Stad Nieuwpoort. van NIEUWPOORT KANTON. Weekblad verschijnende eiken Zaterdag. Avondfeest. Geloofsverdediging. Het fielieim van Pater Bernarflo. Alea jacta est. Onze Plicht Elfde Jaargang Nr 8. Zaterdag 22 Februari 1913. God. voor bake Recht voor stake Vlaamsch voor sprake. Zondag 2 Maart 1913, (zijnde Halfvasten) om 5 ure stipt namiddag, in de grcote zaal van ’t Davidsfonds, Inschrijvingsprijs op voorhand te betalen 3 fr. per jaar voor België. Prijs per nummer 5 centiemen. 0c* Het kwaad door God voorzien. DAVIDSFONDS. Aankondigingen 15 ct. den drukregel. j Rechterlijke bekendmakingen 30 ct den drakr. -o- DrukkerLOUIS LAMMEN, Hoogstraat, 97, Nieuwpoort. 0.50 Fr. Fr. Fr. Fr. Verkooper JULES DANGEZ, IJperstraat, NIEUWPOORT. Arme werklieden, gij gaat lijden en boeten terwijl uwe hoofdmannen zich gaan verlustigen in schouwburgen en andere vermakelijkheden Terwijl uwe vrouw en kinderen,naar het woord van Anseele, een handvol boonen en rijst zal toegeworpen wor den, terwijl gij uwen laatsten spaarpen ning zult zien smelten als sneeuw voor de zon, terwijl uwe broeders misschien met den dood hunne onnoozelheid zul len moeten bekoopen, zullen uwe mis leiders gerust achter hunne kachel hun buiksken deugd doen, en zonder ge vaar en uit sportliefhebberij, gelijk een koersspeler, nopens den goeden of slechten uitslag onder elkander kunnen wedden. Prijzen der Plaatsen Voorbehouden plaats Eerste plaats Tweede plaats Derde plaats BEHEER OPSTEL Hoogstraat, 97, NIEUWPOORT. Het is tijd, hoog tijd dat men de oogen doe opengaan dier ongelukkigen die zich, door de afschuwelijke slechte bladen, het vergif laten inspuiten dat hen zedelijk dooden moet. Ah 1 niet lang zou het duren om de slechte pers te verdelgen, indien ieder man van geloof, indien ieder katholiek er het zijne bij bracht in zijn huisgezin, in zijne omgeving. Om tot dien uitslag te komen, moet ieders medewerking verworven wor den, bijzonderlijk van hen die, geld, invloed en tijd hebbende, meer dan an deren aangewezen zijn om in hunne om geving en in hunne plaatselijkheid de dagbladen te verspreiden die met vuur en onophoudende kracht den gods dienst, de tucht, den eigendom, de fa milie en het Vaderland verdedigen. Wat zeker is de algemeene werk staking zal en moet mislukken. De partij van orde mag of kan het onderspit riet delven voor de partij van wanorde en oproer. En hoe hard en pijnlijk de beproe ving ook wezen moge, de eer van Bel gië, zijn goede faam en ’t vertrouwen in ons bestuur zullen er ongeschonden uit treden. Allen s,taan wij in dichte rangen ge schaard rond hem, die met zulke on partijdigheid, met zulke vaderlandslief de, met zulke grootschheid van op vatting aan ’t hoofd van ons gouver nement troont. Met hem willen'en zullen wij over winnen 1 MEN ZAL OPVOEREN Treurspel in 5 bedrijven. GEVOLGD VAN BLUF BLAAI, Kluchtige Tweezang EN Het erfdeel van Tante Belle blijspel in één bedrijf door Lodewijk Scheltjem. »)o(« Het lot is dus geworpen, de socialis tische kopstukken hebben de algemee ne werkstaking beslist voor den. 14" April. uitgeslapen genoeg, j hutje in een dorp of gehucht zijn week blad, ja zelfs zijn dagblad. Kunnen de christene huisgezinnen, zoo talrijk in onze kiesomschrijving, al tijd hunne geloofspunten doen over eenstemmen met de pelitieke kleur van het dag- of weekblad dat zij lezen Valt het hun niet te dikwijls voor, he laas aan hunnen haard, waar het kruis beeld prijkt en het vloeken verboden is, van die vuile bladen te aanvaarden die van iedere gelegenheid gebruik maken om hun diep in ’t hart gebeiteld en oud geloof belachelijk te maken, te beschimpen, en hunne heiligste plich ten aan te vallen. Van den eenen kant, roepen zij uit al hun krachten Voor niets ter we reld zouden wij aan ons geloof willen verzaken van den anderen kant, la ten zij de vergiftige slang, den gevaar- lijksten vijand van hun geloof bin nenshuis dringen. Te vergeefs, kunnen die huisgezinnen een verdedigingsmiddel inbrengen te gen zulke plichtige lichtzinnigheid. Geener wijze zijn de bladen onzer te- genstreveis beter dan de onze. Zij zijn nóch beter geschreven noch belangnj- ker. »)0(«— Welke is de plicht van hem die zich christen noemt Is het genoeg getrouwelijk zijnen godsdienst te behartigen Neen, in de maat zijner krachten moet hij de par tij bijstaan, want zij is de dijk, de ver wering onzer duurbaarste geloofspun ten. Hoe talrijk zijn de middelen niet waarover wij beschikken Zeker behoort het onze hoofdman nen, onze mannen van werking