I van NIEUWPOORT KANTON. Geloofsverdediging. De Algeffleene MstaM Zaterdag 5 April 1913. Nr 14. Elfde Jaargang Weekblad De schijnheiligheid van Marianna. Inschrijvingsprijs op voorhand te betalen 3 fr. per jaar voor België. Prijs per nummer 5 centiemen. versdiijnende ellcen. Zaterdag. *0c* Waartoe ilieiit de biecht God voor bake Recht voor stake Vlaamsch voor sprake, Voortplanting van den paling. Drukker: LOUIS en te haar man... De ongelukkige, Liefhebbers van het visschen, leest ons artikel over den paling. Verkooper: JULES DANGEZ, IJperstraat, NIEUWPOORT. helpen, om geen tijd te verliezen, de feeste niet te missen waar gij naar toe gaat? Om eene kwestie van heersch- zucht willen de socos geheel het land in den gracht doen tuimelen, handel en nijverheid verlammen, de koopwa ren doen opslaan, de menschen zonder werk en brood stellen, met de hoop dat men de kopstukken roet gevouwde handen om verlossing bidden zal. Zal ooit een vrije man dit dulden, en een deftig werkman dit goedkeuren? Voorop sta, dat alle visschen, welke aan geduid worden met den naam van aal of pa ling met hun talrijke onderscheidingen men spreekt onder de visschers wel van ne gen of tien soorten van aal of paling alle behooren tot dezelfde soort. In onze wateren komt maar een soort aal of paling voor, die den wetenschappelijken naam draagt van Anguilla Vulgaris. De verschillende onderscheidingen berusten op verschil in voorkomen derzelfde soort verschil, dat waarschijnlijk zijn ontstaaan te danken heeft aan verschil in geslacht, de BEHEER OPSTEL Hoogstraat, 97, NIEUWPOORT »)O(« Als mannen van de katholieke partij kan zij ons geen vrees aanjagen. M. de Broqueville, hoofd minister, ver klaarde dat zij troef was in onze kaart. De gazette van de Gentsche geuzen Flandre Libérale bekende dat zij de socialisten voor tien jaren zou ach teruit drijven. Al wie gezond verstand heeft zal ongetwijfeld zich meer en meer scheiden van de revolutiemannen, en dicht gesloten blijven bij het minis terie dat orde en vrede met kracht be schermen zal. De maatregelen zijn reeds genomen. Sedert lang hebben” de krijgsoversten hunne plannen gemaakt, en te Brussel laten goedkeuren. Heeft men ooit ge hoord dat een dief laat weten aan den huisbaas op welken nacht hij bij hem zal inbreken En de socialisten, .die door geheel het land uitbazuinen dat zij het waag spel aangaan met den morgen van 14” April aanstaande, kunnen zij de goede meening hebben dat iedereen, verrast en bevreesd, eenen knieval bij hen zal doen om genade te vragen En dat men niet zegge dat de werk staking rechtvaardig is, en vreedzaam zal blijven. De aangekondigde werkstaking is geen strijd voor brood, of voor erken ning van persoonlijke waardigheid. Zelfs ware het doel goed te keuren, zulk een middel is onzedelijk en mis dadig. Onzedelijk is het de vrees te gebrui ken om van iemand af te dwingen iets waartoe hij door rechtvaardigheid niet gebonden is. Misdadig is het, iemand te kwellen die het niet verdient, juist om die on verdiende kwelling tot het bekomen van eigen genot aan te wenden. Als gij iemand in den gracht zoudt zien spar telen, op het punt van te verdrinken, zoudt gij voorbijgaan zonder hem te Sedert eenige dagen dus doet Mar- quet, de god der tuischkoten, door zijn dagblad Le Petit Bleu aan de vier winden uitbazuinen, dat hij gedurende de algemeene werkstaking 100 duizend frank per week in de kas der stakers storten zal. Le Ptuple is in den hoogsten he- mel,alzet deze koninklijke gift de socia listische leiders, waarvan het kopstuk zelf maar 100 frankskens heeft durven wagen, in een heel ongunstig daglicht. Wat op 't eerste zicht maar wonder schijnt is, dat Le Peuple niet eens den naam van den milden gever in zij ne kolommen overdrukt. Zulke handeling hadde altijd voor 't minst eene ondankbaarheid geheeten waren er geene omstandigheden uit 't verleden opgerezen om deze zaak op te helderen. Van dat brood niet eten 't was schoon gezegd, doch de schoonheid was er rap van af. Eenige maanden zijn voldoende ge weest om Ze Peuple van meening en oordeel te doen veranderen. Zulk gedrag onteert Le Peuple en de socialistische partij,wiens woord- drager het is. Het bewijst dat de socialisten er op uit zijn de fouten en misstappen der anderen te brandmerken, doch er niet op zien om met gretigheid die eigenste fouten aan te leeren, die eigenste mis stappen te zetten als... ’t maar op brengt Foei Aankondigingen 15 ct. den'drukregel. Rechterlijke bekendmakingen 50 ct. de 1 drakr. j -o- LAMMEN, Hoogstraat, 97, Nieuwpoort. moeder van zes, zeven kinderen be houden een goed huisvader en een deugdzaam huisgezin meer. Jean Jacques Rousseau erkent zelf, j ondanks zijn haat tegen den godsdienst, het nut der biecht. Hoeveel terugga- ven,» roept hij in Emile uit, hoeveel her stellingenbrengt de biecht bij de ka tholieken niet teweeg Zeker pries ter gaf eens een predikant, die gewoon was met