Stad Nieuwpoort.
van
NIEUWPOORT KANTON.
Weekblad verschijnende eiken Zaterdag.
Avondfeest.
Geloofsverdediging.
Het fielieim van
Pater Bernarflo.
Alea jacta est.
Onze Plicht
Elfde Jaargang
Nr 8.
Zaterdag 22 Februari 1913.
God. voor bake
Recht voor stake
Vlaamsch voor sprake.
Zondag 2 Maart 1913,
(zijnde Halfvasten)
om 5 ure stipt namiddag,
in de grcote zaal van ’t Davidsfonds,
Inschrijvingsprijs op voorhand te betalen
3 fr. per jaar voor België.
Prijs per nummer 5 centiemen.
0c*
Het kwaad door God voorzien.
DAVIDSFONDS.
Aankondigingen 15 ct. den drukregel. j Rechterlijke bekendmakingen 30 ct den drakr.
-o-
DrukkerLOUIS LAMMEN, Hoogstraat, 97, Nieuwpoort.
0.50
Fr.
Fr.
Fr.
Fr.
Verkooper JULES DANGEZ,
IJperstraat,
NIEUWPOORT.
Arme werklieden, gij gaat lijden en
boeten terwijl uwe hoofdmannen zich
gaan verlustigen in schouwburgen en
andere vermakelijkheden
Terwijl uwe vrouw en kinderen,naar
het woord van Anseele, een handvol
boonen en rijst zal toegeworpen wor
den, terwijl gij uwen laatsten spaarpen
ning zult zien smelten als sneeuw voor
de zon, terwijl uwe broeders misschien
met den dood hunne onnoozelheid zul
len moeten bekoopen, zullen uwe mis
leiders gerust achter hunne kachel hun
buiksken deugd doen, en zonder ge
vaar en uit sportliefhebberij, gelijk een
koersspeler, nopens den goeden of
slechten uitslag onder elkander kunnen
wedden.
Prijzen der Plaatsen
Voorbehouden plaats
Eerste plaats
Tweede plaats
Derde plaats
BEHEER OPSTEL
Hoogstraat, 97,
NIEUWPOORT.
Het is tijd, hoog tijd dat men de
oogen doe opengaan dier ongelukkigen
die zich, door de afschuwelijke slechte
bladen, het vergif laten inspuiten dat
hen zedelijk dooden moet.
Ah 1 niet lang zou het duren om de
slechte pers te verdelgen, indien ieder
man van geloof, indien ieder katholiek
er het zijne bij bracht in zijn huisgezin,
in zijne omgeving.
Om tot dien uitslag te komen, moet
ieders medewerking verworven wor
den, bijzonderlijk van hen die, geld,
invloed en tijd hebbende, meer dan an
deren aangewezen zijn om in hunne om
geving en in hunne plaatselijkheid de
dagbladen te verspreiden die met vuur
en onophoudende kracht den gods
dienst, de tucht, den eigendom, de fa
milie en het Vaderland verdedigen.
Wat zeker is de algemeene werk
staking zal en moet mislukken.
De partij van orde mag of kan het
onderspit riet delven voor de partij
van wanorde en oproer.
En hoe hard en pijnlijk de beproe
ving ook wezen moge, de eer van Bel
gië, zijn goede faam en ’t vertrouwen
in ons bestuur zullen er ongeschonden
uit treden.
Allen s,taan wij in dichte rangen ge
schaard rond hem, die met zulke on
partijdigheid, met zulke vaderlandslief
de, met zulke grootschheid van op
vatting aan ’t hoofd van ons gouver
nement troont.
Met hem willen'en zullen wij over
winnen 1
MEN ZAL OPVOEREN
Treurspel in 5 bedrijven.
GEVOLGD VAN
BLUF BLAAI,
Kluchtige Tweezang
EN
Het erfdeel van Tante Belle
blijspel in één bedrijf door
Lodewijk Scheltjem.
»)o(«
Het lot is dus geworpen, de socialis
tische kopstukken hebben de algemee
ne werkstaking beslist voor den. 14"
April.
uitgeslapen genoeg, j
hutje in een dorp of gehucht zijn week
blad, ja zelfs zijn dagblad.
Kunnen de christene huisgezinnen,
zoo talrijk in onze kiesomschrijving, al
tijd hunne geloofspunten doen over
eenstemmen met de pelitieke kleur van
het dag- of weekblad dat zij lezen
Valt het hun niet te dikwijls voor, he
laas aan hunnen haard, waar het kruis
beeld prijkt en het vloeken verboden
is, van die vuile bladen te aanvaarden
die van iedere gelegenheid gebruik
maken om hun diep in ’t hart gebeiteld
en oud geloof belachelijk te maken, te
beschimpen, en hunne heiligste plich
ten aan te vallen.
Van den eenen kant, roepen zij uit
al hun krachten Voor niets ter we
reld zouden wij aan ons geloof willen
verzaken van den anderen kant, la
ten zij de vergiftige slang, den gevaar-
lijksten vijand van hun geloof bin
nenshuis dringen.
Te vergeefs, kunnen die huisgezinnen
een verdedigingsmiddel inbrengen te
gen zulke plichtige lichtzinnigheid.
Geener wijze zijn de bladen onzer te-
genstreveis beter dan de onze. Zij zijn
nóch beter geschreven noch belangnj-
ker.
»)0(«—
Welke is de plicht van hem die zich
christen noemt
Is het genoeg getrouwelijk zijnen
godsdienst te behartigen Neen, in de
maat zijner krachten moet hij de par
tij bijstaan, want zij is de dijk, de ver
wering onzer duurbaarste geloofspun
ten.
