L van NIEUWPOORT KANTON. Geloofsverdediging. De Kerk en ’t Volk I. Niet tetsii zijne alinaclit- II. Niet tepn zijne VijsMi. III. Niet Isiei zijne BsclitvaariWi. Zaterdag 8 Maart 1913. Elfde Jaargang God voor bake Recht voor stake Vlaamsch voor sprake. Weekblad verschijnende eiken Zaterdag. Nr Inschrijvingsprijs op voorhand te betalen 3 fr. per jaar voor België. Prijs per nummer 5 centiemen. Het vraagstuk van het kwaad 10. opstel Wilt ge iag. ling Aankondigingen 15 ct. den drukregel. Rechterlijke bekendmakingen 50 ct. den drukr. -o- DrukkerLOUIS LAMMEN, Hoogstraat, 97, Nieuwpoort. VerkooperJULES DANGEZ, IJper straat, NIEUWPOORT c u K rt s de grootste socialistische kopstuk- het lot in Rerum novarum die uit- wie Van eenen Paus, «C30C* Ik zie de Kerk onderwijzen, niet dat de rijke uit betere of edelere stof be staat, maar wel dat wij allen broeders zijn, allen bestemd tot hetzelfde geluk. Deze leer boezemt eerbied in en lief de voor den arme, voor den evennaas te Ik zie in de geschiedenis hoe vroe ger de arme behandeld, miskend en verdrukt werd en hoe de Kerk, door prediking, wet en werk en eigen bloed, de slavernij heeft afgeschaft. Ik zie dat er in de redevoeringen van de grootste socialistische kopstuk ken nooit zulk volledig en zulk ernstig programma, tot verbetering van L der werklieden, werd gevonden als L. den brief kwam, van Leo XIII. Ik zie dat de katholieken in België vele en goede werkinanswetten heb ben gestemd en nog niet voornemens zijn op die schoone baan stil te houden. Dat alles ziende en overwegende, besluit ik rechtzinnig Gij zijt het, Kerk van Christus, die t meest en ’tlest voor t volk gewerkt en beko men hebt, Het socialismus, integen deel, mestte zijne aanvoeders vet liet den arme arm ontstool hem zijnen godsdienst en maakte hem ongelukki ger dan vroeger. er kan misbruik van maken, B) Ten andere, toen Hij ons die vrijheid schonk met die natuurlijke on volmaaktheid van te kunnen zondigen, j wist God heel goed dat Hij ook net kwaad van hen die ze misbruikten, zou I kunnen doen strekken tot het algemeen goed, en dat deed Hij inderdaad, 't Is de reden waarom Hij het misbruik der vrijheid niet moest beletten. Die nadere inlichtingen begeert over die zaak, waarvan de Godlasterende Opsteller van het goddeloos Weekblad niet het minste begrijp schijnt te heb ben, raadplege het brochuurtje van E. H. Em. Frutsaert, s. T. l. Het Vraagstuk van het kwaad verkrijg baar in het Bureel van Geloofsonder richt, Klein Semenarie, Rousselare, aan den prijs van 0.20 fr. Wilt ge ons gedacht weten over de Algemeene Werkstaking Wel bier Eene gedeeltelijke staking, hier of ginder... dat zou ons niet verwonderen, maar eene algemeene daar komt niets van, daar lachen we mee. Ze pochen, de leiders, als ze van A. W. spreken. Wilt ge een bewijs, één van tien De Peuple en al de socialistische blaffers bellen zegevierend uit dat Brus sel gereed is om den dans te beginnen. Wilt ge nu eens weten op welke manier Ziehier, en deze inlichtingen komen ons van eenen socialistischen volks vertegenwoordiger, die ze eenen onzer vrienden toevertrouwde. Op de veertig éi vijftig duizend werk lieden van Brussel en voorsteden,weet ge hoeveel er afdoppen voor de A. W. Tien duizend Ge zijt er niet Vijf duizend?... Nog niet! Duizend el neen, zoek niet meer alles