I
van
NIEUWPOORT KANTON.
Geloofsverdediging.
De Algeffleene MstaM
Zaterdag 5 April 1913.
Nr 14.
Elfde Jaargang
Weekblad
De schijnheiligheid
van Marianna.
Inschrijvingsprijs op voorhand te betalen
3 fr. per jaar voor België.
Prijs per nummer 5 centiemen.
versdiijnende ellcen. Zaterdag.
*0c*
Waartoe ilieiit de biecht
God voor bake
Recht voor stake
Vlaamsch voor sprake,
Voortplanting van
den paling.
Drukker: LOUIS
en
te
haar man... De ongelukkige,
Liefhebbers van het visschen,
leest ons artikel over den paling.
Verkooper: JULES DANGEZ,
IJperstraat,
NIEUWPOORT.
helpen, om geen tijd te verliezen,
de feeste niet te missen waar gij naar
toe gaat? Om eene kwestie van heersch-
zucht willen de socos geheel het land
in den gracht doen tuimelen, handel
en nijverheid verlammen, de koopwa
ren doen opslaan, de menschen zonder
werk en brood stellen, met de hoop
dat men de kopstukken roet gevouwde
handen om verlossing bidden zal.
Zal ooit een vrije man dit dulden,
en een deftig werkman dit goedkeuren?
Voorop sta, dat alle visschen, welke aan
geduid worden met den naam van aal of pa
ling met hun talrijke onderscheidingen
men spreekt onder de visschers wel van ne
gen of tien soorten van aal of paling alle
behooren tot dezelfde soort. In onze wateren
komt maar een soort aal of paling voor, die
den wetenschappelijken naam draagt van
Anguilla Vulgaris.
De verschillende onderscheidingen berusten
op verschil in voorkomen derzelfde soort
verschil, dat waarschijnlijk zijn ontstaaan te
danken heeft aan verschil in geslacht, de
BEHEER OPSTEL
Hoogstraat, 97,
NIEUWPOORT
»)O(«
Als mannen van de katholieke partij
kan zij ons geen vrees aanjagen.
M. de Broqueville, hoofd minister, ver
klaarde dat zij troef was in onze kaart.
De gazette van de Gentsche geuzen
Flandre Libérale bekende dat zij
de socialisten voor tien jaren zou ach
teruit drijven. Al wie gezond verstand
heeft zal ongetwijfeld zich meer en
meer scheiden van de revolutiemannen,
en dicht gesloten blijven bij het minis
terie dat orde en vrede met kracht be
schermen zal.
De maatregelen zijn reeds genomen.
Sedert lang hebben” de krijgsoversten
hunne plannen gemaakt, en te Brussel
laten goedkeuren. Heeft men ooit ge
hoord dat een dief laat weten aan den
huisbaas op welken nacht hij bij hem
zal inbreken
En de socialisten, .die door geheel
het land uitbazuinen dat zij het waag
spel aangaan met den morgen van 14”
April aanstaande, kunnen zij de goede
meening hebben dat iedereen, verrast
en bevreesd, eenen knieval bij hen zal
doen om genade te vragen
En dat men niet zegge dat de werk
staking rechtvaardig is, en vreedzaam
zal blijven.
De aangekondigde werkstaking is
geen strijd voor brood, of voor erken
ning van persoonlijke waardigheid.
Zelfs ware het doel goed te keuren,
zulk een middel is onzedelijk en mis
dadig.
Onzedelijk is het de vrees te gebrui
ken om van iemand af te dwingen iets
waartoe hij door rechtvaardigheid niet
gebonden is.
Misdadig is het, iemand te kwellen
die het niet verdient, juist om die on
verdiende kwelling tot het bekomen
van eigen genot aan te wenden. Als gij
iemand in den gracht zoudt zien spar
telen, op het punt van te verdrinken,
zoudt gij voorbijgaan zonder hem te
Sedert eenige dagen dus doet Mar-
quet, de god der tuischkoten, door zijn
dagblad Le Petit Bleu aan de vier
winden uitbazuinen, dat hij gedurende
de algemeene werkstaking 100 duizend
frank per week in de kas der stakers
storten zal.
