van NIEUWPOORT KANTON. Vrienden en vijanden der priesters. Zaterdag 9 September 1911. H^Negende Jaargang Nr 36. Inschrijvingsprijs op voorhand te betalen 3 fr. per jaar voor België. Prijs per nummer 5 centiemen. Weekblad verschijnende eiken Zaterdag. God voor bake Recht voor stake Vlaamsch voor sprake, [Aankondigingen 15 ct. den drukregel. Rechterlijke bekendmakingen 30 ct. den drukr. -o- DrukkerLOUIS LAMMEN, Hoogstraat, 97, Nieuwpoort. VerkooperJULES DANGEZ, IJperstraat, NIEUWPOORT. nen gaan den Zondag naar de misse niet meer zij houden hunne paschen niet meer en ze zijn wel eenvoudig deze die meenen dat zij nog eenige ge boden van God of van de H. Kerk on derhouden. Luistert lezers Lucifer was een der schoonste engels, en diende God met onderdanigheid, maar door hoogmoed misleid verzaakte hij God en wierd de verwoedste der duivelen en zoo hij voortijds de eer® van God bevorderde, nu verwekt hij. met een duivelsche ra zernij om zielen, van God en het goed af te trekken-/ •om de rampgenooten van den helschen afgrond te vermeer deren en ware het hem mogelijk zijne knaging te stillen het zoude zijn met nieuwe ongelukkigen te maken en het leger der rampzaligen nog gestadig te doon aangroeien. Zoo ookgaat het met afgevallen ge- loovigen, met apostaten en geloofsver- zakers, niets is meer bekwaam hunne knaging te bedwelmen dan't medesleu ren van menschen in hunnen afgrond van bederf en zedeloosheid. Maar zulke mannen botsen in hunne werking tegen den priester, en nogwel eerst tegen de werkzaamsten en de ge- leerdsten onder hen, want deze weet dat hij zijn volk moet oplichten, moet ver dedigen legen aanvallen van die razen de wolven. En daarom is de priester de vijand. En zoo is het ook in Nieuwpoort. Voor de waarheid strijden zij niet, maar voor den duivel. De rechten van 't volk raken hun niet, langs den rug van het volk willen zij opklimmen, aan het scbotelke ge raken, uit hoogmoed en duivelsche ra zernij. Wee het volk dat zulke mannen na loopt wee den werkman die zulke menschen tot meesters heeft wee de stad die door zulke hoofden moet be stuurd worden. De woorden van Taine zijn waar, en dat wordt bewezen door gansch de ge schiedenis van het menschdom. Dat volkje heeft O. L. Heer ontmoet in de Pnarizeer,c'ie hij terecht als witte graven schold, die wel schoon schenen van buiten, maar die van binnen niets anders bevatten als bedorvenheid en bederf De priesters belasteren, hunne wer king verdacht maken, hun streven ver nietigen, dat willen en wenschen zij. Maar in Nieuwpoort zal zulks geen waar zijn. Wij katholieken, zullen rond den priester staan, wij zullen rond hem de wacht houden en moesten er nieuwe Baeckelandsbenden uitkomen, moest men weder onze priesters bedreigen, wij zullen er bij zijn en geen haai van hun hoofd zal aangeraakt worden. Het Nieuwpoortsch volk, arm en rijk, oud en jong, weet te wel wat het zijne priesters verschuldigd is. Eu aan onze kinders en kleinkinders zullen wij herhalen alle deugnieten, alle vaartkapoenen, alle dronkaards, Iets aardig en dat nooit mist Alle deugnieten, alle vaartkapoenen, alle dronkaards, in een woord, alle kerels zonder eer en geweten, zien in eenen priester eenen vijand en haten hem. Van den anderen kant alle biave menschen alle liefderijke zielen, alle eerlijke eerbiedweerdige weldenkende en goeddoende lieden, zijn, op eenige zeldzame uitzonderingen na de vrien den van den priester en eerbiedigen hem. Wie zou dit wel kunnen geschreven hebben Entwaar een... vervloekt kalote ze ker Mis, man ge zijt er niet 1 Deze woorden zijn uit de pen ge vloeid van Taine, de groote fransche geschiedenisschrijver, aan wien men een standbeeld komt op te richten. 't Was verre van een... kalote. Die woorden van Taine zijn waar in alle landen en streken, bij alle volke ren en natiën. Men kan de waarheid van die woor den nagaan in Frankrijk, in Belgen- land in alle steden en doipen, ja tot in Nieuwpoort toe. Ja tot in Nieuwpoort toe 1 Men vindt er van die mannen die met eenen waren haat, eene oprechte razernie tegen de priesters bezield zijn. Men vindt er die aan vrijmetselarij verkocht zijn, en die, o schoone vrij heid 1 Zoo het volk zegt hunne ziel aan den duivel verkocht hebben dat wil zeggen den schrikkelijken eed ge daan hebben zonder priester te sterven en zulke menschen moeten den pries ter bevechten in al zijne werken zij weten dat de priester werkt voor God, zijnen meester ;en zij ze werken voor den duivel hunnen meester. Men vindt ook mannen die laag ge noeg gevallen zijn, om den godsdienst dien zij van hunne brave ouders ontvan gen hadden te verlochenen en te verza ken en deze gelijk aan eenen Juliaan den apostaat branden van den razernij tegen den priester, omdat het zien van den priester alleen de knaging van het ongerust geweten verwekt, zulke man- Dank aan de boeken, uitgegeven door hooggeplaatste vrijmetselaars, die vol walg de logie verlieten, is die ge vaarlijke en eeilooze sekte, beden ten dage, redelijk wel gekend. Een boekwerk ware noodig nochtans om onze lezers volledig in te lichten