en alles bijeen, juist 127 En ziedaar op welke wijze Brussel gereed zit en op welke wijze Brussel de A. W. gaat beginnen Hier te Nieuwpoort, hebben de so cialisten plakbrieven uitgehangen om werklieden tot de A. W. aan te zet ten. O die kluchtigaards 1? En meenen zij dat de Nieuwpoortsche werklieden zich zullen laten foppen Ze zijn er wel meê Nieuwpoortsche werklieden, opge past 1 Laat u niet misleiden door de zeemzoete woorden en de lokkende beloften van eenige revolutionnairs, die er maar op uit zijn om u en de uwen in 't verderf te storten. Immers ’t is al pijnlijk genoeg, als er geen werk is, van te moeten staken, zonder Wil God de zonde Volstrekt I niet. God wil de zonde niet, hij laat ze alleenlijk gebeuren, en dat mag Hij omdat ze ook strekken kan tot het alge meen goed. 1°) God wil de zonde niet d, i. hij begeert ze niet, hij betracht ze niet, hij keurt ze niet goed. 2°) maar hij laat ze gebeuren d. i. hij houdt ze niet tegen als hij het evenwel zou kunnen doen. Er is een hemelbreed verschil tusschen willen en laten gebeuren. Een vader bijv, heeft onder zijne kinderen een losbandigen zoon,een ongelukkigen jongen die geld en goed verspeelt. Het ontbreekt hem niet aan wettelijke middelen om een einde aan die verspilling te maken. Veronderstelt nu dat hij het niet doet, dat hij zegt bij zich zelf ’t zal den jon gen een duurzame les zijn de gevolgen van zijne dwaling door eigen onder vinding te vernemea ik laat hem be gaan. Zult ge het dien man verwij ten dat hij het wanbedrijf gewild heeft van zijn kind, dat hij het begeerde, betrachtte, en goedkeurde?.. 3°) God mag de zonde laten ge beuren, omdat ook de zende kan aanleiding geven tot het goed... A) Beschouwen wij eerst de vrijheid van den mensch. Op zich zelf beschouwd, is zij onge twijfeld een goed eene natuurlijke volmaaktheid die behoort tot de zelf standigheid zelf van ons wezen, en die God ons niet kon weigeren, want mensch zijn en vrij zijn, dat houdt aan een, en een redelijk wezen, dat niet vrij is, dat is onzin. De vrijheid is dus een goed het maakt onze grootheid uit dat we mees ter zijn van ons wei ken I Doch ziet, en dat ook volgt op onze natuur: by ons, schepselen, bij ons eindige wezens, is die vrijheid onvolmaakt. Onvolmaakt, namelijk in dien zie dat we zelfs vrij zijn tegenover ons laatste einde, vrij van God aftewijken of niet. Wij zeg gen ook d&t volgt op onze natuur, ook dit is ons natuurlijk. En waarom Wel van natuurswege wordt onze wil gedre ven naar al hetgeen ons verstand voor goed aanziet vermits we nu eindige wezens zijn, is dat verstand beperkt en kan zijn kennisvermogen tot een vol maakte en volledige kennis van Gods wezen niet geraken. Daarom kan het ook zijn goed vinden in een daad die feitelijk tegen God strijdt, daarem ja, ten gevolge juist van zijn natuurlijke onvolmaaktheid, kan de wil zijn vrij heid misbruiken, en het lagere goed boven het opperste verkiezen. ’t Is ons dus natuurlijk, te kunnen zondigen. Edoch was dat nu een reden voor God om ons de vrijheid niet te schenken Volstrekt niet. Eene zaak laat niet van goed te zijn, omdat men De Kerk is de vijand van ’t volk. Die valsche aantijging vindt ge in elke slechte gazet. Ik sla eenen oogslag rondom mij,en: Ik zie dat de priesters der Kerk den catechismus aanleeren, zoowel aan de arme