de biecht en de communie der katholieken den spot te drijven, een aanzienlijke som geld terug, die men hem ontnomen had. Dat meer tastbaar argument maakte indruk op het gemoed van den predikant. Men moet maar erkennen,» zei hij later dikwerf, dat de biecht toch wel een goed ding is.» Waartoe de biecht dient Vraag bet den armen van de eene of andere gemeente. De rijke grondbezit ter liet hen aan ellende ten prooi zijn onmetelijke fortuin verkwistte hij... Sedert eenigen tijd gaat hij biechten.... en zie, hij is de vader der ongelukkigen geworden hij voorkomt hun ontberin genZij zijn van meening, dat de biecht wel tot iets dient. De biecht is het schild der volhar ding en der deugd. Het omhulsel is scherp en ruw, dat beken ik, maar het is tevens de be schermende schors, die de bewonde- renswaardige vrucht, welke het gewe ten genoemd wordt, ongeschonden be waart. Het is de biecht, die den vrede des harten, zonder welke er geen geluk bestaat, teruggeeft en bewaart. Het is de biecht, die een menigte misdaden en ongelukken voorkomt. Het is de biecht, die den armen,door zijn zwakheid van God gescheiden zon daar, weder doet opstaan Het is de biecht vooral, die den stervende troost, wanneer hij op het punt staat voor zijn God en rechter te verschijnen. Gij zoudt eens een verandering zien, als iedereen biechte, oprecht en ern stig, gelijk het behoort 1 Beoordeel derhalve den boom naar zijn vruchten. Het gaat met de biecht gelijk met den godsdienst alleen onwetendheid, vooroordeelen en hartstochten heeft zij tot vijanden. 't Is van iedereen geweten dat de god der tuischkoten, in de maand De cember 1911, het in den kop kreeg eene plaats van kandidaat-senator op de lijst der Brugsche kartelmannen te verwerven. ’t Ging niet gemakkelijk of beter... 't ging in het geheel niet, alhoewel Marquet geen geld spaarde en de afge vallen priester, Fonteyne, dien hij in zijn wagen had gespannen, zich noch moeite noch laagheden ontzag. Nu dat was niet te verwonderen, ook 1 Het volk dat den oorsprong van Marquet’s fortuin kende, het volk dat wist dat het enkel in tuischkoten was opgeraapt, het volk dat besefte welke bloedige tranen, welke vreeselijke fa- miliedramas, welke zelfmoorden en andere ongelukken het winnen van dat geld had vergezeld, had eenen afschuw voor al wat er van kort of wijd aan raken kon. Le Peuple zelf kon het niet ver kroppen en in eene vlaag van rechtzin nigheid en verontwaardiging schand vlekte het priester Fonteyne, zeggen de dat het verbijsterend en ontmoe digend was eenen priesterdie als de- mokraat wou doorgaan, zich te zien overleveren aan het gouden kalf om hem te helpen in zijne walgelijke plan nen. En niet zonder fierheid besloot het Wat ons betreft, wij spreken de zelfde taal niet en wij weten dat eene werkende klas, die door eigen wils kracht tot meerderen welstand en hoo- gere waardigheid zich ontvoogden wil, VAN DAT BROOD NL ET ETEN ZAL. A. Op de eerste plaats, moet zij wel tot iets goeds dienen, daar zij eene goddelijke instelling is en God niets doet zonder reden. Maar gij vraagt op den man af, waar toe de biecht dient. Ga maar eens biechten, dan zult gij wel ondervinden, waartoe dat dient. Gij zult dan zien, dat het dient om van een slecht mensch, dat men was, een goed te worden gij zult zien, dat het dient om zich te beteren van zijne ondeugden en grooten voortgang doen in de heldhaftigste deugden. Waartoe de biecht dient Vraag het dat arme kind,dat onteerd werd door schandelijke gewoonten, wier schandvlek op zijn gelaat was af gedrukt... Zie eens, hoe het veranderd is naar lichaam en ziel. Wat heeft het dan toch daartegen gedaan Het heeft gebiecht, dat arme kind gaat biechten... Voorheen biechte het niet. Waartoe de biecht dient Vraag het dien arbeider, vroeger zoo losbandig, steeds in de herberg te vin den, nu zoo kuisch, zoo matig, zoo or delijk, zoo ijverig en in weinig tijds een voorbeeld geworden voor zijne kame raden. Zijn vrouw en kinderen komen tot de overtuiging, dat de biecht toch tot iets dient. Waartoe de biecht dient .- Vraag het die arme vrouw, over stelpt door ellendê, mishandeld door haar man... De ongelukkige, menig maal heeft ze een eind willen maken aan haar lijden... De gedachte echter aan God en haar kinderen heeft haar te gengehouden.Zij gaat naar haar biecht vader... Wat hij haar gezegd heeft, dat weet ik niet, doch ik zie, dat zij met den vrede in het hart naar huis terug keert, bijkans met de vreugde op haar gelaat. Geduldig draagt ze haar lijden zonder een enkele klacht verdraagt zij de harde behandeling van haar echtge noot... Deze staat eerst verwonderd over die verandering later bewondert, nog later bemint hij haar, eindelijk volgt hij haar na. Tel op een zelfmoord minder een Leest ons mengelwerk, dat Wij vandage beginnen. jiïinnniiüiwi^J 1 1 NIEUWSBLAD - i OPS"

HISTORISCHE KRANTEN

Nieuwsblad van Nieuwpoort & Kanton (1902-1914) | 1913 | | pagina 1