Le Ptuple is in den hoogsten he-
mel,alzet deze koninklijke gift de socia
listische leiders, waarvan het kopstuk
zelf maar 100 frankskens heeft durven
wagen, in een heel ongunstig daglicht.
Wat op 't eerste zicht maar wonder
schijnt is, dat Le Peuple niet eens
den naam van den milden gever in zij
ne kolommen overdrukt.
Zulke handeling hadde altijd voor 't
minst eene ondankbaarheid geheeten
waren er geene omstandigheden uit
't verleden opgerezen om deze zaak op
te helderen.
Van dat brood niet eten 't was
schoon gezegd, doch de schoonheid
was er rap van af.
Eenige maanden zijn voldoende ge
weest om Ze Peuple van meening
en oordeel te doen veranderen.
Zulk gedrag onteert Le Peuple
en de socialistische partij,wiens woord-
drager het is.
Het bewijst dat de socialisten er op
uit zijn de fouten en misstappen der
anderen te brandmerken, doch er niet
op zien om met gretigheid die eigenste
fouten aan te leeren, die eigenste mis
stappen te zetten als... ’t maar op
brengt
Foei
Aankondigingen 15 ct. den'drukregel. Rechterlijke bekendmakingen 50 ct. de 1 drakr. j
-o-
LAMMEN, Hoogstraat, 97, Nieuwpoort.
moeder van zes, zeven kinderen be
houden een goed huisvader en een
deugdzaam huisgezin meer.
Jean Jacques Rousseau erkent zelf,
j ondanks zijn haat tegen den godsdienst,
het nut der biecht. Hoeveel terugga-
ven,» roept hij in Emile uit, hoeveel
her stellingenbrengt de biecht bij de ka
tholieken niet teweeg Zeker pries
ter gaf eens een predikant, die gewoon
was met de biecht en de communie der
katholieken den spot te drijven, een
aanzienlijke som geld terug, die men
hem ontnomen had. Dat meer tastbaar
argument maakte indruk op het gemoed
van den predikant. Men moet maar
erkennen,» zei hij later dikwerf, dat
de biecht toch wel een goed ding is.»
Waartoe de biecht dient
Vraag bet den armen van de eene of
andere gemeente. De rijke grondbezit
ter liet hen aan ellende ten prooi zijn
onmetelijke fortuin verkwistte hij...
Sedert eenigen tijd gaat hij biechten....
en zie, hij is de vader der ongelukkigen
geworden hij voorkomt hun ontberin
genZij zijn van meening, dat
de biecht wel tot iets dient.
De biecht is het schild der volhar
ding en der deugd.
Het omhulsel is scherp en ruw, dat
beken ik, maar het is tevens de be
schermende schors, die de bewonde-
renswaardige vrucht, welke het gewe
ten genoemd wordt, ongeschonden be
waart.
Het is de biecht, die den vrede des
harten, zonder welke er geen geluk
bestaat, teruggeeft en bewaart.
Het is de biecht, die een menigte
misdaden en ongelukken voorkomt.
Het is de biecht, die den armen,door
zijn zwakheid van God gescheiden zon
daar, weder doet opstaan
Het is de biecht vooral, die den
stervende troost, wanneer hij op het
punt staat voor zijn God en rechter te
verschijnen.
Gij zoudt eens een verandering zien,
als iedereen biechte, oprecht en ern
stig, gelijk het behoort 1
Beoordeel derhalve den boom naar
zijn vruchten.
Het gaat met de biecht gelijk met
den godsdienst alleen onwetendheid,
vooroordeelen en hartstochten heeft
zij tot vijanden.