Hoe talrijk zijn de middelen niet
waarover wij beschikken
Zeker behoort het onze hoofdman
nen, onze mannen van werking en
moed, het goede katholieke woord te
gaan verkondigen in de gemeenten en
gehuchten vereenigingen te stichten
en maatschappelijke werken te doen
bloeien.
Maar, is daar het werk van uitgeko
zene mannen, dan is er toch een middel
van medewerking in't bereik van allen,
welk slechts een weinig goeden wil
kost het is de goede pers.
Over een sotal jaren was een abon
nement op een dagblad een verteer
van weelde. Tegenwoordig heeft ieder
huis ter stede zoowel als het kleinste
Natuurlijk, zij wagen er niets bij,
hunne schaapkes zitten op ’t droog, en
moeten ongelukkige opgehitsten er
van hunne pluimen bij laten, zij, de
leiders, zijn fijn en 1
om zich buiten slag te houden.
De algemeene werkstaking is eene
zwarte wolk, die, als zij losbarsten
moet, ons land de grootste onheilen
berokkenen zal.
Welke puinen, welke ellende zij in
haren schoot draagt, zal de ondervin
ding ons kortelings leeren.
Doch een feit staat vast.
Wat er ook moge gebeuren, 't zijn
de socialistische kopstukken die er
alleen en ten volle de verantwoorde
lijkheid zullen van dragen.
Zij hebben schoon nu als Pilatus
hunne handen te wasschen en te belij
den dat zij voor niets in de inrichting
der algemeene werkstaking zijn, dat
bet hunne troepen, hunne werklieden
zelven zijn, die er hen hebben toege
dwongen mede in den dans te treden.
Dat zijn uitvluchten, die gepaard
gaan met de lafste der lafheden.
Een vader kan zijn kind niet verloo
chenen, en ’t is hetgeen de roode bel-
hamers willen beproeven.
Dat de algemeene werkstaking vreed
zaam afloopen zal, dat spreekt klaar
uit die misdadige aankondiging die deze
week nog in de kolommen van de
Peuple verscheen en het aankoopen
van eenen revolver aanpredikte, die
zijnen man op 100 meters nooit mis
te.
Gij, christene huisgezinnen, verbant
uit uwe woningen die slechte, godde-
looze en zedelooze dag- en weekbladen,
die vergiftige slangen in gazetten ge
rold,die alles willen verscheuren wat u
’t heiligst is.
En gij mannen van werking, gij, be-
voordeeligden van het lot, vooruit ten
strijde, met kloeken en verdubbelden
moed voor de goede katholieke druk
pers va,dood aan de godsdzensthatende
en verderfelijke dag- en weekbladen.
Vr. God heeft van alle eeuwigheid
voorzien dat ik zondigen zal of niet, in
den hemel zal komen of niet. Het is dus
nutteloos mijn best te doen om goed te
leven want, wat God voorziet,gebeurt
noodzakelijk.
Antw. Die moeilijkheid wordt ge
woonlijk gemaakt dooi menschen, die
niet redeneeien met hun verstand,maar
wel met hunne verbeelding.
Gij doet het kwaad of het goed, niet
omdat God het voorziet, d. w. z., het
voorzien van God is de oorzaak niet
van uwe daden. Maar de verhouding is
juist omgekeerd God voorziet uwe
slechte of goede daden, omdat gij ze
doet zijn voorzien is het gevolg van
uwe daden.
De moeilijkheid om dat klaar in te
zien, komt hieruit voort voor ons,
menschen, bestaat de tijdsopvolging,en
wij hebben voor onze handelingen den
verleden, tegenwoordigen en toeko
menden tijd wij hebben gezien, wij
zien, wij zullen zien.
Voor God is dat zoo niet. In zijn
kennen bestaat geen opvolging van tijd,
voor Hem is alles tegenwoordig het
verleden, het heden, het toekomende.
Van God dus kan men in eigenlijken
zin niet zeggen dat hij gezien heeft,
maar wel dat Hij ziet niet dat Hij zal
zien, maar dat Hij ziet niet dat Hij
vóórziet, maar nog eens dat Hij ziet.
De daad dus die gij in de toekomst
zult verrichten wordt door God gezien
als iets dat voor Hem tegenwoordig is.
Om dat klaar te vatten moeten wij
onze verbeelding thuis laten en alleen
ons verstand gebruiken.
Als ik nu,op dezen oogenblik,iemand
in het water zie springen, springt die
naensch dan omdat ik het zie Is mijn
zien de oorzaak van zijne dwaasheid
Neen, maar omgekeerd ik zie hem
springen omdat hij springt mijn zien
is slechts het gevolg van zijne daad, en
heeft daar geenen invloed op.
Zoo ook is het met Gods voorzien of
liever, zijn zien het is een gevolg van
uwe daad, die voor hem tegenwoordig
is, juist gelijk daareven de daad van
den zelfmoordenaar voor mij tegen
woordig was.
Voor iemand, die moeite heeft om
zijne verbeelding in die redeneering te
laten rustig blijven, kan de volgende
vergelijking, die ook in de verbeelding
afspeelt, de zaak min ot meer duidelijk
maken. Een molenaar ziet over het
land door het venster van zijnen molen.
Ginder, op den spoorweg, ziet hij twee
iïiimiiiE'j
2.00
1-50
1.00
NIEUWSBLAD