en moed, het goede katholieke woord te gaan verkondigen in de gemeenten en gehuchten vereenigingen te stichten en maatschappelijke werken te doen bloeien. Maar, is daar het werk van uitgeko zene mannen, dan is er toch een middel van medewerking in't bereik van allen, welk slechts een weinig goeden wil kost het is de goede pers. Over een sotal jaren was een abon nement op een dagblad een verteer van weelde. Tegenwoordig heeft ieder huis ter stede zoowel als het kleinste Natuurlijk, zij wagen er niets bij, hunne schaapkes zitten op ’t droog, en moeten ongelukkige opgehitsten er van hunne pluimen bij laten, zij, de leiders, zijn fijn en 1 om zich buiten slag te houden. De algemeene werkstaking is eene zwarte wolk, die, als zij losbarsten moet, ons land de grootste onheilen berokkenen zal. Welke puinen, welke ellende zij in haren schoot draagt, zal de ondervin ding ons kortelings leeren. Doch een feit staat vast. Wat er ook moge gebeuren, 't zijn de socialistische kopstukken die er alleen en ten volle de verantwoorde lijkheid zullen van dragen. Zij hebben schoon nu als Pilatus hunne handen te wasschen en te belij den dat zij voor niets in de inrichting der algemeene werkstaking zijn, dat bet hunne troepen, hunne werklieden zelven zijn, die er hen hebben toege dwongen mede in den dans te treden. Dat zijn uitvluchten, die gepaard gaan met de lafste der lafheden. Een vader kan zijn kind niet verloo chenen, en ’t is hetgeen de roode bel- hamers willen beproeven. Dat de algemeene werkstaking vreed zaam afloopen zal, dat spreekt klaar uit die misdadige aankondiging die deze week nog in de kolommen van de Peuple verscheen en het aankoopen van eenen revolver aanpredikte, die zijnen man op 100 meters nooit mis te. Gij, christene huisgezinnen, verbant uit uwe woningen die slechte, godde- looze en zedelooze dag- en weekbladen, die vergiftige slangen in gazetten ge rold,die alles willen verscheuren wat u ’t heiligst is. En gij mannen van werking, gij, be- voordeeligden van het lot, vooruit ten strijde, met kloeken en verdubbelden moed voor de goede katholieke druk pers va,dood aan de godsdzensthatende en verderfelijke dag- en weekbladen. Vr. God heeft van alle eeuwigheid voorzien dat ik zondigen zal of niet, in den hemel zal komen of niet. Het is dus nutteloos mijn best te doen om goed te leven want, wat God voorziet,gebeurt noodzakelijk. Antw. Die moeilijkheid wordt ge woonlijk gemaakt dooi menschen, die niet redeneeien met hun verstand,maar wel met hunne verbeelding. Gij doet het kwaad of het goed, niet omdat God het voorziet, d. w. z., het voorzien van God is de oorzaak niet van uwe daden. Maar de verhouding is juist omgekeerd God voorziet uwe slechte of goede daden, omdat gij ze doet zijn voorzien is het gevolg van uwe daden. De moeilijkheid om dat klaar in te zien, komt hieruit voort voor ons, menschen, bestaat de tijdsopvolging,en wij hebben voor onze handelingen den verleden, tegenwoordigen en toeko menden tijd wij hebben gezien, wij zien, wij zullen zien. Voor God is dat zoo niet. In zijn kennen bestaat geen opvolging van tijd, voor Hem is alles tegenwoordig het verleden, het heden, het toekomende. Van God dus kan men in eigenlijken zin niet zeggen dat hij gezien heeft, maar wel dat Hij ziet niet dat Hij zal zien, maar dat Hij ziet niet dat Hij vóórziet, maar nog eens dat Hij ziet. De daad dus die gij in de toekomst zult verrichten wordt door God gezien als iets dat voor Hem tegenwoordig is. Om dat klaar te vatten moeten wij onze verbeelding thuis laten en alleen ons verstand gebruiken. Als ik nu,op dezen oogenblik,iemand in het water zie springen, springt die naensch dan omdat ik het zie Is mijn zien de oorzaak van zijne dwaasheid Neen, maar omgekeerd ik zie hem springen omdat hij springt mijn zien is slechts het gevolg van zijne daad, en heeft daar geenen invloed op. Zoo ook is het met Gods voorzien of liever, zijn zien het is een gevolg van uwe daad, die voor hem tegenwoordig is, juist gelijk daareven de daad van den zelfmoordenaar voor mij tegen woordig was. Voor iemand, die moeite heeft om zijne verbeelding in die redeneering te laten rustig blijven, kan de volgende vergelijking, die ook in de verbeelding afspeelt, de zaak min ot meer duidelijk maken. Een molenaar ziet over het land door het venster van zijnen molen. Ginder, op den spoorweg, ziet hij twee iïiimiiiE'j 2.00 1-50 1.00 NIEUWSBLAD

HISTORISCHE KRANTEN

Nieuwsblad van Nieuwpoort & Kanton (1902-1914) | 1913 | | pagina 1