaat in de ondermijning door alle
mogelijke middels, van het klerikalis-
mus in zijne grondvesten en in zijne
levensbronnen, 't is te zeggen in de
school en in het huisgezin »(Rivista)
De Paus, ziedaar onze vijand. Aan
ons kerken en altaren in brand te ste
ken. Oorlog aan de priesters, onver-
biddelijken en eeuwigen oorlog Br
Carbonni, 28 Mei 1889)
Geen godsdienstlessen meer in de
scholen, geen priesters meer toelaten
in de huisgezinnen,.. Het godsdienstig
onderwijs moet uit de school verbannen
worden »(Br Fleury)
Ziedaar eenige staaltjes uit den cate
chismus der viijmetselaars, en zeggen
dat de vrijmetselaars van Nieuwpoort
dat ook moeten bewerken in onze stad.
Kiezers stemt niet voor zulke mannen,,
noch voor hunne handlangeis.
Om tot haar doel te geraken, ge
bruikt de vrijmetselarij drie voorname
middels de politiek, de dag- en week
bladen en het zedenbederf.
Bijna al de liberale volksvertegen
woordigers zijn vrijmetselaars. Vrij
metselaars de burgemeesters der groo
te steden vrijmetselaars het meesten
deel der liberale provinciale- en ge
meenteraadsleden.
De logie zorgt dat zij de gansche
T ügiifiiiiiwi?;
11 r~,
NIEUWSBLAD
Esii aiiwiji I
■r- ii ii uni—him—bm