nopens het doel der vrijmetselarij en nopens de middels die zij gebruikt om haar noodlottig en vuil werk, zoo scha delijk voor de samenleving, door te drijven. Men verstaat niet hoe de Maatschap pij haar eigen niet beschermt tegen de booze inzichten der moortelbroeders. De macht dier sekte ligt in hare ge heime werking en in haar onverpoosd streven naar het bewind. Doch we moeten kort zijn. De spreuk indachtig Met een glas proeft men een vat “zullen wij ons er bij bepalen door eenige aanhalingen uit schriften van gekende logiemannen, de helsche plannen van die nachtvogels aan onze lezers te doen kennen. De vrijmetselarij heeft voor doel de bestaande Maatschappij onderste boven te keeren en daarom wil zij de katholie ke Kerk vernietigen die de moerpilaar is van het sociaal gebouw. De Kerk heeft de slaven vrijgemaakt de geheime genootschappen willen de menschen in eene nieuwe slavernij ste ken, onder het juk van den almachtigen Staat, bestuurd door eenige dwinge landen. Zij heeft de vrouw vrijgemaakt en de geheime genootschappen ontee- ren de vrouw, door haar in de gemeng de logiën, de slemperijen aan te leeren van het hedendaagsch heidendom. Werk en eigendom werden door de Kerk vrijgemaakt. Werk en eigendom willen de vrijmetselaars algeheel be zitten om ze ten hunne voordeele uit te baten. BEHEER OPSTEL Hoogstraat, 97, N I E UWPOORT. Onder de vragen die men aan den candidaat-vrijmetselaar, voor zijne in trede in de logie, moet stellen volgens Weishaupt, een der voornaamste in richters van de sekte, komen de vol gende voor 2’ Hebt gij er wel op nagedacht dat gij heden een belangrijken stap zet,wijl gij verbintenissen neemt die gij niet kent i ie Geeft gij aan onze instelling recht van leven en dood op uwen persoon 12' Zijt gij bereid in alle omstandig heden, aan de leden van ons orde, de voorkeur te geven op alle andere men schen 2Oe Neemt gij de verbintenis aan van in alles volstrekt gehoorzaam te wezen aan de bevelen die de logie u zal geven en dit zonder eenige hoegenaamde be perking In den eed der vrijmetselaars komt het volgende voor Al wat de logie beveelt kan met politieke macht in handen houdt. De gazetten dienen om godslaste ringen, ketterijen, om leugen ert laster tegen Kerk, priesters en kloosteringen met kwistige hand uit te strooien. Het vuil «Weekblad hier te Nieu- poort, heeft geen ander doel en munt uit in dit akelig werk. Waar de vrijmetselarij verschijnt, verschijnt het zedenbederf. onrechtveeidig zijn als het moet strekken b.n tot haar doel te geraken: het einde verrechtveerdigt de mid- dels. Valschen eed, onrechtveerdig von nis, landsverraad, koningsmoord, dit alles moet de vrijmetselaar op het eer ste bevel der logie plegen. Den 16 December 1885 zegde Br Montier De volksvertegenwoordigers en de gemeenteraadsleden moeten, in t beoefenen van hun mandaat, hande len ingevolge de voorschriften hunner logie, bijzonderlijk in wat de betrekkin gen tusschen Kerk en Staat betreft dus in ’t uitoefenen van dit mandaat steeds oorlog aan de Kerk De vrijmetselarij heeft de volgende beslissingen genomen Er moet onverpoosd gewerkt wor den aan de volkomene en spoedige af schaffing van het Katholicismus aan zijne vernietiging door alle mogelijk® middelen, de volksopstand inbegrepen» Noch doopsel, noch P communie, noch kerkelijk huwelijk, noch kerke lijke begraving (1869) De vrouw mag ter kerk niet meer gaan »(Br Galapin in 1883). Wij moeten ons meester maken van de katholieke kerken (Br Blatin). Kerk en godsdienst moeten ver gruisd worden. Weg met den Gekruiste. Noch God, noch Kerk (Br Fleury van Paris, 1881). De vrijmetselarij bevecht en zal zonder rust bevechten zijnen eeuwigen vijand het Pausdom. (Verklaring van den grootmeester, den 1 Februari ’82) Het groot werk der vrijmetselarij bestaat in de ondermijning door alle mogelijke middels, van het klerikalis- mus in zijne grondvesten en in zijne levensbronnen, 't is te zeggen in de school en in het huisgezin »(Rivista) De Paus, ziedaar onze vijand. Aan ons kerken en altaren in brand te ste ken. Oorlog aan de priesters, onver- biddelijken en eeuwigen oorlog Br Carbonni, 28 Mei 1889) Geen godsdienstlessen meer in de scholen, geen priesters meer toelaten in de huisgezinnen,.. Het godsdienstig onderwijs moet uit de school verbannen worden »(Br Fleury) Ziedaar eenige staaltjes uit den cate chismus der viijmetselaars, en zeggen dat de vrijmetselaars van Nieuwpoort dat ook moeten bewerken in onze stad. Kiezers stemt niet voor zulke mannen,, noch voor hunne handlangeis. Om tot haar doel te geraken, ge bruikt de vrijmetselarij drie voorname middels de politiek, de dag- en week bladen en het zedenbederf. Bijna al de liberale volksvertegen woordigers zijn vrijmetselaars. Vrij metselaars de burgemeesters der groo te steden vrijmetselaars het meesten deel der liberale provinciale- en ge meenteraadsleden. De logie zorgt dat zij de gansche T ügiifiiiiiwi?; 11 r~, NIEUWSBLAD Esii aiiwiji I ■r- ii ii uni—him—bm

HISTORISCHE KRANTEN

Nieuwsblad van Nieuwpoort & Kanton (1902-1914) | 1911 | | pagina 1