als aan de rijke kinderen dat zij vooraleer den predikstoel te beklim men, niet zeggen ’t gemeen, ’t arm volk,mag optrekken ’t is beneden mij ne waardigheid hun het woord toe te sturen Neen, de priesters prediken voor iedereen. Zij helpen en doen de armen helpen. Zij zijn ter hunne beschikking om ze te biechten, hun de H. Commu nie toe te dienen, niet minder of niet meer als zij ter beschikking staan van den rijke Ik zie dat de catechismus niet alleen drukt op de plichten der dienaars,maar ook op die der meesters. Deze moeten betrachten dat hunne dienaars God ge trouwelijk dienen, dus ook met hunne ziel en hunne zaligheid bekommerd zijn. Zij moeten hunne dienaars met goedheid behandelen hun loon tot den laatsten centiem uitbetalen hun geen werk opleggen dat hunne krach ten te bovengaat. Aftrekking van werk- mansloon, verdrukking van armen, we duwen en weezen, dus van alle zwak ken, zijn twee zonden, die wraak ten hemel roepen. Om te antwoorden op de hemelter gende godslasteringen, die bet godde loos Vuilblek van Nieuport en Kanton in zijn nummer van zaterdag laatst, on der bovenstaande hoofding gedrukt I heeft, en die wij uit eerbied voor onze lezers niet durven overdrukken, is het voldoende het volgende te zeggen Het bestaan van het zedelijk kwaad in de wereld komt tegen geen enkele van Gods volmaakt heden op noch tegen zijne almacht, noch tegen zijne wijsheid, noch tegen zijne rechtvaardigheid. Het komt niet op tegen zijne Al macht, want zoo de zonde bestaat in de wereld, t is niet omdat God ze niet kan uitroeien. Hij laat ze enkel bedrij ven om redens die wij verder zullen geven. In de eeuwigheid ten andere zal God over de zonde zegevieren, en haar straf zal strekken tot openbaring van zijn macht. Neen, nu reeds is Hij haar Meester en tegen Hem kan ze niet opwegen ze weegt ook tegen t goed niet op dat, niettegenstaande haar, in de wereld blijft bestaan. Het komt niet op ook tegen zijne Wijsheid, want zelfs met de zonde in haar, blijft Gods wereld wijselijk ge schikt tot het doel dat Hij beoogde. Wat wilde immers God, toen hij de wereld schiep Hij wilde door al zijn schepselen, maar door den mensch vooral, zijn opperste heerlijkheid zien verkondenverkonden door het re- delooze schepsel, en dit zou altijd ge daan worden verkonden door den mensch, maar uit zijn eigen wil, vrijlijk en met verdienste, en dat mocht God eischen, maar moest hem dan ook de vrijheid laten, en de natuurlijke moge lijkheid van zonde te doen verkonden eindelijk en dat vooral in t eeu wige leven van later welnu, niet en kel de goeden in hunne gelukzaligheid, maar zelfs de zondaars, in hun eeuwige straffen, zullen de macht en de recht vaardigheid uitgalmen van hun God. Het kwaad strijdt ook niet met Gods rechtvaardigheid. Hij liet den mensch de vrijheid, ja, alhoewel Hij wist dat hij die vrijheid kon misbruiken, maar in die vrijheid toch gaf hij hem een ware goed. Hij gaf hem rede en ver stand ook, om die vrijheid tot haar wa re doel te richten, en maakt de mensch er misbruik van, aan hem alleen de schuld. Zoo lang hij leeft, ten andere, zoolang hij vrij is, kan hij. tot God wederkeeren... BEHEER Hoogstraat, [97,* |NIEUWPOORT,j 'iilllllllliinf j x 0J *- -4 3 O NIEUWSBLA

HISTORISCHE KRANTEN

Nieuwsblad van Nieuwpoort & Kanton (1902-1914) | 1913 | | pagina 1