't Is van iedereen geweten dat de
god der tuischkoten, in de maand De
cember 1911, het in den kop kreeg
eene plaats van kandidaat-senator op
de lijst der Brugsche kartelmannen te
verwerven.
’t Ging niet gemakkelijk of beter...
't ging in het geheel niet, alhoewel
Marquet geen geld spaarde en de afge
vallen priester, Fonteyne, dien hij in
zijn wagen had gespannen, zich noch
moeite noch laagheden ontzag.
Nu dat was niet te verwonderen,
ook 1
Het volk dat den oorsprong van
Marquet’s fortuin kende, het volk dat
wist dat het enkel in tuischkoten was
opgeraapt, het volk dat besefte welke
bloedige tranen, welke vreeselijke fa-
miliedramas, welke zelfmoorden en
andere ongelukken het winnen van dat
geld had vergezeld, had eenen afschuw
voor al wat er van kort of wijd aan
raken kon.
Le Peuple zelf kon het niet ver
kroppen en in eene vlaag van rechtzin
nigheid en verontwaardiging schand
vlekte het priester Fonteyne, zeggen
de dat het verbijsterend en ontmoe
digend was eenen priesterdie als de-
mokraat wou doorgaan, zich te zien
overleveren aan het gouden kalf om
hem te helpen in zijne walgelijke plan
nen.
En niet zonder fierheid besloot het
Wat ons betreft, wij spreken de
zelfde taal niet en wij weten dat eene
werkende klas, die door eigen wils
kracht tot meerderen welstand en hoo-
gere waardigheid zich ontvoogden wil,
VAN DAT BROOD NL ET
ETEN ZAL.
A. Op de eerste plaats, moet zij
wel tot iets goeds dienen, daar zij eene
goddelijke instelling is en God niets
doet zonder reden.
Maar gij vraagt op den man af, waar
toe de biecht dient. Ga maar eens
biechten, dan zult gij wel ondervinden,
waartoe dat dient.
Gij zult dan zien, dat het dient om
van een slecht mensch, dat men was,
een goed te worden gij zult zien, dat
het dient om zich te beteren van zijne
ondeugden en grooten voortgang
doen in de heldhaftigste deugden.
Waartoe de biecht dient
Vraag het dat arme kind,dat onteerd
werd door schandelijke gewoonten,
wier schandvlek op zijn gelaat was af
gedrukt... Zie eens, hoe het veranderd
is naar lichaam en ziel. Wat heeft het
dan toch daartegen gedaan
Het heeft gebiecht, dat arme kind
gaat biechten... Voorheen biechte het
niet.
Waartoe de biecht dient
Vraag het dien arbeider, vroeger zoo
losbandig, steeds in de herberg te vin
den, nu zoo kuisch, zoo matig, zoo or
delijk, zoo ijverig en in weinig tijds een
voorbeeld geworden voor zijne kame
raden. Zijn vrouw en kinderen komen
tot de overtuiging, dat de biecht toch
tot iets dient.
Waartoe de biecht dient .-
Vraag het die arme vrouw, over
stelpt door ellendê, mishandeld door
haar man... De ongelukkige, menig
maal heeft ze een eind willen maken
aan haar lijden... De gedachte echter
aan God en haar kinderen heeft haar te
gengehouden.Zij gaat naar haar biecht
vader... Wat hij haar gezegd heeft, dat
weet ik niet, doch ik zie, dat zij met
den vrede in het hart naar huis terug
keert, bijkans met de vreugde op haar
gelaat. Geduldig draagt ze haar lijden
zonder een enkele klacht verdraagt zij
de harde behandeling van haar echtge
noot... Deze staat eerst verwonderd
over die verandering later bewondert,
nog later bemint hij haar, eindelijk
volgt hij haar na.
Tel op een zelfmoord minder een
Leest ons mengelwerk, dat Wij
vandage beginnen.
jiïinnniiüiwi^J
1 1
NIEUWSBLAD
- i OPS"